B00st3r schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 12:10:
https://www.consumentenbo...rg/e-sigaret/?pageSize=20
Overduidelijk is dat het slecht is. Je gaat niet iets inhaleren wat je niet nodig hebt. Het is uiteraard minder slecht dan roken, maar er is ook weinig dat zo slecht is als dat.
Als je wilt stoppen met roken is dampen misschien een idee, als je zo nodig moet. Maar je kan het ook zien als een opstapje voor niet-rokers 'omdat het toch niet slecht voor je is' (dat is kennelijk wat er hier wordt gedacht, en dat is het gevaarlijke). Zij beginnen met vapen/dampen en gaan dan door naar gewoon roken, want tsjah 'ik dampte toch al'.
Nee, echt? Ondanks dat geen enkel onderzoek ook maar ooit één persoon heeft gevonden die nooit gerookt had, vervolgens begon te dampen en daarna naar roken is overgestapt?
Er zijn wel niet-rokers die zijn begonnen met dampen, maar het overgrote deel daarvan dampt liquids zonder nicotine. Er zullen er vast zijn die onder het mom van "ik damp toch al" eens een sigaret geprobeerd hebben. Maar die vinden zonder uitzondering een sigaret ongelofelijk smerig.
Inderdaad, dampen is niet onschadelijk. Maar de schadelijkheid van dampen met een gebruikelijk nicotinegehalte van tussen de 6mg/ml en 18mg/ml is in de zelfde orde van grootte van schadelijkheid als koffie drinken. Compleet nutteloos dus om daartegen ten strijde te trekken.
Daarnaast zijn er ook veel
positieve effecten van nicotine - zoals ook cafeïne positieve effecten heeft. Zelfs nog sterkere positieve effecten in sommige gevallen. Nicotine is bijvoorbeeld een medicijn tegen parkinson en wordt ook als medicijn tegen parkinson voorgeschreven. Ook heeft het positieve effecten op andere neurologische en psychologische aandoeningen zoals Alzheimer, autisme, schizofrenie, etc. Uit eerdere onderzoeken was al eens gebleken dat mensen met een autisme spectrum stoornis en mensen met schizofrenie gemiddeld veel vaker roken dan mensen die niet zulke aandoeningen hebben (bijna alle schizofrenen zijn rokers), en dat het in de praktijk voor hun vrijwel onmogelijk is om te stoppen. Tot nu toe werd altijd aangenomen dat die stoornissen de "gevoeligheid voor verslaving" deden toenemen - recent is dus gebleken dat het komt omdat nicotine voor hun een medicijn is. Vroeger was de enige gangbare manier om nicotine tot je te nemen, om te roken. Tegenwoordig is er gelukkig een veel minder schadelijke manier om nicotine tot je te nemen.
Vanuit mijn eigen ervaring kan ik bovenstaande ook beamen. Ik heb een autisme spectrum stoornis. De oude lezing is dat dit mijn "gevoeligheid voor verslavingen" zou verhogen. Dat klopt gewoon van geen meter. Ik heb meermaals wiet geprobeerd maar dat doet mij niets, evenals andere drugs. Maar van nicotine kan ik gewoon niet afblijven. Dat heeft op mij een zelfde effect als ritalin op iemand met AD(H)D: het zorgt ervoor dat ik een stuk beter kan functioneren. Ik damp ondertussen al 3 jaar en verbruik steevast gemiddeld dezelfde hoeveelheid liquid met dezelfde nicotineconcentratie (4 à 5 ml liquid met 12mg/ml) per dag. Dat is dus gewoon de hoeveelheid nicotine die ik nodig heb om optimaal te functioneren - de ideale dosis van mijn medicijn. Ik ben heel blij dat ik dat medicijn nu tot mij kan nemen met veel minder kwaadaardige bijwerkingen dan vroeger toen ik rookte... En het werkt nog veel beter ook. Als je rookt, dan rook je een keer in de zoveel tijd een hele sigaret op, met een sterk fluctuerend "nicotineniveau" tot gevolg. Nu ik damp staat dat ding naast me en neem ik af en toe eens een trekje of twee, waardoor mijn "nicotineniveau" veel stabieler is.
[
Voor 53% gewijzigd door
Mx. Alba op 26-04-2016 12:31
]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.