We are shaping the future
In dat geval. Ik heb een idee dat makkelijk honderdduizend-miljoen-miljard waard is. Als jij het nou even in elkaar prutst programmeert. Krijg je 50% van de winst zodra het verpatst is.kwaakvaak_v2 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 12:04:
<rant>
copy/paste developers, of stackoverflow-certified-pasting-engineer... bwaaah...
Ze hebben geen idee wat ze aan het doen zijn, maar het is wel jouw 'schuld' als iets niet werkt omdat ze het toch helemaal zelf erin geplakt hebben..
Development is meer dan code achter elkaar flikkeren en bidden tot je hogere entiteit en hopen dat het magisch werkt. Als het te moeilijk voor je is, ga dan lekker burgers bakken bij de grote M ipv jezelf developer te noemen en denken dat je binnen 2 maanden je geniale start-up voor honderduizend-miljoen-miljard verkoopt.
</rant>
Maar niet alleen van je agenda event in the future dus .. maar ook van het tijdstip van het event aanmaken zelf.Struikrover schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 11:52:
[...]
Precies, dus mijn initiele gok was zo gek nog niet: opslaan van locatie in timezone string en dan indien gewenst weer omrekenen met de meest up-to-date timezone database.
Start-ups maak je dan ook door tien verschillende frameworks op elkaar te stapelen.
Ook een manier om aan te duiden dat deze moderende hogere entiteiten ook maar prutsers zijn .. en hun naam derhalve altijd in het fi fa fuchsia geschreven moet wordenkwaakvaak_v2 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 12:04:
<rant>
copy/paste developers, of stackoverflow-certified-pasting-engineer... bwaaah...
Ze hebben geen idee wat ze aan het doen zijn, maar het is wel jouw 'schuld' als iets niet werkt omdat ze het toch helemaal zelf erin geplakt hebben..
Development is meer dan code achter elkaar flikkeren en bidden tot je hogere entiteit en hopen dat het magisch werkt. Als het te moeilijk voor je is, ga dan lekker burgers bakken bij de grote M ipv jezelf developer te noemen en denken dat je binnen 2 maanden je geniale start-up voor honderduizend-miljoen-miljard verkoopt.
</rant>
Als het geen Rust stack boven op een NodeJS framework met REST koppelingen naar een noSQL storage op een Dynamic Cloud Server is gemonitord via een GoLang event system op een Beanstalk queue is, is de startup al bij voorbaat mislukt.
Driving a cadillac in a fool's parade.
Je mist nog Elasticsearch. En duizenden termen die ook maar een tikje gerelateerd zijn aan Agile.kwaakvaak_v2 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 12:15:
Wel alleen maar nieuwe hippe frameworks op elkaar te stapelen uiteraard!
Als het geen Rust stack boven op een NodeJS framework met REST koppelingen naar een noSQL storage op een Dynamic Cloud Server is gemonitord via een GoLang event system op een Beanstalk queue is, is de startup al bij voorbaat mislukt.
* Mercatres werkt graag in het bedrijf waar hij nu werkt, dat net uit de startup-fase is gegroeid.
omdat ze zo ontzettend cutting-edge bezig zijn uiteraard, de rest van de wereld is pas over 5 jaar op hun niveau.Alex) schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 12:17:
En zich maar afvragen waarom de boel 3 maanden later instort omdat ze geen nieuwe ontwikkelaars kunnen vinden...
Enne Elastic Search is toch ook een vorm van noSQL
[ Voor 7% gewijzigd door kwaakvaak_v2 op 04-08-2015 12:19 ]
kwaakvaak_v2 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 12:15:
Wel alleen maar nieuwe hippe frameworks op elkaar te stapelen uiteraard!
Ohja, natuurlijk. En alle industry best practices worden terzijde geschoven want 'wat weten al die enterprise-lui nou van software ontwikkelen? Die zijn alleen maar bezig met SOAP.'kwaakvaak_v2 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 12:18:
[...]
omdat ze zo ontzettend cutting-edge bezig zijn uiteraard, de rest van de wereld is pas over 5 jaar op hun niveau.
We laten het denormaliseren van data los! En data qualiteit ook! En we hebben meteen super performance ZOMG OMG OMG
Voor de meeste oplossing is de relationele database nog steeds het "beste". Pas als je ranzig veel data die niet veel veranderd, waar consistentie van je data minder belangrijk is, waar je wel heel snel heel veel moet uitlezen... dan...
