Ik ben door Agents of S.H.I.E.L.D. geploegd. De serie is inmiddels al even afgelopen, dus ik ga geen spoiler-tags gebruiken. Spoilers!
De algehele kwaliteit van de serie was goed, maar sommige seizoenen waren iets te lang. Verder zijn er een paar (deels overlappende) thema's in min of meer chronologische volgorde:
• Verbindingen met het MCU
• Hydra
• Mutanten
• Magie
• Door mensen ontwikkelde androids
• Tijdreizen naar de toekomst
• Buitenaardse parasieten
• Buitenaardse androids
• Tijdreizen naar het verleden en tijdsafsplitsing
Van al deze thema's was eigenlijk de binding met het MCU het minst interessant, en ik begrijp het wel omdat AoS zoveel onafhankelijk deed van de films, dat het niet als canon gezien wordt. Het zijn leuke knipogen in de serie naar de films, maar iemand die de films niet gezien heeft kan gerust de serie kijken en andersom.
Vanaf seizoen 5
springt de serie over de haai heen, en vanaf dat moment leunt het nog veel meer op sci-fi als genre. Het mist een bepaalde charme van de eerste seizoenen, die letterlijk en figuurlijk vaker met beide benen op de grond stonden, tot zover dat gaat in een universum met superhelden. Het krijgt ook wat charme terug (S.H.I.E.L.D... in space!), dus dat het omslaat is niet per se erg.
Wel denk ik dat Coulson iets te vaak gereïncarneerd wordt in de latere seizoenen, wat een beetje stoort. Zijn dood voegt niet veel toe als je weet dat het gezicht van S.H.I.E.L.D. toch wel elke keer terugkeert. Met name was Coulson als LMD een beetje zwak, en de implicaties daarvan worden best wel snel opzij geschoven. Hier had men juist wat meer op kunnen filosoferen, maar men had het ook weg kunnen laten, net als de rest. Zo had men de voorwaarde van Ghost Rider kunnen overslaan, Coulson erin kunnen houden, en op een andere manier invulling kunnen geven aan Sarge (dubbelganger of een ander karakter). Vaak heeft 'geen dood' een beter effect dan een soort 'nep dood', als men een acteur niet uit de serie wil/kan schrijven.
Zoals genoemd zijn de eerste seizoenen wat opgeblazen. Neem bijvoorbeeld de andere S.H.I.E.L.D. fractie in seizoen 2. Nadat dat verhaallijn is opgelost, wordt er eigenlijk niets meer mee gedaan. Status quo hersteld, en we praten er niet meer over (ondanks dat zoveel personen zoveel andere personen koud hadden verraden, werd dat vertrouwen verbazingwekkend snel hersteld). Het was leuk om William Adama... erm... Robert Gonzales te zien, maar ik denk dat het seizoen een betere lengte/tempo zou hebben zonder dit verhaal, met als gevolg dat het wat minder afleveringen zou zijn.
Tot zover een beetje mijn gedachtes. De serie is leuk als optioneel achtergrondmateriaal als je een groot deel ervan accepteert als een 'What If' aflevering, of als zelfstandige serie als je van science fiction met wat superhelden erin gemixt houdt.
[edit]
Iets dat ook een beetje opviel was dat (buiten enkele one-shot afleveringen voor specifieke karakters en wat tijdreizen voor sommige karakters in de latere seizoenen) Coulson's team niet echt een privéleven lijkt te hebben. Voor langere periodes zijn ze onafgebroken bezig om de wereld te redden van drie of vier verschillende rampen, vaak direct achter elkaar en soms zelfs een paar tegelijk. Je zou denken dat dat je toch wel een beetje moe zou maken en je minstens wel eens een weekendje vrij zou willen hebben.
[
Voor 7% gewijzigd door
The Zep Man op 07-09-2021 07:24
]