Het Grote XPenology Topic

Pagina: 1 ... 11 ... 33 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:39
Er zit een appstore/package manager in waar de populaire zaken zoals webserver, PHP, MariaDB e.d. wel in zitten. Maar Node.js en PhalconPHP durf ik niet te zeggen. Mocht het er wel in zitten dan is het ook maar de vraag welke versie het is, het zal vast niet de allernieuwste zijn.

Je kunt wel een alternatieve package manager (ipkg) installeren op een Synology, met XPEnology zal dat vast ook kunnen. Maar ik blijf meestal ver weg van dat soort zaken, het komt de stabiliteit vaak niet ten goede.

Ik heb een thuisserver en heb aparte virtuele machines voor zaken als databases, webserver e.d. Voor storage heb ik XPEnology draaien. Op die manier doet elke VM waar hij goed in is en hoef ik geen zaken te hacken voor dingen waar ze niet voor bedoeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozuf
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-09 11:06
@Thinkpad:

Bedankt voor je antwoorden, waardeer het.
Wat je zegt over VMs is idd logisch. Ik weet niet of ik zelf die kant op wil door wellicht wat ontbrekende kennis binnen linux op dit vlak, maar hou het iig in m'n hoofd.

Nogmaals bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MMaster23
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-08 23:36
Misschien is het wijs om iets te verdiepen in Docker. Op die manier kun je alles draaien precies zoals je wilt op het DSM platform zonder andere software in de weg te zitten met minder overhead dan een VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In mijn lijstje staan oa. de volgende:

- Node.js 0.10
- Node.js 0.12
- Node.js v4

Maar geen PhalconPHP. Ik weet alleen niet of ze uit de synocommunity (synocommunity.com) komen of standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
panomi schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 18:34:
[...]

1. Download jun-amd-baremetal-hybrid-uefibios-arcao-v2 (let op AMD in de bestandsnaam).
2. Pak uit burn met Win32diskimager naar je usb stick.
3. Open op je stick het grub.cfg bestand en pas hierin je PID en VID aan. Deze waarden zijn van je USB stick. Te achterhalen via een tooltje of bv Windows apparaatbeheer.
4. Pas in hetzelfde grub.cfg bestand je serienummer aan en je mac adres (achterhaal deze alvorens, Assistent).
5. Boot je machine. Je ziet geen output meer na het booten, even wachten en start dan Synology Assistant.
6. Kies voor migratie van bestanden en installeer het DSM_DS3615xs_8451.pat.
7. Machine doet een herstart. Zie Synoloy Assistant en log vervolgens in.
8. Je kunt ook het update 2 bestand downloaden en deze installeren.
9. Packages bijwerken en klaar :)
Complimenten, dit werkt prima ( zelfs update4 wordt probleemloos geïnstalleerd op een HP N40L )
Maar helaas werkt het ( voor mij ) niet naar behoren.

Bestanden NAAR de Synology schrijven gaat met 40MB/s
Copieren VAN de Synology met hoogsens 20MB/s

Spelen met de MTU settings wordt genegeerd helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 14:18
FreshMaker schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 08:06:
[...]

Complimenten, dit werkt prima ( zelfs update4 wordt probleemloos geïnstalleerd op een HP N40L )
Maar helaas werkt het ( voor mij ) niet naar behoren.

Bestanden NAAR de Synology schrijven gaat met 40MB/s
Copieren VAN de Synology met hoogsens 20MB/s

Spelen met de MTU settings wordt genegeerd helaas.
Dank!
Het klinkt eerder als een netwerk gerelateerd probleem dan dat het ligt aan XPE/Synology.
Probeer eens een andere pc voor het kopiëren of een andere switch/bekabeling.

Gaat het trouwens om een nieuwe baremetal installatie? Je schijven worden namelijk bij gebruik van SHR / RAID aan het begin aan een parity / indexering onderworpen wat resulteert in performance problemen. Na dit proces zou het al veel beter moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Dezelfde setup als 12u ervoor, baremetal en de disk-scan was voorbij
Verder niets aangepast in het hetwerk

SHR is niet meer te kiezen, alleen raid / ext4 en btrfs

( is btrfs trouwens aan te raden, ik zag dat Docker daar weer wel om vroeg )

edit :

Vreemd, een netwerktest doet wel 90MB/95MB doorvoer :|
Straks nog eens wat prullen ...

Afbeeldingslocatie: https://s17.postimg.org/sjyi3e8gf/netw.png

[ Voor 43% gewijzigd door FreshMaker op 25-11-2016 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
FreshMaker schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 13:07:
Dezelfde setup als 12u ervoor, baremetal en de disk-scan was voorbij
Verder niets aangepast in het hetwerk

( is btrfs trouwens aan te raden, ik zag dat Docker daar weer wel om vroeg )

edit :

Vreemd, een netwerktest doet wel 90MB/95MB doorvoer :|
Straks nog eens wat prullen ...

[afbeelding]
Was je XPenology niet bestanden aan het indexeren? Films, series, foto`s?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1W
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08 18:13

S1W

Wat is een beetje normaal i/o voor een XPenology setup? Ik heb net een HPE ProLiant MicroServer Gen8 Entry besteld. Laat de processor wel standaard, voeg nog 4GB memory toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
FreshMaker schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 13:07:

Dit is inderdaad standaard niet meer het geval bij een nieuwe installatie, echter is dit via de config file aan te passen alvorens je een raid group creëert. Bij een migratie van SHR DSM 5 -> 6 blijft SHR behouden.

[ Voor 8% gewijzigd door panomi op 25-11-2016 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
S1W schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 14:17:
Wat is een beetje normaal i/o voor een XPenology setup? Ik heb net een HPE ProLiant MicroServer Gen8 Entry besteld. Laat de processor wel standaard, voeg nog 4GB memory toe.
Ik heb een N54L in gebruik met 2GB. Ruim voldoende voor een NAS. Wil je virtualiseren of heb je apps die veel geheugen vergen is het aan de krappe kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1W

S1W

Nee, wil baremetal draaien. Wel idee om wat docker images te gebruiken voor bijvoorbeeld nzbget enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
panomi schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 14:18:
[...]

Dit is inderdaad standaard niet meer het geval bij een nieuwe installatie, echter is dit via de config file aan te passen alvorens je een raid group creëert. Bij een migratie van SHR DSM 5 -> 6 blijft SHR behouden.
Er liep nog geen service, de indexer is niet ingesteld.
De raidset omgezet naar btrfs, maar performance blijft op 50MB vanaf de pc.
Ik dat het aan de hdd ligt en zijn doorvoer, al liep de download naar betreffende hdd wel op 100MB
(Zou toch denken dat lezen sneller gaat dan schrijven )
No worries, laat hem wel doorlopen vannacht.

Wel al een tweetal dockers opgezet, sab en sick draaien.
Mijn n40 heeft 16GB, die trekt er wel een paar

Eens kijken of hij de oude volume2 wil importeren.

edit :

Hoe kun je dockers beoordelen op 'correct gedrag' ?
Ik heb deze gevonden, welke ik wel héél interessant vindt voor mijn "stack" sync
https://hub.docker.com/r/david0koller/xmv-owncloud-client/

Maakt een owncloud sync aan.
De Synology webdav geeft me teveel problemen met fouten en corrupte files nl.

[ Voor 16% gewijzigd door FreshMaker op 25-11-2016 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:24
Ik wil XPEnology op ESXi installeren. Alleen, als ik de iso of vmdk gebruik, boot het systeem met IP 169.xxx.xxx.xxx. Dus geen DHCP-lease. Al mijn andere VM's werken wel met DHCP, dus het ligt niet aan ESXi.

De netwerkadapter staat ingesteld als e1000. Iemand enige suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Welke versie van XPEnology? Met DSM6 heb ik gewoon de VMXNET3-netwerkkaart in gebruik, is ook wel aan te raden i.v.m. performance (de E1000 vreet CPU-performance en is daardoor voor een NAS niet aan te raden als je een beetje throughput wil hebben).

Ik heb XPEnology ook op ESXi draaien, werkt uitstekend. Heb hier beschreven hoe ik het werkend heb gekregen.

P.S. Vergeet niet om 'open-vm-tools' te installeren, zodat ESXi je VM netjes kan afsluiten. Ik was dat eerst vergeten en moest vanwege iets anders m'n ESXi host rebooten. Daarna werd XPEnology weer gestart en bleek m'n RAID1-array op z'n bek te zijn gegaan :X :'( Wel kunnen repairen, maar dat heeft 5h geduurd. Nu met de open-vm-tools geïnstalleerd kan ESXi een commando sturen om XPEnology netjes af te laten sluiten. Ik heb open-vm-tools_bromolow-5.1_9.10.0-2476743-1.spk gebruikt.

[ Voor 59% gewijzigd door ThinkPad op 26-11-2016 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
ThinkPadd schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 15:18:
[...]

Welke versie van XPEnology? Met DSM6 heb ik gewoon de VMXNET3-netwerkkaart in gebruik, is ook wel aan te raden i.v.m. performance (de E1000 vreet CPU-performance en is daardoor voor een NAS niet aan te raden als je een beetje throughput wil hebben).

Ik heb XPEnology ook op ESXi draaien, werkt uitstekend. Heb hier beschreven hoe ik het werkend heb gekregen.

P.S. Vergeet niet om 'open-vm-tools' te installeren, zodat ESXi je VM netjes kan afsluiten. Ik was dat eerst vergeten en moest vanwege iets anders m'n ESXi host rebooten. Daarna werd XPEnology weer gestart en bleek m'n RAID1-array op z'n bek te zijn gegaan :X :'( Wel kunnen repairen, maar dat heeft 5h geduurd. Nu met de open-vm-tools geïnstalleerd kan ESXi een commando sturen om XPEnology netjes af te laten sluiten. Ik heb open-vm-tools_bromolow-5.1_9.10.0-2476743-1.spk gebruikt.
Zowel 5 als 6 geprobeerd. Niets werkt. Maar ik lees dat ik een Serial Port nodig heb? Wat vul ik daar in op ESXi? Wat volgens mij heb ik dat niet. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dennisweb schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 15:47:
[...]

Zowel 5 als 6 geprobeerd. Niets werkt. Maar ik lees dat ik een Serial Port nodig heb? Wat vul ik daar in op ESXi? Wat volgens mij heb ik dat niet. :?
5 zou ik niet meer gebruiken, 6 is inmiddels stabiel genoeg. En je moet idd een seriële poort aan de VM geven, anders wil de bootloader niet starten.

Via de vSphere client kun je de hardware van de VM aanpassen (moet uitstaan, anders wil het niet). Ik kan dan 'Add' klikken en heb een fysieke seriële poort op m'n host gekozen (gebruik ik toch niet). Mocht je geen fysieke poort hebben, dan kun je ook e.e.a. editten lees ik. Zelf geen ervaring mee, maar hier de stappen (gevonden op XPEnology forum):
update:
above workaround is not enough for boards without serial port,
these unlucky guys should edit following serivce config manually, replace "console output" with "console none" after installation
code:
1
2
3
4
5
6
root@test:~# grep -r "^console output$" /usr/ 2> /dev/null
/usr/share/init/syno_poweroff_task.conf:console output
/usr/share/init/burnin_loader.conf:console output
/usr/share/init/udevtrigger.conf:console output
/usr/share/init/bs-poweroff.conf:console output
/usr/share/init/udevd.conf:console output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
De source files zijn eindelijk vrijgegeven

https://sourceforge.net/p...0GPL%20Source/8451branch/

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen kernel, die zou pas na dsm 6.1 vrij gegegeven worden. Dus we hebben er nog niet veel aan. Maar de eerste stap is gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 15:58
is het inmiddels al mogelijk om een HA cluster aan te maken met de laatste custom bootloader voor DSM6 icm met bijv. Vmware ??

Ik heb dit nog niet aan de praat gekregen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 16:41:
[...]

Geen kernel, die zou pas na dsm 6.1 vrij gegegeven worden. Dus we hebben er nog niet veel aan. Maar de eerste stap is gezet.
Ik las het inderdaad, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
ThinkPadd schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 15:56:
[...]

5 zou ik niet meer gebruiken, 6 is inmiddels stabiel genoeg. En je moet idd een seriële poort aan de VM geven, anders wil de bootloader niet starten.

