Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01-09-2021
Ik heb gisteren de nieuwe varistors in de inverter gesoldeerd, nu nog wachten dat ik hem kan testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-05 15:36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
Als ik het goed heb zou deze voeding de inverter moeten kunnen laten werken niet ?

http://www.conrad.be/ce/n...DC-0-A-5-A-300-W?ref=list

zo ja dan bestel ik deze en kijk ik wel wat ik het snelste heb, het paneel of de voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-05 14:50
Met zo'n voeding moet het wel lukken. Een iets minder uitgebreide voeding zou ook al genoeg moeten zijn.

[ Voor 63% gewijzigd door David op 15-05-2015 20:44 ]

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
David schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 20:42:
Met zo'n voeding moet het wel lukken. Een iets minder uitgebreide voeding zou ook al genoeg moeten zijn.
Niet makkelijk te vinden minder uitgebreid, als ik zie dat ik toch gemiddeld een 30V en 8 à 10A nodig heb om te voldoen aan de inputwaarden die de inverter nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-05 14:50
Tenzij je per sé max. power wilt uitproberen hoef je natuurlijk niet de volle 8 à 10A te leveren om je omvormer te testen. Als je het juiste voltage maar haalt is het snel goed.

Overigens is een goede labvoeding nooit weg.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
Even tussendoor wat ik al heel dikwijls heb opgemerkt maar nog steeds niet heb gemeld, ik heb in mijn systeem 1 nieuwe generatie II inverter van Enecsys zitten en ik moet zeggen dat die merkelijk beter presteert dan de 1ste generatie. Zoals op dit moment is die al aan het produceren terwijl de rest nog slaapt.

Serienummer van deze is 250002067 en zit in zulk een plastic behuizing.

[ Voor 10% gewijzigd door MoneyFor op 19-05-2015 06:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:58

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

MoneyFor schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 06:48:
Even tussendoor wat ik al heel dikwijls heb opgemerkt maar nog steeds niet heb gemeld, ik heb in mijn systeem 1 nieuwe generatie II inverter van Enecsys zitten en ik moet zeggen dat die merkelijk beter presteert dan de 1ste generatie. Zoals op dit moment is die al aan het produceren terwijl de rest nog slaapt.

Serienummer van deze is 250002067 en zit in zulk een plastic behuizing.
Maar zover ik weet werken die toch niet met de oude gateway? En moet je dus verplicht dat nieuwe type gateway hebben?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
Microkid schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 13:10:
[...]

Maar zover ik weet werken die toch niet met de oude gateway? En moet je dus verplicht dat nieuwe type gateway hebben?
Dat dacht ik ook, maar dit was de laatste die Enecsys omgeruild heeft ergens oktober vorig jaar en is me uit de USA toegezonden geweest. Ik heb toen onmiddellijk gereageerd maar Dennis Knutzen in Engeland waar ik contact mee had verzekerde me dat de software aangepast was om in mijn systeem mee te werken. En inderdaad was gewoon in te pluggen in het systeem, weliswaar met losse kabeltjes en niet met vaste zoals bij de alu behuizing, en mijn gateway had hem ook direct gevonden. Nadat ik de serial had toegevoegd in het Enecsys online monitoring systeem kon ik hem daar ook gewoon aflezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 674386

Beste allemaal, ik heb alle posts even doorgenomen. Vanmiddag overleg over het Enecsys probleem met Uneto-VNI, Volt en SolinQ. Iemand nog suggesties wat ik moet bespreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viktor99
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05-06-2015
Bij mij is een enecsys SMI-480-60 defectgeraakt.
Na alle posts doorgelezen te hebben heb ik toch de mijne eens opengemaakt.
Hij ziet er toch iets anders uit als op de eerder weergegeven foto's.
Wel is bij mij de zekering (hier 4AT) defect, dus ik heb hoop dat ik hem nog kan maken.
Ik zal later eens foto's van de print maken, kan ook interressant zijn voor anderen.
Ik maak geen gebruik van een gateway dus weet ik niet of hij daar nog op te zien zou zijn.
Ik heb er 4 panelen van 120W op zitten welke doorgaans zo'n 360 watt opleveren.
Het serienummer is 011000 6326

[ Voor 0% gewijzigd door Viktor99 op 30-05-2015 09:10 . Reden: verkeerd woord ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
Ik heb de Voltcraft labvoeding vrijdag ontvangen van Conrad, 36V - 10A.

Edit:

De polariteit op de stekkers die uit de inverter komt klopt niet met die van de printplaat, gelukkig heb ik alvorens een werkende inverter te testen de "herstelde" opengemaakt en dit gemerkt. Op het printplaatje staat duidelijk +12 en -12 terwijl de stekker die daarop aangesloten is andersom vermeld.

Ik had eerste de "herstelde" aangesloten maar deze geeft niets door, nu 2 werkende aan de voeding gehangen en deze doen ook niets. De inverter wekt geen 220V op zelfs niet als ik er een verbruiker aanhang ipv de multimeter.

Blijkbaar is de voeding niet in staat om de de inverter te laten werken alhoewel deze voldoende vermogen heeft. Nu natuurlijk spijt dat ik het paneel heb afgezegd, dit was in backorder en de verkoper had mijn geld al teruggestort.

Nu heb ik een mooie labvoeding om in de kast te zetten :X

[ Voor 81% gewijzigd door MoneyFor op 31-05-2015 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viktor99
Hallo allemaal, hier zijn de beloofde foto's van mijn Enecsys SMI-480-60

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0Ca7CXV.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/h5bzlZ7.jpg

Ik laat nog wel weten of de reparatie gelukt is.

[ Voor 23% gewijzigd door Viktor99 op 31-05-2015 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
@ Viktor99,

Als het enkel de zekering is zou na het vervangen hiervan de inverter opnieuw moeten werken.

suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:53
@moneyfor de voeding zou moeten werken maar ondanks dat ik deze omvormers niet ken verwacht ik dat deze met alleen een multimeter of belasting idd niet gaat werken. Over het algemeen voeden deze in op het net waarbij ze dus ook de frequenty van het net gebruiken. Zonder net doen ze het niet. Je zult hem normaal gesproken dus aan het net moeten koppelen en er dan een vermogens opbrengst meter tussen zetten. Nogmaals ik ben niet bekend met dit type. Als ik eerlijk ben klinkt het niet of je voldoende kennis hebt om hier mee te 'spelen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:37
Iemand ooit die 3.3V, +5v en -5 lijnen al eens doorgemeten? Ik zie testpunten zitten en een hele shitload een regulators.

