Een klein, specifiek filtertje dat je 1x gebruikt hoort imo gewoon niet in een losse functie. Dat is gewoon vervuiling van de scope (al moet ik zeggen dat ik al een paar maanden vrijwel alleen oldskool C schrijf waar ik sowieso het idee heb dat er wat minder gesplitst wordt). Een niveautje of 3-4 nesten in een functie kan wat mij betreft ook prima, al zit daar wel zo ongeveer de grens. Code plat slaan om het plat slaan is imo net zo goed een bad practise.
Dit ook. Ik zie het net iets te vaak, dat om een beetje lange functie met een beetje teveel nesting, er complete abstractielagen worden toegevoegd en wat niet al.StM schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 15:45:
Een klein, specifiek filtertje dat je 1x gebruikt hoort imo gewoon niet in een losse functie. Dat is gewoon vervuiling van de scope (al moet ik zeggen dat ik al een paar maanden vrijwel alleen oldskool C schrijf waar ik sowieso het idee heb dat er wat minder gesplitst wordt). Een niveautje of 3-4 nesten in een functie kan wat mij betreft ook prima, al zit daar wel zo ongeveer de grens. Code plat slaan om het plat slaan is imo net zo goed een bad practise.
Terwijl deze functie slechts 1x wordt gebruikt en op 1 plek wordt aangeroepen.
Het (als je er tijd voor hebt) opschonen danwel opbreken in bruikbaardere stukken code, prima, maar complete interfaces en abstracties schrijven is dan echt enorm overkill en vooral een waste of time. Dan is het maar niet "abstract genoeg", als er maar 1 punt is waar het wordt gebruikt, is een abstractie overbodig.
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Met 5 niveaus doelde ik op code binnen een functie/methode.F.West98 schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 14:12:
[...]
In C# haal je dat toch vrij makkelijk
Namespace
- Class
-- Function
--- Foreach
---- If
----- Inhoud van if
Hoezo? In jouw hierarchie weet je toch dat een functie op niveau 2 zit? Dan weet je toch dat je 2x moet inspringen om een nieuwe functie te beginnen?Als je dan dus na de if returnt, en dat het einde is van je functie en een nieuwe functie wil openen, is het in C# al moeilijk om te bepalen waar je moet zijn. Laat staan in talen zonder braces en alles....
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Dat is echt lang niet altijd een optie hoor. Zeker niet als je met async functies te maken hebt, dan is een foreach sneller en cleaner.Ryur schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 14:25:
[...]
Vind ik dus wel.
Gebruik meestal LINQ om een Select-Query uit te voeren. Scheelt meestal een if-je
En ik ben de laatste tijd ook meer & meer functioneel in C# aan het programmeren. Heerlijk!
Binnenkort eens in F# duiken.
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Dat hangt af waarvoor je een for each nodig hebt? Geef eens een (pseudo-)voorbeeld.F.West98 schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 17:30:
[...]
Dat is echt lang niet altijd een optie hoor. Zeker niet als je met async functies te maken hebt, dan is een foreach sneller en cleaner.
Een Select kan niet goed met async functies overweg, dus bijvoorbeeld dit:
Dan vind ik B toch een stuk cleaner. Kan ook als je meerdere dingen doet in de foreach.
C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| public async Task<Bar> FooToBar() { } public async Task<List<Bar>> GetBars() { var foos = await db.Foos.ToListAsync(); return foos.Select(async (s) => await FooToBar(s)).Where(s => s.HasWantedProperty).ToList(); // geen lijst met bars, maar met Task<Bar>'s, de Select wil dan ook niet } // Oplossing A: return (await Task.WhenAll(foos.Select(async (s) => await FooToBar(s)))).ToList().Where(s => s.HasWantedProperty).ToList(); // Oplossing B: foreach(var foo in foos) { var bar = await FooToBar(foo); if(bar.HasWantedProperty) bars.Add(bar); } |
Dan vind ik B toch een stuk cleaner. Kan ook als je meerdere dingen doet in de foreach.
C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| foreach(var item in items) { var newItem = new Item {....}; LoadSubItemsForItem(newItem); SaveItem(newItem); if(shouldBeLinked) { LinkItem(newItem); } } |
Kan in principe in de functie scope zelf blijven als je een nested function gebruikt.StM schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 15:45:
Maar goed heb zelf opzich ook niet zoveel problemen met een paar niveau's nesten, het is toch altijd een afweging .. de ene keer is het overzichtelijker / inzichtelijker om het bij elkaar te houden, de andere keer door het te splitsen. Echt nuttig wordt het als het re-usable code is, en vaak veranderd dat gaandeweg de code zich ontwikkeld.
Voordeel van C is dat je het inspringen van Namespace en class al niet hebt.StM schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 15:45:
De functie staat bij mij altijd stijf tegen de linkerkant.
Daarnaast vind ik python wel een fijne taal om een klein script in te schrijven.
Eerst deed ik alle scripts in bash, nu in python.
[ Voor 8% gewijzigd door Matis op 20-06-2015 19:42 ]
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Code heeft loop-if's nodig, als 1 syntax. Dat patroon gebruik je 1000 keer met een extra constructieRayNbow schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 16:18:
[...]
Met 5 niveaus doelde ik op code binnen een functie/methode.
[...]
Hoezo? In jouw hierarchie weet je toch dat een functie op niveau 2 zit? Dan weet je toch dat je 2x moet inspringen om een nieuwe functie te beginnen?
Schrijf je verbetert nu expres verkeerd?BikkelZ schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 15:04:
LOL Safari autocorrect "verbeterd" flowen naar blowen....ik begrijp dat we hier met Nederlands te maken hebben en dat Nederlanders een bepaalde reputatie hebben....maar we zijn niet de héle dag stoned
En, een mooie reputatie om te hebben, al heb ik nog nooit geblowd
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Zeg modjes, het is nu toch mogelijk om tagging uit te schakelen in een topic? Kan die melding in de TR dan eindelijk eens weg?
