Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
PenisHangingParts .. aka kloten ?RayNbow schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 16:08:
"PHP" en "kloten" in een zin... color me surprised.
Hotel & conference zitten in downtown, op een half uurtje lopen. Ik denk niet dat ik met de auto gaHuHu schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 16:20:
Leuk, is in LA zie ik. Prima stad, genoeg te doen. Bereid je wel voor op eeuwige files en de "walk of fame" is overrated.
Het is een extreem simpele package, dus ik heb gewoon nuget pack aangeroepen en handmatig op de NuGet-website geüpload.Mercatres schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 15:10:
[...]
Met welke tool publiceer je die? Wij gebruiken NuGet Explorer (maar wij publishen naar onze eigen NuGetServer). In eerste instantie wel even wennen, maar eigenlijk werkt dat NuGet-verhaal best goed.
.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?
Nobody walks in LA!PrisonerOfPain schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 16:28:
[...]
Hotel & conference zitten in downtown, op een half uurtje lopen.
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Nee dat hoeft niet. Wij publishen ook gewoon via de build server via een post build scriptJan_V schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 15:50:
[...]
Dat kan toch wel als buildstep in iedere moderne buildserver?
Of moet je voor nuget.org nog extra stappen ondernemen dan?
Nothing to see here!

Worst of all, de productieomgeving blijkt al veel verder te zijn dan staging of dev. Weet niet welke senior idiot dat heeft verzonnen
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Productie .. das toch waar de devver het in elkaar sleutelt .. en dan zet je het op de stage / het podium voor de klant .. kan die ook koekeloeren .. ies logiesiRicardo schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 22:34:
Spot de frustratie die ik heb omdat een, niet te nader te noemen collega, fijn zit te coden in de productie branch i.p.v. in de development
[afbeelding]
Worst of all, de productieomgeving blijkt al veel verder te zijn dan staging of dev. Weet niet welke senior idiot dat heeft verzonnen
iOS developer
Overigens is PhpStorm nog wel geïnstalleerd, maar kan het startmenu 'm niet vinden.
[ Voor 16% gewijzigd door dcm360 op 07-08-2015 00:38 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Mja, beetje wennen hédcm360 schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 00:15:
Ik heb een klein issue met de upgrade van Windows 10: Apache is stuk en PhpStorm is verdwenen. Handig hoor, als je voor je werk die twee nodig hebt. (Om nog maar de zwijgen over de 700 errors die per uur in het logboek verschijnen en random errorgeluidjes zonder venster). Geweldige eerste indruk.
Voor je apache
Run -> services.msc -> World Wide Web Publishing-service -> stoppen
Apache -> Herstart services
Ik had het zelfde probleem.
Wat ik overigens echt -haat- : Ik kan geen start -> calc -> enter doen. Dan moet nu calc.exe zijn -,-'
[ Voor 8% gewijzigd door Douweegbertje op 07-08-2015 01:03 ]
PhpStorm heb ik vooralsnog dan maar even aan de taakbalk gepind bij gebrek aan een fatsoenlijke oplossing. PhpStorm opent nu niet in het gepinde icoontje, maar er komt er een naast. Welja, het werkt.
Hm, en intikken van Calc levert bij mij wel de rekenmachine op
edit: Nog een mooie: het startmenu opent niet boven de start-knop bij het indrukken van de Windows-toets, maar op het scherm dat als primair staat ingesteld. Onhandig.
[ Voor 33% gewijzigd door dcm360 op 07-08-2015 01:18 ]
Aardige verbetering ten opzichte van 8.1 en ziet er gelikt uit. Win 8 vond ik trouwens ook al een stuk beter dan Win 7, die haat heb ik nooit zo begrepen(had ze allebei tijden lang naast elkaar draaien op verschillende computers). Full screen startmenu was iets te enthousiast (maar zag je toch niet vaak), maar voor de rest draaide het soepeler met een veel betere taakbeheer(appgeschiedenis, meer details over hdd activiteit), minder irritaties (geheugen bijna vol meldingen, updates die rebooten binnen een paar minuten) en zaken als slaapstand en dergelijke leken ook allemaal wat stabieler te werken. Bij Windows 7 had ik vaker dat m'n geheugen vol zat en het ineens niet meer vooruit te branden was. Slideshow en wachten tot alles weer reageerde.
En voor de rest is het toch een klein wonder dat Windows er gewoon strakker uitziet dan OS-X? En voor de web developers dat IE gewoon afgeknald is. Op m'n eigen site zag is het aandeel <=IE10 gedaald tot <2%
Alle CSS/JS hacks gaan eruit, flexbox layoutje komt eraan.
IMO was win 7 echt heel sterk en hebben ze die lijn redelijk doorgezet naar 10. Ik zie 8 nog steeds als een Windows met een "Tablet/Phone schilletje erbij".
Verder;
- geheugen vol.. tja wellicht zit je pagefile wank, had je malware of gewoon meuk niet goed staan.
- updates: ja no shit als je die op volledig automatisch zet en dan nog krijg je een keuze wanneer hij moet herstarten.
- IE zit er nog steeds op als je een update hebt gedaan, en verder moet je beseffen dat het een naamswijziging is omdat men (net zoals jij) vooroordelen hebben over IE, terwijl de laatste versie(s) vrij prima waren. Sowieso heel dat verhaal over hacks en meuk was al met oudere versies dan dat je standaard op Win 7 krijgt.. maar goed.