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viktor99
@ MoneyFor Ik heb het geprobeerd maar de zekering klapt er meteen weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-05 22:00
Heb je de gele vdr doorgemeten naast de net aansluiting?
Johan

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
@xs2tom, dank voor je reactie, kan hem aan het net hangen dat is geen probleem en wil dit gerust eens uittesten. En inderdaad dit is helemaal niet het gebied waar mijn kennis ligt maar kan het niet laten om eraan te "prutsen of mee te spelen" en wie weet met een beetje hulp om me in de goede richting te sturen lukt me dat misschien nog ook. Ik zit er niet mee om enkele van die dingen te slopen als het moet, het houd me bezig he :)

@Viktor99, spijtig dit te horen, had het leuk gevonden voor jou dat het daarmee was opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:53
Als je jezelf maar niet sloopt is het voor mij o.k.
Heb je een vermogensmeter? Anders kijken wat je lab voeding aangeeft. Spanning instellen en stroom begrenzen op 1 a 2 amp om te beginnen. Bij een werkende omvormer zou je voeding in stroom begrenzing moeten werken. 8 amp is niet nodig.
Edit.
Even bij je voeding gekeken, het plaatje op de site geeft een led bij CV constant voltage. Die gaat dan uit en die er onder cc constant Current gaat dan aan.
Als de spanning dan in stort dan heb je sluiting, heb je spanning en stroom dan werkt het waarschijnlijk.

[ Voor 32% gewijzigd door xs2tom op 01-06-2015 21:48 . Reden: aanvulling over labvoeding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viktor99
@snameroc Ja die gele VDR heb ik doorgemeten en die meet enkele M ohms, die andere ook troiuwens.

Ondertussen weet ik dat de 4e Mosfet (op de foto boven van links naar rechts) defect is, hij meet 0 Ohm.
Ik heb hem losgesoldeerd en ik weet het zeker, hij is defect. Het is een FCB 20N06.
Zie daar maar eens aan te komen...... ;w

Correctie: Het is een FCB 20N60

[ Voor 4% gewijzigd door Viktor99 op 02-06-2015 18:30 . Reden: verkeerde nummer van de mosfet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-05 22:00
Bij farnell voor 1,10 euro

http://nl.farnell.com/web...Id=10168&gs=true&st=20N06

[ Voor 68% gewijzigd door snameroc op 01-06-2015 23:30 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-05 06:35

databeestje

Von PrutsHausen

Even ter vermaak, uit de restpartij van SolarNRG had ik een 360-72 aangeschaft, deze is nu in gebruik met 2 ZNshine 200Wp panelen. YouTube: Enecsys duo 360-72 noisy

Wat opvalt is dat deze tegen de avond met nog 10-15 Watt DC vermogen begint te fluiten. Iets wat ik normaal gesproken associeer met een slechte PWM regelaar :)

Vooralsnog doet deze het al weer de maand mei, nu maar zien voor hoe lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik99
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-05-2021
dag,

wat ik eigenlijk nog mis in dit topic zijn de symptomen van defecte inverters. Ik weet niet of die altijd gelijk zijn maar de mijne (480-60) communiceerde nog met de gateway en gaf alleen 0-waarden. Nu ik hem heb vervangen lijken mijn opbrengsten omhoog te zijn gegaan. Waarschijnlijk dat hij dus ook niet of niet volledig leverde. Ik heb begrepen dt sommige inverters compleet verschroeid zijn......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
Ben terug onder de levenden :-) en weldra verlof dus zal eens een proefopstelling maken.

@hendrik99, bij mij waren de volgende kenmerken:

1/ geen communicatie meer met de gateway, kon dus niet zien of die nog werkte of niet, vandaar dat ik een testopstelling wilde om te zien dewelke daadwerkelijk stuk zijn of er enkel geen communicatie meer was.

2/ zoals bij jou, communicatie met de gateway maar 0-waarden.

Nu heb ik van elk al één opengeschroefd en daar is uiterlijk niets aan op te merken, dus geen zichtbaar verschil tussen beiden en niets verschroeid te zien of te ruiken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-05 10:25
hendrik99 schreef op maandag 29 juni 2015 @ 23:05:
dag,

wat ik eigenlijk nog mis in dit topic zijn de symptomen van defecte inverters. Ik weet niet of die altijd gelijk zijn maar de mijne (480-60) communiceerde nog met de gateway en gaf alleen 0-waarden. Nu ik hem heb vervangen lijken mijn opbrengsten omhoog te zijn gegaan. Waarschijnlijk dat hij dus ook niet of niet volledig leverde. Ik heb begrepen dt sommige inverters compleet verschroeid zijn......
Tja lastig te zien. In principe natuurlijk de opbrengst. Ik raad iedereen aan om toch op een manier te zorgen dat je die dingen kan uitlezen. Zoals eerder vermeld op het forum heb ik meteen na aanschaf problemen gekregen met de enecsys omvormers. Na 2 jaar en een rechtsbijstand verzekering zijn een maand geleden alle omvormers vervangen voor Enphase micro omvormers. Volgens de leverancier is het wachten tot het fout gaat met de enecsys omvormers omdat hier te weinig weerstand zit ingebouwd tegen piekspanning. Dus wie dat nog niet heeft: investeer in een beveiliging tegen piekspanning en in een service die per paneel kan uitlezen. Zolang ze nog niet officieel failliet zijn maar in surseance is er bij je leverancier wellicht nog wat te halen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 685582

Ik heb 9 panelen met 3x Enecsys single en 3x Enecsys Duo inverters op dak liggen.
Met inverters en panelen heb ik geen problemen.

Wel heb ik net als iedereen geen verbinding meer met de Enecsys server.

Ik heb contact opgenomen met de Consumenten Bond.

Ik doe zaken met het bedrijf waar ik de installatie heb gekocht, niet met Enecsys.
Volgens Nederlands recht is mijn verkoper veplicht om een onderdeel te repareren of te vervangen als het buiten mijn schuld niet meer werkt of binnen de normalen gebruikers of garantie termijn defect gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:15
Even in het andere Enecsys topic kijken. Hoezeer je ook gelijk hebt, je gaat geen gelijk halen tegenover een failliete fabrikant en een leverancier die met zn rug tegen de muur staat.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

databeestje schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 15:32:
Even ter vermaak, uit de restpartij van SolarNRG had ik een 360-72 aangeschaft, deze is nu in gebruik met 2 ZNshine 200Wp panelen. YouTube: Enecsys duo 360-72 noisy

Wat opvalt is dat deze tegen de avond met nog 10-15 Watt DC vermogen begint te fluiten. Iets wat ik normaal gesproken associeer met een slechte PWM regelaar :)

Vooralsnog doet deze het al weer de maand mei, nu maar zien voor hoe lang.
Ter informatie, volgens de logging is na 9 december mijn 1ste Enecsys Duo 360-72 ermee opgehouden, dus die kan binnenkort open. Gelukkig had ik er meteen 2 gekocht en hangt ie binnen :)

Dat betekent dat deze in mei gekochte omvormer in iets meer dan een half jaar tijd ermee gestopt is. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 29-04 12:43
Even dit topic weer een schopje geven.

Ik ben benieuwd hoe jullie de defecte Enecsys Inverters repareren of laten repareren, en dan vooral waar. Of dat jullie hem hebben vervangen door een ander merk.

Zelf heb ik nog 1 defecte single Enecsys Inverter.