@n8n, in .NET is dat al best makkelijk met .Where:
@n8n, in .NET is dat al best makkelijk met .Where:
C#:
1
| foreach(var limitedItem in collection.Where(s => s.condition)) { ... } |
Wat hebben ze toch weer veel veranderd tussen phpbb3.0.x en 3.1.x, het word er wel beter op en volgens mij komt er zelfs een webshop module bij
vermits er een map bij zit die store noemt, word nog interessant.
Nog veel te doen en te checken.
Nog veel te doen en te checken.
[ Voor 8% gewijzigd door Damic op 20-06-2015 23:46 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Hmm, Task<T> is standaard wat beperkt... Het zou mooi zijn als deze extension methods er waren:F.West98 schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 17:53:
Een Select kan niet goed met async functies overweg, dus bijvoorbeeld dit:
C#:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 public async Task<Bar> FooToBar() { } public async Task<List<Bar>> GetBars() { var foos = await db.Foos.ToListAsync(); return foos.Select(async (s) => await FooToBar(s)).Where(s => s.HasWantedProperty).ToList(); // geen lijst met bars, maar met Task<Bar>'s, de Select wil dan ook niet } // Oplossing A: return (await Task.WhenAll(foos.Select(async (s) => await FooToBar(s)))).ToList().Where(s => s.HasWantedProperty).ToList(); // Oplossing B: foreach(var foo in foos) { var bar = await FooToBar(foo); if(bar.HasWantedProperty) bars.Add(bar); }
C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| // sequence :: Monad m => [m a] -> m [a] public static Task<IEnumerable<T>> Sequence<T>(this IEnumerable<Task<T>> tasks) { return Task.WhenAll(tasks).ContinueWith(t => t.Result.Cast<T>()); } // flip fmap :: Functor f => f a -> (a -> b) -> f b public static Task<S> Select<T, S>(this Task<T> task, Func<T,S> f) { return task.ContinueWith(t => f(t.Result)); } // flip (fmap . filter) :: Functor f => f [a] -> (a -> Bool) -> f [a] public static Task<IEnumerable<T>> SelectWhere<T>(this Task<IEnumerable<T>> task, Func<T, bool> p) { return task.Select(xs => xs.Where(p)); } |
Dan gegeven de volgende methoden...
C#:
1
2
| Task<List<Foo>> GetFoosAsync() { return db.Foos.ToListAsync(); } Task<Bar> FooToBarAsync(Foo foo) {/*...*/} |
...kan GetBarsAsync als volgt worden geïmplementeerd:
C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| public static Task<IEnumerable<Bar>> GetBarsAsync() { return GetFoosAsync() .Select(foos => foos .Select(FooToBarAsync) .Sequence() .SelectWhere(bar => bar.HasWantedProperty) ) .Unwrap(); } |
Linq om een if uit te sparen? Really?Ryur schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 14:25:
Vind ik dus wel.
Gebruik meestal LINQ om een Select-Query uit te voeren. Scheelt meestal een if-je
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
Niet alleen om een IF uit te sparen. Gebruik sowieso heel erg veel LINQ, maarja, daar ging de discussie niet om
ZIjn de templates en mods een beetje compatible?Damic schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 23:42:
Wat hebben ze toch weer veel veranderd tussen phpbb3.0.x en 3.1.x,
Never explain with stupidity where malice is a better explanation
Templates volgens mij grotendeels wel mods niet, die moet je echt nakijken. Veel functies dat veranderd zijn van naam en eigenschappen vb.: on_page() is phpbb_on_page() geworden, met nog extra eigenschappen dat je moet meegeven.
Ook minder user eigenschappen in de db user_occ, user_from, user_interests zijn verdwenen (of ik zien er over) maar het script vond de nodige data niet zodus of het is hernoemt.
Ook minder user eigenschappen in de db user_occ, user_from, user_interests zijn verdwenen (of ik zien er over) maar het script vond de nodige data niet zodus of het is hernoemt.
[ Voor 28% gewijzigd door Damic op 21-06-2015 13:14 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Poor man's namespacing? Ik dacht dat dat wel een beetje voorbij zou zijn in de PHP wereld.Damic schreef op zondag 21 juni 2015 @ 13:12:
vb.: on_page() is phpbb_on_page() geworden
Ben zelf voor het eerst in tijden weer eens aan het developen. Zo goed als klaar met een grote Gantt chart voor het hele bedrijf. Inplanning van sprints in de verschillende scrumteams, belasting van Product Owners en rekening houdend met andere projecten, verzuim en verlof. Best tof om te maken en de planning is zo een stuk overzichtelijker.
Edit: Plaatje erbij

[ Voor 49% gewijzigd door orf op 21-06-2015 13:20 ]
Ja en nee, volgens mij zijn ze alles aan't opsplitsen wat echt forum gerelateerd is en wat niet. Zo is er nu een aparte map met de naam Vendor daar in steekt Composer, Symfony, twig, psr, lusitanian. Ook nog een map phpbb met session.php en user.php en al de rest van de classes die vroeger gewoon in includes stonden, soms zelfs in hun eigen map.
Ziet er goed uit
Ziet er goed uit
[ Voor 3% gewijzigd door Damic op 21-06-2015 13:23 ]
Take my moneyorf schreef op zondag 21 juni 2015 @ 13:14:
[...]
Poor man's namespacing? Ik dacht dat dat wel een beetje voorbij zou zijn in de PHP wereld.
Ben zelf voor het eerst in tijden weer eens aan het developen. Zo goed als klaar met een grote Gantt chart voor het hele bedrijf. Inplanning van sprints in de verschillende scrumteams, belasting van Product Owners en rekening houdend met andere projecten, verzuim en verlof. Best tof om te maken en de planning is zo een stuk overzichtelijker.
[afbeelding]
@Orf: niet slimmer om projectnamen te verbergen/blurren? 
Welke technieken gebruik je ervoor?
Namen en projecten komen of staan ook op onze website. Niet heel geheim.Ryur schreef op zondag 21 juni 2015 @ 13:48:
@Orf: niet slimmer om projectnamen te verbergen/blurren?
