Pietervs schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 18:14:
Pffff.... probeer me een beetje in te lezen op het electronisch roken maar man man man...
354 pagina's in dit topic doorploeteren? Zoveel tijd/zin heb ik nou ook weer niet: wil volgende week PSV wel kampioen zien worden

Dus maar de laatste 3 pagina's van dit topic: alsof ik Chinees zit te lezen. vG? PG? Nicmic?
Waar het op neerkomt: ik rook al een jaar of 30 sigaretten. Laatste decennium (+/-) Camel Blauw. Maar het begint me wat tegen te staan. Tegelijkertijd merk ik dat stoppen ook niet echt een optie is. Combinatie van stress en slap karakter, zullen we maar zeggen.
Dus lijkt vapen een optie. Maar wat dan? Hoe dan? Wat wel doen, wat niet doen?
Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen zo'n electronische sigaret en zo'n tankje met zuigmond?
Hoe ga je het verlies aan nicotine opvangen? Moet je altijd zelf je mixen maken en wat is daar handig bij om te doen? Hoe voorkom je dat een vape-machine lek gaat en je de hele dag rondloopt ruikend als een bos violen/gebruikte schoenzool/...?
Zomaar 80+ euro weggooien richting een webshop in de hoop dat ik iets goeds krijg is me iets te gortig. Ik begrijp uit de startpost wel dat twee batterijen worden aanbevolen (gaan ze zo snel leeg dan?) maar bij sommige leveranciers zie ik dat die niet eens worden meegeleverd?
Wat is het voordeel van verschillende wattages die sommige apparaten hebben?
Iets met bomen en bos en zo. De linkjes in de startpost doen het bij mij niet (startpost is uit 2015, dus niet heel raar

). Wie helpt deze newbie een stukje op weg?
In het begin kan het heel overweldigend overkomen, dat is niet alleen jouw ervaring, dus eigenlijk weinig tot niets aan de hand. Aan dampen zit een leercurve, net als met zoveel dingen in het leven.
Begin simpel, spring niet gelijk in het diepe, de meeste "verzuipen" dan. Begin eerst eens met een startsetje zoals de Justfog Q16, dit setje is niet duur en geeft je een goede indicatie of dampen wat voor je is. Later kan je altijd wat meer pro-dampgear kopen. Neem bij dat setje een liquid met 12Mg Nicotine en 1 flesje met 6Mg Nicotine, mocht 12Mg dan te sterk zijn voor je, wat ik niet verwacht, dan kan je de 2 liquids met elkaar mixen, zodat je op 9Mg uitkomt (12Mg + 6Mg = 18Mg : 2 = 9Mg).
Iedere electronische sigaret betaat uit een batterij gedeelte en een tankje, waar je je vloeistof in giet, de 1 kan je niet gebruiken zonder de ander. Zelf mixen is nu nog niet aan de orde, je moet nog uitvinden of dampen wat voor je is, dus hou het bij RTV's (Ready To Vape) liquids. Mixen kan je later nog gaan doen, dat loopt niet weg. Ga voor goed advies naar een stenen winkel, de meeste tabakzaken verkopen ook dampspullen en kunnen je advies geven. Lekken komt nog zelden voor, maar meestal ligt het aan te dunne liquid of het niet goed in elkaar zetten van de tank.
€ 80,00 hoeft het echt niet te kosten, een startersetje zoals de Q16 met 2 flesjes liquid komt over het algemeen niet boven de € 30,00. Een Mod met 2 batterijen is iets voor later, als je weet of het je bevalt. Het voordeel van een instelbaar Wattage (wat de meeste kunnen), is omdat er verschil in liquid is, een 70/30 liquid damp je over het algemeen op een hoger Wattage dan een 50/50 liquid.
Dus om het even samen te vatten, begin simpel en bouw het op. Doe dus babystapjes en gebruik geen 7 mijls-laarzen. Zoek om te beginnen een stenen winkel, misschien iets duurder, maar je kan gelijk advies vragen. Later kan je altijd naar een webshop. Mocht je nog vragen hebben, er zitten op dit forum genoeg dampers die je willen helpen!
Mods : I-stick 50w, 2x Pioneer4U IPV4, Pioneer4U IPV2X, I-stick 100w V1, Reuleaux RX200, 3x Reuleaux RX300, 2x Smok GX350