Eigenlijk al die meuk die je opnoemt kun je net zo goed onder win 8 & 10 krijgen bij slecht onderhoud, een crappy PC en weet ik wat nog meer.
Fyi, ik heb windows 7 zo'n 3a 4 jaar stabiel gedraaid zonder versie herinstallatie. Geen enkel probleem.
1. mensen verwachten dat de interface soepel draait en deze altijd responsive blijft
2. er meestal minder geheugen in zit
Drie keer raden welke zaken er zijn aangepast in Win 8:
1. Responsive interface: http://blogs.msdn.com/b/b...g-windows-8-graphics.aspx
2. Geheugengebruik: http://blogs.msdn.com/b/b...-memory-in-windows-8.aspx
De popup nags (geheugen, win update) hebben ze om dezelfde reden elegenter opgelost.
Hier de verbeteringen aan Windows Update (beperken van restarts tot eentje per maand, dagen van tevoren aanondigen, 3 dagen uit te stellen ipv een paar minuten en hij reboot niet spontaan als je er niet achter zit of apps open hebt staan): http://blogs.msdn.com/b/b...ng-in-windows-update.aspx . Niks mis met automatische updates als het goed is geimplementeerd.
IE/Edge is niet zo zeer mijn ding, maar Microsoft pusht pas sinds Win 8 gebruikers echt actief naar de laatste browserversie. Win 7 kwam met IE9(bagger) en die versie wordt nu nog steeds meer gebruikt dan IE10(redelijk bagger). Het heeft verder niks met vooroordelen te maken, maar met zaken die ondersteund worden. Edge gebruikt trouwens een nieuwe render engine waarbij alle legacy meuk verwijderd is en heeft nu eindelijk pas support voor aken als WebRTC en WebAudio. En met een gratis update naar Windows 10 zal een groot deel van de gebruikers up to date blijven.
Had hier twee vergelijkbare systemen draaien, waarvan Win 7 juist de nieuwere/schonere was. Als een nieuwe versie zaken oplost, dan is dat inderdaad kewl. Helemaal als het niets met onkunde te maken heeft, onkunde is problemen hebben met een PHP include
IE staat er gewoon nog op hoor. Tik maar eens 'Internet explorer' in het startmenu.BarôZZa schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 01:57:
En voor de rest is het toch een klein wonder dat Windows er gewoon strakker uitziet dan OS-X? En voor de web developers dat IE gewoon afgeknald is. Op m'n eigen site zag is het aandeel <=IE10 gedaald tot <2%
Alle CSS/JS hacks gaan eruit, flexbox layoutje komt eraan.
Maar verder hier ook een tevreden Windows 10 gebruiker.
Enige nadeel met Edge is dat je op sites soms nog een nag-screen krijgt om een 'moderne' browser te gebruiken zoals Chrome, FF of Opera (sowieso WhatsApp en heb het nog 2x gezien de afgelopen week, maar weet niet meer waar). Beetje jammer.BarôZZa schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 05:03:
IE/Edge is niet zo zeer mijn ding, maar Microsoft pusht pas sinds Win 8 gebruikers echt actief naar de laatste browserversie. Win 7 kwam met IE9(bagger) en die versie wordt nu nog steeds meer gebruikt dan IE10(redelijk bagger). Het heeft verder niks met vooroordelen te maken, maar met zaken die ondersteund worden. Edge gebruikt trouwens een nieuwe render engine waarbij alle legacy meuk verwijderd is en heeft nu eindelijk pas support voor aken als WebRTC en WebAudio. En met een gratis update naar Windows 10 zal een groot deel van de gebruikers up to date blijven.
Ook jammer dat veel sites nu voor Chrome/Firefox zijn ontwikkeld, waardoor sommige dingen niet lekker werken in SPA's. Zo werkt Hootsuite niet echt lekker (vind ik) en zijn er vast nog wel meer voorbeelden te verzinnen.
Ach, hopelijk is dat over een half jaar allemaal verholpen.
[ Voor 4% gewijzigd door Jan_V op 07-08-2015 09:09 ]
Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ
Een van deze zou nog wel moeten werken denk ik: http://www.tenforums.com/...display-windows-10-a.htmldcm360 schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 01:13:
[...]
edit: Nog een mooie: het startmenu opent niet boven de start-knop bij het indrukken van de Windows-toets, maar op het scherm dat als primair staat ingesteld. Onhandig.
@boven:
Whatsapp web werkt overigens prima als je in de developer tools Chrome useragentstring aanzet onder Emulation.
Die hele groep waarin dat vinkje zou moeten staan bestaat niet in dat venster. Daarnaast wil ik het menu niet op het laatst gebruikte, en niet op mijn main display. Ik wil m boven de start-knop...Caelorum schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 09:25:
[...]
Een van deze zou nog wel moeten werken denk ik: http://www.tenforums.com/...display-windows-10-a.html
[ Voor 14% gewijzigd door dcm360 op 07-08-2015 09:36 ]
Dacht dat Windows juist het scherm waar de menubalk op stond als main display beschouwde, maar kan het mis hebben hoordcm360 schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 09:35:
[...]
Die hele groep waarin dat vinkje zou moeten staan bestaat niet in dat venster. Daarnaast wil ik het menu niet op het laatst gebruikte, en niet op mijn main display. Ik wil m boven de start-knop...
