De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ➒ Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 101 Laatste
Acties:
  • 369.180 views

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:07
BarôZZa schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 14:57:
Maar in Windows is ook niet veel veranderd imo. Nog steeds een desktop met een taakbalk en startmenu alleen draait het tegenwoordig stabieler en ziet het er fatsoenlijk uit na de pijnlijk lelijke XP en Aero themes.
Begon me nadat ik het oude configuratiescherm weer terug zag in windows 10 .. alleen een beetje af te vragen ... waar is nou al die ontwikkeltijd in gaan zitten ?

In dat versimpelde laagje bovenop de al bestaande en nog steeds bestaande oude meuk?
(het lijkt erop alsof ze zaken niet vervangen hebben alleen wat gesimplificeerde UI er overheen geplakt hebben en als je meer wil kom je in de oude meuk terecht)

Of in de update / send all my data bittorrent client ? .. of .. tsja wat is er eigenlijk nog meer veranderd ?

Persoonlijk vind ik het eigenlijk een beetje tegenvallen, vooral omdat het startmenu ondanks dat het terug is, standaard maar weinig customizable meer is. Het is terug maarja ..

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-12 03:10

F.West98

Alweer 16 jaar hier

gekkie schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 15:16:
[...]

Begon me nadat ik het oude configuratiescherm weer terug zag in windows 10 .. alleen een beetje af te vragen ... waar is nou al die ontwikkeltijd in gaan zitten ?

In dat versimpelde laagje bovenop de al bestaande en nog steeds bestaande oude meuk?
(het lijkt erop alsof ze zaken niet vervangen hebben alleen wat gesimplificeerde UI er overheen geplakt hebben en als je meer wil kom je in de oude meuk terecht)

Of in de update / send all my data bittorrent client ? .. of .. tsja wat is er eigenlijk nog meer veranderd ?

Persoonlijk vind ik het eigenlijk een beetje tegenvallen, vooral omdat het startmenu ondanks dat het terug is, standaard maar weinig customizable meer is. Het is terug maarja ..
Er is een heleboel werk aan de kernel gedaan heb ik het idee. Ook al met Windows 8. Dat is natuurlijk om ervoor te zorgen dat dus één codebase op Xbox, smartphones, tablets, laptops en PC's kan draaien. Ze hebben het hele modern app-framework omgegooid voor universal apps (of hoe ze ook maar heten), je kan nu een Azure AD joinen, je kan Azure AD en een normale AD koppelen iirc, verbeterde DPI-instellingen, volgens mij zit er ook http/2 in, en nog wel een stuk meer.
De wat meer merkbare dingen voor de user: windows updates, nieuwe configuratiescherm, meerdere desktops, tablet mode en desktop mode onderscheiden, nieuwe icoontjes/kleurtjes, hele goede upgrade vanaf W7 en 8, verbeterde CMD, Edge-browser, een heleboel werk aan Windows Phone (bijvoorbeeld die feature dat het een desktop kan worden (naam vergeten)), enorm veel sneller (allerlei trage W7-machines zijn nu enorm snel onder W10).

En dat is voor een grote Windows-release niet bijzonder veel vergeleken bij eerder, maar bedenk wel dat er maar 1-2 jaar tussen 8.1 en nu zit, dus zo veel tijd hebben ze nou ook weer niet gehad.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:37
gekkie schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 15:16:
[...]

Ik ben juist aardig onder de indruk. Vrijwel alle aanpassingen zijn in mijn ogen verbeteringen. Win 8 toonde aan dat Microsoft maar heel weinig echt kan veranderen aan Windows. Een fullscreen startscherm is ondanks alle verbeteringen genoeg om mensen te laten afhaken.

Sowieso is het startmenu flink op de schop genomen, virtuele desktops toegevoegd, switchen van vensters bij multitasken aangepast. Heel veel kleine subtiele verbeteringen. Een 'simpele' en cleane UI maken is ook een van de moeilijkste dingen die er is.

In het startmenu kan je op 'aan de slag' klikken voor nog wat info over nieuwe features trouwens.

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:30

BikkelZ

CMD+Z

[...]

Developen in objective C met Xcode was inderdaad alsof je 15 jaar terugging in de tijd. Hexcode exceptions die je moest opzoeken (https://developer.apple.c...hnotes/tn2151/_index.html), geen garbage collector in iOS dus uitkijken voor memoryleaks en heel veel rare dingen. Twee strings aan elkaar plakken met een plusje? Nee joh, [NSString stringWithFormat:@"yolo '%@'", @"ntb"]; Labels niet kunnen uitlijnen.
Ik weet niet wat dit überhaupt met het OS te maken heeft. Als je voor OS X (het onderwerp van deze discussie) software schrijft kun je uit een enorm aantal programmeertalen en frameworks kiezen. Objective-C, C++, C en andere meer low-level talen kunnen redelijk bruut zijn voor beginnende programmeurs, maar het eindresultaat is wel dat je applicaties over het algemeen sneller zijn, minder resources gebruiken en er meer controle is over wanneer welk geheugen vrij gegeven wordt.
[...]

