"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
1 klein bakkie bij binnenkomst om 8:30, 9:15 de tweede en 10:30 een grote (2x klein)...
Er is niemand die ziekenhuiskoffie geweldig vindt. Dat spul uit die automaten kun je bijna geen "koffie" noemen.Arjan90 schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 11:30:
Koffie, ik heb het één keer gehad: in het ziekenhuis 's nachts toen ik voor de 3de achtereenvolgende nacht met mijn vrouw daar was. Ik krijg het best weg, maar wat mensen er zo geweldig aan vinden, ik snap het écht nietDoe mij maar thee (af en toe), maar vooral gewoon koud water.
Mijn vrouw heeft in haar stages al wel gehoord dat ze koffie gaat leren drinken, ze wil gynaecoloog worden...
Op school hebben we ook 'heerlijke' DE automaten staan, ik blijf mezelf toch altijd verbazen wat voor meuk daaruit komt.HuHu schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 11:46:
[...]
Er is niemand die ziekenhuiskoffie geweldig vindt. Dat spul uit die automaten kun je bijna geen "koffie" noemen.
Waarom wordt 1 set 100x verwerkt? Klinkt op zichzelf al als niet erg optimaal, maar misschien is daar een logische reden voor?Arjan90 schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 09:45:
Ook fijn, één dataset wordt zo'n 100x verwerkt (ik heb nu één dataset van 150 regels, maar verwacht straks datasets van 15000 regels, dus wilde verwerkingstijd testen), maar de verwerking daalt van (in het begin) 150 regels/sec bijna exponentieel naar gemiddeld zo'n 30 regels/sec. Frustratie: check!
Omdat hij wil simuleren dat hij een dataset van 150.000 regels heeft.jbdeiman schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 11:51:
[...]
Waarom wordt 1 set 100x verwerkt? Klinkt op zichzelf al als niet erg optimaal, maar misschien is daar een logische reden voor?
.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?
15.000Korben schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 11:57:
[...]
Omdat hij wil simuleren dat hij een dataset van 150.000 regels heeft.
Net als kunst met een grote K ... vast leuk om in elkaar te klooien en kliederen .. soms ook nog om naar te kijken ... maar als het ook maar ergens iets van functioneels moet gaan benaderenRayNbow schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 06:16:
[...]
Hoezo? Niets mis met rare lussen en mutuele recursie.

Gelukkig maar bijna exponentieel dan .. anders zou je het einde van je productiedataset voorlopig niet gaan halenArjan90 schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 09:45:
Ook fijn, één dataset wordt zo'n 100x verwerkt (ik heb nu één dataset van 150 regels, maar verwacht straks datasets van 15000 regels, dus wilde verwerkingstijd testen), maar de verwerking daalt van (in het begin) 150 regels/sec bijna exponentieel naar gemiddeld zo'n 30 regels/sec. Frustratie: check!
[ Voor 41% gewijzigd door gekkie op 22-07-2015 12:18 ]
Onderstaande is anders functioneel en mutueel recursief...gekkie schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 12:13:
[...]
Net als kunst met een grote K ... vast leuk om in elkaar te klooien en kliederen .. soms ook nog om naar te kijken ... maar als het ook maar ergens iets van functioneels moet gaan benaderen
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| module Primes where primes = 2 : oddprimes oddprimes = filter isPrime [3,5..] isPrime n = case (primeFactors n) of [p] -> True _ -> False primeFactors n = factor n primes where factor m (p:ps) | p*p > m = [m] | m `mod` p == 0 = p : factor (m `div` p) (p:ps) | otherwise = factor m ps |
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Merk direct vandaag dat ik het even helemaal heb gehad en echt toe ben aan m'n vakantie

Always looking for developers wanting to work with Erlang.
Zelfs tweakers is het met me eens .. en heeft er een mooi lijstje met linenumbers omheen gedaan ..RayNbow schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 13:55:
[...]
Onderstaande is anders functioneel en mutueel recursief...
Haskell:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 module Primes where primes = 2 : oddprimes oddprimes = filter isPrime [3,5..] isPrime n = case (primeFactors n) of [p] -> True _ -> False primeFactors n = factor n primes where factor m (p:ps) | p*p > m = [m] | m `mod` p == 0 = p : factor (m `div` p) (p:ps) | otherwise = factor m ps
nog niet helemaal mijn ding geloof ik die haskell syntax .. al lijkt het nog wel een beetje te volgen
Dat. Niet ideaal, wel te volgen. Belangrijke tip is dat als de syntax je in de weg gaat zitten, je functies vermoedelijk te groot zijn.gekkie schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 20:12:
nog niet helemaal mijn ding geloof ik die haskell syntax .. al lijkt het nog wel een beetje te volgen
Never explain with stupidity where malice is a better explanation
Hmm python-filosofie, maar dan voor functie-omvang ipv code-formattingincaz schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 21:20:
[...]
