De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ➒ Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 101 Laatste
Acties:
  • 369.251 views

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:04
incaz schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 14:22:
[...]
Geprobeerd. Maar voorlopig lijkt het erop dat het gewoon brakke fonts zijn. Bedenk me namelijk dat het ook al voorkwam op mijn vorige laptop als je inzoomt boven de 100%, op een bepaald moment worden de fonts niet gewoon 'ietsjes groter' maar ook enorm veel zwaarder.
Scaling zuigt bij kleine dingen op de pixel grens in combinatie met geen veelvoud aan vergroting
.. als je letter body een breedte heeft van 1px en je moet naar 125% .. succes.

(een reden waarom absurd hoge DPI's opzich wel kunnen werken .. normaal 10pixels voor een letter randje .. 125 % == 12,5 .. dus 12 of 13px .. naja die onnauwkeurigheid kom je waarschijnlijk wel overheen, maar tot dan toe .. altijd native resolutie)

Gelukkig zijn zowel m'n vaste monitor als m'n laptop IPS scherp en groot genoeg om het met 100% af te kunnen.

[ Voor 24% gewijzigd door gekkie op 28-07-2015 14:38 ]

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
gekkie schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 14:26:
[...]

Scaling zuigt bij kleine dingen op de pixel grens in combinatie met geen veelvoud aan vergroting
.. als je letter body een breedte heeft van 1px en je moet naar 125% .. succes.
Maar naast subpixel rendering is dat toch een kwestie van goede fonts (denk ik?) dus dat je niet een font van 12px vervolgens probeert te schalen naar 15px om vervolgens met allerlei kwartpixels uit te komen (ook al kan dat gedeeltelijk best goed), maar dat je uit je fontcache de font van 15px pakt, die keurig en crisp maar vooral ook niet te zwaar is? Of denk ik dan te simpel?

Dat je de lowres-smileys niet behoorlijk kunt opschalen snap ik overigens wel. (Dat ze op ctrl-0 niet helemaal scherp zijn dan weer niet, maar misschien zijn ze gewoon uberhaupt niet scherp en valt het nu meer op doordat de rest het wel is.)

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

• gekkie
incaz schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 14:47:
[...]
Maar naast subpixel rendering is dat toch een kwestie van goede fonts (denk ik?) dus dat je niet een font van 12px vervolgens probeert te schalen naar 15px om vervolgens met allerlei kwartpixels uit te komen (ook al kan dat gedeeltelijk best goed), maar dat je uit je fontcache de font van 15px pakt, die keurig en crisp maar vooral ook niet te zwaar is? Of denk ik dan te simpel?

Dat je de lowres-smileys niet behoorlijk kunt opschalen snap ik overigens wel. (Dat ze op ctrl-0 niet helemaal scherp zijn dan weer niet, maar misschien zijn ze gewoon uberhaupt niet scherp en valt het nu meer op doordat de rest het wel is.)
Geen idee hoe die render engines er tegenwoordig very low-level uit zien.. zo lang zijn de high dpi schermen er nou ook nog weer niet .. en je zit met alle legacy stuff die er vast geen rekening mee hield ..
dan zou dus originele font in pt's ipv px + gewenste scaling helemaal down moeten bubbelen ... en vervolgens weer helemaal omhoog zodat je applicatie wel z'n juiste bounding box krijgt.

Maakt het nog verschil of je in een applicatie naar een font gedefinieerd in points of in px kijkt ?

Hmm als ik hier kijk Wikipedia: ClearType .. zie ik dat met cleartype de handel ook al iets "bolder" wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door gekkie op 28-07-2015 15:08 ]

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08-2025

GateKeaper

#1 Procastinator

incaz schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 14:47:
[...]
Ik heb een UHD scherm, en de smileys zijn hier gewoon scherp? Moet zeggen, het is geen vector, maar niet dat ze extreem blurry of lelijk zijn.

Het is vooral de grijze rand eromheen die wat korrelig is, maar niet erg storend.

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-01 12:14
Normaal luister ik gewoon naar m'n Google Play music, maar gisteren dit ontdekt: http://ambient-mixer.com/, ik zit nu al de hele middag naar Enterprise bridge geluiden te luisteren. Rustig joh :)

• gekkie
Hmmm flash required ...

• Mercatres
Tja, je kan niet alles hebben :p

• gekkie
Mercatres schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 15:10:
[...]
Tja, je kan niet alles hebben :p
Tsja staat niet op de linux-flap .. die blijft mooi flash-vrij .. dus doe het wel met de eigen muziek collectie ... die heeft gewoon een html5 webplayert

Hmmm pffrrt doe eens crashen ... zonet zonder debug patch deed je het nog perfect ...

[ Voor 12% gewijzigd door gekkie op 28-07-2015 15:13 ]

• hoofd31
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-07-2023
Ja hoor, het is juli en wij hebben hier al pepernoten liggen bij de koffie 8)7 ...Maarja, als je dan ook zo naar buiten kijkt lijkt het ook al wel bijna decemer, alleen de bomen zijn nog iets te groen..

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-12-2025

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
gekkie schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 14:19:
[...]

Slaaf zijn van je eigen zuigster ? ..
achja een van de redenen voor mij om er geen te hebben .. denk dat ik nogal meer tijd kwijt zou zijn met het cancellen van dat ding dat het niet opweegt tot even zelf even rondgaan met de slang.
Je kan gewoon instellen wanneer hij mag, dus je kan 'm altijd zo instellen dat hij bezig is terwijl jij op je werk zit. Overigens, het is nooit een vervanging van het met de hand zuigen, maar dat laatste zou je kunnen beperken tot eens per week of eens per twee weken. Met (behaarde loslopende) huisdieren moet er echt vaker gezogen worden, maar daar hebben wij geen zin in :).

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-01 19:47
Is er geen gerobotiseerde tondeuse voor die beesten dan?