Daarnaast kan hoef je natuurlijk die groep niet te hebben aangezien methode twee het gewoon in het registry doet
Oh ja, dan heb ik het jaren fout gedaangekkie schreef:
Productie .. das toch waar de devver het in elkaar sleutelt .. en dan zet je het op de stage / het podium voor de klant .. kan die ook koekeloeren .. ies logies
Ja zie mijn typfout nu pas. Het gaat om de productieomgeving waar de uiteindelijke git repo niet aanwezig isDouweegbertje schreef:
Heb je het nu over productieomgeving, of productiebranche. Wereld van verschil, ietsjes minder erg.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Volgens mij lost de update die afgelopen nacht door een ieder z'n strot geduwd is (Cumulative Update for Windows 10 for x64-based Systems (KB3081424)) het probleem met het indexeren van het Startmenu op. Ik kan ineens gewoon Word 2016 vinden wanneer ik zoek op 'word'.dcm360 schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 00:44:
Nou, ik mag toch hopen dat het startmenu sowieso het startmenu indexeert, lijkt me anders nogal nutteloos. Overigens heb ik ook de mooie mededeling 'The disk that your backup is saved on is about to fail'. De storage-VM op mijn server vind echter dat alles nog prima werkt, en de help-knop in Windows Backup opent Bing met de zoektekst 'How do I get help in Windows 10'
.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?
Forum OCD.Avalaxy schreef:
iRicardo, waarom bewerk je je quotes altijd om de tijd eruit te halen?
En dat zou zo een Coltrui uitspraak kunnen zijn!
Overigens snap ik dat je nu een voorbeeld wilt laten zien, maar sommige mensen typen eerst hun tekst en pas op het einde komt de quote.. super irritant
[ Voor 6% gewijzigd door Douweegbertje op 07-08-2015 10:06 ]
Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster
Douweegbertje produceerde op de zevende dag van augustus in het jaar des Heeres 2015 om ongeveer kwart over tien in de ochtend het volgende geschrift:
Wat kinderachtig, godverdomme is dan weer een goede reactie daar op.
Overigens snap ik dat je nu een voorbeeld wilt laten zien, maar sommige mensen typen eerst hun tekst en pas op het einde komt de quote.. super irritant![]()
Met in het register instellen op 'main display' verschijnt het inderdaad boven de startknop. Maar die staat dus niet op het scherm die bij 'Display settings' aangevinkt is als main display, dus dit is toch wel een beetje inconsistent. Maar wel blij dat het werktCaelorum schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 09:38:
[...]
Dacht dat Windows juist het scherm waar de menubalk op stond als main display beschouwde, maar kan het mis hebben hoor
Ohh is niet erg .. sterker nog "dat komt bij de besten voor !" .. in dit geval letterlijk
Hmm misschien vandaag eens uitzoeken waarom Edge nou weer een 1px randje onder de tab's laat zien ipv dat het netjes open is. In de rest alle IE's >=8 incluis werkt het allemaal prima.
(sowieso is edge een draak door gebrek aan een ad-blocker .. het internet is gewoon nagenoeg onbruikbaar zonder zo'n ding merkte ik na wat rondklikken.
Hrrmm heeft er dan toch een perpetuum mobile uitgevonden .... muisje blijft maar aan de wandel met eneloopjes.
[ Voor 8% gewijzigd door gekkie op 07-08-2015 10:52 ]
Oh, dat heb ik juist andersom.dcm360 schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 09:35:
[...]
Die hele groep waarin dat vinkje zou moeten staan bestaat niet in dat venster. Daarnaast wil ik het menu niet op het laatst gebruikte, en niet op mijn main display. Ik wil m boven de start-knop...
Heb m'n middelste scherm als main ingesteld, maar het startscherm/menu komt altijd bij het linker scherm. Vet irritant, ik wil hem juist op het scherm waar de focus op dat moment is.
Zelf heb ik de taskbar ook alleen maar op het linker scherm aanwezig, dus heeft daar vast mee te maken. Toen ik hem wel over alle schermen had getrokken kwam het startscherm/menu wel op de monitor met de focus.
Held!Caelorum schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 09:25:
[...]
Een van deze zou nog wel moeten werken denk ik: http://www.tenforums.com/...display-windows-10-a.html
@boven:
Whatsapp web werkt overigens prima als je in de developer tools Chrome useragentstring aanzet onder Emulation.
Dat ga ik vanavond gelijk uitproberen. (die register wijzigingen bedoel ik)
[ Voor 23% gewijzigd door Jan_V op 07-08-2015 11:23 ]
Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ
En dan noem je 'm 'Coltrui-uitbreidingspakket'?ElkeBxl schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 10:06:
[...]
Ok nu heb ik zin om dat in een Chrome extension ofzo in te bouwen
Hmm moet je bij een coltrui niet een ander jaar des heeres gaan hanteren ?Mercatres schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 11:53:
[...]
En dan noem je 'm 'Coltrui-uitbreidingspakket'?
Ik snap werkelijkwaar niet waarom mensen die 5sec zoek'werk' op google nooit zelf doen...Jan_V schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 11:18:
[...]Held!
Dat ga ik vanavond gelijk uitproberen. (die register wijzigingen bedoel ik)
Hoezo, moet jij niet betalen voor Google dan?Caelorum schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 12:17:
[...]
Ik snap werkelijkwaar niet waarom mensen die 5sec zoek'werk' op google nooit zelf doen...
JetBrains IDE's en pinnen aan de taakbalk is nooit echt een goede combinatie. Die doen iets geks. (SourceTree trouwens ook)dcm360 schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 01:13:
Die had ik inderdaad ook al te pakken gekregen
PhpStorm heb ik vooralsnog dan maar even aan de taakbalk gepind bij gebrek aan een fatsoenlijke oplossing. PhpStorm opent nu niet in het gepinde icoontje, maar er komt er een naast. Welja, het werkt.
Na elke update werkt het icoontje nog maar komt er als 'ie gestart is een nieuw icoontje bij, en de oude is een soort shortcut naar de nieuwe. Dus elke keer ontpinnen, nieuwe op z'n plek slepen en die pinnen (als die pinbaar is,ook niet altijd het geval). En nog wel meer gekkige dingen.
2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Hij is leuk maar wanneer stopt de animatie? Hoeveel van die poppetjes komen er nou aanwandelen?
The circle of live ofzoiRicardo schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 14:38:
[...]
Hij is leuk maar wanneer stopt de animatie? Hoeveel van die poppetjes komen er nou aanwandelen?
life*
Ohja ..
't is maar goed dat het liflafjes dag is vandaag.
Ah lijntjes onder een tab probleem met edge ligt aan zoom meuk .. op sommige zoom levels zit er kennelijk een afrondingsdingetje in waardoor het er niet meer netjes overheen valt. Zal dan ook wel in andere browsers spelen.
Achja op de stapel "leuk voor ooit" er dan maar mee.
[ Voor 50% gewijzigd door gekkie op 07-08-2015 14:55 ]
Bij een nieuw project werkt het prima, huidig project werkt het niet
]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[
iOS developer
Hmm tijd eens een IT'er te laten speechen bij de VN.BikkelZ schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 14:45:
Ah, je kunt natuurlijk gewoon Country een NVARCHAR maken in je database en alles hard in je applicatie rammen want niemand wil ooit eens een extra land toevoegen in een applicatie. Nooit nooit nooit nooit.
Geen oorlog en landjepik meer ... kunnen m'n apps niet tegen
Er komen toch nooit landen bij?BikkelZ schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 14:45:
Ah, je kunt natuurlijk gewoon Country een NVARCHAR maken in je database en alles hard in je applicatie rammen want niemand wil ooit eens een extra land toevoegen in een applicatie. Nooit nooit nooit nooit.
Het mooie aan OS X is dat het er als sinds 1999 zo'n beetje het zelfde uit ziet en in elkaar zit. Dat is meer dan 15 jaar. Ik hoop dat ze bij Microsoft nu ook eens begrijpen dat ze een interface gewoon één keer goed moeten doen en dan minstens tien jaar niet meer aan komen.BarôZZa schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 01:57:
En voor de rest is het toch een klein wonder dat Windows er gewoon strakker uitziet dan OS-X?
OS X upgrades zijn de laatste paar keer erg stabiel. Ik wacht wel altijd even tot de grote horde is geweest.Avalaxy schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 00:24:
Dan moet je ook gewoon een clean install doen en geen upgrade. Upgrades zuigen.
iOS developer
Ik doe meestal een update zo'n maand na een release. Sinds de 10.7 nooit issues gehadBikkelZ schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 14:58:
OS X upgrades zijn de laatste paar keer erg stabiel. Ik wacht wel altijd even tot de grote horde is geweest.
Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster
Je wil hiermee eigenlijk zeggen dat:BikkelZ schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 14:58:
Het mooie aan OS X is dat het er als sinds 1999 zo'n beetje het zelfde uit ziet en in elkaar zit. Dat is meer dan 15 jaar. Ik hoop dat ze bij Microsoft nu ook eens begrijpen dat ze een interface gewoon één keer goed moeten doen en dan minstens tien jaar niet meer aan komen.
- OSX ondertussen enorm verouderd is?
- OSX gebruikers niet evolueren en dus zullen uitsterven?
- OSX gebruikers eigenlijk niet bestaan en ze doen maar alsof?
- OSX gebruikers hun computer enkel als een digitale fotokader gebruiken?
- all of the above?
Windows 8 had een goede interface.BikkelZ schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 14:58:
[...]
Het mooie aan OS X is dat het er als sinds 1999 zo'n beetje het zelfde uit ziet en in elkaar zit. Dat is meer dan 15 jaar. Ik hoop dat ze bij Microsoft nu ook eens begrijpen dat ze een interface gewoon één keer goed moeten doen en dan minstens tien jaar niet meer aan komen.
Sterker nog, ik gebruik hem niet eens op Win 7 op kantoor. Het zoeksysteem(Win-toets + typen) werkt dermate goed dat ik alleen dat gebruik.
Klopt allemaal eigenlijk wel ja. Maar goed System 1 tot en met MacOS 9 dat was 1984-2001 dus zo'n 17 jaar in totaal waarbij het de laatste twee jaar al op de nominatie stond om vervangen te worden. Werd wel pijnlijk ook naast Windows 2000 zo'n single threaded OS.bomberboy schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 15:20:
[...]
Je wil hiermee eigenlijk zeggen dat:* bomberboy verstopt zich snel terug onder zijn steen
- OSX ondertussen enorm verouderd is?
- OSX gebruikers niet evolueren en dus zullen uitsterven?
- OSX gebruikers eigenlijk niet bestaan en ze doen maar alsof?
- OSX gebruikers hun computer enkel als een digitale fotokader gebruiken?
- all of the above?