Techniek is gewoon PHP, HTML, CSS en JS. Alle data komt uit ons interne administratie die ik al in 2008 ofzo gemaakt heb. Daar houden we roosters, vakantiedagen, ziekteverzuim, klanten, facturatie, etc. in bij. Daar heb ik voor deze Gantt een paar kleine aanpassingen aan gemaakt.
We komen van een Whiteboard met Post-it's voor de planning. De kleur Post-it zei iets over de Account Manager, de kleur magneten iets over de PO, etc. Teams hielden zelf een Excel bij met capaciteit en planning. Dat werkte niet goed omdat we verschillende werkelijkheden hadden en het overzicht niet altijd even goed was.
Elke maandag hielden we een standup voor het bord. Dat bord is nu ingeruild voor een 60" TV.
Volgende stap is een Gantt chart met alle projecten over alle teams. Als het goed is kan ik dan ook nog wat beter declarabele uren schatten en dat omrekenen naar verwachte omzet.
[ Voor 9% gewijzigd door orf op 21-06-2015 14:02 ]
Hey nice! OS Ben wel benieuwd naar of't breder bruikbaar is.orf schreef op zondag 21 juni 2015 @ 13:14:
[...]
Poor man's namespacing? Ik dacht dat dat wel een beetje voorbij zou zijn in de PHP wereld.
[afbeelding]
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
https://teamweek.com/ dat gebruiken wij af en toeFiresphere schreef op zondag 21 juni 2015 @ 16:29:
[...]
Hey nice! OS Ben wel benieuwd naar of't breder bruikbaar is.
[ Voor 7% gewijzigd door PrisonerOfPain op 21-06-2015 21:02 ]
Bedankt voor de complimenten. Leuk om te lezen dat jullie 't wat vinden. 
Dat ziet er ook goed uit! Ik heb best veel planningsoftware bekeken, maar deze was ik niet tegengekomen. Kijken of ik hier nog wat inspiratie van op kan doen.PrisonerOfPain schreef op zondag 21 juni 2015 @ 21:02:
[...]
https://teamweek.com/ dat gebruiken wij af en toe
[ Voor 11% gewijzigd door orf op 21-06-2015 21:38 ]
Het is voor ons niet zo heel nuttig omdat 't niet gekoppeld kan worden met jira/trello en de interface is niet altijd even goed.orf schreef op zondag 21 juni 2015 @ 21:37:
Dat ziet er ook goed uit! Ik heb best veel planningsoftware bekeken, maar deze was ik niet tegengekomen. Kijken of ik hier nog wat inspiratie van op kan doen.
Dat is wel fijn aan zelfbouw. Dit integreert mooi met de rest van onze interne tools. We hoeven niet anders te gaan werken, het geeft vooral meer inzicht in de planning.
Ik vind complexe LINQ-queries niet echt lekker lezen, tenzij je ze over meerdere regels splitst zoals je met een grote SQL query zou doen. Ik doe alleen simpele dingen met LINQ, als het ingewikkelder wordt gewoon foreach. Sommige mensen gaan ook echt te ver met dat soort "slimme" dingen, ik ben altijd bang dat ik over vijf jaar een hoop ellende ga tegen komen van mensen die stoer gingen doen voor andere programmeurs met de meer exotische Swift functies.
Eigenlijk vind ik simpele code het allerbelangrijkste.
Ik ga altijd wel losse functies maken maar daar laat ik het verder bij. Ik vind het belangrijk dat alles één duidelijke functie heeft en makkelijk los te koppelen is van elkaar. Dat je geen gekke dingen hoeft te doen op het moment dat je het op meerdere plekken nodig hebt.Firesphere schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 15:57:
[...]
Dit ook. Ik zie het net iets te vaak, dat om een beetje lange functie met een beetje teveel nesting, er complete abstractielagen worden toegevoegd en wat niet al.
Het (als je er tijd voor hebt) opschonen danwel opbreken in bruikbaardere stukken code, prima, maar complete interfaces en abstracties schrijven is dan echt enorm overkill en vooral een waste of time. Dan is het maar niet "abstract genoeg", als er maar 1 punt is waar het wordt gebruikt, is een abstractie overbodig.
Eigenlijk vind ik simpele code het allerbelangrijkste.
Ik schaam me wel een beetje want ik kan me zelfs nog herinneren dat ik er naar keek en dacht "yep, dat is goed zo"kenneth schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 21:04:
[...]
Schrijf je verbetert nu expres verkeerd?
En, een mooie reputatie om te hebben, al heb ik nog nooit geblowd

[ Voor 4% gewijzigd door BikkelZ op 22-06-2015 02:32 ]
iOS developer
Extract Method?Firesphere schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 15:57:
[...]
Dit ook. Ik zie het net iets te vaak, dat om een beetje lange functie met een beetje teveel nesting, er complete abstractielagen worden toegevoegd en wat niet al.
Wij hebben afgelopen jaar Jira Agile + Structure en Tempo door ons strot geduwd gekregen, zonder enige vorm van scholing is het één groot drama geworden.
Een groot aantal collega's is niet bekend met de termen en de (ongeschreven) regels. Daarnaast worden projecten allemaal in losse projecten gehangen, zodat ze ook niet meer aan sprints toegevoegd kunnen worden. Drama alom, zonde voor een 10.000 euro kostende tool.
Een groot aantal collega's is niet bekend met de termen en de (ongeschreven) regels. Daarnaast worden projecten allemaal in losse projecten gehangen, zodat ze ook niet meer aan sprints toegevoegd kunnen worden. Drama alom, zonde voor een 10.000 euro kostende tool.
Kan die cursus of interne kennissessie niet alsnog?Matis schreef op maandag 22 juni 2015 @ 06:20:
Wij hebben afgelopen jaar Jira Agile + Structure en Tempo door ons strot geduwd gekregen, zonder enige vorm van scholing is het één groot drama geworden.
Wij hebben ook al erg veel geld tegen Jira/Atlassian aan gegooid. We hebben Jira agile, Servicedesk, Hipchat en Confluence. Ik vind de prijsmodellen niet heel lekker. Soms ga je door 1 extra user 2x zo veel betalen.
Wij hebben er in het begin voor gekozen om het zelf te hosten. Dat betekent helaas ook dat je alle toekomstige pakketten zelf moet hosten met het initiële prijskaartje.
Technisch gezien betaal je 2x zoveel voor 2x zoveel users. In elk geval snap ik je puntorf schreef op maandag 22 juni 2015 @ 08:27:
[...]
Kan die cursus of interne kennissessie niet alsnog?
Wij hebben ook al erg veel geld tegen Jira/Atlassian aan gegooid. We hebben Jira agile, Servicedesk, Hipchat en Confluence. Ik vind de prijsmodellen niet heel lekker.Soms ga je door 1 extra user 2x zo veel betalen..
Wij hebben er in het begin voor gekozen om het zelf te hosten. Dat betekent helaas ook dat je alle toekomstige pakketten zelf moet hosten met het initiële prijskaartje.
Ik vind de prijsmodellen niet slecht. Er zijn ook pakketten waar je gelijk voor 5 users 200 per maand moet aftikken. Dat is voor kleinere ondernemingen/startus vaak geen optie.orf schreef op maandag 22 juni 2015 @ 08:27:
[...]
Kan die cursus of interne kennissessie niet alsnog?
Wij hebben ook al erg veel geld tegen Jira/Atlassian aan gegooid. We hebben Jira agile, Servicedesk, Hipchat en Confluence. Ik vind de prijsmodellen niet heel lekker. Soms ga je door 1 extra user 2x zo veel betalen.
Bij Atlassian geven ze zowel kleinere bedrijven als grotere bedrijven een goede optie. Neem jira (met agile), kleinere team, tot 10 users een schappelijke 20$. Voor startups is dat ideaal. 25 users wordt gelijk een heel stuk meer, namelijk $1800. Maar heb jij 25 mensen in dienst die er gebruik van moeten maken, dan is dat bedrag maar een schrijntje op de rest van de kosten. Ga je naar 50 users, wordt dit $3300, dat is $66 per user. Ik vind die 66$ per user niet veel op kosten als werkplek / salaris.
Tevens betaal je als van 25 naar 50 gaat niet de volledige prijs maar hebben ze een upgrade path (https://www.atlassian.com/licensing/jira#serverlicenses-4)
Beide niet.incaz schreef op zondag 21 juni 2015 @ 12:53:
[...]
ZIjn de templates en mods een beetje compatible?
De codebase is dusdanig veranderd dat je er eigenlijk vanuit kunt gaan dat MODS niet meer werken. Bovendien is het hele principe van MODS achterhaald in phpBB 3.1. Ze werken nu met extensions zodat het updaten een stuk gemakkelijker blijft. In het verleden bleven mensen vaak hangen op een outdated versie omdat updaten te ingewikkeld zou zijn of ze teveel MODS hebben die niet beschikbaar waren voor nieuwere versies. Nu is updaten een kwestie van de bestanden overschrijven, database_update.php draaien en klaar.
Het styling systeem is ook aangepast. Veel dingen die in 2007 (phpBB 3.0.0) nog met afbeeldingen geregeld werden (rounded corners, gradients, knoppen, enz) zijn nu met CSS geregeld. Verder is de standaard stijl volledig responsive opgezet en is de inheritence uitgebreid zodat je met een paar kleine bestanden in een eigen map een hele eigen stijl kunt maken zonder copy-paste werk. En last but not least: voor het extensie systeem zijn er op diverse plaatsen in de templates event locations ingebouwd die je ook nodig hebt om plugins te laten werken.
Haha... Nee.Damic schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 23:42:
volgens mij komt er zelfs een webshop module bijvermits er een map bij zit die store noemt, word nog interessant.
Store is de opslagmap (zat ook al in 3.0). Daar worden je backups e.d. neergezet.
Een webshop is totaal iets anders dan een forum natuurlijk. Past dus totaal niet in de filosofie van phpBB om bij de basis te blijven: een forum en niets meer. (dit in tegenstelling als concurrenten als Invision die ook gelijk een CMS, een Blog, een Gallery enz. meeleveren met een hoop bloat als gevolg). phpBB heeft een basic core en voor de rest is het extensions FTW.
Tjolk is lekker. overal en altijd.
Dat klinkt natuurlijk leuk... tenzij je dus een heleboel mods hebt waardoor je niet kunt updaten naar 3.1.Ger schreef op maandag 22 juni 2015 @ 10:49:
[...]
De codebase is dusdanig veranderd dat je er eigenlijk vanuit kunt gaan dat MODS niet meer werken. Bovendien is het hele principe van MODS achterhaald in phpBB 3.1. Ze werken nu met extensions zodat het updaten een stuk gemakkelijker blijft.
Idem voor de styles. Helemaal mooi dat het nu beter geregeld is - had jaren eerder moeten gebeuren - maar nogal een bezwaar als je geen oude templates / styles kunt gebruiken. Want dat betekent dan onvermijdelijk dat heel veel aanpassingen en functionaliteit of gewoon moeten worden opgegeven, of opnieuw gebouwd van scratch. En dat is gewoon niet altijd aanvaardbaar...

Never explain with stupidity where malice is a better explanation
Nou ik ben weer iets verder op mijn "ik wil Spring MVC leren" pad: mijn testproject werkt nu volledig annotation driven en met een Java based configuration. Geen XML meer 
Met de nodige hulp van:
http://kielczewski.eu/201...ebapplicationinitializer/
En:
http://www.luckyryan.com/...rvlet-xml-to-java-config/
Ik moest alleen de WebMvcConfig wat uitbreiden voor het serven van statische content en het configureren van de view resolver:
Als ik iets irritant vond, dan waren het wel die XML bestanden
Volgende stap is Thymeleaf gebruiken ipv JSP. Voordeel daarvan is dat je templates direct in de browser kunt editen, omdat het gewoon HTML is met extra attributes in plaats van een tag library.
