Mx. Alba schreef op zondag 15 juli 2018 @ 03:36:
[...]
Zo dampte ik tot nu toe vrijwel exclusief Millers. Goedkoop maar relatief goed. Nu voor het eerst Shake'n'Vapes aan het proberen van Charlie Noble. Qua prijs ontloopt dat eigenlijk Millers niet en de smaak is toch een stukje beter. Maar ik merk dat ik met Stroopwafel wel heel snel mijn coils verbrand... Die zoetigheid is niet erg goed voor de levensduur van de coils. Maar het smaakt wel geweldig!
Vroeger dampte ik ook de goedkope liquids van bv. EcoLiquid en Xeo (ook nog andere goedkope merken). Ruim 5 jaar geleden heb ik het zelfmixen opgepakt en kon toen zelf van alles bepalen, waaronder de smaak (gewoon wat meer aroma), want hoe we het ook bekijken, een fabrikant wil zo min mogelijk aroma gebruiken in de grootst mogelijke hoeveelheid en dan ook nog vrij prijzig in de markt zetten (ka-ching...kassa...). Zelfmixen verlaagt je kosten alzo minimaal met 50%! Je mag dan wel bv. € 15,00 tot € 20,00 betalen per 100ml aroma, maar als je het mixed op 7%, haal je zoiezo al meer dan 1,4 liter er uit. Vergelijk dat eens met 140 flesjes a 10ml a € 3,50 per stuk.....

Het enige wat tegenwoordig wat lastiger te krijg is, is Nic, dat mag officieël alleen maar per 10ml a 20Mg/ml Nic verkocht worden, maar daar zijn nog wel adresjes voor te vinden. Laten we eens het volgende rekensommetje maken ;
1 Liter 100Vg........................................................................................................................................€ 10,00
1 Liter 100Pg........................................................................................................................................€ 10,00
100 ml aroma........................................................................................................................................€ 17,50
Nic is afhankelijk van waar je het vandaan haalt, maar met NicShots is het eigenlijk niet te doen,
zeker niet als je op hogere percentage's Nic wilt komen. Je kan beter kijken waar je een flesje
Nic a 100Mg kan krijgen.
Totaal 1,4 liter dampsap op bv. 70Vg/30Pg basis met 7% aroma........................................................€ 37,50
Laten we, en dit is een schatting, € 30,00 rekenen voor de Nic...........................................................€ 30,00
Totaal (geschat) met Nic.......................................................................................................................€ 67,50
Vrij goedkoop zou ik zo zeggen....
Nu de berekening met 140 flesjes a 10ml a € 3,50 per stuk..............................................................€ 490,00
Reken zelf maar uit hoeveel je bespaart!!....
"Die zoetigheid is niet erg goed voor de levensduur van de coils. Maar het smaakt wel geweldig!"
Dat ligt aan het soort zoetstof die je gebruikt (mijn mening). Sweetener (TFA) en SuperSweet (Capella) zijn aftreksels van suiker (Sucralose). Van suiker weten we dat het carameliseert en goed ook, Sweetener en SuperSweet zou ik alleen aanraden als men een dripper gebruikt (RDA, RDTA), maar zeker niet met fabriekscoils (tenzij je een geldboompje hebt natuurlijk

). Fabriekscoils slippen gigantisch snel dicht door de caramelisering.
Dat is waarom ik nu grotendeels Ethyl Maltol gebruik, dit is een kunstmatige zoetstof en carameliseert een stuk minder als Sucralose. De coil zal dus aankoeken, maar een stuk minder snel en minder vaak vervangen dienen te worden. Te koop onder de naam Ethyl Maltol en Cotton Candy (niet de Cotton Candy Circus) van TFA.
Dan heb je nog de aroma Stevia, dit is een natuurlijke zoetstof (Steviaplant). Hoe deze aankoekt, daar kan ik geen zinnig woord over zeggen, aangezien ik het nog niet heb getest.
Als laatste heb je dan nog Erythritol, ook een natuurlijke zoetstof. Ook van deze zoetstof weet ik niet in welke mate het aankoekt, heb wel een sample staan, maar nog niet getest.
Handige linkjes :
Sucralose :
Wikipedia: Sucralose
Ethyl Maltol :
Wikipedia: Ethylmaltol
Stevia :
Wikipedia: Steviolglycoside
Erythritol :
Wikipedia: Erythritol
Mods : I-stick 50w, 2x Pioneer4U IPV4, Pioneer4U IPV2X, I-stick 100w V1, Reuleaux RX200, 3x Reuleaux RX300, 2x Smok GX350