Enecsys Micro Inverter - herstellen

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel1001
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-09-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Bah.

Hier ook een inverter kapot en mijn installateur probeert er nu onderweg te komen. Ik heb het spul in april 2014 laten aanleggen. Hoe is jullie ervaring met het verhalen van garantie?

In een oude post lees ik:
wersitime schreef op zondag 22 maart 2015 @ 18:22:
[...]
...
En denk er aan, een piekspanningsbeveiliging is een verplichting door Enecsys. Dit verplichten ze niet voor niets.
Heeft ook iemand iets tastbaars voor deze verplichting vanuit Enecsys? Ik had gehoopt op een soepele oplossing, maar de installateur lijkt daar anders over te denken. Als ik aannemelijk kan maken dat hij een piekspanningsbeveiliging had moeten installeren, wordt hij misschien wat coöperatiever.

Ik heb inmiddels een handleiding voor de installatie gevonden (klik) maar het is voor een leek niet erg toegankelijk. Waar zoek ik naar? Surge Protection?

[ Voor 72% gewijzigd door P_Tingen op 15-06-2016 16:43 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:51

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

The inverters must always be installed on a branch circuit with a 2P + 1P external transient voltage surge arrestor.
Toch? :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Ja, dat had ik ook gezien, maar er staat ook een verhaaltje boven dat dat voor bepaalde situaties geldt. Geldt dat dan ook voor Nederland?

Straks kom ik daar mee aanzetten en veegt de installateur het zo van tafel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 18:11

databeestje

Von PrutsHausen

Deze meteen even doorgestuurd naar mux voor als hij naar de Enecsys gaat kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel1001
Ermmm, 2P + 1P is in een taal die ik niet zo kan plaatsen. Wie weet hier voorbeelden van of weet een link naar wat uitleg? Als ik mijn 2 grijze hersenellen eroplos laat dan denk ik fase en nul bescherming naar aarde en fase en nul tov van elkaar. Valt niet veel over te vinden via googol. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Mijn installateur leek eerst niet zoveel sjoege te willen geven, maar na nog een mail van mijn kant blijkt hij toch wat coöperatiever te zijn.

For the record: ik heb een vriendelijke mail gestuurd waarin ik benadruk dat ik het vervelend vind dat de fabrikant failliet is maar de installateur toch in principe mijn eerste aanspreekpunt is. Verder heb ik gezegd dat ik best een oplossing wil waarin we beide een deel van de pijn dragen. Vervolgens kwam het aanbod om eea 50:50 op te lossen. Er wordt een andere (tweedehands) inverter opgesnord en gemonteerd en tevens een piekspanningsbeveiliging gemonteerd. Al met al zal ik nog wel wat geld kwijt zijn, maar het wordt in ieder geval opgelost en dat is al heel wat; ik zit nu knarsetandend naar de zon te kijken en me te bedenken dat ik 50% méér opbrengst had kunnen hebben :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Inmiddels heeft mux een update video geplaatst met betrekking tot de Enecsys micro omvormers. Helaas zijn de units nog niet werkend maar heeft hij wel het e.e.a. aan kapotte componenten gevonden en eigenaardig gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01-09-2021
fingers crossed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdhorst12
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-07-2021
Deze verhalen zo lezend geloof ik dat ik ontzettend veel geluk heb met mn enecsys 480 gen I. Ik heb er 7 liggen waarvan er ooit 1 defect is gegaan. Die is vervangen, na wat aandringen, door de leverancier.

Ik heb wel inmiddels een eigen monitor als winforms applicatie draaien op een externe vps. De gateway stuurt daar zn data heen en ik zie de actuele opbrengst. \

Ik heb geen overspanningsbeveiliging noch een netfilter. Wellicht kunnen de netfilters uit het oude X10 programma van marmitek of holec wat doen maar vooralsnog draait alles hier zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
Lap gisteren weer één gesneuveld, was nog één van de eerste en heeft in z'n leven 1027 kWh opgebracht.

sn : 100025178

Mijn groot probleem is op dit moment dat ik gewoon niet meer weet waar welke inverter op het dak ligt. Door iedere keer te vervangen en te doen niet goed meer genoteerd. Volgend probleem is dat mijn lijf me wat in de steek laat en ik niet in staat ben op het dak te gaan om alles na te kijken :-( .

@Wersitime & Vogel1001, hebben jullie wat meer gegevens van APS welk type enz... en wat doen jullie met de monitoring om deze uit te lezen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
  • Laatst online: 29-04 12:43
Aangezien ik nog steeds aan het knokken was met de leverancier van de installatie over het vergoeden van de kosten heb ik nog steeds de laatste defecte inverter niet vervangen. Aangezien een rechtszaak te duur was in verhouding tot de geleden schade heeft de rechtsbijstandverzekering nu alle kosten rechtstreeks aan mij betaald ipv. de kosten voor een rechtszaak. Ook heeft de verzekering nog een flink bedrag uitgekeerd. Al met al er toch nog erg goed uitgesprongen. De leverancier is echt tot het uiterste gegaan om de zaak tegen te werken. Is hem dus niet gelukt. Internet en klachtenkompas staat inmiddels vol van klachten van deze installateur, ik was dus niet de enige.

Ik ga echter bij nader inzien toch geen APS plaatsen. Het aanbod aan Enecsys inverters is inmiddels zo groot dat ik een tweedehands Enecsys ga plaatsen. Ook gezien de ervaring met de piekspannings beveiliging durf ik dat nu wel aan.

Ik zal het wel zelf moeten doen want ik heb diverse installateurs benaderd maar niemand wil ook maar iets met Enecsys te maken hebben. Begrijpelijk natuurlijk. Maar aangezien we een paar maanden weg zijn zal dit voorlopig nog niet gaan gebeuren.

Monitoring doe ik met de Rpi maar niet elke inverter meer individueel. Het programma van NLMaca wil helaas niet betrouwbaar werken op mijn Rpi. Oorzaak is helaas nooit gevonden maar een programma wat ik van de Github heb geplukt blijft wel goed werken. Hiermee lees ik de minikWh meter uit die tussen de zonnepanelen is geplaatst en stuur dat naar PVOutput.

Om de inverters individueel te controleren van tijd tot tijd dat doe ik met http://www.unitgate.eu/. Een perfect programma, kwestie van starten en hij zoekt het allemaal zelf uit. Dus je hoeft niets in te stellen hij vindt de Gateway vanzelf. Dit werkt onder Windows maar omdat ik maar af en toe even kijk hoeft de pc niet altijd aan te staan.

Groeten,
Henny

[ Voor 32% gewijzigd door wersitime op 10-08-2016 13:55 . Reden: Aanvulling ]

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
Hey Henny bedankt voor je reactie, ik gebruik ook die Unigate evenals Enecsys Generation 1 PC Monitor 2.5. beide programma's werken goed maar inderdaad je PC moet altijd aanstaan. Nu is dit laatste bij meestal het geval van 7u tot 18u en dan heb ik toch een groot gedeelte gelogd.

Nu wat die piekspanningbeveiliging betreft staat die er bij mij ook tussen en toch nog enkele gesneuveld sindsdien. Ik leg mijn hoop een beetje op "mux" als die hem uiteindelijk hersteld krijgt en we weten de oorzaak zodat we tot herstelling kunnen overgaan zo fijn zijn.

Het enige wat mij nu parten speelt is mijn gezondheid om op het dak te gaan om ze te vervangen, ben dit inmiddels wel gewend maar mijn lijf wil op dit ogenblik absoluut niet mee.

