Zelf heb ik de overstap gemaakt van een S4 naar de Zenfone 2. (ZE551ML WW, 2,3GHz, 4GB, 64GB).
De bestelling is via Cdiscount in Frankrijk verlopen (zonder problemen) en ondertussen is het toestel reeds enkele weken in m'n bezit.
Voor de prijs vind ik het persoonlijk een zeer compleet toestel (Wi-Fi AC, dual-sim, 4GB RAM Dual Channel, 64GB opslag, 3000mAh batterij, micro SD, NFC, Fast Charge, ...) . Zeker als je het bekijkt op dual-sim vlak, waar ik zelf gebruik van maak, zijn er denk ik weinig andere smartphones die dit alles aanbieden voor een gelijkaardige prijs, inclusief de brede ondersteuning van frequenties voor de WW en de US versie.
Het enige waar ASUS iets teveel heeft op bespaard is de camera. Hadden ze hier een iets beter exemplaar in geplaatst dan was het toestel echt een topper. Versta mij niet verkeerd het is best een OK camera en de plaatjes zijn best wel goed genoeg voor sociale media en ander algemeen gebruik, maar vaak mis ik voldoende scherpte in de foto's.
Mensen die dus zeer veel belang hechten aan de camera, zullen hier wat op hun honger blijven zitten. Voor mijzelf was dit niet de belangrijkste vereiste.
Sofwarematig doen ze het dan weer wel goed en leveren ze standaard een zeer uitgebreide app mee voor de camera, waar veel settings manueel aan te passen zijn en veel opties voorhanden zijn.
De ROM zit naar mijn gevoel vrij goed. Volgens mijn gebruik heb ik momenteel geen last van bugs en er zijn intussen al een hele reeks updates vrijgegeven door ASUS, die een hele waslijst aan problemen hebben aangepakt sinds de release van het toestel.
Op verschillende fora heb ik horen waaien dat men momenteel lollipop 5.1 (momenteel nog 5.0) aan het testen is om ergens binnenkort te kunnen releasen. Wat echter onduidelijk is, is of het over de 5.1 of reeds de 5.1.1 zou gaan.
Ook is er een vrij levendige community rond de toestellen op het Zentalk forum van ASUS.
Standaard leveren ze het toestel met redelijk wat bloatware, wat ik zelf meestal een afknapper vind. Vind dat ze dit echter vrij goed aanpakken. Een deel van deze apps is te uninstallen, en het andere deel kan je in de hoofdmenu perfect de iconen verbergen of via de eveneens meegeleverde auto-start manager wat gaan beperken. Het had natuurlijk leuker geweest als alles te uninstallen was, maar het is op z'n minst toch al te verbergen.
Heb zelf heel lang Cyanogenmod gebruikt op m'n oude S4 en was altijd fan van de bijna stock-ervaring, maar ik moet toegeven dat na een beetje sleutelen aan de layout, ik me goed kan vinden in de ZenUI.
Eén iets wat ik zeker nog wil melden:
In het begin had ik een probleem waarbij de telefoon mijn SIM 1 niet altijd wilde herkennen. Toevallig viel het mij op dat mijn beide SIM kaarten niet goed genoeg "gekneld" zaten in hun SIM slot. Wanneer de SIM kaarten in positie waren geduwd, waarbij je een klikje hoort om aan te geven dat ze gelocked zijn in het slot en bijgevolg dus zouden moeten vast zitten, was het toch mogelijk om de SIMs gemakkelijk terug uit hun socket te schuiven. Het is dus net alsof de slots een fractie te los zijn of te groot zijn.
Wat ik hier gedaan heb is op beide SIM kaarten een dubbele laag standaard plakband aangebracht en het overtollige aan plakband langs de randen van de SIM weggeknipt, zodoende dat er een grotere weerstand ontstaat tussen de SIM en de socket. Sindsdien is het niet meer mogelijk om de SIMs er terug uit te schuiven wanneer ze locked zijn en is mijn probleem rond het wegvallen van de SIM in android ook opgelost.
Het verhaal rond wegvallen van SIMs heb ik al eerder zien opduiken op internet (ook op zentalk), dus het zou kunnen dat hier effectief iets niet 100% correct is aan de SIM sloten.
Het is me alleen niet duidelijk of mijn probleem nu opgelost is door mijn eigen handeling met de plakband of door een software update, aangezien ik beiden op dezelfde moment heb uitgevoerd.
Indien het toch een hardwarematig probleem is aan de SIM slots, dan is het op zich zo erg nog niet aan gezien het heel simpel op te lossen is, met de methode die ik hierboven beschreven heb. Misschien dat anderen die reeds in het bezit zijn van een Zenfone 2 dit hier kunnen bevestigen.
Wat betreft accessoires:
Het aanbod in hoesjes heeft misschien nog niet voor iedereen wat wils, vooral omdat dit toestel meestal nog niet in het assortiment zit van de grotere gekende accessoiremakers. Na enige tijd zoeken heb ik een voor mezelf goed exemplaar op de kop kunnen tikken via Amazon US (met parcel forwarding) en dit ook gecombineerd met een laag tempered glass voor bovenop het scherm.
Het uiteindelijke resultaat kan je bekijken op onderstaande foto's:
- SPARIN® Slim Armor Drop Protection and Scratch Resistant Smart Case for ASUS Zenfone 2 (ZE550ML / ZE551ML, 5.5'' Display)
- Zenfone 2 Screen Protector Glass, amFilmⓇ [New Version with Cutout for Proximity Sensor] 0.3mm 2.5D Tempered Glass Screen Protector for Zenfone
In the end ben ik gewoon tevreden met de Zenfone 2 en doet het z'n werk heel goed met een stevige performantie. Vergeet niet dat er verschillende versies zijn, zowel op basis van frequenties als op basis van werkgeheugen, cpu en opslag. Dit zou er misschien kunnen voor zorgen dat mensen met een eventueel lichter model, sommige zaken anders ervaren dan mezelf.