Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 29-04 12:43
Ik wil de defecte Enecsys gaan vervangen door Hoymiles HM350 en HM800. Ik knip de kabel van de Enecsys door en zet hier aan de andere kant een contrasteker van Hoymiles op zodat ik de Hoymiles op de Wieland connectors kan aansluiten zonder alle kabels te hoeven vervangen.

Iemand al ervaring met Hoymiles Micro Inverters.

Groeten Henny

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

@wersitime Waarom de Hoymiles? En niet een micro-omvormer van Enhpase, die je ook nog eens kan uitlezen en kan koppelen aan PVoutput?

[ Voor 12% gewijzigd door Microkid op 30-08-2021 21:51 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-06 16:42
Ik vermoed omdat de contrastekkers voor de Hoymiles op ene kabel gezet kunne worden, en die voor bv. APS niet:
wersitime schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:04:
Ik knip de kabel van de Enecsys door en zet hier aan de andere kant een contrasteker van Hoymiles op zodat ik de Hoymiles op de Wieland connectors kan aansluiten zonder alle kabels te hoeven vervangen.
Monitoring kan overigens met een DTU-wifi, maar die zag ik bij Cedel webshop zo gauw niet staan. Wel hier voor 109,-.

Verder is dit merk relatief goedkoop (~30% minder dan APS. Enphase is natuurlijk nog een heel stuk duurder...)
Maar het is ook onbekend, en dus betrouwbaarheid is onzeker.
Iets met ezel en steen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
Microkid schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 21:43:
@wersitime Waarom de Hoymiles? En niet een micro-omvormer van Enhpase, die je ook nog eens kan uitlezen en kan koppelen aan PVoutput?
Enphase heeft geen microinverters voor 2 panelen. Ik zal daarom alle bekabeling moeten veranderen, maar anders had ik inderdaad voor Enphase gekozen. PV Output heb ik al dus dat werkt bij mij met elke inverter. Ook het koppelen met een Hoymiles gaat makkelijker.

Groeten Henny.

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
WackoH schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 00:04:
Ik vermoed omdat de contrastekkers voor de Hoymiles op ene kabel gezet kunne worden, en die voor bv. APS niet:

[...]

Monitoring kan overigens met een DTU-wifi, maar die zag ik bij Cedel webshop zo gauw niet staan. Wel hier voor 109,-.

Verder is dit merk relatief goedkoop (~30% minder dan APS. Enphase is natuurlijk nog een heel stuk duurder...)
Maar het is ook onbekend, en dus betrouwbaarheid is onzeker.
Iets met ezel en steen >:)
Inderdaad omstekkeren gaat makkelijker met Hoymiles zodat ik de Wieland connectors kan gebruiken en de bekabeling van Enecsys kan laten zitten. Ik maak hiervoor korte verloopkabels. Ook kan ik dan de nog werkende Enecsys laten zitten zolang als ze het nog doen. Cedel levert de DTU ook, hij staat alleen niet op de website.

Wat betrouwbaarheid betreft, ik heb er veel over gelezen en ik ben geen gekke zaken tegengekomen. Het is wel de grootste leverancier in China. Maaaarrrr, de tijd zal het weer leren.

Groeten Henny

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XBrhRgARdAs4uuCCl5iTNJHY2Ow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JgeDnEns8RArlRA9kqa1LyAd.png?f=fotoalbum_large

Voor de geïnteresseerden, dit is de verloopkabel. Ik knip de kabel van de Enecsys af en zet hier aan de andere kant een Hoymiles contrasteker op.

[ Voor 10% gewijzigd door wersitime op 31-08-2021 12:41 ]

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

wersitime schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:21:
[...]

Enphase heeft geen microinverters voor 2 panelen. Ik zal daarom alle bekabeling moeten veranderen, maar anders had ik inderdaad voor Enphase gekozen. PV Output heb ik al dus dat werkt bij mij met elke inverter. Ook het koppelen met een Hoymiles gaat makkelijker.

Groeten Henny.
Mja. Ik heb nu ook Enecsys inverters voor 2 panelen. Maar ik weet 100% zeker dat als die ooit de geest gaan geven, dat ik toch voor enkele Enphase IQ7+ ga, 1 per paneel. Ik heb 300Wp panelen, dus dat zou dan voor Hoymiles een HM-800 moeten worden van 240 euro, Het prijsverschil met 2 stuks IQ7+ (115 euro per stuk) is er amper. (op wat extra kabel na dan om de inverters aan elkaar door te lussen). Daarnaast ken ik Hoymiles totaal niet, terwijl Enphase toch wel 1 van de bekendste is.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
Microkid schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:51:
[...]

Mja. Ik heb nu ook Enecsys inverters voor 2 panelen. Maar ik weet 100% zeker dat als die ooit de geest gaan geven, dat ik toch voor enkele Enphase IQ7+ ga, 1 per paneel. Ik heb 300Wp panelen, dus dat zou dan voor Hoymiles een HM-800 moeten worden van 240 euro, Het prijsverschil met 2 stuks IQ7+ (115 euro per stuk) is er amper. (op wat extra kabel na dan om de inverters aan elkaar door te lussen). Daarnaast ken ik Hoymiles totaal niet, terwijl Enphase toch wel 1 van de bekendste is.
Wat er aan kabels bij kwam viel me nog best tegen bij Enphase en ook APS wanneer ik de dubbele inverters door enkele ging vervangen. Ik kwam met Hoymiles het gunstigst uit, of die keuze de juiste is, de tijd zal het leren.

Groeten Henny

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UuSZTH2rbc1JN6cL0mZocvUxeKU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ge6ry1Kcy91VLpFjqSQgJTUh.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de geinteresseerden. De failure rate van Hoymiles is 0.18%.

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

wersitime schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 21:15:
[Afbeelding]

Voor de geinteresseerden. De failure rate van Hoymiles is 0.18%.
Tja....

American company Enphase is world market leader in microinverters. Compared to regular string inverters, micro-inverters have the advantage that they provide higher yield in shade. Enphase's microinverters have undergone millions of hours of testing and have a very low failure rate of 0.051%. The IQ7 series has an even lower failure rate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Maar als er per Hoymiles 2 panelen op een omvormers zitten, en bij Enphase maar 1, heeft Enphase dus de dubbele hoeveelheid meuk op het dak liggen en kruipt de faalkans naar die van Hoymiles toe.

Niet dat ik dat merk zou aanbevelen. Dat ze marktleider in China zijn, zegt helemaal niets over de kwaliteit want daar wordt betrouwbaarheid en lange levensduur minder belangrijk gevonden.

Ik vermoed overigens dat voor beide geldt: 'Wij van WC eend....'

Heb je overwogen om APS QS1 te nemen waar 4 panelen op kunnen? Je kunt een kabel met aan 1 zijde de APS stekker, en aan de andere niets, kopen. Daar kan je dan je eigen stekker aanzetten en op de betaande bekabeling op het dak aansluiten Zo blijven de kosten van stekkers relatief beperkt.

[ Voor 6% gewijzigd door WackoH op 31-08-2021 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
Ja heb ik wel overwogen maar met de Hoymiles ging het net iets makkelijker allemaal. Overigens kan ik nog steeds een ander merk kiezen want ik heb pas een Hoymiles besteld om te testen.

Groeten
Henny

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01-09-2021
Voor de Hoymiles inverters zie ik deze staan, ga die inverter eens testen bij een volgende gelegenheid.

Hoymiles DTU-Light W100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
MoneyFor schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:36:
Voor de Hoymiles inverters zie ik deze staan, ga die inverter eens testen bij een volgende gelegenheid.

Hoymiles DTU-Light W100
Dit is de monitor van Hoymiles op de website van SolarStrada. Zelf bestel ik bij Cedel, zijn wel stuk duurder maar zij helpen snel, duidelijk, en goed. Vindt ik de meerprijs wel waard. SolarStrada heb ik dezelfde vragen gesteld maar nog geen antwoord ontvangen. Hier op Tweakers ook positieve ervaringen van Cedel maar van SolarStrada niets te vinden. Ook bij andere merken heb ik dezelfde vragen gesteld, niet een keer een antwoord ontvangen. :-(

Groeten,
Henny

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atlPTlqGAw4EBefoaXVNDH84gaY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uv3Yw3uzDcO3ESBrK9wkyU64.jpg?f=fotoalbum_large

Een Hoymiles zonnepark wat draait sinds 2016. Als ze het allemaal nog doen geeft dat een beetje vertrouwen. Als dit Enecsys was geweest.

Groeten,
Henny

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWwyE4b1QGa0ctpRSnt8H1GFcBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K533LtMYUvAQxneUOSDG1lBY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/buQkfHLHaT-Bl0A6C2hecV29T5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5M5F4B4eS92oxe4lGwgitnet.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxnRv-3dvknw6lIaeMGOOjFVF1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R3XbzbJdAwTjdYS9EuWGNfys.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMsBV2cuEEFsvzt_OmP24cy1gCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AXYJjcBXtuLjoUOD1bqQJAiS.jpg?f=fotoalbum_large

Het testexemplaar is binnen en gemonteerd. De productie is nu gelijk aan een nog werkende dubbele Enecsys, maar het begint al schemerig te worden dus weinig output nu. Hopelijk morgen zon en dan kijken hoe de efficiency is. Op de foto zie je de afgeknipte kabel van de defecte Enecsys. Hoymiles plug er aan gezet en zo aan de oude installatie gekoppeld. Ja dat was nu niet echt moeilijk dus. Alleen op het schuine dak zal lastiger worden.

De volgende inverters kan ik zo doorkoppelen met de kabel van de volgende inverter, de kabel lijkt lang genoeg, dus heb ik de oude bekabeling toch niet meer nodig. Alleen aan het begin koppel ik hem via de oude Wieland connector aan het AC net. Achteraf bezien had ik dus de contrasteker ook rechtstreeks op de AC kabel kunnen zetten.

Staat nu een half uurtje aan en het verschil met Enecsys is inmiddels een stuk beter. Dus bij beginnende schemer blijft hij beter produceren. :) .

Mvgr Henny.

[ Voor 10% gewijzigd door wersitime op 01-09-2021 18:32 ]

www.mrmodelrailroad.com

• wersitime
Het wordt steeds interessanter met de Hoymiles Inverters. Onderstaand model heeft een aansluiting voor 4 panelen. De micro omvormer beschikt over 4 individuele MPPT trackers. Schaduw op een paneel heeft geen nadelig effect op de overige panelen. Prijs €309,95.

Ik vervang nu in een klap 4 defecte Enecsys Inverters voor weinig geld. Een heel stuk bekabeling kan nu ook vervallen. Voor eventueel een zonnepaneel wat net iets te ver ligt bestel ik een verlengkabel bij voor het paneel zelf. Ik vondt dit een hele verademing.

https://webshop.cedel.nl/...-Micro-Omvormer-1200-Watt

Wanneer je dit vergelijkt met Enphase, dan heb ik voor 13 panelen 13 Inverters (€1742,- voor de goedkoopste) nodig plus een verplichte Enphase overspanningsbeveiliging in de meterkast, die er overigens nu ook al zit. Verder komt er nog een behoorlijke som aan kabels bij. Met Hoymiles heb ik nog maar 4 Inverters nodig en geen kabels, hooguit een zonnepaneel kabel wanneer deze te ver weg ligt.. :)

Mvrgr, Henny

[ Voor 24% gewijzigd door wersitime op 02-09-2021 17:03 ]

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Ik zou Hoymiles met APS vergelijken, en niet met Enphase.
Die laatste schaal ik toch in een hogere categorie vanwege veel langer (bekend) track record.

Het verschil met APS is veel geringer, want een QS1 (ook 4 panelen) is voor 330 te krijgen. Voor die 80 Euro verschil was ik niet met een onbekend merk aan de gang gegaan...

Maar iemand moet het doen. En APS doet wel of ze Amerikaans zijn, maar achter de schermen is het allemaal Chinees en ook de servers staan daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:42
@WackoH Cedel heeft hem niet op de site, maar er is een 1500W versie van de Hoymiles.
Dat is best nuttig met de steeds rijkere keuze van goedkope 400W+ panelen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
WackoH schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 08:59:
Ik zou Hoymiles met APS vergelijken, en niet met Enphase.
Die laatste schaal ik toch in een hogere categorie vanwege veel langer (bekend) track record.

Het verschil met APS is veel geringer, want een QS1 (ook 4 panelen) is voor 330 te krijgen. Voor die 80 Euro verschil was ik niet met een onbekend merk aan de gang gegaan...

Maar iemand moet het doen. En APS doet wel of ze Amerikaans zijn, maar achter de schermen is het allemaal Chinees en ook de servers staan daar.
APS viel voor mij af vanwege dat alle bedrading moest worden vervangen met bijbehorende kosten. Het leek bij APS niet mogelijk er een verloopkabel op te zetten naar de bestaande Wieland connector. Ook heb ik bij vragen over de APS geen antwoord hierover gekregen. Bij Cedel krijg ik steeds een duidelijk antwoord. Is me veel waard. Hoymiles is dan wel niet zo bekend in Nederland maar zolang ze niet failliet zijn en er gaat iets stuk kun je terugvallen op de garantie. Dat was het probleem met Enecsys, die waren failliet.

Mvrgr Henny.

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Ronald schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 09:14:
@WackoH Cedel heeft hem niet op de site, maar er is een 1500W versie van de Hoymiles.
Dat is best nuttig met de steeds rijkere keuze van goedkope 400W+ panelen
Er is natuurlijk steeds ontwikkeling. Zo krijgt APS binnenkort (?) de DS3 die 2 panelen tot samen 900W aankan.
Toen ik een beetje zocht naar die DS3, zag ik dat de QS1 met 10 jaar garantie 283 Euro kost.
Da's 71 Euro per paneel, maar een beetje meer dan een optimizer...
Met 20 jaar garantie is het overigens 350. Dus blijkbaar verwacht men niet dat ze het langer dan 10 jaar uithouden ;-)
Maakt niet uit. Ik heb de mijne binnen onder het dak hangen. Worden ze niet zo heet en is vervangen een makkie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:42
@WackoH APS roept al ruim anderhalf jaar dat die er aan komt... Samen met QS2 van 1800W...

Persoonlijk heb ik het niet zo met overpromise-underdeliver.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
wersitime schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:46:
[...]APS viel voor mij af vanwege dat alle bedrading moest worden vervangen met bijbehorende kosten. Het leek bij APS niet mogelijk er een verloopkabel op te zetten naar de bestaande Wieland connector.
Ja, dat schreef je al eerder. Snapte ik niet helemaal want je hebt deze toch waar je een Wieland stekker aan kunt zetten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5FKVXa73z0cb4wvoX_haa5AoQc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NwULmCz3rDA4RkstEVwHeAjI.png?f=user_large
Maar bij APS had je dit per omvormer nodig gehad. Grootste voordeel van die Hoymiles lijkt me dat je de AC gewoon door kunt lussen, en geen aparte kabel nodig hebt.. Dat is mooi, want de omvormers hangen normaal direct onder de panelen, dus deze verbindingen zitten daar ook lekker droog. [ik dacht da tde sonnector direct op de omvormer zat. Maar dat klopt niet. zit ook een kabel.]
Ook heb ik bij vragen over de APS geen antwoord hierover gekregen. Bij Cedel krijg ik steeds een duidelijk antwoord. Is me veel waard.
APS heeft niet de beste reputatie als op klantvriendelijkheid aankomt, is mijn indruk. Ik kwam wat negatieve zaken op internet tegen.
Hoymiles is dan wel niet zo bekend in Nederland maar zolang ze niet failliet zijn en er gaat iets stuk kun je terugvallen op de garantie. Dat was het probleem met Enecsys, die waren failliet.
En zo leren wij weer of dat Hoymiles wat is. Houd ons op de hoogte :)

[ Voor 3% gewijzigd door WackoH op 03-09-2021 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
@Ronald Ik weet het en helemaal mee eens hoor. APS komt ook niet erg sympathiek over...
en dat het gerapporteerde vermogen DC en geen AC blijkt te zijn, is onnodig misleidend.

Volgens APS zelf zou die DS3 toch echt 'coming approximately September 2021' (in de video op dezelfde pagina staat nog 'spring 2021'. O-)

Nou ja, misschien gewoon toeleveringsproblemen van chips.

Op een Franse site (geen idee waarom ik daar op kwam) stond 15 sept als leverdatum voor de 730VA light versie DS3-L.
Dan zouden ze nu toch al op een schip moeten zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
WackoH schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 15:59:
[...]