Via de vSphere client kun je de hardware van de VM aanpassen (moet uitstaan, anders wil het niet). Ik kan dan 'Add' klikken en heb een fysieke seriële poort op m'n host gekozen (gebruik ik toch niet). Mocht je geen fysieke poort hebben, dan kun je ook e.e.a. editten lees ik. Zelf geen ervaring mee, maar hier de stappen (gevonden op XPEnology forum):

[...]
Synology Assistant ziet 'm, maar op IP-adres 169.254.xxx.xxx. Kan ik dus niets mee. Wat gaat hier fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb je die loader uit mijn Reddit post gebruikt of een andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
ThinkPadd schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 18:42:
Heb je die loader uit mijn Reddit post gebruikt of een andere?
Ja, en ik kan installeren via Synology Assistant. Hij faalt bij Stap 2: Er is een fout opgetreden tijdens de installatie. Het telnetprotocol van Disk Station is ingeschakeld voor het vaststellen van fouten. Configureer uw router om poort 23 door te sturen naar DiskStation en neem contact op met de onlineondersteuning van Synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
je moet niet de assistant gebruiken. je moet met je browser naar http://find.synology.com gaan.
ben er net zelf mee bezig (draai n u nog 5.0 onder esxi 6)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
We zijn 4 uur verder en ik krijg het niet voor elkaar. Bestanden zijn beschadigd en inmiddels vindt zowel Find als Assistant helemaal niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
typisch had hier in een kwartier een nieuwe 6.0 draaien.
morgen even uitzoeken of ik de oude kan 'upgraden'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
mvrhrln schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 20:43:
typisch had hier in een kwartier een nieuwe 6.0 draaien.
morgen even uitzoeken of ik de oude kan 'upgraden'.
Je mag het voor mij ook wel even installeren dan. Ik krijg steeds: "Kan de schijf niet formatteren. Error 35"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrhrln
Heb je een extra harddisk (virtueel) toegevoegd in esxi?
gewoon een kleintje toevoegen van 16GB ofzo heb ik ook gedaan.

Dus zo dat je 2disks heb.
1. De boot image
2. Een lege (virtuele) harddisk.

[ Voor 25% gewijzigd door mvrhrln op 26-11-2016 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ah, dat kan het wel eens zijn inderdaad. Bij mij was de virtuele hardeschijf die ik had toegevoegd (naast m'n dataschijven) te klein (1GB). Toen kreeg ik ook rare foutmeldingen. Disk uitgebreid naar 2-3GB en toen lukte het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Schot in de zaak. Ik heb een thick schijf toegevoegd en dat werkt. Kijken of we nu verder komen met de installatie.

[ Voor 55% gewijzigd door Dennisweb op 26-11-2016 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik ben nu niet thuis, maar als ik thuis ben kan ik wel even naar de settings/hardware van m'n VM kijken. En even test VM aanmaken en XPEnology erop gooien is ook niet zo veel werk. Zal morgenochtend even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Is goed. Ik heb geprobeerd DSM te installeren uit je Redditlink, maar hij zegt dat het bestand beschadigd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvrhrln
ah, de .vmx bedoel je ?
Maak gewoon een nieuwe aan:

Afbeeldingslocatie: http://www.vanrijnen.nl//SharedFiles/XPENOLOGY%20op%20ESXI/ss1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.vanrijnen.nl//SharedFiles/XPENOLOGY%20op%20ESXI/ss2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.vanrijnen.nl//SharedFiles/XPENOLOGY%20op%20ESXI/ss3.jpg

[ Voor 66% gewijzigd door mvrhrln op 26-11-2016 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat ook inderdaad (ik heb dus blijkbaar lang niet alles gedocumenteerd in die Reddit post merk ik :X ).

Dan de .vmdk en .img uploaden naar een mapje op je datastore. Vervolgens bij de VM een bestaande HDD kiezen (pvscsi controller) en dan wijs je de .vmdk aan. En los daarvan dus nog een losse disk van >=5GB o.i.d toevoegen waar hij DSM op kan installeren (via find.synology de .pat uploaden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
EDIT: Yep, het lag dus aan de bootloader. En ik had het img bestand niet geupload naar de datastore. Nu doet 'ie het! Thanks guys!! :)

[ Voor 131% gewijzigd door Dennisweb op 26-11-2016 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
Ik kan alleen geen packages installeren. Hij zegt: "Controleer uw internetverbinding."

Opgelost! De tijd en datum waren niet gesynchroniseerd.

[ Voor 25% gewijzigd door Dennisweb op 27-11-2016 01:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 12:11
heeft er iemand met de laatste nieuwe bootloader van Jun de update 5 van 6.0.2 al geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-08 13:04
edit: vraag hoort hier niet thuis.

[ Voor 91% gewijzigd door skdevil op 30-11-2016 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
boosterbosch schreef op woensdag 30 november 2016 @ 15:03:
heeft er iemand met de laatste nieuwe bootloader van Jun de update 5 van 6.0.2 al geinstalleerd?
Op xpenology.com ervaren ze geen problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
boosterbosch schreef op woensdag 30 november 2016 @ 15:03:
Ik heb de update zojuist geïnstalleerd en het werkt prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1W

S1W

Dennisweb schreef op woensdag 30 november 2016 @ 17:55:
[...]

Ik heb de update zojuist geïnstalleerd en het werkt prima. :)
Me2. Geen enkel probleem. Heb m'n 'echte' Syno DS410 op 5.2 gemigreerd naar XPenology op 6.0. Daarna updates gedraaid. Was een grappig proces. Ik was zo dom om via de find.synology.com de firmware via internet te halen, op een 5.2 loader. Het gekke was dat de server gewoon bootte op 6.0 met de 5.2 loader. Toch maar een nieuwe image met de Jun loader voor DSM 6.0 gemaakt om ellende te voorkomen. Het lijkt allemaal wel vrij robuust in elkaar te zitten als DSM toch wel wil booten, ook al m'n data is gewoon netjes meegekomen in het hele proces.

[ Voor 11% gewijzigd door S1W op 01-12-2016 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-08 18:10
Sta op het punt mijn HP Microserver Gen8 met DSM 5.2 te updaten naar DSM 6.0 met deze guide:
http://xpenology.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=22100

Het is me echter alleen niet helemaal duidelijk hoe dit ook alweer zat met Serial & MAC adressen. Stond mij bij dat ik deze ooit heb aangemaakt met een tooltje voor Quickconnect (heeft echter nooit gewerkt). Als ik deze Serial en MAC combinatie opnieuw aanmaak, moet ik deze dan ook flashen naar mijn netwerkkaart? En moet ik dit ook doen voor de ilo poort of alleen de andere twee poorten.
Hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

Gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Zojuist even geupdate van 6.0.2-8451 update 3 naar 6.0.2-8451 update 5. Daarna kwam m'n VM niet meer up. Hard de VM uitgezet en weer aan en het werkte weer... pfffieuw :P

Heb alleen wat vreemds. Ik laat notificaties naar mijzelf sturen door de Synology. Nu heb ik ook ingesteld dat hij een "monthly disk health report" moet sturen. Maar dit werkt niet, ik krijg geen mail daarvan. Als ik bij Control panel > Notification een testmailtje stuur krijg ik deze WEL.

Ga ik naar "Storage manager" en dan "HDD/SSD" en dan het tabje "General" en klik ik daar op "Send report now", dan krijg ik die mail nooit binnen.

Zou iemand kunnen testen of dat bij jullie wel werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyThes
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
ThinkPadd schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 10:33:
Zou iemand kunnen testen of dat bij jullie wel werkt?
Werkt bij mij helaas ook niet. :)
Blijkbaar werkt het ook niet meer op Synology hardware:
http://www.synology-forum...tificatie-werk-niet-meer/

[ Voor 24% gewijzigd door SkyThes op 03-12-2016 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat geeft hoop. Even geduld hebben tot het is gefixt dus.
Al is het wel vreemd, want van de DS213j bij m'n ouders heb ik 3 dagen geleden nog zo'n mailtje gehad. Daar staat ook DSM 6.0.2-8451 Update 5 op.

Anyways, dan m'n XPEnology maar weer uitlezen met SNMP (via PRTG). Ik had het idee dat de schijven daardoor bleven draaien en had het daardoor uitgeschakeld (en dan zou dat mailtje een alternatief zijn om mij te waarschuwen), maar dat lijkt niet het geval. Dus ik zet SNMP wel weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
FlorisVN schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 16:48:
is het inmiddels al mogelijk om een HA cluster aan te maken met de laatste custom bootloader voor DSM6 icm met bijv. Vmware ??

Ik heb dit nog niet aan de praat gekregen..
Heeft er wellicht iemand een antwoord op mijn eerdere vraag van hierboven ?

Ben benieuwd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben een beetje aan het rondneuzen voor mn nas/htpc combi..spulletjes druppelen rustig aan binnen.
Voor het nas gedeelte zie ik xpenology wel zitten..
Alleen het HTPC gedeelte..Kan men vanuit xpenology kodi/openelec draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 5 december 2016 @ 15:38:
Ben een beetje aan het rondneuzen voor mn nas/htpc combi..spulletjes druppelen rustig aan binnen.
Voor het nas gedeelte zie ik xpenology wel zitten..
Alleen het HTPC gedeelte..Kan men vanuit xpenology kodi/openelec draaien?
Je bedoelt het programma Kodi ?
Nee, dat draait niet tegelijk, je hebt een andere player/pc nodig om kodi te draaien, welke dan weer wel vanaf de schijven kan afspelen.

( de eigen videoplayer van Synology werkt aardig, kan ook via de telefoon ( of direct vanaf de webpagina) casten naar een chromecast. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
FreshMaker schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 00:57:
[...]

( de eigen videoplayer van Synology werkt aardig, kan ook via de telefoon ( of direct vanaf de webpagina) casten naar een chromecast. )
Volgens mij hebben sommige tv's (Samsung) al reeds ingebouwde apps zoals DSPhoto/DSVideo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb nu een htcp/nas achtige bak op win 10. Wil kodi graag blijven gebruiken dus had gehoopt dat ik kodi met xpenology samen kon gebruiken zonder ingewikkeld te doen op mn nieuwe build.
Jammer maar dan weer win 10.werkt ook prima.
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-09 18:27
panomi schreef op zondag 20 november 2016 @ 23:15:
[...]

Quote van Xpenology:

[...]

Ik moet het zelf ook nog toepassen, maar zou de melding moeten oplossen.
Fix toegepast en het lijkt te werken. :)

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
FlorisVN schreef op maandag 5 december 2016 @ 14:26:
[...]

Heeft er wellicht iemand een antwoord op mijn eerdere vraag van hierboven ?

Ben benieuwd..
HA cluster aanmaken in Vmware en daarop gewoon xpenology configureren biedt dan toch de functionaliteit die jij wil?

lees ik hier dat er al een xpenology is op basis van DSM6?

[ Voor 8% gewijzigd door Reloader op 08-12-2016 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
Reloader schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:37:
[...]

HA cluster aanmaken in Vmware en daarop gewoon xpenology configureren biedt dan toch de functionaliteit die jij wil?

lees ik hier dat er al een xpenology is op basis van DSM6?
dat snap ik, echter krijg ik problemen met de serialport als ik meerdere Xpenology's draai naast elkaar.

En idd, DSM6 is enige tijd goed beschikbaar via een nieuwe loader..
werkt uitstekend inidergeval binnen Vmware, en dacht ik ook al erg goed op echte hardware..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
FlorisVN schreef op donderdag 8 december 2016 @ 11:46:
[...]

dat snap ik, echter krijg ik problemen met de serialport als ik meerdere Xpenology's draai naast elkaar.

En idd, DSM6 is enige tijd goed beschikbaar via een nieuwe loader..
werkt uitstekend inidergeval binnen Vmware, en dacht ik ook al erg goed op echte hardware..
toevallig een link naar tutorial ofzo, want ik kom niet verder als DSM.5.x nu.

maar waarom wil je binnen vmware HA doen op je synology?, als je Hardware geclusterd is heb je aan 1 VM toch genoeg?

