Het Grote XPenology Topic

Pagina: 1 ... 10 ... 33 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:56
gastje01 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 11:48:
Ik heb gisteren een schijf en de voeding in mijn XPenology bak vervangen, DSM is nu keurig het volume aan het herstellen en behalve dat het (erg) lang duurt gaat alles prima. Nu loop ik tegen de volgende "problemen" aan:

Wanneer ik mij aanmeld bij DSM krijg ik automatisch het updatescherm voorgeschoteld met de melding dat er een nieuwe versie beschikbaar is. Ik zit op versie 5.2-5644 en dit loopt eigenlijk al lange tijd probleemloos. Bij status staat "het Volume is bezet", ik neem aan dat dit met het herstellen van mijn volume te maken heeft? De hamvraag is nu, hoe kom ik van deze pop-up af?
Ik ben voorlopig niet van plan om een update te doen. Uiteindelijk wil ik naar 6.xx maar heb geen zin om met een stabiel systeem te gaan klooien in een bare-metal setup waarbij ik niet weet of alles zal werken zoals het nu doet.

Volgende vraag is wanneer ik een nieuwe image probeer te downloaden en een container wil aanmaken in Docker (Domoticz), krijg ik de melding de bewerking is mislukt. Heeft dit ook met het herstellen van mijn volume te maken?
Heb je dit aangevinkt? Dan zoekt hij niet naar DSM 6 updates

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qiSwTT9.png

Docker werkte bij mij in DSM 5.2 ook niet. In DSM 6 nog niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 12:11
sweebee schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 11:29:
[...]

Heb je nu 433 open staan? Want de website is niet bereikbaar op https. Dit zou wel moeten (al geeft die dan een foute certificaat melding).

https://travellingbelgian.com

Edit: portscan zegt van wel, maar een of andere manier is je website niet bereikbaar. Misschien iets in de firewall ingesteld?
net gekeken en ja hoor 443 staat open op DSM en op mijn Airport extreme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 14:42
sweebee schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 11:54:
[...]

Heb je dit aangevinkt? Dan zoekt hij niet naar DSM 6 updates

[afbeelding]

Docker werkte bij mij in DSM 5.2 ook niet. In DSM 6 nog niet getest.
Exact zoals op jouw screenshot. Heeft deze melding ook nooit gegeven (aangezien ik ook nooit geüpdate heb :P)

Ik heb nooit echt met Docker gespeeld nog, tijdje een poging gedaan om PiHole te draaien, maar hier later toch een Raspberry voor gebruikt. Ik was van plan om Domoticz te installeren en daarnaast een container te maken met Jackett voor Sonarr. Voor die laatste kan ik geen kant en klare package vinden, een docker image is er wel. Domoticz staat er wel tussen maar met een sterk verouderde versie, in een docker container heb je meteen de laatste versie en kan Domoticz zelf updaten. Leek mij een ideale oplossing, maar ik kan überhaupt niks meer downloaden, dit heeft in het verleden wel gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
boosterbosch schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 11:56:
[...]

net gekeken en ja hoor 443 staat open op DSM en op mijn Airport extreme
Staat je website direct in de web folder? of heb je een virtuele host aangemaakt?

Als je eens naar je interne ip gaat thuis, komt dan de website er wel voor? dus

https://interne-ip/

of indien virtuele host https://interne-ip/websitevantravel

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CtAH8rG.png

[ Voor 7% gewijzigd door sweebee op 12-10-2016 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
sweebee schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 12:11:
[...]

Staat je website direct in de web folder? of heb je een virtuele host aangemaakt?

Als je eens naar je interne ip gaat thuis, komt dan de website er wel voor? dus

https://interne-ip/

of indien virtuele host https://interne-ip/websitevantravel

[afbeelding]
gewoon direct in de web folder. lokaal werkt https://interne-ip wel ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweebee
Dan gaat er ergens iets fout bij het forwarden naar buiten, wat ook de fout bij letsencrypt zou moeten verklaren.

Wellicht even firewall uitzetten.
Poort forward in synology uit zetten (bij externe toegang).
Direct poort 80/443 forwarden op de Airport extreme.

kijken of https dan werkt vanaf buiten.

Wat ik ook vreemd vindt, is dat wanneer ik naar je ip adres browse, ik niet op de site kom. Dit zou normaal wel moeten.

http://217.160.0.195

EDIT: AH weet al waarom het fout gaat :+ Je domein is niet gekoppeld aan je ip adres. Je hebt een iframe gebruikt. Je moet een DNS A record instellen naar je eigen IP adres.

dus travellingbelgian.com > 77.100.32.187

[ Voor 19% gewijzigd door sweebee op 12-10-2016 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
sweebee schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 12:37:
Dan gaat er ergens iets fout bij het forwarden naar buiten, wat ook de fout bij letsencrypt zou moeten verklaren.

Wellicht even firewall uitzetten.
Poort forward in synology uit zetten (bij externe toegang).
Direct poort 80/443 forwarden op de Airport extreme.

kijken of https dan werkt vanaf buiten.

Wat ik ook vreemd vindt, is dat wanneer ik naar je ip adres browse, ik niet op de site kom. Dit zou normaal wel moeten.

http://217.160.0.195
externe ip klopt niet ...https://77.100.32.187

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweebee
Klopt, zie mijn edit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
sweebee schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 12:37:EDIT: AH weet al waarom het fout gaat :+ Je domein is niet gekoppeld aan je ip adres. Je hebt een iframe gebruikt. Je moet een DNS A record instellen naar je eigen IP adres.

dus travellingbelgian.com > 77.100.32.187
ik PM je even want dit heft uiteraard niets meer met Xpenology te maken :)

update: al mijn problemen zijn opgelost met dank aan sweebee!

backup probleem lag inderdaad aan Stack en let's encrypt was idd een foute instelling bij domein naam.

wat ik wel heb is dat mijn USB shares wel gewoon als shares te zien zijn in DSM na een reboot,

[ Voor 24% gewijzigd door boosterbosch op 12-10-2016 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:07
boosterbosch schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 14:21:
[...]

en kon je gewoon updaten van 5.2 zonder data verlies???
Misschien stom hoor, ik draai nu DSM 5.2-5967 Update 2 op een zelfbouw pc. Kan ik dan de hier geüploade bootloader op een andere usb stick zetten, de PID/VID en serienummer/MAC aanpassen, laten booten van 5.2 en dan via de ingebouwde Update & Restore versie 6 installeren? Of zie ik het dan helemaal verkeerd?

Wat ik wil voorkomen is verlies van data, ik heb een gevoel dat als ik DSM 6 opnieuw moet installeren (dus niet via de update functie) op mijn single disk, hij alles leeg poetst.

[ Voor 15% gewijzigd door rscheper op 14-10-2016 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
rscheper schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 15:11:
[...]

Misschien stom hoor, ik draai nu DSM 5.2-5967 Update 2 op een zelfbouw pc. Kan ik dan de hier geüploade bootloader op een andere usb stick zetten, de PID/VID en serienummer/MAC aanpassen, laten booten van 5.2 en dan via de ingebouwde Update & Restore versie 6 installeren? Of zie ik het dan helemaal verkeerd?

Wat ik wil voorkomen is verlies van data, ik heb een gevoel dat als ik DSM 6 opnieuw moet installeren (dus niet via de update functie) op mijn single disk, hij alles leeg poetst.
Je moet een nieuwe bootloader aanmaken, pid en vid aanpassen en daar van booten. Dan via Find My Synology de nas vinden en dan updaten maar migratie kiezen en dan blijft de data behouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Voor de mensen die nieuwschierig zijn naar de "nieuwe" DSM 6.0 bootloader, houd er rekening mee dat deze niet van de originele XPenoboot makers zijn, en dat er heel veel drivers niet in verwerkt zijn. Dus mocht je het willen gebruiken de kans is erg groot dat je SAS of netwerk controller etc. niet werkt.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-09 07:05
Hallo allemaal,na 2 weken geleden mijn xpenology server met de powerknop uitgezet te hebben wil hij nu niet meer starten,de server start wel op maar er blijft een streepje knipperen en meer niet.
Ook kan ik de server niet meer vinden op ip adres in mijn router,er is dus serieus iets mis.
Ik draaide 5644-5
Hoe krijg ik mijn server weer up and running eventueeel met een upgrade naar dsm 6 waarbij data en instellingen bewaard blijven?
Plse help

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Usb stick defect?

Simpel te testen om even een nieuwe bootloader te maken. Overigens raad ik het af om te upgraden naar DSM6. Zie bericht boven jou.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:16
rikadoo schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 20:37:
Voor de mensen die nieuwschierig zijn naar de "nieuwe" DSM 6.0 bootloader, houd er rekening mee dat deze niet van de originele XPenoboot makers zijn, en dat er heel veel drivers niet in verwerkt zijn. Dus mocht je het willen gebruiken de kans is erg groot dat je SAS of netwerk controller etc. niet werkt.
Ondanks je waarschuwing draait het nu al 1 week stabiel op een asrock q1900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
alexswart schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 10:56:
[...]

Kan wel zo zijn en als het stabiel draaid dan is dat natuurlijk mooi!. Maar ik heb het ook geprobeerd en mijn SAS controllers worden niet ondersteund en ik zal niet de enige zijn met 1 of meerdere SAS controllers, ook verschillende netwerk kaarten worden niet herkend vandaar de waarschuwing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
rikadoo schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 14:10:
[...]

Kan wel zo zijn en als het stabiel draaid dan is dat natuurlijk mooi!. Maar ik heb het ook geprobeerd en mijn SAS controllers worden niet ondersteund en ik zal niet de enige zijn met 1 of meerdere SAS controllers, ook verschillende netwerk kaarten worden niet herkend vandaar de waarschuwing :)
het klopt inderdaad dat nog niet alle drivers er in zitten
wat je nog kunt proberen is in grub.cfg het volgende aanpassen
SataPortMap=x
en bij x dan het aantal schijven per controller stel je hebt aangesloten op de eerste controller 4 schijven en op de 2e 2 schijven vul dan hier in 42 ipv 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dickster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 13:18
Met veel interesse dit topic doorgenomen en wat zitten te testen.

Ik heb momenteel geïnstalleerd en draaiende versie 5.2-5967.1 (wordt hier weinig over gezegd, maar hier gevonden https://download.xpenology.xyz/).

Ik heb SN en MAC gegenereerd en in cfg bestand gezet en dit werkt.

Zit nu met volgende 2 vragen:
1. Heeft flashen van mac nut (http://xpenology.me/how-to-change-and-flash-mac/ en welke functionalitiet zou dit toevoegen.
2. Adviseren jullie om versie 5 te draaien en te wachten op bootloader van xpenology team of is het wellicht makkelijker om te kijken of versie 6 bootloader werkt, dsm 6 te installeren en later bootloader te verniewen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:27
Dit weekend bijgewerkt naar DSM 5.2-5967 Update 2 en loopt nu tegen een power management probleem aan, de schedule kan je gewoon inrichten de server gaat ook netjes uit op aangegeven tijdstippen maar schakelt enkel niet meer in? Is dit een bekend probleem bij deze versie? Ik ga nu kijken of WOL wel werkt.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 08:24

nexhil

BAM!

alexswart schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 10:56:
[...]

Thanks die heb ik ook, heb je nog iets bijzonders moeten doen? Mijn Huidige bare metal 5.x install liep binnen een kwartier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-08 13:25
Nog nooit eerder een product van Synology gehad of XPenology geïnstalleerd. Besloot er toch een keer in te duiken. Gisteren met vreugde aan de hand van dit topic:

http://xpenology.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=16114

uiteindelijk xpenology DSM 6 op mijn esxi server geïnstalleerd. Nouja, het OVF bestand (van pagina 7 geloof ik) gebruikt om een installatie te deployen. Vervolgens mijn 2x3TB schijven doorgegeven met RDM aan de virtual machine. Met behulp van Synology Finder kon vervolgens de server IP vinden en kon via de browser de installatie voortzetten.

Vooralsnog werkt alles als een zonnetje! Plex, automatische subtitles download, Docker en . Wat mij helaas nog niet lukt is spotweb e.d. installeren, omdat Martijn de Vries zijn depository niet meer werkt. Als ik het internet mag geloven is hij er mee gestopt? ik kan alleen nog geen alternatief vinden zo snel, ik houd me aanbevolen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4570 Boxed€ 209,-€ 209,-
1MSI Z87I€ 0,-€ 0,-
2Seagate Barracuda STBD3000200, 3TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Elite 130€ 44,81€ 44,81
1Seasonic G-series 360 watt€ 58,95€ 58,95
1Crucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
1Intel 320 (7mm) 40GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 312,76

SSD 256GB voor VM's
SSD 40GB voor cache (werkt nog niet)
HDD 2x3 TB in RAID1 voor XPenology VM

To-do:

- uitvinden of het überhaupt mogelijk is om ondanks RDM de kleine SSD als cache in te zetten voor DSM. Indien dit niet mogelijk is koop ik losse controller om schijven direct door te geven. Dit gaat echter wel weer ten koste van het energieverbruik - ondanks dat ik de server niet altijd aan wil hebben.
- automatisch downloaden/parren/rarren goed voor elkaar krijgen.
- NAS een vast ip adres geven, op afstand benaderbaar maken (via Rpi gatekeeper)
- backup richting stack opzetten
- VPN server installeren (om via werk thuis te kunnen internetten)

En verder blijven ontdekken - Valt me op hoe makkelijk in gebruik het product is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rikadoo schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 20:37:
De vraag rest, gaat deze er nog wel van hun komen dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 14:44:
[...]

De vraag rest, gaat deze er nog wel van hun komen dan ?
Dat hangt van synology af wanneer ze de broncode vrijgeven, dit zal gebeuren maar wanneer? Tot die tijd zijn ondersteuning van packages ook lastiger oa wijziging in rechten structuur waardoor je nu handmatige acties moet ondernemen om het aan de praat te krijgen.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-05 21:29
iamzero456 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:33:
...

Wat mij helaas nog niet lukt is spotweb e.d. installeren, omdat Martijn de Vries zijn depository niet meer werkt. Als ik het internet mag geloven is hij er mee gestopt? ik kan alleen nog geen alternatief vinden zo snel, ik houd me aanbevolen.

...
Ik draai Spotweb via docker https://hub.docker.com/r/jgeusebroek/spotweb/. Werkt erg goed moet ik zeggen via taakplanner kan je nieuwe spots ophalen met:
code:
1
docker exec spotweb /usr/bin/php /var/www/spotweb/retrieve.php

Kan zijn dat je via de webinterface de image niet kan downloaden. Een handmatige docker pull via ssh werkt dan wel.

Failure is not an option -- it comes bundled with Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
nexhil schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 08:41:
[...]