OS X bestaat zo'n 13 jaar als vrij verkrijgbaar OS dus ik hoop dat er binnen vier jaar weer wat radicaal nieuws komt. Maar ik ben blij dat het niet iedere keer zo'n halve omslag is om de paar jaar zoals bij Windows.
iOS developer
Daarna gingen ze met Windows 8 inderdaad radicaal een andere lay-out gebruiken, waar ze nu dus weer deels op terugkomen (met dus ook weer een andere lay-out als gevolg). Eigenlijk dus hetzelfde wat je met OS X propageert.
Tjolk is lekker. overal en altijd.
Sorry maar je kunt bij vrijwel iedere Windows versie weer op nieuwe plekken gaan zoeken voor settings en dat soort ongein. Vista was een totale overhaul van het grafische gedeelte. Windows 8 weer. NT4 was anders dan 9x, Windows ME heeft iedereen een beetje verdrongen maar dat had ook weer alles op een andere plek staan, 2000 en XP waren een generatie. Dat kwam dan weer na Windows 3.x allemaal. Wat weer totaal anders was dan DOS. Enzovoort enzovoort.Ger schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 15:39:
"Om de paar jaar..." Valt wel mee hoor. Alleen Win 8 heeft er iets te radicaal tussen gezeten. Maar Win 95/98/ME/2000/XP/Vista/7 zijn allemaal evoluties van dezelfde basis-layout. Dus vanaf 1995 tot en met 2009 of zelfs 2012 als je de introductie van Win 8 als ijkpunt neemt.
Daarna gingen ze met Windows 8 inderdaad radicaal een andere lay-out gebruiken, waar ze nu dus weer deels op terugkomen (met dus ook weer een andere lay-out als gevolg). Eigenlijk dus hetzelfde wat je met OS X propageert.
iOS developer
Win, "query", enter? Dezelfde plek sinds Vista.BikkelZ schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 15:44:
[...]
Sorry maar je kunt bij vrijwel iedere Windows versie weer op nieuwe plekken gaan zoeken voor settings
Je bedoelt de gigantische lading bagger die je krijgt als je één simpele setting wil wijzigen in Windows 8 zoals US English naar US English International? Keyword "keyboard" geeft alleen maar bagger, nee ik was op zoek naar "input" blijkbaar. Ahhh...RayNbow schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 15:45:
[...]
Win, "query", enter? Dezelfde plek sinds Vista.
Maar je went er gewoon aan hoor.
iOS developer
Vista had een nieuw configscherm, en dat is tm Windows 8 hetzelfde en zelfs in Windows 10 nog deels hetzelfde. Nu met 10 zijn ze aan het overzetten. Ik heb er nooit problemen mee gehad. Ook het startmenu geen seconde gemist. Alleen even wennen Win+Q ipv startmenu gebruiken voor paint, snipping tool en de calculator.BikkelZ schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 15:44:
[...]
Sorry maar je kunt bij vrijwel iedere Windows versie weer op nieuwe plekken gaan zoeken voor settings en dat soort ongein. Vista was een totale overhaul van het grafische gedeelte. Windows 8 weer. NT4 was anders dan 9x, Windows ME heeft iedereen een beetje verdrongen maar dat had ook weer alles op een andere plek staan, 2000 en XP waren een generatie. Dat kwam dan weer na Windows 3.x allemaal. Wat weer totaal anders was dan DOS. Enzovoort enzovoort.
Maar goed, qua UI vind ik 95 tm XP best op elkaar lijken, alleen de stijl wat anders. Qua indeling hetzelfde (maar ik heb nooit met <XP echt lang gewerkt, dus kan ik niet écht zeggen). Toen met Vista hebben ze dingen omgegooid, vooral in de Explorer en qua stijl (maar dat deed Apple ook met Yosemite en iOS 7), maar die zijn verder tot nu zo goed als hetzelfde gebleven, m.u.v. Windows 8 startmenu (de Explorer was nog steeds hetzelfde als eerder).
Dus ik zou zeggen:
- 95 tm XP (allemaal varianten op "Classic" theme)
- Vista (rework van de Explorer en styling, maar zelfde startbalk/-menu)
- 7 tm nu (nieuwe taakbalk (pinning), zelfde Explorer en rest van interface)
En 8 had dan een ander startmenu maar 10 heeft weer die van 7 maar dan wat opgefrist. Maar qua basisbesturing allemaal zo goed als het zelfde imo.
[ Voor 12% gewijzigd door F.West98 op 07-08-2015 15:56 ]
Voor het gemak quote ik F.West98 maar om mijn mening te geven.F.West98 schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 15:54:
[...]
Dus ik zou zeggen:
- 95 tm XP (allemaal varianten op "Classic" theme)
- Vista (rework van de Explorer en styling, maar zelfde startbalk/-menu)
- 7 tm nu (nieuwe taakbalk (pinning), zelfde Explorer en rest van interface)
En 8 had dan een ander startmenu maar 10 heeft weer die van 7 maar dan wat opgefrist. Maar qua basisbesturing allemaal zo goed als het zelfde imo.
En 3.1 en DOS erbij halen vind ik een beetje absurd eerlijk gezegd.
Enne:

Zoek de verschillen??
[ Voor 16% gewijzigd door Tjolk op 07-08-2015 16:10 ]
Tjolk is lekker. overal en altijd.
MS lijkt wel meer richting elk jaar / elke 2 jaar te gaan nu met 8/8.1/10, dus de tijd (en het verschil) tussen XP - Vista, Vista - 7 en 7 - 8 was relatief nóg groter.
Bij windows 10 is dat nieuwe instellingen scherm ook weer vooral een schilletje, kwam bij sommige dingen ook weer in het "ouderwetse" configuratiescherm uit (of het de bedoeling was en of het os helemaal af is ...)
Als je rechts klikt op de start knop kun je idd het oude configuratiescherm tevoorschijn halen.gekkie schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 16:18:
Configuratiescherm kon toch gewoon naar "classic" en dan kreeg je de oude meuk.
Bij windows 10 is dat nieuwe instellingen scherm ook weer vooral een schilletje, kwam bij sommige dingen ook weer in het "ouderwetse" configuratiescherm uit (of het de bedoeling was en of het os helemaal af is ...)
Ah weer wat geleerd .. wist niet hoe ik er kwam .. maar goed wordt er wat dat betreft niet duidelijker op.Jegorex schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 16:20:
[...]
Als je rechts klikt op de start knop kun je idd het oude configuratiescherm tevoorschijn halen.
Geef me gewoon 1 plaats .. en eventueel de mogelijkheid tot flat view of die nested zooi.
Kan ik weer fijn flat view aanzetten ipv dat ik door al die dingen heen moet om te kijken waar ze het nu weer onder verstopt hebben (vooal als je een nederlandsche versie tegen komt .. welke brakke vertaling hebben ze er nu weer voor gebruikt).
Maar volgens mij is het plan van MS met dus die updates de hele tijd, ipv elke x jaar een grote release, om dus langzaamaan de legacy-code te vernieuwen (dingen die soms nog recht uit 95 komen, en dus ook totaal niet goed schalen) zonder al te grote veranderingen in layout en dus met minder klachten

En dat geldt voor de meeste dingen in OS X.
Ik geloof dat ik vrij duidelijk was dat OS X een harde breuk was met het verleden? En waarom ik DOS en Windows 3.1 er bij haal als ik als ik het over besturingssystemen sinds 1984 heb?
iOS developer
Tsja nog niet af .. en nu kan dus elke dag een surprise betekenen ? (gok dat het nieuwe update beleid er eens is van gewoon er door rammen .. en als je iets niet kunt vinden had je maar de nieuwssites in de gaten moeten houden voor de changelogs)F.West98 schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 16:45:
Ze zijn wel van plan alle functionaliteit van het oude configscherm in het nieuwe onder te brengen, maar daar hadden ze nog te weinig tijd voor schijnt het. Tot die tijd gebruik ik gewoon lekker de oude.
Maar volgens mij is het plan van MS met dus die updates de hele tijd, ipv elke x jaar een grote release, om dus langzaamaan de legacy-code te vernieuwen (dingen die soms nog recht uit 95 komen, en dus ook totaal niet goed schalen) zonder al te grote veranderingen in layout en dus met minder klachtenBest slim eigenlijk.
Opzich bij windows toch ook wel ? Configuratiescherm bevat ook al sinds mensenheugenis ongeveer dezelfde dingen.BikkelZ schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 16:46:
Je zoekt bij OS X steeds op de zelfde plek voor de zelfde dingen. Ze veranderen niet om de haverklap. Anders kleurtje, wel een streepje, geen streepje, meer kleur, minder kleur, ronder of juist platter design, meer of minder transparantie. Maar ik vind de Settings nog steeds op de zelfde plek als in 1999 en er staan nog grofweg de zelfde dingen in.
Ik geloof dat ik vrij duidelijk was dat OS X een harde breuk was met het verleden? En waarom ik DOS en Windows 3.1 er bij haal als ik als ik het over besturingssystemen sinds 1984 heb?
Alleen zijn de op een gegeven moment van flat naar default nested layout gegaan, wat ik een nogal beroerde keuze vond. Gegroepeerd prima .. maar een nested ding waarin ik niet alle opties tegelijk zie no thanks. Dus dan maar klassiek de hele bups door elkaar, gelukkig kon dat nog.
Grmbll toch eens een rendez vous' tje hebben de de heer wiens dagen zo frequent geteld worden .. of tie nou echt trots is op het desgin van de wesp .. grrr
[ Voor 34% gewijzigd door gekkie op 07-08-2015 17:03 ]
BikkelZ schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 16:46:
Je zoekt bij OS X steeds op de zelfde plek voor de zelfde dingen. Ze veranderen niet om de haverklap. Anders kleurtje, wel een streepje, geen streepje, meer kleur, minder kleur, ronder of juist platter design, meer of minder transparantie. Maar ik vind de Settings nog steeds op de zelfde plek als in 1999 en er staan nog grofweg de zelfde dingen in.
[afbeelding]
[afbeelding]

XP was functioneel gelijk, Vista tm 10 is helemaal zo goed als hetzelfde. Zelfde uiterlijk, zelfde indeling.
Of als dat nog niet helemaal goed genoeg is:

Zelfs de meeste dingen heten hetzelfde!
Windows 3.1 was ook een harde breuk met DOS, maar je doet alsof dat negatief was ("weer heel anders"), terwijl OS X OOK "heel anders" was.[...]
Maar als Apple zoals jij hoopt binnenkort weer met iets "heel anders" komt, dan is dat weer een breuk, net nu MS ook gaat breken door allerlei legacy dingen te gaan herschrijven. Qua timing komt dat dan toch ongeveer gelijk uit?
Ik vind trouwens de voordelen van het hoge tempo van vernieuwen van MS wel opwegen tegen de nadelen. Windows kan nu op zo goed als alle platformen draaien, één codebase, overal gelijkgetrokken. Ja, het is een verandering voor alle platformen, maar het is veel uniformer dan OSX + iOS + WatchOS bijvoorbeeld, of Android + Ubuntu + Tizen. Ik noem maar wat.