Dat. Niet ideaal, wel te volgen. Belangrijke tip is dat als de syntax je in de weg gaat zitten, je functies vermoedelijk te groot zijn.
Ik startte hierbij simpelweg 8 web workers - 1 voor iedere (virtuele) CPU core - voor het berekenen van priemgetallen. De CPU wordt hierbij ook echt volledig belast en de berekeningen gaan inderdaad sneller dan wanneer je het op het in 1 "main" thread laat doen.

Leuk CPU gebruik voor 1 browser tabje.
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Zojuist zocht ik op de site van HollandsNieuwe op 'doorschakelen'. Het antwoord dat daar uit komt is dat doorschakelen niet mogelijk is, en daaronder staat de volgende vraag: 'Heeft dit antwoord je geholpen?', met de opties 'Ja' en 'Nee' en een vak voor meer uitleg.
De intentie van de vraag is wat mij betreft wel duidelijk, namelijk de vraag of er een antwoord gegeven is dat aansluit bij de vraag. Dat is zeker het geval, maar als ik de gestelde vraag interpreteer als vraag of mijn 'probleem' ermee is opgelost, is het antwoord overduidelijk nee (want ik zoek echt niet op 'doorschakelen' om vervolgens tevreden te worden van 'dat kan niet'). Aangezien de vraag niet eenduidig is, heb ik dus maar braaf voor 'Nee' als antwoord gekozen en als uitleg gegeven dat dit, hoewel het een correct antwoord is, mij uiteraard niet helpt.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
De syntax ziet er wat vreemder uit voor velen, maar dat komt omdat de meeste mensen bekend zijn met C-achtige syntax. Mensen die bijv. bekend zijn met ML of F# zullen geen of weinig moeite hebben met Haskell.gekkie schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 20:12:
Het stukje Haskell maakt al gebruik van verschillende syntaxzaken die je niet snel terugvindt in mainstreamtalen:
- case e of expressions, min of meer vergelijkbaar met switch statements (regels 8-10);
- Pattern matching:
- [p], een lijst met 1 enkel element, regel 9;
- _, wildcard, regel 10;
- (p:ps), een niet-lege lijst met p als kop en ps als staart, regel 15;
- Guards, vergelijkbaar met if/elif/else constructies (regels 16-18);
- Syntactische afkorting voor enumFromThen in de vorm van [3,5..] (regel 4);
- Functies als infix-operators (`mod` en `div` op regel 17);
- Lokale definities voor top-level definities m.b.v. where (regel 15).
Hmm staat hier ook nog op het programma voor het speelkwartier .. alleen jammer dat je geen dom access hebt, al was het maar read-only. Maar goed wel websockets als het goed is .. dus fijn om de server communicatie in te gaan frotten, en idd wat meer langdurige berekeningen.Gamebuster schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 23:15:
Vandaag eens web workers geprobeerd: Je kan daadwerkelijk meerdere web workers starten en zo meerdere cores benutten bij je berekeningen. Er is enige overhead bij het opstarten van de workers, maar voor rekenwerk langer dan een paar 10en van een seconde is er al een snelheidswinst meetbaar in mijn test-case.
Ik startte hierbij simpelweg 8 web workers - 1 voor iedere (virtuele) CPU core - voor het berekenen van priemgetallen. De CPU wordt hierbij ook echt volledig belast en de berekeningen gaan inderdaad sneller dan wanneer je het op het in 1 "main" thread laat doen.
[afbeelding]
Leuk CPU gebruik voor 1 browser tabje.
Nu kom ik er echter pas achter hoeveel e-mails ik dagelijks krijg. Niet normaal meer.
We are shaping the future
[ Voor 3% gewijzigd door Ealanrian op 23-07-2015 09:47 ]

Douweegbertje schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 09:41:
Dus ja, ik was enorm druk de afgelopen 2 - 3 weken en had mijn mail vrijwel niet onderhouden. Hiermee doel ik op items verwijderen of archiveren in de juiste mappen zodat mijn inbox schoon blijft. In elk geval nu ondertussen een goede 45 minuten bezig om het alsnog te doen, en ik ben nog niet klaar![]()
Nu kom ik er echter pas achter hoeveel e-mails ik dagelijks krijg. Niet normaal meer.

