De alpha wordt de eerste preview. En dat is/wordt ook echt een alpha. Nog (lang) niet feature complete en nog niet in de praktijk gebruikt. Ik kan nog geen beloftes doen over planning omdat het nog in onze planning gehangen moet worden. Klantprojecten gaan voor, maar ik wil wel developers vrij gaan maken om hieraan te werken. Het is belangrijk dat er verschillende developers aan werken.
De eerste alpha zal alleen een backend bevatten om een database en files te beheren. Nog geen paginamanagement o.i.d. Dat leek ons een goed idee om het zo eerst achter bestaande Laravel websites/applicaties te kunnen zetten.
Thesulac schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 09:42:
[...]
Nice, ik ben erg benieuwd naar jullie open-source variant.
Wij zitten al op jullie commerciële CMS, en daar is het team (van non-devs) erg over te spreken. Ik ben benieuwd hoeveel het op de commerciële variant gaat lijken

Dat is leuk om te lezen. Ik stuur je even een DM want ik ben nu wel heel benieuwd waar je werkt.

Wij hebben ons SMS gebaseerd op ons huidige CMS en dat werkt met RAD voor module development. Je hebt per module een resource waarin je met een formbuilder CRUD op kunt zetten. Dat wordt gebind aan je model en migrations worden gegenereerd. Zo ben je helemaal vrij om content te beheren en kun je ook het CMS gebruiken om een CRM of applicatie met alleen een backend te bouwen.
Alles is verdeeld in losse Composer packages. Ook je eigen modules zijn Composer packages waardoor je makkelijk modules kunt delen.
In ons huidige CMS hebben we een tree die zorgt voor de menu's en paginastructuur en een pagina module waarmee je de content uit de voorgenoemde modules op een pagina kunt zetten. Met verschillende view-partials maak je daarbij onderscheid in bijvoorbeeld een nieuws-item en een nieuws-list. De pagina is opgesplitst in zones en de developer bepaalt in welke zone, welke module, met welke view gebruikt mag worden. (Dat klinkt ingewikkelder dan het is, want dat kun je met je view structuur /mappen structuur regelen.)
Asgard heb ik nog niet heel goed bekeken. OctoberCMS zie ik meer als een CMS die voor developers is om een website te beheren. Wij richten ons voor de bouw en implementatie op developers, maar de eindgebruiker hoeft geen enkele technische kennis te hebben.