Tjolk is lekker. overal en altijd.

• gekkie
.oisyn schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 15:27:
[...]
Je kan gewoon instellen wanneer hij mag, dus je kan 'm altijd zo instellen dat hij bezig is terwijl jij op je werk zit. Overigens, het is nooit een vervanging van het met de hand zuigen, maar dat laatste zou je kunnen beperken tot eens per week of eens per twee weken. Met (behaarde loslopende) huisdieren moet er echt vaker gezogen worden, maar daar hebben wij geen zin in :).
Als veel thuiswerkende is dat dus lastig .. en zoveel moeite is het nou ook weer niet om de slang even los te laten :)

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-12-2025

ZaZ

Tweakers abonnee

Mij lijkt het wel wat alleen is mijn huis niet geschikt. Eerst had ik ook niet zoveel problemen met effe zelf stofzuigen, maar nu heb ik vier koters rondrennen en alleen mijn woonkamer is al 80m2.
Ik moet bijna dagelijks stofzuigen en dan wordt het toch allemaal wel wat vervelender.

Lekker op de bank

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-01 18:40

StM

Prima reden om te verhuizen zou ik zeggen :P

• gekkie
ZaZ schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 15:37:
Mij lijkt het wel wat alleen is mijn huis niet geschikt. Eerst had ik ook niet zoveel problemen met effe zelf stofzuigen, maar nu heb ik vier koters rondrennen en alleen mijn woonkamer is al 80m2.
Ik moet bijna dagelijks stofzuigen en dan wordt het toch allemaal wel wat vervelender.
Nog even en je hebt een hele poetsbrigade 8)

• incaz
Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/tykj3zma3/Tweakers_fonts.png
img host

Links 110% (of in elk geval 1 keer ctrl-+), rechts 100%
De bodytekst wordt ineens een stuk zwaarder, terwijl de andere twee fonts gewoon 'ietsjes groter' worden maar licht blijven. Als je nog een paar keer ctrl-+ doet springen die ook over naar een veel zwaarder uiterlijk.

(Verder is die hele overstap wel weer een goede herinnering om altijd behoorlijk responsive te blijven ontwerpen. Want er zijn best veel applicaties die het nog niet snappen.)

• gekkie
incaz schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 15:45:
[afbeelding]
img host

De bodytekst wordt ineens een stuk zwaarder, terwijl de andere twee fonts gewoon 'ietsjes groter' worden maar licht blijven. Als je nog een paar keer ctrl-+ doet springen die ook over naar een veel zwaarder uiterlijk.

(Verder is die hele overstap wel weer een goede herinnering om altijd behoorlijk responsive te blijven ontwerpen. Want er zijn best veel applicaties die het nog niet snappen.)
Cleartype al eens helemaal uitgekacheld ?

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

gekkie schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 15:45:
[...]

Nog even en je hebt een hele poetsbrigade 8)
Dan moet ik ze eerst leren luisteren naar wat ik zeg.
Heb je daar ook een robot voor?

Lekker op de bank

• Evilbee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-01 10:25
.oisyn schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 12:13:
[...]

De pathfinding en de betere zuigkracht is juist de reden dat ik ook voor de Neato ben gegaan ja. Ze zijn ook iets goedkoper. De XV Signature Pro wordt zo'n beetje overal als beste getest.

Wat betreft geluid, #care. Inderdaad, gewoon lekker zuigen als we niet thuis zijn. Ben wel benieuwd of hij stil genoeg is om 's nachts de woonkamer te doen.
Wij hadden eerst de Blade Brush, die maakt redelijk wat herrie. Maar nadag we zijn overgestapt op de Combo Brush, horen we hem bijna niet meer.

LinkedIn - Collega worden?

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-01 12:02

Sebazzz

3dp

Zeker Chrome :p

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Korben
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-11-2025

Korben

() => {};

Chrome ziet er niet zo lelijk uit ;)

.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?

• Sardaukar
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-01 11:54
Wix gebruiken voor setups in Windows. Werkt prima, maar de verbosity van XML gaat me toch wel tegenstaan.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001

Bosmonster

*zucht*

[afbeelding]
img host

Windows font rendering. Veel plezier ermee.

• Mercatres
Bosmonster schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 17:12:
[...]

Windows font rendering. Veel plezier ermee.
Fixed it for you :)

• incaz
Sjongejonge, ik had het kunnen weten :P Maar doen Linux en Mac het dan echt zoveel beter als je iets minder goede ogen hebt en dus de boel omhoog scalet?

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Nee, de Mac staat helemaal onderaan de lijst.

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

incaz schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 17:31:
Sjongejonge, ik had het kunnen weten :P Maar doen Linux en Mac het dan echt zoveel beter als je iets minder goede ogen hebt en dus de boel omhoog scalet?
Heb het geprobeerd, Ubuntu (14.04) met een UHD scherm. Kan je maar beter snel uit je hoofd zetten! Onbegonnen werk. Echt alles wordt gewoon piepklein.

Net een artikel gelezen, stond vierde toen ik zocht naar 'windows 10'. Mag hopen dat die site zichzelf niet erg serieus neemt.

http://www.automatisering...ar-windows-10-te-upgraden

• gekkie
Je zou het bij osX misschien wel verwachten .. geen last van legacy meuk van voor het hogere DPI tijdperk zou ik zo zeggen. Dus als het al mogelijk is, zou ik het daar verwachten.

• Douweegbertje

Douweegbertje

GateKeaper schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 17:36:
[...]

Heb het geprobeerd, Ubuntu (14.04) met een UHD scherm. Kan je maar beter snel uit je hoofd zetten! Onbegonnen werk. Echt alles wordt gewoon piepklein.