13k ongelezen mails

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Ja, totdat ik iets moet verantwoorden over een week, of een jaar.. en dan heb ik niets 'op papier'.Alex) schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 09:46:
Ctrl-A, Shift-Delete, klaar.
Niet zo simpel
Ctrl-A, Ctrl-P, Shift-Delete, klaar.Douweegbertje schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 09:49:
[...]
Ja, totdat ik iets moet verantwoorden over een week, of een jaar.. en dan heb ik niets 'op papier'.
Niet zo simpel
Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster
'Ja, die ene e-mail kan ik nog wel naar je doorsturen. Wat is jouw faxnummer?'
Print naar PDFdcm360 schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 09:56:
[...]
'Ja, die ene e-mail kan ik nog wel naar je doorsturen. Wat is jouw faxnummer?'
Dat is dan nog naast het geen wat ik in de 'servicedesk' heb staan overigens.
Ik zit nu denk ik op zo'n halve gig in mijn normale box, en dan zo'n 3-4 gig aan gearchiveerde mails. En nee, ik krijg amper bijlages
.edit: 12,6GB
[ Voor 11% gewijzigd door .oisyn op 23-07-2015 10:36 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Ook categoriseren en archiveren deed ik maar beperkt trouwens, uiteindelijk kon ik bijna atijd makkelijk terugvinden wat ik wilde met de zoekfunctie. En dat was niet zo heel vaak nodig, zonde om daar veel tijd in te stoppen.
Never explain with stupidity where malice is a better explanation
Verder maak ik vooral gebruik van conditional formatting in Outlook. Mails waarin ik in de To of CC sta zijn blauw. Mails van mezelf zijn groen. Build failures zijn paars. De rest is gewoon zwart, die zijn gestuurd naar mailinglists waar ik op zit en daar skim ik overheen, die ga ik niet allemaal doorlezen want in 99,9% van de gevallen gaat het mij niet aan.
[ Voor 106% gewijzigd door .oisyn op 23-07-2015 10:40 ]
Hier hetzelfde .. alleen automagische mails worden automagisch gecatgeoriseerd .. en bepaalde zaken hebben een geheel eigen account (logging, mailinglists (high volume), shopping zaken(nieuwsbrief en andere meuk die niet perse m'n aandacht op de mobiel vereisen.incaz schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 10:35:
Waarom zou je mail weggooien?
Ook categoriseren en archiveren deed ik maar beperkt trouwens, uiteindelijk kon ik bijna atijd makkelijk terugvinden wat ik wilde met de zoekfunctie. En dat was niet zo heel vaak nodig, zonde om daar veel tijd in te stoppen.
Voor de rest alles in de inbox .. en hopen dat mensen zinnige mails sturen met daarin de juiste keywords zodat het weer terug te vinden is. (vaak is het handiger om eerst in sent mail te zoeken op een reply en vervolgens de thread erbij te pakken).
Ook spam blijft in de spamfolder staan .. altijd handig als spamassassin z'n formaat weer eens gaat wijzigen)
Ik heb een rule die de door mij verstuurde mails ook in de inbox gooit. Ik wil gewoon alle threads op 1 plek, niet de mails die ik verstuurd heb ergens andersgekkie schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 10:40:
(vaak is het handiger om eerst in sent mail te zoeken op een reply en vervolgens de thread erbij te pakken).

Eindelijk is de documentatie van een library weer online. Nu ik het niet meer nodig heb...
The bat pikt standaard het account en de map waarin je zit .. en ik geloof als veld standaard alleen de body. Maar goed 1 pulldown en wat vinkjes et voila (al valt vast ook wel iets anders al default in te stellen)Ealanrian schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 10:48:
Outlook search is bij mij ingesteld om overal in te zoeken.
Hmm altijd fijn .. had ik de afgelopen week met openCV .. uiteindelijk toch maar een mailtje eraan gewijd of iemand de docs server een schop kon geven. De lokaal gebuilde docs van de nieuwe versie zuigen apenootjes ... dus wou graag access naar de docs van de voorgaande versies.Eindelijk is de documentatie van een library weer online. Nu ik het niet meer nodig heb...