Het duurt even, maar ik kom bijna op een punt dat ik het bruikbaar vind voor mijn hobby projecten (als vervanging voor ASP.Net, omdat ik graag wil deployen en ontwikkelen op Linux en OS X ipv Windows)
Met de nodige hulp van:
En:
Ik moest alleen de WebMvcConfig wat uitbreiden voor het serven van statische content en het configureren van de view resolver:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| @EnableWebMvc @Configuration public class WebMvcConfig extends WebMvcConfigurerAdapter { @Override public void configureDefaultServletHandling(DefaultServletHandlerConfigurer configurer) { configurer.enable(); } @Bean public InternalResourceViewResolver getInternalResourceViewResolver() { InternalResourceViewResolver resolver = new InternalResourceViewResolver(); resolver.setPrefix("/WEB-INF/templates/"); resolver.setSuffix(".jsp"); return resolver; } } |
Volgende stap is Thymeleaf gebruiken ipv JSP. Voordeel daarvan is dat je templates direct in de browser kunt editen, omdat het gewoon HTML is met extra attributes in plaats van een tag library.
Het duurt even, maar ik kom bijna op een punt dat ik het bruikbaar vind voor mijn hobby projecten (als vervanging voor ASP.Net, omdat ik graag wil deployen en ontwikkelen op Linux en OS X ipv Windows)
[ Voor 40% gewijzigd door Lethalis op 22-06-2015 12:57 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
ASP.NET 5Lethalis schreef op maandag 22 juni 2015 @ 12:53:
Nou ik ben weer iets verder op mijn "ik wil Spring MVC leren" pad: mijn testproject werkt nu volledig annotation driven en met een Java based configuration. Geen XML meer
Met de nodige hulp van:
En:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 @EnableWebMvc @Configuration public class WebMvcConfig extends WebMvcConfigurerAdapter { @Override public void configureDefaultServletHandling(DefaultServletHandlerConfigurer configurer) { configurer.enable(); } @Bean public InternalResourceViewResolver getInternalResourceViewResolver() { InternalResourceViewResolver resolver = new InternalResourceViewResolver(); resolver.setPrefix("/WEB-INF/templates/"); resolver.setSuffix(".jsp"); return resolver; } }
]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[
Nu ja, als je custom werk in een software pakket gaat bouwen dan weet je natuurlijk dat dit in de toekomst tot problemen kan gaan leiden (of eigenlijk: ZAL gaan leiden). phpBB 3.0 bestaat al 8 jaar en wordt pas eind dit jaar EoL verklaard (en einde support is nog geen datum voor). Dat met de update naar 3.1 een aantal dingen radicaal zouden gaan veranderen is al zeker 3 jaar bekend, dus je weet als ontwikkelaar dan als het goed is waar je aan toe bent en wat bepaalde keuzes gaan betekenen.incaz schreef op maandag 22 juni 2015 @ 12:28:
[...]
Dat klinkt natuurlijk leuk... tenzij je dus een heleboel mods hebt waardoor je niet kunt updaten naar 3.1.
Idem voor de styles. Helemaal mooi dat het nu beter geregeld is - had jaren eerder moeten gebeuren - maar nogal een bezwaar als je geen oude templates / styles kunt gebruiken. Want dat betekent dan onvermijdelijk dat heel veel aanpassingen en functionaliteit of gewoon moeten worden opgegeven, of opnieuw gebouwd van scratch. En dat is gewoon niet altijd aanvaardbaar...
Daarbij heb je nu dus de keuze om op 3.0 te blijven of om te converteren naar 3.1. Er zijn al heel veel events om een MOD om te bouwen naar een plugin. En indien je een event mist, dan kun je die eenvoudig aanvragen op Area51 en dan worden ze in principe met de eerst volgende release meegenomen (mits goed onderbouwd en zinnig). Bovendien zijn er al heel veel extensions beschikbaar.
Voor wat betreft styles: Eens in de zoveel tijd is het toch zinnig om je vormgeving eens te herzien. 8 jaar is lang om dezelfde vormgeving te hebben. En oude vormgeving laten prevaleren boven nieuwe functionaliteit lijkt mij niet heel handig, persoonlijk. Toegegeven: het kost even wat tijd, maar een nieuwe stijl bouwen bovenop proSilver is nu ook weer niet zóveel werk. Voor mij was het een dag of twee om een geheel eigen draai te geven, en ik ben nog niet eens een front-end developer.
Overigens: je kunt er gewoon voor kiezen om de automatische updater te gebruiken om van 3.0.x-modded naar 3.1-modded te gaan en daarbij de veranderingen te mergen. Gaat je echter wel heel veel tijd kosten met het risico op functie-calls in je modded code die niet meer werken.
Hoe het ook zij: als investeren in migreren niet aanvaardbaar is, dan kun je er voorlopig nog prima voor kiezen om op 3.0 te blijven draaien.
Tjolk is lekker. overal en altijd.
I know, maar nog lang niet bruikbaar voor serieuze projecten.
Kestrel is niet production ready en een hoop libraries zijn er nog niet voor de .Net core runtime.
Met Java krijg ik goede IDE's zoals IntelliJ IDEA en enorm veel libraries direct tot mijn beschikking via Maven Central.
Visual Studio Code is wel grappig, maar ook nog lang niet af.
Ik kies dus duidelijk voor iets dat al wat langer bestaat en stabiel is. Plus dat ik steeds meer over Java leer en daardoor op termijn naast .Net ook op Java vacatures kan reageren als het nodig mocht zijn.
Het is dus ook een commerciele beslissing
Indiers!
Lekker op de bank
Dit is zelfbouw? Mooi!orf schreef op zondag 21 juni 2015 @ 13:14:
[...]
[afbeelding]
Ik hoopte al dat het een soort open source tool was, maar helaas.
Aangezien wij Jira gebruiken zou het echt ideaal zijn als er een soort gantt charts voor alle projecten voor alle developers vanuit Jira gemaakt zou kunnen worden. Zeker in combinatie met de geplande sprints en als je ook nog zou kunnen zien hoeveel iedereen werkt en hoe druk bezet diegene is voor de komende sprints. Ach, misschien ooit nog eens
Wie wil er nu in Java programmeren ?Lethalis schreef op maandag 22 juni 2015 @ 13:29:
[...]
