Met de gehele manier hoe het verhaal verteld werd, niet chronologisch, continu onduidelijk wat nu echt is en wat niet... te vaag in alles. Ik geef toe dat ik niet met 100% pure focus heb gekeken maar het is zelden dat ik in een korte serie als dit dusdanig de draad kwijt raak. De laatste 2 eps vond ik ook erg vervelend wegkijken, "leuk een plottwist/reveal" maar kwam op mij vooral over als een enorme stijlbreuk met de rest van de show. Mosterd na de maaltijd gevoel.
spoiler:Achteraf snap ik de grote lijnen, Agatha's verleden met haar zoon, het ontstaan en de werkelijke betekenis van Witches Road, het zoontje van Wanda die toch terug komt etc.
Maar waar ik geen touw aan vast kan knopen is; hoe zit het nou met die werkelijkheid van Wanda? Die was dacht ik opgeheven maar alleen Agatha was nog dacht ik daarnaar verbannen, misschien alleen in haar hoofd maar alsnog. In het begin zien we haar worstelen met het vergeten wie ze is (a la Wandavision), vervolgens krijgt ze haar bewustzijn terug en gaat ze op pad met anderen die ook a la Wandavision vast zaten in die werkelijkheid (en dat nog zitten? of toch niet?).... maar het is me compleet onduidelijk of men aan het eind nou in de echte wereld is, of nogsteeds in die Wanda-reality vast zit. Is Agatha nou ontsnapt of gewoon dood in die Wandawereld? En dan blijkt alles "on the road" ook weer een semi-nep realiteit te zijn gemaakt door die zoon van Wanda? Vandaar m'n wtf waar heb ik naar zitten te kijken gevoel.
Voor mij staat Agatha echt bovenaan samen met WandaVision. Toevallig zijn dit ook de enige series die echt als serie aanvoelen, en niet als opgeknipte film.
Grappig, dat had ik echt niet verwacht. Het zijn wel de twee meest unieke en originele series dat moet ik de makers toegeven... maar beiden hebben ook iets van "leuk idee, nu nog uitwerken" en voelden voor mij nogal houtje touwtje aan elkaar geschreven aan. Beide series hebben de neiging soms aan te voelen als meer individuele afleveringen die een beetje aan elkaar geknoopt zijn en minder een vloeiende rode draad die logisch aanvoelt.
Komt er eigenlijk een 2e seizoen? Bedenk me namelijk nu dat ik het wel eens leuk zou vinden om een serie te krijgen die ook doorloopt, en niet telkens een mini-serie die stopt net als je binding krijgt met bepaalde karakters.