gekkie schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 23:25:
[...]
Juist .. met een mooie zee tussen de eilandjes.
Enerzijds tl;dr je heel erg met precies hetzelfde gedrag .. ik flikker het terug over de schutting met de mededeling "nee" .. Anderzijds zeg je dat er wel weer overleg moet zijn.
Het geheel hangt natuurlijk nogal af van de repetitie waarmee mensen iets onvoldoende gespecifieerd over de schutting gooien en of je van ze kan verwachten dat zij voldoende begrijpen wat jij van ze verlangt aan specificaties. Als zij net zoals jij niks van de materie van de andere kant wil weten (wat je in je voorbeeld al wel doet, want je weet kennelijk heel goed welke kenmerken belangrijk zijn voor die groenekaarten business) dan is het voor hun juist alleen maar mogelijk om dingen over de schutting te mikken.
Prettigste werkt als je net voldoende van de andere kant weet dat je zowel niet onder als niet overspecificeerd, maarja dat is natuurlijk zo ongeloveloos genuanceerd dat er geen leuke meme van te maken valt.
Je begint een discussie / overleg niet met een directe opdracht en dan zie je wel of het wat is. Er zijn gewoon dingen die vallen onder 'algemene kennis'. Dus op het moment dat je bijvoorbeeld een ticket aanmaakt met een nieuwe feature, aanpassing of w/e zul je moeten beseffen dat je duidelijk moet zijn in je communiceren. Specificaties dus.
Men hoeft niets te weten over IT, maar puur over hun eigen vakgebied om juist de dingen aan te leveren waar een ander mee kan werken. En echt geloof me nu maar, vele doen dat niet. Dat heeft helemaal niets met gebrek aan kennis over het onderwerp te maken, maar puur het denkvermogen, inzet of weet ik veel wat die kronkel is. Overigens gaat het nu over IT, maar in zekere zin kun je het woordje IT vervangen door elke andere term.
Waarschijnlijk als je even met coolblue of elke andere webshop contact opneemt kunnen ze 100den 'calls' voor je neerleggen met dingen als "Mijn bestelling is er niet". Ja welke dan?.. Er is een reden dat er klant/relatie nummers bestaan, idem als bestellingsnummers e.d. Mensen worden tegenwoordig zo dom dat je van te voren groot moet vermelden om het bestellingsnummer te bewaren voor eventuele vragen, dat je deze even bij de hand moet houden als je contact opneemt omdat niemand weet waar de !)@*( het over gaat.
Nu zit er een wezenlijk verschil tussen klanten en collega's. Ik verwacht meer van mijn collega's, mede omdat ze algemeen bekend zijn met allerlei zaken, dat de afdeling IT het al super druk heeft en dat wij niet beschikken over alle kennis noch dat überhaupt willen. Ik vind dit overigens de beste manier van werken, maar indien je het anders wilt zul je dan op zijn minst je afdeling met 2x zoveel FTE moeten vergroten om de "bullshit" van vragen/meldingen te kunnen verwerken, navragen, uitzoeken etc. etc. Financieel gezien dus heel ongunstig.. en waarom? Omdat mensen zich als klant zien, zelf weinig inzet tonen en even heel kort gezegd: niet hun hoofd gebruiken.
Dus ja, ik snap dat mensen het misschien zien als hard, onvriendelijk en dan dat je zelf weinig inzet toont. Echter mijn reden is zeer gegrond en zelfs uit te leggen. Iemand zijn argument waarom hij niet even bedenkt wat de andere partij met zijn summiere informatie moet is dan "ja wist ik veel". Ja, wellicht als je even nadenkt wel.
Er zijn zat organisaties die het daar allemaal niet zo nauw mee nemen, denk hierbij aan de overheid, gemeentes, waterschap etc. (sorry voor de generalisering maar hier heb ik domweg alleen ervaring mee gehad) Daar is toch zat geld, dus dan kun je wel met 20 man de telefoon opnemen en alle mensen te woord staan ongeacht hoe ze iets aanleveren. Een echt bedrijf die gewoon zijn centen moet verdienen, en waarbij efficiëntie e.d. belangrijk is zal het toch heel wat anders moeten aanpakken.
Der is een reden dat ons bedrijf in de afgelopen moeilijke financiële periode constant elk jaar een mooie (relatief gezien) winst heeft gemaakt, en letterlijk al onze concurrenten verlies waarvan zelfs enkele failliet zijn gegaan.