Ik heb uitgevonden dat de Involar MAC250WP past op de connectors van het Enecsys systeem. De APS YC250A daar moeten nieuwe connectors worden aangezet om hem te laten passen. Het probleem bij vervanging door een ander merk is dat je geen monitoring meer hebt of je moet er een duur monitorsysteem bij kopen.

Ook heb ik uitgevonden dat er geen enkel bedrijf zin heeft om de Enecsys te vervangen. Mijn eigen installateur houdt mij al een jaar aan het lijntje. Ik ben bang dat ik de Inverter zelf zal moeten opsturen en weer terugplaatsen na reparatie. Na de carnaval zal ik Duramotion benaderen of zij hem nog kunnen cq. willen repareren.

Graag ontvang ik nog wat ervaringen van jullie. Mogelijk zijn er nog betere idëen.

Groeten,
Henny

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
Stil hier !

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Mijn beide kapotte enecsys omvormers heb ik aan mux gedoneerd, die kan er een smakelijke youtube video van maken voor zijn kanaal.

De 2e had het nog geen maand vol gehouden. Deze hoorde ik in de ochtend nog wel fluiten maar zette geen vermogen het net op. Hiervan heb ik nog een 2e video op youtube gezet.
YouTube: Enecsys 360-72 number 2 noisy

Aangezien mijn kabels binnen uitkomen heb ik een Chinese 22-60 Volt grid tie omvormer gekocht op Aliexpress voor 80 euro. De logging doe ik met een kWh meter in de meterkast. Eens kijken hoe lang die het volhoud :)

Ik had nog wel een bedrijf benaderd voor de reparaties aan de enecsys omvormers, maar dat zou 85 euro per stuk gaan kosten. Gezien de nieuw prijs van sommige van de omvormers is dat niet echt je van het.

De man gaf tevens aan dat het succes met reparaties aan deze micro omvormers lage slagingskansen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
Klopt ik heb meerdere reparateurs benaderd maar niemand repareert ze meer. Ik ga denk ik voor een APS. Met een aangepaste kabel sluit je die zo aan op de Enecsys kabel.

Groeten,
Henny

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel1001
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-09-2021
Hi, van mij nog een laatste update -> in december ging een derde inverter (van de 14) naar de inverterhemel. Een jaar eerder waren twee gesneuveld (ook in december/ januari). Ik moet zeggen (knok on wood) dat de opnieuw geplaatste inverters het inmiddels weer een jaartje volhouden. Dat geeft dan wel weer hoop..
Inmiddels heb ik van mijn leverancier twee andere inverters gekregen van het merk APS.
Indien ik de komende 2 jaar merk dat er toch weer een aantal sneuvelen dan wordt het 2 dagen in de valbescherming hangen en alle 14 enecsys duo's vervangen door APS-en. Op een gegeven moment ben je er natuurlijk klaar mee.
Iemand nog een adresje met leuke prijsjes voor de APS omvormers voor als ik ze nodig mocht hebben?

en btw: iedere keer als er eentje sneuvelde lag bij mij ook de aardlek eruit. Geeft dit iemand nog aanknopingspunten?

Verder dan de surge protection device geplaatst: dat gele ding met de groene vlakken.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EanOQn1LX5zPr8ELcNjMSRl6/full.jpg

groet,
Roger

[ Voor 16% gewijzigd door vogel1001 op 14-02-2016 17:46 . Reden: aardlek toegevoegd en foto SPD ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
Bij het sneuvelen van de inverter gaat hier de aardlek er niet uit. Mogelijk omdat de inverters niet geaard zijn. Sinds de piekspanningsbeveiliging is aangebracht nog 1 defecte enecsys gehad. Deze vervang ik misschien door een APS met een verloopkabel. Een goedkoop adres weet ik helaas niet. Ik moet er €115,- excl. btw. voor betalen. En €18,- excl. btw. voor de verloopkabel.

Gaarne jullie ervaring met andere merken.

Heeft er al iemand ervaring met zelf repareren, en wat is er dan meestal defect. Laten repareren is ook niet meer mogelijk, niemand repareert nog Enecsys.

Groeten,
Henny

[ Voor 23% gewijzigd door wersitime op 25-02-2016 12:23 ]

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel1001
Hoi,

Ik heb mijn inverters expres laten aarden. blijkbaar maakt er iets kontakt dan..

vanmiddag ging dan nummer vier naar de inverterhemel. Ik heb mijn leverancier zojuist gemaild en gevraagd voor vervanging. Ook zal ik vragen of zij tegen gereduceerd tarief aps omvormers kunnen leveren ter vervanging van de resterende enecsys inverters.

de twee enecsys inverters die dit jaar faalden zijn:
110031655 en
110031697

Verder is de prijs die je noemt wersitime nog aan de kant, niet? je hebt het over ca 133 euris ex de btw. In mijn geval komt volledige vervanging dan neer op 1500 euris... hmm (voor 12 stuks, ik heb er 2 aps-en liggen).

groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Een kijkje in 1 van de Enecsys 360-72 omvormers die ik naar mux heb gestuurd.
YouTube: Failed Enecsys 360w solar microinverter teardown (018)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
Kan niet wachten op het vervolg, de reparatie. Binnenkort ga ik me daar ook eens in verdiepen.

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel1001
Hoi,
ik ga binnenkort twee kapotte inverters vervangen door APS'en. Hiervoor heb ik nog een eindcap nodig die op de verdeelstukken past van enecsys. Zijn deze nog ergens verkrijgbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-05 19:58
vogel1001 schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 15:34:
Hoi,
ik ga binnenkort twee kapotte inverters vervangen door APS'en. Hiervoor heb ik nog een eindcap nodig die op de verdeelstukken past van enecsys. Zijn deze nog ergens verkrijgbaar?
Dat schijnen Wieland stekkers te zijn, dezelfde als Involar gebruikt, is dit: https://www.zonnemarkt.nl/webwinkel/overige bruikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
Heb zulke Wieland stekkers nog gekocht bij Conrad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
Sinds begin van de week weer één gesneuveld, kan helaas niet vervangen ben vorige week in m'n rug geopereerd en zal de eerste weken/maanden niet op het dak kunnen :-(

Serie nummer van de defecte = 0100027727

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
Heb je een piekspanningsbeveiliging? Heeft bij ons enorm geholpen.

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
wersitime schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 18:09:
Heb je een piekspanningsbeveiliging? Heeft bij ons enorm geholpen.
Inderdaad, deze heb ik, op pagina 1 van deze post heb ik er een foto van geplaatst. Nu heb ik nog enkele nieuwe inverters liggen maar heb op een Duitse site gezien dat er nog nieuwe worden aangeboden. Nu twijfel ik of ik niet een nieuwe aankoop daar op die site om deze te vervangen. Maar zoals gezegd zal niet voor direct zijn wegens mijn rug.

We zijn blijkbaar nog niets opgeschoten met het eventuele herstel van deze inverters zo te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
Wat is het verschil tussen deze ?

SMI-S240W-60
SMI-S240W-72

Ik heb nu de 60, zou ik de 72 mee in het systeem kunnen verwerken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

60 cells vs 72 cells panelen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
Dank voor je antwoord, ik heb 60cells dan kan ik er niets mee aanvangen.

[ Voor 15% gewijzigd door MoneyFor op 25-04-2016 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
MoneyFor schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:45:
[...] Dank voor je antwoord, ik heb 60cells dan kan ik er niets mee aanvangen.
Ik heb nog een aantal nieuwe in doos. 240-72 en 360-72.
Heb iemand geholpen met uitzoeken wat hoe en waar zat aangesloten. Bleek een 240-60 defect te zijn. Vervangen door een 240-72. De opbrengst was gewoon in lijn met de rest. EDIT: n=1, hangt van paneel af.

[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 23-09-2019 11:30 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel1001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:24

P_Tingen

omdat het KAN

Bah.

Hier ook een inverter kapot en mijn installateur probeert er nu onderweg te komen. Ik heb het spul in april 2014 laten aanleggen. Hoe is jullie ervaring met het verhalen van garantie?

In een oude post lees ik:
wersitime schreef op zondag 22 maart 2015 @ 18:22:
[...]
...
En denk er aan, een piekspanningsbeveiliging is een verplichting door Enecsys. Dit verplichten ze niet voor niets.
Heeft ook iemand iets tastbaars voor deze verplichting vanuit Enecsys? Ik had gehoopt op een soepele oplossing, maar de installateur lijkt daar anders over te denken. Als ik aannemelijk kan maken dat hij een piekspanningsbeveiliging had moeten installeren, wordt hij misschien wat coöperatiever.

Ik heb inmiddels een handleiding voor de installatie gevonden (klik) maar het is voor een leek niet erg toegankelijk. Waar zoek ik naar? Surge Protection?

[ Voor 72% gewijzigd door P_Tingen op 15-06-2016 16:43 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

The inverters must always be installed on a branch circuit with a 2P + 1P external transient voltage surge arrestor.
Toch? :)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Ja, dat had ik ook gezien, maar er staat ook een verhaaltje boven dat dat voor bepaalde situaties geldt. Geldt dat dan ook voor Nederland?

Straks kom ik daar mee aanzetten en veegt de installateur het zo van tafel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Deze meteen even doorgestuurd naar mux voor als hij naar de Enecsys gaat kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel1001
Ermmm, 2P + 1P is in een taal die ik niet zo kan plaatsen. Wie weet hier voorbeelden van of weet een link naar wat uitleg? Als ik mijn 2 grijze hersenellen eroplos laat dan denk ik fase en nul bescherming naar aarde en fase en nul tov van elkaar. Valt niet veel over te vinden via googol. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Mijn installateur leek eerst niet zoveel sjoege te willen geven, maar na nog een mail van mijn kant blijkt hij toch wat coöperatiever te zijn.

For the record: ik heb een vriendelijke mail gestuurd waarin ik benadruk dat ik het vervelend vind dat de fabrikant failliet is maar de installateur toch in principe mijn eerste aanspreekpunt is. Verder heb ik gezegd dat ik best een oplossing wil waarin we beide een deel van de pijn dragen. Vervolgens kwam het aanbod om eea 50:50 op te lossen. Er wordt een andere (tweedehands) inverter opgesnord en gemonteerd en tevens een piekspanningsbeveiliging gemonteerd. Al met al zal ik nog wel wat geld kwijt zijn, maar het wordt in ieder geval opgelost en dat is al heel wat; ik zit nu knarsetandend naar de zon te kijken en me te bedenken dat ik 50% méér opbrengst had kunnen hebben :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Inmiddels heeft mux een update video geplaatst met betrekking tot de Enecsys micro omvormers. Helaas zijn de units nog niet werkend maar heeft hij wel het e.e.a. aan kapotte componenten gevonden en eigenaardig gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
fingers crossed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdhorst12
  • Laatst online: 31-07-2021
Deze verhalen zo lezend geloof ik dat ik ontzettend veel geluk heb met mn enecsys 480 gen I. Ik heb er 7 liggen waarvan er ooit 1 defect is gegaan. Die is vervangen, na wat aandringen, door de leverancier.

Ik heb wel inmiddels een eigen monitor als winforms applicatie draaien op een externe vps. De gateway stuurt daar zn data heen en ik zie de actuele opbrengst. \

Ik heb geen overspanningsbeveiliging noch een netfilter. Wellicht kunnen de netfilters uit het oude X10 programma van marmitek of holec wat doen maar vooralsnog draait alles hier zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
Lap gisteren weer één gesneuveld, was nog één van de eerste en heeft in z'n leven 1027 kWh opgebracht.

sn : 100025178

Mijn groot probleem is op dit moment dat ik gewoon niet meer weet waar welke inverter op het dak ligt. Door iedere keer te vervangen en te doen niet goed meer genoteerd. Volgend probleem is dat mijn lijf me wat in de steek laat en ik niet in staat ben op het dak te gaan om alles na te kijken :-( .

@Wersitime & Vogel1001, hebben jullie wat meer gegevens van APS welk type enz... en wat doen jullie met de monitoring om deze uit te lezen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wersitime
Aangezien ik nog steeds aan het knokken was met de leverancier van de installatie over het vergoeden van de kosten heb ik nog steeds de laatste defecte inverter niet vervangen. Aangezien een rechtszaak te duur was in verhouding tot de geleden schade heeft de rechtsbijstandverzekering nu alle kosten rechtstreeks aan mij betaald ipv. de kosten voor een rechtszaak. Ook heeft de verzekering nog een flink bedrag uitgekeerd. Al met al er toch nog erg goed uitgesprongen. De leverancier is echt tot het uiterste gegaan om de zaak tegen te werken. Is hem dus niet gelukt. Internet en klachtenkompas staat inmiddels vol van klachten van deze installateur, ik was dus niet de enige.

Ik ga echter bij nader inzien toch geen APS plaatsen. Het aanbod aan Enecsys inverters is inmiddels zo groot dat ik een tweedehands Enecsys ga plaatsen. Ook gezien de ervaring met de piekspannings beveiliging durf ik dat nu wel aan.

Ik zal het wel zelf moeten doen want ik heb diverse installateurs benaderd maar niemand wil ook maar iets met Enecsys te maken hebben. Begrijpelijk natuurlijk. Maar aangezien we een paar maanden weg zijn zal dit voorlopig nog niet gaan gebeuren.

Monitoring doe ik met de Rpi maar niet elke inverter meer individueel. Het programma van NLMaca wil helaas niet betrouwbaar werken op mijn Rpi. Oorzaak is helaas nooit gevonden maar een programma wat ik van de Github heb geplukt blijft wel goed werken. Hiermee lees ik de minikWh meter uit die tussen de zonnepanelen is geplaatst en stuur dat naar PVOutput.

Om de inverters individueel te controleren van tijd tot tijd dat doe ik met http://www.unitgate.eu/. Een perfect programma, kwestie van starten en hij zoekt het allemaal zelf uit. Dus je hoeft niets in te stellen hij vindt de Gateway vanzelf. Dit werkt onder Windows maar omdat ik maar af en toe even kijk hoeft de pc niet altijd aan te staan.

Groeten,
Henny

[ Voor 32% gewijzigd door wersitime op 10-08-2016 13:55 . Reden: Aanvulling ]

www.mrmodelrailroad.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
Hey Henny bedankt voor je reactie, ik gebruik ook die Unigate evenals Enecsys Generation 1 PC Monitor 2.5. beide programma's werken goed maar inderdaad je PC moet altijd aanstaan. Nu is dit laatste bij meestal het geval van 7u tot 18u en dan heb ik toch een groot gedeelte gelogd.

Nu wat die piekspanningbeveiliging betreft staat die er bij mij ook tussen en toch nog enkele gesneuveld sindsdien. Ik leg mijn hoop een beetje op "mux" als die hem uiteindelijk hersteld krijgt en we weten de oorzaak zodat we tot herstelling kunnen overgaan zo fijn zijn.

Het enige wat mij nu parten speelt is mijn gezondheid om op het dak te gaan om ze te vervangen, ben dit inmiddels wel gewend maar mijn lijf wil op dit ogenblik absoluut niet mee.

Mocht je tips hebben voor aankoop van Enecsys inverters dan verneem ik dat graag maar het is toch een item dat je moet kunnen kopen in vertrouwen want ik zou je er makkelijk 16 kunnen aansmeren maar die werken helaas niet :) ... je begrijpt wat ik bedoel he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 806393

Ha allemaal

Zijn er op dit forum al mensen die een enecsys gen 2 invertor hebben weten te fixen?\

Ik heb er met veel geweld een open gekregen en ze zijn dus helemaal volgestort met rubber. Repareren lijkt dus geen optie.

4 van de 20 inverters zijn inmiddels stuk en er zit geloof ik weinig anders op dan ze weg te gooien.

Iemand suggesties??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
Djroelio, lijkt me dat de gen2 nog moeilijker zullen te repareren zijn dan de gen1. Ik heb 1x gen2 meedraaien in mijn systeem en ik moet zeggen dat de opbrengst van deze ver boven de gen1 uitsteekt maar dat brengt jou geen relaas natuurlijk. Maar troost u, ik kan de inverters die stuk zijn gegaan al niet meer tellen :) .
Ik heb begin van de week nog 2 nieuwe besteld in Duitsland, weliswaar 240-72 ipv 240-60 maar volgens "onetime" mag dit geen probleem vormen.... we zien wel weer en wachten af of "mux" met een oplossing komt want ik heb hier stilaan een hele berg inverters liggen om te repareren of containerpark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
Gisteren ochtend waren de 2 nieuwe 240-72 inverters toegekomen en heb ze samen met een kennis ( meer de kennis dan ik :) ) gisteren nog geinstalleerd.
De monitoring vond ze direct, dat was al positief maar wat ik minder vind zijn de opbrengsten. Gisteren zat die gemiddeld 25 à 30% lager dan de rest van de inverters terwijl het eigenlijk de best gepositioneerde panelen zijn (staat het langste zonlicht op ) .
Vandaag is het helemaal rampzalig, op dit ogenblik hebben bijna alle panelen op de Enecsys Generation Monitor 2.5 rond de 140 W uitgezonderd de 2x 240-72 die komen op dit moment amper op 20 W dus de moeite niet om ze te plaatsen zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
Spreek hier precies alleen tegen mezelf maar post dit toch maar even,

De 2 nieuwe inverters 240-72 beginnen mee als eerste te werken en tegen 8u30 à 9u00 wekken ze rond de 66 à 70 W AC power output op en vervolgens beginnen ze dan geleidelijk af te nemen naargelang het later ( warmer ? ) wordt, nu bijna 12u30 is dat nog 45 W en dat neemt nog af zodat we laat ons zeggen rond 16u00 nog zo'n 5 W opbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 806393

Het blijft dus een hoop getob met dat enecsys. Heb (waarschijnlijk als zovelen) behoorlijk spijt van de keuze.

Ik ga maar eens kijken of ik het rubber losgepulkt kijg, maar het zag er behoorlijk massief uit. Zal van de week eens een foto plaatsen voor de aardigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
Djroelio spijt komt altijd te laat he, bij mij komt mijn koppigheid er nog bij :) Toen het systeem pas op mijn dak lag en ik wat problemen kreeg heeft de installateur mij voorgesteld om het ganse systeem te vervangen door Enphase 215. Ik vond dan dat ik minder opbrengst voor mijn geld zou krijgen en heb dit mede door de gulheid van Enecsys afgewezen. Waarom zeg ik gulheid, wel ik had enkel inverters die niet meer werkte en na mijn contact met Enecsys rechtstreeks stelde deze mij voor om ze te vervangen en ik mocht een installateur van mijn keuze dit laten doen. Amper 4 dagen na ons contact werd een grote doos, ja een grote doos afgeleverd bij mij thuis dat mijn vrouw mij belde om te vragen wat ik nu weer had besteld :). Thuisgekomen stond ik zelf verbaasd te kijken, Enecsys had niet die paar inverters vervangen maar alle 16 met een brief erbij met excuses voor het ongemak en ene om in te vullen voor de gedane kosten door de installateur zodat ze dit konden terugbetalen. Nu heb ik ze zelf vervangen, het waren er toen 4 dacht ik en omdat ik geen onkosten in rekening bracht mocht ik zelfs van Amazon een gsm naar keuze aankopen op kosten van hen als dank dat ik het zelf had gedaan. Ik vond dit zo'n ongeloofelijke service dat ik helemaal tevreden was met mijn aankoop. Maar zeg nu zelf, ik was waarschijnlijk geen uitzondering en als ze overal zo gul omsprongen was een faillissement onvermijdelijk he. Dus achteraf gezien beter de deal met Enphase aangenomen en 2 paneeltjes bijgelegd ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Alternatief, alle enecsys omvormers van het dak af, panelen in serie en een omvormer met schaduwmanagement installeren. In het PV topic zijn er meerdere mensen die dit ook gebruiken naar tevredenheid (waaronder ikzelf).

Uiteraard is het niet voor alle mensen een oplossing in verband met systeem grote, en het financiele plaatje is natuurlijk anders. Een SMA SB1.5 (die dit ondersteund) is circa 630 euro, deze start vanaf 80 Volt, dus met 3 stuks 60-cel panelen in serie zou deze al moeten starten, vanaf 6 stuks in serie werkt de MPP, tussen de 6 en 15 stuks in serie werkt het schaduw management.

Praktisch gezien betekent het dat als een installatie een dakvlak met een pijpje of dakkapel betreft het wel werkt. Voor 2 panelen op de dakkappel, niet zo heel erg. Daar had ik dus 2 van de Enecsys micro omvormers voor gekocht die beiden binnen een jaar stuk waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:15
Moet nog steeds afkloppen, maar hier lijken ze het alle 4 nog steeds goed te doen...

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=38367&sid=35110

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
Ik blijf bij de micro inverters, niet dat ik het echt nodig heb want er is niets van schaduw maar heb voor dit systeem gekozen om niet in een kring te werken. Ik heb trouwens nog een Victron Energy systeem dat mij zou toelaten de panelen daar rechtstreeks op aan te sluiten, ik gebruik dit nu enkel voor mijn batterijen op te laden en dat mijn systeem autonoom blijft werken bij een net-uitval. Maar zoals gezegd ik blijf bij de micro's al dan niet van een ander merk in de toekomst mocht het nodig blijken. Mijn hoop is echter nog altijd gevestigd zoals deze tread omschrijft, dat iemand er in slaagt deze te herstellen en ik dit eventueel zelf zou kunnen doen. Heb er tenslotte al een stuk of 20 liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
Om terug te komen op de 240-72 inverters, ik heb vandaag eens gekeken met de Unigate en hier zie je duidelijk hoe meer zon en warmer het wordt hoe minder ze presteren. Alle panelen krijgen bijna gelijkertijd zon dus daar ligt het niet aan.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xrixefa9rpzfw.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/pqnwjtiktyspx.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/gn9qampmzcxu7.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/fwolxdryms160.jpg

Anoniem: 811057

Eindelijk de defekt omvormer Enecsys 480/60 gevonden Ser.nr. 0110099289, maak ik hem open is hij vochtig vanbinnen!! :(
Wie heeft hier ervaring mee?
hij lijkt wel uitgefikt, verschillende schroeiplekken!! erzit echt een rubber ter afdichting, het lijkt erop dat de stroom aansluiting 230v de boosdoener is -, die kun je heen en weer schuiven, niet waterdicht.

Wie heeft er nog een duo omvormer liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
Dat is inderdaad jammer, kan niet zeggen dat ik daar zelf problemen heb mee gehad, diegene die ik heb opengemaakt waren allemaal kurkdroog vanbinnen.

Misschien kan je hier eens proberen om een nieuwe te vinden: LINK

Succes alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 811057

MoneyFor schreef op zondag 18 september 2016 @ 15:47:
Dat is inderdaad jammer, kan niet zeggen dat ik daar zelf problemen heb mee gehad, diegene die ik heb opengemaakt waren allemaal kurkdroog vanbinnen.

Misschien kan je hier eens proberen om een nieuwe te vinden: LINK

Succes alvast.
Ik heb via marktplaats de mijne ingeruild voor een gereviseerde uitvoering, en het systeem werkt weer.
beter gevoel. :) garantie kon hij mij helaas niet geven, als hij binnen 2 wken defect raakt mocht ik terugkomen.
Deze persoon had er nog meer liggen, tip voor een ieder..
voorlopig ga ik nog even door met enecsys ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel1001
Hi,
tsja van wat ik dan weer zie in de youtube filmpjes stemt niet tot vreugde zeg maar. Het falen van meerdere componenten zie je vaker als er bijvoorbeeld overspanning op een 5V rail komt, of een soort van cascade effect waarbij als een domino rij allerlei dingen uitvallen. Dit laatste heb ik nog niet vaak meegemaakt.
Ook van andere (engelse) sites komt langzaam het beeld naar voren dat je zo ongeveer alles kan verwachten als er eentje kapot is.
Het is dus niet iets simpels als een lekke condensator of een kapotte varistor, dat lijkt mij wel duidelijk.
Dit betekent ook dat er niet een quick-fix is, nog even los van het weer waterdicht maken van de enecsys inverters.
Ik ga mijn 14 vervangen voor enphase omvormers ergens in het voorjaar. Ik had het al deze zomer willen doen, maar ja. Mijn dak is moeilijk toegankelijk en ben er ws wel een twee dagen mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
Tja had ik niet koppig geweest dan hadden er in 2011 al Enphases in de plaats gelegen maar ik geloofde in Enecsys en de goede service dat zij boden. Nu daarop terug komen is te laat en brengt niets op.
Ik heb onlangs in Amerika nog 2x SMI240-60 besteld en die man daar is er precies toch serieus mee bezig. Hij heeft ook wat soft en hardware ontwikkeld voor de monitoring te doen via windows pc, via wat hij noemt een Zigbee radio die je in de usb van de pc steekt en dan is zelfs de gateway van Enecsys overbodig. Hij heeft mij ook een heel technische uitleg gedaan met wat volgens hem het probleem is van de defecten maar dat herhalen is moeilijk voor mij :). Kwam er in grote lijnen op neer dat de inverters gevoelig zijn voor stroomuitval, die korte pieken dan, de inverter moet resetten en heeft dan een bepaalde tijd nodig. Gebeurd er dan nog iets in deze fase is de inverter kwetsbaar en kan stuk gaan. Nu moet ik zeggen dat stroomuitval naar de inverters eigenlijk bij mij zo goed als onmogelijk is omdat mijn batterij systeem onmiddelijk overneemt. Valt het net weg gaat automatisch het backup systeem 220v leveren en de inversters blijven gewoon doorgaan. En toch zijn er dit jaar nog 3 inverters stuk gegaan ongeacht het backup systeem en piekspanning beveiliging. Dit brengt het totaal aan defecte inverters op 24 stuks ( deze heb ik alleszins liggen op zolder :) ) op een systeem van 16 inverters wil dit toch al wat zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylotic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11-2021
Helaas weer een gesneuveld! State:1 en geeft geen power.

Serie-nr
StartEndManuf. dateInstal. dateFailure?Failure dateUser
0110029200N/Aaug-2013Yjan-2017Dylotic

Online systeem:
http://cbm64.nl/pv/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
Als er zijn die hun defecte inverters willen verkopen stuur mij dan een berichtje.

Bedankt voor jullie reactie, momenteel heb ik er genoeg.

[ Voor 36% gewijzigd door MoneyFor op 18-03-2017 06:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel1001
ik heb er een 5 tal liggen die kapot zijn... wat wil je ermee doen?
Ik ben gegaan voor APS uiteindelijk en heb de spullen thuis. Nu nog droog en mooi weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyFor
@vogel1001 ben curieus naar je bevindingen met de APS, wat betreft de Enecsys inverters heb ik er momenteel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-05 13:26

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Dear All,

Ik heb 2 enecsys mirco type: http://energieanders.nl/e...sys-gen2-240-60-mp-detail
Nu heb ik deze 2 incl een 260Wp paneel als proef opstelling liggen ...
Ik hoor deze micro's beiden zoemen als ze vol in de zon liggen.

Is dat een probleem?
Of kan dit kloppen?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Klopt, dat zijn de spannings converters. Is heel normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Microkid schreef op maandag 3 april 2017 @ 17:32:
Klopt, dat zijn de spannings converters. Is heel normaal.
Oke thanks!!!
Pff dacht al ook afgeschreven,,,

Zijn deze gen2 types ook te repareren?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Maar dan toch...
Is een Encsys gen2 ook te repareren?
Heb een defecte waarschijnlijk...
Like to hear from you guys..

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:49
Ik heb sinds 2013 3*SMI480/60 op het dak van de garage liggen en gelukkig nog geen problemen gehad.
Heb ook geen overspanningsbeveiliging in de meterkast, heb ook sterk het idee dat de problemen uit het net komen en ik daarom (nog) geen problemen heb.
Ik heb nog twee 360/72 omvormers liggen, zal er nog even een paar paneeltjes bij zoeken, kunnen die ook mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel1001
Hi allemaal, even een "quick" update van mijn kant.
Wat was er ook alweer bij mij aan de hand? 14 enecsys 480 DUO inverters waarvan er uiteindelijk dan 7 de geest hebben gegeven. De overige draaien sinds het begin probleemloos. Ik concludeer hieruit dat de faalkans "badkuip curve" duidelijk zeer hoog is geweest aan het begin van de periode. Ik verwacht dat in de komende jaren er geen micro inverters meer sneuvelen van enecsys.
Mijn PV systeem draait op 3 fasen: fase 1: 5 inverters, fase 2: 5 inverters, fase 3: 4 inverters.
Toch kan het niet zo zijn dat de helft an mijn systeem geen stroom levert dus heb ik besloten om een 9-tal APS-500(i) te kopen en voor 2 fasen de enecsys inverters uit te wisselen met deze (nieuwe) APS inverters. Hiervoor moest tevens de gehele electrische bedrading op het dak vernieuwd worden. Een bijzondere klus om dit in je eentje te doen op 14 meter hoogte :X
Anyway, na een 4-tal dagen werk (het moet wel allemaal veilig dus valbeveiliging!) waren de APS-en geinstalleerd en de kapotte Enecsys inverters van de derde fase vervangen door overgebleven (werkende) enecsys inverters. Sindsdien draait het geheel als een zonnetje.
Ik ben dus in de gelegenheid om direct de performance van Enecsys 480 inverters met APS 500i inverters te vergelijken.

APS: soft start na 5 min
Enecsys: direct
APS: 411 Watt
Enecsys: 395 Watt

Dus redelijk vergelijkbaar. Wat mij wel opvalt is dat de APS-en eerder online komen (bij lagere licht opbrengst) en bij vol vermogen duidelijk meer produceren dan de Enecsys 480. (560 Watt vs 500 Watt).

Tot slot - voor wie dit leuk vindt- een plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EIZT3QjiYuCLUC0HR2HiFZCB/full.jpg

Hier zie je "live" data van de stroom produktie voor elke inverter (zowel enecsys als APS) in domoticz.
Ik heb een tweetal scriptjes geschreven (1 in php, en 1 in python) die de data van de ECU's trekt. Deze scripts draaien bij mij thuis op een mac mini (server) en sturen de data na een reformat door naar een raspberry pi2 waar bij mij domoticz op draait via json.
Je ziet op het plaatje ook een real-time weergave van mijn gas jaar-afrekening. Dat is een scriptje in domoticz dat gebruik maakt van data uit mijn 'slimme meter'. Er is er ook eentje voor de electricteitsrekening, en het is leuk als je die met een aantal euro's per dag realtime naar beneden ziet duikelen O-)

Mochten er mensen zijn die interesse hebben in de scriptjes dan hoor ik het wel. Wellicht zijn er bij die de scripts nog verder kunnen en willen uitbouwen, dan graag. Ben geen python of php goeroe dus alle hulp is welkom.

edit: en ik heb dus nog goed werkende enecsys DUO 480 inverters. Mocht je daar een of meerdere van willen overnemen stuur dan een prive berichtje. Daarnaast heb ik 5 defecte liggen voor een knutselaar.

[ Voor 3% gewijzigd door vogel1001 op 20-05-2017 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:51
Hier ook een tweaker met het gevoel dat zijn omvormers stuk zijn. Ik heb 3 panelen van 750Wp. Deze zitten aangesloten op (waarschijnlijk?) twee enecsys SMI-480-60. Ik vermoed dat er een stuk is, na het lezen van dit topic en de verhalen en ervaringen van mijn buren met exact dezelfde installatie. Zij hadden ook een lage opbrengst en hebben de installateur laten komen. Deze heeft een van de omvormers vervangen en heeft nu goede opbrengst.

Wij beiden lezen de slimme meter uit. Beide een standaard verbruik van ongeveer 300-400W 's nachts. Overdag is er bij ons niemand thuis, bij de buren wel. Op dezelfde dag wekt hij 3.1Kwh op, ik 0.594kWh. Terwijl we ongeveer hetzelfde totaal verbruik hebben. Mijn inziens kan dat niet kloppen.

Ik heb de installateur gesproken en hij wil niet op basis van vermoeden iets komen doen. Ik wil dus direct de panelen gaan uitlezen. Ik wil het liefst zelf niet het dak op, dus het enige waar ik iets mee kan is denk ik de dikke zwarte kabel die bij de ketel op zolder uit het dak komt. Vermoedelijk komt die uit de omvormer. (de SMI-480-60)

De vraag is:
- Loopt er DC of AC in deze kabel?
- Is deze kabel (veilig!) te monitoren door middel van een stroomtang/multimeter/YouLess/Arduino? (niet voor het voltage, dat zal wel 12v/24v/230v zijn, maar het wattage)
- Wat is jullie vermoeden wat er aan de hand is?
- Is het vervangen van de omvormers te doen voor een thuisklussert?

[ Voor 3% gewijzigd door wautah91 op 29-08-2017 11:34 ]

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

wautah91 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:28:
Ik heb de installateur gesproken en hij wil niet op basis van vermoeden iets komen doen. Ik wil dus direct de panelen gaan uitlezen. Ik wil het liefst zelf niet het dak op, dus het enige waar ik iets mee kan is denk ik de dikke zwarte kabel die bij de ketel op zolder uit het dak komt. Vermoedelijk komt die uit de omvormer. (de SMI-480-60)
Dat is correct.
De vraag is:
- Loopt er DC of AC in deze kabel?
- Is deze kabel (veilig!) te monitoren door middel van een stroomtang/multimeter/YouLess/Arduino? (niet voor het voltage, dat zal wel 12v/24v/230v zijn, maar het wattage)
- Wat is jullie vermoeden wat er aan de hand is?
- Is het vervangen van de omvormers te doen voor een thuisklussert?
Helaas geeft de slimme meter alleen het netto verbruik weer, en niet de bruto productie. Je zal dus met een stroomtang de zwarte kabel moeten monitoren. Dit is gewoon 230 Vac, dus met een stroomtang zou dat moeten werken, als er een gewone stekker aan zit zou je nog een kWh/energiemeter kunnen gebruiken, ik heb gewoon een losse kWh meter in de meterkast (~25 euro) om de bruto productie te meten.

Vervangen van omvormers op zich is niet lastig, maar veel werk, en als je niet weet welke omvormer het is maakt dat het een stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
databeestje schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 12:55:

Helaas geeft de slimme meter alleen het netto verbruik weer, en niet de bruto productie. Je zal dus met een stroomtang de zwarte kabel moeten monitoren. Dit is gewoon 230 Vac, dus met een stroomtang zou dat moeten werken, als er een gewone stekker aan zit zou je nog een kWh/energiemeter kunnen gebruiken, ik heb gewoon een losse kWh meter in de meterkast (~25 euro) om de bruto productie te meten.
Bedankt voor je reactie. Ik heb zojuist even de doos open geschroefd waar de kabel de muur in gaat. Hierachter zit een kroonsteentje met geel/groen + bruin + blauw. Mooi!