Dan misschien is NoSQL best interessant.
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Dat noemen ze Webscale, en is de manier om bij Venture Capitalists geld los te peuterenMotrax schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 12:20:
NoSQL... zucht...
We laten het denormaliseren van data los! En data qualiteit ook! En we hebben meteen super performance ZOMG OMG OMG
Voor de meeste oplossing is de relationele database nog steeds het "beste". Pas als je ranzig veel data die niet veel veranderd, waar consistentie van je data minder belangrijk is, waar je wel heel snel heel veel moet uitlezen... dan...
Je weet dat je nu gewoon een prima cache omschrijft heMotrax schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 12:20:
NoSQL... zucht...
Daar is het ook prima geschikt voor. Relationele database in de backoffice, die data in een noSQL frontoffice omgeving schrijft. Best veel grotere websites / applicaties die op die manier de boel schalen en ontkoppelen van de back-office/end logica. Je ziet daar de laatste tijd wel een trend ontstaan, couchDB, Elastic Search of MongoDB als hele snelle en dunne read-only laag, en de achterkant pushed de updates of nieuwe data erin.BarôZZa schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 12:29:
[...]
Je weet dat je nu gewoon een prima cache omschrijft he?
De vraag is alleen, heb je dit voor elke site of applicatie nodig? En ik denk van niet, los van dat het best tof is om het technisch te bouwen, heeft het hippe kralenwinkeltje van je schoonmoeder twee bezoekers per dag en is je technologie stack gewoon dan een overkill en al snel te complex om te onderhouden.
Optimalisatie is tof, maar wel als het nut heeft en niet omdat het nu eenmaal kan. En dan het liefst op de punten waar je echte bottleneck zit, en heel vaak is dat niet je DB laag
Overigens is het ook wel zo dat de correctheid van data vaak niet zo gek veel uitmaakt. Niemand die het wat uitmaakt of z'n FB timeline netjes gesorteerd is. Net als met die tijdszones van een paar berichtjes terug. Als het om tijden in het verleden gaat kan je helemaal moeilijk doen met lokaties en tijdszones, maar de echte ninja toont natuurlijk de relatieve tijd als dat kan (x minuten/uur/dagen geleden).
Daarnaast is data consistentie dus wel belangrijk, bij bv je eigen voorbeeld als Magento/een webshop. Als door replication ineens een order weg valt is dat best wel een probleem, of prijzen niet goed gesynced zijn, of iemand nog toevallig een product besteld wat eigenlijk al uit de shop verwijderd is.
Zeker als je het per enitity/attribuut gaat ophalen, wordt het sloom.
Een kolom met JSON/YAML/XML is dan een betere optie.
Die ene keer dat ik een applicatie met EAV pattern had (toevallig ook een webshop), was dat vanwege het gebruik in de eerste versie. Sindsdien zaten ze eraan vast. Maar het werd enkel voor een beperkte set met gegevens gebruikt, die beter in een tabel paste (dan kon je ook geen waardes missen bij aanmaken). Ik denk dat nu het meeste gebruik van het EAV pattern komt, vanwege het historisch gebruik en de moeilijkheid om dit aan te passen.
let the past be the past.
De wedervraag is dan, had het kralenwinkeltje Magento nodig, of was het slimmer geweest om die op een andere, resource vriendelijkere, opensource shop te bouwen?BarôZZa schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 12:53:
Dan heb je nog niet met Magento gewerkt, zeker het EAV pattern wordt gewoon poepsloom bij relationele databases.
Ik gok dat vaak de keuze gemaakt wordt op basis van naamsbekendheid van een project en niet op de daadwerkelijk benodigde specs.
Ik zie dat in Drupal land ook best vaak gebeuren, mensen die kost wat het kost een oplossing in Drupal willen maken omdat, dat is wat ze nu eenmaal kennen. Maar het vele malen verstandiger was om even buiten hun eigen voordeur te kijken en het met een ander systeem/framework/taal te bouwen.
Andere voorbeelden zijn sociale dingen en personalisatie voor elke bezoeker. Volgens mij allemaal zaken waar een nonrelationele database voordeel heeft en waar je met Node+Mongo vrij snel een dynamische app in elkaar knalt. Je moet gewoon gebruik maken van de juiste techniek in de juiste situatie.
@RobertMe In de praktijk zijn die wijzigingen doorvoeren dus ook al lastig in de huidige situatie omdat het bijvoorbeeld letterlijk vele seconden (10+) kan duren voordat een enkele pagina gegenereerd wordt. Waardoor alles plat gecached wordt en voorraadupdates en dergelijke naar rustigere momenten worden verplaatst.
@kwaakvaak Ging over Magento Enterprise en dat werd ook gebruikt voor oa het magazijnbeheer en dergelijke. Wordt aardig lastig omdat allemaal zelf te gaan bouwen.
Neemt niet weg dat ik Magento een draak vind.
Dat hangt er denk ik vanaf hoe groot de nood is, als het per jaar veel geld scheelt aan wacht tijd voor magazijn medewerkers kan het misschien wel uit om hier een eigen kort door de bocht view voor te maken. IBarôZZa schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 13:47:
@kwaakvaak Ging over Magento Enterprise en dat werd ook gebruikt voor oa het magazijnbeheer en dergelijke. Wordt aardig lastig omdat allemaal zelf te gaan bouwen.
Neemt niet weg dat ik Magento een draak vind.
Heb in een grijs verleden wel eens eigen views moeten maken op een as/400 omdat het ERP systeem te traag was en het printen van een pick-order minuten duurde. Het kan soms schelen als je voor lief neemt dat je code niet flexibel is, en de kans op breken bij elke update aanwezig is. Gelukkig worden ERP systemen niet 'even' op een maandag ochtend ge-upgrade, maar toch.. Paar dagen programmeren vs 15 magazijn medewerkers * 8 minuten per pick-order.
ExactVoutloos schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 09:24:
En lijkt ook alsof F.West98 werkelijk altijd iets moet hacken om 't werkend te krijgen.. Maar misschien post je gewoon nooit als zaken wel vlotjes gaan.
Blog* om precies te zijnsky- schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 09:21:
Waarom zou je een tutorial moeten volgen om iets te themen?![]()
Hij krijgt hiermee wél een gethemede app, en als ik exáct hetzelfde doe krijg ik het niet. Uiteindelijk maar gewoon themes losgelaten en in de code vastgezet dat hij die kleur moet doen. Niet helemaal mooi, maar het beste wat ik kon bedenken. De kleuren zelf zijn gelukkig nog niet hardcoded, dus qua functionaliteit doet het er niets aan af.
[ Voor 5% gewijzigd door F.West98 op 04-08-2015 14:13 ]
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Ook issues mee, cloud service die down is en de onderliggende VM wil absoluut niet starten... Issues met de management portal dus niet veel aan te doen nu.
Heb zelf overigens niets gewijzigd aan die Cloud Service (al weken niet), dus waarom hij dan nu ineens down is is me een raadsel... De storing maar even afwachten.
[ Voor 32% gewijzigd door Hoogie2004 op 04-08-2015 14:21 ]
Euh, welke locatie zit je? Hier draait alles nog.Mercatres schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 14:17:
En toen ging Azure plat. Lekker als je net aan het deployen bent...
Dying is God's way of telling you, you've been FIRED.
Toch wel, issues met de portal.
[ Voor 20% gewijzigd door Avalaxy op 04-08-2015 14:46 ]
West-Europe.maxtz0r schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 14:26:
[...]
Euh, welke locatie zit je? Hier draait alles nog.
Avalaxy schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 14:45:
De statuspagina geeft ook niks aan: http://azure.microsoft.com/en-us/status/#current

Portal dus, al lijkt het er nu op dat ze een oplossing hebben...
[ Voor 7% gewijzigd door Mercatres op 04-08-2015 14:51 ]
van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !
Hmm misschien wel het grootste voordeel van de cloud ... als het plat gaat ligt het in iedergeval niet in je eigen handen .. en hou je "we moeten gewoon afwachten" over .. ipv in de stress naar een datacentrum racen.Hoogie2004 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 14:20:
Heb zelf overigens niets gewijzigd aan die Cloud Service (al weken niet), dus waarom hij dan nu ineens down is is me een raadsel... De storing maar even afwachten.
Is dat een nieuwe requirement voor je hier in het expert-panel mag ?Alex) schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 15:47:
Expert Sex Change?
altijd leuk .. diversiteitsbeleid .. tijd voor meer
Oh, noem je een weiland zo tegenwoordig?
Ik moet het met een kantoortuin doen .. alleen thans wat nat aldaar.
Maar een leuke wei met leuke shoarma-rolletjes in de dop
gekkie schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 16:01:
[...]
Ik moet het met een kantoortuin doen .. alleen thans wat nat aldaar.
Maar een leuke wei met leuke shoarma-rolletjes in de dop
There, I fixed it.gekkie schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 16:03:
[...]
Moet je ook naar http://feestboek.tweekers.net.niet gaan daar loopt de beta
[ Voor 34% gewijzigd door Alex) op 04-08-2015 16:05 ]
Bijna .. in het kader van de diversiteit moet het natuurlijk wel in elk RAL kleurtje aanwezig zijn ..
Wil geen kwetsen .. maar alleen een sappige pruim.
Niet, na de beta maybe
]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[
ik zal mijn sig aanpassenDeluxZ schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 16:36:
Ik vote alles omhoog met de tekst PHP is kut of iets in die trend
van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Mja, dat hoeft nog niet perse te zeggen dat de mail fout is, noch de ondertekening noch dat het bij iedereen zo is gegaan.dcm360 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 17:00:
Ojee, iemand is een beetje aan het prutsen. De nieuwsbrief van de NS Spoordeelwinkel is (serverside) in mijn spam-box terechtgekomen met de reden "Rejected by DKIM".
Firesphere schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 17:48:
Kantoor is vandaag weer een beetje uitgebreid.
[afbeelding]
[ Voor 25% gewijzigd door Douweegbertje op 04-08-2015 17:51 ]
Oeh noes .. meet en greet met nick en simon down the drain ?dcm360 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 17:00:
Ojee, iemand is een beetje aan het prutsen. De nieuwsbrief van de NS Spoordeelwinkel is (serverside) in mijn spam-box terechtgekomen met de reden "Rejected by DKIM".
Jump ball ... straight into the pocket dure tig inch mac displayFiresphere schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 17:48:
[afbeelding]
Enige wat wij hebbenFiresphere schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 17:48:
[afbeelding]

Ding wordt niet veel gebruikt
Die hebben we ook. maar dan in het grootMegamind schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 18:14:
[...]
Enige wat wij hebben
[afbeelding]
Ding wordt niet veel gebruikt
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Hebben wij ook. Alleen is ie een beetje kromFiresphere schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 17:48:
[afbeelding]
Zorgt wel voor leuke situaties.
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Dat isFiresphere schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 17:48:
[afbeelding]
Meh, da's geen dure mac, da's die van de administratie, de oudste die we op kantoor hebbengekkie schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 17:55:
[...]
Jump ball ... straight into the pocket dure tig inch mac display
Plus, als je die bal zo ver krijgt, ben je wel heel erg lomp bezig!
Ah das wel handig .. kan die in iedergeval niet meer van het salaris ingehouden wordenFiresphere schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 19:06:
[...]
Meh, da's geen dure mac, da's die van de administratie, de oudste die we op kantoor hebben
Plus, als je die bal zo ver krijgt, ben je wel heel erg lomp bezig!
Doe maar profiFiresphere schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 19:15:
Wel cool, hij's ter plekke helemaal opgebouwd en uitgebalanceerd en alles
Jeps, helemaal. Inclusief zo'n ultra luxe weet-ik-veel-wat-voor-dure-steensoort er ondergekkie schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 19:19:
[...]
Doe maar profi.. en mooi versgestreken lakentje er op?
Ook nog verwarming ?Firesphere schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 19:22:
[...]
Jeps, helemaal. Inclusief zo'n ultra luxe weet-ik-veel-wat-voor-dure-steensoort er onder
Nee, die zit ingebouwd in de ruimte.
ook meer een dingetje van driebanden etc denk ik.
Wij hebben nu:
Pro Fussball tafel
Pooltafel
XBox 360
PS3
Wii
Behalve een pingpongtafel, wat mist er nog?
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
XBox One en PS4 gaat voorlopig niet gebeuren vrees ik. Airhockey kan ik wel voorstellen voor de verhuizing ja, die's wel cool!.oisyn schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 19:32:
Xbox One, PS4, Airhockey.
Werkende mensen?Firesphere schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 19:31:
[...]
SSSShhhhhhh!
8 Wii Us en 8x Splatoon.Firesphere schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 19:31:
[...]
Wij hebben nu:
Pro Fussball tafel
Pooltafel
XBox 360
PS3
Wii
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
De 500 webservice is eindelijk opgelost trouwens. Bleek dat ik één veld moest voorzien van een string met daarin JSON. Yup yup. Let me put some JSON in your JSON while you JSON your Johnson :xzibit:
iOS developer
Hmmmm, een pinball machine is wel een idee ook, eens zien wat die krengen kosten.BikkelZ schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 19:48:
Ik speel eigenlijk de hele dag Pinball Arcade op de iPad. Liefste zou ik een echte flipperkast kopen, goede investering ook als je een klassieker hebt. Mijn muziekapparatuur staat een beetje te verstoffen helaas, nog niet genoeg spullen bij elkaar om even lekker te jammen.
Schrijf je uit van TalentBin! https://www.talentbin.com/profileinquiry
Een iets te eerlijke recruiter vertelde me dat de meeste recruitment bureaus daar hun informatie vandaan halen voor buckshots. Je wordt gratis en voor niets toegevoegd aan die database (zonder te vragen trouwens), en veel recruiters putten uit deze database. Verzoek tot uitschrijving ingedient, ik wacht de reactie af, maar het scheelt hopelijk veel.
De genoemde "eerlijke recruiter" was trouwens wel zo intelligent om mij te vertellen dat mijn e-mailadres publiek op internet staat, met een screenshot van mijn github account.
Terwijl hij mij mailde op mijn prive-account....
Vooral heel veel onderhoud.Firesphere schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 19:50:
[...]
Hmmmm, een pinball machine is wel een idee ook, eens zien wat die krengen kosten.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Oy, ik betaal niet, toch?
Ten eerste verdien je de euro's terug die je er niet meer in hoeft te donderen en ten tweede worden er tegenwoordig gewoon niet meer zulke vette kasten gemaakt als in de jaren '90 (nog los van de nostalgie), dus die blijven in prijs stijgen. Hoewel Lord of the Rings van Stern wel goed is volgens veel mensen (heb alleen Rolling Stones gespeeld van de nieuwe Sterns, vond het niks persoonlijk).
Los van de onderhoudskosten zijn dit soort dingen een betere investering dan aandelen. Oude synthesizers ook. SH-101 was rond de eeuwwisseling 350 euro nu 1200 euro. Prophet 600 verdubbeld in prijs de afgelopen vijf jaar. Ga zo maar door.
Ja natuurlijk gaat er wel eens wat stuk en dan heb je kosten. Maar je hebt er lol van en het wordt tegelijk meer geld waard, dat kun je van een aandeel Apple niet zeggen tenzij je echt een hevige grafiekenfetish hebt.
iOS developer
Had je daar nou een track n trace voor gekregen?
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Even terugkomend op de discussie van "moderne" databases, in-memory v.s. cache van de database.BarôZZa schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 12:29:
[...]
Je weet dat je nu gewoon een prima cache omschrijft he?
Aangenomen dat we het hier hebben over een grote database die niet meer volledig in het geheugen kan worden geladen en de meest gebruikte queries niet volledig gecached zijn.
Als cache "perfect" werkt, dan nog wordt de cache bij een drukke database regelmatig geflushed. Dus data van een query die een uur geleden is opgevraagd is niet meer in de cache. Of je queries zijn zo dynamisch dat de hit-ratio op de cache "suboptimaal" is (ruk).
Als je naast je cache ook het meest benaderde deel van te voren in het geheugen kan zetten dan geeft dat voordelen.
Ik las over Teradata een statistiek dat het verdubbelen van het geheugen voor de cache die intensief wordt gebruikt (hit-ratio van 90+%) slechts een 8% snellere queries geeft. Gebruik van in-memory techniek halveerde de doorlooptijd van de queries.
Natuurlijk per situatie/klant/query/tijdstip/hardware afhankelijk. Met toegenomen hoeveelheden geheugen is er meer mogelijk dan alleen de cache uitbreiden in ieder geval.
Teradata adverteert in ieder geval dat maar een klein gedeelte van je data actief wordt benaderd en daar je snelheidswinst in zit:
http://www.nxtbook.com/nx...data_2013q4/index.php#/52
(sorry, flash! en marketing blabla! Maar daar moet je even omheen lezen).
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Hoe bedoel je dan? Mijn Cache zit per definitie in het geheugen. Ik snap hem waarschijnlijk nietAls je naast je cache ook het meest benaderde deel van te voren in het geheugen kan zetten dan geeft dat voordelen.