Thanks die heb ik ook, heb je nog iets bijzonders moeten doen? Mijn Huidige bare metal 5.x install liep binnen een kwartier.
ik moest voor mijzelf in de bios instellen dat de pc opstart vanaf UEFI usb deze stond nog op gewoon usb.
en als ik hem wilde installeren via find.synology.com dan kreeg ik de melding dat schijf 3 en 4 niet werkte
ik heb hem gezocht via de synology assistant en hierbij stond migreerbaar hier op de rechtermuisknop gedrukt en het pat file geselecteerd. 10min draaide hij op dsm 6.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
enige probleem dat ik momenteel heb bij DSM 6 op mijn baremetal HP Gen8 Microserver is dat Sickrage af en toe ineens enorm veel geheugen opslorpt (80%) ... een herstart van sickrage lost dit wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezz0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-05 20:49

Mezz0

ESXi-ZFS-NAS

iamzero456 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:33:
To-do:

- uitvinden of het überhaupt mogelijk is om ondanks RDM de kleine SSD als cache in te zetten voor DSM. Indien dit niet mogelijk is koop ik losse controller om schijven direct door te geven. Dit gaat echter wel weer ten koste van het energieverbruik - ondanks dat ik de server niet altijd aan wil hebben.
Mij is het niet gelukt met het doorgeven als RDM. Ik had met DSM5 de complete controller gepass-throught en dan werkt het wel.

http://esxilab.wordpress.com If all is virtual then what is real?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-buurman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:46

m-buurman

hmmm...coffee!!

boosterbosch schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 12:12:
enige probleem dat ik momenteel heb bij DSM 6 op mijn baremetal HP Gen8 Microserver is dat Sickrage af en toe ineens enorm veel geheugen opslorpt (80%) ... een herstart van sickrage lost dit wel op.
Is er inmiddels een eenvoudige en betrouwbare manier om baremetal te upgraden naar DSM6? Ik lees vooral horrorverhalen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezz0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-05 20:49

Mezz0

ESXi-ZFS-NAS

m-buurman schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 15:13:
[...]

Is er inmiddels een eenvoudige en betrouwbare manier om baremetal te upgraden naar DSM6? Ik lees vooral horrorverhalen :|
Nee nog niet. als het werkt heb je geluk maar ik ga nog niet over. Ik wacht op de boot van het xpenology team zelf.

http://esxilab.wordpress.com If all is virtual then what is real?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
m-buurman schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 15:13:
[...]

Dat is heel erg afhankelijk van je systeem. Voor zover ik weet is de Microserver gen8 prima. Daarop heb ik tot nu toe alles werkend gekregen.

Er zitten momenteel weinig drivers in de bootloader, dus daar ben je van afhankelijk. Zoals netwerk drivers, sata/sas drivers etc. Wil je het graag proberen, pak dan een nieuwe usb voor de bootloader en een nieuwe HD om DSM op te installeren om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timminater
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 15:13
Ik heb even gezocht maar kan nergens een goed antwoord vinden. Ik draai zelf nu Xpenology DSM 5.2 baremetal op een microserver G8. Bij het loshalen van een schijf blijft mijn blauwe LED onderin gewoon blauw, is er een optie om de led te laten verkleuren zodat ik kan zien dat er iets mis is met de microserver?

En verkleurt de LED wel als een van de schijven een SMART error heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
timminater schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 08:44:
Ik heb even gezocht maar kan nergens een goed antwoord vinden. Ik draai zelf nu Xpenology DSM 5.2 baremetal op een microserver G8. Bij het loshalen van een schijf blijft mijn blauwe LED onderin gewoon blauw, is er een optie om de led te laten verkleuren zodat ik kan zien dat er iets mis is met de microserver?

En verkleurt de LED wel als een van de schijven een SMART error heeft?
Xpenology kan niks met deze LED. Voor zover ik weet wordt deze aangestuurd door de ILO chip.

Edit: deze is trouwens altijd blauw. Kan dus geen andere kleur aannemen.

Edit2: nu lees ik weer dat hij wel andere kleuren aan kan nemen, maar dit is alleen voor hardware als de voeding, hardware raid etc.

[ Voor 14% gewijzigd door sweebee op 20-10-2016 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timminater
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 15:13
sweebee schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 11:13:
[...]

Xpenology kan niks met deze LED. Voor zover ik weet wordt deze aangestuurd door de ILO chip.

Edit: deze is trouwens altijd blauw. Kan dus geen andere kleur aannemen.

Edit2: nu lees ik weer dat hij wel andere kleuren aan kan nemen, maar dit is alleen voor hardware als de voeding, hardware raid etc.
De LED kan bijvoorbeeld rood worden bij problemen met een schijf (ervaring)
Nu ik weet dat dit door ILO geregeld is hoef ik niet verder te zoeken, wel meteen een andere vraag dan. Is het mogelijk om bijvoorbeeld wel de beep functie te gebruiken van xpenology (al dan niet met een externe piezo/print op het moederbord).

nu kwam ik dit topic wel tegen, maar vraag me af of dat wel zal werken op een microserver gen8
http://xpenology.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=2981

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20
Als ik vandaag een XPenology wil opzetten onder ESXi 6, is het dan aan te raden om al naar DSM 6.0 te kijken, of kan ik beter nog bij DSM 5.x blijven? Meest belangrijke is stabiel fileshares kunnen aanbieden en rsync's kunnen doen/ontvangen naar een echte Synology op een andere locatie. Packages gebruik ik nauwelijks.

En heeft iemand een link naar een tutorial die aan te raden is? Dat XPenology forum vind ik nogal onoverzichtelijk :/

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 28-10-2016 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-07 18:00

tim427

Turbulence!

Kwesite van booten met de geleverde images toch? (vergeet niet de PID, VID, SN en MAC aan te passen in je grub.cfg)!

Het is mij vandaag toevallig gelukt (KVM machine)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
tim427 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 18:32:
Kwesite van booten met de geleverde images toch? (vergeet niet de PID, VID, SN en MAC aan te passen in je grub.cfg)!

Welke versie van DSM heb je draaien dan? 5.2-5967.1 of 6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 22:29
tim427 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 18:32:

Waarom is het zo belangrijk om SN/MAC etc aan te passen want ik heb een xpenology 5.2 draaien in VMWare als test en dat werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Laatste officiële Synolgy DSM 6 pat file.

Het koste me de nodige trial-errors, maar is uiteindelijk gelukt. Ik heb mijn oude SN-MAC combinatie gebruikt van DSM 5.5, dat MAC-adres aan QEMU/KVM gegeven,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
DSM 6 is gelukt. Heb de loader van 'jun' gepakt van 20 sep. 2016. Een synology.ovf en synoboot.vmdk. De .ovf importeren in ESXi, seriële poort toevoegen aan de VM (is blijkbaar nodig las ik), schijven doorgegeven (PCI-Passthrough van ASM1061 controller) en daarna via Synology Assistant de DSM_DS3615xs_8451.pat geïnstalleerd. Hij heeft nu netjes de RAID1-array van m'n DS715 (verkocht) overgenomen en ziet alle shared folders ook nog _/-\o_

Nu eens kijken hoe stabiel het blijft de komende weken.

Overigens nog wel een vraag, er staat nu 6.0.2.-8451 op, maar DSM geeft aan dat '6.0.2-8451 Update 2' ook beschikbaar is. Die geprobeerd te installeren, maar dan krijg ik de installatiewizard weer te zien (waar je beheeraccount moet instellen, QuickConnect instellen e.d.). Dat gedaan, maar als dat klaar is heeft hij de update blijkbaar niet geïnstalleerd. Weet iemand hoe dat zit?