Heel OS-X is vrij raar met de statische horrordock met ikonen en een prullenbak waarbij je de bestanden niet in één keer allemaal tegelijk kan terugzetten. iTunes dat dichtgaat rond kerst waardoor je geen update kan uitbrengen. Stuiterende icoontjes overal. Een muis zonder knoppen. Doe normaal man

Had niet eens een bias richting OS-X voordat ik ermee werkte, vind het normaal juist prima om met verschillende OS'en te spelen. Maar wat een onhandige bende. Ook absoluut niet stabieler of soepeler. Dat je twee keer zulke trage hardware krijgt voor dezelfde prijs bij Apple werkt natuurlijk ook niet mee.
Ik ben blij dat je je hart gelucht hebt. De Frontpage is hier ;)

iOS developer

• gekkie
F.West98 schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 15:26:
[...]
En dat is voor een grote Windows-release niet bijzonder veel vergeleken bij eerder, maar bedenk wel dat er maar 1-2 jaar tussen 8.1 en nu zit, dus zo veel tijd hebben ze nou ook weer niet gehad.
Dat is ook weer waar, maar zoals dat configuratiescherm .. dat is mijn ogen dus halfslachtig aangezien het oude nog bestaat en niet alles in het nieuwe zit. Heb bij een hoop dingen (behalve al default privacy meuk) het gevoel dat het opzich de goede kant op gaat maar of nog niet af is .. of te ver versimpeld.

Virtuele desktops is dan wel weer fijn .. gebruik ik nogal graag en veel in Linux, zeker op de low-res flap. Default desktop voor browsers, IDE, terminals / ssh / sftp.

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

BikkelZ schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 16:24:
[...]

Ik weet niet wat dit überhaupt met het OS te maken heeft. Als je voor OS X (het onderwerp van deze discussie) software schrijft kun je uit een enorm aantal programmeertalen en frameworks kiezen. Objective-C, C++, C en andere meer low-level talen kunnen redelijk bruut zijn voor beginnende programmeurs, maar het eindresultaat is wel dat je applicaties over het algemeen sneller zijn, minder resources gebruiken en er meer controle is over wanneer welk geheugen vrij gegeven wordt.
Dat vind ik één van de grootste verschillen tussen Windows en OSX.
Bij OSX heb je als je een applicatie eigenlijk als "belangrijkste" optie Obj-C met Cocoa in XCode. Het gros van de applicaties speciaal voor OSX (dus dan heb je het niet over browsers als Firefox en Chrome (C/C++ met een klein OS-specifiek laagje) en Java-applicaties) wordt daar mee gemaakt. Bij Windows heb je daartegenover het .NET Framework met C#/VB.NET in Visual Studio. Het voordeel van Windows in dit geval (imo) is dat de "default" optie, waarmee je met het minste gedoe een nette, native, en native ogende applicatie kunt maken een vrij high-level taal is waar al veel voor je geregeld is, met een goed framework dat nog meer voor je doet.
Ik kan snappen dat als je dus Windows-development gewend bent, het toch een stap "terug" is om voor OSX te moeten developen. De kleine performanceverschillen zijn minimaal op de snelle computers tegenwoordig, en voor onderdelen die echt in C/C++ moeten kan je alsnog vrij makkelijk je C#-applicatie daar op aansluiten.
Verder heeft .NET ook nog als voordeel dat je dus met één framework desktop-apps (WinForms/WPF/Universal apps), mobile apps (Universal apps), services, en online apps (.NET MVC, WebForms) kan maken. Op OSX heb je Cocoa, CocoaTouch en geen idee wat je daar voor webapps hebt.

Het is wellicht wel leuk dat je dus in OSX meer controle hebt over je geheugen, maar dat kan in Windows ook, maar by default handelt het systeem het al af. Dus imo toegankelijker voor de beginnende developer en makkelijker voor de simpele, lichte applicaties die niet enorme optimalisaties nodig hebben. Maar, als ervaren developer is het gewoon maar net wat je gewend bent.

Note: natuurlijk kan je op alle platformen andere talen kiezen, andere frameworks, en nog meer voor je laten doen, maar ik had het hier over wat er vanuit de OS-leverancier geleverd en gepromoot wordt.
gekkie schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 16:37:
[...]

Dat is ook weer waar, maar zoals dat configuratiescherm .. dat is mijn ogen dus halfslachtig aangezien het oude nog bestaat en niet alles in het nieuwe zit. Heb bij een hoop dingen (behalve al default privacy meuk) het gevoel dat het opzich de goede kant op gaat maar of nog niet af is .. of te ver versimpeld.

Virtuele desktops is dan wel weer fijn .. gebruik ik nogal graag en veel in Linux, zeker op de low-res flap. Default desktop voor browsers, IDE, terminals / ssh / sftp.
Configuratiescherm bevat volgens mij nu gewoon de opties die het meest worden gebruikt en als eerst toegankelijk moest zijn op de tablet, Windows 8 heeft dat ook al. Het is inderdaad nog niet af, ik hoorde dat dat ook is omdat de meeste dingen die vanuit oude configscherm werden bestuurd niet direct compatibel zijn met besturing vanuit nieuwe configscherm en het dus niet gewoon een kwestie is van code overzetten, maar ook dingen aanpassen aan de rest van het systeem. Geen idee of dat echt klopt, maar als legacy-delen (zoals computereigenschappen-dialog) geen API oid hebben kan ik het wel begrijpen.

