Ik heb een hele waslijst aan zaken die ik zou doen met Hue in mijn woning maar nooit aan ben begonnen tot nu toe omdat mijn plan (en dan bedoel ik alle onderdelen ervan) een
enorme investering zou zijn.
Sowieso ben ik een gadget-freak, dus het idee mijn volledige verlichting te kunnen programmeren en besturen vanuit mijn PC of smartphone is gewoon geweldig.
Wat ik sowieso zou doen:- Een Ambilight TV aanschaffen.
- De woonkamer en slaapkamer spaarlampen vervangen door Hue lampen.
- Hue Tafellampen in hoeken van woon-, en slaapkamer plaatsen.
- Hue ledstrips onder PC-bureau plaatsen.
- Hue ledstrips onder de salontafel plaatsen.
- Hue ledstrips onder de bedrand plaatsen.
- Hue ledstrips onder en op de keukenkast plaatsen.
- Hue ledstrips onder de trapleuning plaatsen.
Woonkamer:
Hoe ik het voor mij zie is dat de woonkamer hue's sowieso dusdanig geconfigureerd worden dat ze icm de ambilight van de TV (die ik icm een hue-upgrade zou halen) werken. Beetje zonde als je de hele woonkamer van Hue voorziet en geen gebruik maakt van de immersive-mogelijkheden die het icm Ambilight biedt.
De combinatie van Hue in de plafondlampen en tafellampen in de hoeken zou ik op verschillende standen programmeren voor moodlighting en gewone verlichting.
De ledstrips voor de salontafel dienen voornamelijk als ondersteuning van bovengenoemde programma's als ook als verlichting voor onder de tafel (je kunt bij mij onder de tafel spullen leggen, en in het donker vindt je daar niets).
De ledstrips onder de PC tafel gaan net als bij de salontafel deels dienen als ondersteuning van de gehele compositie, maar ook voor dat kleine beetje verlichting dat je tijdens het gamen wilt. Ik game graag in een donkere ruimte, maar bij voorkeur niet in totale duisternis. Door de tafel van een ledstrip te voorzien kan ik net de juiste hoeveelheid extra licht in die hoek krijgen.
Slaapkamer:
De slaapkamer heeft iets minder 'praktische' doeleinden dan de ambilight-combinatie van de woonkamer, en meer een mood-doel. Zo zou ik ook in de slaapkamer de plafondlamp van hue voorzien en er een of twee tafellampen in de hoeken plaatsen. Dat in combinatie met een ledstrip rondom onderaan het bed juist afgesteld biedt de ideale mood-verlichting. Ik heb overal witte muren, en met een lamp aan is het dus behoorlijk fel verlicht overal, en met de lampen uit is het simpelweg duister. Beiden net te extreem, vooral voor een slaapkamer waar je het over het algemeen (ik in ieder geval) 'rustig' wilt hebben.
Gang:
De ledstrips onder de trap hebben minder een praktisch doel en meer een 'mooi' doel. Gezien het mij niet praktisch lijkt om de verlichting bij de trap met alleen een ledstrip te doen, maar het wel mooi oogt als er onder de reling licht vandaan komt.
Keuken:
De ledstrips in de keuken hebben zowel een praktisch als mooi doel. Zo dienen de ledstrips op de keukenkasten vooral als moodverlichting, als je een avond met vrienden thuis zit, en iemand even iets uit de keuken moet hebben terwijl de rest een film kijkt (oid), is geen volledige verlichting nodig (die ook mijn woonkamer in schijnt (nogmaals: Overal witte muren, flink wat licht weerkaatsing) en is subtiele verlichting in de vorm van naar het plafond schijnende leds voldoende.
De ledstrips onder de keukenkastjes bieden net dat extra licht voor tijdens het koken. Het is met normaal witlicht goed verlicht in mijn keuken, echter vind ik het bij het koken juist prettig als ik in een door en door goed verlichte keuken sta, en goed geplaatste strips onder de keukenkast bieden net dat beetje extra verlichting waar toch een beetje schaduw valt.
Programmering:
Wat betreft de programmering van de Hue's heb ik ook al enkele ideeën (al kun je dat pas zeker weten en finetunen als je het daadwerkelijk in huis hebt). Maar wat ik nu vooral voor mij zie zijn:
- De woonkamer Hue's afgestemd op het Ambilight van de TV
- De woonkamer Hue's op een gedimde, rustige stemming voor het gamen aan de PC
- De woonkamer Hue's op enkele kleurtinten als 'moodlight'
- De woonkamer simpelweg helder en goed verlicht (moet ook kunnen, toch?)
- De slaapkamer met verschillende programma's voor moodlighting
- De slaapkamer simpelweg helder en goed verlicht
- De gang ingesteld op geheel verlicht (op tijd geschakeld voor als ik thuis kom)
- De keuken op een programma dat enkel de top-leds werken
- De keuken op een geheel verlichte stand
- Een specifiek programma dat op bepaalde tijden lampen aan en uit zet als ik op vakantie ben of langer weg ben (dat het altijd lijkt alsof iemand thuis is van buiten)
Het is een heel plan. En ik zit nog met meer ideeën dan dit, maar dan ga ik een beetje té over de top (wat ik nu al bijna doe denk ik). Sinds de introductie van de eerste Hue lampen was mijn interesse altijd al geprikkeld. Echter vond ik het geld altijd beter besteed (of noodzakelijk besteed) aan andere zaken simpelweg omdat Hue een behoorlijke investering blijft omdat ik er geen half werk van zou willen maken met slechts één of twee lampjes hier of daar. Als je iets als Hue in je woning introduceert moet je er gelijk alles uithalen naar mijn mening, en niet zomaar een lampje ergens plaatsen. Dat is zo 'net-niet' en daar zou ik mij meer aan storen dan alles andere en spijt krijgen van mijn aankoop.
[
Voor 10% gewijzigd door
Darkfreak op 13-04-2015 10:20
]
Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