En verder nog de vraag of ik in die .ovf / .vmdk nog serienummer en MAC-adres had moeten aanpassen. Het lijkt nu gewoon te werken namelijk. Het MAC-adres zie ik in m'n router als 00:11:32:XX:XX:XX dus dat is waarschijnlijk door de instellingen in de .ovf al op het Synology type (00:11:32:XX:XX:XX) gezet.

[ Voor 107% gewijzigd door ThinkPad op 29-10-2016 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Inderdaad, dit is het enigste wat ik aan mijn KVM-VM gegeven heb qua hardware (heb het MAC adres uiteraard aangepast en de grub.cfg);

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.tim427.net/xpenology_kvm_hardware.png

Zoals je kunt zien heb ik zelfs de VGA-console eruit gehaald, de xpenology boot dus via Serial!

Ik heb de '6.0.2-8451 Update 2' ook uitgevoerd, maar dat ging probleemloos.

[ Voor 8% gewijzigd door tim427 op 29-10-2016 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 14:18
Ik heb nu DSM 6 op de N54L geïnstalleerd en het lijkt allemaal te functioneren. Echter als ik kijk naar de processen zie ik dat 'synoindexplugind' bezig is. Voorheen had ik een icoon 'Media Library' zodat je de status van de indexer kon zien etc, echter na de upgrade naar DSM 6 zie ik deze niet meer.

Iemand dezelfde ervaring? Hebben jullie het icoon wel in DSM 6?

Edit:
Blijkbaar is het verplaats naar 'System->Indexing Service'. :)

[ Voor 9% gewijzigd door panomi op 30-10-2016 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
tim427 schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 13:23:
Inderdaad, dit is het enigste wat ik aan mijn KVM-VM gegeven heb qua hardware (heb het MAC adres uiteraard aangepast en de grub.cfg);

[afbeelding]

Zoals je kunt zien heb ik zelfs de VGA-console eruit gehaald, de xpenology boot dus via Serial!

Ik heb de '6.0.2-8451 Update 2' ook uitgevoerd, maar dat ging probleemloos.
Ik zie dat 'jun' gisteren een nieuwe loader heeft uitgebracht, zal die eens gaan proberen. Wellicht krijg ik update 2 er dan wel op, want nu blijf ik in een upgrade loop hangen als ik dat probeer.

Ik zie dat jij van een virtuele USB-stick boot. Heb jij nog iets met die PID & VID moeten aanpassen?
Of kan ik gewoon de .ovf importeren, die de meegeleverde synoboot.vmdk als schijf koppelt (die weer verwijst naar synoboot.img) en dan klaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Ik heb het volgende gedaan;

http://xpenology.com/foru...&p=76469&hilit=kvm#p76469
downloaded the latest 'jun img'-file
mounted with read-write permissions
edited the 'grub.cfg'-file with an valid MAC-SN (used the same from my DSM 5.5 installation) and the VID+PID (vid=0x46f4 pid=0x0001)
changed my virtual MAC-address (same as 'grub.cfg' via "virsh edit vm_name")
booted via text-console
used the browser to start the installation
used the official 'DSM_DS3615xs_8451.pat' file
created btrfs without problems
updated to '6.0.2-8451 Update 2'

Dus heb uiteraard de VID/PID aangepast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:09
Heb na vele pogingen nu dsm6 draaien op m'n ESXi server.
Met een .ovf en .vmdx bestand een nieuwe virtuele machine aangemaakt.
Dan start hij alleen vind geen hardeschijven (geeft hij aan met installatie dsm in de browser).
Heb geen controller doorgegeven maar een virtuele hardeschijf.
Dan kan ik hem installeren en start hij op.
Draait allemaal prima al een paar dagen maar nu na een reboot start hij dus nooit meer op.
"operating system not found" krijg ik.
Wat doe ik nou verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
tim427 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 14:33:
[...]
VID+PID (vid=0x46f4 pid=0x0001)
[...]
Dus heb uiteraard de VID/PID aangepast ;)
Heb je het aangepast naar die VID/PID die in je post, of een andere?
ComTech schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 14:52:
Heb na vele pogingen nu dsm6 draaien op m'n ESXi server.
Met een .ovf en .vmdx bestand een nieuwe virtuele machine aangemaakt.
Dan start hij alleen vind geen hardeschijven (geeft hij aan met installatie dsm in de browser).
Heb geen controller doorgegeven maar een virtuele hardeschijf.
Dan kan ik hem installeren en start hij op.
Draait allemaal prima al een paar dagen maar nu na een reboot start hij dus nooit meer op.
"operating system not found" krijg ik.
Wat doe ik nou verkeerd?
Waarschijnlijk staat de bootvolgorde in de BIOS van je VM verkeerd, ik heb dat ook eens gehad.
Je kunt ergens in de ESXi settings instellen (vinkje) dat de volgende keer dat de VM boot, hij naar de BIOS moet gaan. Waarschijnlijk zal je virtual disk daar bovenaan staan.

[ Voor 61% gewijzigd door ThinkPad op 31-10-2016 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Laatst online: 23:09
ThinkPadd schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 14:56:

[...]

Waarschijnlijk staat de bootvolgorde in de BIOS van je VM verkeerd, ik heb dat ook eens gehad.
Je kunt ergens in de ESXi settings instellen (vinkje) dat de volgende keer dat de VM boot, hij naar de BIOS moet gaan. Waarschijnlijk zal je virtual disk daar bovenaan staan.
Hoe ik de bootvolgorde ook wijzig hij weigert te starten.
Soms blijft er gewoon een cursus staan en gebeurt er niks en soms zegt ie "operating system not found"
Rare is ook (heb ondertussen geprobeerd een nieuwe vm aan te maken) dat hij maar 1x opstart installeert en daarna nooit meer opstart.
Zelfs als ik hem niet installeer maar nog een keer start dan start de vm al niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

ThinkPadd schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 14:56:
[...]

Heb je het aangepast naar die VID/PID die in je post, of een andere?
Yes naar deze VID/PID waardes heb ik gebruikt in mijn KVM machine (lees; geen ESXi dus!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
tim427 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 15:26:
[...]

Yes naar deze VID/PID waardes heb ik gebruikt in mijn KVM machine (lees; geen ESXi dus!)
Maar hoe kom ik er dan achter wat voor waarde ik voor ESXi moet gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

ThinkPadd schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 15:28:
[...]

Maar hoe kom ik er dan achter wat voor waarde ik voor ESXi moet gebruiken?
Het gaat om je USB VendorID en ProductID, dus als je die boot image in je VM hangt en met een willekeurig livecdtje boot (of de boot image zelf), dan vervolgens je VID/PID opzoekt.

"lsusb" laat dit op een makkelijke manier zien, heb je die niet? probeer dan "cat /sys/kernel/debug/usb/devices" (die moet altijd werken :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Bedankt, nu is het mij duidelijk. Volgens mij kent ESXi alleen geen virtuele USB-stick, dus ik zal dat topic nog eens goed doornemen hoe ze dat nou doen. Want zoals ik zei zat er in dat pakketje wel een .vmdk die, als ik hem met Notepad++ opende, naar de .img (die er ook bij zat) leek te verwijzen. Maar hoe het dan zit met de PID/VID weet ik dus niet. Misschien is het in die opstelling ook wel niet aan de orde.

Zal het hier wel even posten als het allemaal gelukt is.

P.S. Mag je hier nou linken naar die XPEnology bootloaders/XPEnology forum of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theelepel88
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-08-2024
Van mij wel hoor ;) zoek nog iets voor mijn microserver gen8 haha

lees de draad voordat je blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazedFrogster
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-08 12:14
Ik ben van plan om ook de upgrade in gang te gaan zetten naar DSM 6
Ik draai momenteel baremetal 5.2 en ben van plan om opnieuw baremetal 6.0 te gaan draaien.

Is het mogelijk om te upgraden zonder dataverlies?

Mijn hardware:

Asrock J3160-ITX
Crucial 8GB DDR3 1600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-09 13:21
Iemand die DSM6 al draaiend heeft in Hyper-V, zo ja, kan je mij op weg helpen?

Edit: draai nu DSM5.2 dus ben enigszins bekend met XPenology.

[ Voor 29% gewijzigd door crypt0rr op 01-11-2016 10:25 ]

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

crime schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 08:41:
Ik draai momenteel baremetal 5.2 en ben van plan om opnieuw baremetal 6.0 te gaan draaien.

Mijn hardware:

Asrock J3160-ITX
Crucial 8GB DDR3 1600
Gaat niet werken ben ik bang.

EDIT; Wel als je uiteraard alles opnieuw "opzet" en de "oude data"-schijven aanbied ;)

[ Voor 9% gewijzigd door tim427 op 01-11-2016 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

bardi-1 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 10:24:
Iemand die DSM6 al draaiend heeft in Hyper-V, zo ja, kan je mij op weg helpen?

Edit: draai nu DSM5.2 dus ben enigszins bekend met XPenology.
Probeer mijn methode eens (paar posts terug). Zet bijvoorbeeld je NIC hardware op e1000 en je hard disk op SATA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
tim427 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 10:29:
[...]

Probeer mijn methode eens (paar posts terug). Zet bijvoorbeeld je NIC hardware op e1000 en je hard disk op SATA.
Welke bootloader heb je gebruikt?

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

bardi-1 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 10:34:
[...]

Welke bootloader heb je gebruikt?
"jun-baremetal-hybrid-uefibios-arcao-v2.img", maar tegenwoordig heet die V1.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
crime schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 08:41:

Mijn hardware:

Asrock J3160-ITX
Crucial 8GB DDR3 1600
Je kan gewoon upgraden, wel even in de gaten houden of de drivers van je moederbord worden ondersteund.

http://xpenology.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=22100

[ Voor 5% gewijzigd door rikadoo op 01-11-2016 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
tim427 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 11:41:
[...]

"jun-baremetal-hybrid-uefibios-arcao-v2.img", maar tegenwoordig heet die V1.0?
Yea, had het gevonden. Ook werkend zonder enige aanpassing in VMware, alleen zit er geen ISO file bij welke gebruikt kan worden in Hyper-V. Hyper-V kan namelijk niet omgaan met de andere files.

Heb nu diverse dingen geprobeerd om de .IMG om te zetten naar .ISO, dit werkt maar het booten daarna lukt niet meer.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

bardi-1 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 11:58:
[...]

Yea, had het gevonden. Ook werkend zonder enige aanpassing in VMware, alleen zit er geen ISO file bij welke gebruikt kan worden in Hyper-V. Hyper-V kan namelijk niet omgaan met de andere files.

Heb nu diverse dingen geprobeerd om de .IMG om te zetten naar .ISO, dit werkt maar het booten daarna lukt niet meer.
Dat gaat ook niet werken met "jun's methode", die IMG-file is namelijk een USB-drive, die voor de synoboot gebruikt wordt (vandaar die VID/PID waardes). Na installeren is die image file ook daadwerkelijk anders.

Bij mij werkte het steeds maar niet, totdat ik erachter kwam dat het de USB niet write-only moest zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
tim427 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 12:18:
[...]

Dat gaat ook niet werken met "jun's methode", die IMG-file is namelijk een USB-drive, die voor de synoboot gebruikt wordt (vandaar die VID/PID waardes). Na installeren is die image file ook daadwerkelijk anders.

Bij mij werkte het steeds maar niet, totdat ik erachter kwam dat het de USB niet write-only moest zijn..
Ah oké. Ik wacht dus maar even op een compatible Hyper-V bootloader. In VMware als test VM werkte het zonder enige aanpassing, gewoon de .vmx import gedraaid, schijf gekoppeld en het werkte. Disks maken, apps installeren, shares aanmaken etc.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
tim427 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 10:28:
[...]

Gaat niet werken ben ik bang.

EDIT; Wel als je uiteraard alles opnieuw "opzet" en de "oude data"-schijven aanbied ;)
Dit werkt wel want dat heb ik afgelopen week gedaan met mijn N54L installatie (5.2->6.0).
Je krijgt gewoon netjes de optie voor migratie bij het upgrade proces.

Zoals Rikadoo aanhaalt dienen je drivers ondersteund te worden.

[ Voor 7% gewijzigd door panomi op 02-11-2016 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

panomi schreef op woensdag 02 november 2016 @ 10:38:
[...]

Dit werkt wel want dat heb ik afgelopen week gedaan met mijn N54L installatie (5.2->6.0).
Je krijgt gewoon netjes de optie voor migratie bij het upgrade proces.

Zoals Rikadoo aanhaalt dienen je drivers ondersteund te worden.
Maar wel met nieuwe bootloader neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
albatross schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 19:05:
[...]

Dit is het draadje:

http://xpenology.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=20216

Als je de laatste OVF pakt (in de start post nu), dan ben je klaar binnen een paar minuten.
Even een quote in het goede topic ipv Synology topic ;)

Ik heb de DS3615xs 6.0.2 Jun's Mod V1.01 gedownload en wil de .ovf importeren. Maar ik krijg dan een 'Failed to deploy' melding (IOError). Heb de .zip meerdere keren gedownload (misschien was hij corrupt), maar krijg het niet voor elkaar.
Heb nu handmatig een VM aangemaakt (Debian 8 - 64bit) en dan in de datastore de .vmdk en .img uploaden en dan dan de .vmdk aan de VM knuppen. Ook nog een serial port toegevoegd aan de VM. Hij boot nu en wordt gevonden door find.synology.com

Edit: Ik krijg nu alleen de melding "Kan de schijf niet formatteren. (35)" als ik de .pat wil installeren en na het bevestigen dat hij de schijven mag wissen.

Edit 2: Ook opgelost, de virtuele schijf die ik had toegevoegd was te klein blijkbaar (2GB). Toen ik er een 10GB schijf van maakte ging het installatieproces wel verder. Nu dus de nieuwste DSM erop staan :)

[ Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 03-11-2016 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
tim427 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 11:26:
[...]

Maar wel met nieuwe bootloader neem ik aan?
Ik heb gebruik gemaakt van jun-amd-baremetal-hybrid-uefibios-arcao-v2.

Inmiddels is er een release nummer aangegeven V1.01. Deze zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Laatst online: 11-06 16:43
ThinkPadd schreef op woensdag 02 november 2016 @ 14:59:
[...]

Even een quote in het goede topic ipv Synology topic ;)

Ik heb de DS3615xs 6.0.2 Jun's Mod V1.01 gedownload en wil de .ovf importeren. Maar ik krijg dan een 'Failed to deploy' melding (IOError). Heb de .zip meerdere keren gedownload (misschien was hij corrupt), maar krijg het niet voor elkaar.
Heb nu handmatig een VM aangemaakt (Debian 8 - 64bit) en dan in de datastore de .vmdk en .img uploaden en dan dan de .vmdk aan de VM knuppen. Ook nog een serial port toegevoegd aan de VM. Hij boot nu en wordt gevonden door find.synology.com

Edit: Ik krijg nu alleen de melding "Kan de schijf niet formatteren. (35)" als ik de .pat wil installeren en na het bevestigen dat hij de schijven mag wissen.

Edit 2: Ook opgelost, de virtuele schijf die ik had toegevoegd was te klein blijkbaar (2GB). Toen ik er een 10GB schijf van maakte ging het installatieproces wel verder. Nu dus de nieuwste DSM erop staan :)
De Xpenology site is nogal een rommeltje, zoals gebruikelijk, maar de OVF die ik gebruikt heb stond op pagina 3 van die thread:

http://xpenology.com/foru...2&t=20216&start=20#p72956

Gewoon de OVF importeren, en gaan met die banaan! :) En de hele VM neemt maar 286 MB in beslag!

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Laatst online: 11-06 16:43
ThinkPadd schreef op woensdag 02 november 2016 @ 14:59:

Ook nog een serial port toegevoegd aan de VM. Hij boot nu en wordt gevonden door find.synology.com
Voor wie geen serial port aansluit, nog even deze quote:

Thanks for feedback jun. I changed the console output on the following service only ... /usr/share/init/syno_poweroff_task.conf:console output ... from "console output" to "console none". After reboot the error of "improper shutdown" is gone.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-09 14:28

jurroen

Security en privacy geek

Wellicht niet specifiek voor XPenology, maar eerder DSM, hoop toch dat ik hier goed zit.

Momenteel worden de applicaties en configuraties opgeslagen op Volume1, op mijn XPenology. Is het mogelijk om deze te verplaatsen naar Volume2, zodat Volume1 eruit getrokken kan worden?

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
Mensen.

instaleer nog niet dsm 6.1 beta deze zou je hele systeem vast laten lopen en herstellen is nog niet mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben van de week zelf ook overgegaan van 5.2 naar 6.0 (baremetal tuterial). Had 1 probleem waarbij mijn quickconnect verbinding verloren ging en niet meer terug werkende kreeg (API call was kaduk, mogelijk eigen schuld). Maar na een downgrade / reinstallation werkte alles weer perfect (moest wel apps opnieuw configen, maar daar heb je backups voor).

Volgende stap: stappen plan maken om m'n 30TB met EXT4 te voorzien van Btrfs zodat ik ook weer Docker kan gebruiken. Dat wordt aardig wat data moven en temp_backup storage ergens vandaan zien te halen (helaas de amazon.de 8TB hdd's gemist voor €200..arg!)

Upgraden gaat dus goed. en stukke makkelijker dan verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Hallo allemaal,ik heb hulp nodig.
Na een crash(2 schijven kapot en vervangen) op mijn baremetall instalatie vanaf 0 begonnen
Ik draai dsm 5.2 5644 update5 omdat 6.0 niet wil lukken.
Heb alle files aangepast zodat ik meer disks kan gebruiken maar alleen blijf ik maar de 12 disks zien die je orgineel kan gebruiken.
Nu lijkt dsm geinstaleerd op esata share1 en kan ik verder niks aanpassen.
WIe weet wat ik fout doe en/of waar het fout gaat?
Alle hulp welkom

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:23
Sinds kort DSM 6 op mijn ESXi-host (een ZFS all-in-one) draaien m.b.v. Jun's xpenology-loader.
Ik dacht dat dit handig zou zijn als target voor een offsite (encrypted) backup voor een kennis.

Echter ben ik met de gevirtualiseerde DSM niet zo flexibel als ik had gehoopt; de doelmap voor Hyper Backup Vault is altijd de map 'Netbackup' en ik zie geen optie om deze naar mijn ZFS-opslag te laten verwijzen.
Is er een mogelijkheid om dat wel te doen?
Heeft Hyper Backup Vault wel toegevoegde waarde over een eenvoudig rsync-compatible target?

• Brantje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 19:13

Brantje

De post is daar >>

ikkeenjij36 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 15:31:
Hallo allemaal,ik heb hulp nodig.
Na een crash(2 schijven kapot en vervangen) op mijn baremetall instalatie vanaf 0 begonnen
Ik draai dsm 5.2 5644 update5 omdat 6.0 niet wil lukken.
Heb alle files aangepast zodat ik meer disks kan gebruiken maar alleen blijf ik maar de 12 disks zien die je orgineel kan gebruiken.
Nu lijkt dsm geinstaleerd op esata share1 en kan ik verder niks aanpassen.
WIe weet wat ik fout doe en/of waar het fout gaat?
Alle hulp welkom
Kleine checklist
Heb je de volgende dingen aangepast:
Bijvoorbeeld:
- /etc.default/synoinfo.conf
maxdisks="24"
esataportcfg="0x0"
internalportcfg="0xffffff"
usbportcfg="0x0"

- SataPortMap in grub
SataPortMap=888 (Voor bovenstaande config)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Brantje schreef op donderdag 10 november 2016 @ 17:55:
[...]

Kleine checklist
Heb je de volgende dingen aangepast:
Bijvoorbeeld:
- /etc.default/synoinfo.conf
maxdisks="24"
esataportcfg="0x0"
internalportcfg="0xffffff"
usbportcfg="0x0"

- SataPortMap in grub
SataPortMap=888 (Voor bovenstaande config)
Hoi ja ik had/heb bij synoinfo.conf dit allemaal zo staan maar hoe en waar vind ik het grub gedeelte?
Bedankt voor de hulp alvast _/-\o_

Edit:winscp helemaal leeg gehaald en nu werkt het weer wel en is het gelukt,bedankt

[ Voor 7% gewijzigd door ikkeenjij36 op 11-11-2016 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Weet iemand waar je kunt terugvinden of een HDD in spindown gaat? Heb in DSM aangegeven dat de HDD's na een kwartier moeten gaan slapen. In de systemlogs gekeken, maar daar staan geen entries m.b.t. spindown. Heb het idee dat de 2 schijven aan m'n ASM1061 (doorgegeven via PCI-Passthrough aan de XPEnology VM) continu blijven draaien.

Heb helaas geen Watt-meter met een 'min' stand, anders kon ik die er even tussen hangen.

Toen ik de ASM1061 aan een Server 2012R2 VM had gehangen, gingen de schijven wel netjes in spindown. Zou dus een driver kwestie kunnen zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 11-11-2016 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
panomi schreef op woensdag 02 november 2016 @ 17:17:
[...]

Ik heb gebruik gemaakt van jun-amd-baremetal-hybrid-uefibios-arcao-v2.

Inmiddels is er een release nummer aangegeven V1.01. Deze zou moeten werken.
Is er ergens ook een helder stappenplan, want het is een aardige wildgroei op het Xpenology forum en wil er wel zeker van zijn dat de N40L ondersteund wordt en dat ik de juiste stappen uitvoer. Ik zou eerst wachten op nanoboot maar daar is het wel verdacht stil geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• panomi
Hari-Bo schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 09:46:
[...]

Is er ergens ook een helder stappenplan, want het is een aardige wildgroei op het Xpenology forum en wil er wel zeker van zijn dat de N40L ondersteund wordt en dat ik de juiste stappen uitvoer. Ik zou eerst wachten op nanoboot maar daar is het wel verdacht stil geworden.
1. Download jun-amd-baremetal-hybrid-uefibios-arcao-v2 (let op AMD in de bestandsnaam).
2. Pak uit burn met Win32diskimager naar je usb stick.
3. Open op je stick het grub.cfg bestand en pas hierin je PID en VID aan. Deze waarden zijn van je USB stick. Te achterhalen via een tooltje of bv Windows apparaatbeheer.
4. Pas in hetzelfde grub.cfg bestand je serienummer aan en je mac adres (achterhaal deze alvorens, Assistent).
5. Boot je machine. Je ziet geen output meer na het booten, even wachten en start dan Synology Assistant.
6. Kies voor migratie van bestanden en installeer het DSM_DS3615xs_8451.pat.
7. Machine doet een herstart. Zie Synoloy Assistant en log vervolgens in.
8. Je kunt ook het update 2 bestand downloaden en deze installeren.
9. Packages bijwerken en klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Hmm ik was even vergeten dat ik geen VMware tools in m'n XPEnology (DSM6) VM had geinstalleerd. Moest gisteren m'n ESXi host rebooten, keek in daarna in DSM: "RAID-array degraded" :( Hij is daarna zo'n 5h bezig geweest om de array (2x 2TB in RAID1) weer te rebuilden.