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:37
BikkelZ schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 16:24:
[...]

Heeft niet veel met OS te maken maar alles met dev-schuur en ik kreeg wat flashbacks :7 . Plus dat je meer of meer bent overgeleverd aan die software bij dat OS.

Voor de duidelijkheid: C en C++ zijn natuurlijk mooie talen. Hoewel ik ze al jaren niethebt aangeraakt, kan je het nog wel lezen omdat de syntax vergelijkbaar is met die tig andere talen. Objective C is echter een totaal ander beest:

Afbeeldingslocatie: http://pushbox.murfo.nl/objectivec.jpg

Afbeeldingslocatie: http://pushbox.murfo.nl/objectivec2.jpg

Als je dan ineens gevraagd wordt om iets te wijzigen in een bestaande app, dan word je helemaal dol :+

Om een of andere reden had ik verwacht dat Apple het wel aardig gebruiksvriendelijk had gemaakt om voor de iPhone te ontwikkelen. Bij Windows Phone kan iedereen binnen een weekendje een app bouwen, al heb je nog nooit Visual Studio gezien. Helaas hebben er maar 3 mensen Windows Phone.

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:49

RayNbow

Kirika <3

Je bedoelt dat Obj-C een beetje op Smalltalk lijkt? :+

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• Evilbee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:25
Zo, de eerste stap is genomen. Mijn vrouw gebruikt nu naast haar Nokia oud (als in 10+ jaar) nu mijn oude HTC one S omdat daar een handige app voor het borstvoeden op draait. Nu eens kijken hoe lang het duurt voordat de simkaart in de HTC zit :D

LinkedIn - Collega worden?

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-12 17:09
In al die jaren van het programmeren kan ik eindelijk dit bericht van mijn bingo lijstje afstrepen

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/49461414/what.PNG

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:48
Afbeeldingslocatie: https://discoveringdifferent.files.wordpress.com/2014/04/and-its-gone.jpg?w=300&h=168

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:14

Matis

Rubber Rocket

iRicardo schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 21:13:
In al die jaren van het programmeren kan ik eindelijk dit bericht van mijn bingo lijstje afstrepen

[afbeelding]
Ik had dat gisteren ook. Moest een longblob van 32MB in de database opslaan. Daar liep ie op stuk.
max_allowed_packet = 128M
En weer verder.

Nadeel was dat laravel de blob ook nog even op het scherm wilde zetten, daar crashte de browser dan weer op :'(

[ Voor 11% gewijzigd door Matis op 08-08-2015 21:22 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• gekkie
Sinkhole .. en floeps weg was tie .. hopen dat je hem weer terug weet te vinden :)
Opsporing verzocht al ingelicht ? .. en bij een licht getinte server zijn ze er bij geenstijl vast ook wel dol op :+

[ Voor 42% gewijzigd door gekkie op 08-08-2015 21:23 ]

• Antrax
Krijg de MySQL server ook niet meer gestart 8)7

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-12 04:33

Firesphere

Yoshis before Hoshis

iRicardo schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 21:23:
Krijg de MySQL server ook niet meer gestart 8)7
Buffer in my.cnf verlagen.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.

• Antrax
Dat was 'm! Dank je. Maar nu wel 600.000 records weg. Weer even prod. met staging syncen :)

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

iRicardo schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 21:33:
[...]

Dat was 'm! Dank je. Maar nu wel 600.000 records weg. Weer even prod. met staging syncen :)
Bekend probleem met MySQL. Hij wil teveel buffer allocaten in het geheugen. Als je't geheugen hebt is er geen probleem, maar zodra er ook maar 1 byte te weinig is, klapt de hele zooi er uit.

• gekkie
iRicardo schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 21:33:
[...]
Errr hoe krijg je dat voor elkaar ?

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

gekkie schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 22:24:
[...]

Crash en de boel niet terug krijgen, dus production gaat voor lopen op staging. Lijkt me niet heel gek?

• gekkie
Firesphere schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 22:31:
[...]
Crash en de boel niet terug krijgen, dus production gaat voor lopen op staging. Lijkt me niet heel gek?
Mis je de laatste transactie en verder is alles toch okiedokie ?

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

gekkie schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 22:35:
[...]

Hij kreeg de DB voor langere tijd niet terug online he ;) Dus alles wat gedurende die tijd in de production wel gebeurd, gebeurd niet op staging ;) Dat zijn de missende records ;) En blijkbaar geen one-way synchronisation ingesteld, dus moet het handmatig gedaan worden ;)

Ook maar gebaseerd op wat ik lees hoor ;)

• gekkie
Firesphere schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 22:51:
[...]

Hij kreeg de DB voor langere tijd niet terug online he ;) Dus alles wat gedurende die tijd in de production wel gebeurd, gebeurd niet op staging ;) Dat zijn de missende records ;) En blijkbaar geen one-way synchronisation ingesteld, dus moet het handmatig gedaan worden ;)

Ahh was geen standalone maar replicate :) .. mjah ok .. dacht al wat mis ik.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Nou ja, ik weet het natuurlijk niet, ik ben geen collega van iRicardo ofzo, maar ik gok dat dat de issue is/was, aangezien dat wel logisch klinkt :)

• gekkie
Firesphere schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 22:56:
Nou ja, ik weet het natuurlijk niet, ik ben geen collega van iRicardo ofzo, maar ik gok dat dat de issue is/was, aangezien dat wel logisch klinkt :)
In iedergeval beter dan 600000 records kwijt op een standalone bak omdat een van je instellingen kennelijk iets boven de limiet van je rammelkast is. Maar klinkt zo belezen wel logischer ja :z

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

gekkie schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 23:00:
[...]