Ja, dat schreef je al eerder. Snapte ik niet helemaal want je hebt deze toch waar je een Wieland stekker aan kunt zetten?
[Afbeelding]
Maar bij APS had je dit per omvormer nodig gehad. Grootste voordeel van die Hoymiles lijkt me dat je de AC gewoon door kunt lussen, en geen aparte kabel nodig hebt.. Dat is mooi, want de omvormers hangen normaal direct onder de panelen, dus deze verbindingen zitten daar ook lekker droog. [ik dacht da tde sonnector direct op de omvormer zat. Maar dat klopt niet. zit ook een kabel.]

[...]

APS heeft niet de beste reputatie als op klantvriendelijkheid aankomt, is mijn indruk. Ik kwam wat negatieve zaken op internet tegen.

[...]

En zo leren wij weer of dat Hoymiles wat is. Houd ons op de hoogte :)
Ok, dit wist ik niet, ik zag steeds van die vreemde connectors en ging er van uit dat het niet mogelijk was dit om te zetten naar Wieland. Ja dat krijg je natuurlijk ook wanneer je geen antwoord krijgt op toch wel simpele vragen over het aansluiten van APS en connectors.

Van Hoymiles weet ik inmiddels dat dit toch geen kleine speler is, ze opereren in 50 landen en maken Inverters sinds 2008.

Mvrgr Henny.

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Ook APS met hun rare eigen connector moet vroeger of later naar de echte wereld.

Dat 2008 zag ik ook. En een Chinese fabrikant die al sinds 2008 meedraait, is al een oudgediende. Growatt bv. komt uit 2010.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wersitime
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wnws17DHvqsYizaQAcqH-8lJCSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4hIbuHMvwjpLD9DVONGTWQMr.jpg?f=fotoalbum_large

Deze Hoymiles HM1200 vervangt 2 enkele en een dubbele Enecsys in een keer, tenminste in mijn configuratie. Hij kan uiteraard 4 enkele of 2 dubbele Enecsys in een keer vervangen. Voordeel, deze inverter heeft 4 mppt trackers. Dus niet zoals bijvoorbeeld de dubbele Enecsys waar de panelen parallel worden geschakeld. De defecte Enecsys inverters zijn nu vervangen. Er sneuvelen er ongetwijfeld nog een paar maar nu ik deze Hoymiles probleemloos kan oversteken maak ik me daar geen zorgen meer over. Als deze Hoymiles bevallen ga ik ook de nog werkende Enecsys vervangen.

De monitor DTU W100 is onderweg.

Wordt vervolgd.

Mvrgr, Henny

[ Voor 5% gewijzigd door wersitime op 09-09-2021 19:16 ]

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
Foutje.

[ Voor 97% gewijzigd door wersitime op 15-09-2021 09:06 . Reden: Fout gemaakt. Doordat ik in Android werkte ging er iets fout. ]

www.mrmodelrailroad.com

• wersitime
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yACCGpXKwG8-_xNmcZqY8Bj4HIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rHNZFtQ20pw4qj6Qbl40fSjB.jpg?f=fotoalbum_large

Het Hoymiles monitorsysteem is niet meer dan een USB stick die via WiFi werkt. Het werkt allemaal wel erg gebruiksvriendelijk. Een kind kan de was doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_d1hDzAjIKhMBLW-AONvcnXxejY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H0CzhSLDCEMyLPJBrPK0ilJ4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet zeggen dat de ondersteuning van Cedel erg prettig gaat. Altijd snel en duidelijke hulp.

Mvrgr, Henny

[ Voor 3% gewijzigd door wersitime op 15-09-2021 09:14 ]

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:01
Vraagje @wersitime , kan die Hoymiles monitoring ook iets samen met PVOutput? Bij mij is er na 7 jaar ook een Enecsys gesneuveld. Komt nog wel online, maar vermogen blijft op 0 staan.

[ Voor 3% gewijzigd door SkiFan op 05-04-2022 14:11 ]

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wersitime
Nee voor zover ik weet is die mogelijkheid er niet. Zelf gebruik ik een kwhr meter met raspberry voor logging naar pvoutput. Het Hoymiles monitor systeem gebruik ik alleen om te zien of alle individuele inverters goed werken.

Groeten Henny.

