mkleinman schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 14:56:
[...]
Inderdaad, de omvormers zijn minder efficient dan een SE. Dat zal deels helpen. Grootste winst zit in de panelen bovenaan die, ondanks de bypass diodes, later gaan produceren. Al met al veel schaduw, erg complex en vermoed dat er veel meer bij kan
[...]
U vraagt wij draaien! Tijdperiode 5 minuten. Momentane pieken kunnen iets hoger zijn maar die worden weg gefilterd.
Dit is dus wel met 500Wp en 220Wp op westen. Dit wil ik eige
nlijk vervangen naar 1100-1200Wp ( met optimizer uiteraard ).
Worden dan 23 optimizers.
SE3000 of SE3500 zouden ook voldoen denk ik al? Aan de andere kant een SE4000-16a en dan later de panelen opwaarderen naar Panasonic HIT?

super.
ik vermoed geen grote winsten, diodes doen het meestal erg goed in jouw set.
en het zijn meestal niet de grootste opbrengsten die je mis loop.
maar wil het gerust een %tje of 3-5% geven.
en daar op dan nog een %tje of 2-3% extra vanwege het weg vallen van allerlei kleine omvormertjes.
maar echt precies is dat niet te voorspellen.
(en ik weet toch al dat het jouw eige
nlijk niet boeit, je wil gewoon meer stroom voor je warmte pomp

)
je zou nog wel een berekening kunnen maken op het westen:
de W delen door het aantal Wp wat je nu hebt en weer vermenigvuldigen naar wat je wil gaan hebben.
(en dit ook nog een keer gaan doen voor als je alles vervangt voor sunpower/sanyo etc...)
ik heb nog aardig het vermoeden dat je het dan nog red met een se3000????
(hoewel je misschien net het grensje dan begint aan te tikken.

)
edit:
het zou voor je zelf erg handig zijn als je oost en west met een appart gekleurde lijn zou kunnen doen.
zie je beter wat het verschil is tussen oost-west en het totaal.
zoals mijn set.:
edit2:
nog iets wat je wil weten.
nu heb je losse omvormers voor oost en west.
als de panelen in de schaduw hangen komt er nog steeds een W uit.
maar die W gaat aardig verloren, de omvormer krijgt vaak met lage W er niet veel kaas van gemaakt.
(rendement dondert aardig naar beneden met te weinig W)
straks (dit gebeurd toch, weet het nu al, je zit hoog uit nog in de ontkennings-fase) heb je 1 omvormer.
die omvormer heeft zijn W al van de panelen die wel in de zon hangen, dus de W van de schaduw panelen gaat niet verloren in de omvormer zijn slechte omzetting.
wil dat best nog een 1-2% extra geven per jaar.
[
Voor 20% gewijzigd door
migjes op 01-05-2015 15:59
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)