Ik zal maar eens een poging doen dan:Bob Popcorn schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:53:
[...]
Het hele smaakjesverbod is niet bedoeld om de verstokte damper af te laten kicken, alleen om de drempel om te beginnen met vapen te verhogen.
Het gateway effect is bewezen onzin, dus vapen en dan overstappen naar analoge sigaretten is een mythe.
De NVWA regelt echt totaal niets anders dan reclameverbod boetes.
De NVWA wist toen ik er op bezoek was, geeneens hoe een e-liquid verpakking er uit zag.
Dat hele gebeuren van de ECID-nummers: wordt niet op gecontroleerd, is gewoon een farce.
Import? Hele ladingen eliquid komen binnen als "etherische olie".
Vlaggetje/banner buiten de winkel met opdruk "e-sig"of iets dergelijks? 1500eu boete.
Website vermelding met iets van korting? 1500 eu boete
De verkeerde waarschuwingstekst op een verpakking? 1500 eu boete.
Maar als je de correcte tekst op een niet ECID-geregistreerd of een in NL verboden artikel hebt....ze weten het niet.
Geloof me wanneer ik zeg dat ik nog geen enkele winkel een boete heb zien krijgen voor een product dat geen ECID-nummer heeft...en ze verkopen ze massaal.
De makkelijke dingen, websiteteksten, reclames, daar gaan ze op. Voor de rest zijn het leken.
200mg nic kopen? Eeezypeezy. VG haal je bij de apotheek, PG ook. Aroma? Joh, zelfs de vanille van Dr Oetker is te doen.
En alle landen om ons heen verkopen lekker door.
Het punt is dat men gewoon niet weet hoe er mee om te gaan. Je mag dus niet binnen vapen, toch?
Nou, ik vape 0mg, dus geen nicotine. Leg mij eens uit hoe dit schadelijker is voor mijn medemens dan als we samen de kindervoorstelling van Joris en de Draak, waarbij ze dus megawalmen VG/PG de zaal in schieten als sfeereffect, bezoeken. De NVWA had hier dus geen antwoord op en bediende zich van een vaag ontwijkend verhaal.
We hebben een EU, dus alles moet langzaam aan hetzelfde zijn, maar toch kan ik in DE gewoon >2ml tankjes/pods kopen. Ook kan ik daar legaal hoger nicotine shots kopen.
Hert is een puinhoop die ze gemaakt hebben met de tabakswet, dat ECID-systeem en het niet controleren van de belangrijkste stof: de eliquid zelf.
Zolang FlavorArt, The Parfumes Apprentice, Capella, The Flavors Apprentice en consorten blijven bestaan, zul je altijd smaakjes hebben. Zelfs voor de jeugd, want die snapt bijster goed hoe handel te drijven.
Ze bestellen de Disposables via Ali en dealen ze vanuit de buddyseat, daar komt geen vapeshop aan te pas.
Om nog een voorbeeld te geven hoe achterlijk de NVWA is:
In de Tabakswet is geregeld dat elk product dat gebruikt wordt ten behoeve van de electronische sigaret aangemeld moet worden in een database, via de TPD kom je dan weer in de EU-CEG en alle producten staan daarin vermeld met een ECID, In dezelfde tabakswet staat geregeld dat de Overheid deze data, al dan niet met uitsluiting van bedrijfsgeheimen, openbaar moet maken.
MAAR DAT DOEN ZE DUS NIET! Want, hun antwoord, dat besluiten ze zelf of en wanneer ze dat doen..,
Hoe moet jij, als consument, dan weten of jij een EU/NL goedgekeurd product koopt bij jouw winkel? Of hoe moet jij, als winkeleigenaar, weten of de groothandel het juiste product verkoopt?
In het VK zijn ze daar dus wel mee bezig geweest, je kon gewoon een mega excell bestand downloaden van de MHRA site.
Nederland is een grote puinhoop......
http://yor.minitroopers.com