Kestrel is niet production ready en een hoop libraries zijn er nog niet voor de .Net core runtime.
Met Java krijg ik goede IDE's zoals IntelliJ IDEA en enorm veel libraries direct tot mijn beschikking via Maven Central.
Ik kies dus duidelijk voor iets dat al wat langer bestaat en stabiel is. Plus dat ik steeds meer over Java leer en daardoor op termijn naast .Net ook op Java vacatures kan reageren als het nodig mocht zijn.

Klanten tellen ook mee bij Jira Agile. Soms hebben klanten wel 4-5 accounts. Wij gaan nu van 50 naar 100 account (30 medewerkers in bedrijf, waarvan stuk of 20 developers). Je moet ook nog de kosten voor support en upgrades erbij rekenen. Vooral vervelend als je van 50 naar 51 accounts gaat.hoofd31 schreef op maandag 22 juni 2015 @ 10:34:
[...]
Ik vind de prijsmodellen niet slecht. Er zijn ook pakketten waar je gelijk voor 5 users 200 per maand moet aftikken. Dat is voor kleinere ondernemingen/startus vaak geen optie.
Bij Atlassian geven ze zowel kleinere bedrijven als grotere bedrijven een goede optie. Neem jira (met agile), kleinere team, tot 10 users een schappelijke 20$. Voor startups is dat ideaal. 25 users wordt gelijk een heel stuk meer, namelijk $1800. Maar heb jij 25 mensen in dienst die er gebruik van moeten maken, dan is dat bedrag maar een schrijntje op de rest van de kosten. Ga je naar 50 users, wordt dit $3300, dat is $66 per user. Ik vind die 66$ per user niet veel op kosten als werkplek / salaris.
Tevens betaal je als van 25 naar 50 gaat niet de volledige prijs maar hebben ze een upgrade path (https://www.atlassian.com/licensing/jira#serverlicenses-4)
Dat overzicht wil ik graag hebben. Vandaag de bouw ervan.Struikrover schreef op maandag 22 juni 2015 @ 13:39:
[...]
Dit is zelfbouw? Mooi!.
Ik hoopte al dat het een soort open source tool was, maar helaas.
Aangezien wij Jira gebruiken zou het echt ideaal zijn als er een soort gantt charts voor alle projecten voor alle developers vanuit Jira gemaakt zou kunnen worden. Zeker in combinatie met de geplande sprints en als je ook nog zou kunnen zien hoeveel iedereen werkt en hoe druk bezet diegene is voor de komende sprints. Ach, misschien ooit nog eens
In één oogopslag kunnen zien wie vakantie heeft, capaciteit, ingepland, etc.
Deze ochtend voor een TV voor het eerst standup hiermee gedaan. Werkte goed! Direct discussie over de overboeking en onderboeking van teams.
Iemand die een snelle, makkelijke en cross-platform taal wil hebben, samen met toegang tot veel betrouwbare libraries.
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Het nadeel van zelfbouw is dat 't zelfbouw is, en je dus altijd je eigen support moet doen / niet aan de daadwerkelijke opdracht kunt werken. En voor ons zou het nadeel zijn dat we met 100en C++ developers zitten waarvan er maar een handje vol web development kan doen.orf schreef op zondag 21 juni 2015 @ 22:49:
Dat is wel fijn aan zelfbouw. Dit integreert mooi met de rest van onze interne tools. We hoeven niet anders te gaan werken, het geeft vooral meer inzicht in de planning.
CGamebuster schreef op maandag 22 juni 2015 @ 14:31:
[...]
Iemand die een snelle, makkelijke en cross-platform taal wil hebben, samen met toegang tot veel betrouwbare libraries.
Dat is voor mij een excuus om af en toe te developen.PrisonerOfPain schreef op maandag 22 juni 2015 @ 14:31:
[...]
Het nadeel van zelfbouw is dat 't zelfbouw is, en je dus altijd je eigen support moet doen / niet aan de daadwerkelijke opdracht kunt werken. En voor ons zou het nadeel zijn dat we met 100en C++ developers zitten waarvan er maar een handje vol web development kan doen.
Zo, vandaag een dagje VCSjes moven. Van TFVCS naar Git
Voor web is het dan PHPGamebuster schreef op maandag 22 juni 2015 @ 14:31:
[...]
De gesprekken hier zijn weer geweldig:
"Hier, ik plug je wel in een traag gaatje!" "Ik wil geen traag gaatje!" "Ja, blijf eens van de trage gaatjes af!" "Niks er van, jij gaat jezelf niet in een snel gaatje stoppen!"
"Hier, ik plug je wel in een traag gaatje!" "Ik wil geen traag gaatje!" "Ja, blijf eens van de trage gaatjes af!" "Niks er van, jij gaat jezelf niet in een snel gaatje stoppen!"
Waarom niet ?
Wil een PHP is kut discussie
Context is soms een belangrijk iets...Firesphere schreef op maandag 22 juni 2015 @ 15:06:
De gesprekken hier zijn weer geweldig:
PHP is niet kut.
PHP is een fractal van slecht ontwerp.
Verder: C#, spaties, papier van de muur af, Windows Phone, curly brackets op een eigen regel, Firefox, thee, FreeBSD, KDE, vi, big-endian. Wie het niet met me eens is, is een ketter.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Geklooi tussen een 100mbit en gigabit switch
Vergeten we de encoding niet ?kenneth schreef op maandag 22 juni 2015 @ 15:33:
[...]
PHP is niet kut.
Verder: C#, spaties, papier van de muur af, Windows Phone, curly brackets op een eigen regel, Firefox, thee, FreeBSD, KDE, vi, big-endian. Wie het niet met me eens is, is een ketter.
Hmm ja, dat is wel even slikken. Dan is die pricing wel weer vervelend..orf schreef op maandag 22 juni 2015 @ 14:25:
[...]
Klanten tellen ook mee bij Jira Agile. Soms hebben klanten wel 4-5 accounts. Wij gaan nu van 50 naar 100 account (30 medewerkers in bedrijf, waarvan stuk of 20 developers). Je moet ook nog de kosten voor support en upgrades erbij rekenen. Vooral vervelend als je van 50 naar 51 accounts gaat.
[...]
.
Wij gebruiken de service desk niet, had al begrepen dat de pricing daarmee best knude is. Gebruikers daarin tellen als zelfde gebruikers voor Jira toch?

Wij hebben Asana voor clients, tickets vanuit Asana worden automatisch Jira ingeschoten.
In Asana zijn guest gebruikers free, dus dat is wel ideaal. Je werkt alleen wel met twee systemen..
Hoe ervaren jou klanten de service desk? Kan men hier goed mee over weg?
kenneth schreef op maandag 22 juni 2015 @ 15:33:
[...]
PHP is niet kut.
Verder: C#, spaties, papier van de muur af, Windows Phone, curly brackets braces op een eigen regel, Firefox, thee, FreeBSD, KDE, vi, big-endian. Wie het niet met me eens is, is een ketter.
Java is (ook) kut. Het zit vol met opzettelijke achterlijke "ontwerpfouten" om backwards compatibility redenen.
En dat terwijl de gemiddelde Java-applicatie toch niet meer werkt als je Java update.

In servicedesk is dat nu gefixt.hoofd31 schreef op maandag 22 juni 2015 @ 15:39:
[...]
Hmm ja, dat is wel even slikken. Dan is die pricing wel weer vervelend..
Wij gebruiken de service desk niet, had al begrepen dat de pricing daarmee best knude is. Gebruikers daarin tellen als zelfde gebruikers voor Jira toch?![]()
Wij hebben Asana voor clients, tickets vanuit Asana worden automatisch Jira ingeschoten.
In Asana zijn guest gebruikers free, dus dat is wel ideaal. Je werkt alleen wel met twee systemen..
Hoe ervaren jou klanten de service desk? Kan men hier goed mee over weg?
Ik heb pas een paar klanten (proef)draaien op servicedesk. Daar kan ik nog niet zo veel over zeggen. De klanten die proefdraaien zijn ook bohoorlijk savy.
Vroeger gebruikte je Java omdat Sun cool was en Microsoft de grote Satan. Nu is het van Oracle (CtulhuCo) en is Microsoft ineens weer hip aan het worden. Dus je hebt gewoon geen enkele reden meer om nog met Java te werken kloten.ThomasG schreef op maandag 22 juni 2015 @ 15:41:
Java is (ook) kut. Het zit vol met opzettelijke achterlijke "ontwerpfouten" om backwards compatibility redenen.En dat terwijl de gemiddelde Java-applicatie toch niet meer werkt als je Java update.
iOS developer
Microsoft is ook heel andere weg ingeslagen nu met .NET Core + ASP.NET 5. In mijn ogen is dat de goede richting.
Ik gebruik iets omdat het handig is in een bepaalde situatie, niet omdat het hip is of whatever.BikkelZ schreef op maandag 22 juni 2015 @ 16:46:
[...]
Vroeger gebruikte je Java omdat Sun cool was en Microsoft de grote Satan. Nu is het van Oracle (CtulhuCo) en is Microsoft ineens weer hip aan het worden. Dus je hebt gewoon geen enkele reden meer om nog met Java te werken kloten.
En Java is momenteel een betere match met Linux en OS X dan .NET
Daarnaast hebben we ook Scala, Go en Python (static typing heeft echter mijn voorkeur).
Windows hosting is voor mij kosten technisch geen optie. En qua RDBMS vind ik Postgres erg fijn
[ Voor 7% gewijzigd door Lethalis op 22-06-2015 18:33 ]
Whoopteedoo, kennelijk ben ik nu ook al de go-to-guy voor issues die mensen hebben met de verschillende SAP-producten in het landschap. Well fuck that.
We are shaping the future
Nog mensen die morgen een paar core-devs willen horen leuteren over SilverStripe?
Midden op de wallen, altijd gezellig
Of iemand die vrijdag/zaterdag aanwezig is bij de PHP Netherlands Conference?
[ Voor 29% gewijzigd door Firesphere op 22-06-2015 18:41 ]
Dat lang niet is ook relatief heLethalis schreef op maandag 22 juni 2015 @ 13:29:
[...]
Nothing to see here!
Je kunt ASP.Net projecten laten self-hosten onder Linux, Postgres is ook makkelijk in te zetten.Lethalis schreef op maandag 22 juni 2015 @ 18:13:
[...]
Windows hosting is voor mij kosten technisch geen optie. En qua RDBMS vind ik Postgres erg fijn
iOS developer
Dat het straks goed werkt op Windows heb ik weinig aanRutix schreef op maandag 22 juni 2015 @ 18:52:
[...]
Dat lang niet is ook relatief he. Ze gaan best rap met cross platform en ASP.NET 5 word zelf al grondig getest op Windows. Binnenkort word RTM gereleased en dan is ASP.NET 5 klaar voor gebruik voor windows.
Bij mij thuis is alles OS X en Linux.
Als ik thuiswerk voor de zaak dan RDP ik naar kantoor
[ Voor 5% gewijzigd door Lethalis op 23-06-2015 08:12 ]
Dan nog heb ik geen fatsoenlijke IDE op Linux en OS X.BikkelZ schreef op maandag 22 juni 2015 @ 19:37:
[...]
Je kunt ASP.Net projecten laten self-hosten onder Linux, Postgres is ook makkelijk in te zetten.
Ik zeg overigens niet dat ik het nooit ga gebruiken, alleen zoals dingen er op dit moment voorstaan kies ik voor Java.
Asp.net 5 ziet er prima uit. Ik heb het ook uitgeprobeerd met VS Code. Helaas crashte dnu restore regelmatig en kon ik al vrij snel niet verder vanwege bugs.
