BikkelZ schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 16:24:
[...]
Ik weet niet wat dit überhaupt met het OS te maken heeft. Als je voor OS X (het onderwerp van deze discussie) software schrijft kun je uit een enorm aantal programmeertalen en frameworks kiezen. Objective-C, C++, C en andere meer low-level talen kunnen redelijk bruut zijn voor beginnende programmeurs, maar het eindresultaat is wel dat je applicaties over het algemeen sneller zijn, minder resources gebruiken en er meer controle is over wanneer welk geheugen vrij gegeven wordt.
Dat vind ik één van de grootste verschillen tussen Windows en OSX.
Bij OSX heb je als je een applicatie eigenlijk als "belangrijkste" optie Obj-C met Cocoa in XCode. Het gros van de applicaties speciaal voor OSX (dus dan heb je het niet over browsers als Firefox en Chrome (C/C++ met een klein OS-specifiek laagje) en Java-applicaties) wordt daar mee gemaakt. Bij Windows heb je daartegenover het .NET Framework met C#/VB.NET in Visual Studio. Het voordeel van Windows in dit geval (imo) is dat de "default" optie, waarmee je met het minste gedoe een nette, native, en native ogende applicatie kunt maken een vrij high-level taal is waar al veel voor je geregeld is, met een goed framework dat nog meer voor je doet.
Ik kan snappen dat als je dus Windows-development gewend bent, het toch een stap "terug" is om voor OSX te moeten developen. De kleine performanceverschillen zijn minimaal op de snelle computers tegenwoordig, en voor onderdelen die echt in C/C++ moeten kan je alsnog vrij makkelijk je C#-applicatie daar op aansluiten.
Verder heeft .NET ook nog als voordeel dat je dus met één framework desktop-apps (WinForms/WPF/Universal apps), mobile apps (Universal apps), services, en online apps (.NET MVC, WebForms) kan maken. Op OSX heb je Cocoa, CocoaTouch en geen idee wat je daar voor webapps hebt.
Het is wellicht wel leuk dat je dus in OSX meer controle hebt over je geheugen, maar dat kan in Windows ook, maar by default handelt het systeem het al af. Dus imo toegankelijker voor de beginnende developer en makkelijker voor de simpele, lichte applicaties die niet enorme optimalisaties nodig hebben. Maar, als ervaren developer is het gewoon maar net wat je gewend bent.
Note: natuurlijk kan je op alle platformen andere talen kiezen, andere frameworks, en nog meer voor je laten doen, maar ik had het hier over wat er vanuit de OS-leverancier geleverd en gepromoot wordt.
gekkie schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 16:37:
[...]
Dat is ook weer waar, maar zoals dat configuratiescherm .. dat is mijn ogen dus halfslachtig aangezien het oude nog bestaat en niet alles in het nieuwe zit. Heb bij een hoop dingen (behalve al default privacy meuk) het gevoel dat het opzich de goede kant op gaat maar of nog niet af is .. of te ver versimpeld.
Virtuele desktops is dan wel weer fijn .. gebruik ik nogal graag en veel in Linux, zeker op de low-res flap. Default desktop voor browsers, IDE, terminals / ssh / sftp.
Configuratiescherm bevat volgens mij nu gewoon de opties die het meest worden gebruikt en als eerst toegankelijk moest zijn op de tablet, Windows 8 heeft dat ook al. Het is inderdaad nog niet af, ik hoorde dat dat ook is omdat de meeste dingen die vanuit oude configscherm werden bestuurd niet direct compatibel zijn met besturing vanuit nieuwe configscherm en het dus niet gewoon een kwestie is van code overzetten, maar ook dingen aanpassen aan de rest van het systeem. Geen idee of dat echt klopt, maar als legacy-delen (zoals computereigenschappen-dialog) geen API oid hebben kan ik het wel begrijpen.