In iedergeval beter dan 600000 records kwijt op een standalone bak omdat een van je instellingen kennelijk iets boven de limiet van je rammelkast is. Maar klinkt zo belezen wel logischer ja :z
Ach, staging, who gives, die kun je altijd vullen met live-data en dan migreren. De andere kant op is een stuk onhandiger :P

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12 21:27
Ontwikkelen doen we toch altijd in productie? :+

We are shaping the future

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:30

BikkelZ

CMD+Z

BarôZZa schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 18:57:
[...]

Om een of andere reden had ik verwacht dat Apple het wel aardig gebruiksvriendelijk had gemaakt om voor de iPhone te ontwikkelen. Bij Windows Phone kan iedereen binnen een weekendje een app bouwen, al heb je nog nooit Visual Studio gezien. Helaas hebben er maar 3 mensen Windows Phone.
Ik ga je niet vertellen hoe makkelijk het is, want het is super moeilijk. Nee je moet echt een specialist hebben, een duurbetaalde liefst

* BikkelZ knikt naar sig O-)

iOS developer

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:27

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

BikkelZ schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 05:10:
[...]

Ik ga je niet vertellen hoe makkelijk het is, want het is super moeilijk. Nee je moet echt een specialist hebben, een duurbetaalde liefst

* BikkelZ knikt naar sig O-)
Nja er valt wel wat van te zeggen.
Het is een beetje dat je er van houdt en niets anders wilt, of je haat het gruwelijk erg. Ik heb het tweede. Apple probeert vaak een soort van exclusiviteit te behouden, overal fancy dingen voor die blijkbaar beter moeten werken dan alle concurrenten. Om maar een simpel voorbeeld te geven; de manier hoe ze al live streams op hun manier doen, het OS dat specifieke hardware nodig heeft, het ontwikkelen op een platform etc etc.

Nja even daargelaten of mijn voorbeeld nu spot-on is of niet, en of hun producten nu beter of slechter zijn: er zit een grotere instap in dan elk ander platform. Overal heb je wel weer een Apple dit of een Apple dat voor nodig.

• Antrax
gekkie schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 22:24:
[...]

gekkie schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 22:35:
[...]

Crash en daar door is de sync automatisch uitgeschakeld op productie. In dat kleine moment van de crash gingen er 600.000 records over het platform heen. Slecht moment voor mij om dan ook nog eens wat van zo'n staging server te vragen :)
Firesphere schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 22:51:
[...]

What he said :>
Alex) schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 01:26:
Ontwikkelen doen we toch altijd in productie? :+
:7

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:01

StM

Douweegbertje schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 06:07:
[...]
Nja even daargelaten of mijn voorbeeld nu spot-on is of niet, en of hun producten nu beter of slechter zijn: er zit een grotere instap in dan elk ander platform. Overal heb je wel weer een Apple dit of een Apple dat voor nodig.
Dat is geredeneerd vanuit het oogpunt dat je zelf op een ander platform werkt. Ik zie het verschil niet heel erg met dat ik voor Windows wil gaan developpen. Dat is net zo goed Microsoft dit, Microsoft dat. Pas sinds zeer recent is dat een heel klein beetje aan het veranderen.

Persoonlijk vind ik ontwikkelen voor OSX of iOS juist simpeler omdat er voor een aanzienlijk deel dezelfde tools worden gebruikt als in de rest van de unix wereld. Vaak zit er alleen wel een leuke gui omheen, al kan daar ook vrijwel altijd van afgezien worden.

Ja, Obj C is een wat apart ding, maar bekeken vanuit C niet eens zo heel bijzonder. Op sommige plekken is de syntax wat apart omdat het nu eenmaal een uitbreiding van C is, maar dat is even leren en je haalt je schouders er over op. Voor de rest bevat het erg veel slimme foefjes die de complexiteit flink verlagen. Hoezo handmatig memory management, daar heb je ARC voor.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Grom
error: Unable to find vcvarsall.bat

Krijg'm maar niet opgelost, hoe moeilijk kan het zijn!

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:13
Firesphere schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 12:48:
Grom
error: Unable to find vcvarsall.bat

Krijg'm maar niet opgelost, hoe moeilijk kan het zijn!
Heb je al een FindAll(x => x.Name == "vcvarsall.bat") gedaan?
* Mercatres denkt te veel in LINQ

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Mercatres schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 13:47:
[...]

Heb je al een FindAll(x => x.Name == "vcvarsall.bat") gedaan?
* Mercatres denkt te veel in LINQ
Python, hij ziet VCRedist 10 niet :X

• Mercatres
Firesphere schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 13:50:
[...]

Python, hij ziet VCRedist 10 niet :X
Heb je de juiste include path/environment?

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Mercatres schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 13:52:
[...]