Nu toch maar even op zoek naar een VMware Tools package, zodat ESXi in het vervolg de VM netjes kan afsluiten. Kan alleen verouderde open-vm-tools-bromolow vinden (Maart 2015). Weet iemand of er een recentere is, of kan ik deze ook gewoon met DSM6 gebruiken?

Edit: Heb nu 'open-vm-tools_bromolow-5.1_9.10.0-2476743-1.spk' draaien, die geeft netjes IP-adres door aan ESXi en daarmee kon ik de VM netjes af laten sluiten via ESXi. Beter dan niets, maar ben wel benieuwd of er een nieuwere versie van is.

[ Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 12-11-2016 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

ThinkPadd schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 09:41:
Hmm ik was even vergeten dat ik geen VMware tools in m'n XPEnology (DSM6) VM had geinstalleerd. Moest gisteren m'n ESXi host rebooten, keek in daarna in DSM: "RAID-array degraded" :( Hij is daarna zo'n 5h bezig geweest om de array (2x 2TB in RAID1) weer te rebuilden.

Nu toch maar even op zoek naar een VMware Tools package, zodat ESXi in het vervolg de VM netjes kan afsluiten.
Ik heb de openvmtools draaien op xpenology. Helaas gingen bij mij (jaar geleden, weet dsm buildnummer niet meer) de disken niet in spindown. Omdat ik dit een vereiste vond overgestapt naar openmediavault op debian en daar doet ie het wel. Zelfde controller btw.

Dus zou idd toen/nu een driver issue kunnen zijn

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat idee heb ik nu ook dat de disks niet in spindown gaan. Heb er nog geen open-vm-tools op staan.
De schijven hangen aan een ASM1061 SATA-kaartje, die via PCI-Passthrough aan de XPEnology VM is gegeven. Hij heeft dus de beschikking over alle features. Toen ik de kaart (met schijven) aan een 2012R2 VM had hangen gingen de disks wél in spindown na 10-15 min nadat ik dat had ingesteld in Windows.

OMV heb ik ook bekeken, maar XPEnology vind ik een stuk fijner/moderner qua GUI.

De server is vrij zuinig (30-32W met draaiende disks), dus qua stroom vind ik het niet heel erg spannend. Maar gaat mij meer om de slijtage van de disks, zonde om ze te laten draaien als ze niet gebruikt worden.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 12-11-2016 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Qua setup is mijn systeem vergelijkbaar. Ik had destijds nog wel wat zitten experimenteren maar kreeg het niet voor elkaar wat ik met 4x 2tb wel zonde vond. OMV is idd wel wat spartaanser in vergelijking met dsm maar doet wat het moet doen. (Nas+backup target/initiator smb en nfs) voor de rest is het stabiel en zit ik mss 1x per kwartaal op webinterface. Met een uptime nu van150 dagen.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
ThinkPadd schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 10:15:
Dat idee heb ik nu ook dat de disks niet in spindown gaan. Heb er nog geen open-vm-tools op staan.
De schijven hangen aan een ASM1061 SATA-kaartje, die via PCI-Passthrough aan de XPEnology VM is gegeven. Hij heeft dus de beschikking over alle features. Toen ik de kaart (met schijven) aan een 2012R2 VM had hangen gingen de disks wél in spindown na 10-15 min nadat ik dat had ingesteld in Windows.

OMV heb ik ook bekeken, maar XPEnology vind ik een stuk fijner/moderner qua GUI.

De server is vrij zuinig (30-32W met draaiende disks), dus qua stroom vind ik het niet heel erg spannend. Maar gaat mij meer om de slijtage van de disks, zonde om ze te laten draaien als ze niet gebruikt worden.
Welke packages heb je draaien in dsm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dickster
Ben enkele weken geleden zoektocht gestart naar vervangende software voor WHS2011.

Ik ben uitgekomen bij Xpenologie en voornemens het te gaan proberen. Ik heb als test zowel 5.2 als versie 6.xx geprobeerd (laatste met de bootloader v 1.01). Ik heb de neiging om versie 6 te installeren, omdat ik de gevaren niet directr zie.

Grote vraag: kan ik enigszins gerust versie 6 installeren of kan ik beter bij 5.2 blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-09 14:28

jurroen

Security en privacy geek

Dickster schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 22:16:

Grote vraag: kan ik enigszins gerust versie 6 installeren of kan ik beter bij 5.2 blijven?
Op welke hardware dient het te draaien?

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
panomi schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 18:34:
[...]

1. Download jun-amd-baremetal-hybrid-uefibios-arcao-v2 (let op AMD in de bestandsnaam).
2. Pak uit burn met Win32diskimager naar je usb stick.
3. Open op je stick het grub.cfg bestand en pas hierin je PID en VID aan. Deze waarden zijn van je USB stick. Te achterhalen via een tooltje of bv Windows apparaatbeheer.
4. Pas in hetzelfde grub.cfg bestand je serienummer aan en je mac adres (achterhaal deze alvorens, Assistent).
5. Boot je machine. Je ziet geen output meer na het booten, even wachten en start dan Synology Assistant.
6. Kies voor migratie van bestanden en installeer het DSM_DS3615xs_8451.pat.
7. Machine doet een herstart. Zie Synoloy Assistant en log vervolgens in.
8. Je kunt ook het update 2 bestand downloaden en deze installeren.
9. Packages bijwerken en klaar :)
Upgrade is gelukt ik zie ook update 3 is deze al veilig te installeren? Het enige wat niet meer werkt is de intergratie met mijn UPS deze kan hij niet meer vinden, voor de rest ging alles soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brantje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 19:13

Brantje

De post is daar >>

DSM 6 werkt ook op een ASRock Z97E-ITX/ac.
Net geupgrade, zonder problemen.
Vandaag alles omzetten naar BTRFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dickster
jurroen schreef op zondag 13 november 2016 @ 02:01:
[...]

Op welke hardware dient het te draaien?
In de aanvulling op de vraag of er redenen zijn om niet te kiezen voor DSM 6.xx de volgende aanvulling. Het komt te draaien op een Asus H87I-plus met een G3420 en 2x4GB (Corsair) geheugen.

Heb de optie "Force install" moeten gebruiken wegens een foutmelding over SATA poorten. Verder lijkt alles goed te werken.

Kan ik een schijf met BTRFS bestandssysteem ook benaderen buiten DSM om?

[ Voor 58% gewijzigd door Dickster op 14-11-2016 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hari-Bo schreef op zondag 13 november 2016 @ 10:51:
[...]

Upgrade is gelukt ik zie ook update 3 is deze al veilig te installeren? Het enige wat niet meer werkt is de intergratie met mijn UPS deze kan hij niet meer vinden, voor de rest ging alles soepel.
Ik heb zelf zonder problemen update 3 kunnen installeren.