Net een artikel gelezen, stond vierde toen ik zocht naar 'windows 10'. Mag hopen dat die site zichzelf niet erg serieus neemt.

http://www.automatisering...ar-windows-10-te-upgraden
Wow, wat een bullshit. Gelijk maar even gereageerd. |:(

• gekkie
Oja dat is morgen alweer .. naja kijk de ramen nog wel even uit het huis .. en dan eerst maar eens in een VM' tje pielen.

• incaz
Bij het zoeken naar sites over font-rendering kom ik trouwens sites tegen die er wel goed uitzien, en blijkbaar is lettertype Segoe UI een stuk beter geschikt voor mijn wensen.

En DE: die site heeft best een punt:
Ondersteuning van floppy drives vervalt;
Nu vergaat de wereld!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

De MS font rendering is juist gebaseerd op leesbaarheid. Daarom ziet het er niet uit in sommige gevallen, maar is het volgens MS "heel goed leesbaar". Dus maken ze bijvoorbeeld ineens je font heel dik, ook al heb je daar niet om gevraagd.

Daarom gebeurt designwerk van oudsher op Macs. Want wat Windows laat zien strookt niet met de werkelijkheid.

Iedereen heeft zo zijn of haar voorkeur. Persoonlijk heb ik liever juiste rendering zoals de ontwerper van het font het voor ogen had.

[ Voor 10% gewijzigd door Bosmonster op 28-07-2015 17:48 ]

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

incaz schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 17:47:
En DE: die site heeft best een punt:
[...]

Nu vergaat de wereld!
Je hebt helemaal gelijk. Ik was te kort door de bocht, en reageerde te vijandig. Bij punt 1 had ik al moeten toegeven. Nu ik het nog eens overlees, is er geen speld tussen te krijgen.
1. Je pc draait prima, zo
‘If it ain’t broke, don’t fix it’

• incaz
Bosmonster schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 17:47:

Daarom gebeurt designwerk van oudsher op Macs. Want wat Windows laat zien strookt niet met de werkelijkheid.
Maar mac (en veel designers) gingen er dan ook nadrukkelijk vaak wel vanuit dat alle bezoekers perfecte ogen hadden, en dat het daadwerkelijke lezen van een tekst volstrekt secundair was. Ik weet wel dat ik ooit, maar dat was lang geleden, ook al veel moeite had met de fontgrootte op mac. (Maar ik weet niet meer of dat destijds op te lossen was, want wegens het afbreken van de computerzaal en het thuiswerken was het aanmerkelijk makkelijk om gewoon mijn laptop mee te nemen of te remote desktoppen als ik toch eens in de computerzaal zat.)

• Ryur
  • Laatst online: 02-01 18:00
Sardaukar schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 16:59:
Wix gebruiken voor setups in Windows. Werkt prima, maar de verbosity van XML gaat me toch wel tegenstaan.
Praat me er niet van. Ik ben ook bezig met een project erin :(

• gekkie
Hmm toch een ontdekkingstocht dat gstreamer .. ook fijn dat er een hoop examples en docs zijn voor versie 0.10 ipv 1.x. waarin uiteraard de hele halve api overhoop is gehaald.

Naja eerst de pasta maar eens uitrollen .. heeft lang genoeg op z'n luie reet liggen rusten.

[ Voor 21% gewijzigd door gekkie op 28-07-2015 18:21 ]

• Douweegbertje

Douweegbertje

Bosmonster schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 17:47:
[...]

De MS font rendering is juist gebaseerd op leesbaarheid. Daarom ziet het er niet uit in sommige gevallen, maar is het volgens MS "heel goed leesbaar". Dus maken ze bijvoorbeeld ineens je font heel dik, ook al heb je daar niet om gevraagd.

Iedereen heeft zo zijn of haar voorkeur. Persoonlijk heb ik liever juiste rendering zoals de ontwerper van het font het voor ogen had.
Eh.. beetje kip ei verhaal hier. Windows is niet de werkelijkheid maar op de Mac wel.. alleen omdat jij het een mooier font vindt.. In Windows is het net zo goed de werkelijkheid, net als het op een Mac is. Uiteindelijk zijn ook je klanten de gene die het zien, als je het dan puur op 'Mac proof' wilt houden.. prima maar zo werkt het imo ook niet helemaal.
Mac is beter; dat is gewoon een hele persoonlijke voorkeur.. geen feit. Er zijn gewoon meerdere partijen en die doen het allemaal anders, dat is het enige probleem.

Overigens betwijfel ik of dat dé reden is dat mac's van 'oudsher' gebruikt werden. Zover ik mij kon herinneren draaide het domweg 2x zo snel (Photoshop dus) en is dat pas met de latere versies enigszins rechtgetrokken (64bit en algemeen betere hardware..)

Verder vraag ik mij af; doet je browser nu het font afhandelen of doet windows alles 100%.. Volgens mij zijn ook vele font problemen te herleiden naar de browser zelf.

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Douweegbertje schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 18:26:
[...]
Verder vraag ik mij af; doet je browser nu het font afhandelen of doet windows alles 100%.. Volgens mij zijn ook vele font problemen te herleiden naar de browser zelf.
Ik geloof niet dat het Windows zelf voor de volle 100% is. Aangezien Chrome en tijd heeft gehad dat het na iedere update de fonts weer anders weergaf. En het feit dat fonts er binnen Chrome, Firefox en IE altijd anders uitzagen. (geen idee of dat nog zo is).

• incaz
Hmm, had Chrome altijd al die evil ring of mordor quote: "One Google Account for everything Google" ? :o

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-01 22:07

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Hey, ik heb een $windows.~BT mapje gekregen! *O*

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:29

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je zit op win10 dan?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Nee, ik zet net m'n pc aan, dus die is nog aan't downloaden op de achtergrond.

Lekker geintje trouwens voor mensen die op een metered connection zitten! :o

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• gekkie
Firesphere schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 18:44:
Hey, ik heb een $windows.~BT mapje gekregen! *O*
Je reservering arriveert per bittorrent ?

Naja morgen iemand grumbly omdat z'n mailclient niet meer werkt :+

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

gekkie schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 18:53:
[...]

Je reservering arriveert per bittorrent ?

Naja morgen iemand grumbly omdat z'n mailclient niet meer werkt :+
Ik heb een volledig legale Win7 Enterprise licentie :9

• gekkie
Firesphere schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 18:55:
[...]

Ik heb een volledig legale Win7 Enterprise licentie :9
naja ik had gelezen dat updates zich ook lokaal en via internet gaan verspreiden vanaf clients ... klinkt toch heel erg als bittorrent a-like iets wat ze dan geknutseld hebben, dus dacht wellicht hiervoor dan ook wel.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

gekkie schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 18:56:
[...]

naja ik had gelezen dat updates zich ook lokaal en via internet gaan verspreiden vanaf clients ... klinkt toch heel erg als bittorrent a-like iets wat ze dan geknutseld hebben, dus dacht wellicht hiervoor dan ook wel.
Ow zo. Dat zou kunnen. Ik dacht dat je bedoelde dat ik'm minder legaal zou binnen halen ;)

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Douweegbertje schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 18:26:
[...]

Windows is niet de werkelijkheid maar op de Mac wel.. alleen omdat jij het een mooier font vindt.. In Windows is het net zo goed de werkelijkheid, net als het op een Mac is.
Ehm sorry, maar dat is gewoon niet waar. Het is ook helemaal geen geheim dat de Windows font-rendering niet helemaal juist is en de fonts niet respecteert. Dit heeft MS bewust zo gekozen omdat ze leesbaarheid belangrijker vonden.

Apple vond het wel belangrijk dat de fonts gerespecteerd werden (Jobs was een font-freak) en vond leesbaarheid minder belangrijk.

Daarmee (en met het betere kleurbeheer) werd de Mac al vrij snel het standaardplatform voor grafici.

Voorbeeldje:

Afbeeldingslocatie: http://data.crazyengineers.com/attachments/windows-osx-font-png.3386/

Links Windows (onregelmatige rendering, maar gefocust op leesbaarheid), rechts Mac. Iets zwaardere anti-aliasing en daardoor zeker op kleinere groottes minder leesbaar. Als je ontwerpt voor drukwerk, wil je op je scherm wel zien wat er aan de andere kant uitkomt, niet iets "dat er op lijkt, maar op een scherm goed leesbaar is" :P

Let ook op kleine details, zoals hoe de p en q door de underline heen gaan.

Zoals ik al zei, het is een persoonlijke mening wat je fijner vindt, maar de verschillen zijn geen mening, maar gewoon een feit.

[ Voor 29% gewijzigd door Bosmonster op 28-07-2015 19:09 ]

• Mercatres
Hehe, ik ben in de afgelopen maanden flink positiever naar Microsoft gaan kijken hoor ;), ze bieden heel aardige diensten (zeker op het vlak van cloudoplossingen). En ook al blijft Office een draak, het is de minst lelijke draak.
Verder: elk OS z'n voor- en nadelen natuurlijk :)

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-12-2025
Mercatres schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 19:16:
[...]

Hehe, ik ben in de afgelopen maanden flink positiever naar Microsoft gaan kijken hoor ;), ze bieden heel aardige diensten (zeker op het vlak van cloudoplossingen). En ook al blijft Office een draak, het is de minst lelijke draak.
Verder: elk OS z'n voor- en nadelen natuurlijk :)
Ik heb een beetje het gevoel dat Microsoft 'less-evil' aan het worden is (of dat ook echt zo is is niet relevant). Dus ik ben ook steeds positiever over Microsoft. Vooral de hele open source movement is super.

Nothing to see here!

• incaz
Bosmonster schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 19:02:
[...]Als je ontwerpt voor drukwerk, wil je op je scherm wel zien wat er aan de andere kant uitkomt, niet iets "dat er op lijkt, maar op een scherm goed leesbaar is" :P
Drukwerk. Ik heb er wel eens iets over gehoord maar wat was het ook alweer... }:O

• Ryur
incaz schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 21:00:
[...]

Drukwerk. Ik heb er wel eens iets over gehoord maar wat was het ook alweer... }:O
Dat doe ik altijd op de WC, weet niet wat Mac's ermee te maken heeft?

• gekkie
incaz schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 21:00:
[...]
YouTube: Drukwerk - Je loog tegen mij. .. en nee .. ik lieg niet :+

• Tjolk
Ryur schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 21:02:
[...]

Dat doe ik altijd op de WC, weet niet wat Mac's ermee te maken heeft?
Bedoel je nou dat je schijt op een mac? :+

• gekkie
denk in dat geval zeven kleuren font

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Ger schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 22:20:
[...]

Bedoel je nou dat je schijt op een mac? :+
Ik wel.

• Douweegbertje

Douweegbertje

[...]

Ehm sorry, maar dat is gewoon niet waar. Het is ook helemaal geen geheim dat de Windows font-rendering niet helemaal juist is en de fonts niet respecteert. Dit heeft MS bewust zo gekozen omdat ze leesbaarheid belangrijker vonden.

Apple vond het wel belangrijk dat de fonts gerespecteerd werden (Jobs was een font-freak) en vond leesbaarheid minder belangrijk.

Daarmee (en met het betere kleurbeheer) werd de Mac al vrij snel het standaardplatform voor grafici.

Voorbeeldje:

[afbeelding]

Links Windows (onregelmatige rendering, maar gefocust op leesbaarheid), rechts Mac. Iets zwaardere anti-aliasing en daardoor zeker op kleinere groottes minder leesbaar. Als je ontwerpt voor drukwerk, wil je op je scherm wel zien wat er aan de andere kant uitkomt, niet iets "dat er op lijkt, maar op een scherm goed leesbaar is" :P

Let ook op kleine details, zoals hoe de p en q door de underline heen gaan.

Zoals ik al zei, het is een persoonlijke mening wat je fijner vindt, maar de verschillen zijn geen mening, maar gewoon een feit.
Ja ik snap je wel, maar je hebt het over 'niet juist' e.d. maar dat is volgens je persoonlijke mening en nogmaals absoluut geen feit. Net zoals ik dan Apple onderuit kan halen omdat het niet 'de regels van het pixelgrid' volgt..
Je snapt gewoon niet dat er -geen- definitieve regel is omtrent fonts als in goed of slecht. Jouw eigen standaard is dat een font 100% (voor zover mogelijk) de regel van truefont moet volgen, ook al houd dit in dat het er vaag / blurry uit kan gaan zien. Prima, maar
de Windows font-rendering niet helemaal juist is en de fonts niet respecteert.
alsof het font voor ogen heeft dat het wazig gaat worden? Dat is wel conform de font standaard?

Accepteer gewoon dat er geen beste manier is om een font te renderen. Vooral vroegah met de mindere resoluties gingen de wat "betere" designers hun font nog aanpassen zodat het er niet lame uit zag. In feite precies wat ClearType standaard doet. Nee, maar ze gebruiken wel een Mac want !o!On! designer :p

ps. wist je dat os x voor ongeveer ~2011 niet eens de officiële standaard voor kleurcodes gebruikte? :p Dus toen had je ook nog eens kleurverschil tussen windows en os x

Overigens snap ik heus wel dat je nu misschien os x gebruikt voor design werk

• gekkie
Dan is natuurlijk de vraag ... wat gebruikt de buitengemiddelde dev'er als font en fontsize in z'n editor / ide / terminals ? (hoor ik daar iemand comic sans bieden ? )

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Nu gebruik ik Source Code Pro als font

Lekker op de bank

• .oisyn
  • Registratie: September 2000

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
:Y

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Ryur
gekkie schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 01:14:
Dan is natuurlijk de vraag ... wat gebruikt de buitengemiddelde dev'er als font en fontsize in z'n editor / ide / terminals ? (hoor ik daar iemand comic sans bieden ? )
Betaalde PragmaticPro; tussen de 14-16pt.
Meestal zwarte achtergrond (Dracula in de Jetbrains producten & dus Black in VS2015).

Xcode staat nog op white bedenk ik nu, maar daar zit ik bijna niet meer in.

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Douweegbertje schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 00:47:
Ja ik snap je wel, maar je hebt het over 'niet juist' e.d. maar dat is volgens je persoonlijke mening en nogmaals absoluut geen feit. Net zoals ik dan Apple onderuit kan halen omdat het niet 'de regels van het pixelgrid' volgt..
Je hebt het over Apple onderuit halen, terwijl dit dus helemaal niks met "Windows onderuithalen" te maken heeft. Ik weet niet precies waarom je je persoonlijk aangevallen voelt, want het is gewoon een verschil in keuzes die gemaakt zijn bij de ontwikkeling van het platform. Geen geheim, geen aanval.
Je snapt gewoon niet dat er -geen- definitieve regel is omtrent fonts als in goed of slecht. Jouw eigen standaard is dat een font 100% (voor zover mogelijk) de regel van truefont moet volgen, ook al houd dit in dat het er vaag / blurry uit kan gaan zien.
Ehm ja, dat is er wel. Een font is niet meer dan een specificatie van het design. Dit kun je in verschillende gradaties van accuraatheid opvolgen.

Wat ik al zei, er is dus een verschil in keuzes gemaakt:

Cleartype is ontworpen vanuit leesbaarheid, Apple's subpixel rendering is ontworpen vanuit accuraatheid.

Dit is niet mijn mening, dit is geschiedenis.

Samengevat:
Unlike's Microsoft's implementation, which favors a tight fit to the grid to maximize legibility, Apple's implementation prioritizes the shape of the glyphs as set out by their designer.

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:36

ElkeBxl

Tassendraagster

Op het werk: Consolas 10 met als color theme Dark in Visual Studio.
Thuis: de default settings van SublimeText2 (maar veel doe ik thuis niet meer buiten eens beetje html/css/js typen).

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bosmonster schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 07:21:
Cleartype is ontworpen vanuit leesbaarheid, Apple's subpixel rendering is ontworpen vanuit accuraatheid.
Misschien is het ook wel vooral een taaldingetje. Leesbaardheid is goed, accuraatheid is goed en de keuze daartussen is een voorkeur. Maar wat je hier niet in moet lezen is dat Windows niet accuraat cq fout is en Apple onleesbaar, dat wordt gewoon nergens beweerd.

Overigens, om het ingewikkelder te maken: Gezien het aandeel Windows computers zou het ook in een aantal gevallen zo kunnen zijn dat de font designer het font zo aanpast dat de Windows uitkomst hetgeen is wat zijn/haar bedoeling is. :+ Al was het maar voor fonts die in Redmond gemaakt worden. B)

[ Voor 23% gewijzigd door Voutloos op 29-07-2015 08:53 ]

{signature}

• .Gertjan.
  • Laatst online: 17-02-2025

.Gertjan.

Owl!

Afgelopen week heb ik wel voor een demo met onze developers mijn IDE font om Comic Sans gezet :9 Leesbaarheid was totaal verdwenen, maar zag er wel geinig uit :+

Meestal gebruik ik Consolas in mijn IDE's met een licht bruine achtergrond (human theme geloof ik). Ook als ik code in een document zet gaat het vaak in Consolas. Tijdje geleden had ik een ander font (was een tip hier op het forum), maar weet niet meer welke dat was. Dit had een prettig onderscheid tussen de O en de 0.

De update naar W10 begint te kriebelen. Enerzijds weet ik dat het niet slim is om meteen je productie spul te upgraden, maar aan de andere kant "it's so shiny!"

Eerst maar eens kijken hoe ik uberhaubt een domain-joined machine kan laten updaten. Als dat lekker werkt eens kijken of ik wat mensen hier kan updaten ter test en een plan trekken wanneer iedereen overgaat (volgens mij zelfs een vereiste van ons MAPS membership). Gelukkig draaien we hier zo goed als geen legacy apps, oude troep die we evt voor klanten moeten ondersteunen fietsen we wel in een VM (afgelopen week moesten we Office 2010 hebben vanwege een plugin :X ).

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

CodeIT

Code IT

.Gertjan. schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 09:00:
[...]

Eerst maar eens kijken hoe ik uberhaubt een domain-joined machine kan laten updaten. Als dat lekker werkt eens kijken of ik wat mensen hier kan updaten ter test en een plan trekken wanneer iedereen overgaat (volgens mij zelfs een vereiste van ons MAPS membership). Gelukkig draaien we hier zo goed als geen legacy apps, oude troep die we evt voor klanten moeten ondersteunen fietsen we wel in een VM (afgelopen week moesten we Office 2010 hebben vanwege een plugin :X ).
Volgens mij is de vereiste van MAPS dat je binnen een jaar moet upgraden. Ik ben de images nu aan het downloaden. Het verbaasde me wel dat we de Enterprise versie krijgen ipv de Pro.

• Douweegbertje

Douweegbertje

[...]

Je hebt het over Apple onderuit halen, terwijl dit dus helemaal niks met "Windows onderuithalen" te maken heeft. Ik weet niet precies waarom je je persoonlijk aangevallen voelt, want het is gewoon een verschil in keuzes die gemaakt zijn bij de ontwikkeling van het platform. Geen geheim, geen aanval.

[...]

Ehm ja, dat is er wel. Een font is niet meer dan een specificatie van het design. Dit kun je in verschillende gradaties van accuraatheid opvolgen.

Samengevat:

[...]
Eh ja we zeggen gewoon precies het zelfde, alleen je gaf aan dat Mac daar de 'superieure' in is, als in zijn algemeen. Nja ondanks deze verschillen is dat puur persoonlijk en geen feit :)

• Korben
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-11-2025

Korben

() => {};

[...]
Je hebt gelijk dat er verschillen zijn, maar dit is hoe moderne applicaties dezelfde tekst renderen, met DirectWrite en subpixel-rendering:
DirectWrite
Er is nog steeds een focus op leesbaarheid, maar er wordt wel aan subpixel-positionering gedaan, waardoor alles veel meer overeen komt met de werkelijke lettertypes.

.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Korben schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 09:30:
[...]

Je hebt gelijk dat er verschillen zijn, maar dit is hoe moderne applicaties dezelfde tekst renderen, met DirectWrite en subpixel-rendering:
[afbeelding]
Er is nog steeds een focus op leesbaarheid, maar er wordt wel aan subpixel-positionering gedaan, waardoor alles veel meer overeen komt met de werkelijke lettertypes.
Cleartype was inderdaad echt bedoeld voor de oudere LCD schermen. Tegenwoordig is die leesbaarheid, zeker met de hogere resolutie en zelfs hiDPI modi, niet zo relevant meer en zie je ook daar bij Windows nu verbetering in de kwaliteit van subpixel rendering.

[ Voor 5% gewijzigd door Bosmonster op 29-07-2015 09:39 ]

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10-2025
Ryur schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 06:56:
[...]

Betaalde PragmaticPro; tussen de 14-16pt.
Meestal zwarte achtergrond (Dracula in de Jetbrains producten & dus Black in VS2015).

Xcode staat nog op white bedenk ik nu, maar daar zit ik bijna niet meer in.
Ik gok dat je Pragmata Pro bedoeld?

Driving a cadillac in a fool's parade.

• gekkie
Op m'n linux laptoptje vanwege de beperkte ruimte (1366x 768) een 7 punts fontje.
Waarbij je merkt dat er echt een hele hoop fonts totaal onleesbaar worden.

Maar goed dat is nu DejaVu Sans Mono met een wat kleinere line-height (en licht aangepaste monokai themes (comments waren iets te donker tov de achtergrond))

Naja straks jullie fontjes ook eens bekijken .. hmm consolas is al een windows cleartype specifiek ding ..

[ Voor 7% gewijzigd door gekkie op 29-07-2015 09:54 ]

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

Ik gebruik op het moment Fira Mono, helaas heeft Fira Code nog wat render bugs icm Atom.io, anders gebruikte ik die.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• Ryur
kwaakvaak_v2 schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 09:44:
[...]

Ik gok dat je Pragmata Pro bedoeld?
Die ja. Het was vroeg vanochtend ;)

• Douweegbertje

Douweegbertje

En ik ben over op Win 10 :p

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:57
Het downloaden van Win 10 gaat hier mega traag. Ik gok dat ik morgen pas op Win 10 zit met dit tempo. Waarschijnlijk zijn heel veel computers nu Win 10 aan het downloaden. :P

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
WernerL schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 10:49:
Het downloaden van Win 10 gaat hier mega traag. Ik gok dat ik morgen pas op Win 10 zit met dit tempo. Waarschijnlijk zijn heel veel computers nu Win 10 aan het downloaden. :P
Ik twijfel nog.. aan de ene kant draait Linux met Gnome 3 nu eindelijk lekker op mijn laptop. Aan de andere kant heb ik op mijn werk nu Visual Studio 2015 draaien en dat werkt wel erg lekker. En dan wordt Windows 10 automatisch ook weer wat interessanter.

Maar goed, het is waarschijnlijk beter om nog een paar maanden te wachten :) Met de beta versies had ik een hoop problemen namelijk (veel vastlopers).

[ Voor 5% gewijzigd door Lethalis op 29-07-2015 11:05 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• gekkie
Hmm net een virtualboxie aan het opzetten voor windows 7 en daarna 10 .... begint gelijk te donderen.

• Tjolk
Aangezien ik mijn Windows bak toch maar eens in de week opstart (soms minder) wacht ik nog wel ff totdat ik ga updaten.

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:37
[...]

Samengevat:

[...]
Als Windowsgebruiker heb ik het toch altijd knap waardeloos gevonden hoe fonts werkten. Echt weer zo'n overgecompliceerde Microsoftmanier die vast beter in theorie klonk dan dat het in de praktijk uitpakte. Dat fonts niet evenredig schaalden was inderdaad al enorm irritant wanneer je iets ontwerpte omdat het van te groot direct naar te klein kon verspringen. Het renderen van zwarte tekst met groene en paarse pixels heb ik ook nooit echt aantrekkelijk gevonden. En dan had je eerst nog de situatie waarbij Windowsland verdeeld was waardoor de helft Cleartype aan had staan en de andere helft niet, waarbij je situaties kreeg dat iets de ene keer niet bij de ene leesbaar was en de andere keer weer niet bij de ander. Of dat het er simpelweg gewoon niet uit zag.

Afbeeldingslocatie: http://res2.windows.microsoft.com/resbox/en/windows%20vista/main/fa14347e-d028-4e8f-bd1b-f0042641c6a3_16.png

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-12-2025
Pfff, draai hier als test PHPStorm op Ubuntu 14.04, maar de font rendering is verre van ideaal. In Sublime is de font rendering wel optimaal overigens. Java for the win ...

Read the code, write the code, be the code!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Geef mij maar de onderste lap tekst :)

We are shaping the future

• gekkie
wackmaniac schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 11:16:
Pfff, draai hier als test PHPStorm op Ubuntu 14.04, maar de font rendering is verre van ideaal. In Sublime is de font rendering wel optimaal overigens. Java for the win ...
En in beide hetzelfde font + size ?

Hmmm ik had toch ergens een foto gemaakt van al die sticker meuk onder den flap incluis de windows stickert achter de accu ..

[ Voor 16% gewijzigd door gekkie op 29-07-2015 11:29 ]

• wackmaniac
gekkie schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 11:28:
[...]

En in beide hetzelfde font + size ?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CEl705m.png

Links sublime, rechts phpstorm.

• Laurens-R
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-12-2024
Windows 10 staat er op :D

Eerste applicatie die ik ga installeren is natuurlijk Visual Studio 2015 :7

edit: zo die is niet klein; 27GB inclusief alle cross platform components.

[ Voor 27% gewijzigd door Laurens-R op 29-07-2015 11:52 ]

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Hm, schijfruimte, dat is misschien nog wel een reden om op Windows 7 te blijven hangen. Nog maar 13GB vrij op C:, en ik heb de installatiebestanden voor Windows 10 nog niet eens.

• gekkie
wackmaniac schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 11:34:
[...]

[afbeelding]

Links sublime, rechts phpstorm.
Lijkt me op z'n minst niet dezelfde size

• wackmaniac
gekkie schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 11:54:
[...]

Lijkt me op z'n minst niet dezelfde size
Nee klopt, PHPStorm is size 13, Sublime size 10. Had vergelijkbare ervaringen in het verleden ook met Eclipse en NetBeans op Linux. Op Windows werkt de font rendering in deze applicaties wel lekker.

[ Voor 26% gewijzigd door wackmaniac op 29-07-2015 11:57 ]

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:36

ElkeBxl

Tassendraagster

wackmaniac schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 11:56:
[...]

Nee klopt, PHPStorm is size 13, Sublime size 10 8)7
px vs pt?

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

• wackmaniac
Geen idee, kan de eenheid niet instellen :)

• gekkie
Vage DPI instellingen dan ?

• incaz
BarôZZa schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 11:15:
En dan had je eerst nog de situatie waarbij Windowsland verdeeld was waardoor de helft Cleartype aan had staan en de andere helft niet, waarbij je situaties kreeg dat iets de ene keer niet bij de ene leesbaar was en de andere keer weer niet bij de ander. Of dat het er simpelweg gewoon niet uit zag.
Maar wat designers echt ontzettend moeilijk vonden om te begrijpen, is dat zij niet hetzelfde zijn als bezoekers. En wat voor de een leesbaar is, is dat voor de ander niet. (Specifiek, de wens van veel designers om middelgrijze letters te nemen en ook nog eens vrij klein, is bv voor heel veel mensen niet leesbaar.)

Het is dan minder een kwestie van proberen om alles overal goed te krijgen, en meer te proberen voldoende flexibiliteit te vinden om mensen daar zeggenschap in te geven.

Het is leuk bv om precisie qua drukwerk na te streven, maar degene die vervolgens die tekst op het scherm moet lezen als gebruiker (en ook echt de informatie uit die tekst nodig heeft) heeft er geen boodschap aan.

• Laurens-R
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-12-2024
Ow god... Visual Studio 2015 geinstalleerd in Windows 10.... zie ik geen Universal App features (kan ze ook niet aanvinken in setup).... :(

edit: ah vind zojuist het volgende, deze functionaliteit word dus pas ergens vandaag vrijgegeven... geen idee hoe:

Important: Visual Studio 2015 RTM cannot be used to build Windows Universal Apps until 7/29/2015; for more information, see Release Dates and Compatibility: Visual Studio 2015 and the Windows 10 SDK.

[ Voor 53% gewijzigd door Laurens-R op 29-07-2015 12:25 ]

• gekkie
incaz schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 12:19:
[...]
Maar wat designers echt ontzettend moeilijk vonden om te begrijpen, is dat zij niet hetzelfde zijn als bezoekers. En wat voor de een leesbaar is, is dat voor de ander niet. (Specifiek, de wens van veel designers om middelgrijze letters te nemen en ook nog eens vrij klein, is bv voor heel veel mensen niet leesbaar.)

Het is dan minder een kwestie van proberen om alles overal goed te krijgen, en meer te proberen voldoende flexibiliteit te vinden om mensen daar zeggenschap in te geven.

Het is leuk bv om precisie qua drukwerk na te streven, maar degene die vervolgens die tekst op het scherm moet lezen als gebruiker (en ook echt de informatie uit die tekst nodig heeft) heeft er geen boodschap aan.
Toch lees ik bijvb m'n (technische) e-books het liefste in pdf formaat ipv epub.
De uitgever (o'reilly) heeft zich uitgesloofd in de formatting .. dat doet epub echt niet automagisch beter.

Jolly .. virtualbox heeft er geen zin an ... kernel-module wil niet compilen voor een 4.2-rc4 kernel .. suf.

[ Voor 5% gewijzigd door gekkie op 29-07-2015 12:28 ]

• Douweegbertje

Douweegbertje

Conclusie: fonts zijn kudt.

• Sebazzz
  • Laatst online: 02-01 12:02

Sebazzz

3dp

DPI is kut :P Vooral voor 't web (en afbeeldingen).

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:56
incaz schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 12:19:
[...]
Dat kan wel zo zijn. Maar het is toch ook lastig uit te leggen dat een computer niet gewoon de letters weergeeft zoals ze in het font zijn gespecificeerd, maar dat er iets mee wordt gedaan waarmee het zogenaamd beter leesbaar wordt. Want ondanks de uitleg dat Microsoft altijd ging voor de beste leesbaarheid en Apple voor de meest accurate vorm ben ik nog nooit een case tegengekomen waarin het daadwerkelijk beter leesbaar was op windows. De windows-rendering was altijd vooral lelijker, en in een heel aantal gevallen juist minder leesbaar door dichtlopende of dansende letters.

Regeren is vooruitschuiven

• incaz
gekkie schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 12:27:
[...]

Toch lees ik bijvb m'n (technische) e-books het liefste in pdf formaat ipv epub.
De uitgever (o'reilly) heeft zich uitgesloofd in de formatting .. dat doet epub echt niet automagisch beter.
Tsja, voor mij betekent het vooral dat technische ebooks grotendeels onleesbaar zijn. Het is opgemaakt voor een medium (papier) dat niet overeenkomt met de eigenschappen van een scherm. Niet in scherpte, niet in formaat... met als gevolg dat het meestal of onleesbaar klein is, of heel veel ruimte verspilt en overzicht verliest.

Nou zou een iets betere pdf-reader op mijn e-reader ook al helpen, maar toch.
Je kunt in 2015 niet meer blijven volharden om het scherm net zo te benaderen als papier...
T-MOB schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 12:31:
[...]
Want ondanks de uitleg dat Microsoft altijd ging voor de beste leesbaarheid en Apple voor de meest accurate vorm ben ik nog nooit een case tegengekomen waarin het daadwerkelijk beter leesbaar was op windows.
Maar gaat het dan om voor jou beter leesbaar? Heb je ook gesproken met anderen die andere wensen hebben?

Het doet mij namelijk erg denken aan dat pixelprecies ontwerpen en de gigantische moeite die webdesigners namen om te zorgen dat het er op het scherm exact zo uit kwam te zien als zij wilden. Maar da's dus niet per se de beste benadering. Inmiddels is min of meer geaccepteerd dat het heelmaal niet zo belangrijk is dat alles overal exact hetzelfde uitziet, als je maar zorgt dat het geheel werkt. Andere instelling.

/sidenote: Windows10 download is op 28% na ruim een uur. Dat duurt nog wel even dus :z

• gekkie
incaz schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 12:39:
[...]
Tsja, voor mij betekent het vooral dat technische ebooks grotendeels onleesbaar zijn. Het is opgemaakt voor een medium (papier) dat niet overeenkomt met de eigenschappen van een scherm. Niet in scherpte, niet in formaat... met als gevolg dat het meestal of onleesbaar klein is, of heel veel ruimte verspilt en overzicht verliest.

Nou zou een iets betere pdf-reader op mijn e-reader ook al helpen, maar toch.
Je kunt in 2015 niet meer blijven volharden om het scherm net zo te benaderen als papier...
Valt me mee, maar goed heb dan ook een tablet met zo'n ultra hoge resolutie en zo ongeveer A5 formaat waarop de meeste boeken ook ongeveer zijn. Met EBookDroid werkt inverten van pdf's ook prima, dus lees wel wit op zwart meestal.

[ Voor 5% gewijzigd door gekkie op 29-07-2015 12:45 ]

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
In de categorie "Meest kansloze feature van de dag" presenteer ik...

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 25% gewijzigd door Alex) op 29-07-2015 14:12 ]

We are shaping the future

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:56
incaz schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 12:39:
[...]
Maar gaat het dan om voor jou beter leesbaar? Heb je ook gesproken met anderen die andere wensen hebben?
Nee, dan gaat het om inherent beter leesbaar. Ik bedoel dit soort verschillen:
Afbeeldingslocatie: http://www.c82.net/images/blog/helvetica-comparison.jpg
De dichtgelopen "do" in dolor. De dansende letters op 14px. Imho is het een grote fuckup.

Regeren is vooruitschuiven

• .Gertjan.
  • Laatst online: 17-02-2025

.Gertjan.

Owl!

Mmmm, interessante bug in VS2015/.NET 4.6. Op de een of andere manier werkt een externe library niet goed vanuit VS2015 in een unit test, terwijl in 2013 het ding prima werkt... :?

Krijg een vrolijke MissingMethodException terwijl de functie er wel in zit. Daarnaast gedraagt de debugger zich ook behoorlijk vreemd als we debuggen. Bepaalde breakpoints/functies lijkt hij niet meer te raken... In 2013 werkt het weer als een trein...

Zit mij af te vragen of het misschien te maken heeft met: een recente bug...

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Pagina: 1 ... 42 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
*** NOG GEEN NIEUW TOPIC OPENEN AUB!! ***
(zie .oisyn in "De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ➒")

Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.