Heb je de juiste include path/environment?
Jup. Alles klopt, maar blijkbaar toch niet. Meh, voorlopig maar even een dummy GPIO maken dan, kan ik in ieder geval verder.

• Mercatres
Firesphere schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 13:53:
[...]

Jup. Alles klopt, maar blijkbaar toch niet. Meh, voorlopig maar even een dummy GPIO maken dan, kan ik in ieder geval verder.
Wat ben je eigenlijk aan het doen? Klinkt als iets met een Raspberry Pi2 en Windows 10, maar ik kan er compleet naast zitten :p

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Mercatres schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 13:55:
[...]

Wat ben je eigenlijk aan het doen? Klinkt als iets met een Raspberry Pi2 en Windows 10, maar ik kan er compleet naast zitten :p
Aangezien de SD-card van m'n Pi telkens corrupted raakt en ik kernel panics krijg, probeer ik inderdaad RPi.GPIO te simuleren op Win10 ;)

• Mercatres
Firesphere schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 13:58:
[...]

Aangezien de SD-card van m'n Pi telkens corrupted raakt en ik kernel panics krijg, probeer ik inderdaad RPi.GPIO te simuleren op Win10 ;)
Hoera, had ik toch gelijk. Ik kreeg die RPi.GPIO niet eens aan de praat op een raspbian systeem, al kan dat ook wel aan de bagger setup van de pins liggen. Heh, het werkt nu - min of meer.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Mercatres schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 14:00:
[...]

Hoera, had ik toch gelijk. Ik kreeg die RPi.GPIO niet eens aan de praat op een raspbian systeem, al kan dat ook wel aan de bagger setup van de pins liggen. Heh, het werkt nu - min of meer.
Totdat m'n SD card aan gort ging, werkte GPIO bij mij prima hoor ;)

Zo, opgelost voor nu. Python Package genaamd "RPi" in m'n source, daarin GPIO.py:
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
__author__ = 'Firephere'
RPI_INFO = "1.0@dummy"
RPI_REVISION = "1.0@DUMMY"

BOARD = 0
BCM = 2

def setmode(d):
    pass

def getmode():
    return BCM

def setwarnings(b):
    pass

IN = 0
OUT = 2
HIGH = 10
LOW = 11

def setup(d, e=None, initial=None ):
    pass

def input(c):
    pass

def output(c, v):
    pass

def cleanup(d=None):
    pass

Met dank aan StackOverflow en wat geklooi met dat ik nu natuurlijk totaal geen waardes terug krijg :X

[ Voor 43% gewijzigd door Firesphere op 09-08-2015 14:04 ]

• Mercatres
Heh, heel dat gedoe met die BCM of boardsetup, blergh.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Mercatres schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 14:15:
Heh, heel dat gedoe met die BCM of boardsetup, blergh.
Dat maakt in deze mock natuurlijk niet uit he ;) Ik hoef alleen maar te doen alsof ik tegen de GPIO praat, tot ik een nieuwe/werkende SD-card heb waar ik de boel weer op kan zetten.

• Mercatres
Firesphere schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 14:37:
[...]

Dat maakt in deze mock natuurlijk niet uit he ;) Ik hoef alleen maar te doen alsof ik tegen de GPIO praat, tot ik een nieuwe/werkende SD-card heb waar ik de boel weer op kan zetten.
Vervelend genoeg moet het wel een goede (niet-China-zooi) SD-card zijn, wil je er iets nuttigs mee doen. Ik heb al ettelijke rommel-SD-cards weg mogen gooien omdat m'n pi ze niet accepteerde.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Mercatres schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 14:44:
[...]

Vervelend genoeg moet het wel een goede (niet-China-zooi) SD-card zijn, wil je er iets nuttigs mee doen. Ik heb al ettelijke rommel-SD-cards weg mogen gooien omdat m'n pi ze niet accepteerde.
Het is, volgens de leverancier, een echte SanDisk. Ik geloof er geen zak van, die kaart is brak als een student na een avond stappen.

os.system("go to sleep or something").

Juist ja, Stomme Python, da's dus niet dispatchen he!

[ Voor 10% gewijzigd door Firesphere op 09-08-2015 15:43 ]

• Antrax
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/YslzQFdWp2AZXUB3lwSkMHjd/full.jpg

:P

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Klinkt als een goed plan ja :P Beetje a'la nVidia (toch?) met rm -rf / etc/nvidia

On that topic:
https://lambdaops.com/rm-rf-remains/

[ Voor 8% gewijzigd door Firesphere op 09-08-2015 16:14 ]

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Geinig, ik heb al een tijdje een goedkoop chinees geluidskaartje aan mijn Raspberry Pi hangen, en zojuist heb ik het cdeetje met drivers eens in mijn pc gestopt: staan er drivers op voor een netwerkkaart :D

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

dcm360 schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 16:52:
Geinig, ik heb al een tijdje een goedkoop chinees geluidskaartje aan mijn Raspberry Pi hangen, en zojuist heb ik het cdeetje met drivers eens in mijn pc gestopt: staan er drivers op voor een netwerkkaart :D
Heh, close enough?
:P

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Welja, het is niet alsof ik vaak cd's met drivers gebruik om hardware werkend te krijgen. Eenmaal USB3-drivers geïnstalleerd tijdens een Windows-installatie omdat Windows zijn bestanden niet kon vinden, en een andere keer netwerkdrivers van de cd gebruikt om vervolgens Windows zelf nieuwere te laten installeren :P

In dit geval werkt het apparaatje dan ook gewoon prima zonder extra drivers (nouja, eigenlijk wou ik de SPDIF-IN doorzetten naar een analoge uitgang, dat blijkt dan überhaupt niet te kunnen). En anders had ik het ding voor die $10 wel lekker laten verstoffen tussen alle oude hardware die hier al ligt.