- De manier waarop je er komt is iedere keer andersgekkie schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 16:58:
[...]
Opzich bij windows toch ook wel ? Configuratiescherm bevat ook al sinds mensenheugenis ongeveer dezelfde dingen.
Alleen zijn de op een gegeven moment van flat naar default nested layout gegaan, wat ik een nogal beroerde keuze vond. Gegroepeerd prima .. maar een nested ding waarin ik niet alle opties tegelijk zie no thanks. Dus dan maar klassiek de hele bups door elkaar, gelukkig kon dat nog.
- De boel wordt gemixt met Windows 8 Metro specifieke meuk als je via de WIN-toets zoekt
- De namen zijn nog steeds niet echt erg logisch
- Totale wildgroei aan items
Nee Windows 8 was nergens voor nodig, had ook precies die klachten die nu allemaal in Windows 10 zijn recht gezet nog voor dat het überhaupt uit was. Doe het gewoon in één keer goed en laat het dan eens tien jaar voor het grootste deel met rust.F.West98 schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 17:12:
[...]
Windows 3.1 was ook een harde breuk met DOS, maar je doet alsof dat negatief was ("weer heel anders"), terwijl OS X OOK "heel anders" was.
Maar als Apple zoals jij hoopt binnenkort weer met iets "heel anders" komt, dan is dat weer een breuk, net nu MS ook gaat breken door allerlei legacy dingen te gaan herschrijven. Qua timing komt dat dan toch ongeveer gelijk uit?
Er zitten nu zo veel lagen aan oude systemen nog in Windows, zo veel rotzooi die allemaal opgebouwd is aan software. Ik snap niet dat er zo veel troep in Windows moet zitten om uiteindelijk precies het zelfde te kunnen als OS X.
[ Voor 39% gewijzigd door BikkelZ op 07-08-2015 17:28 ]
iOS developer
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Oh dat er genoeg inconsistents in zit .. bijvb dat sommige instellingen weer alleen via mijn computer .. of manage te vinden zijn. Maar het is wel vrij consistente inconsistentie.BikkelZ schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 17:25:
[...]
- De manier waarop je er komt is iedere keer anders
- De boel wordt gemixt met Windows 8 Metro specifieke meuk als je via de WIN-toets zoekt
[...]
Nee Windows 8 was nergens voor nodig, had ook precies die klachten die nu allemaal in Windows 10 zijn recht gezet nog voor dat het überhaupt uit was. Doe het gewoon in één keer goed en laat het dan eens tien jaar voor het grootste deel met rust.
Er zitten nu zo veel lagen aan oude systemen nog in Windows, zo veel rotzooi die allemaal opgebouwd is aan software. Ik snap niet dat er zo veel troep in Windows moet zitten om uiteindelijk precies het zelfde te kunnen als OS X.
Grootste wijziging met windows 8 was inderdaad in een manier waarop je er terecht kon komen.
Naja dat is wel redelijk afgesabeld door een hoop mensen. Het idee van een uniforme interface op elk device was op zich wel het uitproberen waard. Maar blijkt toch voor een hoop mensen niet zo prettig te werken.
Achja grootste gemis in windows 10 is dat de vrijheden die ik heb om het start menu te configureren wel heel beperkt zijn. Dingen als "recente applicaties" of alle meuk op alfabetische volgorde zijn leuk .. maar niet hoe ik het had en hoe ik het wil. Dus ik heb tot 2020 de tijd of ze nog wat bedenken .. of 3rd party software .. of met linux verder. (ok allergrootste gemis is vetrouwen dat wat ze doen "sane" is. Dat had een deuk van windows 8 .. leek weer goed te komen .. maar is met alle defaults van windows 10 toch wel ernstig gedaald.)
Door meer tussenversies te creëren zorg je dus ook voor meer legacy. Het is veel makkelijker om dingen lang te supporten als je minder dingen te supporten hebt.kenneth schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 17:31:
Omdat legacy support nu eenmaal al dertig jaar een belangrijk selling point is van Windows.
iOS developer
Ben benieuwd hoe het apple zal vergaan als ze met hun huidige gebruikersschare op zo'n punt komen.BikkelZ schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 17:51:
[...]
Door meer tussenversies te creëren zorg je dus ook voor meer legacy. Het is veel makkelijker om dingen lang te supporten als je minder dingen te supporten hebt.
De meeste apple gebruikers zijn van na de laatste grote update.
- Op ieder OS doe ik tegenwoordig gewoon de relevante "zoek"-combinatie enter om te vinden wat ik zoek. Zowel op OSX en Win.BikkelZ schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 17:25:
[...]
- De manier waarop je er komt is iedere keer anders
- Het is ook een heel grote switch, maar dat kan inderdaad wel wat eleganter. Enfin, 't is toch al beter met win 10 nu in vgl met win8
- Namen is puur perceptie en gewoonte. Ik ben ook nog iedere enorm in de war als ik de Mac van mijn vrouw in mijn handen krijg
- OSX is misschien geen wildgroei (I beg to differ), maar ik kom altijd tot de conclusie dat ik dingen niet kan of vind via de UI en ik toch de command line nodig heb.