Je kan in Outlook threading modus aanzetten..oisyn schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 10:42:
[...]
Ik heb een rule die de door mij verstuurde mails ook in de inbox gooit. Ik wil gewoon alle threads op 1 plek, niet de mails die ik verstuurd heb ergens anders
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Dan moet je wel Outlook gebruikenSebazzz schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 11:10:
[...]
Je kan in Outlook threading modus aanzetten.
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Die gebruik ik ook standaard, ik zeg toch dat ik alle threads wil zienSebazzz schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 11:10:
[...]
Je kan in Outlook threading modus aanzetten.
.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?
Omdat Outlook.incaz schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 10:35:
Waarom zou je mail weggooien?
Ga maar naar het serverbeheer sectie, en vertel dat je 12gig in je inbox hebt staan. Dan hoor je vanzelf wel waarom het kudt is.
In elk geval raken pst's corrupt bij 1.5gig of iets dergelijks, en een volledige restore duurt tergend lang. Daarom heb ik dus een aparte archive.en max 750MB in mijn inbox
Maar goed, ik weet er ook maar amper iets van af.
Misschien moet je even instellingen resetten. Wees ook conservatief betreft andere add-ons wat niet elke add-on is goed geschreven. Bij mij vallen de problemen wel mee, ik vond de RC wel behoorlijk onstabiel.Korben schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 11:16:
Ffs. ReSharper 9.1.2 i.c.m. Visual Studio 2015 is dramatisch. Keyboard handling is naar de knoppen, regelmatig exceptions en crashes.Bepaalde dingen zijn al wel gemeld, maar het is wel ontzettend frustrerend.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Dat waren als het goed is "oude pst's" met de 2GB limiet .. formaat van voor .. poeh .. Office 2003 ofzo.Douweegbertje schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 11:17:
[...]
Omdat Outlook.
Ga maar naar het serverbeheer sectie, en vertel dat je 12gig in je inbox hebt staan. Dan hoor je vanzelf wel waarom het kudt is.
In elk geval raken pst's corrupt bij 1.5gig of iets dergelijks, en een volledige restore duurt tergend lang. Daarom heb ik dus een aparte archive.en max 750MB in mijn inbox
Maar goed outlook is niet heel erg vlot met grote mailboxen en dat (auto)archiveren zuigt ook.
Heb nu iets van 30GB aan mail in m'n IMAP mailboxen .. werkt prima met roundcube en the bat.
Maar goed voordeel is dan wel dat ik vooral mezelf heb en niet nog 1000 anderen op die mailserver moeten draaien (maar goed tis dan als tegenwicht ook wel een simpel VPS'je ipv een mega-bakbeest)
Externe mailaccounts worden met een getmail scriptje leeggetrokken . en gaan ook door spamassassin en de sieve-filters heen (werkt de automagische fltering tenminste serverside en dus ook voor de webmail).
[ Voor 9% gewijzigd door gekkie op 23-07-2015 11:25 ]

PICNIC?Alex) schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 11:26:
Ik heb hier weer eens te maken met een hoog PICNIC-gehalte, en natuurlijk zegt iedereen "Het ding is stuk!"...
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Maar PICNIC klinkt ook wel leuk
Hoi, welkom in 2015. Hoe was het onder die steen?Douweegbertje schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 11:17:
[...]
Omdat Outlook.
Wij gebruiken overigens Exchange (Office365). Die 12GB heb ik niet lokaal staan.
[ Voor 5% gewijzigd door .oisyn op 23-07-2015 11:47 ]
Sowieso archiveren, Office 365 doet aan mailboxen van 50 GB standaard, kan ik echt prima jaren mee vooruit..oisyn schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 11:46:
[...]
Hoi, welkom in 2015. Hoe was het onder die steen?
Wij gebruiken overigens Exchange (Office365). Die 12GB heb ik niet lokaal staan.
Ik zeg niet dat ik er blij mee ben.. overigens hebben we ook exchange, maar dan niet o365..oisyn schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 11:46:
[...]
Hoi, welkom in 2015. Hoe was het onder die steen?
gekkie schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 11:23:
[...]
Dat waren als het goed is "oude pst's" met de 2GB limiet .. formaat van voor .. poeh .. Office 2003 ofzo.
Maar goed outlook is niet heel erg vlot met grote mailboxen en dat (auto)archiveren zuigt ook.
Heb nu iets van 30GB aan mail in m'n IMAP mailboxen .. werkt prima met roundcube en the bat.