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Firesphere schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 16:11:
[...]

Klinkt als een goed plan ja :P Beetje a'la nVidia (toch?) met rm -rf / etc/nvidia
Bumblebee toch? rm -rf /usr /lib/iets

[ Voor 24% gewijzigd door Gleighton op 09-08-2015 17:30 ]

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Zou ook kunnen ja. Was in ieder geval een mooie bug :D

• WernerL
  • Laatst online: 21:49
De linux client van steam had ook ooit een soortgelijke bug toch?
Iets in de trant van rm -rf /$steam_homedir

waar $steam_homedir niet defined was. :')

[ Voor 9% gewijzigd door WernerL op 09-08-2015 17:55 ]

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

• sander0
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-02 07:32
WernerL schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 17:55:
De linux client van steam had ook ooit een soortgelijke bug toch?
Iets in de trant van rm -rf /$steam_homedir

waar $steam_homedir niet defined was. :')
Ging geloof ik om de homedirectory. rm -rf ~/$steam_homedir dus :P

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-12 13:11
Heb m'n videokaarten verkocht en wacht een nieuwe videokaart af. In tussentijd... gamen op Intel HD 4600! Yeah! Kijken hoe dat gaat.

Edit: Awesome, laden gaat zo snel, dat ik de laadbalk niet eens kan zien in sommige games.

[ Voor 26% gewijzigd door Gamebuster op 09-08-2015 19:58 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• gekkie
Hrrmm doet me denken aan bezoek wat ooit met m'n niet gelockte laptop op m'n eigen bank een crontab had aangemaakt met een rm -rf / voor een uurtje later. Op de een of andere manier had tie bij m'n terugkomst een grijns en was de bash history een bruikbare tip. Sindsdien altijd locken .. en een iemand heb ik nimmer meer gezien.

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Vandaag productief geweest. CI & CD ingesteld voor mijn Android-app, met speciaal op tags alpha/beta/productie releases, dus een tag v2.2.0_beta_1 maakt een beta-release, een tag v2.3.0_alpha_1 een alpha-release en dus v2.4.0 een productie-release :D
En in de bijbehorende API versioning ingesteld dat hij automagisch controllers selecteert adhv de api-versie in de header (dus niet in de URL, imo mooier), en als hij op een oude api-versie zit stuurt hij automatisch een header mee dat er een nieuwere versie is, zodat de app dan een popup kan tonen dat er een nieuwe update is voor de app. Works like a charm :)

• Alex)
gekkie schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 22:22:
[...]

Hrrmm doet me denken aan bezoek wat ooit met m'n niet gelockte laptop op m'n eigen bank een crontab had aangemaakt met een rm -rf / voor een uurtje later. (...)
Wat een kutactie... dat is geen geintje meer.
en een iemand heb ik nimmer meer gezien.
Daar kan ik me wat bij voorstellen.

• azerty
  • Laatst online: 19:42
Zo, juist alles ingecheckt, nu naar bed :p

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

gekkie schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 22:22:
[...]

Hrrmm doet me denken aan bezoek wat ooit met m'n niet gelockte laptop op m'n eigen bank een crontab had aangemaakt met een rm -rf / voor een uurtje later. Op de een of andere manier had tie bij m'n terugkomst een grijns en was de bash history een bruikbare tip. Sindsdien altijd locken .. en een iemand heb ik nimmer meer gezien.
Dat zijn geen geintjes meer.

Dit was trouwens de nVidia bug:
https://github.com/MrMEEE...and-abbandoned/issues/123

[ Voor 9% gewijzigd door Firesphere op 10-08-2015 00:42 ]

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Nou vraag ik me af; kan dit ook zomaar op Windows/OSX gebeuren? Foutje in de installer?

edit:FFFUUUU. Code deadlockt op productie en niet op mijn computer... Allemaal keurige dingen ingebouwd en dan gaat het toch nog mis..
Nvm. Ik vergeet telkens dat ik nog een manual DB-fix moet doen omdat ik dat nog niet heb ingebouwd :')

[ Voor 64% gewijzigd door F.West98 op 10-08-2015 01:05 ]

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-12 10:39

ElkeBxl

Tassendraagster

We beginnen de werkweek hier goed, algemene mail naar alle devs:
Acceptance and Development are not ready to be used.
As ask by the team Data Management : Please don’t touch that environments !
Koffie dan maar :p

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

that environments
Zelfs als ze een vreemde taal spreken snappen die Belgen enkelvoud/meervoud nog niet :P

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Haha :p Dit valt nog mee, ik heb veel grotere kemels gezien van de franstaligen hier (al kunnen sommige vlamingen er ook wel wat van...)

