Gisteren ook de beta gespeeld van Battlefront III.
Het menu wat je te zien krijgt wanneer je het spel opstart is heel erg goed gemaakt. Het werkt lekker vlot en je hebt niet het gevoel van waar moet ik nu klikken. Daarbij heb ik gelijk de beta gedaan met een paar vrienden. Het joinen van een party gaat zonder problemen. Als de host van de party een game heeft gejoined dan krijg jij ook een pop-up van of je wilt joinen. Je komt dan in een game lobby waarbij je in hetzelfde team wordt geplaatst.
Eenmaal in de game gekomen kan je je layout wijzigen van de character. Wat mij gelijk opviel is dat als je teammate al enkele unlocks heeft, en als hij deze ook actief heeft, dan kan jij hier ook gebruik van maken. In het begin heb je bijvoorbeeld geen grenade unlocked, maar je kan de layout van je teammate selecteren zodat je wel een grenade hebt. Als je dan op start game klikt krijg je een soort van cinematic die je kan skippen.
De gameplay loopt ook vloeiend en ik heb geen enkele keer gehad dat ik problemen had met de performance. Voor een beta had ik ook geen lagg. Het eerste potje dat ik speelde, speelde ik als imperial. Wat gelijk opviel dat het spelen als imperial behoorlijk makkelijk ging. Je hebt twee grote AT-AT's die behoorlijk sterk is en makkelijk mensen kan doden. Het schieten van mensen is ook behoorlijk makkelijk, je zoomt in met rechtermuisknop, je schiet enkele keren, en de tegenstander valt dood neer. Zoals ik in vorige posts ook al opmerkte is dat deze game vooral gehypt is. Het is Star Wars, maar ik mis toch de feeling die ik had in Battlefront II. Het komt misschien omdat je makkelijk mensen neer schiet. Daarnaast is de AT-AT scripted, dus hij loopt uit zichzelf. Het is lastig uit te leggen maar met de gamemode die je kan spelen op Hoth heeft gewoon weinig te maken met Star Wars. Je hebt altijd standaard mensen die het hele potje in de AT-AT zitten. Dus als "gewone" speler hoef je daar geen drukte om te maken. Jij moet dus gewoon zorgen dat je af en toe van die punten inneemt, en dat je mensen neer schiet. Als je nu een soort van "Rush" gamemode had (misschien zit die er wel in), dan heb je nog een soort van doel waar je naar toe werkt. Als rebel zal je dan proberen zo goed mogelijk te verdedigen, en als imperial probeer je de rebels te killen.
In de game heb je geen "vliegveld" of "basis" waar je een vliegtuig kan pakken. Deze liggen namelijk op de grond in de map. Wanneer je deze token oppakt dan krijg je bij je inventory een extra slot waar je op kan klikken. Dan duurt het enkele seconden en dan zit je in een vliegtuig. Dit geldt ook voor de hero's zoals Luke Skywalker en Darth Vader. Deze kan je ook in de map oppakken. Zelf nog geen één keer als een hero kunnen spelen. Wel heb ik een keer zo'n token opgepakt, maar toen werd ik gelijk van veel kanten beschoten, en wanneer je dood gaat ben je dus je token kwijt.
Daarna een pot gespeeld als Rebel. Wat mij gelijk opviel is dat je gelijk in een nadeel bent. Ten eerste is het al de spawn. Wij werden gewoon ergens bij onze spawn continue neergeschoten. Als je maar enkele snipers hebt bij het vijandelijk team, en mensen hebt die continue granaten gooien (die regeneraten btw), dan wordt het erg lastig om van positie te veranderen. Een ander groot nadeel van de Rebels is dat je het tegen 2 AT-AT's moet opnemen. Ten eerste loopt 1 AT-AT ergens half buiten de map, dus niemand let op deze AT-AT. Daarnaast probeer je met man en macht de AT-AT die wel midden in het veld loopt neer te halen. Daarbij moet ik dus gelijk zeggen dat ik nog geen enkele game heb gewonnen als Rebel. Wanneer je uiteindelijk 1 AT-AT neer hebt gehaald, dan heeft de andere AT-AT nog full health. Maar dan is het al te laat en de game is verloren.
Mijn conclusie is misschien abrupt maar ik heb geen enkele reden om de game te halen. De game loopt misschien perfect, is goed gepolished, maar het echte Star Wars gedeelte mis ik gewoon. De sfeer die je in de oudere Battlefronts had mis je hier gewoon. De gamemode die ik heb gespeeld is gewoon een Team-Deathmatch waarbij je een gescripte AT-AT hebt die vanzelf loopt. Ik weet niet of ik dit goed heb gezien in 1 van de trailers maar ik dacht dat je ook zo'n AT-AT kon neerhalen met zo'n vliegtuig met zo'n touw die je om de AT-AT wikkelt. Dit is helaas dus niet het geval. Ook heb ik enkele keren gevlogen. Het vliegen werkt behoorlijk goed. Je hebt of een dodge ability of een schild die je kan aanzetten wanneer een raket op je af komt. Een ander groot nadeel is de spawn rape. Ik heb vooral als Rebel zo vaak gehad dat als je spawned, dat je gelijk door je kop wordt geschoten. Ook als je dicht bij de enemy bent, dan zie je ze gewoon recht voor je neus spawnen. Vooral als een paar vijanden beginnen met het gooien van raketten, dan ben je helemaal de sjaak.
Pluspunten:
- Goed gepolished;
- Layout van teammates gebruiken indien je zelf nog geen unlocks hebt;
- Weinig laadtijd. Kan voornamelijk komen omdat dezelfde map opnieuw wordt gespeeld, maar vanaf het menu naar de game toe gaat erg vlot;
- Je kan bijv. een sniper kiezen in je layout. Deze is behoorlijk sterk en heeft een cooldown. Zodra je 1 keer hebt geschoten moet je 5-10 seconden wachten voordat je weer kan schieten.
Minpunten:
- Spawnrape;
- Slechte balance (Imperial/Rebel);
- Het mag er uit zien als Star Wars, maar ik heb niet echt het gevoel dat je bijvoorbeeld Hoth aan het verdedigen bent;
- Cooldowns zijn behoorlijk laag waardoor de game makkelijk wordt. Je hebt oneindig aantal granaten. Deze hebben wel een korte cooldown maar als je als Rebel in het nauw wordt gedreven en mensen blijven granaten gooien, dan ben je soort van screwed.
Bende van Ellende | Gezelligste NL-talige WoW Guild | Guild Discord | twitch.tv/diigii