Even mijn korte samenvatting van phases 4. 5 en phase 6 tot zover (2021-2025) gebaseerd op wat ik ervan vond en hoe belangrijk het is om "bij" te zijn m.b.t. wat wij weten van aankomende films en series. Ik zal het proberen zo spoilervrij mogelijk te houden, maar ga niet alles zwart maken. Je kan ook naar het einde van deze post gaan voor een samenvatting van wat je kan kijken als je sinds Endgame niets meer/niet alles gezien hebt.
Phase 4 films
• Black Widow: Niet heel spannend. Wel de startfilm voor twee nieuw karakters voor phase 5, maar niet voldoende om het enkel daarvoor te kijken.
• Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings: Was leuk. Werd een lange tijd niets mee gedaan maar komt binnenkort terug in de films.
• Eternals: Meh. Buiten wat context voor een rode haring in Captain America: Brave New World kan je deze overslaan.
• Spider-Man: No Way Home. Leuk, zeker voor Spider-Man fans! Tot nu toe nog niet relevant in nieuwere films, waar wordt relevant voor het vervolg dat in 2026 uitkomt.
• Doctor Strange in the Multiverse of Madness. Kijken als je een fan van de Dr. bent. Anders kan je hem overslaan.
• Thor: Love and Thunder. Slechte film. Thor komt terug voor Doomsday, dus handig om een aantal details te weten. Ik denk echter niet dat je veel mist als je deze overslaat en beseft dat Thor kinderen geadopteerd heeft.
• Black Panther: Wakanda Forever. Met deze heb ik de meeste moeite om mij die te herinneren. Heeft dus geen sterke indruk op mij achter gelaten. Belangrijk voor Doomsday m.b.t. een karakter, en er komt nog een vervolg.
Phase 5 films
• Ant-Man and the Wasp: Quantumania. Slechte film. Hoewel een nieuw karakter geïntroduceerd wordt en Ant-Man aanwezig zal zijn in Doomsday, kan ik mij niet voorstellen dat veel van wat in deze film gebeurt relevant is.
• Guardians of the Galaxy Vol. 3. Breidt een mooi einde aan het GotG-verhaal. Niet relevant voor toekomstig materiaal, maar zeker het kijken waard als GotG-fan.
• The Marvels. Leuk als je genoten hebt van Captain Marvel en/of Ms. Marvel. Was niet echt aan mij besteed. Lijkt niet echt relevant voor de toekomst.
• Deadpool & Wolverine: Moet je gekeken hebben als fan van Deadpool en/of de X-Men Fox films. Anders kan je deze overslaan.
• Captain America: Brave New World. Matig tot OK-ish. Wel handig om "bij" te zijn m.b.t. Sam Wilson als de nieuwe Captain America.
• Thunderbolts*. Heb ik stiekem meer van genoten dan verwacht. Zeer relevant voor de aankomende films.
Phase 6 films
• The Fantastic Four: First Steps. Was aardig. Ook zeer relevant voor een aantal komende films.
Qua series. wat begon in Phase 4[
• WandaVision en Agatha All Along. Sluiten het verhaal van Wanda af. Kan je overslaan als je geen interesse hebt.
• The Falcon and the Winter Soldier. Voor mij "meh". Niet echt relevant als je weet dat Sam Wilson en Bucky sinds deze serie elkaar beter kennen, en dat er een gefaalde Captain America uit voortkomt genaamd John Walker (die later de naam "U.S. Agent" krijgt).
• Loki. Vond het een leuke serie, maar heeft eigenlijk geen invloed op de rest van het MCU (ook al doet het alsof dit het glorieuze doel is

).
• What If...? en Marvel Zombies. Deze gooi ik op één stapel omdat Zombies een spin-off is. De losse verhalen die initieel verteld worden zijn leuk, maar het overkoepelende verhaal en de later terugkerende karakters konden mij niet bekoren. Dit met name vanwege de power creep in What If...? en het springen over de haai heen in Marvel Zombies. Heeft geen invloed op de rest van het MCU, dus take it or leave it.