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

• Alex)
F.West98 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 00:59:
Nou vraag ik me af; kan dit ook zomaar op Windows/OSX gebeuren? Foutje in de installer?
Ik heb ooit een HDD geformatteerd met chkdsk.exe. :Y

Acronis Disk Director had de boel om zeep geholpen en chkdsk kon het wel "herstellen". Windows Vista waarschuwde me nog zo dat de software mogelijk niet goed zou werken... dat bleek!

• azerty
ElkeBxl schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 08:43:
We beginnen de werkweek hier goed, algemene mail naar alle devs:

[...]

Koffie dan maar :p
Kan inderdaad altijd slechter :p

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

azerty schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 10:04:
[...]

Kan inderdaad altijd slechter :p
Gelukkige verjaardag trouwens! :D Wordt dat gevierd?

• azerty
ElkeBxl schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 10:24:
[...]

Gelukkige verjaardag trouwens! :D Wordt dat gevierd?
Bedankt :)

Of dat gevierd wordt? Ik geloof van wel, maar ik weet dat ik in elk geval deze middag zelf mag koken :+

Wil wel een virtueel taartje uitdelen straks (rond de koffiepauze van 14u :+), maar als je echte taart wilt zul je moeten langskomen :p

• Laurens-R
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-12-2024
LOL :) Stukje uit out of office van collega _O- :

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door Laurens-R op 10-08-2015 11:21 ]

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:51
azerty schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 10:50:
[...]
Wil wel een virtueel taartje uitdelen straks (rond de koffiepauze van 14u :+), maar als je echte taart wilt zul je moeten langskomen :p
Waar zit jij? Ik wil taart!

• gekkie
Laurens-R schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 11:19:
LOL :) Stukje uit out of office van collega _O- :

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Dus minimaal 80% van de spam applies as urgent :p

• Alex)
Heerlijk als mensen ergens een codesample online dumpen waar uit de comments blijkt dat ze eigenlijk niet snappen hoe iets werkt. In een stukje over XmlSerialization:

C#:
1
2
3
4
...
// Also for some unknown reason for CDATA ReadElementContentAsString returns 
// a lot of spaces before and after the actual string, so we Trim it
...

"for some unknown reason" Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/kF8R4RYgZjzflhqldFZPG5Oe/full.png

• azerty
Ryur schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 11:55:
[...]

Waar zit jij? Ik wil taart!
In een straal van 20km rond Kortrijk... Nog altijd interessant? :+

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

azerty schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 11:59:
[...]

Te ver :'(

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:51
[...]

Ik moest zelfs opzoeken waar dat lag. Dus ja dan is het tever ;).

Zit nu zelf in Hengelo (Overijssel), relatief dichtbij de Duitse grens

• Alex)
ReSharper en ik zijn het over iets oneens. In mijn custom ConfigurationElement heb ik de SerializeElement-method geoverride. De eerste check die ik doe is of de meegeleverde XmlWriter niet null is, ReSharper zegt me "Deze check is onzinnig, want de writer is nooit null."

Helaas, dat is hij soms wél. Het .NET Framework doet iets hackish wanneer de boel geserializeerd wordt, namelijk dit:
C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
bool shouldSerialize = element.SerializeElement(null, "");

if(shouldSerialize)
{
    writer.WriteStartTag();
    element.SerializeElement(writer, "");
    writer.WriteEndTag();
}

That's right: de code moet eerst aangeven óf hij moet serializen, en dan pas gaat hij daadwerkelijk serializeren. Met dezelfde method 8)7

En natuurlijk zie ik dit gedrag niet vermeld staan op MSDN...

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-12 09:00
[...]

Yup

• azerty
Vanuit Brussel is dat toch vrij doenbaar? :p
Ryur schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 12:01:
[...]

Ik moest zelfs opzoeken waar dat lag. Dus ja dan is het tever ;).

Zit nu zelf in Hengelo (Overijssel), relatief dichtbij de Duitse grens
Dacht ik al :P

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

azerty schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 12:19:
[...]

Vanuit Brussel is dat toch vrij doenbaar? :p
Ja maar niet voor snel even tijdens mijn middagpauze... :p

• azerty
ElkeBxl schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 12:21:
[...]

Ja maar niet voor snel even tijdens mijn middagpauze... :p
Tijdens de middagpauze, nee. Sorry :'(

• Otherside1982
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:29
[...]

Ja hoor, lever je in Zwevegem? :*)

• azerty
Verkeerde kant van Kortrijk, en geen auto ter beschikking op dit moment om "te leveren" ;)

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:49

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

met de fiiiiets dan he :D

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Antrax
Lastige beslissing waar de rest niet uitkomt dus hakken we via Tweakers de knoop door: Profielfoto's fysiek via upload map of als blob via Symfony entity? Wat is handiger?

• Mercatres
iRicardo schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:16:
Lastige beslissing waar de rest niet uitkomt dus hakken we via Tweakers de knoop door: Profielfoto's fysiek via upload map of als blob via Symfony entity? Wat is handiger?
Wat is een Symfony entity, een databaserecord?

• Alex)
Fysiek opslaan.

