Oke, nu dat de D22 goed werkt heb ik een mini VS review tussen de Q16 en D22 op mn Swag gemaakt.
De D22 Zenith tank had ik besteld omdat ik tevreden ben met mn Q16 maar eens wilde kijken of een andere MTL goed kon bevallen.
Ik ben voor de D22 gegaan omdat ie op de Swag past, door de compactheid van die mod kan er niet veel meer dan 22mm op. Ik gebruikte deze met de NRG SE mini tank 3,5ml maar dat is een DL en dat is iets wat ik weinig doe.
Ik ben dus meer een MTL vaper en de D22 is een MTL die de zelfde coils gebruikt als de normale Zenith (die overigens per 5 goedkoper zijn dan de Series 14/16 coils van de Justfog).
Hier een paar dingen die me zijn opgevallen:
- De Q16 is een stuk luidruchtiger als je er aan zuigt.
- De D22 heeft relatief veel airflow voor een MTL, van de 5 gaatjes moet ik ongeveer op 0,75 gaatje gaan zitten om vergelijkbare airflow te hebben met de Q16.
- De “hit” voelt anders, het lijkt alsof de Q16 hit op gemiddeld voltage met minder draw/airflow meer damp produceert die meer throathit geeft. Nu moet je de D22 ook wel afknijpen om de zelfde airflow te krijgen als een Q16 op max airflow. Dat komt ook door de dunnere guage draad die de Q16 coils hebben.
- Dan de smaak, die is wat meer burnt op een Q16 wat ik persoonlijk lekker vind, de D22 is wat neutraler en proeft dus wel wat anders, het lijkt erop dat de coils van de Q16, omdat ze vrij dunne guage draad gebruiken, wat meer pittige smaak hebben (maar daardoor gaan die coils ws ook minder lang mee dan de D22).
- De D22 kan je semi DL gebruiken, als je de airflow wijd open zet. Hoewel MTL met full airflow en meerdere hits nemen voor 1 adem ook op max airflow lekkerder is en meer damp geeft dan als je dat doet bij de Q16.
Conclusie:
De D22 is een kleine step up van de Q16, je krijgt meer damp en als je hem goed inregelt qua wattage en draw dan heb je er veel plezier van, je hebt meer mogelijkheden dan met de Q16, de smaak is ietsje anders, misschien ook omdat ik de Mesh coil gebruikte maar waar ik de Q16 op max flow en sterkste coils gebruikte, kan je met de D22 nog wat verder gaan qua damp, smaak en mogelijkheden, mits je een fijne mod hebt.
Ik zou de D22 aanraden als je de Q16 op zn max gebruikt en je iets meer wilt.
Ik heb beide getest met eigen brouwsel tabaksmaak @ 15mg/ml 60/40 VG/PG
Edit: de D22 heeft, in tegenstelling tot veel andere tanks, een vast stuk glas. Dat betekent dus dat als je hem laat vallen en het glas breekt, je een nieuwe tank moet kopen ipv dat je het glas kan vervangen (wat bij de Nautilus S2 bijvoorbeeld wél kan).
[
Voor 5% gewijzigd door
1nsane op 08-06-2019 16:09
]
Adjust non olet, plerumque...