Over een maandje of 6 zal die ervaring - hopelijk - heel anders zijn op Linux. En dan kan ik het alsnog gaan gebruiken.
Mijn dev server zal sowieso gefront worden door Apache met allerlei web apps erachter die op verschillende porten draaien. Dit maakt het straks eenvoudig om alles door elkaar heen te gebruiken en lekker te experimenteren
[ Voor 53% gewijzigd door Lethalis op 23-06-2015 08:43 ]
Kennis van SAP is anders wel goed geld waard... nooit spijt van gehad dat ik vanaf het begin van mijn carrière daar op in heb gezet!Alex) schreef op maandag 22 juni 2015 @ 18:36:
Whoopteedoo, kennelijk ben ik nu ook al de go-to-guy voor issues die mensen hebben met de verschillende SAP-producten in het landschap. Well fuck that.
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Oh dat is wel gaaf, daar ga ik even verder naar kijken!orf schreef op maandag 22 juni 2015 @ 16:24:
[...]
In servicedesk is dat nu gefixt.Alleen agents tellen mee voor servicedesk.
Ik heb pas een paar klanten (proef)draaien op servicedesk. Daar kan ik nog niet zo veel over zeggen. De klanten die proefdraaien zijn ook bohoorlijk savy.
Visual Studio Code is dan geen IDE maar werkt best aardig.Lethalis schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 08:11:
[...]
Dan nog heb ik geen fatsoenlijke IDE op Linux en OS X.
Overigens gebruiken jullie hippe Linux en OS X developers toch geen IDE?
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Ik heb mijn vorige post nog gewijzigd met uitlegSebazzz schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 08:43:
[...]
Visual Studio Code is dan geen IDE maar werkt best aardig.
Overigens gebruiken jullie hippe Linux en OS X developers toch geen IDE?
Amsterdam is me iets te ver weg en ik hoor er nu pas van, dus helaasFiresphere schreef op maandag 22 juni 2015 @ 18:38:
Nog mensen die morgen een paar core-devs willen horen leuteren over SilverStripe?
Read the code, write the code, be the code!
Gefeliciteerd

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster
Daar ben ik niet masochistisch genoeg voorMotrax schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 08:24:
[...]
Kennis van SAP is anders wel goed geld waard... nooit spijt van gehad dat ik vanaf het begin van mijn carrière daar op in heb gezet!
We are shaping the future
Daarom probeer ik weg te blijven van ABAP en ben ik vooral bezig met Hana Cloud Platform en Mobility.
En de paar keer dat ik dan remote moet debuggen in se37, nou ja dan is het nog net begrijpelijk genoeg.
Ik ben ook jarig vandaag!
spoiler:
Krijg ik nu ook 3 kussen? @dev10: feli!
[ Voor 3% gewijzigd door azerty op 23-06-2015 10:36 ]
Staan we zo droog dat je zo smacht naar 3 kussen op de wang?wsitedesign schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 10:36:
[...]
Ik ben ook jarig vandaag!spoiler:Krijg ik nu ook 3 kussen?
Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster
Altijd...
Hoef ik niet droog voor te staan.
Hoef ik niet droog voor te staan.
👑
Als je toch bezig bent, maakt een paar meer of minder niet uit zeker?ElkeBxl schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 10:44:
[...]
Staan we zo droog dat je zo smacht naar 3 kussen op de wang?
Profiteur
Enkel met het gegeven dat je vrouw bent kwalificeer je je kennelijk al.
Redelijk wanhopig misschien, maar je zit dan ook in een dev-corner tussen puisterige nerds, autisten en jonge mannen met overslaande stemmetjes.
Redelijk wanhopig misschien, maar je zit dan ook in een dev-corner tussen puisterige nerds, autisten en jonge mannen met overslaande stemmetjes.
Lekker op de bank
En mensen met "vieze" plaatjes als avatarZaZ schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 10:58:
Enkel met het gegeven dat je vrouw bent kwalificeer je je kennelijk al.
^^^

En wanneer is dat dan? Wie weet kan ik dan nietwsitedesign schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 11:03:
[...]
![]()
Nu ja, ik kom wel langs ter plekke op mijn echte verjaardag dan
Wat jij ziet in mijn avatar hoeft niet te zijn wat ik zie.ThomasG schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 11:01:
[...]
En mensen met "vieze" plaatjes als avatar
^^^
En je moest eens weten wat ik allemaal zie in de Rorschach-vlek die jij als avatar hebt
Lekker op de bank
Jamaar, wie weet heb ik dan niet de tijd om een verjaardagskaart te kopen!
Puh, wil ik eens vriendelijk zijn...
Hana is inderdaad leuk spul. Momenteel aan het aankloten met OpenUI5. Zit degelijk in elkaar.Vincentio schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 09:40:
Daarom probeer ik weg te blijven van ABAP en ben ik vooral bezig met Hana Cloud Platform en Mobility.
En de paar keer dat ik dan remote moet debuggen in se37, nou ja dan is het nog net begrijpelijk genoeg.
Maar ja, se37 is inderdaad niet een lolletje. BSp met ABAP is wel een heerlijke combinatie..

Code navigatie in SAP UI is eigenlijk best wel hopeloos.
[ Voor 5% gewijzigd door alienfruit op 23-06-2015 11:30 ]
Ok ok... Ik stuur je straks wel een DMElkeBxl schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 11:21:
Puh, wil ik eens vriendelijk zijn...
Is je verjaardag zo'n groot geheim dan?

Wie vult die dan ook serieus inwsitedesign schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 11:36:
[...]
Ja, want het is het antwoord op al mijn geheime vragen

EDIT: Moet toch ook wel zo achter te komen zijn? Wat was je echte naam ook alweer? Gerrit?
[ Voor 17% gewijzigd door Robbiedobbie op 23-06-2015 11:38 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
*** NOG GEEN NIEUW TOPIC OPENEN AUB!! ***
(zie .oisyn in "De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ➒")
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.
*** NOG GEEN NIEUW TOPIC OPENEN AUB!! ***
(zie .oisyn in "De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ➒")
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.