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:49
Ik heb zelf gemerkt dat databases prima overweg kunnen met grote blobs en gigantische hoeveelheden records met grote blobs in één tabel, maar toch heb ik altijd de neiging gehad naar een fysieke variant te grijpen bij zoiets.
Het voordeel als blob is dat je al je metadata in dezelfde (of een koppeltabel) kwijt kan, dus als jullie veel metadata nodig hebben ernaast is dat misschien een voordeel?

Edit: ware het niet dat dit net zo goed past in de tabel waar je de referentie naar de fysieke locatie op schijf opslaat..... Ik zie eigenlijk geen voordeel in het als blob neerzetten in je db. Enige reden waarom wij zoiets op het werk doen met XML-bestanden is de mogelijkheid reports er overheen te plakken, maar die zijn retetraag, mede door de grootte van de tabel :P

[ Voor 21% gewijzigd door Merethil op 10-08-2015 13:24 ]

• zezke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-12 14:06
Ik stem alvast fysiek.

• StM
  • Registratie: Februari 2005

StM

Fysiek, het verneukt de caches van je DB server als de dataset een 10 of 100 voud ofzo van je RAM wordt en die profielfoto's worden regelmatig opgevraagd. Tegen die tijd kan je het ook mooi via een aparte server gaan serveren.

[ Voor 18% gewijzigd door StM op 10-08-2015 13:25 ]

• Antrax
Thanks people.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15
[...]

haalbaar

https://fgheysels.github.io/

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Mbt profielfoto's: de tijd dat een fatsoenlijke DB niet overwegkon met bestanden (zeker kleine zoals een profielfoto) ligt al een tijd achter ons. Natuurlijk ligt het aan de situatie, maar door ze in de database op te slaan heb je wel een aantal voordelen: referentiéle integriteit, backups, toegangsbewaking, transactionele integriteit. Dat zijn m.i. geen dingen waar je snel aan voorbij moet gaan.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Antrax
P_de_B schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:38:
Mbt profielfoto's: de tijd dat een fatsoenlijke DB niet overwegkon met bestanden (zeker kleine zoals een profielfoto) ligt al een tijd achter ons. Natuurlijk ligt het aan de situatie, maar door ze in de database op te slaan heb je wel een aantal voordelen: referentiéle integriteit, backups, toegangsbewaking, transactionele integriteit. Dat zijn m.i. geen dingen waar je snel aan voorbij moet gaan.
Vond ik ook al een soort van goed idee. Daarom ga ik het als blob opslaan i.p.v. in een fysiek pad :9

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
SQL Server heeft ook nog een soort 'best of both worlds'-oplossing, maar andere db's waarschijnlijk ook wel.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• HMS
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-12 11:53

HMS

Ik zou het sowieso niet als fysiek pad opslaan maar kijken of het niet in een BLOB storage (S3, Azure BLOB, of iets dergelijks) kan. Hooguit ook een filename (Guid? eventueel met display filename ofzo) zodat je daar in ieder geval wat vrijheid in hebt.

In iets als S3 of Azure zetten maakt het ook makkelijker om het eventueel via een CDN te verspreiden, lijkt mij ook wel een wenselijk iets.

[ Voor 22% gewijzigd door HMS op 10-08-2015 13:48 ]

• azerty
Pff, zo ver, geen zin O-)

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006

Sebazzz

3dp

P_de_B schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:44:
SQL Server heeft ook nog een soort 'best of both worlds'-oplossing, maar andere db's waarschijnlijk ook wel.
Of FILESTREAM, wat ook goed werkt.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Alex)
P_de_B schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:44:
Wat ik uit die pagina's begrijp is dat dit net tegenovergesteld is aan fysieke opslag: FileTables doen zich aan 3rd party-applicaties voor als een netwerkshare, maar eigenlijk gaan de files een set tabellen in.

• Laurens-R
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-12-2024
Op een paar projecten heb ik er veel profijt van gehad om files in een blob op te slaan. Met fileshares komt er toch een stuk additionele security bij kijken (wat niet altijd handig is) en moet je nog fallback voorzieningen treffen die in menig DB omgeving al aanwezig zijn. Daarentegen; het hangt af van de use-case; In mijn geval was het een enkele upload voor archief purposes en werd metadata in een aparte table opgeslagen (zodat een query voor bestandsinfo, niet gelijk resulteerde in het ophalen/omgaan met blob data). Ik kan me voorstellen dat een bij een 'read-many' scenario deze optie minder geschikt is.

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:49
Cachen browsers nou eindelijk al eens images die je neerzet als een base64 string ipv als fysieke locatie op een webserver? Had ik de laatste keer dat ik zoiets deed wat moeite mee maar weet nou niet meer of dat nou het probleem was...

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-12 13:12
Voordeel van op het FS opslaan is echter wel dat disk storage in de cloud dirt cheap is, terwijl databases toch behoorlijk in kosten oplopen als ze groter worden.

• Alex)
Het inzetten van dedicated webservers voor filecontent is ook wat makkelijker als je files fysiek opslaat. Zie bijvoorbeeld wat Tweakers nu al doet met tweakimg.net: Varnish ervoor en gaan met die banaan.

Pagina: 1 ... 50 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
*** NOG GEEN NIEUW TOPIC OPENEN AUB!! ***
(zie .oisyn in "De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ➒")

Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.