Ondertussen heb ik er een ESXi laag tussen zitten. Had 'm eerst als USB boot, nu ESXi als USB boot en de synology in ESXi als VM draaien met USB boot. Voor zover werkt 't weer prima! Enige minpuntje was dat ik m'n SSD Cache disks binnen synology niet meer kreeg (werden niet herkent als ssd/cache disks). Zoek ik ooit nog wel 's uit. Merk er zelf nog weinig van met de huidige disks in read/write speeds.

Btw mocht je issues hebben met drivers (ik had bv. m'n 2de LAN niet en niet m'n beide onboard SATA controllers), dan is dit wel een behulpzame pagina:

https://tinkertry.com/for...e-working-but-unsupported

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Ik heb gelukkig geen issues met drivers enkel zie ik dat NZBget nog wel functioneert maar niet meer als package beschikbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
alexswart schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 17:44:
[...]

Welke packages heb je draaien in dsm?
'Hyper Backup' en 'Cloud Sync'. Die laatste heb ik met een echte Synology ook last van gehad dat hij de boel wakker houdt. Ik stop/start de service daarom met een scheduled task.
Verder heb ik de scan interval op elke 4h gezet. Standaard staat hij op elke 5s ofzo, dan is het logisch dat hij je schijven wakker houdt.

De Hyper Backup draait maar één keer per dag (’s avonds) en is de oorzaak volgens mij niet. Ik heb dezelfde taken als op de Synology die ik eerst had. Daar gingen de schijven ook netjes slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H143
er zijn een paar isues met dsm6 bekend mbt tot hibernate
wat je nog kan proberen is IPV6 uitzetten en de automatische tijd syncronisatie uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ga ik proberen, bedankt. Let wel, jij hebt het over 'hibernate'. De DSM moet gewoon 24/7 blijven draaien. Maar als er geen activiteit is qua reads/writes, dan moeten de schijven stoppen met draaien (spindown). Dit moet gewoon kunnen, maar er kunnen tal van factoren zijn die dat verhinderen.

Ik zal jouw tips eens proberen. Voordeel dat ik het via ESXi heb draaien, is dat ik nu ook simpel even een tweede test-XPEnology kan opzetten en de array daar aan hangen. Die DSM laat ik dan kaal zonder packages en dan kijken of de schijven na een tijdje in spindown gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
Als je het via esxi hebt draaien en je wil een 2e xpenelogy setup draaien dan zou je ook een apparte schijf hiervoor moeten gebruiken want het dsm besturingssysteem staat op de schijf zelf en niet in een appart geheugen opgeslagen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

alexswart schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:27:
Als je het via esxi hebt draaien en je wil een 2e xpenelogy setup draaien dan zou je ook een apparte schijf hiervoor moeten gebruiken want het dsm besturingssysteem staat op de schijf zelf en niet in een appart geheugen opgeslagen
De installatie disk is los van de array als je die op een aparte controller hebt staan.

Dat maakt het onder VMware makkelijk met testen. Nieuwe vmdk, DSM er op en je array toevoegen.

Enig nadeel wat het heeft is dat je geen snapshots kan maken.

*** NIKS ***

• Hari-Bo
Als ik mijn server handmatig of scheduled uitschakel krijg ik elke keer de melding "DiskStation suffered from power failure and was shut down improperly." zijn er meer mensen die hier last van hebben icm DSM 6.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
  • Laatst online: 13-08 23:36
Ik ben probeer al een tijdje DSM 6 op Hyper-V goed werkend te krijgen. Uiteindelijk heb ik een werkende VM echter mis ik netwerk drivers. Deze probeer ik nu zelf te compileren onder Ubuntu met de DSM6 Toolchain en gelekte sources op github. De drivers/net/hyperv tree lijkt identiek aan die uit de 3.10 Linux kernel source.

Alles lijkt goed te gaan echter ik krijg hem niet zo ver om ook daadwerkelijk de module te builden:

[root@ubuntu16desktop 7274-kernel]# make M=./drivers/net/hyperv/

WARNING: Symbol version dump /7274-kernel/Module.symvers
is missing; modules will have no dependencies and modversions.

Building modules, stage 2.
MODPOST 0 modules

Edit: Iemand dus enig idee waarom ik die melding krijg?

[ Voor 4% gewijzigd door MMaster23 op 19-11-2016 03:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
Hari-Bo schreef op donderdag 17 november 2016 @ 15:26:
Als ik mijn server handmatig of scheduled uitschakel krijg ik elke keer de melding "DiskStation suffered from power failure and was shut down improperly." zijn er meer mensen die hier last van hebben icm DSM 6.0?
Quote van Xpenology:
The esxi and bare metal image are updated, so manually replace the ramdisk is not required.
Alternatively, VM users may add a serial port as a workaround.
Bare metal users can enable the serial port in bios if your board has one.

code:
1
2
3
4
[ 1360.575754] init: tty main process (13856) terminated with status 1
[ 1360.575823] init: tty main process ended, respawning
[ 1370.591635] init: tty main process (13881) terminated with status 1
[ 1370.591755] init: tty main process ended, respawning

remaining problem:
Login to your DSM via ssh/telnet, your will see these messages in kernel log,
this is another consequence of lack of a serial console.

above workaround is not enough for boards without serial port,
these unlucky guys should edit following serivce config manually, replace "console output" with "console none" after installation

code:
1
2
3
4
5
6
root@test:~# grep -r "^console output$" /usr/ 2> /dev/null
/usr/share/init/syno_poweroff_task.conf:console output
/usr/share/init/burnin_loader.conf:console output
/usr/share/init/udevtrigger.conf:console output
/usr/share/init/bs-poweroff.conf:console output
/usr/share/init/udevd.conf:console output

Another issue:
I've found a hidden check related to console,
everyone should edit grub.cfg, replace console=uart8250,io,0x3f8,115200n8 with console=ttyS0,115200n8
Ik moet het zelf ook nog toepassen, maar zou de melding moeten oplossen.

[ Voor 22% gewijzigd door panomi op 20-11-2016 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozuf
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-09 11:06
Hoi allemaal,

Ik wilde voor mijn thuisserver XPEnology is uitproberen.
Al even zitten zoeken maar het is me niet duidelijk of ik EXT4 gepartitioneerde disks mee kan nemen (dat is nml een vereiste). Weten jullie dit toevallig? Sorry voor de noob vraag maar mijn huidige NAS install met Ubuntu zit aardig vol met data en heb niet veel zin om schijven te kopen enkel voor migratie.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb je niet een oude HDD liggen die je even in ext4 kunt formatteren en dan XPEnology opstarten?
Volgens mij gebruikt Synology zelf ook ext4, dus de kans is groot dat het wel leesbaar is. Maar je moet wel een volume er van kunnen maken in de Synology, ik weet niet of dat kan met behoud van data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozuf
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-09 11:06
ThinkPadd schreef op maandag 21 november 2016 @ 12:15:
Heb je niet een oude HDD liggen die je even in ext4 kunt formatteren en dan XPEnology opstarten?
1 van de HDs bevat data die er wel af kan, dus dat kan ik proberen. Vroeg me af of hier iemand al gelijk inzicht had of dit kon, maar geef het wel even een kans.

Daarnaast nog een vraag;
In hoeverre kan ik deze distro gebruiken als een Linux distro? Ik heb wat software zoals Node.js, PhalconPHP, Apache/Mysql/PHP e.a. die ik er op wil hebben.
Zit er een standaard apt-get achtige package manager in (gok van niet)? Ook dat kan ik natuurlijk zelf uitzoeken door experimenteren, maar ook daarvoor is het zonde tijd te verdoen als iemand al gelijk kan zeggen of het wel/niet werkt :)

Bedankt iig alvast.
Pagina: 1 ... 10 ... 33 Laatste