Schromelijk overdreven. Op de oppervlakte van Mars heb je 240-300 mSV
per jaar. Op de oppervlakte. Als je binnen bent kun je dit eenvoudig managen. Hoeft geen bunker te zijn, hoeveel mensen staan de hele dag voor het raam?
Om even de praktische vergelijking te maken. Tsjernobyl hebben werkers in kortere tijd gemiddeld 165 msV te verwerken gekregen. (wiki:https://en.wikipedia.org/wiki/Effects_of_the_Chernobyl_disaster)
Estimates of the number of "liquidators" vary; the World Health Organization, for example, puts the figure at about 600,000; Russia lists as liquidators some people who did not work in contaminated areas.[citation needed][21] In the first year after the disaster, the number of cleanup workers in the zone was estimated to be 2,000. These workers received an estimated average dose of 165 millisieverts (16.5 REM).
Studies of the increase in DNA mutations in the children of liquidators vary in their conclusions. One study identified a sevenfold increase in DNA mutations in children of liquidators conceived after the accident, when compared to their siblings that were conceived before, [22] but another claimed to find no increase in developmental anomalies or a statistically significant increase in the frequencies of germline mutations in their progeny.[23]
Dus als de astronauten 24/7 op de oppervlakte zouden zijn, zouden ze nog niet eens het dubbele aan straling krijgen in één heel jaar dan de liquidators bij Tsjernobyl in een kortere periode.
Ik zeg niet dat straling geen issue, maar het issue van straling wordt elke keer maar weer gigantisch overdreven. Dit is puur ter perspectief. De gemiddelde werkende persoon zit wel meer dan de helft van de dag binnen dus zijn ze al veiliger dan de liquidators van Tsjernobyl.
Nog een medisch artikeltje (
https://www.aerb.gov.in/e...tion-protection-principle). Die hebben het over maximaal 500mSV aan jaarlijkse dosering voor professionals. Op de huid.
Ik claim niet dat het niet gevaarlijk is en dat we het moeten negeren, maar straling is minder een groot probleem dan men denkt. Het is compleet geen ramp en al helemaal niks onoverkomenlijks.
[...]
Wat wil je dat ik hierop zeg?
]
[/]
De mens is nieuwsgierig genoeg. Wilt van alles. Er waren genoeg redenen om Europa niet te verlaten. Toch deed men het. Noem het gelukszoekers, noem het whatever. Het lijkt nogal inherent aan de mens te zijn. Mars is wat dat betreft principieel niet anders.
[...]
Op Antarctica 'woont' niemand.
Wat is je definitie van wonen?
En dit is belangrijk. Want zodra ik mijn huis platgooi en in een tent ga leven, zal niemand heel snel zeggen dat ik er 'woon'. Het is een subjectief begrip die in deze discussie best wel belangrijk is. Als ik op vakantie ben in een volwaardig huis, zal niemand zeggen 'ik woon er'. En toch zou er, puur op basis van faciliteiten, kunnen zeggen dat je er 'woont'. En als het op duur te maken heeft, als je net een huis hebt gekocht, 'woon' je er dan? Voedsel kweken is blijkbaar op aarde geen issue als we het over 'wonen' hebben, waarom op Mars wel? Als je 6 maanden verblijft op Antarctica, je bent er toch 24/7 in die 6 maanden.
Het is een serieuze vraag, wanneer is 'wonen' 'wonen'?
Ze doen er onderzoek. Zoals ik al zei, kun je best voor research naar Mars. Razend interessant natuurlijk. Maar Musk heeft het specifiek over wonen op Mars. We moeteen een multi-planetaire soort worden.Nouja, dan is Mars niet echt de meest geschikte kandidaat.
Mars is de enige kandidaat die vandaag de dag binnen bereik is. Geen al te gekke druk, geen al te gek klimaat, geen al te gekke straling, geen al te gekke baan om de zon. Mars is in relatie tot de andere planeten best wel okay.
Nogmaals: ik ben helemaal vóór space exploration en onderzoek, maar wonen op Mars is vooralsnog een stap tever. Wellicht komt er over 10 jaar ofzo een of andere doorbraak waardoor we er wél kunnen wonen.
Puur technisch, niet financieel. Wat voor doorbraak zou er volgens jou nodig moeten zijn om daar te 'wonen'?
En dan kom ik weer terug op wat je definitie is van wonen. We kunnen een habitat maken voor op Mars, we kunnen voedsel sturen en voedsel maken (hydroponics). Wat is de mate van zelfstandigheid (want daar zal het uiteindelijk over gaan) die je wenst? 100%?
Dus daarom is het op zich wel goed om de research te doen. Maar ik zou mijn adem niet inhouden om daarheen te gaan om een soort van extra aarde te creëren. Maar goed, alternatieven zijn er ook niet, tenzij we binnen enkele decennia een vorm van warp drive uitvinden. Dan kunnen we onze blik richten op verdere planeten. Evengoed zijn die volgens mij nog vele lichtjaren weg, dus ook dat lijkt nog SF voorlopig. Maar wie weet wordt Dr.Cochrane binnenkort geboren...
Adem inhouden zou ik ook niet doen. Maar vroeg of laat zal er iemand moeten zeggen 'nu gaan we'. En er zijn genoeg mensen die dat risico wel willen nemen. En dat zal zeker voor 2050 zijn voordat dat gebeurd. Wat betreft de andere planeten, de natuurkunde is nog niet eens zover.......
Als er natuurlijk niet een grote oorlog uitbreekt......
[
Voor 10% gewijzigd door
siggy op 15-10-2024 13:13
]