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
@wersitime Dank je, vermoed dat ik de 1500 dan maar neem (die is voorradig) en dan er 2 panelen bij leg. Kan ik eens gaan testen met panelen plat ipv onder 20 graden. Dan kan ik het dubbele aantal panelen op dat dak kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wersitime
Opbrengst van de Hoymiles is groter dan Enecsys. Ze starten eerder en gaan langer door.

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
@wersitime Ik ben benieuwd, heb m vandaag binnen gekregen. Kan m alleen nog niet monitoren, maar dat komt nog wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wersitime
@SkiFan Veel succes! Gaat zeker lukken.

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Oh vast wel. Zijn beide kanten van de 230-kant van de inverter trouwens gewoon met elkaar een op een doorverbonden? Heb er nog niet aan gemeten nml.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wersitime
Ik heb ze zelf niet doorgelust maar die moeten wel verbonden zijn.

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
@wersitime Het lukt nu voor 10€ om de Hoymiles uit te lezen. Je hebt een ESP8266, een NFR24L01+ en dit project nodig:
https://github.com/grindylow/ahoy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
@r_bleumer Netjes! Zelf heb ik het monitorsysteem van Hoymiles in gebruik. Maar jouw systeem is weer met PVOutput te koppelen en is natuurlijk aanmerkelijk goedkoper!

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
@wersitime Volgens mij zit er nog geen pvoutput integratie in, maar dat zal wellicht wel mogelijk zijn. Zou mooi zijn als dat nog komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
@r_bleumer Als het op een Raspberry draait is het erg eenvoudig om de data naar PVOutput te sturen.

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
Dat was een van de opties, maar ik had geen pi liggen, maar wel nog een stapeltje ESP's. Die dingen gebruik ik ook om voor Halloween van allerlei leuke dingen te maken. Het ging me er eigenlijk primair om dat ik kon zien of alle panelen werken. Dat doen ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
In ieder geval bedankt voor de tip. Ik kende hem nog niet.

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Even een screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-sdsJ7V8bAgzrzp2E9PWs4bnms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jvuyDm9ocw2AA7mfARGHOnYG.jpg?f=fotoalbum_large

@wersitime Ik heb een Hoymiles topic gemaakt. Het lukt me middels mqtt overigens ook nu om ze binnen Home Assistant uit te lezen. Even wat puzzelwerk.

Het Hoymiles topic

Wil je dat ik je co-author maak?

[ Voor 22% gewijzigd door SkiFan op 04-05-2022 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
@SkiFan Mooi gemaakt. co-author is prima. Het Hoymiles topic vindt ik ook wel prettig, bedankt. Ik leek tot nu toe de enige met Hoymiles te zijn. Zelf gebruik ik wel de Hoymiles monitor en een eigen meter voor PVOutput dus op dit moment ga ik dat nog niet veranderen. Tevens gebruik ik de Energy monitor van Homewizard.

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xand3r
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-06 15:05
Ik heb 6 zonnepanelen met Enecsys micro inverters. Geplaatst in 2013. Ik lees ze uit via een Pi Zero en een Zigbee stick (met een kleine aanpassing). Temperatuur, voltage, wattage, etc, wordt gelogd in Home Assistant.

Zaterdagochtend is er een kapot gegaan (serienummer 110064434). Hij ging om 8:09 energie leveren, maar vanaf 9:16 uur was voltage en wattage 0. Gek genoeg werd/wordt nog steeds, ook nu nog, de temperatuur ontvangen van de inverter. De temperatuur is ongeveer 10 graden warmer dan de andere 5 inverters die nog steeds werken.

De totale set panelen zat op een mooie dag op max 1200 watt met een opbrengst van 8kWh. Dat het nu iets minder is vind ik niet zo erg, maar zou het veilig zijn? Blijkbaar doet de inverter het nog gedeeltelijk (gezien de verzonden temperatuurdata), dus misschien is de schade beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Ik zou het risico niet nemen. Blijkbaar is er intern toch iets niet goed meer of defect. Ik heb dat ook wel eens gehad, wel temp data maar geen vermogen, ding was warm. Toch vervangen. Uiteindelijk heb ik alles vervangen door Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kniepert
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-08-2024
I see what you did there, maar niet de bedoeling

[ Voor 89% gewijzigd door teacher op 20-08-2024 08:28 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste