Ook maar eens een keertje proberen mee te doen. Zelf nog nooit eentje
echte gebouwd (wel een HTPC, maar ja dat telt niet echt), maar al wel veel onderzoek naar gedaan. Het geld was er alleen nooit voor. Wat is dan een beter moment om het zo te proberen. Ik ben gaan kijken naar een mooie build die in balans is. Minimale bottlenecks, wel ruimte voor uitbereiding. Zelf game en programeer ik, ik klooi veel aan met virtual machines. Dus 8GB is zeker een punt waar ik later op kan uitbereiden, genoeg voor gamen maar voor andere doeleinden is meer beter. Zo ook opslag. Het liefst heb ik meerdere disks om bijvoorbeeld virtual machines/games gescheiden te houden van mijn user files. Die weer gescheiden staan van m'n windir. Ook hoe de machine nu gebouwd is, is er ruimte voor verbetering in de koeling. Hij heeft wel een aftermarket cooler, maar meer casefans is geen miskoop denk ik.
In deze build zou ik op de SSD m'n OS installeren, paar belangrijke programma's (IDEs, programma's die ik vaak gebruik) en op de HDD zou ik configureren om automatisch user/program files naar weg te schrijven. Nog even een kleine rationale van de rest van de onderdelen:
CPU: i5-4440, een prima mid-range processor. Liever een iets hogere clockspeed, of misschien een i7 voor de cores, maar ja er is een budget he
Cooler: Brocken Eco, een lichte aftermarket cooler om de werk/gamesessie niet te verstoren, maar toch zacht geprijsd om in het budget te passen.
GPU: R9 280x, normaal ben ik van het groene kamp, maar verandering is ook wel eens goed. Tot nu toe goeie ervaringen gehad met een andere AMD in m'n HTPC. Nu ook maar eens in een main machine gebruiken. Voor het gamen of GPU-related taken.
PSU: Intergra M, 650W is prima voor een build als deze maar geeft nog net iets ademruimte om een crossfire aan te kunnen later.
Mobo: ASRock, een mooi Z97X bord met ruimte voor RAID, fatsoenlijke audio en ook met uitbereidbaarheid in gedachten uitgezocht.
RAM: Crucial 8GB, ik weet niet of ik nu valsspeel aangezien deze in de reclame zijn

. Het alternatief voor deze set zou
http://goo.gl/9rxDyK zijn, zelfde grootte maar lagere timing maar met XMP.
SSD: Adata 64GB, kleine SSD, maar voldoende voor deze build.
HDD: WD 1TB, aan de kleine kant, maar goed merk.
Case: Aerocool Cyclops, puur uitgezocht om binnen het budget te passen. Zit één case fan bij maar ruimte voor twee meer.
Dan nu de screenshots.
Ik doe dit voor het eerst dus ik hoop dat het werkt
Ik ben erg benieuwd, alvast een dikke gefeliciteerd naar de aanstaande bezitter van een door Alternate in elkaar gezette costum build.Er staan mooie builds al tussen. Ik bookmark deze thread alvast om later inspiratie uit te kunnen halen
Best of luck aan de anderen