Dat is echt heel veel gemakkelijker dan je waarschijnlijk denkt.
Je koopt een paar dingen:
- Kniptangetje
- Keramische pincet
- Draad
-
Coil jig (moeilijke naam voor een handig dingetje om mooie spoeltjes te maken)
Je knipt een stuk draad af, steekt dat in het gaatje van de coil jig, draait met de bovenkant het aantal keer dat je windingen wilt hebben en hij is letterlijk klaar. Je knipt de einden ongeveer op lengte en monteert de boel in je RDA/RTA/RBA-deck, waarna je het teveel er af knipt. Dan even verwarmen om de hotspots eruit te krijgen, je ziet die bij verwarmen heel goed omdat dat plekjes zijn waar het eerder/sneller warm wordt. Als je die hebt, kan je met je pincet even wat er overheen bewegen om de hotspot weg te werken. Wat je wilt is dat het heel gelijkmatig opwarmt want dat dampt fijn.
Voor katoen: je koopt Muji op eBay (180pads voor €6). Dan knip je met een (scherpe) schaar een stukje af dat ongeveer 1,5 zo breed is als het aantal mm aan de binnenkant van je spoeltje. Je moet dan even de geperste bovenste en onderste laag er af pielen met je pincet (of nagels). Vervolgens knip je een einde in een puntje en draait dat een beetje in elkaar zodat je dat eind gemakkelijk door je spoeltje kunt wurmen.
Je trekt het katoen er doorheen, voor de zekerheid even een paar keer heen en weer bewegen en dan zit het er in. Nu komt het moeilijkste: je moet het katoen op de juiste lengte afknippen en in je RDA/RTA/RBA-deck verwerken; dat is voor elk RDA/RTA/RBA-deck anders namelijk.
Als je dat hebt gedaan, dan moet je de hele boel alvast flink van liquid voorzien, probeer niet te morsen
Mocht je dit voor het eerst gaan doen:[list]
• Koop gewoon wat meer draad, want het gaat heus wel mis. Draad is echt niet duur, ik heb net >500m gekocht voor <€30. Daar kan je heel wat spoeltjes voor draaien

• Als je niet tevreden bent over het gemaakte spoeltje: weggooien en nog eens proberen

• Katoen kost geen drol, zeker als je die Muji hebt gekocht. Lekker aanklooien en proberen.
• Teveel katoen past niet door je spoeltje, als het juist te eenvoudig er doorheen gaat is het waarschijnlijk te weinig

• Je wilt liquid met 70/30 verhouding voor VG/PG, het moet wat dikker zijn. De 50/50 liquids zijn gemaakt voor pre-made coils zoals je hopelijk weet. Op een RDA/RTA/RBA-deck geven die een enorme throat-hit en dat dampt niet fijn
• Je gaat merken dat je liquid anders smaakt, andere eigenschappen van je liquid komen meer naar voren of worden juist meer naar de achtergrond gedrukt. Daar ontkom je niet aan

• Ga een avondje aan de eettafel zitten, zet een laptop/tablet in de buurt met een serietje op of iets anders waar je niet op hoeft te letten en klooi eens lekker aan. Ja het kan frustreren, maar als het werkt is het echt zo leuk! De voldoening van je eigen werk, tegen een fractie van de kosten bovendien, vind ik heel tof.
Mocht je willen weten wat voor draad je moet hebben.. Dat is wel een andere discussie. Ik adviseer voor de beginnende coilmakers vaak 24,26 en 28 gauge Kanthal. En een url:
http://www.steam-engine.org/coil.html
edit:
Je kunt ook pre-made spoeltjes uit China laten komen zoals aangegeven wordt, maar de kwaliteit van die dingen vind ik persoonlijk over het algemeen echt zwaar tegenvallen. Zeker een eenvoudige roundwire coil kan je zelf, na wat oefenen, binnen 2 minuten maken. En dan heb je wel controle over de kwaliteit van het gebruikte draad!
Ik vind de draad die gebruikt wordt in die pre-made zooi namelijk echt van erbarmelijke kwaliteit. Zou dat liever niet aan mensen adviseren
[
Voor 7% gewijzigd door
Floor-is op 01-03-2018 13:30
]