Elektronisch roken / dampen / vapen - deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 22 ... 104 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:47
Mx. Alba schreef op woensdag 20 april 2016 @ 10:01:
*zucht* EU in de bocht hoor... Nieuwe richtlijn mbt dampen: bijvullen mag alleen met een druppelflesje met een naald van minimaal 1cm lang dat niet meer dan 20 druppels per minuut doorlaat, of met een speciaal docking station dat alleen liquid doorlaat als zowel de tank als het flesje correct zijn aangesloten. Dit "uiteraard" om lekken tijdens het vullen tegen te gaan.

Je zou haast denken dat we met dodelijke vloeistoffen aan het werk zijn. Maar e-liquids met <20mg nicotine zijn niet schadelijker dan de meeste schoonmaakmiddelen die gewoon in literflessen in het keukenkastje staan. Dampertje pesten is echt de nieuwe hobby van de EU geworden...
Sja, er moeten dadelijk natuurlijk wel geldige redenen zijn om het te kunnen belasten.
Maar ondertussen heeft elke damper toch zijn vriezer vol staan met nicotine? (indien neen: kopen, kopen, kopen!)

Alles zonder nicotine valt niet onder de TPD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Domino schreef op woensdag 20 april 2016 @ 10:04:
[...]

Sja, er moeten dadelijk natuurlijk wel geldige redenen zijn om het te kunnen belasten.
Maar ondertussen heeft elke damper toch zijn vriezer vol staan met nicotine? (indien neen: kopen, kopen, kopen!)

Alles zonder nicotine valt niet onder de TPD.
Ik ga dit weekend even kijken waar ik goede hoeveelheden nicotine kan halen.

met 48mg heb je per 100ml 12.5ml nodig om op 6mg uit te komen. Als je gewoon 500 milliliter nicotine besteld, kan je dus 40 liter maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
Ehhh? Effe rekenen:

Met een liter 48mg/ml base maak je 8 liter e-liquid op 6 mg/ml. Check
Met 500 ml pure nicotine (99 of 99,9%) maak je 41,6 liter liquid op 12 ml. Check

Met pure nicotine zou ik niet gaan emmeren. Bij dat soort concentraties word de foutmarge veel te klein.

Ik stuur je wel even een DM met een adres voor hoge nicotine concentraties, maar blijf alsjeblieft van die 990/999 af. Beter gewoon op 10~25%: dat maakt qua prijs (als onderdeel van je mix) niet zo heel veel uit, maar is veel gezonder voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 12:49
*zucht* EU in de bocht hoor... Nieuwe richtlijn mbt dampen: bijvullen mag alleen met een druppelflesje met een naald van minimaal 1cm lang dat niet meer dan 20 druppels per minuut doorlaat, of met een speciaal docking station dat alleen liquid doorlaat als zowel de tank als het flesje correct zijn aangesloten. Dit "uiteraard" om lekken tijdens het vullen tegen te gaan.

Je zou haast denken dat we met dodelijke vloeistoffen aan het werk zijn. Maar e-liquids met <20mg nicotine zijn niet schadelijker dan de meeste schoonmaakmiddelen die gewoon in literflessen in het keukenkastje staan. Dampertje pesten is echt de nieuwe hobby van de EU geworden...
Dat is natuurlijk het loon van het lobbygeld van BIG T. Nergens wordt nml uitgelegd waarom dit nu zo nodig is.
En het is ook totaal onnodig. Wel tabak in 200gram blikken verkopen zonder kindveilige sluiting maar liquid
mag maar in 10ml flesjes met idiote druppel regels :(

@Catch22
Pure Nicotine zou ik niet mee gaan klooien. Het hoogste wat ik gekocht heb is 200mg (laatste keer bij HSMOK) en ook dat heb ik meteen naar 70 verdund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
Bij het browsen van de new arrivals op FT kwam ik deze tegen : een UD multitool voor vapers :)

Afbeeldingslocatie: https://img.fasttechcdn.com/469/4692200/4692200-2.jpg
Wel geinig, maar vind 'm 'n beetje duur voor de gein...

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Domino schreef op woensdag 20 april 2016 @ 10:40:
Ehhh? Effe rekenen:

Met een liter 48mg/ml base maak je 8 liter e-liquid op 6 mg/ml. Check
Met 500 ml pure nicotine (99 of 99,9%) maak je 41,6 liter liquid op 12 ml. Check

Met pure nicotine zou ik niet gaan emmeren. Bij dat soort concentraties word de foutmarge veel te klein.

Ik stuur je wel even een DM met een adres voor hoge nicotine concentraties, maar blijf alsjeblieft van die 990/999 af. Beter gewoon op 10~25%: dat maakt qua prijs (als onderdeel van je mix) niet zo heel veel uit, maar is veel gezonder voor je.
Ik lees mijn eigen post net terug, maar ik snap het zelf ook niet.

Ik doe niet hoger dan 48mg. Heb die aanbieding van savevape besteld van 10*100ml, 50/50pg vg. Daarnaast 5 liter vg en 1 liter PG van avoria.

Heb nog drie lege literflessen, daar meng ik complete base in denk ik. Per batch meng ik meestal 5*100ml juice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
dodge_911 schreef op zondag 24 april 2016 @ 22:17:
Bij het browsen van de new arrivals op FT kwam ik deze tegen : een UD multitool voor vapers :)

[afbeelding]
Wel geinig, maar vind 'm 'n beetje duur voor de gein...
Precies hetzelfde wat ik ook dacht toen ik het voorbij zag komen haha 8)

Dit is trouwens de aanbieding van Savevape http://www.savevape.nl/nl/base/10-x-100-ml-deal/
Met code bunkeraktie krijg je 20 euro korting. In glazen flesjes maar volgens mij niet met stikstof afgevuld zoals bij OWL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-09 14:54

Plainside

I browse when I'm at work

Met dank aan domino heb ik een aantal lekkere smaakjes kunnen bemachtigen!
3mg is zeer fijn om te dampen blijkbaar alleen een beetje een fuckup van mij was dat ik twee verschillende liquids had gemixt... moest bijna kotsen hoe vies dat was.
Ongeveer 2ML gesneuveld dus was niet zo veel gelukkig.
Heb nog 2 andere smaakjes die ik nog heel even laat staan voor nu omdat die net gemaakt waren dus eerst de zooi die ik nog heb even op dampen en dan die maar eens.
Liquids gaan nu verekkte snel nu ik op 30Watt zit..

--

Zit er nou bij die nieuwe wetgeving rondom e-cigs nog een regel bij die de aankoop van liquids aanpast?
En dan bedoel ik ook als je ze zelf maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
Ach, als je zelf gaat mixen ben je rond de €4 kwijt voor 100ml. Dan kan je nog eens een avondje door dampen :)

Overigens zal de rhodonite nu wel goed zijn. Heb er gisten ook van zitten dampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside

Plainside

Domino schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:56:
Ach, als je zelf gaat mixen ben je rond de €4 kwijt voor 100ml. Dan kan je nog eens een avondje door dampen :)

Overigens zal de rhodonite nu wel goed zijn. Heb er gisten ook van zitten dampen.
FML, ben nu al iets van 2 euro kwijt voor 10ml... toch maar eens kijken of er plaats voor is om wat zelf aan te schaffen binnen mijn budget deze maand.
Ben alleen wel een paar honderd euro aan schuld bij m'n tante ... rot rijscholen ook altijd... achja heb tenminste mijn rijexamen nu gehaald :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Domino schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:56:

Ik zat het even aan de stagiair voor te rekenen. Base kost 16 cent per 10ml. Aroma (bijv. LotJ) kost 4 euro en daar doe je 200ml mee. Dat is dus ook iets van 20cent per 10ml.

het kan vrij goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside

Plainside

Oke... ik moet echt wat zelf liquids maken dan maar haha.
Waar kan je het goedkoopst de base liquids halen heb wel een paar sites langs zien komen maar welke is uiteindelijk HET goedkoopst incl. verzending, etc.
Kan online wel wat vinden kwa samenstelling neem ik aan en anders heeft Domino wel wat recepten die ik kan "lenen" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Plainside schreef op maandag 25 april 2016 @ 15:13:
Oke... ik moet echt wat zelf liquids maken dan maar haha.
Waar kan je het goedkoopst de base liquids halen heb wel een paar sites langs zien komen maar welke is uiteindelijk HET goedkoopst incl. verzending, etc.
Kan online wel wat vinden kwa samenstelling neem ik aan en anders heeft Domino wel wat recepten die ik kan "lenen" :P
Avoria heeft premixed literflessen voor 19.99. Wel wat verzendkosten. Anders save vape, maar die heeft niks premixed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside

Plainside

418O2 schreef op maandag 25 april 2016 @ 15:14:
[...]

Avoria heeft premixed literflessen voor 19.99. Wel wat verzendkosten. Anders save vape, maar die heeft niks premixed
Premix lijkt mij het handigst om mee te beginnen.
Kost trouwens 27 euro incl verzend kosten... wordt helaas nog even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Plainside schreef op maandag 25 april 2016 @ 15:29:
[...]

Premix lijkt mij het handigst om mee te beginnen.
Kost trouwens 27 euro incl verzend kosten... wordt helaas nog even afwachten.
klopt. Ik zou ook niet 1 fles bestellen met die verzendkosten. Als je drie flessen neemt valt het wel weer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside

Plainside

418O2 schreef op maandag 25 april 2016 @ 15:34:
[...]

klopt. Ik zou ook niet 1 fles bestellen met die verzendkosten. Als je drie flessen neemt valt het wel weer mee.
Ja, wordt nog even zien hoe en wat.
ik kan dan ook gewoon aroma's er door mixen toch?
Of is het toch weer ingewikkelder dan dat 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
In principe niet, het is gewoon mengen van componenten.

Elke liquid bestaat uit een drietal basis ingrediënten: PG, VG (al dan niet met nicotine) en flavours.
Dit is bijvoorbeeld een recept voor 'Laît de Fraises' (aarbei milkshake):

Afbeeldingslocatie: http://www.maupa.nl/vape/lait.jpg

Je ziet precies wat erin gaat aan 'ingredienten', zowel in volume als in gewicht.
Onderaan zie je ook dat de mix €3,83 kost per 100ml (beetje valsspelen, niet alle flavours zitten in de prijs verwerkt, zal eerder rond de €4,25 liggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holoX
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:26
Limbeckx schreef op woensdag 20 april 2016 @ 10:00:
[...]

Als starterskit zou ik eens de Joyetech AIO proberen. Ik heb die laatst voor mijn moeder gekocht. De 0.6ohm coils waren wel iets te heftig voor haar dus ze gebruikt de AIO icm de 1 ohm coils voor de cubis/aio
Ik kan de Joyetech AIO ook alleen maar aanraden.
10 jaar lang pakje Gauloises blauw per dag gerookt.
0.6ohm coil in de AIO met de eerste paar weken 12Mg Cuba en USA Red Mix juice. Sinds afgelopen overgestapt naar de 3mg fruit mixen en al een maand geen echte sigaret meer aangeraakt.
Die AIO is apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
Domino schreef op maandag 25 april 2016 @ 16:45:
In principe niet, het is gewoon mengen van componenten.

Elke liquid bestaat uit een drietal basis ingrediënten: PG, VG (al dan niet met nicotine) en flavours.
Dit is bijvoorbeeld een recept voor 'Laît de Fraises' (aarbei milkshake):

[afbeelding]

Je ziet precies wat erin gaat aan 'ingredienten', zowel in volume als in gewicht.
Onderaan zie je ook dat de mix €3,83 kost per 100ml (beetje valsspelen, niet alle flavours zitten in de prijs verwerkt, zal eerder rond de €4,25 liggen).
Als je bij TPA 120ml flavours koopt (bulk sizes) kan je voor iets meer dan 40 euro 360ml (3 x 120ml) bestellen. Je moet onder de 22 euro blijven zodat je geen douane kosten hebt. Dus even zoeken bij welke combinatie van flavours dat lukt.
maar je hebt daarna 10ml flavour voor iets van 1.25 euro. Vooral handig als je net zoals ik niet doet aan recepten waar een berg verschillende flavours in moeten ;)
https://shop.perfumersapprentice.com/default.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Tpa heeft wel wat liquids met 'foute' stoffen als diacetyl enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
418O2 schreef op maandag 25 april 2016 @ 22:49:
Tpa heeft wel wat liquids met 'foute' stoffen als diacetyl enzo?
Nee allemaal Diacetyl vrij. Een aantal wel zogenaamde custard ingrediënten (Acetoin e.d.). Ze zijn al een tijdje bezig speciale damp varianten te maken zonder die stoffen (die gebruik ik o.a.). Je moet daar dan op DX zoeken. Verder ook smaken als Vanilla bean Gelato, White Chocolate. French vanille creme en Vanille Swirl waarbij geen foute stoffen gebruikt worden of alleen spoor elementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
luckyjan schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 06:30:
[...]

Nee allemaal Diacetyl vrij. Een aantal wel zogenaamde custard ingrediënten (Acetoin e.d.). Ze zijn al een tijdje bezig speciale damp varianten te maken zonder die stoffen (die gebruik ik o.a.). Je moet daar dan op DX zoeken. Verder ook smaken als Vanilla bean Gelato, White Chocolate. French vanille creme en Vanille Swirl waarbij geen foute stoffen gebruikt worden of alleen spoor elementen.
Allright. goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Tomatohead
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
luckyjan schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 06:30:
[...]

Niet onaardig bedoeld, maar dat is dus pertinent niet waar. Ook TPA heeft flavours met diacetyl erin. Zie deze post op reddit met een link naar een excel waar dit per flavour vermeld staat. Als je iets roept over potentiële risico's van vapen zorg dan wel dat je correcte informatie verstrekt...

Hoe fout diacetyl daadwerkelijk is, daar zijn de meningen aardig over verdeeld. Ik damp het wel omdat het gewoon erg lekker is en naar mijn mening de hele discussie over de schadelijkheid ervan nogal overtrokken is. Maar dit is een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 19:42
Dampertje pesten is echt de nieuwe hobby van de EU geworden...
Kennelijk is het nodig, mensen lijken niet te willen accepteren dat het slecht voor je is en het er achterlijk uit ziet. Gelukkig wordt er gewerkt aan een manier om mensen te 'discouragen'. Het feit dat deze meuk nog verkocht wordt is gewoon schandalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:42

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
B00st3r schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 11:49:
Kennelijk is het nodig, mensen lijken niet te willen accepteren dat het slecht voor je is en het er achterlijk uit ziet. Gelukkig wordt er gewerkt aan een manier om mensen te 'discouragen'. Het feit dat deze meuk nog verkocht wordt is gewoon schandalig.
Not sure if trolling or serious...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside

Plainside

Mx. Alba schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 11:58:
[...]

Not sure if trolling or serious...
obvious troll is obvious.

En natuurlijk is er nog steeds geen concreet bewijs dat dampen goed of slecht voor je is(tot zover ik weet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Tomatohead
  • Niet online
B00st3r schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 11:49:
[...]

Afbeeldingslocatie: http://www.troll.me/images/the-trolling-is-strong/the-trolling-is-strong-in-this-one-thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 19:42
https://www.consumentenbo...rg/e-sigaret/?pageSize=20

Overduidelijk is dat het slecht is. Je gaat niet iets inhaleren wat je niet nodig hebt. Het is uiteraard minder slecht dan roken, maar er is ook weinig dat zo slecht is als dat.

Als je wilt stoppen met roken is dampen misschien een idee, als je zo nodig moet. Maar je kan het ook zien als een opstapje voor niet-rokers 'omdat het toch niet slecht voor je is' (dat is kennelijk wat er hier wordt gedacht, en dat is het gevaarlijke). Zij beginnen met vapen/dampen en gaan dan door naar gewoon roken, want tsjah 'ik dampte toch al'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
B00st3r schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 12:10:

Overduidelijk is dat het slecht is. Je gaat niet iets inhaleren wat je niet nodig hebt. Het is uiteraard minder slecht dan roken, maar er is ook weinig dat zo slecht is als dat.

Als je wilt stoppen met roken is dampen misschien een idee, als je zo nodig moet. Maar je kan het ook zien als een opstapje voor niet-rokers 'omdat het toch niet slecht voor je is' (dat is kennelijk wat er hier wordt gedacht, en dat is het gevaarlijke). Zij beginnen met vapen/dampen en gaan dan door naar gewoon roken, want tsjah 'ik dampte toch al'.
Nee, echt? Ondanks dat geen enkel onderzoek ook maar ooit één persoon heeft gevonden die nooit gerookt had, vervolgens begon te dampen en daarna naar roken is overgestapt?

Er zijn wel niet-rokers die zijn begonnen met dampen, maar het overgrote deel daarvan dampt liquids zonder nicotine. Er zullen er vast zijn die onder het mom van "ik damp toch al" eens een sigaret geprobeerd hebben. Maar die vinden zonder uitzondering een sigaret ongelofelijk smerig.

Inderdaad, dampen is niet onschadelijk. Maar de schadelijkheid van dampen met een gebruikelijk nicotinegehalte van tussen de 6mg/ml en 18mg/ml is in de zelfde orde van grootte van schadelijkheid als koffie drinken. Compleet nutteloos dus om daartegen ten strijde te trekken.

Daarnaast zijn er ook veel positieve effecten van nicotine - zoals ook cafeïne positieve effecten heeft. Zelfs nog sterkere positieve effecten in sommige gevallen. Nicotine is bijvoorbeeld een medicijn tegen parkinson en wordt ook als medicijn tegen parkinson voorgeschreven. Ook heeft het positieve effecten op andere neurologische en psychologische aandoeningen zoals Alzheimer, autisme, schizofrenie, etc. Uit eerdere onderzoeken was al eens gebleken dat mensen met een autisme spectrum stoornis en mensen met schizofrenie gemiddeld veel vaker roken dan mensen die niet zulke aandoeningen hebben (bijna alle schizofrenen zijn rokers), en dat het in de praktijk voor hun vrijwel onmogelijk is om te stoppen. Tot nu toe werd altijd aangenomen dat die stoornissen de "gevoeligheid voor verslaving" deden toenemen - recent is dus gebleken dat het komt omdat nicotine voor hun een medicijn is. Vroeger was de enige gangbare manier om nicotine tot je te nemen, om te roken. Tegenwoordig is er gelukkig een veel minder schadelijke manier om nicotine tot je te nemen.

Vanuit mijn eigen ervaring kan ik bovenstaande ook beamen. Ik heb een autisme spectrum stoornis. De oude lezing is dat dit mijn "gevoeligheid voor verslavingen" zou verhogen. Dat klopt gewoon van geen meter. Ik heb meermaals wiet geprobeerd maar dat doet mij niets, evenals andere drugs. Maar van nicotine kan ik gewoon niet afblijven. Dat heeft op mij een zelfde effect als ritalin op iemand met AD(H)D: het zorgt ervoor dat ik een stuk beter kan functioneren. Ik damp ondertussen al 3 jaar en verbruik steevast gemiddeld dezelfde hoeveelheid liquid met dezelfde nicotineconcentratie (4 à 5 ml liquid met 12mg/ml) per dag. Dat is dus gewoon de hoeveelheid nicotine die ik nodig heb om optimaal te functioneren - de ideale dosis van mijn medicijn. Ik ben heel blij dat ik dat medicijn nu tot mij kan nemen met veel minder kwaadaardige bijwerkingen dan vroeger toen ik rookte... En het werkt nog veel beter ook. Als je rookt, dan rook je een keer in de zoveel tijd een hele sigaret op, met een sterk fluctuerend "nicotineniveau" tot gevolg. Nu ik damp staat dat ding naast me en neem ik af en toe eens een trekje of twee, waardoor mijn "nicotineniveau" veel stabieler is.

[ Voor 53% gewijzigd door Mx. Alba op 26-04-2016 12:31 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside

Plainside

Mx. Alba schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 12:19:
[...]

Er zijn wel niet-rokers die zijn begonnen met dampen, maar het overgrote deel daarvan dampt liquids zonder nicotine. Er zullen er vast zijn die onder het mom van "ik damp toch al" eens een sigaret geprobeerd hebben. Maar die vinden zonder uitzondering een sigaret ongelofelijk smerig.
Als iemand die van roken naar dampen is gegaan kan ik zelf met zekerheid zeggen dat een normale sigaret inderdaad een stuk smeriger is dan mijn vape.
Ik zie het niet zo voor mij dat niet rokers die beginnen met dampen en dan overstappen naar normale sigaretten zij zullen de smaak van de liquids grotendeels missen.
Mx. Alba schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 12:19:
Vanuit mijn eigen ervaring kan ik bovenstaande ook beamen. Ik heb een autisme spectrum stoornis. De oude lezing is dat dit mijn "gevoeligheid voor verslavingen" zou verhogen. Dat klopt gewoon van geen meter. Ik heb meermaals wiet geprobeerd maar dat doet mij niets, evenals andere drugs. Maar van nicotine kan ik gewoon niet afblijven. Dat heeft op mij een zelfde effect als ritalin op iemand met AD(H)D: het zorgt ervoor dat ik een stuk beter kan functioneren. Ik damp ondertussen al 3 jaar en verbruik steevast gemiddeld dezelfde hoeveelheid liquid met dezelfde nicotineconcentratie (4 à 5 ml liquid met 12mg/ml) per dag. Dat is dus gewoon de hoeveelheid nicotine die ik nodig heb om optimaal te functioneren - de ideale dosis van mijn medicijn. Ik ben heel blij dat ik dat medicijn nu tot mij kan nemen met veel minder kwaadaardige bijwerkingen dan vroeger toen ik rookte... En het werkt nog veel beter ook. Als je rookt, dan rook je een keer in de zoveel tijd een hele sigaret op, met een sterk fluctuerend "nicotineniveau" tot gevolg. Nu ik damp staat dat ding naast me en neem ik af en toe eens een trekje of twee, waardoor mijn "nicotineniveau" veel stabieler is.
Hiermee kan ik mee instemmen, zelf heb ik PPDNOS hoewel het niet zo zwaar ligt bij mij is nicotine idd een verlichtings-middel.
bij mij geeft dit vaak een verlichtend en ontspannen gevoel en kan ik ook wat heldere denken.
Nu heb ik nog niet echt een verschil gemerkt tussen normaal roken en dampen met nicotine alleen weet ik wel dan hogere nicotine waardes(6mg+) niet fijn aanvoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Lekker veel n=1 bronnen en ongestaafde meningen. En sowieso consumentenbond :')

niet dampen is beter dan dampen. Maar ik heb niet het idee dat het heel erg slecht is. Ik heb nog geen verhalen gehoord over de eerste dampers die ineens allemaal ziek worden ofzo. En die waren toch behoorlijk veel minder professioneel bezig dan wij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
418O2 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 13:10:
Lekker veel n=1 bronnen en ongestaafde meningen. En sowieso consumentenbond :')
Sorry, van mijn relaas was alleen het laatste stuk n=1. De rest is door gedegen onderzoek gestaafd, bijvoorbeeld dat bijna alle schizofrenen roken en dat roken ook onder mensen met specifieke andere neuropsychologische aandoeningen veel populairder is dan gemiddeld. Of wat dacht je van het feit dat men, toen uit statistieken bleek dat rokers veel minder kans hadden om Parkinson te krijgen, eens de medicinale kwaliteiten van nicotine op Parkinson ging testen, waaruit is gebleken dat nicotine net zo goed of zelfs beter werkt als andere medicijnen die tegen Parkinson worden voorgeschreven, met veel minder bijwerkingen, en stukken goedkoper.
niet dampen is beter dan dampen. Maar ik heb niet het idee dat het heel erg slecht is. Ik heb nog geen verhalen gehoord over de eerste dampers die ineens allemaal ziek worden ofzo. En die waren toch behoorlijk veel minder professioneel bezig dan wij.
Uit alle serieuze onderzoeken blijkt dat dampen minimaal 95% minder schadelijk is dan roken, waarschijnlijk zelfs meer dan 99% minder schadelijk (in de orde van grootte van 1 sigaret roken is even schadelijk als 10 jaar dampen). Dat is een zelfde schadelijkheidsschaal als koffie drinken. Waar hebben we het dan nog over...

[ Voor 13% gewijzigd door Mx. Alba op 26-04-2016 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Mijn opmerking ging over dat topic op de site van de consumentenbond, niet over jouw torie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
418O2 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 13:24:
Mijn opmerking ging over dat topic op de site van de consumentenbond, niet over jouw torie :)
Ah. Ik heb dat artikel niet eens gelezen. Ik zag "consumentenbond" en wist al hoe de vlag zou hangen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
Mr_Tomatohead schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 11:11:
[...]

Niet onaardig bedoeld, maar dat is dus pertinent niet waar. Ook TPA heeft flavours met diacetyl erin. Zie deze post op reddit met een link naar een excel waar dit per flavour vermeld staat. Als je iets roept over potentiële risico's van vapen zorg dan wel dat je correcte informatie verstrekt...

Hoe fout diacetyl daadwerkelijk is, daar zijn de meningen aardig over verdeeld. Ik damp het wel omdat het gewoon erg lekker is en naar mijn mening de hele discussie over de schadelijkheid ervan nogal overtrokken is. Maar dit is een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken.
Daar zijn de meningen idd aardig over verdeeld. TPA zegt zelf geen diacetyl te gebruiken.
http://shop.perfumersappr...vorsworkshop/custard.html
"There are some who still include diacetyl in their flavors, but it is not used as an ingredient in any of the flavors we offer. "
Ik denk dat ze bedoelen dat ze geen diacetyl gebruiken als losse stof maar dat het van nature standaard in sommige dingen zit zoals banaan bijv.
Los daarvan hebben ze zoals gezegd (en zijn ze nog steeds bezig) flavours zonder al die stoffen.
Mijn favoriete Custard smaak is Vanilla bean Gelatto en daar zit 0 DIACETYL in. Hetzelfde voor bijv French Vanilla Creme. Zijn toch stevige smaken. Dus het kan wel zonder die stoffen en als die keuze er is kies ik daarvoor.

[ Voor 11% gewijzigd door luckyjan op 26-04-2016 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Tomatohead
  • Niet online
luckyjan schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 13:58:
[...]

Daar zijn de meningen idd aardig over verdeeld. TPA zegt zelf geen diacetyl te gebruiken.
http://shop.perfumersappr...vorsworkshop/custard.html
"There are some who still include diacetyl in their flavors, but it is not used as an ingredient in any of the flavors we offer. "
Ik denk dat ze bedoelen dat ze geen diacetyl gebruiken als losse stof maar dat het van nature standaard in sommige dingen zit zoals banaan bijv.
Los daarvan hebben ze zoals gezegd (en zijn ze nog steeds bezig) flavours zonder al die stoffen.
Mijn favoriete Custard smaak is Vanilla bean Gelatto en daar zit 0 DIACETYL in. Hetzelfde voor bijv French Vanilla Creme. Zijn toch stevige smaken. Dus het kan wel zonder die stoffen en als die keuze er is kies ik daarvoor.
Klopt, diacetyl kan 'van nature' aanwezig zijn in sommige extracten. Maar om diacetyl en andere eventueel gevaarlijke stoffen te vermijden, is het wel zaak om zelf wat research te doen. Ik zelf vind in de regel de alternatieve smaken die diacetyl vrij zijn, om het zachtjes te zeggen, niet erg lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
Mr_Tomatohead schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 14:16:
[...]

Klopt, diacetyl kan 'van nature' aanwezig zijn in sommige extracten. Maar om diacetyl en andere eventueel gevaarlijke stoffen te vermijden, is het wel zaak om zelf wat research te doen. Ik zelf vind in de regel de alternatieve smaken die diacetyl vrij zijn, om het zachtjes te zeggen, niet erg lekker.
Echt waar ze zijn kei lekker :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

B00st3r schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 12:10:

Leven is een risico. Dat is gewoon zo. Een sigaretje roken is dat, een dampje nemen is dat, een biertje drinken is dat, een lijn pep je neus in werken is dat, een bak friet eten is dat, een kan koffie leegdrinken is dat, maar naar buiten lopen en de straat oversteken is dat ook. Je moet voor jezelf afwegen welke van deze gevaren je accepteert en welke niet ;)

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Tomatohead
  • Niet online
Krentenbol schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 15:20:
[...]

Leven is een risico. Dat is gewoon zo. Een sigaretje roken is dat, een dampje nemen is dat, een biertje drinken is dat, een lijn pep je neus in werken is dat, een bak friet eten is dat, een kan koffie leegdrinken is dat, maar naar buiten lopen en de straat oversteken is dat ook. Je moet voor jezelf afwegen welke van deze gevaren je accepteert en welke niet ;)
Dat is zo een dooddoener voor een discussie "leven is een risico". Daar kan je werkelijk al het slechte gedrag mee goedpraten. Daarnaast is van de andere voorbeelden die je aanhaalt al beter bekend wat voor schade deze aanrichten op de lange termijn. Bij dampen is dat nog verre van bekend. Vooralsnog komt het merendeel van de onderzoeken dat dampen minder schadelijk is dan roken, maar dit is nog geen "feit".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Mr_Tomatohead schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 15:41:
Dat is zo een dooddoener voor een discussie "leven is een risico". Daar kan je werkelijk al het slechte gedrag mee goedpraten. Daarnaast is van de andere voorbeelden die je aanhaalt al beter bekend wat voor schade deze aanrichten op de lange termijn. Bij dampen is dat nog verre van bekend. Vooralsnog komt het merendeel van de onderzoeken dat dampen minder schadelijk is dan roken, maar dit is nog geen "feit".
Niet geheel bekend - oké. Verre van bekend - nope!

De lange-termijn-effecten van het inhaleren van PG/VG zijn al decennia lang bekend. Effect op de gezondheid op de lange termijn zo goed als 0,0. Inhaleren van nicotine in de doses die in damp zitten heeft ook verwaarloosbare lange-termijn-effecten. Het enige wat nog niet helemaal duidelijk is is het effect van het inhaleren van de smaakstoffen die in de liquids zitten, maar dat is dan iets individueel per specifiek smaakje, niet iets wat algemeen over het dampen gezegd kan worden, en dan nog is er geen enkele reden om aan te nemen dat het op de lange termijn wel schadelijk zou zijn.

Wat sowieso al wel duidelijk is, is dat het VEEL minder schadelijk is dan roken. Zoals ik al zei, in de orde van grootte: 1 sigaret roken is net zo schadelijk als 10 jaar dampen. De lucht in de buurt van een drukke weg of in een grote stad is nog schadelijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Tomatohead
  • Niet online
Mx. Alba schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 16:23:
[...]

Niet geheel bekend - oké. Verre van bekend - nope!

De lange-termijn-effecten van het inhaleren van PG/VG zijn al decennia lang bekend. Effect op de gezondheid op de lange termijn zo goed als 0,0. Inhaleren van nicotine in de doses die in damp zitten heeft ook verwaarloosbare lange-termijn-effecten. Het enige wat nog niet helemaal duidelijk is is het effect van het inhaleren van de smaakstoffen die in de liquids zitten, maar dat is dan iets individueel per specifiek smaakje, niet iets wat algemeen over het dampen gezegd kan worden, en dan nog is er geen enkele reden om aan te nemen dat het op de lange termijn wel schadelijk zou zijn.

Wat sowieso al wel duidelijk is, is dat het VEEL minder schadelijk is dan roken. Zoals ik al zei, in de orde van grootte: 1 sigaret roken is net zo schadelijk als 10 jaar dampen. De lucht in de buurt van een drukke weg of in een grote stad is nog schadelijker...
Let's agree to disagree. Ik ben het met je eens inzake de PG/VG, nicotine ook. Maar wat de risico's zijn van het dampen van flavours die bedoeld zijn (als veilig getest) voor gebruik in voeding/drinken, dat is nog verre van bekend en daar zitten wel potentiële risico's aan vast. Dit is gewoonweg nog niet in grote mate onderzocht.

Zit nu op het werk dus geen toegang tot meerdere bronnen, maar onderstaande is van een redditor:

Most flavors you can eat without issue, but we're not eating e-juice, we're vaporizing it and inhaling it. Eating tobacco would have a vastly different harm profile than smoking it versus snorting it (snuff) versus putting it behind your lip (chew/snus).

This is true for a lot of chemicals - how they are taken changes how they interact with our body. Now most everything (relevant to e-juice) is tested for consumption not vaporization/inhalation. So it's possible that the flavors are interacting strangely in our lungs that could cause issues which we aren't aware of.

The second biggest concern is how they react to heat. To vaporize e-liquid, you heat it up on a coil and then inhale that resulting vapor. PG, VG, and nicotine are relatively stable and shouldn't break down much at the temperatures most coils hit, so those aren't really a concern. The structure of a flavor molecule can vary wildly and so it's stability is also called into question. Every molecule can be broken down at high enough temperature so two questions are raised: what temp does this occur at and what are the products of the decomposition?

Some things decompose into harmless, smaller molecules where somethings decompose into dangerous substances. Even worse is that some might decompose into 'safe' molecules that are safe when ingested but not inhaled.

So at the end of the day flavorings are the biggest 'risk' in e-juice. We simply don't have the data on when each flavor decomposes, what it decomposes into, and if the vaporized flavor + it's decomposed products are harmful to our health.

Now this sounds scary and it's a legitimate problem but the e-cig industry has been really good about trying to stay on top of flavorings that are dangerous (the most used custard flavor got removed because it was dangerous) and now research has begun to try and figure out how we can handle this problem. Not only that, cigarettes suffer heavily from this problem and a fair few toxins come from cigarettes due to this issue.

So the safest thing to vape is vg/pg + nicotine with no flavor but it's still likely that even with flavoring, the safety of e-juice is greater than the safety of smoking a cigarette.

Op basis van wat tot nog toe bekend is geloof ik dat dampen veiliger is dan roken, maar zeker weten doe ik dat niet. Als je veilig wilt zijn zou ik alleen VG/PG met nic dampen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Als die "flavourings" goedgekeurd zijn voor voedsel moeten ze toch minstens 200°C kunnen weerstaan zonder schadelijk te worden, want voedsel wordt geregeld tegen dat soort temperaturen in ovens en pannen gegooid. Dat is ook ongeveer de temperatuur van een verdamper. Veel van die "flavourings" zitten ook in geurstoffen - denk aan geurkaarsen, "huisparfums", etc. en dan worden ze dus ook geïnhaleerd.

Inderdaad, er kan een risico kleven aan sommige gebruikte smaakstoffen. Maar dan nog is realistisch beschouwd dat risico zeer klein.

Zoals ook al in de door jou aangehaalde tekst staat:
Now this sounds scary and it's a legitimate problem but the e-cig industry has been really good about trying to stay on top of flavorings that are dangerous (the most used custard flavor got removed because it was dangerous) and now research has begun to try and figure out how we can handle this problem. Not only that, cigarettes suffer heavily from this problem and a fair few toxins come from cigarettes due to this issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Tomatohead
  • Niet online
Inderdaad, er kan een risico kleven aan sommige gebruikte smaakstoffen. Maar dan nog is realistisch beschouwd dat risico zeer klein.
Ben zeer benieuwd waar je de wijsheid vandaan haalt dat dit slechts om "sommige" smaakstoffen gaat en dat het risico "zeer klein" is, gezien hier nog onvoldoende onderzoek naar is gedaan. Ik ben nogal verbaasd dat je dit zo stellig durft te beweren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL Koppelle
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-09 17:32
Iemand een idee waar ik mijn tweede rx200 (rood/zwart) kan ruilen voor een andere mod of rta? Ik kan in Vraag & Aanbod geen juiste categorie vinden..

Update: antwoord gekregen via PM

[ Voor 10% gewijzigd door JL Koppelle op 27-04-2016 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
Mr_Tomatohead schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 17:14:
[...]

Ben zeer benieuwd waar je de wijsheid vandaan haalt dat dit slechts om "sommige" smaakstoffen gaat en dat het risico "zeer klein" is, gezien hier nog onvoldoende onderzoek naar is gedaan. Ik ben nogal verbaasd dat je dit zo stellig durft te beweren.
Omdat je het moet vergelijken met echt roken. Het verbranden van tabak dus. Daar kan geen enkele smaakstof tegenop :F
Zelfs smaakstoffen met veel diacetyl bevatten nog minder diacetyl dan een echte sigaret en dan hebben we het dus over één slechte stof van de duizenden die in een sigaret zitten.
p.s.
niettegenstaande dat ik kies voor smaakstoffen die geen diacetyl bevatten simpelweg omdat die keuze er is.

[ Voor 22% gewijzigd door luckyjan op 27-04-2016 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
En zoals ik al zei, smaakstoffen voor voeding zullen sowieso bestand zijn tegen de 200-220 graden die een coil ongeveer haalt want daar moeten ze ook tegen kunnen als voedsel in een pan of in een oven gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Royal College of Physicians :
"Dampen zou gepromoot moeten worden als een vervanging voor roken.", "Nicotine zonder Rook"

Gisteren heeft de Royal College of Physicians een 200 paginas tellend rapport gepubliceerd met de titel “Nicotine without smoke: Tobacco Harm Reduction” met, o.a. de volgende conclusies:

* Rokers kunnen gerust dampen en mogen aangemoedigd worden om te dampen en iedereen kan gerust zijn dat dampen VEEL VEILIGER is dan roken.

* Dampen is NIET een “gateway” die leid tot roken.

* Dampen resulteert NIET in de normalizering van roken.

* Regulatie mag NIET leiden tot significante beperkingen in de ontwikkeling en gebruik van “harm reduction” producten voor rokers.

* Dampen lijkt een EFFECTIEF middel wanneer gebruikt door rokers als een hulpmiddel voor het STOPPEN MET ROKEN.

* E-cigaretten worden aangeboden als een consumenten product en bewijzen reeds veel populairder te zijn dan NRT (kauwgom, pleisters, etc.) als vervangmiddel en CONCURENTIE voor reguliere cigaretten.

* Risicos voor de gezondheid die voortkomen van langdurig inhaleren van damp is ONWAARSCHIJNLIJK NIET HOGER dan VIJF PROCENT van de risicos van roken.

* Bewijs toont aan dat e-cigaretten voornamelijk en bijna exclusief gebruikt worden als een VEILIGER ALTERNATIEF voor roken, door bewezen rokers die de keus maken om de risicos gebonden aan het roken voor hunself OF ANDEREN te beperken, danwel volledig te stoppen met roken.

* In het belang van de algemene gezondheid is het belangrijk om dampen zo breed mogelijk te PROMOTEN als alternatief voor het roken, in de UK.

Voor alle duidelijkheid, deze publicatie is vele malen breder en belangrijker dan het reeds befaamde PHE rapport.
http://www.walesonline.co...398#ICID=sharebar_twitter

En het volledige rapport hier:
https://t.co/paw1lxya2J

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-09 16:53
Beste Tweakers,

Ik wil ook graag overstappen op "dampen" na inmiddels 10 jaar gerookt te hebben. Nu ben ik er inmiddels (dankzij dit forum) wel achter dat ik de standaard verkrijgbare units ga overslaan en direct met een professionele damper aan de gang wil. Maar voor nu wel de kant-en-klare producten, dus geen geknutsel voor dit moment. Echter zie ik door de bomen het bos niet meer. Wat raden jullie op dit moment aan?

Ik zie zelf veel de https://www.rookwinkel.nl...yetech-evic-vtc-mini.html voorbijkomen. Is dit een goed product om mee te starten? Alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside

Plainside

R3S3RV0IR D0G schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 09:23:
Beste Tweakers,

Ik wil ook graag overstappen op "dampen" na inmiddels 10 jaar gerookt te hebben. Nu ben ik er inmiddels (dankzij dit forum) wel achter dat ik de standaard verkrijgbare units ga overslaan en direct met een professionele damper aan de gang wil. Maar voor nu wel de kant-en-klare producten, dus geen geknutsel voor dit moment. Echter zie ik door de bomen het bos niet meer. Wat raden jullie op dit moment aan?

Ik zie zelf veel de https://www.rookwinkel.nl...yetech-evic-vtc-mini.html voorbijkomen. Is dit een goed product om mee te starten? Alvast bedankt voor de reacties.
Ik zal je geheid aanraden om via fasttech te bestellen heb het model hier voor je opgezocht :D

Kwa kwaliteit enzo moet je bij andere gebruikers zijn ik begin ook nog maar net.

[ Voor 4% gewijzigd door Plainside op 29-04-2016 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Plainside schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 09:30:
[...]

Ik zal je geheid aanraden om via fasttech te bestellen heb het model hier voor je opgezocht :D

Kwa kwaliteit enzo moet je bij andere gebruikers zijn ik begin ook nog maar net.
Bedankt voor de tip, scheelt aanzienlijk! Maar zoals ik zei, bomen, bos, zo gigantisch veel keuze zelfs op dit model. 75 WATT, 60 WATT, Liquid volume, aantal OHM... Geen idee wat te bestellen zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
R3S3RV0IR D0G schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 09:34:
[...]

Bedankt voor de tip, scheelt aanzienlijk! Maar zoals ik zei, bomen, bos, zo gigantisch veel keuze zelfs op dit model. 75 WATT, 60 WATT, Liquid volume, aantal OHM... Geen idee wat te bestellen zo.
Je kan ook beginnen met een goed beginners apparaat bijv deze:

http://www.gearbest.com/starter-kits/pp_335545.html?wid=1

Nu in de aanbieding daar voor 15 euro.

En hier kan je veel info vinden

http://www.acvoda.nl/

[ Voor 5% gewijzigd door luckyjan op 29-04-2016 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
R3S3RV0IR D0G schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 09:23:
Beste Tweakers,

Ik zou aanraden om te beginnen met een elektronisch regelbare mod en Aspire Nautilus (Mini) atomizers. Ik zou je ook aanraden om, als het budget het toelaat, minimaal twee setjes aan te schaffen (twee mods en twee atomizers). Ten eerste voor als er eentje niet werkt, dan heb je de andere nog; en ten tweede, twee verschillende tankjes om verschillende smaakjes uit elkaar te houden. Zelf gebruik ik drie sets; eentje voor mentholsmaakjes (als je ooit iets menthol-achtigs in een tank hebt gehad krijg je die mentholsmaak er nooit meer uit), eentje voor frisse fruitsmaakjes (appel, ananas, kiwi, cola, etc.) en eentje voor zoete meuk (vanille, karamel, kokos, banaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Mx. Alba schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 09:42:
[...]

Ik zou aanraden om te beginnen met een elektronisch regelbare mod en Aspire Nautilus (Mini) atomizers. Ik zou je ook aanraden om, als het budget het toelaat, minimaal twee setjes aan te schaffen (twee mods en twee atomizers). Ten eerste voor als er eentje niet werkt, dan heb je de andere nog; en ten tweede, twee verschillende tankjes om verschillende smaakjes uit elkaar te houden. Zelf gebruik ik drie sets; eentje voor mentholsmaakjes (als je ooit iets menthol-achtigs in een tank hebt gehad krijg je die mentholsmaak er nooit meer uit), eentje voor frisse fruitsmaakjes (appel, ananas, kiwi, cola, etc.) en eentje voor zoete meuk (vanille, karamel, kokos, banaan).
Heb je een voorbeeld van zo'n regelbare mod? Budget is ongeveer 100 euro. Daar moet toch wel wat moois voor te halen zijn? Voor nu gaat het bij mij ook voornamelijk om nicotine. Ben niet zo van de smaakjes :)

[ Voor 65% gewijzigd door Chefferson op 29-04-2016 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
R3S3RV0IR D0G schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 09:46:
Heb je een voorbeeld van zo'n regelbare mod? Budget is ongeveer 100 euro. Daar moet toch wel wat moois voor te halen zijn? Voor nu gaat het bij mij ook voornamelijk om nicotine. Ben niet zo van de smaakjes :)
Vorige week nog iemand aan het dampen gezet met deze spullen:

BatterijMod:
https://www.fasttech.com/...ico-75w-tc-vw-apv-box-mod

Verdamper:

https://www.fasttech.com/...c-bottom-coil-clearomizer

Gloeispiralen voor in de verdamper (die er standaard bij zit is een clone en niet altijd even goed):

https://www.fasttech.com/...ilus-mini-bvc-clearomizer

Batterij voor in de mod

http://www.nkon.nl/rechar...size/lg-inr18650-mj1.html

En dan dampen op 13 tot 15 watt :)

Volgens mij op 1 mei 15% extra korting met code LABORDAY bij Fasttech

p.s.
"Ben niet van de smaakjes" waren we allemaal in het begin denk ik maar dat veranderd nog wel in de tijd haha 8)

[ Voor 8% gewijzigd door luckyjan op 29-04-2016 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
R3S3RV0IR D0G schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 09:46:
Ja, je denkt nu dat je niet zo van de smaakjes bent, maar bij de meeste mensen die uiteindelijk toch allerlei verschillende smaakjes proberen gaat er dan een wereld voor ze open. En bij mensen om me heen heb ik gezien dat men moeite heeft om de sigaretten vaarwel te zeggen totdat men echt in verschillende smaakjes duikt - want dan heeft men die sigaret af en toe "voor de afwisseling" niet meer nodig, omdat je dan "voor de afwisseling" een ander smaakje pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
luckyjan schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 09:53:
[...]

Vorige week nog iemand aan het dampen gezet met deze spullen:

BatterijMod:
https://www.fasttech.com/...ico-75w-tc-vw-apv-box-mod

Verdamper:

https://www.fasttech.com/...c-bottom-coil-clearomizer

Gloeispiralen voor in de verdamper (die er standaard bij zit is een clone en niet altijd even goed):

https://www.fasttech.com/...ilus-mini-bvc-clearomizer

Batterij voor in de mod

http://www.nkon.nl/rechar...size/lg-inr18650-mj1.html

En dan dampen op 13 tot 15 watt :)

Volgens mij op 1 mei 15% extra korting met code LABORDAY bij Fasttech

p.s.
"Ben niet van de smaakjes" waren we allemaal in het begin denk ik maar dat veranderd nog wel in de tijd haha 8)
Sorry voor de vragen hoor maar wat ik nu het verschil tussen dit en de Joyetech eVic mini?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
R3S3RV0IR D0G schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 10:07:
[...]

Sorry voor de vragen hoor maar wat ik nu het verschil tussen dit en de Joyetech eVic mini?
Deze is kleiner van formaat. Verder niet veel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
Kijk eens bij e-dym.pl.

Prijzen zijn bijna gelijk aan China. maar wel in een paar dagen in huis.
Ik heb er al verschillende malen besteld, prima zaak.

Bijvoorbeeld de vtc mini voor €40, of een iStick pico voor €25. Pak daar een leuk tankje bij en je kunt voor €50~60 klaar zijn.

Vergeet ook een batterij (een 18650, samsung 25R of LG HG2) en de lader niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Domino schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 10:12:
Kijk eens bij e-dym.pl.

Prijzen zijn bijna gelijk aan China. maar wel in een paar dagen in huis.
Ik heb er al verschillende malen besteld, prima zaak.

Bijvoorbeeld de vtc mini voor €40, of een iStick pico voor €25. Pak daar een leuk tankje bij en je kunt voor €50~60 klaar zijn.

Vergeet ook een batterij (een 18650, samsung 25R of LG HG2) en de lader niet.
Bedankt voor de tip. Wil het idd zo snel mogelijk hebben. Maar in NL bestellen kost best een bak extra zeg. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Mx. Alba schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 10:03:
[...]

Ja, je denkt nu dat je niet zo van de smaakjes bent, maar bij de meeste mensen die uiteindelijk toch allerlei verschillende smaakjes proberen gaat er dan een wereld voor ze open. En bij mensen om me heen heb ik gezien dat men moeite heeft om de sigaretten vaarwel te zeggen totdat men echt in verschillende smaakjes duikt - want dan heeft men die sigaret af en toe "voor de afwisseling" niet meer nodig, omdat je dan "voor de afwisseling" een ander smaakje pakt.
Wie weet voor in de toekomst. Dan zou ik voor nu met 1 mod en 2 atomizers kunnen beginnen toch?
Door al die chinese sites snap je er helemaal geen reet meer van (pardon my french).

Denk google even en bestel zo'n ding. Totdat je op tweakers belandt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
China (fasttech, gearbest ed) zijn erg goedkoop maar het duurt twee tot vier weken voor je het in huis hebt.

Dit lijkt me ook wel een prima set om mee te beginnen. Een batterij erbij en wat vloeistof.

Wat rook je nu en hoeveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
of een Joyetech AIO in nederland

http://www.e-wolk.nl/nl/joyetech-ego-aio-kit.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside

Plainside

Ik heb ergens een lijstje met het spul dat ik uiteindelijk had besteld, nadeel is de coils veroorzaken een kleine lek is wel een snelle fix voor.
Als ik thuis ben zal ik het lijstje wel even door sturen.
Het gaat om het merk Kangertech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Domino schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 10:25:
China (fasttech, gearbest ed) zijn erg goedkoop maar het duurt twee tot vier weken voor je het in huis hebt.

Dit lijkt me ook wel een prima set om mee te beginnen. Een batterij erbij en wat vloeistof.

Wat rook je nu en hoeveel?
Kent, ongeveer 15 sigaretten per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:29
Pico of VTC mini is prima keuze!
De set (eventueel met Vtc mini ipv Pico) die Luckyjan aanraad lijkt me prima, maar ook de Pico set (mod+tank) die Domino aanraad is ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
Die heb ik pas unboxed :) Naast techshit unbox ik ook wel 's vapeshit ;)

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=lNAMm7ZNvL4]

[ Voor 7% gewijzigd door dodge_911 op 29-04-2016 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside

Plainside

dodge_911 schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 15:16:
[...]

Die heb ik pas unboxed :) Naast techshit unbox ik ook wel 's vapeshit ;)
Hoe kom je in hemelsnaam aan het geld om 3 van die dingen te kopen :|
Of zijn het gewoon review producten die worden opgestuurd naar jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
Plainside schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 15:27:
[...]

Hoe kom je in hemelsnaam aan het geld om 3 van die dingen te kopen :|
Of zijn het gewoon review producten die worden opgestuurd naar jou?
Geen van beiden. Heb je het eind van het filmpje wel gelezen?
Dit was op locatie, in de shop (mijn vaste liquidshop) zelf, ik moest dus maar uit de vitrine/voorraad pakken wat ik wilde unboxen. Wel zo handig als je om content verlegen zit voor je YouTube kanaal.

[ Voor 12% gewijzigd door dodge_911 op 29-04-2016 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside

Plainside

dodge_911 schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 15:29:
[...]

Heb je het eind van het filmpje niet gelezen?
Dit was op locatie, in de shop zelf, ik moest dus maar uit de vitrine/voorraad pakken wat ik wilde unboxen :)
Nee niet echt haha.
De baas liep langs dus snel even ander tab aanngeklikt maar das alsnog chill haha.
Dus geen evaring mee hoe die vape'd ?
Wil nog graag een dingetje die niet lekt wanneer de subtank word aangeraakt.
Als ik nu bij mijn kangertech hem in mij zak stop dan duurt het een halfuurtje en dat ding begint door de orings heen te lekken :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
Plainside schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 15:32:
[...]

Nee niet echt haha.
De baas liep langs dus snel even ander tab aanngeklikt maar das alsnog chill haha.
Wil nog graag een dingetje die niet lekt wanneer de subtank word aangeraakt.
Als ik nu bij mijn kangertech hem in mij zak stop dan duurt het een halfuurtje en dat ding begint door de orings heen te lekken :-(
Nee, helaas. Heb 'm enkel unboxed, niet getest of gereviewed. Voor reviews ken ik nog niet genoeg van het hele dampgebeuren. Maar doosjes openmaken met 'n mes kan ik als de beste B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside

Plainside

dodge_911 schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 15:33:
[...]

Nee, helaas. Heb 'm enkel unboxed, niet getest of gereviewed. Voor reviews ken ik nog niet genoeg van het hele dampgebeuren. Maar doosjes openmaken met 'n mes kan ik als de beste B-)
Dat kan jan en alleman wel haha.
Wat voor een mes was dat trouwens?
Heb zelf ook misschien een kleine obsessie met zak messen die er goed uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
Plainside schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 15:35:
[...]

Dat kan jan en alleman wel haha.
Wat voor een mes was dat trouwens?
Heb zelf ook misschien een kleine obsessie met zak messen die er goed uitzien.
Zero Tolerance ZT350

In other news : ik wil 'n nieuwe mod, zou ik gaan voor iets met 'n YiHi chip, of wat anders?
Mijn Crius bevalt me uitermate maar die vreet nogwal wat accu :D Vandaar bovenstaande vraag.
M'n Griffin daarentegen vind ik een veeleisend ding en ik gebruik 'm dus bijna niet.
Heb ze wel nog niet zelf gebouwd, dat deed de eigenaar van de vapeshop voor me terwijl ik aan het filmen was :D
Mx. Alba schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 10:03:
[...]

Voor mij was de smaak die me volledig overhaalde naar het dampen blackberry.
Daarvoor hopen tabakssmaakjes en dergelijke geprobeerd, maar die waren het allemaal net niet.
En daarna gind idd een smaakjeswereld voor me open. Ik hou van bessensmaakjes, zo blijkt.

[ Voor 40% gewijzigd door dodge_911 op 29-04-2016 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
Plainside schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 15:32:
[...]
De vrouw heeft er hier een liggen.

Op zich geen verkeerd dingetje, maar een vergelijking met een subtank gaat helemaal mank. Het is echt een mtl startset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside

Plainside

Domino schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 15:42:
[...]

De vrouw heeft er hier een liggen.

Op zich geen verkeerd dingetje, maar een vergelijking met een subtank gaat helemaal mank. Het is echt een mtl startset.
Echt puur bedoelt om te gebruiken onderweg dus zou niet zo verkeerd voor me zijn.
Of toch naar wat anders zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral_R2D2
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 19:51
ik ben op dit moment in Beijing;
weet iemand een webshop/manufacturer in Beijing die ik zelf zou kunnen bezoeken om een smoker te kopen?

ik spreek Chinees, dus ik kan direct zaken doen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Embryo1
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-01-2023
Admiral_R2D2 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 20:23:
ik ben op dit moment in Beijing;
weet iemand een webshop/manufacturer in Beijing die ik zelf zou kunnen bezoeken om een smoker te kopen?

ik spreek Chinees, dus ik kan direct zaken doen ;-)
Volgens Google : http://www.smartbeijing.c...hopping/new-smoke-cyovape.
Maar lijkt mij een erg klein winkeltje.
en van 1 t/m 3 juli 2016 is er een grote expo . Mogelijk ben je er dan (nog)
http://www.eventbrite.com...-2016-tickets-15412037820

[ Voor 14% gewijzigd door Embryo1 op 30-04-2016 23:59 ]

Alienware 17, 4700MQ, GTX780m, SSD, 120Hz. (Windows11) - XPS L702x , GT 555m, SSD, 120Hz (Windows 10) - Galaxy A52(2021) - Galaxy Tab S 10.5 - Galaxy Tab S6 lite - Galaxy Watch 4 Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral_R2D2
thanks!
ga ik proberen;
google werkt hier niet in China
ik gebruik hier www.baidu.com en die zoekengine is een stuk slechter en volgens mij ook hevig gecencureerd (alhoewel je best naar 4chan kunt surfen; wat dan weer vreemd is)

die beurs: wellicht ben ik er dan (weer);
ik ga zeker eens kijken wat ik met mijn reisschema kan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Dodge, cuboid of rx200?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral_R2D2
found them :-)
wel stervensduur daar; omgerekend 100 euro betaald voor iets dat ik in Nederland voor (denk ik) zo'n 60 euro had kunnen kopen;
een of andere Amerikaanse import;
de baas was niet aanwezig en de "bediende" kon geen korting of extra zaken geven;
aangezien ik gewoon wilde kopen heb ik het onderhandelingsspelletje maar opgegeven en gewoon gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Keuze gemaakt, ben zaterdag naar een winkel in Hilversum geweest (Liquid Sigaret op de Havenstraat). Ben daar zeer goed geholpen. Werd serieus tijd gemaakt voor uitleg en diverse mogelijkheden. Uiteindelijk gegaan voor de Joyetech eVic-VTC Mini met een Vengeance verdamper (0.2 Ohm). Even wennen nog. Moet eerlijk zeggen dat de behoefte aan een sigaret nog best aanwezig is.

Maar al met al zeer tevreden!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside

Plainside

R3S3RV0IR D0G schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 10:01:
Keuze gemaakt, ben zaterdag naar een winkel in Hilversum geweest (Liquid Sigaret op de Havenstraat). Ben daar zeer goed geholpen. Werd serieus tijd gemaakt voor uitleg en diverse mogelijkheden. Uiteindelijk gegaan voor de Joyetech eVic-VTC Mini met een Vengeance verdamper (0.2 Ohm). Even wennen nog. Moet eerlijk zeggen dat de behoefte aan een sigaret nog best aanwezig is.

Maar al met al zeer tevreden!!
Ik damp nu al een paar maanden en rook af en toe daarnaast nog maar de drang om een echte sigaret te roken wordt steeds kleiner.
En zelf vindt ik het er een beetje dom uitzien als je openbaar aan zo'n ding zuigt.
Wat ik wel merk is dat wanneer ik thuis ben constant bezig ben met dat ding en dat liquids er door heen vliegen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Plainside schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 12:28:
[...]

Ik damp nu al een paar maanden en rook af en toe daarnaast nog maar de drang om een echte sigaret te roken wordt steeds kleiner.
En zelf vindt ik het er een beetje dom uitzien als je openbaar aan zo'n ding zuigt.
Wat ik wel merk is dat wanneer ik thuis ben constant bezig ben met dat ding en dat liquids er door heen vliegen.. :)
Precies dit, het zal even wennen zijn denk ik. Maar net in mijn pauze gewoon tussen collega's in met de unit :)
Even lachen en na wat uitleg vinden ze het toch wel interessant. Vind wel dat het display heel snel krast. Nu al een paar zichtbare krasjes... Denk dat mijn trouwring de oorzaak is. Zonde, ben nogal een mieren&*#%$ op dat gebied...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside

Plainside

R3S3RV0IR D0G schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 12:38:
[...]

Precies dit, het zal even wennen zijn denk ik. Maar net in mijn pauze gewoon tussen collega's in met de unit :)
Even lachen en na wat uitleg vinden ze het toch wel interessant. Vind wel dat het display heel snel krast. Nu al een paar zichtbare krasjes... Denk dat mijn trouwring de oorzaak is. Zonde, ben nogal een mieren&*#%$ op dat gebied...
enigste ring die ik heb is om mijn duim en komt niet eens in de buurt van mijn display haha.
Hij is wel vies door olie op mn handen maar dat maakt opzich niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Zit al te checken of er losse onderdelen te koop zijn maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
Losse onderdelen voor wat? Een mod van $30? Doe jezelf een plezier en koop een reserve: klikkerdeklik

Mods kun je nooit genoeg hebben >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:12

mrsar

waar een sar is,is een wodka

heb er ook 4 rondom mijn pc scherm staan :P maar ja je wil soms wat afwisselen he qua smaakjes en sub-ohm etc,en ik verwissel niet van tank,ik heb gewoon een andere mod staan met een ander smaakje :+

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Dat is ook een idee ja. Dan wil ik wel een andere verdamper erop. Tips? De Aspire atlantis zou er ook op moeten kunnen, iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
Alles met een 510 kan erop. Er zijn nauwelijks nog tanks zonder 510.
Kijk eens naar een ehpro bachelor (gewoon of nano) of een serpent mini.

Ik zweer nog steeds bij mijn erl's maar doe worden zo langzamerhand erg zeldzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Domino schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 14:15:
Alles met een 510 kan erop. Er zijn nauwelijks nog tanks zonder 510.
Kijk eens naar een ehpro bachelor (gewoon of nano) of een serpent mini.

Ik zweer nog steeds bij mijn erl's maar doe worden zo langzamerhand erg zeldzaam.
Ik zie de mijne nog wel eens in de la liggen. Leuk ding, maar naast de crius is het het toch niet helemaal meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
Subohm tanks (aromamizers ed) gebruik ik alleen thuis. Onderweg of op het werk alleen mtl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Domino schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 14:22:
Subohm tanks (aromamizers ed) gebruik ik alleen thuis. Onderweg of op het werk alleen mtl.
Wat is het verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 11:21
Enorme wolken versus laffe damp ;)

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
renzo4000 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 14:26:
Enorme wolken versus laffe damp ;)
Nu snap ik het. Dit kan ik op mijn Vengeance gewoon instellen door aan een ring te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
Hehe.

Heel kort, mtl is hoe je vroeger je sigaret rookte. In de mond en dan in de longen. Subohm is vrijwel altijd direct naar de longen.

Veel wolken worden niet altijd op prijs gesteld hierzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelleh
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09-2024
Hallo, hier een tevrede VTC Mini/Goblin V1 Mini(authentic) gebruiker!

Deze set gebruik ik icm https://www.fasttech.com/p/1841103 (pre-coiled nichrome wire)
(zelf de coils maken heb ik geprobeerd, maar dat vind ik nog wat gedoe, voor de prijs bevallen mij de pre-coiled wel erg goed)

Alleen zou ik wel eens gebruik willen maken van de TC functie op de VTC Mini,
nu begreep ik dat de Goblin v1 beperkt is in de ruimte voor de coils. ik kom er niet helemaal uit wat ik dan voor pre coiled wires moet hebben
Ik heb naar SS316L/NI/TI coils gekeken, maar de depth lijkt allemaal 4mm of groter, dus ik twijfel of dat gaat werken.

Heeft hier iemand toevallig ook de Goblin V1 mini en ervaring met pre coiled TC wire ?
dan ontvang ik daar graag een linkje van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
nichrome kan toch ook TC?

Ik heb het meermaals geprobeerd, maar zie er de meerwaarde niet van in. Misschien SS eens proberen als de RX200 binnen is, dat schijnt wat beter te verwerken zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
Volgens mij niet. NiCr heeft een temperatuur coëfficiënt van nagenoeg nul (link).

Kanger heeft ooit een NiCr temperatuur geregelde mod uitgebracht, maar dat werkte voor geen meter.
Reviews van oa Phil Busardo en Nick Green toonden dat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Ni200 is dus anders dan nichrome?

Iemand hier al ss316l gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichiel
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-08 15:22
Ja, ik gebruik al een tijdje enkel SS316L. Temp control met de VTC-mini werkt vrij goed. Af en toe doet het wel wat vreemd maar het grote voordeel is dat je dan gewoon op power-mode kan over schakelen.

Mijn huidige build is dikke 24AWG SS316L, spaced 7 wraps in een wotofo serpent. In temp control zet ik hem op 170° en 35W, als deze wat vreemd doet zet ik hem gewoon op 25W in power mode en gaat ie lekker verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
418O2 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 16:28:
Ni200 is dus anders dan nichrome?

Iemand hier al ss316l gebruikt?
Nichrome is idd anders als ni200. Ni200 is bijna pure nikkel.

De algemene nichrome benaming is feitelijk incorrect, het is nichrome met een getal erachter (nichrome 80, nichrome 60 ed) waarbij het getal het percentage nikkel in de legering aanduid.
Pagina: 1 ... 22 ... 104 Laatste

Let op:
Zoals ook op het hele forum geldt: V&A is in dit topic expliciet niet toegestaan, niet uit eigen naam maar ook niet hinten naar anderen.