Ik ben geen serverbeheerder (
meer), en dat werd me zojuist weer pijnlijk duidelijk.
Voor entertainment- en ontwikkelwerkzaamheden heb ik thuis een servertje waarop ESXi draait. Als guests heb ik Windows Home Server (35 euro, printserver, SQL Express, TFS Express), een Ubuntu voor databases, een Ubuntu voor webapplicaties en een Debian als fileserver. Ieder van de servers heeft de beschikking tot zo'n 20 GB op een SSD en 2 GB RAM.
Een tijdje terug kapte tijdens het afspelen van een video in XBMC (die z'n MySQL-data van Ubuntu haalt en de files via Samba vanaf de Debian-server) ineens de datastream ermee: de video begon te haperen, kreeg steeds meer artifacts en stopte uiteindelijk geheel met spelen. Enig hobbyen later bleek dat een ooit geïnstalleerde MiniDLNA-server in totaal 12 GB (!) aan logfiles had geschreven, daarmee de laatste bit van de installatieschijf gevuld te hebben waardoor de server letterlijk tot een grinding halt kwam. Logfile verwijderd, MiniDLNA verwijderd (SMB FTW) en de server draaide weer.
Nu wilde ik MongoDB installeren op de databaseserver. Enige cryptische meldingen later bleek dat ik op een oudere kernel draaide, die niet geüpdatet kon worden omdat de 256 MB grote bootschijf zichzelf volledig had bevuild met oude kernels. Uiteraard werkt apt-get niet meer als de schijf vol is, dus die kernels moest ik met een handmatige rm-actie verwijderen.
Ik kan me herinneren hier eerder over te hebben gerant, maar waarom wérkt het nou niet gewoon. Waarom moet ik voor een dergelijke simpele configuratie nu weer monitoring gaan installeren (ik heb al gekeken naar PRTG dan wel Nagios / Check_MK) om te voorkomen dat zo'n server die amper wat te doen heeft zichzelf dermate volschijt dat 'ie helemaal niets meer doet - en dan alsnog handmatig actie ondernemen, zij het vóórdat alles niet meer werkt?
Met de Windows-machine heb ik nul problemen, afgezien van de Samsung-printerdriver die ik na een reboot telkens handmatig weer moet vertellen dat ik toch wel heel graag van de "Scan to file"-knop op de voorkant van de scanner wil gebruikmaken...
Nee, laat mij maar developen.
Natuurlijk kun je logrotation instellen, kun je
files hacken om tóch oude kernels automagisch te laten verwijderen, enzovoorts. Het is gewoon jammer dat het out-of-the-box niet "plug&play&leave alone" is.
Oh, dat onweer van afgelopen weekend heeft toch een slachtoffer geëist: de adapter van m'n externe USB-harddisk die als backupschijf dienst doet.
[
Voor 10% gewijzigd door
CodeCaster op 30-07-2015 11:01
]