Enfin, ieder diertje zijn pleziertje. Heb over de jaren heen allerlei gebruikt (Win, Linux, FreeBSD, zelfs BeOS) als desktopOS, maar aan OSX kan ik niet wennen (maar heb het nog nooit langer dan 3 dagen een kans gegeven)
Maar de windowsgebruikers hadden toch al de split-view sinds XP ofzo (als het al niet vroeger was). Ik ben blij dat Mac-gebruikers dat uiteindelijk ook gaan krijgen nu met de El Capitan update[b]BikkelZ schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 17:25:
Nu goed, ik vond win8 ook al erg geslaagd, 'k zal wel weer een uitzondering zijn.
Vind zelf Windows 10 best geslaagd. Maar de "split view" zoals jij hem uit XP haalt (2 vensters naast elkaar?) is niet echt hetzelfde als in OSX. Als het al ergens meer op lijkt is het de split view van Windows 8 in tablet modus. Dus 2 full screen apps (zonder taakbalk e.d) naast elkaar. Wat ik zelf een prima toevoeging vind.bomberboy schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 18:20:
[/quote]
Maar de windowsgebruikers hadden toch al de split-view sinds XP ofzo (als het al niet vroeger was). Ik ben blij dat Mac-gebruikers dat uiteindelijk ook gaan krijgen nu met de El Capitan update
Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF
In Windows:BikkelZ schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 16:46:
Je zoekt bij OS X steeds op de zelfde plek voor de zelfde dingen.
PS C:\> ls $ENV:SystemRoot\system32\*.cpl | %{explorer $_}
We are shaping the future
Bleg jep. Ik ben er voor mijn huidige projecten ook een aantal aan het schrijven! Bah!Alex) schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 18:39:
Wat zijn custom ConfigurationSections toch altijd een gedrocht om te schrijven zeg...
Dan blijven nog ConfigurationElementCollections over, klotedingen dat het zijn.
Misschien moet ik daar ook maar eens een template voor maken, of iets generieks voor schrijven.
[ Voor 14% gewijzigd door Alex) op 07-08-2015 20:45 ]
Heb je NL-versie? Ik vond het al zo raar klinken maar wist vrij zeker dat ik het nog steeds zo doe. Nu ik weer achter W10 zit thuis heb ik het getest en:Douweegbertje schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 00:59:
Wat ik overigens echt -haat- : Ik kan geen start -> calc -> enter doen. Dan moet nu calc.exe zijn -,-'

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
Maar Notepad kan ik ook in de Nederlandse versie gewoon openen met Win->'No'->enter. Er staat 'kladblok' in beeld, maar hij zoekt ook op de Engelse namen.
De rekenmachine zit bij mij trouwens ook in het rijtje 'meestgebruikt', dus Win -> 4x pijltje naar beneden -> enter werkt ook. (En omdat veelgebruikte dingen bovenaan staan, neem ik aan dat 'calc' op een bepaald moment ook wel betere resultaten gaat geven?)
Ik zie het probleem in elk geval niet, en ik geloof dat ik nu EINDELIJK een keer zelfs nut zie om het startmenu ook echt te gebruiken. (Ik heb het sinds win98 vooral gedaan met een combinatie van de quick launch en desktop icons.)
Never explain with stupidity where malice is a better explanation
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Moet je nou altijd alles afschietenBtM909 schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 21:24:
Wisten jullie ook dat er een Windows10 topic is?
Nothing to see here!
[ Voor 18% gewijzigd door BtM909 op 07-08-2015 21:51 ]
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
* Eigenlijk Amerikaans, ik moet nog eens een UK language pack erop zetten..
BtM909 schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 21:24:
Wisten jullie ook dat er een Windows10 topic is?

[ Voor 15% gewijzigd door Douweegbertje op 08-08-2015 04:00 ]
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Developen in objective C met Xcode was inderdaad alsof je 15 jaar terugging in de tijd. Hexcode exceptions die je moest opzoeken (https://developer.apple.c...hnotes/tn2151/_index.html), geen garbage collector in iOS dus uitkijken voor memoryleaks en heel veel rare dingen. Twee strings aan elkaar plakken met een plusje? Nee joh, [NSString stringWithFormat:@"yolo '%@'", @"ntb"]; Labels niet kunnen uitlijnen. Heel OS-X is vrij raar met de statische horrordock met ikonen en een prullenbak waarbij je de bestanden niet in één keer allemaal tegelijk kan terugzetten. iTunes dat dichtgaat rond kerst waardoor je geen update kan uitbrengen. Stuiterende icoontjes overal. Een muis zonder knoppen. Doe normaal manBikkelZ schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 14:58:
Ik had Windows 95 tot ik over ging op Windows 2000 beta stabiel draaien binnen de zelfde installatie (en zo snel als een tiet). Ik had toen ook wat meer tijd en zin om dat soort dingen te doen. Tegenwoordig moet iets gewoon werken.
[...]
Had niet eens een bias richting OS-X voordat ik ermee werkte, vind het normaal juist prima om met verschillende OS'en te spelen. Maar wat een onhandige bende. Ook absoluut niet stabieler of soepeler. Dat je twee keer zulke trage hardware krijgt voor dezelfde prijs bij Apple werkt natuurlijk ook niet mee.
Maar in Windows is ook niet veel veranderd imo. Nog steeds een desktop met een taakbalk en startmenu alleen draait het tegenwoordig stabieler en ziet het er fatsoenlijk uit na de pijnlijk lelijke XP en Aero themes.
Dit topic is gesloten.
![]()
*** NOG GEEN NIEUW TOPIC OPENEN AUB!! ***
(zie .oisyn in "De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ➒")
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.