Ik heb eind vorig jaar diverse offertes opgevraagd van PV systemen. We hebben twee elektische auto's, een warmtepomp met flinke diepe put en een zonneboiler met 4 collectoren. Het benzine en gasgebruik is vrijwel nihil, maar we gebruiken daardoor wel ongeveer 22.500 kWh per jaar. Als we de auto's niet thuis opladen zal het energievebruik uiteraard flink krimpen, maar thuis opladen biedt ook veel gemak. Het huis is 3 jaar terug volledig gerenoveerd, goed geisoleerd. Doordat we veel gebruik hebben gemaakt van domotica componenten is het energieverbruik goed inzichtelijk. Alles is tevens schakelbaar, op tijd, aanwezigheid of acties.
Inmiddels zijn we al een tijdje bezig met kijken waar we nog meer kunnen doen.
We hebben een groot, plat dak, geen tot weinig schaduw op het dak. Als doel hadden we gesteld dat we rond de 20.000 kWh zelf op willen kunnen wekken op jaarbasis.
Een van de offertes kwam mij over als duur, maar was volledig opgebouwd uit premium componenten. Die wilde ik jullie voorleggen.
Leverancier geeft hierbij aan: Verwachte jaarlijkse productie: 18.506 kWh en 100 m2 paneel oppervlakte
60x SunPower, SPR-327NE-WHT-D, 327,00 W
1x SolarEdge SE25K-NL000NNN2
60x SolarEdge P500-5RM4MRM
Inverter active power: 25,00 kW
Installed power: 19,62 kWp
Max achieved DC power: 18,99 kW
Maximum apparent power: 25,00 kVA
PV Array # 1: PV Array # 1
Tilt Azimuth
13° 180°
Passen deze componenten goed bij elkaar en is de sunpower meerprijs 'acceptabel' ?
Inmiddels zijn we al een tijdje bezig met kijken waar we nog meer kunnen doen.
We hebben een groot, plat dak, geen tot weinig schaduw op het dak. Als doel hadden we gesteld dat we rond de 20.000 kWh zelf op willen kunnen wekken op jaarbasis.
Een van de offertes kwam mij over als duur, maar was volledig opgebouwd uit premium componenten. Die wilde ik jullie voorleggen.
Leverancier geeft hierbij aan: Verwachte jaarlijkse productie: 18.506 kWh en 100 m2 paneel oppervlakte
60x SunPower, SPR-327NE-WHT-D, 327,00 W
1x SolarEdge SE25K-NL000NNN2
60x SolarEdge P500-5RM4MRM
Inverter active power: 25,00 kW
Installed power: 19,62 kWp
Max achieved DC power: 18,99 kW
Maximum apparent power: 25,00 kVA
PV Array # 1: PV Array # 1
Tilt Azimuth
13° 180°
Passen deze componenten goed bij elkaar en is de sunpower meerprijs 'acceptabel' ?
Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154