Juok schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 11:34:
@
Floor-is Mijn huidige vloeistof (shake n vape) zit inderdaad op de 66,67 % VG, maar moet zeggen dat ik na een dag vape pauze wel weer lekker kan vapen zonder keelpijn.
Aangezien ik van plan ben heb vapen door te zetten en binnenkort nieuwe coils nodig heb voor mijn x-baby tank, (heb nog 1 reserve) wil ik maar gelijk naar de schijnbaar beste optie en dit zou zelf maken zijn. Van de zelfmaak opties lijkt rba mij interessanter als rda. (misschien dat ik in de toekomst nog een rda erbij neem)
Voordat we dingen door elkaar gaan halen.
Een RBA is een verzamelnaam voor zowel RDA's als RDTA's, het staat voor
Re
Buildable
Atomiser. Daaronder vallen de rebuildable drippers (RDA) en de rebuildable tanks (RTA of RDTA genoemd).
Nu hebben jullie vast al ervaring opgedaan met verschillende rba / coils / hulpapparatuur etc, dus zou ik graag van jullie advies krijgen wat verstandig is om aan te schaffen en waar (denk via gearbest of aliexpres).
Gearbest, FastTech, 3FVape, eFun.top, maar ook e-wolk.nl of VapeXperience en nog andere verkooppunten zijn echt dikke prima. Duurt lang, zeker met Chinees nieuwjaar nu cq in aantocht, maar is heel goedkoop.
Wat je voor RDA of RTA zou moeten hebben, dat is een ander verhaal. Een veel ingewikkelder verhaal bovendien. Ik heb een paar pagina's terug een stuk of 15 vragen op iemand afgevuurd: lees die even

Nu zou ik indien dit prima kan het liefst een rba halen voor mijn smok xbaby (4ml), hierbij de juiste wick en eventuele kant en klare coils of een set om dit zelf te kunnen maken. Dit is schijnbaar een eenmalige investering waarna het daarna vrijwel niets meer gaat kosten. Echter zie ik overal verschillende sets dus wat is nu het beste. Ik ben best bereid om zelf te knutselen en te doen en betaal liever nu 50 euro om gelijk het goede spul te halen inplaats van eerst proberen met goedkope sets om erachter te komen dat het duurdere spul toch beter is.
Oh je wil het RBA-deck voor je Smok-tankje kopen? Dat is echt een ieniemienie deckje waarop het weliswaar niet heel moeilijk bouwen is, maar holy moly is dat ding klein!
Wat betreft smaak/damp bevalt de Smok Q2 0,4 ohm coil (60 watt) mij het best (mocht dit een indicatie kunnen geven van wat ik dan moet halen).
De Q2 is een parallele coil, wat mij betreft de meest toegankelijke van allen. Je zou in een nieuwe setup daarom niet voor iets exotisch hoeven gaan. Erger nog: een single coil RDA/RTA zou eigenlijk wel goed werken!
Verder kom ik ook weleens het een en ander tegen over TC, is dit interessant om naar te kijken en zo ja wat heb ik hiervoor nodig? Passen de coils die hiervoor nodig zijn bijvoorbeeld in de smok xbaby rba? Of is het beter / lekkerder om gewoon in vw mode te vapen?
TC is interessant als je de temperatuur van je damp wilt beinvloeden en zekerheid wilt hebben over het niet verbranden van je katoen. Maar je moet er wel een paar dingen voor doen: je hebt sowieso 316SS, Titanium of God verhoede, Nichrome draad nodig. Je hebt een mod nodig die er fatsoenlijk mee om kan (VooPoo drag, een DNA of een Yihi, de rest is IMHO meuk) en meer van dat.
TC is voor >90% van de gebruikers helemaal niet nodig, VW is echt genoeg.
Ik ben een beginnende vaper, dus wellicht verandert mijn voorkeur nog voor een of ander.
Als beginnende vaper zou ik me echt helemaal suf kijken op YouTube, over RDA's, RTA's, over verschillende mods en merken en kwaliteit etc. Sla daarbij alsjeblieft Rip Trippers over, die vind namelijk
alles fan-fucking tastic en daar heb je dus geen zak aan. Jai Haze, The Vaping Biker, New Amsterdam Vapes, Vaping Heathen, Ohm Boy Josh, Grimm Green en Busardo zijn aanraders. Elk op hun eigen manier leuk, goed en/of informatief.
Wat ik je op dit moment zou aanraden?
Ik weet niet wat voor mod je hebt, maar ik zou voor nu het volgende doen:
- Wasp RTA in China kopen (€15 op Gearbest nu)
- Geekvape 521 gereedsschapssetje erbij kopen (ohmmeter is noodzakelijk namelijk)
- Mujji katoen op eBay kopen (klein beetje zoeken, heb je 180 pads voor <€6 en daar kan je écht meer dan een jaar mee doen)
- UD of Demon Killer pre-built coils kopen van minstens 0,5ohm (Kanthal). Zoek een beetje de duurdere spullen als je pre-built koopt, want hoe goedkoper hoe slechter het gebruikte draad en daarmee hoe korter ze meegaan en hoe slechter de smaakbeleving.
En dan heel, heel veel videos op YouTube kijken
Als je jezelf heel zeker voelt, kan je ook nog draad kopen en een coiljig. Voor het begin zou ik in China GeekVape Kanthal kopen en de Coilmaster Coiljig V4. Zelf je spoeltjes maken is best een stevige leercurve als je meer wilt dan een simpel spoeltje. Je gaat vrij veel draad weggooien (maar kost niet veel) en er gaan heel wat uurtjes inzitten.