Mocht je tips hebben voor aankoop van Enecsys inverters dan verneem ik dat graag maar het is toch een item dat je moet kunnen kopen in vertrouwen want ik zou je er makkelijk 16 kunnen aansmeren maar die werken helaas niet :) ... je begrijpt wat ik bedoel he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ha allemaal

Zijn er op dit forum al mensen die een enecsys gen 2 invertor hebben weten te fixen?\

Ik heb er met veel geweld een open gekregen en ze zijn dus helemaal volgestort met rubber. Repareren lijkt dus geen optie.

4 van de 20 inverters zijn inmiddels stuk en er zit geloof ik weinig anders op dan ze weg te gooien.

Iemand suggesties??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
Djroelio, lijkt me dat de gen2 nog moeilijker zullen te repareren zijn dan de gen1. Ik heb 1x gen2 meedraaien in mijn systeem en ik moet zeggen dat de opbrengst van deze ver boven de gen1 uitsteekt maar dat brengt jou geen relaas natuurlijk. Maar troost u, ik kan de inverters die stuk zijn gegaan al niet meer tellen :) .
Ik heb begin van de week nog 2 nieuwe besteld in Duitsland, weliswaar 240-72 ipv 240-60 maar volgens "onetime" mag dit geen probleem vormen.... we zien wel weer en wachten af of "mux" met een oplossing komt want ik heb hier stilaan een hele berg inverters liggen om te repareren of containerpark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
Gisteren ochtend waren de 2 nieuwe 240-72 inverters toegekomen en heb ze samen met een kennis ( meer de kennis dan ik :) ) gisteren nog geinstalleerd.
De monitoring vond ze direct, dat was al positief maar wat ik minder vind zijn de opbrengsten. Gisteren zat die gemiddeld 25 à 30% lager dan de rest van de inverters terwijl het eigenlijk de best gepositioneerde panelen zijn (staat het langste zonlicht op ) .
Vandaag is het helemaal rampzalig, op dit ogenblik hebben bijna alle panelen op de Enecsys Generation Monitor 2.5 rond de 140 W uitgezonderd de 2x 240-72 die komen op dit moment amper op 20 W dus de moeite niet om ze te plaatsen zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
Spreek hier precies alleen tegen mezelf maar post dit toch maar even,

De 2 nieuwe inverters 240-72 beginnen mee als eerste te werken en tegen 8u30 à 9u00 wekken ze rond de 66 à 70 W AC power output op en vervolgens beginnen ze dan geleidelijk af te nemen naargelang het later ( warmer ? ) wordt, nu bijna 12u30 is dat nog 45 W en dat neemt nog af zodat we laat ons zeggen rond 16u00 nog zo'n 5 W opbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het blijft dus een hoop getob met dat enecsys. Heb (waarschijnlijk als zovelen) behoorlijk spijt van de keuze.

Ik ga maar eens kijken of ik het rubber losgepulkt kijg, maar het zag er behoorlijk massief uit. Zal van de week eens een foto plaatsen voor de aardigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
Djroelio spijt komt altijd te laat he, bij mij komt mijn koppigheid er nog bij :) Toen het systeem pas op mijn dak lag en ik wat problemen kreeg heeft de installateur mij voorgesteld om het ganse systeem te vervangen door Enphase 215. Ik vond dan dat ik minder opbrengst voor mijn geld zou krijgen en heb dit mede door de gulheid van Enecsys afgewezen. Waarom zeg ik gulheid, wel ik had enkel inverters die niet meer werkte en na mijn contact met Enecsys rechtstreeks stelde deze mij voor om ze te vervangen en ik mocht een installateur van mijn keuze dit laten doen. Amper 4 dagen na ons contact werd een grote doos, ja een grote doos afgeleverd bij mij thuis dat mijn vrouw mij belde om te vragen wat ik nu weer had besteld :). Thuisgekomen stond ik zelf verbaasd te kijken, Enecsys had niet die paar inverters vervangen maar alle 16 met een brief erbij met excuses voor het ongemak en ene om in te vullen voor de gedane kosten door de installateur zodat ze dit konden terugbetalen. Nu heb ik ze zelf vervangen, het waren er toen 4 dacht ik en omdat ik geen onkosten in rekening bracht mocht ik zelfs van Amazon een gsm naar keuze aankopen op kosten van hen als dank dat ik het zelf had gedaan. Ik vond dit zo'n ongeloofelijke service dat ik helemaal tevreden was met mijn aankoop. Maar zeg nu zelf, ik was waarschijnlijk geen uitzondering en als ze overal zo gul omsprongen was een faillissement onvermijdelijk he. Dus achteraf gezien beter de deal met Enphase aangenomen en 2 paneeltjes bijgelegd ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Alternatief, alle enecsys omvormers van het dak af, panelen in serie en een omvormer met schaduwmanagement installeren. In het PV topic zijn er meerdere mensen die dit ook gebruiken naar tevredenheid (waaronder ikzelf).

Uiteraard is het niet voor alle mensen een oplossing in verband met systeem grote, en het financiele plaatje is natuurlijk anders. Een SMA SB1.5 (die dit ondersteund) is circa 630 euro, deze start vanaf 80 Volt, dus met 3 stuks 60-cel panelen in serie zou deze al moeten starten, vanaf 6 stuks in serie werkt de MPP, tussen de 6 en 15 stuks in serie werkt het schaduw management.

Praktisch gezien betekent het dat als een installatie een dakvlak met een pijpje of dakkapel betreft het wel werkt. Voor 2 panelen op de dakkappel, niet zo heel erg. Daar had ik dus 2 van de Enecsys micro omvormers voor gekocht die beiden binnen een jaar stuk waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Moet nog steeds afkloppen, maar hier lijken ze het alle 4 nog steeds goed te doen...

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=38367&sid=35110

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
Ik blijf bij de micro inverters, niet dat ik het echt nodig heb want er is niets van schaduw maar heb voor dit systeem gekozen om niet in een kring te werken. Ik heb trouwens nog een Victron Energy systeem dat mij zou toelaten de panelen daar rechtstreeks op aan te sluiten, ik gebruik dit nu enkel voor mijn batterijen op te laden en dat mijn systeem autonoom blijft werken bij een net-uitval. Maar zoals gezegd ik blijf bij de micro's al dan niet van een ander merk in de toekomst mocht het nodig blijken. Mijn hoop is echter nog altijd gevestigd zoals deze tread omschrijft, dat iemand er in slaagt deze te herstellen en ik dit eventueel zelf zou kunnen doen. Heb er tenslotte al een stuk of 20 liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
Om terug te komen op de 240-72 inverters, ik heb vandaag eens gekeken met de Unigate en hier zie je duidelijk hoe meer zon en warmer het wordt hoe minder ze presteren. Alle panelen krijgen bijna gelijkertijd zon dus daar ligt het niet aan.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xrixefa9rpzfw.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/pqnwjtiktyspx.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/gn9qampmzcxu7.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/fwolxdryms160.jpg

Verwijderd

Eindelijk de defekt omvormer Enecsys 480/60 gevonden Ser.nr. 0110099289, maak ik hem open is hij vochtig vanbinnen!! :(
Wie heeft hier ervaring mee?
hij lijkt wel uitgefikt, verschillende schroeiplekken!! erzit echt een rubber ter afdichting, het lijkt erop dat de stroom aansluiting 230v de boosdoener is -, die kun je heen en weer schuiven, niet waterdicht.

Wie heeft er nog een duo omvormer liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
Dat is inderdaad jammer, kan niet zeggen dat ik daar zelf problemen heb mee gehad, diegene die ik heb opengemaakt waren allemaal kurkdroog vanbinnen.

Misschien kan je hier eens proberen om een nieuwe te vinden: LINK

Succes alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MoneyFor schreef op zondag 18 september 2016 @ 15:47:
Dat is inderdaad jammer, kan niet zeggen dat ik daar zelf problemen heb mee gehad, diegene die ik heb opengemaakt waren allemaal kurkdroog vanbinnen.

Misschien kan je hier eens proberen om een nieuwe te vinden: LINK

Succes alvast.
Ik heb via marktplaats de mijne ingeruild voor een gereviseerde uitvoering, en het systeem werkt weer.
beter gevoel. :) garantie kon hij mij helaas niet geven, als hij binnen 2 wken defect raakt mocht ik terugkomen.
Deze persoon had er nog meer liggen, tip voor een ieder..
voorlopig ga ik nog even door met enecsys ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel1001
Hi,
tsja van wat ik dan weer zie in de youtube filmpjes stemt niet tot vreugde zeg maar. Het falen van meerdere componenten zie je vaker als er bijvoorbeeld overspanning op een 5V rail komt, of een soort van cascade effect waarbij als een domino rij allerlei dingen uitvallen. Dit laatste heb ik nog niet vaak meegemaakt.
Ook van andere (engelse) sites komt langzaam het beeld naar voren dat je zo ongeveer alles kan verwachten als er eentje kapot is.
Het is dus niet iets simpels als een lekke condensator of een kapotte varistor, dat lijkt mij wel duidelijk.
Dit betekent ook dat er niet een quick-fix is, nog even los van het weer waterdicht maken van de enecsys inverters.
Ik ga mijn 14 vervangen voor enphase omvormers ergens in het voorjaar. Ik had het al deze zomer willen doen, maar ja. Mijn dak is moeilijk toegankelijk en ben er ws wel een twee dagen mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
Tja had ik niet koppig geweest dan hadden er in 2011 al Enphases in de plaats gelegen maar ik geloofde in Enecsys en de goede service dat zij boden. Nu daarop terug komen is te laat en brengt niets op.
Ik heb onlangs in Amerika nog 2x SMI240-60 besteld en die man daar is er precies toch serieus mee bezig. Hij heeft ook wat soft en hardware ontwikkeld voor de monitoring te doen via windows pc, via wat hij noemt een Zigbee radio die je in de usb van de pc steekt en dan is zelfs de gateway van Enecsys overbodig. Hij heeft mij ook een heel technische uitleg gedaan met wat volgens hem het probleem is van de defecten maar dat herhalen is moeilijk voor mij :). Kwam er in grote lijnen op neer dat de inverters gevoelig zijn voor stroomuitval, die korte pieken dan, de inverter moet resetten en heeft dan een bepaalde tijd nodig. Gebeurd er dan nog iets in deze fase is de inverter kwetsbaar en kan stuk gaan. Nu moet ik zeggen dat stroomuitval naar de inverters eigenlijk bij mij zo goed als onmogelijk is omdat mijn batterij systeem onmiddelijk overneemt. Valt het net weg gaat automatisch het backup systeem 220v leveren en de inversters blijven gewoon doorgaan. En toch zijn er dit jaar nog 3 inverters stuk gegaan ongeacht het backup systeem en piekspanning beveiliging. Dit brengt het totaal aan defecte inverters op 24 stuks ( deze heb ik alleszins liggen op zolder :) ) op een systeem van 16 inverters wil dit toch al wat zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylotic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11-2021
Helaas weer een gesneuveld! State:1 en geeft geen power.

Serie-nr
StartEndManuf. dateInstal. dateFailure?Failure dateUser
0110029200N/Aaug-2013Yjan-2017Dylotic

Online systeem:
http://cbm64.nl/pv/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
Als er zijn die hun defecte inverters willen verkopen stuur mij dan een berichtje.

Bedankt voor jullie reactie, momenteel heb ik er genoeg.

[ Voor 36% gewijzigd door MoneyFor op 18-03-2017 06:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel1001
ik heb er een 5 tal liggen die kapot zijn... wat wil je ermee doen?
Ik ben gegaan voor APS uiteindelijk en heb de spullen thuis. Nu nog droog en mooi weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
@vogel1001 ben curieus naar je bevindingen met de APS, wat betreft de Enecsys inverters heb ik er momenteel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Dear All,

Ik heb 2 enecsys mirco type: http://energieanders.nl/e...sys-gen2-240-60-mp-detail
Nu heb ik deze 2 incl een 260Wp paneel als proef opstelling liggen ...
Ik hoor deze micro's beiden zoemen als ze vol in de zon liggen.

Is dat een probleem?
Of kan dit kloppen?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Klopt, dat zijn de spannings converters. Is heel normaal.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Microkid schreef op maandag 3 april 2017 @ 17:32:
Klopt, dat zijn de spannings converters. Is heel normaal.
Oke thanks!!!
Pff dacht al ook afgeschreven,,,

Zijn deze gen2 types ook te repareren?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Maar dan toch...
Is een Encsys gen2 ook te repareren?
Heb een defecte waarschijnlijk...
Like to hear from you guys..

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:31
Ik heb sinds 2013 3*SMI480/60 op het dak van de garage liggen en gelukkig nog geen problemen gehad.
Heb ook geen overspanningsbeveiliging in de meterkast, heb ook sterk het idee dat de problemen uit het net komen en ik daarom (nog) geen problemen heb.
Ik heb nog twee 360/72 omvormers liggen, zal er nog even een paar paneeltjes bij zoeken, kunnen die ook mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel1001
Hi allemaal, even een "quick" update van mijn kant.
Wat was er ook alweer bij mij aan de hand? 14 enecsys 480 DUO inverters waarvan er uiteindelijk dan 7 de geest hebben gegeven. De overige draaien sinds het begin probleemloos. Ik concludeer hieruit dat de faalkans "badkuip curve" duidelijk zeer hoog is geweest aan het begin van de periode. Ik verwacht dat in de komende jaren er geen micro inverters meer sneuvelen van enecsys.
Mijn PV systeem draait op 3 fasen: fase 1: 5 inverters, fase 2: 5 inverters, fase 3: 4 inverters.
Toch kan het niet zo zijn dat de helft an mijn systeem geen stroom levert dus heb ik besloten om een 9-tal APS-500(i) te kopen en voor 2 fasen de enecsys inverters uit te wisselen met deze (nieuwe) APS inverters. Hiervoor moest tevens de gehele electrische bedrading op het dak vernieuwd worden. Een bijzondere klus om dit in je eentje te doen op 14 meter hoogte :X
Anyway, na een 4-tal dagen werk (het moet wel allemaal veilig dus valbeveiliging!) waren de APS-en geinstalleerd en de kapotte Enecsys inverters van de derde fase vervangen door overgebleven (werkende) enecsys inverters. Sindsdien draait het geheel als een zonnetje.
Ik ben dus in de gelegenheid om direct de performance van Enecsys 480 inverters met APS 500i inverters te vergelijken.

APS: soft start na 5 min
Enecsys: direct
APS: 411 Watt
Enecsys: 395 Watt

Dus redelijk vergelijkbaar. Wat mij wel opvalt is dat de APS-en eerder online komen (bij lagere licht opbrengst) en bij vol vermogen duidelijk meer produceren dan de Enecsys 480. (560 Watt vs 500 Watt).

Tot slot - voor wie dit leuk vindt- een plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EIZT3QjiYuCLUC0HR2HiFZCB/full.jpg

Hier zie je "live" data van de stroom produktie voor elke inverter (zowel enecsys als APS) in domoticz.
Ik heb een tweetal scriptjes geschreven (1 in php, en 1 in python) die de data van de ECU's trekt. Deze scripts draaien bij mij thuis op een mac mini (server) en sturen de data na een reformat door naar een raspberry pi2 waar bij mij domoticz op draait via json.
Je ziet op het plaatje ook een real-time weergave van mijn gas jaar-afrekening. Dat is een scriptje in domoticz dat gebruik maakt van data uit mijn 'slimme meter'. Er is er ook eentje voor de electricteitsrekening, en het is leuk als je die met een aantal euro's per dag realtime naar beneden ziet duikelen O-)

Mochten er mensen zijn die interesse hebben in de scriptjes dan hoor ik het wel. Wellicht zijn er bij die de scripts nog verder kunnen en willen uitbouwen, dan graag. Ben geen python of php goeroe dus alle hulp is welkom.

edit: en ik heb dus nog goed werkende enecsys DUO 480 inverters. Mocht je daar een of meerdere van willen overnemen stuur dan een prive berichtje. Daarnaast heb ik 5 defecte liggen voor een knutselaar.

[ Voor 3% gewijzigd door vogel1001 op 20-05-2017 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 08:07
Hier ook een tweaker met het gevoel dat zijn omvormers stuk zijn. Ik heb 3 panelen van 750Wp. Deze zitten aangesloten op (waarschijnlijk?) twee enecsys SMI-480-60. Ik vermoed dat er een stuk is, na het lezen van dit topic en de verhalen en ervaringen van mijn buren met exact dezelfde installatie. Zij hadden ook een lage opbrengst en hebben de installateur laten komen. Deze heeft een van de omvormers vervangen en heeft nu goede opbrengst.

Wij beiden lezen de slimme meter uit. Beide een standaard verbruik van ongeveer 300-400W 's nachts. Overdag is er bij ons niemand thuis, bij de buren wel. Op dezelfde dag wekt hij 3.1Kwh op, ik 0.594kWh. Terwijl we ongeveer hetzelfde totaal verbruik hebben. Mijn inziens kan dat niet kloppen.

Ik heb de installateur gesproken en hij wil niet op basis van vermoeden iets komen doen. Ik wil dus direct de panelen gaan uitlezen. Ik wil het liefst zelf niet het dak op, dus het enige waar ik iets mee kan is denk ik de dikke zwarte kabel die bij de ketel op zolder uit het dak komt. Vermoedelijk komt die uit de omvormer. (de SMI-480-60)

De vraag is:
- Loopt er DC of AC in deze kabel?
- Is deze kabel (veilig!) te monitoren door middel van een stroomtang/multimeter/YouLess/Arduino? (niet voor het voltage, dat zal wel 12v/24v/230v zijn, maar het wattage)
- Wat is jullie vermoeden wat er aan de hand is?
- Is het vervangen van de omvormers te doen voor een thuisklussert?

[ Voor 3% gewijzigd door wautah91 op 29-08-2017 11:34 ]

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

wautah91 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:28:
Ik heb de installateur gesproken en hij wil niet op basis van vermoeden iets komen doen. Ik wil dus direct de panelen gaan uitlezen. Ik wil het liefst zelf niet het dak op, dus het enige waar ik iets mee kan is denk ik de dikke zwarte kabel die bij de ketel op zolder uit het dak komt. Vermoedelijk komt die uit de omvormer. (de SMI-480-60)
Dat is correct.
De vraag is:
- Loopt er DC of AC in deze kabel?
- Is deze kabel (veilig!) te monitoren door middel van een stroomtang/multimeter/YouLess/Arduino? (niet voor het voltage, dat zal wel 12v/24v/230v zijn, maar het wattage)
- Wat is jullie vermoeden wat er aan de hand is?
- Is het vervangen van de omvormers te doen voor een thuisklussert?
Helaas geeft de slimme meter alleen het netto verbruik weer, en niet de bruto productie. Je zal dus met een stroomtang de zwarte kabel moeten monitoren. Dit is gewoon 230 Vac, dus met een stroomtang zou dat moeten werken, als er een gewone stekker aan zit zou je nog een kWh/energiemeter kunnen gebruiken, ik heb gewoon een losse kWh meter in de meterkast (~25 euro) om de bruto productie te meten.

Vervangen van omvormers op zich is niet lastig, maar veel werk, en als je niet weet welke omvormer het is maakt dat het een stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
databeestje schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 12:55:

Helaas geeft de slimme meter alleen het netto verbruik weer, en niet de bruto productie. Je zal dus met een stroomtang de zwarte kabel moeten monitoren. Dit is gewoon 230 Vac, dus met een stroomtang zou dat moeten werken, als er een gewone stekker aan zit zou je nog een kWh/energiemeter kunnen gebruiken, ik heb gewoon een losse kWh meter in de meterkast (~25 euro) om de bruto productie te meten.
Bedankt voor je reactie. Ik heb zojuist even de doos open geschroefd waar de kabel de muur in gaat. Hierachter zit een kroonsteentje met geel/groen + bruin + blauw. Mooi!

Kan ik een stopcontact monteren + stekker en dan zo'n Kwh meter daarin steken? Moet ik dan nog een speciale hebben? Hoe monteer ik veilig een stekker aan die zwarte kabel? Er staat toch spanning + stroom op als de zon schijnt?

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

wautah91 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 18:36:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik heb zojuist even de doos open geschroefd waar de kabel de muur in gaat. Hierachter zit een kroonsteentje met geel/groen + bruin + blauw. Mooi!
Dat is supermakkelijk.
Kan ik een stopcontact monteren + stekker en dan zo'n Kwh meter daarin steken? Moet ik dan nog een speciale hebben? Hoe monteer ik veilig een stekker aan die zwarte kabel? Er staat toch spanning + stroom op als de zon schijnt?
Correct, zo heb ik het ook voor mijn Soladin 600 gedaan waar ik vroeger de Duo gebruikte. Alleen moest ik daar de kWh meter voor ombouwen, deze kon maar 1 kant op meten 8) . Een snelle search in tweakers topic zag ik dat de Voltcraft energy logger 3500 het zonder modificatie zou moeten doen.

Er zijn anderen die het ook zonder modificatie doen, eventueel terugsturen als ie niet werkt, ze varieren tussen de 15-40 euro afhankelijk van de mogelijkheden. Je kan dan ook momentaan vermogen aflezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik99
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-05-2021
Ik heb momenteel ook weer een inverter defect, deze is afgelopen februari nog vervangen, je zou er sjagerijnig van worden :(
Als ik oude logging nakijk die ik naast status 0 en 1 ook de status 3 langskomen, wat houdt dat in ?

bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
Hier even een update vanuit mijn kant.

Ik monitor inmiddels al een half jaar mijn panelen met een tussenmeter op de zonnepanelen groep in de meterkast. Aan de tussenmeter zit een S0 pulsteller aan domoticz. Ik zie netjes de data binnenkomen en upload dat ook naar PVoutput.

Wat mij opvalt is dat het maximale opgewekte vermogen zo rond de 400W ligt. Ik vind dat verdacht dicht bij het maximale vermogen van 1! inverter liggen (=450W). Ik heb er namelijk twee. Zou het kunnen dat een van de twee inverters kapot is en dat ik dus maar opwek heb van twee panelen van de drie?

Volgende vraag: Ik las in de specs van de omvormer (SMI-480-60) dat hij ook Zigbee ondersteunt. Kun je die oppikken met zo'n Aeonlab stickje die je ook voor domoticz kunt gebruiken? Moet je 'm dan pairen op een of andere manier? Ik kan namelijk niet bij m'n inverters komen zonder het dak op te moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 09:24
Hier ook helaas 7 duo omvormers op het dak waarvan er minstens 1 gesneuveld is.

Alleen heb ik de vrees dat er meerdere kapot zijn, de gateway ziet er namelijk maar 4 :(
Ik ben daarop met een amperetang het dak op gegaan om de kapotte op te sporen. Al snel bleek dat er slechts 1 omvormer is waarbij er geen stroom vloeit van de panelen naar de omvormer, bij de andere omvormers is er wel een stroom. Is dit een garantie dat de andere 6 nog werken? Ze zijn niet enorm warm dus het is niet zo dat ze de omvormers de stroom lokaal affakkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Crap. Na jaren geen probleem lijkt nu 1 van de omvormers naar de zonnehemel te zijn... Ben nu op zoek naar een SMI-D360W-72, of desnoods een SMI-S280W-72. Weet iemand nog waar deze te scoren zijn? Heb namelijk weinig zin om alles eraf te halen en te vervangen door een Sunny Boy ofzo.. (ook vanwege schaduw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Vandaag de defecte Enecsys vervangen. De reden waarom hij het niet meer deed was redelijk duidelijk ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6WFtrFhrX05RhaFLc5irxi2R/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LPCtGE4gPTAtlAJ9y6wLeReV/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uqjJ9jv2AHohNTOmHPqCPuab/medium.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Microkid op 19-07-2019 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audi
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-03-2024
Vandaag ook naar 5 jaar mijn eerste inverter vervangen.
Leest nu wel uit, maar maar 1 paneel van de 2 (480 duo)
Denk zelf dat er corrosie aan de kabel zit.

Foto van mijn kapotte inverter toegevoegd.
Zie daar geen zekering zitten.

Wie weet wat ik kan meten, om het probleem te vinden.

zie dat ik geen foto kan toevoegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testia
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 26-06-2024
Ben zelf ook aan het kijken naar de Enecsys SMI-480 Duo omvormers.. ik heb een systeem overgenomen waar en 45 oplagen en waarvan ik er 13 heb overgenomen met panelen. Nu merk ik dat er 2 of 3 defect zijn... ik wil deze gaan repareren maar heeft iemand eventueel 480 Duo's nog op zolder liggen?

Of iemand die ze eventueel kan repareren?
Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Repareren via een bedrijf zal je hoogstwaarschijnlijk niet gaan lukken. Ik heb ooit een paar bedrijven aangeschreven die omvormers repareren. Hun reactie was "Voor de uren die het kost om te repareren koop je tegenwoordig een nieuwe micro omvormer met garantie. Enecsys heeft veel inferieure componenten en een waardeloos design".
Zelf heb ik er 10 op het dak liggen, maar mochten die ooit de geest geven dan worden ze verwisseld voor Enphase omvormers.

Wellicht dat een handige Tweaker je nog kan helpen? En anders zoeken op internet of je nog ergens een 480 kan scoren.

[ Voor 12% gewijzigd door Microkid op 19-03-2021 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Testia Als het iets simpels is kan ik misschien iets voor je doen. Waar woon je?
Ik heb ook nog nieuwe 240-72 liggen. Zelf nu 14 in gebruik. Als je panelen qua spanning matchen wil ik je wel een aantal verkopen. En ik heb geloof ik ook nog paar 2e hands ???-60 liggen, weet niet hoe het daar mee is.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kniepert
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-09 23:16
Ook ik ben het haasje. Heb 18 SMI-240-60 inverters op mijn dak liggen. Nu al een jaartje of 10. Probleemloos tot voor kort. 1 inverter heeft de geest gegeven. De zekering ligt er uit. Deze (laten) vervangen maar zonder resultaat. Dus ben ik op zoek naar een vervangende SMI-240-60.
In die speurtocht kom ik ook een Enecsys inverter tegen van het type 240-60-MP. Ik vraag me nu af of ik deze kan gebruiken samen met de overige SMI inverters. Gaat dit goed v.w.b. specificaties, bekabeling en monitoring (Enecsys Solar 4.0)? Iemand die er iets over kan zeggen??? B.v.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
Ik wil de defecte Enecsys gaan vervangen door Hoymiles HM350 en HM800. Ik knip de kabel van de Enecsys door en zet hier aan de andere kant een contrasteker van Hoymiles op zodat ik de Hoymiles op de Wieland connectors kan aansluiten zonder alle kabels te hoeven vervangen.

Iemand al ervaring met Hoymiles Micro Inverters.

Groeten Henny

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

@wersitime Waarom de Hoymiles? En niet een micro-omvormer van Enhpase, die je ook nog eens kan uitlezen en kan koppelen aan PVoutput?

[ Voor 12% gewijzigd door Microkid op 30-08-2021 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:41
Ik vermoed omdat de contrastekkers voor de Hoymiles op ene kabel gezet kunne worden, en die voor bv. APS niet:
wersitime schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:04:
Ik knip de kabel van de Enecsys door en zet hier aan de andere kant een contrasteker van Hoymiles op zodat ik de Hoymiles op de Wieland connectors kan aansluiten zonder alle kabels te hoeven vervangen.
Monitoring kan overigens met een DTU-wifi, maar die zag ik bij Cedel webshop zo gauw niet staan. Wel hier voor 109,-.

Verder is dit merk relatief goedkoop (~30% minder dan APS. Enphase is natuurlijk nog een heel stuk duurder...)
Maar het is ook onbekend, en dus betrouwbaarheid is onzeker.
Iets met ezel en steen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
Microkid schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 21:43:
@wersitime Waarom de Hoymiles? En niet een micro-omvormer van Enhpase, die je ook nog eens kan uitlezen en kan koppelen aan PVoutput?
Enphase heeft geen microinverters voor 2 panelen. Ik zal daarom alle bekabeling moeten veranderen, maar anders had ik inderdaad voor Enphase gekozen. PV Output heb ik al dus dat werkt bij mij met elke inverter. Ook het koppelen met een Hoymiles gaat makkelijker.

Groeten Henny.

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
WackoH schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 00:04:
Ik vermoed omdat de contrastekkers voor de Hoymiles op ene kabel gezet kunne worden, en die voor bv. APS niet:

[...]

Monitoring kan overigens met een DTU-wifi, maar die zag ik bij Cedel webshop zo gauw niet staan. Wel hier voor 109,-.

Verder is dit merk relatief goedkoop (~30% minder dan APS. Enphase is natuurlijk nog een heel stuk duurder...)
Maar het is ook onbekend, en dus betrouwbaarheid is onzeker.
Iets met ezel en steen >:)
Inderdaad omstekkeren gaat makkelijker met Hoymiles zodat ik de Wieland connectors kan gebruiken en de bekabeling van Enecsys kan laten zitten. Ik maak hiervoor korte verloopkabels. Ook kan ik dan de nog werkende Enecsys laten zitten zolang als ze het nog doen. Cedel levert de DTU ook, hij staat alleen niet op de website.

Wat betrouwbaarheid betreft, ik heb er veel over gelezen en ik ben geen gekke zaken tegengekomen. Het is wel de grootste leverancier in China. Maaaarrrr, de tijd zal het weer leren.

Groeten Henny

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XBrhRgARdAs4uuCCl5iTNJHY2Ow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JgeDnEns8RArlRA9kqa1LyAd.png?f=fotoalbum_large

Voor de geïnteresseerden, dit is de verloopkabel. Ik knip de kabel van de Enecsys af en zet hier aan de andere kant een Hoymiles contrasteker op.

[ Voor 10% gewijzigd door wersitime op 31-08-2021 12:41 ]

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

wersitime schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:21:
[...]

Enphase heeft geen microinverters voor 2 panelen. Ik zal daarom alle bekabeling moeten veranderen, maar anders had ik inderdaad voor Enphase gekozen. PV Output heb ik al dus dat werkt bij mij met elke inverter. Ook het koppelen met een Hoymiles gaat makkelijker.

Groeten Henny.
Mja. Ik heb nu ook Enecsys inverters voor 2 panelen. Maar ik weet 100% zeker dat als die ooit de geest gaan geven, dat ik toch voor enkele Enphase IQ7+ ga, 1 per paneel. Ik heb 300Wp panelen, dus dat zou dan voor Hoymiles een HM-800 moeten worden van 240 euro, Het prijsverschil met 2 stuks IQ7+ (115 euro per stuk) is er amper. (op wat extra kabel na dan om de inverters aan elkaar door te lussen). Daarnaast ken ik Hoymiles totaal niet, terwijl Enphase toch wel 1 van de bekendste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
Microkid schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:51:
[...]

Mja. Ik heb nu ook Enecsys inverters voor 2 panelen. Maar ik weet 100% zeker dat als die ooit de geest gaan geven, dat ik toch voor enkele Enphase IQ7+ ga, 1 per paneel. Ik heb 300Wp panelen, dus dat zou dan voor Hoymiles een HM-800 moeten worden van 240 euro, Het prijsverschil met 2 stuks IQ7+ (115 euro per stuk) is er amper. (op wat extra kabel na dan om de inverters aan elkaar door te lussen). Daarnaast ken ik Hoymiles totaal niet, terwijl Enphase toch wel 1 van de bekendste is.
Wat er aan kabels bij kwam viel me nog best tegen bij Enphase en ook APS wanneer ik de dubbele inverters door enkele ging vervangen. Ik kwam met Hoymiles het gunstigst uit, of die keuze de juiste is, de tijd zal het leren.

Groeten Henny

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UuSZTH2rbc1JN6cL0mZocvUxeKU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ge6ry1Kcy91VLpFjqSQgJTUh.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de geinteresseerden. De failure rate van Hoymiles is 0.18%.

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

wersitime schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 21:15:
[Afbeelding]

Voor de geinteresseerden. De failure rate van Hoymiles is 0.18%.
Tja....

American company Enphase is world market leader in microinverters. Compared to regular string inverters, micro-inverters have the advantage that they provide higher yield in shade. Enphase's microinverters have undergone millions of hours of testing and have a very low failure rate of 0.051%. The IQ7 series has an even lower failure rate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Maar als er per Hoymiles 2 panelen op een omvormers zitten, en bij Enphase maar 1, heeft Enphase dus de dubbele hoeveelheid meuk op het dak liggen en kruipt de faalkans naar die van Hoymiles toe.

Niet dat ik dat merk zou aanbevelen. Dat ze marktleider in China zijn, zegt helemaal niets over de kwaliteit want daar wordt betrouwbaarheid en lange levensduur minder belangrijk gevonden.

Ik vermoed overigens dat voor beide geldt: 'Wij van WC eend....'

Heb je overwogen om APS QS1 te nemen waar 4 panelen op kunnen? Je kunt een kabel met aan 1 zijde de APS stekker, en aan de andere niets, kopen. Daar kan je dan je eigen stekker aanzetten en op de betaande bekabeling op het dak aansluiten Zo blijven de kosten van stekkers relatief beperkt.

[ Voor 6% gewijzigd door WackoH op 31-08-2021 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
Ja heb ik wel overwogen maar met de Hoymiles ging het net iets makkelijker allemaal. Overigens kan ik nog steeds een ander merk kiezen want ik heb pas een Hoymiles besteld om te testen.

Groeten
Henny

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
Voor de Hoymiles inverters zie ik deze staan, ga die inverter eens testen bij een volgende gelegenheid.

Hoymiles DTU-Light W100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
MoneyFor schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:36:
Voor de Hoymiles inverters zie ik deze staan, ga die inverter eens testen bij een volgende gelegenheid.

Hoymiles DTU-Light W100
Dit is de monitor van Hoymiles op de website van SolarStrada. Zelf bestel ik bij Cedel, zijn wel stuk duurder maar zij helpen snel, duidelijk, en goed. Vindt ik de meerprijs wel waard. SolarStrada heb ik dezelfde vragen gesteld maar nog geen antwoord ontvangen. Hier op Tweakers ook positieve ervaringen van Cedel maar van SolarStrada niets te vinden. Ook bij andere merken heb ik dezelfde vragen gesteld, niet een keer een antwoord ontvangen. :-(

Groeten,
Henny

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atlPTlqGAw4EBefoaXVNDH84gaY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uv3Yw3uzDcO3ESBrK9wkyU64.jpg?f=fotoalbum_large

Een Hoymiles zonnepark wat draait sinds 2016. Als ze het allemaal nog doen geeft dat een beetje vertrouwen. Als dit Enecsys was geweest.

Groeten,
Henny

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWwyE4b1QGa0ctpRSnt8H1GFcBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K533LtMYUvAQxneUOSDG1lBY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/buQkfHLHaT-Bl0A6C2hecV29T5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5M5F4B4eS92oxe4lGwgitnet.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxnRv-3dvknw6lIaeMGOOjFVF1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R3XbzbJdAwTjdYS9EuWGNfys.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMsBV2cuEEFsvzt_OmP24cy1gCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AXYJjcBXtuLjoUOD1bqQJAiS.jpg?f=fotoalbum_large

Het testexemplaar is binnen en gemonteerd. De productie is nu gelijk aan een nog werkende dubbele Enecsys, maar het begint al schemerig te worden dus weinig output nu. Hopelijk morgen zon en dan kijken hoe de efficiency is. Op de foto zie je de afgeknipte kabel van de defecte Enecsys. Hoymiles plug er aan gezet en zo aan de oude installatie gekoppeld. Ja dat was nu niet echt moeilijk dus. Alleen op het schuine dak zal lastiger worden.

De volgende inverters kan ik zo doorkoppelen met de kabel van de volgende inverter, de kabel lijkt lang genoeg, dus heb ik de oude bekabeling toch niet meer nodig. Alleen aan het begin koppel ik hem via de oude Wieland connector aan het AC net. Achteraf bezien had ik dus de contrasteker ook rechtstreeks op de AC kabel kunnen zetten.

Staat nu een half uurtje aan en het verschil met Enecsys is inmiddels een stuk beter. Dus bij beginnende schemer blijft hij beter produceren. :) .

Mvgr Henny.

[ Voor 10% gewijzigd door wersitime op 01-09-2021 18:32 ]

www.mrmodelrailroad.com

• wersitime
Het wordt steeds interessanter met de Hoymiles Inverters. Onderstaand model heeft een aansluiting voor 4 panelen. De micro omvormer beschikt over 4 individuele MPPT trackers. Schaduw op een paneel heeft geen nadelig effect op de overige panelen. Prijs €309,95.

Ik vervang nu in een klap 4 defecte Enecsys Inverters voor weinig geld. Een heel stuk bekabeling kan nu ook vervallen. Voor eventueel een zonnepaneel wat net iets te ver ligt bestel ik een verlengkabel bij voor het paneel zelf. Ik vondt dit een hele verademing.

https://webshop.cedel.nl/...-Micro-Omvormer-1200-Watt

Wanneer je dit vergelijkt met Enphase, dan heb ik voor 13 panelen 13 Inverters (€1742,- voor de goedkoopste) nodig plus een verplichte Enphase overspanningsbeveiliging in de meterkast, die er overigens nu ook al zit. Verder komt er nog een behoorlijke som aan kabels bij. Met Hoymiles heb ik nog maar 4 Inverters nodig en geen kabels, hooguit een zonnepaneel kabel wanneer deze te ver weg ligt.. :)

Mvrgr, Henny

[ Voor 24% gewijzigd door wersitime op 02-09-2021 17:03 ]

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Ik zou Hoymiles met APS vergelijken, en niet met Enphase.
Die laatste schaal ik toch in een hogere categorie vanwege veel langer (bekend) track record.

Het verschil met APS is veel geringer, want een QS1 (ook 4 panelen) is voor 330 te krijgen. Voor die 80 Euro verschil was ik niet met een onbekend merk aan de gang gegaan...

Maar iemand moet het doen. En APS doet wel of ze Amerikaans zijn, maar achter de schermen is het allemaal Chinees en ook de servers staan daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:45
@WackoH Cedel heeft hem niet op de site, maar er is een 1500W versie van de Hoymiles.
Dat is best nuttig met de steeds rijkere keuze van goedkope 400W+ panelen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
WackoH schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 08:59:
Ik zou Hoymiles met APS vergelijken, en niet met Enphase.
Die laatste schaal ik toch in een hogere categorie vanwege veel langer (bekend) track record.

Het verschil met APS is veel geringer, want een QS1 (ook 4 panelen) is voor 330 te krijgen. Voor die 80 Euro verschil was ik niet met een onbekend merk aan de gang gegaan...

Maar iemand moet het doen. En APS doet wel of ze Amerikaans zijn, maar achter de schermen is het allemaal Chinees en ook de servers staan daar.
APS viel voor mij af vanwege dat alle bedrading moest worden vervangen met bijbehorende kosten. Het leek bij APS niet mogelijk er een verloopkabel op te zetten naar de bestaande Wieland connector. Ook heb ik bij vragen over de APS geen antwoord hierover gekregen. Bij Cedel krijg ik steeds een duidelijk antwoord. Is me veel waard. Hoymiles is dan wel niet zo bekend in Nederland maar zolang ze niet failliet zijn en er gaat iets stuk kun je terugvallen op de garantie. Dat was het probleem met Enecsys, die waren failliet.

Mvrgr Henny.

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Ronald schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 09:14:
@WackoH Cedel heeft hem niet op de site, maar er is een 1500W versie van de Hoymiles.
Dat is best nuttig met de steeds rijkere keuze van goedkope 400W+ panelen
Er is natuurlijk steeds ontwikkeling. Zo krijgt APS binnenkort (?) de DS3 die 2 panelen tot samen 900W aankan.
Toen ik een beetje zocht naar die DS3, zag ik dat de QS1 met 10 jaar garantie 283 Euro kost.
Da's 71 Euro per paneel, maar een beetje meer dan een optimizer...
Met 20 jaar garantie is het overigens 350. Dus blijkbaar verwacht men niet dat ze het langer dan 10 jaar uithouden ;-)
Maakt niet uit. Ik heb de mijne binnen onder het dak hangen. Worden ze niet zo heet en is vervangen een makkie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
@WackoH APS roept al ruim anderhalf jaar dat die er aan komt... Samen met QS2 van 1800W...

Persoonlijk heb ik het niet zo met overpromise-underdeliver.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
wersitime schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:46:
[...]APS viel voor mij af vanwege dat alle bedrading moest worden vervangen met bijbehorende kosten. Het leek bij APS niet mogelijk er een verloopkabel op te zetten naar de bestaande Wieland connector.
Ja, dat schreef je al eerder. Snapte ik niet helemaal want je hebt deze toch waar je een Wieland stekker aan kunt zetten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5FKVXa73z0cb4wvoX_haa5AoQc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NwULmCz3rDA4RkstEVwHeAjI.png?f=user_large
Maar bij APS had je dit per omvormer nodig gehad. Grootste voordeel van die Hoymiles lijkt me dat je de AC gewoon door kunt lussen, en geen aparte kabel nodig hebt.. Dat is mooi, want de omvormers hangen normaal direct onder de panelen, dus deze verbindingen zitten daar ook lekker droog. [ik dacht da tde sonnector direct op de omvormer zat. Maar dat klopt niet. zit ook een kabel.]
Ook heb ik bij vragen over de APS geen antwoord hierover gekregen. Bij Cedel krijg ik steeds een duidelijk antwoord. Is me veel waard.
APS heeft niet de beste reputatie als op klantvriendelijkheid aankomt, is mijn indruk. Ik kwam wat negatieve zaken op internet tegen.
Hoymiles is dan wel niet zo bekend in Nederland maar zolang ze niet failliet zijn en er gaat iets stuk kun je terugvallen op de garantie. Dat was het probleem met Enecsys, die waren failliet.
En zo leren wij weer of dat Hoymiles wat is. Houd ons op de hoogte :)

[ Voor 3% gewijzigd door WackoH op 03-09-2021 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
@Ronald Ik weet het en helemaal mee eens hoor. APS komt ook niet erg sympathiek over...
en dat het gerapporteerde vermogen DC en geen AC blijkt te zijn, is onnodig misleidend.

Volgens APS zelf zou die DS3 toch echt 'coming approximately September 2021' (in de video op dezelfde pagina staat nog 'spring 2021'. O-)

Nou ja, misschien gewoon toeleveringsproblemen van chips.

Op een Franse site (geen idee waarom ik daar op kwam) stond 15 sept als leverdatum voor de 730VA light versie DS3-L.
Dan zouden ze nu toch al op een schip moeten zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
WackoH schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 15:59:
[...]

Ja, dat schreef je al eerder. Snapte ik niet helemaal want je hebt deze toch waar je een Wieland stekker aan kunt zetten?
[Afbeelding]
Maar bij APS had je dit per omvormer nodig gehad. Grootste voordeel van die Hoymiles lijkt me dat je de AC gewoon door kunt lussen, en geen aparte kabel nodig hebt.. Dat is mooi, want de omvormers hangen normaal direct onder de panelen, dus deze verbindingen zitten daar ook lekker droog. [ik dacht da tde sonnector direct op de omvormer zat. Maar dat klopt niet. zit ook een kabel.]

[...]

APS heeft niet de beste reputatie als op klantvriendelijkheid aankomt, is mijn indruk. Ik kwam wat negatieve zaken op internet tegen.

[...]

En zo leren wij weer of dat Hoymiles wat is. Houd ons op de hoogte :)
Ok, dit wist ik niet, ik zag steeds van die vreemde connectors en ging er van uit dat het niet mogelijk was dit om te zetten naar Wieland. Ja dat krijg je natuurlijk ook wanneer je geen antwoord krijgt op toch wel simpele vragen over het aansluiten van APS en connectors.

Van Hoymiles weet ik inmiddels dat dit toch geen kleine speler is, ze opereren in 50 landen en maken Inverters sinds 2008.

Mvrgr Henny.

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Ook APS met hun rare eigen connector moet vroeger of later naar de echte wereld.

Dat 2008 zag ik ook. En een Chinese fabrikant die al sinds 2008 meedraait, is al een oudgediende. Growatt bv. komt uit 2010.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wersitime
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wnws17DHvqsYizaQAcqH-8lJCSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4hIbuHMvwjpLD9DVONGTWQMr.jpg?f=fotoalbum_large

Deze Hoymiles HM1200 vervangt 2 enkele en een dubbele Enecsys in een keer, tenminste in mijn configuratie. Hij kan uiteraard 4 enkele of 2 dubbele Enecsys in een keer vervangen. Voordeel, deze inverter heeft 4 mppt trackers. Dus niet zoals bijvoorbeeld de dubbele Enecsys waar de panelen parallel worden geschakeld. De defecte Enecsys inverters zijn nu vervangen. Er sneuvelen er ongetwijfeld nog een paar maar nu ik deze Hoymiles probleemloos kan oversteken maak ik me daar geen zorgen meer over. Als deze Hoymiles bevallen ga ik ook de nog werkende Enecsys vervangen.

De monitor DTU W100 is onderweg.

Wordt vervolgd.

Mvrgr, Henny

[ Voor 5% gewijzigd door wersitime op 09-09-2021 19:16 ]

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
Foutje.

[ Voor 97% gewijzigd door wersitime op 15-09-2021 09:06 . Reden: Fout gemaakt. Doordat ik in Android werkte ging er iets fout. ]

www.mrmodelrailroad.com

• wersitime
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yACCGpXKwG8-_xNmcZqY8Bj4HIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rHNZFtQ20pw4qj6Qbl40fSjB.jpg?f=fotoalbum_large

Het Hoymiles monitorsysteem is niet meer dan een USB stick die via WiFi werkt. Het werkt allemaal wel erg gebruiksvriendelijk. Een kind kan de was doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_d1hDzAjIKhMBLW-AONvcnXxejY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H0CzhSLDCEMyLPJBrPK0ilJ4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet zeggen dat de ondersteuning van Cedel erg prettig gaat. Altijd snel en duidelijke hulp.

Mvrgr, Henny

[ Voor 3% gewijzigd door wersitime op 15-09-2021 09:14 ]

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Nu online
Vraagje @wersitime , kan die Hoymiles monitoring ook iets samen met PVOutput? Bij mij is er na 7 jaar ook een Enecsys gesneuveld. Komt nog wel online, maar vermogen blijft op 0 staan.

[ Voor 3% gewijzigd door SkiFan op 05-04-2022 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wersitime
Nee voor zover ik weet is die mogelijkheid er niet. Zelf gebruik ik een kwhr meter met raspberry voor logging naar pvoutput. Het Hoymiles monitor systeem gebruik ik alleen om te zien of alle individuele inverters goed werken.

Groeten Henny.

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Nu online
@wersitime Dank je, vermoed dat ik de 1500 dan maar neem (die is voorradig) en dan er 2 panelen bij leg. Kan ik eens gaan testen met panelen plat ipv onder 20 graden. Dan kan ik het dubbele aantal panelen op dat dak kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wersitime
Opbrengst van de Hoymiles is groter dan Enecsys. Ze starten eerder en gaan langer door.

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Nu online
@wersitime Ik ben benieuwd, heb m vandaag binnen gekregen. Kan m alleen nog niet monitoren, maar dat komt nog wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wersitime
@SkiFan Veel succes! Gaat zeker lukken.

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Nu online
Oh vast wel. Zijn beide kanten van de 230-kant van de inverter trouwens gewoon met elkaar een op een doorverbonden? Heb er nog niet aan gemeten nml.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wersitime
Ik heb ze zelf niet doorgelust maar die moeten wel verbonden zijn.

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
  • Nu online
@wersitime Het lukt nu voor 10€ om de Hoymiles uit te lezen. Je hebt een ESP8266, een NFR24L01+ en dit project nodig:
https://github.com/grindylow/ahoy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
@r_bleumer Netjes! Zelf heb ik het monitorsysteem van Hoymiles in gebruik. Maar jouw systeem is weer met PVOutput te koppelen en is natuurlijk aanmerkelijk goedkoper!

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Nu online
@wersitime Volgens mij zit er nog geen pvoutput integratie in, maar dat zal wellicht wel mogelijk zijn. Zou mooi zijn als dat nog komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
@r_bleumer Als het op een Raspberry draait is het erg eenvoudig om de data naar PVOutput te sturen.

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Nu online
Dat was een van de opties, maar ik had geen pi liggen, maar wel nog een stapeltje ESP's. Die dingen gebruik ik ook om voor Halloween van allerlei leuke dingen te maken. Het ging me er eigenlijk primair om dat ik kon zien of alle panelen werken. Dat doen ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
In ieder geval bedankt voor de tip. Ik kende hem nog niet.

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Nu online
Even een screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-sdsJ7V8bAgzrzp2E9PWs4bnms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jvuyDm9ocw2AA7mfARGHOnYG.jpg?f=fotoalbum_large

@wersitime Ik heb een Hoymiles topic gemaakt. Het lukt me middels mqtt overigens ook nu om ze binnen Home Assistant uit te lezen. Even wat puzzelwerk.

Het Hoymiles topic

Wil je dat ik je co-author maak?

[ Voor 22% gewijzigd door SkiFan op 04-05-2022 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
@SkiFan Mooi gemaakt. co-author is prima. Het Hoymiles topic vindt ik ook wel prettig, bedankt. Ik leek tot nu toe de enige met Hoymiles te zijn. Zelf gebruik ik wel de Hoymiles monitor en een eigen meter voor PVOutput dus op dit moment ga ik dat nog niet veranderen. Tevens gebruik ik de Energy monitor van Homewizard.

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xand3r
  • Registratie: Juli 2006
Ik heb 6 zonnepanelen met Enecsys micro inverters. Geplaatst in 2013. Ik lees ze uit via een Pi Zero en een Zigbee stick (met een kleine aanpassing). Temperatuur, voltage, wattage, etc, wordt gelogd in Home Assistant.

Zaterdagochtend is er een kapot gegaan (serienummer 110064434). Hij ging om 8:09 energie leveren, maar vanaf 9:16 uur was voltage en wattage 0. Gek genoeg werd/wordt nog steeds, ook nu nog, de temperatuur ontvangen van de inverter. De temperatuur is ongeveer 10 graden warmer dan de andere 5 inverters die nog steeds werken.

De totale set panelen zat op een mooie dag op max 1200 watt met een opbrengst van 8kWh. Dat het nu iets minder is vind ik niet zo erg, maar zou het veilig zijn? Blijkbaar doet de inverter het nog gedeeltelijk (gezien de verzonden temperatuurdata), dus misschien is de schade beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Ik zou het risico niet nemen. Blijkbaar is er intern toch iets niet goed meer of defect. Ik heb dat ook wel eens gehad, wel temp data maar geen vermogen, ding was warm. Toch vervangen. Uiteindelijk heb ik alles vervangen door Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kniepert
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-09 23:16
I see what you did there, maar niet de bedoeling

[ Voor 89% gewijzigd door teacher op 20-08-2024 08:28 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste