Samen met mijn vriendin hebben wij afgelopen jaar een kavel weten te bemachtigen. Daar willen we een huis gaan bouwen, en daar heeft onze architect iets erg moois van weten te maken.
De zoektocht
Tijdens het hele traject van-0-tot-huis kregen wij vele ideëen over de features die wij graag in ons huis terug zien. Één van de belangrijke punten is de verlichting, zowel binnen als buitenshuis. Na enig onderzoek kwamen enkele producten boven drijven die kunnen wat wij willen, en Philips Hue is daar één van.
Al is het veel goedkoper om zelf leds te kopen en aan te sturen, kleurwarmte blijft een probleem. Daar wij van plan zijn nog wel even in dit huis te wonen, is de kleurtemperatuur zeer van belang wat. Dit beperkt het aantal mogelijkheden tot slechts een handjevol leveranciers.
Tegenwoordig zijn er allerhande apps beschikbaar om dergelijke lampen aan te sturen. Echter, na veel nadenken kwamen wij tot de conclusie dat het simpelweg niet fijn is om de volgende stappen te moeten doorlopen om een lamp aan te doen of een scene te wijzigen;
-telefoon unlocken
-app openen
-ruimte selecteren
-licht aan/uit/scene selectie
Het gemak
Het gemak van een kamer binnenlopen en simpelweg de knop om kunnen zetten blijft groot. Philips zelf heeft daarvoor inmiddels de Tap beschikbaar. Al is dit een interessant stukje techniek, voornamelijk door de stroom opwekking; de oplossing is voor ons te karig.
Wij zochten een oplossing die in elke kamer aan de muur hangt, waarop zichtbaar is in welke staat het huis of de specifieke kamer zich bevindt en waarmee makkelijk zaken kunnen worden bedient, met name de verlichting.
Onze aandacht was vorig jaar al snel gevestigd op
Goldee. Op dat moment nog puur een aansturing voor verlichting maar er was potentie en het design was top. Helaas heeft Goldee het niet gered.
Het idee
Daar ikzelf niet onbekend ben met programmeren, en Philips een API biedt voor de bridge, kregen wij de volgende ideëen;
Goldee was een apparaat wat men voor rond de 250 euro aanbood en eigenlijk nog redelijk beperkte functionaliteit leverde. Voor die 250 euro kan ik een smartphone aanschaffen en daar mijn eigen software op laten draaien. Smartphones hebben tegenwoordig bijna alles wat je kan wensen in een relatief goedkoop package;
-een groot scherm waar je nagenoeg alles op weer kunt geven
-een touchscreen waar je vele acties aan kan koppelen
-een klein package wat bijna overal te integreren is, zolang de achterkant openkan
-een rappe cpu/gpu om grafische effecten van de interface interessant te maken
-stroom verbruik valt mee
-wifi om te praten met het netwerk
-microfoon & API voor spraakherkening
-gesture sensor voor leuke acties
-een lichtsensor om eventueel de verlichting aan te passen aan de omgeving
-een (front-facing) camera die gebruikt kan worden voor beveiliging en live chat
-alles valt softwarematig te integreren zolang het maar een api heeft of desnoods via een raspberry aan te sturen is.
De uitwerking
Tot op heden hebben we alvast 4 Oneplus One's aangeschaft. Het idee is om in totaal 9 tot 10 van deze telefoons te gebruiken in het huis. Dat komt neer op ééntje per kamer/functie, waarbij zaken als het toilet en de gangkast niet zullen worden meegenomen.
We moeten nog kijken hoe we deze telefoons aan de muur gaan bevestigen. Daar de detailontwerp fase van het huis nog niet is begonnen, kunnen we dit daar mooi meenemen. Wel heb ik reeds het eea ontwikkeld aan de 'front-end' van de app, waarvan het doel is dat deze met een centrale server gaat praten die de hue bridge en andere zaken aanstuurt.
Daar ik voornamelijk een html/css/javascript developer ben met serverside veel ervaring in javascript (node.js + mongodb), betreft het een android webview met enkele interfaces om de proximity, gesture & lightsensor aan te spreken. Tevens zit er een javascript interface in om spraak vanuit android naar de webapp te krijgen die vervolgens bepaald wat er moet gebeuren. Zo houd ik de ontwikkeling van alle telefoons in het huis centraal.
Wat momenteel verder onze interesse wekt is een smartlock zoals
havenlock;

Er zijn andere mogelijkheden zoals August, echter vereisen deze dat het slot in de deur een specifieke (amerikaanse) deadbolt is waardoor je politiekeurmerk ed kan vergeten. Havenlock omzeilt dit, door simpelweg de hele deur te blokkeren terwijl je de 'normale' sloten kan laten waar ze zitten.
En uiteraard moet er een overdaad aan sensoren/camera's in en rond het huis worden geïntegreerd.
Al met al duurt het nog een jaar voordat ons huis klaar is. Naar verwachting wordt in April 2016 opgeleverd. Ik kan mij zomaar voorstellen dat dit een reden is om ons buiten de boot te laten vallen.
Overigens hoop ik er wel op dat Philips tot die tijd de prijs van de Hue laat zaken of een bulk aankoop mogelijk maakt. Bij de aantallen die wij vereisen loopt de prijs anders aardig op ;-)