Kan ik een stopcontact monteren + stekker en dan zo'n Kwh meter daarin steken? Moet ik dan nog een speciale hebben? Hoe monteer ik veilig een stekker aan die zwarte kabel? Er staat toch spanning + stroom op als de zon schijnt?

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

wautah91 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 18:36:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik heb zojuist even de doos open geschroefd waar de kabel de muur in gaat. Hierachter zit een kroonsteentje met geel/groen + bruin + blauw. Mooi!
Dat is supermakkelijk.
Kan ik een stopcontact monteren + stekker en dan zo'n Kwh meter daarin steken? Moet ik dan nog een speciale hebben? Hoe monteer ik veilig een stekker aan die zwarte kabel? Er staat toch spanning + stroom op als de zon schijnt?
Correct, zo heb ik het ook voor mijn Soladin 600 gedaan waar ik vroeger de Duo gebruikte. Alleen moest ik daar de kWh meter voor ombouwen, deze kon maar 1 kant op meten 8) . Een snelle search in tweakers topic zag ik dat de Voltcraft energy logger 3500 het zonder modificatie zou moeten doen.

Er zijn anderen die het ook zonder modificatie doen, eventueel terugsturen als ie niet werkt, ze varieren tussen de 15-40 euro afhankelijk van de mogelijkheden. Je kan dan ook momentaan vermogen aflezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik99
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-05-2021
Ik heb momenteel ook weer een inverter defect, deze is afgelopen februari nog vervangen, je zou er sjagerijnig van worden :(
Als ik oude logging nakijk die ik naast status 0 en 1 ook de status 3 langskomen, wat houdt dat in ?

bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
Hier even een update vanuit mijn kant.

Ik monitor inmiddels al een half jaar mijn panelen met een tussenmeter op de zonnepanelen groep in de meterkast. Aan de tussenmeter zit een S0 pulsteller aan domoticz. Ik zie netjes de data binnenkomen en upload dat ook naar PVoutput.

Wat mij opvalt is dat het maximale opgewekte vermogen zo rond de 400W ligt. Ik vind dat verdacht dicht bij het maximale vermogen van 1! inverter liggen (=450W). Ik heb er namelijk twee. Zou het kunnen dat een van de twee inverters kapot is en dat ik dus maar opwek heb van twee panelen van de drie?

Volgende vraag: Ik las in de specs van de omvormer (SMI-480-60) dat hij ook Zigbee ondersteunt. Kun je die oppikken met zo'n Aeonlab stickje die je ook voor domoticz kunt gebruiken? Moet je 'm dan pairen op een of andere manier? Ik kan namelijk niet bij m'n inverters komen zonder het dak op te moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:00
Hier ook helaas 7 duo omvormers op het dak waarvan er minstens 1 gesneuveld is.

Alleen heb ik de vrees dat er meerdere kapot zijn, de gateway ziet er namelijk maar 4 :(
Ik ben daarop met een amperetang het dak op gegaan om de kapotte op te sporen. Al snel bleek dat er slechts 1 omvormer is waarbij er geen stroom vloeit van de panelen naar de omvormer, bij de andere omvormers is er wel een stroom. Is dit een garantie dat de andere 6 nog werken? Ze zijn niet enorm warm dus het is niet zo dat ze de omvormers de stroom lokaal affakkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Crap. Na jaren geen probleem lijkt nu 1 van de omvormers naar de zonnehemel te zijn... Ben nu op zoek naar een SMI-D360W-72, of desnoods een SMI-S280W-72. Weet iemand nog waar deze te scoren zijn? Heb namelijk weinig zin om alles eraf te halen en te vervangen door een Sunny Boy ofzo.. (ook vanwege schaduw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Vandaag de defecte Enecsys vervangen. De reden waarom hij het niet meer deed was redelijk duidelijk ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6WFtrFhrX05RhaFLc5irxi2R/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LPCtGE4gPTAtlAJ9y6wLeReV/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uqjJ9jv2AHohNTOmHPqCPuab/medium.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Microkid op 19-07-2019 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audi
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-03-2024
Vandaag ook naar 5 jaar mijn eerste inverter vervangen.
Leest nu wel uit, maar maar 1 paneel van de 2 (480 duo)
Denk zelf dat er corrosie aan de kabel zit.

Foto van mijn kapotte inverter toegevoegd.
Zie daar geen zekering zitten.

Wie weet wat ik kan meten, om het probleem te vinden.

zie dat ik geen foto kan toevoegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testia
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 26-06-2024
Ben zelf ook aan het kijken naar de Enecsys SMI-480 Duo omvormers.. ik heb een systeem overgenomen waar en 45 oplagen en waarvan ik er 13 heb overgenomen met panelen. Nu merk ik dat er 2 of 3 defect zijn... ik wil deze gaan repareren maar heeft iemand eventueel 480 Duo's nog op zolder liggen?

Of iemand die ze eventueel kan repareren?
Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Repareren via een bedrijf zal je hoogstwaarschijnlijk niet gaan lukken. Ik heb ooit een paar bedrijven aangeschreven die omvormers repareren. Hun reactie was "Voor de uren die het kost om te repareren koop je tegenwoordig een nieuwe micro omvormer met garantie. Enecsys heeft veel inferieure componenten en een waardeloos design".
Zelf heb ik er 10 op het dak liggen, maar mochten die ooit de geest geven dan worden ze verwisseld voor Enphase omvormers.

Wellicht dat een handige Tweaker je nog kan helpen? En anders zoeken op internet of je nog ergens een 480 kan scoren.

[ Voor 12% gewijzigd door Microkid op 19-03-2021 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Testia Als het iets simpels is kan ik misschien iets voor je doen. Waar woon je?
Ik heb ook nog nieuwe 240-72 liggen. Zelf nu 14 in gebruik. Als je panelen qua spanning matchen wil ik je wel een aantal verkopen. En ik heb geloof ik ook nog paar 2e hands ???-60 liggen, weet niet hoe het daar mee is.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kniepert
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-08-2024
Ook ik ben het haasje. Heb 18 SMI-240-60 inverters op mijn dak liggen. Nu al een jaartje of 10. Probleemloos tot voor kort. 1 inverter heeft de geest gegeven. De zekering ligt er uit. Deze (laten) vervangen maar zonder resultaat. Dus ben ik op zoek naar een vervangende SMI-240-60.
In die speurtocht kom ik ook een Enecsys inverter tegen van het type 240-60-MP. Ik vraag me nu af of ik deze kan gebruiken samen met de overige SMI inverters. Gaat dit goed v.w.b. specificaties, bekabeling en monitoring (Enecsys Solar 4.0)? Iemand die er iets over kan zeggen??? B.v.d.
Pagina: 1 2 3 Laatste