kijk eens aan...
https://www.navitron.org.uk/forum/index.php?topic=26562.0
https://www.navitron.org.uk/forum/index.php?topic=26562.0
Heeft ook iemand iets tastbaars voor deze verplichting vanuit Enecsys? Ik had gehoopt op een soepele oplossing, maar de installateur lijkt daar anders over te denken. Als ik aannemelijk kan maken dat hij een piekspanningsbeveiliging had moeten installeren, wordt hij misschien wat coöperatiever.wersitime schreef op zondag 22 maart 2015 @ 18:22:
[...]
...
En denk er aan, een piekspanningsbeveiliging is een verplichting door Enecsys. Dit verplichten ze niet voor niets.
[ Voor 72% gewijzigd door P_Tingen op 15-06-2016 16:43 ]
... en gaat over tot de orde van de dag
Toch?The inverters must always be installed on a branch circuit with a 2P + 1P external transient voltage surge arrestor.
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Deze meteen even doorgestuurd naar mux voor als hij naar de Enecsys gaat kijken.
Ermmm, 2P + 1P is in een taal die ik niet zo kan plaatsen. Wie weet hier voorbeelden van of weet een link naar wat uitleg? Als ik mijn 2 grijze hersenellen eroplos laat dan denk ik fase en nul bescherming naar aarde en fase en nul tov van elkaar. Valt niet veel over te vinden via googol. ;-)
[ Voor 32% gewijzigd door wersitime op 10-08-2016 13:55 . Reden: Aanvulling ]
www.mrmodelrailroad.com
Verwijderd
Verwijderd
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Verwijderd
Verwijderd
Ik heb via marktplaats de mijne ingeruild voor een gereviseerde uitvoering, en het systeem werkt weer.MoneyFor schreef op zondag 18 september 2016 @ 15:47:
Dat is inderdaad jammer, kan niet zeggen dat ik daar zelf problemen heb mee gehad, diegene die ik heb opengemaakt waren allemaal kurkdroog vanbinnen.
Misschien kan je hier eens proberen om een nieuwe te vinden: LINK
Succes alvast.
Serie-nr | ||||||
Start | End | Manuf. date | Instal. date | Failure? | Failure date | User |
01100 | 29200 | N/A | aug-2013 | Y | jan-2017 | Dylotic |
[ Voor 36% gewijzigd door MoneyFor op 18-03-2017 06:25 ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Oke thanks!!!Microkid schreef op maandag 3 april 2017 @ 17:32:
Klopt, dat zijn de spannings converters. Is heel normaal.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
[ Voor 3% gewijzigd door vogel1001 op 20-05-2017 13:11 ]
[ Voor 3% gewijzigd door wautah91 op 29-08-2017 11:34 ]
Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter
Dat is correct.wautah91 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:28:
Ik heb de installateur gesproken en hij wil niet op basis van vermoeden iets komen doen. Ik wil dus direct de panelen gaan uitlezen. Ik wil het liefst zelf niet het dak op, dus het enige waar ik iets mee kan is denk ik de dikke zwarte kabel die bij de ketel op zolder uit het dak komt. Vermoedelijk komt die uit de omvormer. (de SMI-480-60)
Helaas geeft de slimme meter alleen het netto verbruik weer, en niet de bruto productie. Je zal dus met een stroomtang de zwarte kabel moeten monitoren. Dit is gewoon 230 Vac, dus met een stroomtang zou dat moeten werken, als er een gewone stekker aan zit zou je nog een kWh/energiemeter kunnen gebruiken, ik heb gewoon een losse kWh meter in de meterkast (~25 euro) om de bruto productie te meten.De vraag is:
- Loopt er DC of AC in deze kabel?
- Is deze kabel (veilig!) te monitoren door middel van een stroomtang/multimeter/YouLess/Arduino? (niet voor het voltage, dat zal wel 12v/24v/230v zijn, maar het wattage)
- Wat is jullie vermoeden wat er aan de hand is?
- Is het vervangen van de omvormers te doen voor een thuisklussert?
Bedankt voor je reactie. Ik heb zojuist even de doos open geschroefd waar de kabel de muur in gaat. Hierachter zit een kroonsteentje met geel/groen + bruin + blauw. Mooi!databeestje schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 12:55:
Helaas geeft de slimme meter alleen het netto verbruik weer, en niet de bruto productie. Je zal dus met een stroomtang de zwarte kabel moeten monitoren. Dit is gewoon 230 Vac, dus met een stroomtang zou dat moeten werken, als er een gewone stekker aan zit zou je nog een kWh/energiemeter kunnen gebruiken, ik heb gewoon een losse kWh meter in de meterkast (~25 euro) om de bruto productie te meten.
Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter
Dat is supermakkelijk.wautah91 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 18:36:
[...]
Bedankt voor je reactie. Ik heb zojuist even de doos open geschroefd waar de kabel de muur in gaat. Hierachter zit een kroonsteentje met geel/groen + bruin + blauw. Mooi!
Correct, zo heb ik het ook voor mijn Soladin 600 gedaan waar ik vroeger de Duo gebruikte. Alleen moest ik daar de kWh meter voor ombouwen, deze kon maar 1 kant op metenKan ik een stopcontact monteren + stekker en dan zo'n Kwh meter daarin steken? Moet ik dan nog een speciale hebben? Hoe monteer ik veilig een stekker aan die zwarte kabel? Er staat toch spanning + stroom op als de zon schijnt?
[ Voor 12% gewijzigd door Microkid op 19-03-2021 13:15 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
www.mrmodelrailroad.com
[ Voor 12% gewijzigd door Microkid op 30-08-2021 21:51 ]
Monitoring kan overigens met een DTU-wifi, maar die zag ik bij Cedel webshop zo gauw niet staan. Wel hier voor 109,-.wersitime schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:04:
Ik knip de kabel van de Enecsys door en zet hier aan de andere kant een contrasteker van Hoymiles op zodat ik de Hoymiles op de Wieland connectors kan aansluiten zonder alle kabels te hoeven vervangen.
Enphase heeft geen microinverters voor 2 panelen. Ik zal daarom alle bekabeling moeten veranderen, maar anders had ik inderdaad voor Enphase gekozen. PV Output heb ik al dus dat werkt bij mij met elke inverter. Ook het koppelen met een Hoymiles gaat makkelijker.Microkid schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 21:43:
@wersitime Waarom de Hoymiles? En niet een micro-omvormer van Enhpase, die je ook nog eens kan uitlezen en kan koppelen aan PVoutput?
www.mrmodelrailroad.com
Inderdaad omstekkeren gaat makkelijker met Hoymiles zodat ik de Wieland connectors kan gebruiken en de bekabeling van Enecsys kan laten zitten. Ik maak hiervoor korte verloopkabels. Ook kan ik dan de nog werkende Enecsys laten zitten zolang als ze het nog doen. Cedel levert de DTU ook, hij staat alleen niet op de website.WackoH schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 00:04:
Ik vermoed omdat de contrastekkers voor de Hoymiles op ene kabel gezet kunne worden, en die voor bv. APS niet:
[...]
Monitoring kan overigens met een DTU-wifi, maar die zag ik bij Cedel webshop zo gauw niet staan. Wel hier voor 109,-.
Verder is dit merk relatief goedkoop (~30% minder dan APS. Enphase is natuurlijk nog een heel stuk duurder...)
Maar het is ook onbekend, en dus betrouwbaarheid is onzeker.
Iets met ezel en steen
www.mrmodelrailroad.com
[ Voor 10% gewijzigd door wersitime op 31-08-2021 12:41 ]
www.mrmodelrailroad.com
Mja. Ik heb nu ook Enecsys inverters voor 2 panelen. Maar ik weet 100% zeker dat als die ooit de geest gaan geven, dat ik toch voor enkele Enphase IQ7+ ga, 1 per paneel. Ik heb 300Wp panelen, dus dat zou dan voor Hoymiles een HM-800 moeten worden van 240 euro, Het prijsverschil met 2 stuks IQ7+ (115 euro per stuk) is er amper. (op wat extra kabel na dan om de inverters aan elkaar door te lussen). Daarnaast ken ik Hoymiles totaal niet, terwijl Enphase toch wel 1 van de bekendste is.wersitime schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:21:
[...]
Enphase heeft geen microinverters voor 2 panelen. Ik zal daarom alle bekabeling moeten veranderen, maar anders had ik inderdaad voor Enphase gekozen. PV Output heb ik al dus dat werkt bij mij met elke inverter. Ook het koppelen met een Hoymiles gaat makkelijker.
Groeten Henny.
Wat er aan kabels bij kwam viel me nog best tegen bij Enphase en ook APS wanneer ik de dubbele inverters door enkele ging vervangen. Ik kwam met Hoymiles het gunstigst uit, of die keuze de juiste is, de tijd zal het leren.Microkid schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:51:
[...]
Mja. Ik heb nu ook Enecsys inverters voor 2 panelen. Maar ik weet 100% zeker dat als die ooit de geest gaan geven, dat ik toch voor enkele Enphase IQ7+ ga, 1 per paneel. Ik heb 300Wp panelen, dus dat zou dan voor Hoymiles een HM-800 moeten worden van 240 euro, Het prijsverschil met 2 stuks IQ7+ (115 euro per stuk) is er amper. (op wat extra kabel na dan om de inverters aan elkaar door te lussen). Daarnaast ken ik Hoymiles totaal niet, terwijl Enphase toch wel 1 van de bekendste is.
www.mrmodelrailroad.com
Tja....wersitime schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 21:15:
[Afbeelding]
Voor de geinteresseerden. De failure rate van Hoymiles is 0.18%.
[ Voor 6% gewijzigd door WackoH op 31-08-2021 22:43 ]
www.mrmodelrailroad.com
Dit is de monitor van Hoymiles op de website van SolarStrada. Zelf bestel ik bij Cedel, zijn wel stuk duurder maar zij helpen snel, duidelijk, en goed. Vindt ik de meerprijs wel waard. SolarStrada heb ik dezelfde vragen gesteld maar nog geen antwoord ontvangen. Hier op Tweakers ook positieve ervaringen van Cedel maar van SolarStrada niets te vinden. Ook bij andere merken heb ik dezelfde vragen gesteld, niet een keer een antwoord ontvangen.MoneyFor schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:36:
Voor de Hoymiles inverters zie ik deze staan, ga die inverter eens testen bij een volgende gelegenheid.
Hoymiles DTU-Light W100
www.mrmodelrailroad.com
[ Voor 10% gewijzigd door wersitime op 01-09-2021 18:32 ]
www.mrmodelrailroad.com
[ Voor 24% gewijzigd door wersitime op 02-09-2021 17:03 ]
www.mrmodelrailroad.com
APS viel voor mij af vanwege dat alle bedrading moest worden vervangen met bijbehorende kosten. Het leek bij APS niet mogelijk er een verloopkabel op te zetten naar de bestaande Wieland connector. Ook heb ik bij vragen over de APS geen antwoord hierover gekregen. Bij Cedel krijg ik steeds een duidelijk antwoord. Is me veel waard. Hoymiles is dan wel niet zo bekend in Nederland maar zolang ze niet failliet zijn en er gaat iets stuk kun je terugvallen op de garantie. Dat was het probleem met Enecsys, die waren failliet.WackoH schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 08:59:
Ik zou Hoymiles met APS vergelijken, en niet met Enphase.
Die laatste schaal ik toch in een hogere categorie vanwege veel langer (bekend) track record.
Het verschil met APS is veel geringer, want een QS1 (ook 4 panelen) is voor 330 te krijgen. Voor die 80 Euro verschil was ik niet met een onbekend merk aan de gang gegaan...
Maar iemand moet het doen. En APS doet wel of ze Amerikaans zijn, maar achter de schermen is het allemaal Chinees en ook de servers staan daar.
www.mrmodelrailroad.com
Er is natuurlijk steeds ontwikkeling. Zo krijgt APS binnenkort (?) de DS3 die 2 panelen tot samen 900W aankan.Ronald schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 09:14:
@WackoH Cedel heeft hem niet op de site, maar er is een 1500W versie van de Hoymiles.
Dat is best nuttig met de steeds rijkere keuze van goedkope 400W+ panelen
Ja, dat schreef je al eerder. Snapte ik niet helemaal want je hebt deze toch waar je een Wieland stekker aan kunt zetten?wersitime schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:46:
[...]APS viel voor mij af vanwege dat alle bedrading moest worden vervangen met bijbehorende kosten. Het leek bij APS niet mogelijk er een verloopkabel op te zetten naar de bestaande Wieland connector.
APS heeft niet de beste reputatie als op klantvriendelijkheid aankomt, is mijn indruk. Ik kwam wat negatieve zaken op internet tegen.Ook heb ik bij vragen over de APS geen antwoord hierover gekregen. Bij Cedel krijg ik steeds een duidelijk antwoord. Is me veel waard.
En zo leren wij weer of dat Hoymiles wat is. Houd ons op de hoogteHoymiles is dan wel niet zo bekend in Nederland maar zolang ze niet failliet zijn en er gaat iets stuk kun je terugvallen op de garantie. Dat was het probleem met Enecsys, die waren failliet.
[ Voor 3% gewijzigd door WackoH op 03-09-2021 16:08 ]
Ok, dit wist ik niet, ik zag steeds van die vreemde connectors en ging er van uit dat het niet mogelijk was dit om te zetten naar Wieland. Ja dat krijg je natuurlijk ook wanneer je geen antwoord krijgt op toch wel simpele vragen over het aansluiten van APS en connectors.WackoH schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 15:59:
[...]
Ja, dat schreef je al eerder. Snapte ik niet helemaal want je hebt deze toch waar je een Wieland stekker aan kunt zetten?
[Afbeelding]
Maar bij APS had je dit per omvormer nodig gehad. Grootste voordeel van die Hoymiles lijkt me dat je de AC gewoon door kunt lussen, en geen aparte kabel nodig hebt.. Dat is mooi, want de omvormers hangen normaal direct onder de panelen, dus deze verbindingen zitten daar ook lekker droog. [ik dacht da tde sonnector direct op de omvormer zat. Maar dat klopt niet. zit ook een kabel.]
[...]
APS heeft niet de beste reputatie als op klantvriendelijkheid aankomt, is mijn indruk. Ik kwam wat negatieve zaken op internet tegen.
[...]
En zo leren wij weer of dat Hoymiles wat is. Houd ons op de hoogte
www.mrmodelrailroad.com
[ Voor 5% gewijzigd door wersitime op 09-09-2021 19:16 ]
www.mrmodelrailroad.com
[ Voor 97% gewijzigd door wersitime op 15-09-2021 09:06 . Reden: Fout gemaakt. Doordat ik in Android werkte ging er iets fout. ]
www.mrmodelrailroad.com
[ Voor 3% gewijzigd door wersitime op 15-09-2021 09:14 ]
www.mrmodelrailroad.com
www.mrmodelrailroad.com
www.mrmodelrailroad.com
www.mrmodelrailroad.com
www.mrmodelrailroad.com
www.mrmodelrailroad.com
www.mrmodelrailroad.com
www.mrmodelrailroad.com
[ Voor 22% gewijzigd door SkiFan op 04-05-2022 21:47 ]
www.mrmodelrailroad.com
[ Voor 89% gewijzigd door teacher op 20-08-2024 08:28 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq