Okay dit is dan de winnende config met alle uitleg

Zoals te lezen in mijn
inzending wil ik een zo'n klein en licht mogelijk systeem zodat die bij de handbagage in kan op het vliegveld maar wel krachtig dat er leuk op te gamen is (online, samen met mijn vriendin).
Omdat we hier niet gebonden aan een statisch plaatje zoals bij de wedstrijd hier een tabelletje met links naar tweakers en alternates PC-builder.
En dan nu een korte uitleg over de verschillende onderdelen.
CPU
Ik moet hier echt voor Intel kiezen want helaas draait de MMO die ik en mijn vriendin spelen beroerd op elke AMD CPU. Mijn keuze is op de Intel Core i5-4590S gevallen omdat deze het niet te gek maakt met het TDP (65 watt) en behoorlijk krachtig is een aantrekkelijk prijskaartje heeft. Veel krachtiger hoeft de CPU niet zijn en het geld dat hier bespaard is kan beter aan de GPU besteed worden.
CPU-koeler
De gekozen kast bied ruimte aan
CPU-koelers met een hoogte tot 61mm. Dit betekend dat het overgrote deel van de CPU-koelers op de markt te hoog is. Dit is ook één van de weinige componenten in deze build waar ik liever heb dat het juist wel wat meer weegt want ik hou niet zo van lawaai. Waterkoeling is een optie in deze case met een AIO setje maar op het vliegveld doen ze moeilijk over vloeistoffen dus dat valt helaas af.
De gekozen Scythe Big Shuriken 2. Rev b heeft een hoogte van 57mm en past dus net (4mm speling). De Shuriken doet het heel aardig in
de testresultaten van Tom's hardware en ook
eteknix.com is erg tevreden over. Ik had ook gekeken naar de
Cooler Master GeminII M4 &
Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile maar die doen het slechter in de reviews die ik heb kunnen vinden.
Moederbord
Ik heb hier gekozen voor de Gigabyte GA-B85N Phoenix, zat nog te twijfelen tussen een bord met of zonder wifi maar ik heb nog een
TP-Link TL-WN821N liggen mocht ik het ooit nodig hebben. Zowel thuis als bij mijn vriendin kan ik gewoon aan het bedrade netwerk en dat heeft eigenlijk toch wel altijd de voorkeur. Voor dit moederbord gekozen omdat hier een mSATA aansluiting opzit en alle features heeft die ik nodig heb. Zit ook een oranje LED effect op zodat ik toch nog een beetje Nederland (oranje) mee naar Engeland kan brengen.
Heb ook nog alle chipsets voor de 1150 socket gekeken maar voor deze build zijn wat mij betreft allemaal gelijk.
Videokaart
Ik heb hier gekozen voor de special voor ITX builds bedoeld GTX970 van Gigabyte, hetzelfde merk als het moederbord en ook nog eens lekker lichtgewicht en nog goedkoper dan de full-sized GTX970's ook. De kleine behuizing zou overigens wel
net genoeg plaats moeten bieden dat een full-size kaart past. De GTX970 geeft dit systeem genoeg grafische kracht om moderne spellen te draaien en ik krijg er zelfs The Witcher 3 en Batman Arkham Knight bij. Driemaal raden wie alle vorige delen in deze gameseries op zijn Steam account heeft staan

. The Witcher 3 had ik al gepre-ordered dus die gaat naar mijn vriendin, als ik daar ben zal ik gebruik maken van haar tweede monitor dus een vredesoffer in de vorm van een gratis game komt vast goed te pas!
Kast
De Silverstone Sugo SG-13 is de kleinste en lichtste kast die ik heb kunnen vinden die
1) Mooi is
2) Behoorlijke koelprestaties bied
3) Een standaard ATX-voeding weet te herbergen
Bij mijn eerste opzet van het systeem had ik de Silverstone RVZ01 gekozen maar deze heeft een SFX(-L) nodig en dat hakt er flink in qua prijs. Zonde van het geld want dat komt uit het videokaart budget. Na veel zoeken en vergelijken ben ik bij de Silverstone Sugo SG-13 uitgekomen. Aardige koelingsmogelijkheden, lekker klein en zeer licht (2.43kg).
Mocht deze wedstrijd op een later tijdstip zijn geweest dan had ik ook zeker eens naar de Raven RVZ02 gekeken, die zou wel plaats moeten bieden aan een ATX-voeding en kleiner/lichter dan de RVZ01 zijn. Dat neemt echter niet weg dat ik zeer tevreden ben met mijn keuze.
RAM
8GB is genoeg voor het gamen, zwart net als het moederbord en met 30mm hoogte geen probleem met de CPU-koeler. Overigens ook terug te vinden in de compability lijst van het moederbord en van hetzelfde merk als de SSD kan me bij RAM geen verdere wensen voorstellen

.
SSD
Hier een wat vreemde keuze, een mSATA SSD, het moederbord ondersteunt het en een schijf zonder metalen behuizing is lichter dan er er één met. Performance hiervan is dik in orde en met 256GB is er naast Windows ook nog ruimte voor een paar games (zoals Tera, The Witcher 3 en Batman Arkham knight

)
Voeding
In de gekozen behuizing is het
sterk aan te raden een voeding te kiezen met een maximale lengte van 140mm. En uiteraard is bij een ITX-build een modulaire voeding vrijwel altijd een goed idee. De gekozen Cooler Master GM G450M is 140mm lang en modulair en een prima voeding zoals in de duitse
computerbase.de review is te lezen.
Casefan
Gezien de relatief krachtige CPU is een casefan geen overbodig luxe en de Alternate PC Builder wees mij hier dan ook op dat het aan te raden was er een case fan in te stoppen. Op zoek naar een fan in Alternates lijst (was eigenlijk op zoek naar BeQuiet - stil & oranje past perfect bij deze build!) kwam ik de Alpenföhn fans tegen. De specificaties opgezocht en naar de tweakers pricewatch gestuurd want die miste deze nog en deze Wingboost2 series zijn toch wel prachtige fans, de oranje variant gekozen zodat deze bij het moederbord met oranje leds past. Stil met prima static pressure en luchtdoorvoer.
Toetsenbord
Mijn laptop, welke dit systeem eigenlijk vervangt heeft naast de belachelijk lage FPS in Tera Online nog één ander groot gebrek. Ik kan bepaalde toetscombinaties niet uitvoeren, erg vervelend! Mijn laptop heeft een key-roll over probleem, meer dan 3 toetsen tegelijk indrukken wordt namelijkt niet herkend en dat voor een 'gaming' laptop! Nou is de laptop wel 5 jaar oud dus dat helpt al niet maar het zou met niks verbazen als dit bij de laatste gaming-laptops nog steeds zo is. Overigens net zoals bij vrijwel alle toetsenborden inclusief een aantal gericht op gamers. Op zoek naar een goedkoop en licht toetsenbord voor dit systeem dus want mijn loeizware Razer Ultimate 2014 waar ik normaalgesproken op typ laat ik liever thuis. Het kostte me nogal zoeken want het aantal toetsen dat je kunt indrukken op een toetsenbord is iets waar vrijwel geen enkele fabrikant iets over zegt en ook in de meeste reviews niet aan bod komt. Na een lange zoektocht ben ik uitgekomen bij de Sharkoon Skiller. Deze belooft 18-key rollover, ik heb maar 10 vingers dus dat zit wel snor.