Verwijderd schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 19:39:
[...]
Ik zou me er wel druk om maken en waarom? Eerst werd de verkoop van nicotine in e-liquids aan banden gelegd en ook de hoeveelheid in 1 fles werd beperkt, vervolgens mochten NL (web)shops niet meer naar België versturen en vice versa, ook mag men geen uitgebreide omschrijving van een vapeproduct op de website plaatsen, daarnaast mag men geen kortingen meer geven in nieuwsbrieven. Met andere woorden... waar gaat dit eindigen?, want nu is het elders nog wel te bestellen, maar zou ik er niet vreemd van staan te kijken als men ook het kopen in de overige EU landen verbied en uiteindelijk de import uit China en Amerika. Door daar nu onverschillig op te reageren is het zometeen een feit en dan kan je alleen nog maar spullen in eigen land kopen, wat een grote beperking is, want dan wordt er voor je beslist wat je wel en niet mag kopen, ooit wel eens aan gedacht?
Bij Lucemill mag je nu nog maar 10 liter PG of VG kopen in 1 keer terwijl dat nog geen 3 maanden geleden per 50 of 100 liter kon en daar maak ik me dus wel druk over, want tot deze "regels" zal het niet beperkt blijven.

Dit eindigt niet, maar is gewoon een verlengstuk van de tabakswet. Zie jij nog reclame voor sigaretten? Hoe lang heb je The Marlboro Cowboys al niet meer gezien in de voorfilmpjes bij de bioscoop? Of de reclame op de F1 auto's?
Veel mensen onderschatten de tabakswet, inclusief de thuismixers met hun compleet illegale verkoopkanalen. In de dampwereld is jouw nick ook verbonden aan een thuisbrouweres, wie weet ben jij niet Christy maar eigenlijk Diane?
E-liquid met nicotine valt onder de tabakswet, dat mag jij niet zelf doorverkopen zonder het geregistreerd te hebben. Alleen de registratie van het etiket, dat verplicht is, gaat je hele "winstmarge" al opslokken voor de komende 3 jaar. Laat staan de 10ml regel, de HACCP eisen, de kindveilige sluiting, de navulverpakking en de VIB documenten. Welke thuisbrouwer heeft het op orde? Geen enkele, want het is dik illegaal. Zo is er een wildgroei aan gesloten facebook groepen, met complete prijslijsten en met de dymo printer gemaakte wannabee etiketjes. Ik ga me de ballen uit de broek lachen de komende maanden, want zelfs de webshops hebben hun zaakjes niet op orde en daar gaan dikke klappen vallen. Hadivape was zo slim om er op tijd uit te stappen, maar de rest....
De dampbank, ook zoiets:
"De Dampbank is een initiatief door dampers en voor dampers die het even minder hebben. De Dampbank is afhankelijk van donaties, deze worden geregistreerd in een Google lijst zodat we goed weten wat er aan voorraad is. Natuurlijk zorgen wij ervoor dat jullie donaties goed terecht komen.
Wil je in contact komen met ons om in aanmerking te komen voor een startset of liquid stuur dan via deze pagina een bericht...."
Goed bedoeld, maar eigenlijk zeg je hier in de geest van de Wet: Ey, makker, geen geld voor peuken? Geen probleem, wij helpen je met het in standhouden van jouw verslaving! Succes ermee, ik wil niet de hoofdelijk aansprakelijke zijn voor de boete.
The Vape-Experience, lol, koopt net een nieuwe bedrijfsauto met reclame bestickering....Succes ermee:
"reclame: elke handeling in de economische sfeer met als doel de verkoop van tabaksproducten, elektronische sigaretten en navulverpakkingen te bevorderen en elke vorm van commerciële mededeling die het bekendheid geven aan of het aanprijzen van een tabaksproduct, elektronische sigaret of navulverpakking tot doel dan wel rechtstreeks of onrechtstreeks tot gevolg heeft, met inbegrip van reclame waarmee, zonder het tabaksproduct, de elektronische sigaret of de navulverpakking rechtstreeks te noemen, wordt getracht het reclameverbod te omzeilen door gebruik te maken van een naam, merk, symbool of enig ander onderscheidend teken van een tabaksproduct, elektronische sigaret of navulverpakking;"
Dat de TPD richtlijn rare eisen stelt, ben ik met gedeeltelijk met je eens, maar het moest er een keer van komen. Ik kan me een liquid herinneren waar een nieuwsoortige nicotine vervanger in zat: Geen NIC, wel de hit op de keel. Oh, wat fijn! Iedereen die simpel dacht, bestelde en wat bleek....er zat gewoon nicotine in. Het product was gemaakt door "Bikers in de UK". Iemand met een nicotine allergie had het ook gekocht en gebruikt en was erg boos, had er dood aan kunnen gaan zelfs. Maar ook hier weer:"Geen regulering, geen ingredientenlijst. Oh, oh wat was men verontwaardigd in het dampwereldje. Ik ben dan ook weer die persoon die dan ook nog stelt dat indien je toch een dusdanige Nicotine allergie hebt dat je eraan dood kunt gaan, je vast en zeker de liquid test met een teststrip of iets dergelijks alvorens je het gaat dampen....( De wereld was te klein, geloof me, ik moet nu nog achterom kijken of ze niet achter me aankomen!)
Zo ook de hardware en batterijen: Dit jaar nog een fabriekswerker uit regio Brabant meen ik, waarvan de batterij in zijn zak ontplofte. Mijnheer had de batterij los in zijn zak gestoken na een wissel. Samsung was de boosdoener! Maar mijnheer had helemaal geen Samsung batterij, maar een re-wrap. Mijnheer had niet uitgelegd gekregen dat je met 2 van de batterijen een auto kunt starten en je die nooit los en onbeschermd moet vervoeren.
Het is goed dat er regulering komt, REACH registratie en indexering van de liquids bij het Nationaal Vergiftiging Informatie Centrum. Het is goed dat juist alle hardware aan eisen moet voldoen, komt alleen de veiligheid maar ten goede. Dat ze zijn doorgeslagen met driptips en glaasjes hieronder te noemen, zeker. Maar beter te veel dan te weinig.
En die Chinese prijzen? Die stijgen nu al. Dat hele segment wordt elke maand duurder. Neem erbij dat het in de toekomst niet geheel ondenkbaar is dat alles gecontroleerd gaat worden en je dus geen goedkope mod van Ali meer kunt halen zonder de verplichte belastingen te betalen ( die je nu ook eigenlijk zelf al aan dient te geven, maar niemand die het doet? ).