Sowieso voor één website laad ik elke ochtend een shitload aan data in de cache, puur omdat dit algemene data is die -iedereen- nodig heeft. Denk hierbij aan een aantal array's van ~ 50k rows e.d. De data moet je zien als soort koppel data. Je hebt een user die opeens de waarde van een "label" nodig heeft. Nu komt dit de gehele tijd voor dat je deze koppeling moet weten. In zekere zin gaat het relatief snel om dit uit de DB te halen, maar het komt zo vaak voor en het is hele erge statische data. Over een dag kan bijvoorbeeld 1 waarde wel duizenden keren worden aangeroepen. Zonde dus om dit elke keer uit de DB te moeten halen.
Load tijd is door dit ook met een factor ~ 4 versneld. Soms komt het voor dat je in 1 keer 40 maal informatie moet ophalen over wat een label is. Nu kun je gewoon direct de cache aanspreken als in bijvoorbeeld een heel simpel voorbeeld: $cache[$id] in plaats van een dikkere union / join voor 40 records.
Je kan natuurlijk ook dit gecached hebben op DB niveau maar voor dit type data kun je het maar (IMO en voor deze implementatie) het direct al beschikbaar hebben.
Mja hoe dan ook is het altijd een kwestie van kijken wat voor data het is. Soms kun je dingen "overdreven" snel maken door het hele zootje in de cache te zetten. Bijvoorbeeld voor Tweakers zou ik gewoon het nieuws van vandaag volledig in de cache gooien, ouder nieuws steeds minder cachen omdat hier zoveel minder hits op komen etc. etc.
Normaal is een cache van de database niks anders dan: query 1 herhaalt zich 10x. Data staat dus in cache. Query 2 komt langs, moet volledig worden uitgevoerd: staat niet in cache.
Als je van te voren data in geheugen/cache gooit dan ben je in-memory bezig! Bam!
Alleen in welke cache laad je nu? Webserver?
FP Tweakers.net database staat dacht ik volledig in het geheugen. Geen idee hoe het met het forum staat.
☻/
/▌
Dit crasht mijn Chrome..Damic schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 09:08:
[...]
Leuk he dat extraatje in de gewone box *miauw*
Stereo
[afbeelding]
en geen idee waarom
Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster
Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster
Mijn Chrome heeft er geen moeite meeDouweegbertje schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 09:14:
[...]
Dit crasht mijn Chrome..![]()
![]()
en geen idee waarom
Resize die foto eens man!
]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[
$google->search('pindakanaal');RayNbow schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 09:23:
Bah, Ziggo heeft het pindakanaal van de buis gehaald...
Result Tomosforum 2 hits.
Ik betwijfel dat Tomosforum een eigen kanaal heeft op ziggo. Help?
Tjolk is lekker. overal en altijd.
https://www.ziggo.nl/tele...rs/the-indonesia-channel/Ger schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 09:37:
[...]
$google->search('pindakanaal');
Result Tomosforum 2 hits.
Ik betwijfel dat Tomosforum een eigen kanaal heeft op ziggo. Help?
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
RayNbow schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 09:23:
Bah, Ziggo heeft het pindakanaal van de buis gehaald...
Gisteren hier ook aangekomen, en 's avonds al meteen een paar potjes gespeeld met de vriendin.. Best leuk en simpel (gemakkelijk) spelletje. Maar het lijkt me wel meer iets om met een groepje kennissen te spelen, met 2 is het minder leuk. Oh ja, en met een biertje natuurlijk
Arme mensen met een pinda-allergie .. allemaal racisten
Hier zijn m'n kittens ook gisteren aangekomen, maar nog geen tijd gehad wegens andere verplichtingen. Maar dat het gespeeld gaat worden, is zeker.Hipska schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 10:04:
[...]
Gisteren hier ook aangekomen, en 's avonds al meteen een paar potjes gespeeld met de vriendin.. Best leuk en simpel (gemakkelijk) spelletje. Maar het lijkt me wel meer iets om met een groepje kennissen te spelen, met 2 is het minder leuk. Oh ja, en met een biertje natuurlijk
Deployment dag 2, yey.
Is dat eigenlijk een soort van UNO?Hipska schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 10:04:
[...]
RTFM!
Dit topic is gesloten.
![]()
*** NOG GEEN NIEUW TOPIC OPENEN AUB!! ***
(zie .oisyn in "De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ➒")
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.