• Hawkeye en Echo. Staat mij niet veel meer van bij. Heeft volgens mij geen noemenswaardige invloed op het verdere verloop van het MCU.
• Moon Knight. Een OK-ish serie die eigenlijk een film had moeten zijn. Kan je zonder twijfel zien als iets dat los staat van de rest van het MCU.
• Ms. Marvel. Als je een fan bent van Captain Marvel dan kan je zeker deze kijken. Haakt in op The Marvels, voor als je dat pad wilt bewandelen. Lijkt anders niet echt relevant voor het verdere verloop van het MCU.
• She-Hulk: Attorney at Law. Kan je beter zien als een parodie. Deed voor mij niets. Totaal niet relevant voor het verdere verloop van het MCU.
Series die begonnen in Phase 5
• Secret Invasion. Slecht en kan je zo vergeten. Dat lijkt het MCU in ieder geval gedaan te hebben. Kan je zo overslaan.
• Your Friendly Neighborhood Spider-Man, Daredevil: Born Again en Ironheart: (Nog?) niet gezien. Niet relevant voor MCU.
Series die begonnen in Phase 6
• Eyes of Wakanda. Niet gezien. Niet relevant voor MCU.
De inhaalslag sinds Endgame
Dus als je sinds Endgame niet meer bij bent en je wilt een inhaalslag maken met een minimale tijdsinvestering en minimale "huh?" momenten, dan is naar mijn mening wat je "moet" kijken en de voorkennis die je "moet" weten uit het materiaal dat je overslaat het volgende. Dit betreft enkel films.
• Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings. Kan je kijken zonder achtergrondkennis.
• Spider-Man: No Way Home. Haakt direct in op de tijd na Endgame, dus kan je kijken zonder achtergrondkennis.
• Black Panther: Wakanda Forever. Kan je ook kijken zonder achtergrondkennis.
• Captain America: Brave New World. Isaiah Bradley is een voormalige supersoldaat die verraden werd door zijn land en 30 jaar lang vastzat in een gevangenis voordat die werd bevrijd. Sam Wilson en Bucky Barnes hebben eerder met elkaar samengewerkt en kennen daarom elkaar goed. Celestial Island betreft de stoffelijke resten van een celestial wiens geboorte vanuit de planeetkern werd gestopt.
• Thunderbolts*. De hoofdkarakters zullen je onbekend zijn, maar hebben niet een grote introductie nodig.
Yelena Belova werd ooit getraind als een Black Widow in The Red Room en heeft daarom een geschiedenis met Natasha Romanoff. Haar (stief)vader is Alexei Shostakov, ofwel "Red Guardian", de voormalig Russische tegenhanger van Captain America.
John Walker (U.S. Agent) is een gefaalde Captain America met een niet zo'n goede geschiedenis met Bucky Barnes en Sam Wilson.
Ava Starr (Ghost) ging ooit op de vuist met Ant-Man, maar heeft sindsdien het e.e.a. bijgelegd.
Buiten Alexei om zijn alle bovenstaande karakters aan de slag gegaan voor een nieuwe CIA-achtige organisatie opererend vanuit de VS.
Naast de besproken nieuwe gezichten voor de hoofdrollen in deze film is er ook een ander nieuw karakter genaamd Antonia Dreykov (Taskmaster), die kort meespeelt in het begin van de film. Zij is ook een voormalige Black Widow met een geschiedenis met Yelena, die ook aan het werk is gegaan bij dezelfde organisatie.
• The Fantastic Four: First Steps. Kan je kijken zonder achtergrondkennis.
Dat zijn zes films voor een periode van zes jaar, wat in Marvel-termen redelijk te overzien is.
[
Voor 5% gewijzigd door
The Zep Man op 31-12-2025 05:04
]