Maar goed voordeel is dan wel dat ik vooral mezelf heb en niet nog 1000 anderen op die mailserver moeten draaien (maar goed tis dan als tegenwicht ook wel een simpel VPS'je ipv een mega-bakbeest)
Externe mailaccounts worden met een getmail scriptje leeggetrokken . en gaan ook door spamassassin en de sieve-filters heen (werkt de automagische fltering tenminste serverside en dus ook voor de webmail).

Herinnert mij aan mijn flatgenoot... Exchange server voor hemzelf en 2 vrienden... 12GB ram nodig, en dan nog tegen het maximum aan... Ik een VPSje met 2GB ram, draait als een zonnetje
Dovecot + maildirs performt prima, inderdaad ook met weinig ram.azerty schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 12:09:
[...]
![]()
Herinnert mij aan mijn flatgenoot... Exchange server voor hemzelf en 2 vrienden... 12GB ram nodig, en dan nog tegen het maximum aan... Ik een VPSje met 2GB ram, draait als een zonnetje
Nou doet exchange natuurlijk ook calendar meuk, maar goed davical is ook niet echt een resource hog.
Voordeel is gelijk dat er zonder al te veel moeite de nodige scriptjes op kunnen lopen (bijvb s'nachts spamfilter bijwerken met adressen die ik ooit gemaild heb zodat die punten aftrek krijgen, zodat het aantal false positives bij "bekenden" gewoon 0,0 is.
Hmm mail heb ik ook lokaal staan, loop nog steeds niet fulltime met een antenne uit een van de uitgangen rond.
[ Voor 7% gewijzigd door gekkie op 23-07-2015 12:20 ]
ID-10TRyur schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 11:32:
Ja die term kende ik er ook van.
Maar PICNIC klinkt ook wel leuk
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Naast de enorme snelheid verbetering (vergelijkbaar met HHVM, maar dan zonder JIT) hebben ze ook weer een mooi stapje gemaakt naar een betere code structuur
Waarom mailt ie dat naar mijn werk-email
Heb je je werk email ingesteld als backup voor als je je Gmail wachtwoord vergeet?.oisyn schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 16:12:
Ok dit is weird. Ik gebruik Chrome. Ik zag zo'n oranje uitroeptekentje staan naast mijn naam in de balk rechts bovenin. Ik druk erop, vraagt hij me om opnieuw in te signen. Gedaan, 2FA code erbij, krijg ik ineens een mailtje van Google op mijn werk-email dat ik Chrome heb ingesigned met mijn eigen account.
Waarom mailt ie dat naar mijn werk-email. Hoe weet ie die in hemelsnaam
Waarschijnlijk staat die hier: https://security.google.com/settings/email?pli=1 , bij "recovery email"..oisyn schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 16:12:
Ok dit is weird. Ik gebruik Chrome. Ik zag zo'n oranje uitroeptekentje staan naast mijn naam in de balk rechts bovenin. Ik druk erop, vraagt hij me om opnieuw in te signen. Gedaan, 2FA code erbij, krijg ik ineens een mailtje van Google op mijn werk-email dat ik Chrome heb ingesigned met mijn eigen account.
Waarom mailt ie dat naar mijn werk-email. Hoe weet ie die in hemelsnaam
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Ah ja iddJegorex schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 16:20:
[...]
Heb je je werk email ingesteld als backup voor als je je Gmail wachtwoord vergeet?

Dikke prima joh.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Nah, was wel een leuk project eigenlijk. Maargoed, free monies enzo.
Klant A betaald voor het maken van een custom API (webservice). 5 dagen werk. Ze hebben al betaald, en de API draait al een half jaar. Ze hebben er nog geen enkele keer gebruik van gemaakt...
Ondertussen komt klant B (geen relatie met A) en die wil precies dezelfde API ook gebruiken. Lekker makkelijk voor ons en Klant B, hoeven enkel wat credentials voor ze aan te maken. Half uurtje werk
Met klant A is niks afgesproken over dat we de webservice/code mogen gebruiken voor andere klanten...
Ik heb het ook wel eens gehad en vond het behoorlijk frustrerend. Keihard gewerkt om iets moois te maken wat vervolgens nooit gebruikt gaat worden. Ook collega's vonden het niet heel motiverend. Dat er dan wel voor betaald is, is nog een kleine pleister.Firesphere schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 19:26:
Klant trekt de stekker uit een project waar we net mee zijn begonnen, maar betaald wel de volle mep.
Dikke prima joh.
[ Voor 31% gewijzigd door orf op 23-07-2015 19:43 ]
1) Verkeerde plekTripleQ schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 19:42:
Hoe doen jullie dit prijstechnisch?
Klant A betaald voor het maken van een custom API (webservice). 5 dagen werk. Ze hebben al betaald, en de API draait al een half jaar. Ze hebben er nog geen enkele keer gebruik van gemaakt...
Ondertussen komt klant B (geen relatie met A) en die wil precies dezelfde API ook gebruiken. Lekker makkelijk voor ons en Klant B, hoeven enkel wat credentials voor ze aan te maken. Half uurtje werk
Met klant A is niks afgesproken over dat we de webservice/code mogen gebruiken voor andere klanten...
2) Wat wil je nu weten, echt antwoord op je vraag: hoe prijstechnisch? Nou, dan zou ik persoonlijk ze opties geven. A; xxxx bedrag voor all-in of een xxx bedrag per maand.
3) en anders juridisch? Hoe moeten wij weten wat er letterlijk staat in het contract met klant A? Is het 100% zijn eigendom, idee, etc? Wat voor rechten zitten daar op? Is het zijn intellectueel eigendom? etc.
En ik zou sowieso nooit vertellen dat je het al hebt en dat het een half uur werk is.
Overigens je laatste zin geldt net zo goed andersom (tenzij je dat wel hebt afgevangen). Je hebt nooit afgesproken dat het jouw eigendom is en dat je er mee mag doen wat je wilt.
Als je niets hebt afgesproken en je hebt het als zelfstandige gedaan (dus niet met een dienstverband), dan ligt het auteursrecht bij jou.Douweegbertje schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 19:55:
[...]
Overigens je laatste zin geldt net zo goed andersom (tenzij je dat wel hebt afgevangen). Je hebt nooit afgesproken dat het jouw eigendom is en dat je er mee mag doen wat je wilt.
Ach, een collega is 2 jaar bezig geweest bij een farmaceutisch bedrijf om een nieuwe productie lijn te bouwen. Maar die kon na 2 naar dus mooi van de validation fase meteen door naar de decomissioning fase (en hebben dus go-live & productie) over geslagen. Dus hij heeft bijna 2,5 jaar voor niks zitten werken...orf schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 19:42:
[...]
Ik heb het ook wel eens gehad en vond het behoorlijk frustrerend. Keihard gewerkt om iets moois te maken wat vervolgens nooit gebruikt gaat worden. Ook collega's vonden het niet heel motiverend. Dat er dan wel voor betaald is, is nog een kleine pleister.
We waren amper anderhalve dag bezig. Dus dat valt mee.orf schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 19:42:
[...]
Ik heb het ook wel eens gehad en vond het behoorlijk frustrerend. Keihard gewerkt om iets moois te maken wat vervolgens nooit gebruikt gaat worden. Ook collega's vonden het niet heel motiverend. Dat er dan wel voor betaald is, is nog een kleine pleister.
Ik betwijfel het, niet dat ik een expert erin ben (accountant e.d. voororf schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 20:00:
[...]
Als je niets hebt afgesproken en je hebt het als zelfstandige gedaan (dus niet met een dienstverband), dan ligt het auteursrecht bij jou.
Dat lijkt mij dan..
https://ictrecht.nl/auteu...pdracht-gemaakte-website/Hoofdregel van het auteursrecht/copyright is namelijk dat wie het maakt, de rechten heeft. De website is hier door het bureau gemaakt, en dus hebben zij daarop de rechten. Daar is eigenlijk maar één uitzondering op: als in het contract staat dat de auteursrechten naar de opdrachtgever gaan (soms staat er “eigenaar wordt”, dat vind ik twijfelachtig).
Wie betaalt, is auteursrechtelijk compleet irrelevant.
[...]
Dat regel ik allemaal via 'daar'. Contracten e.d. kijk ik niet zelf eens naar meerorf schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 21:34:
Je accountant lijkt me niet de meest geschikte persoon. Advocaat of jurist is handiger.
Maar goed, wel interessant. Echter gaat het hier om 'maken'. In hoeverre maakt een opdrachtgever alles zelf. Nogmaals als een persoon met een plan/idee komt, maakt dan het bureau het gehele ding en is het bureau dan daadwerkelijk wel de rechthebbende op het gehele hebben en houden?
Dus ja, ik zou nooit zomaar even een 1 op 1 kopie van een product wat een klant heeft 'besteld' zelf live gaan zetten voor je zelf of een andere klant.Auteursrecht voor concepten en formats
In de creatieve wereld worden vaak concepten voor spellen, diensten, televisieprogramma's ("formats") of boeken ("plots") bedacht. Voor creatieve werken is in principe het auteursrecht de meest aangewezen vorm van bescherming.
Auteursrecht stelt wel als eis dat het concept voldoende is uitgewerkt. Er moeten concrete elementen aan te wijzen zijn die anderen zo kunnen toepassen. Wie hetzelfde concept of idee gebruikt, maar zijn eigen invulling geeft, pleegt geen inbreuk op het auteursrecht. Zolang er geen concrete elementen van de uitwerking worden overgenomen, wordt alleen het abstracte idee of concept gebruikt, en dat mag.
----------
Overigens heb ik deze discussie al vaker gehad, zelf met klanten. In zekere zin stond de gehele source bij mij en hun namen een product af en wilden alles hebben. Dat ging dus even niet door (aldus de rechter
Maar goed, ik heb het altijd wel heel erg gehad met juridisch geneuzel dus tegenwoordig kijk ik er nooit zelf meer na en gaat alles naar de gene die het 'even regelt'.
Dat is wel mijn ervaring, het contract kan niet dicht genoeg zijn om ontzettend veel bullshit te voorkomen met klanten of wat dan ook
[ Voor 15% gewijzigd door Douweegbertje op 23-07-2015 21:53 ]
Nothing to see here!
De path finder werkt nu wel redelijk OK, daarom maar verder gegaan.
Vandaag PIXI.JS WebGL renderer in mijn "hobby RTS" projectje
http://kutcomputers.nl
[ Voor 43% gewijzigd door Gamebuster op 23-07-2015 23:16 ]
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
En na een reload: Aw, Snap!
Werkt het soms niet op Chrome?
Mhh, in Internet Explorer doet tie het hier ook.. Zal wel aan het dev versie van Chrome liggen dan.
Ouch! Dat is HEEL zuur! Mag hopen dat hij in ieder geval wat nieuwe zaken heeft kunnen leren en/of toepassen zodat het nog enige voldoening gaf.Evilbee schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 20:01:
[...]
Ach, een collega is 2 jaar bezig geweest bij een farmaceutisch bedrijf om een nieuwe productie lijn te bouwen. Maar die kon na 2 naar dus mooi van de validation fase meteen door naar de decomissioning fase (en hebben dus go-live & productie) over geslagen. Dus hij heeft bijna 2,5 jaar voor niks zitten werken...

Ik heb een paar manden terug ook 4 weken aan werk de prullenbak in kunnen flikkeren. Vervelend maar heb er in die tijd een hoop van opgestoken want ik moest via API's babbelen richting een nieuw systeem als 1 van de eerste devs. Hoop van opgestoken en al met al heeft dat project me nu een nieuwe baan opgeleverd dus achteraf gezien prima!
Always looking for developers wanting to work with Erlang.
Dat kon niet worden vrijgemaakt en werd dus de stekker eruit getrokken. Alsof dat nog niet genoeg was kwamen in de maanden daarna nog steeds bepaalde targets die moesten worden gehaald om gedeeltes van de oorspronkelijke funding vrij te krijgen.
Oftwel: Ik was dingen aan het ontwikkelen waarvan ik wist dat niemand ze ooit gingen gebruiken.
Dus betaald alles erin hacken (heel snel lelijke code scrhijven) zodat het lijkt dat het werkt. Dan komt er weer een mannetje kijken en zegt "ja, doet wat het moet doen, vinkje zetten en gooi maar in de prullenbak" en dan weer door naar de volgende target. Dat nog zo'n 3 maanden volgehouden met targets afwerken voordat het in zijn geheel de prullenbak in kon.
Hele rare manier van werken. Voelt zeer vreemd.
Lekker op de bank
Lumia 630 trouwens.
Chrome was toch ook het nieuwe Internet Explorerdiabolofan schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 00:27:
[...]
Mhh, in Internet Explorer doet tie het hier ook.. Zal wel aan het dev versie van Chrome liggen dan.
Was er niemand die kon zeggen "ja, het is gebeurt, code staat in /dev/null"?ZaZ schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 09:57:
Ik heb een keer op een project gezeten wat al een jaar liep toen bleek dat er meer funding nodig was.
Dat kon niet worden vrijgemaakt en werd dus de stekker eruit getrokken. Alsof dat nog niet genoeg was kwamen in de maanden daarna nog steeds bepaalde targets die moesten worden gehaald om gedeeltes van de oorspronkelijke funding vrij te krijgen.
Oftwel: Ik was dingen aan het ontwikkelen waarvan ik wist dat niemand ze ooit gingen gebruiken.
Dus betaald alles erin hacken (heel snel lelijke code scrhijven) zodat het lijkt dat het werkt. Dan komt er weer een mannetje kijken en zegt "ja, doet wat het moet doen, vinkje zetten en gooi maar in de prullenbak" en dan weer door naar de volgende target. Dat nog zo'n 3 maanden volgehouden met targets afwerken voordat het in zijn geheel de prullenbak in kon.
Hele rare manier van werken. Voelt zeer vreemd.
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Nope. Wanneer je met enterprise-omgevingen van doen hebt gaan een hoop dingen op een manier die gewoonweg belachelijk zijn.Jogai schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 10:05:
[...]
Was er niemand die kon zeggen "ja, het is gebeurt, code staat in /dev/null"?
Lekker op de bank
Jup, een vriend van mij werkt bij een concullega die meer in dat segment zitZaZ schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 10:11:
[...]
Nope. Wanneer je met enterprise-omgevingen van doen hebt gaan een hoop dingen op een manier die gewoonweg belachelijk zijn.
Hij was enorm verbaast dat wij in twee weken een nieuwe functionaliteit in ons softwarepakket kunnen stoppen, bij hem zouden ze minstens vier weken vergaderen en de bedrijfs hierargie aflopen.
Eerlijk is eerlijk, het bedrijf waar hij werkt is vijf maal zo groot en dan is er vaak meer structuur nodig.
Het lijkt wel hoe groter het bedrijf, hoe meer poppetjes vinden dat ze er een plasje over moeten doen en hoe kleiner de kans wordt dat je daadwerkelijk de eindstreep haalt zonder minstens vijf keer droge kleren aan te doen.
Driving a cadillac in a fool's parade.
Ik denk voornamelijk hoe groter de managment laag. Als je een relatief kleine managmentlaag hebt met zo min mogelijk poppetjes die vinden dat hun mening belangrijk is zal het waarschijnlijk vaker goed gaan. Helaas zijn grote bedrijven ook vaak uitgerust met grote managmentlagen.kwaakvaak_v2 schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 10:58:
Meeste overheids projecten idd. Ooit een keer een pilot voor een ministerie gemaakt, project klaar. Kabinet valt, komt er een nieuwe staats secretaris op dat ministerie en die vond het project niks en stopte er maar mee. Had nog maar 2 ton gekost tot aan dat moment.
Het lijkt wel hoe groter het bedrijf, hoe meer poppetjes vinden dat ze er een plasje over moeten doen en hoe kleiner de kans wordt dat je daadwerkelijk de eindstreep haalt zonder minstens vijf keer droge kleren aan te doen.
Tsja moeten managers ook niet altijd iets sturen en veranderen ?kwaakvaak_v2 schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 10:58:
Meeste overheids projecten idd. Ooit een keer een pilot voor een ministerie gemaakt, project klaar. Kabinet valt, komt er een nieuwe staats secretaris op dat ministerie en die vond het project niks en stopte er maar mee. Had nog maar 2 ton gekost tot aan dat moment.
Als je niets stuurt en verandert als manager .. dan is je functie toch overbodig .. zeker als je nog tig collega managers naast je hebt. Dus voordat iets naar de top is ... en weer terug ...
Maar als managers de neiging hebben altijd *iets* te veranderen .. ook al is het totaal onnodig .. dan moet je een manager nooit de perfecte uitwerking geven, maar altijd eentje waar wat aan te verbeteren is (zodat hij met de credits kan zwaaien), hopelijk is hij dan ook slim genoeg om dat te zien en gaat hij dan ook die kant op.
Managing your manager™.
Oei! Net een paar maanden te vroeg voor die nieuwe 950(XL)Firesphere schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 09:58:
Hmmm, m'n telefoon is stuk. Komt tot lockscherm, maar als ik dan unlock hangt'ie op "loading". En dan na een paar minuten reboot.
Lumia 630 trouwens.
Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ
Dit topic is gesloten.
*** NOG GEEN NIEUW TOPIC OPENEN AUB!! ***
(zie .oisyn in "De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ➒")
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.