(begrijp de situatie dus niet helemaal :) )

[ Voor 3% gewijzigd door Reloader op 08-12-2016 13:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlorisVN
Reloader schreef op donderdag 8 december 2016 @ 13:28:
[...]

toevallig een link naar tutorial ofzo, want ik kom niet verder als DSM.5.x nu.

maar waarom wil je binnen vmware HA doen op je synology?, als je Hardware geclusterd is heb je aan 1 VM toch genoeg?

(begrijp de situatie dus niet helemaal :) )
Bij deze een download link naar de VM welke ik gebruik :
https://floorvannierop.stackstorage.com/s/LyprNoNFjnYo5p9\

Dit is mijn kant en klare ESXI 6.0 VM. (gebaseerd op de laatste DSM6 update 6.0.2-8451 update 5)

momenteel met de volgende inlog credentials :
username : admin / wachtwoord : geheim123
verander dit naderhand even naar eigen smaak !

De bootloader (los) heb ik hier vandaan :
http://xpenology.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=20216

Hier een tut. hoe te upgraden van Xpenology DSM5 naar 6 baremetal :

De reden dat ik wil spelen met een HA cluster is vanwege voorbereidngen voor een grote klus voor een klant van ons.
Ik zou graag alvast willen testen hoe dit in praktijk werkt en hoe dit moet worden opgezet etc.

[ Voor 6% gewijzigd door FlorisVN op 08-12-2016 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dCY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 15:11

dCY

Heeft iemand al een upgrade gedaan van 5.2 naar 6 i.c.m. Hyper-V? Ik heb wel een aangepaste bootloader gevonden (jun's 1.01). Kan ik deze mounten en de upgrade steps vlogen? (.pat file uploaden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
dCY schreef op donderdag 8 december 2016 @ 16:38:
Heeft iemand al een upgrade gedaan van 5.2 naar 6 i.c.m. Hyper-V? Ik heb wel een aangepaste bootloader gevonden (jun's 1.01). Kan ik deze mounten en de upgrade steps vlogen? (.pat file uploaden).
je zou het natuurlijk kunnen proberen..

Ik adviseer je wel eerst een back-up te maken, voordat je gaat experimenteren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dickster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 13:18
Ik probeer mijn Xpenology te wekken via internet, echter tot op heden lukt het mij niet.
Ben een heel stuk gevorderd, maar kom er toch niet uit.

Wat heb ik gedaan:
1. Ziggo modem in bridge modes laten zetten.
2. Wake on WAN ingesteld op dd-wrt router via deze tutorial http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/WOL volgens "Remote Wake On LAN via Port Forwarding".

Resultaat
- Via LAN kan ik NAS/XPENOLOGY aanzetten met mac adres XPENOLOGY.
- Via WAN/4G kan ik NAS/XPENOLOGY niet aanzetten (zowel via hardware mac als mac adres XPENPOLOY).

Als ik andere software draai (getest met usb stick ubunto) kan ik de server wel via hardware mac wekken (zowel via LAN als via WAN/4G)

Kan iemand mij goed op weg helpen. Kan topics/tutorials vinden als deze http://xpenology.me/how-to-activate-wol/, maar weet niet of deze nog werken voor DSM6. Verder heb ik het idee dat er bij mij al meer werkt dan zonder deze tutorial, voornamelijk omdat ik hem via wan wel altijd kan wekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BluRay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-09 14:06
Voor de mensen die de 'Jun' bootloader gebruiken (6.0.2Update5) nog niet op de laatste versie zitten. Updaten naar 'Update 6' werkt prima bij mij.

[ Voor 18% gewijzigd door BluRay op 12-12-2016 14:03 . Reden: Tekst duidelijker gemaakt om verwarring te voorkomen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xistance
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-09 16:38
Ik ben aan het overwegen om een "klein" xpenology boxje te bouwen.
Ik begin echter verward te geraken :)

Ik zoek een minimum aan 9 sata poorten, (mn data array op freenas is momenteel 8 schijven) het prijsverschil tussen 4 onboard sata poorten en 8+ sata poorten is echter voor mij al substantieel, waardoor ik het eventueel zou willen oplossen met PCI-e kaartjes.

Nu is mn vraag, gaan die evensnel werken als de onboard sata poorten? 'k heb me proberen inlezen in data transfer speeds, maar dat gaat mn petje momenteel te boven.. Ik had deze al zien staan in de pw:
pricewatch: Delock PCI Express Card > Hybrid 4 x internal SATA 6 Gb/s RAID - ...

gecombineerd met een mobo a la pricewatch: ASRock H97M Anniversary of pricewatch: Gigabyte GA-78LMT-S2 .

Hopelijk kunnen jullie me helpen. thanks ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Voor hardeschijven is zo'n kaartje snel genoeg. Met SSD's eraan ga je wel tegen snelheidslimiet aan lopen.
Ik heb zelf een kaartje met ASM1061 chipset, werkt prima met XPEnology. Is zelfde model als dit kaartje: pricewatch: Conceptronic PCI Express Card SATA 600 maar ik heb hem voor een tientje van eBay. Wel twee weken geduld hebben voor hij binnen is uit China :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illum1n4ti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02 20:34

illum1n4ti

Who am i?

BluRay schreef op zondag 11 december 2016 @ 13:56:
Voor de mensen die nog niet op de laatste versie zitten. Updaten naar 'Update 6' werkt prima bij mij.
Hi

Hoe bedoel je? Ik zit op versie 5.2 met hyper v.. Ik hoor het wel

Cheers
I

Best Great Regards, Cashtro Tha Last Don

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluRay
illum1n4ti schreef op zondag 11 december 2016 @ 23:57:
[...]

Hi

Cheers
I
Mijn post geldt enkel voor mensen die op DSM 6.0.2 zitten met de 'jun' bootloader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-09 13:21
illum1n4ti schreef op zondag 11 december 2016 @ 23:57:
[...]

Hi

Cheers
I
De 'jun' bootloader is hiervoor vereist, echter is deze niet geschikt voor Hyper-V. Je kunt dus niet updaten.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dCY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 15:11

dCY

bardi-1 schreef op maandag 12 december 2016 @ 09:34:
[...]

De 'jun' bootloader is hiervoor vereist, echter is deze niet geschikt voor Hyper-V. Je kunt dus niet updaten.
Is er iemand die een bootlable .iso aan de praat heeft van jun's bootloader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
dCY schreef op maandag 12 december 2016 @ 10:27:
[...]

Is er iemand die een bootlable .iso aan de praat heeft van jun's bootloader?
Zoals ik zeg is er nog geen versie welke compatible is met Hyper-V. Dit heeft te maken met de netwerk driver welke mist.

Je kan de .img naar .iso converteren met V2V converter en de ISO starten in Hyper-V maar je kan er niets mee omdat er geen netwerk is.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
BluRay schreef op zondag 11 december 2016 @ 13:56:
Voor de mensen die nog niet op de laatste versie zitten. Updaten naar 'Update 6' werkt prima bij mij.
is hier een reboot voor nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BluRay
boosterbosch schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:01:
[...]

is hier een reboot voor nodig?
Ja, na de update volgt een autoreboot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkbd94
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-09 09:24
Is het nu mogelijk om dsm 6 volledig werkend te krijgen op mijn oude kastje? (Dus geen VM)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlorisVN
Dirkbd94 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 17:09:
Is het nu mogelijk om dsm 6 volledig werkend te krijgen op mijn oude kastje? (Dus geen VM)
Het draait al enige tijd bij div. gebruikers op baremetal.
Met de custom door community gemaakte bootloader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:09
FlorisVN schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 19:04:
[...]

Het draait al enige tijd bij div. gebruikers op baremetal.
Met de custom door community gemaakte bootloader
Maar nog niet zo simpel als voorheen? Als in, pak je USB stick, IMG downloaden, opnieuw bootloader flashen, nieuwe USB stick erin. Opstarten , updaten en voila.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Red devil schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 19:33:
[...]

Maar nog niet zo simpel als voorheen? Als in, pak je USB stick, IMG downloaden, opnieuw bootloader flashen, nieuwe USB stick erin. Opstarten , updaten en voila.
Niet plug en play maar met een handjevol linkjes kom je er wel

voorinfo :
alexswart in "Het Grote XPenology Topic"

Het simpelste lijstje:
panomi in "Het Grote XPenology Topic"

http://xpenology.com/foru...&p=76469&hilit=kvm#p76477
( de laatste is om je macadres te berekenen )

Ik had het in amper een half uurtje werkend op een N40L, inclusief het lezen en uitzoeken

[ Voor 20% gewijzigd door FreshMaker op 13-12-2016 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illum1n4ti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02 20:34

illum1n4ti

Who am i?

bardi-1 schreef op maandag 12 december 2016 @ 09:34:
[...]

Thanks voor de info. Jammer zeg :(

Best Great Regards, Cashtro Tha Last Don

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Romius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 13:45
Red devil schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 19:33:
[...]

Inmiddels heeft iemand een hele mooie image gemaakt (op het moment even offline voor een nieuwe versie), hiermee kun je met 1 druk op de knop alles instellen.

Zie hier http://xpenology.com/foru...=2&t=24308&p=82001#p81999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:09
Romius schreef op woensdag 14 december 2016 @ 10:33:
[...]

Inmiddels heeft iemand een hele mooie image gemaakt (op het moment even offline voor een nieuwe versie), hiermee kun je met 1 druk op de knop alles instellen.

Zie hier http://xpenology.com/foru...=2&t=24308&p=82001#p81999
Mooi dat iemand daar zoveel moeite in steekt. Ik vraag me af, waarom is er nu veel meer moeite nodig om DSM 6 aan de praat te krijgen? Het ging vroeger altijd zo makkelijk (USB flashen en klaar). Zijn er door Synology extra checks ingebouwd?

Of is het gewoon wachten op de plug and play versie (net als vroeger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 13:45
Red devil schreef op woensdag 14 december 2016 @ 11:05:
[...]

Mooi dat iemand daar zoveel moeite in steekt. Ik vraag me af, waarom is er nu veel meer moeite nodig om DSM 6 aan de praat te krijgen? Het ging vroeger altijd zo makkelijk (USB flashen en klaar). Zijn er door Synology extra checks ingebouwd?

Of is het gewoon wachten op de plug and play versie (net als vroeger).
Volgens mij een beetje van allebei, het heeft sowieso even geduurd voordat Synology de broncode heeft gepubliceerd. En DSM apparaten zijn steeds meer een populair doelwit geworden voor aanvallen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1W

S1W

Viel mij echt niet tegen, was m'n eerste Xpenology setup na een 'echte' Syno. Op het aanpassen van de grub.conf na was het eigenlijk plug and play allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Romius schreef op woensdag 14 december 2016 @ 11:45:
[...]

Volgens mij een beetje van allebei, het heeft sowieso even geduurd voordat Synology de broncode heeft gepubliceerd. En DSM apparaten zijn steeds meer een populair doelwit geworden voor aanvallen natuurlijk.
Helaas is de broncode, en dan voornamelijk de kernel (nog) niet (volledig) gepubliceerd!
S1W schreef op woensdag 14 december 2016 @ 13:46:
Viel mij echt niet tegen, was m'n eerste Xpenology setup na een 'echte' Syno. Op het aanpassen van de grub.conf na was het eigenlijk plug and play allemaal.
Klopt, is super easy.

[ Voor 26% gewijzigd door crypt0rr op 14-12-2016 15:28 ]

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkbd94
Wie van jullie heeft Xpenology draaien op een HP 40L microserver?

Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Plaatsen jullie bijv. een Raspberry pi met OpenElec om de rekenkracht voor transcoding te compenseren?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
Dirkbd94 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 18:13:

Plaatsen jullie bijv. een Raspberry pi met OpenElec om de rekenkracht voor transcoding te compenseren?

Bedankt!
Ik heb een N54L (2GB), maar de verschillen zijn niet zo groot. XPEnology draait inmiddels al 3 jaar stabiel en ben uiterst tevreden. Aangezien ik geen DSVideo of Plex gebruik weet ik niet wat de performance t.a.v. transcoding is. Ik maak zelf gebruik van een Pi met inmiddels Libreelec. Ik vind Kodi zeer prettig werken, fijner dan eerder genoemde.

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
FlorisVN schreef op donderdag 8 december 2016 @ 14:00:
[...]

Bij deze een download link naar de VM welke ik gebruik :
https://floorvannierop.stackstorage.com/s/LyprNoNFjnYo5p9\

Dit is mijn kant en klare ESXI 6.0 VM. (gebaseerd op de laatste DSM6 update 6.0.2-8451 update 5)

momenteel met de volgende inlog credentials :
username : admin / wachtwoord : geheim123
verander dit naderhand even naar eigen smaak !

De bootloader (los) heb ik hier vandaan :
http://xpenology.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=20216

Hier een tut. hoe te upgraden van Xpenology DSM5 naar 6 baremetal :

De reden dat ik wil spelen met een HA cluster is vanwege voorbereidngen voor een grote klus voor een klant van ons.
Ik zou graag alvast willen testen hoe dit in praktijk werkt en hoe dit moet worden opgezet etc.
Heb je een soort tutorial voor het installeren van deze VM in ESXI, met de bootloader? Ik zou het graag eens willen proberen.

• FlorisVN
koelkast schreef op donderdag 15 december 2016 @ 10:00:
[...]

Heb je een soort tutorial voor het installeren van deze VM in ESXI, met de bootloader? Ik zou het graag eens willen proberen.
Als je gewoon mijn kant en klare VM download, kun je deze zo starten en draaien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-09 18:27
Dirkbd94 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 18:13:

Bedankt!
Ik heb ook een N40l icm 4GB geheugen maar voor video transcoding is deze CPU te zwak, ikzelf gebruik Plex en een paar Rasberry Pi's icm Rasplex welke zelf transcoding uitvoeren en dat werkt super.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb sinds vandaag een VMWare ESX6 een vNAS (DSM6) gemaakt met Xpenology. Nu zou ik kunnen kiezen voor een passthrough van 1 van mijn controllers, maar aan de andere kant kan ik ook met VMDK's werken.

Wat is wijsheid? Direct laten praten met de harddisks en deze dus onzichtbaar maken voor ESX, of de disks als datastores mounten en dan diverse VMDK's koppelen van deze verschillende datastores?

Als betrouwbaarheidstest ben ik nu eens mijn grootste folder aan het syncen van mijn 213+ naar de vNAS, zodat ik kan ervaren hoe de vNAS zich verhoudt tegenover de 213+ met het dagelijks gebruik.

Nu spelen wij via Filebrowser films af, maar nu kan dat via DSVideo bijvoorbeeld.

PS. Alles draait op een i7 3930K, 48GB geheugen, waarvan er 2 CPU's en 2GB geheugen aan de NAS toegewezen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Vorkie op 18-12-2016 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Laatst online: 23:09
Toch vind ik dsm6 xpenology niet echt stabiel draaien.
Heb er 1 draaien op m'n vmware esxi server en een baremetal op een ASRock J3160DC-ITX .
Vandaag wat aan het testen op die laatste kopiëren (via een samba share) gaat wel snel maar geregeld hangt hij een tijdje en gaat daarna wel weer verder.
De webinterface doet precies hetzelfde met regelmaat.

De esxi installatie heb ik voor diversen zaken draaien (gemak) vpn server reverse proxy en een letsencrypt certificaat.
De reverse proxy gaat naar mijn owncloud (ubuntu) server maar deze is geregeld niet bereikbaar of het duurt heel lang.

Ben ik de enige die hier last van heeft of herkent iemand dit gedrag?
Heb een Synology Nas en hiermee had ik het probleem dus nooit!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vorkie schreef op zondag 18 december 2016 @ 12:25:

Wat is wijsheid? Direct laten praten met de harddisks en deze dus onzichtbaar maken voor ESX, of de disks als datastores mounten en dan diverse VMDK's koppelen van deze verschillende datastores?
Ik heb er zelf voor gekozen om passthrough te doen, dit i.v.m. uitlezen van smart waardes etc. binnen synology en mijn SSD's die als Cache disks anders niet gezien worden. Heb nu 2 LSI kaartjes (beide passthrough) en op 1ste LSI zitten 8 HDD's en op 2de LSI zitten nu 2 SSD voor cache. Dit werkt perfect (plus, hoef ik niet met VMDK's meer te rotzooien).

Wat ook makkelijk is, is dat alles wat op de LSI's zitten is voor mijn Synology, de overige HDD's zitten aan 't moederbord en worden als datastores gebruikt. En dan nog 6 plekken over op de LSI, en 6 plekken over op m'n moederbord.

Heb zelf een 4770i / 32GB, waarvan 4 cores + 16GB naar de Synology gaan (gereserveerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1W

S1W

ComTech schreef op zondag 18 december 2016 @ 13:38:
Toch vind ik dsm6 xpenology niet echt stabiel draaien.

... snipknip

Ben ik de enige die hier last van heeft of herkent iemand dit gedrag?
Heb een Synology Nas en hiermee had ik het probleem dus nooit!!
Nou, op een baremetal install is hij dus echt super stabiel. Heb nu 18 dagen uptime (reboot was voor de 5 update) en de interface loopt nooit vast. Denk dus dat het ergens in de VM / ESX combinatie zit. Klinkt ook als een netwerk config probleem, laat anders even een sniffer meelopen op je VM NIC en kijk wat er voor traffic overheen loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Laatst online: 23:09
S1W schreef op zondag 18 december 2016 @ 15:09:
[...]

Nou, op een baremetal install is hij dus echt super stabiel. Heb nu 18 dagen uptime (reboot was voor de 5 update) en de interface loopt nooit vast. Denk dus dat het ergens in de VM / ESX combinatie zit. Klinkt ook als een netwerk config probleem, laat anders even een sniffer meelopen op je VM NIC en kijk wat er voor traffic overheen loopt.
Ik heb ook niet dat het systeem vastloopt maar van die rare haperingen.
Soms als ik in windows weer met verkenner naar de m'n shared map ga staat ie gewoon seconden lang te hangen om verbinding te maken.
Dit gebeurd zowel op de vm xpenology en op de baremetal xpenology.
M'n ds216 heeft dat gewoon niet en op dezelfde esxi server draait freenas ook en heb ik geen problemen mee.
Zo heb ik meer rare dingen hyperbackup ziet m'n freenas server gewoon niet terwijl m'n ds216 dat wel doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Hier ook passthrough (2 HDD's aan een ASM1061 PCIe kaartje), met het idee om idd SMART te kunnen uitlezen, maar ook voor spindown om energie te besparen. Alleen dat laatste blijkt dus niet te werken. Heb in DSM ingesteld dat de schijven na 15 min. in spindown moeten gaan, maar dat hebben ze tot nu toe nog nooit gedaan (heb er een energiemeter tussen zitten en heb op verschillende tijdstippen op de dag gekeken en stroomverbruik bleef onveranderd).

Gisteren trouwens m'n ESXi host uitgezet i.v.m. wat onderhoud. Ik dacht dat het wel goed zou gaan met de XPEnology VM omdat ik de open-vm-tools geinstalleerd heb zodat de VM netjes afsluit. Maar ik opende DSM en toen was de array (ik draai RAID1) stuk, de system partitie was failed :( Duurde weer een paar uur voordat dat gerepareerd was door DSM. De VM heeft volgens mij wel een shutdown commando gekregen, maar ik denk dat ESXi niet lang genoeg gewacht heeft. De default shutdown delay van ESXi is 120 seconds, maar voor XPEnology is dat wellicht net te kort.

Het werkt dus best leuk, maar niet enorm betrouwbaar. Ik zou liever een Windows Server 2012R2 VM draaien of iets als OpenMediaVault, maar via XPEnology vind ik het zo makkelijk om een rsync naar een andere Synology in te stellen, of de data uploaden naar TransIP Stack enzo. Zie ook maar eens een 2012R2 VM als rsync-target voor een andere Synology in te stellen :X

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 18-12-2016 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op zondag 18 december 2016 @ 21:12:
[...]

[...]

Het werkt dus best leuk, maar niet enorm betrouwbaar. Ik zou liever een Windows Server 2012R2 VM draaien of iets als OpenMediaVault, maar via XPEnology vind ik het zo makkelijk om een rsync naar een andere Synology in te stellen, of de data uploaden naar TransIP Stack enzo. Zie ook maar eens een 2012R2 VM als rsync-target voor een andere Synology in te stellen :X
Beste is gewoon de shutdown vanuit DSM zelf te doen. Duurt soms meer dan 2 minuten om 'm volledig down te krijgen (bij mij tenminste). Daar heb ik verder ook nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Dank jullie wel, ik zal er eens over nadenken verder, want inderdaad, SMART status is wel belangrijk, stroombesparing / slijtage iets minder. Er draaien namelijk nog een buts systemen op die ESX host.

Ik gebruik namelijk maar 1.5TB van de 3TB (6TB bruto) in mijn huidige NAS (in SHR). en de ongebruikte ruimte kan ik eventueel nog gebruiken namelijk (bedacht ik mij later)

De SMART status zal ik gaan ophalen met Smartinfo.sh, weet alleen nog niet hoe ik dit ga automatiseren, maar dat komt wel.

Heb nu met RSync een kopie gemaakt van de media naar de vNAS en we gaan eens kijken hoe deze de aankomende tijd zich bewijst (anders koop ik uiteindelijk gewoon een nieuwe Synology)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik geef via PCI-Passthrough de hele SATA-kaart (die ASM1061 die ik noemde) door aan de XPEnology VM.
Voor XPEnology is het dus net alsof het native bij m'n schijven kan. Dat 'Smartinfo.sh' wat jij noemt heb ik dus ook niet nodig, gezien ik de SMART informatie gewoon in DSM kan zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ThinkPad schrijft is inderdaad het beste. Gewoon de complete kaart of controller in passthrough zetten. Dan weet je zeker dat alle handige zaken zoals SMART ook doorgevoerd worden zonder problemen. Ik kreeg het niet voor elkaar om SMART uit te lezen zonder 1 van deze 2 op passthrough te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Dank je wel, zal wel even spieken.

Die lijst kom ik ook niet uit, maar weet iemand of de Marvell PCIe 9128 controller eigenlijk wordt gevonden door DSM? Zit net te bedenken dat mijn ASMedia 1061 juist alleen 2x e-sata poorten heeft aan de achterkant. Dacht toch echt dat er ook 2 headers op het moederbord zaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
ComTech schreef op zondag 18 december 2016 @ 17:07:
[...]

Ik heb ook niet dat het systeem vastloopt maar van die rare haperingen.
Soms als ik in windows weer met verkenner naar de m'n shared map ga staat ie gewoon seconden lang te hangen om verbinding te maken.
Dit gebeurd zowel op de vm xpenology en op de baremetal xpenology.
M'n ds216 heeft dat gewoon niet en op dezelfde esxi server draait freenas ook en heb ik geen problemen mee.
Zo heb ik meer rare dingen hyperbackup ziet m'n freenas server gewoon niet terwijl m'n ds216 dat wel doet.
hier baremetal op een HP gen8 microserver en total geen last van de dingen die jij beschrijft. Zit op update 6 en een uptime van 7 dagen sinds de laatste update is geinstalleerd. Gebruik de laatste bootloader van Jun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Vorkie schreef op maandag 19 december 2016 @ 08:58:
[...]

[...]

Dank je wel, zal wel even spieken.

Die lijst kom ik ook niet uit, maar weet iemand of de Marvell PCIe 9128 controller eigenlijk wordt gevonden door DSM? Zit net te bedenken dat mijn ASMedia 1061 juist alleen 2x e-sata poorten heeft aan de achterkant. Dacht toch echt dat er ook 2 headers op het moederbord zaten...
Je kunt ook een nieuw ASM1061 kaartje kopen. Die van mij was een tientje op eBay en heeft twee interne poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
is het mogelijk om het volgende te doen (gen8 MS):

subdomain aanmaken (ilo.mijndomein.com)
reverse proxy van (ilo.mijndomein.com naar intern ip adres via http en https)

nu prober ik een lets encrypt certificaat aan te maken voor ilo.mijndomein.com maar krijg telkens de melding dat het mislukt is.

zou dit niet mogelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkbd94
boosterbosch schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 14:14:
is het mogelijk om het volgende te doen (gen8 MS):

subdomain aanmaken (ilo.mijndomein.com)
reverse proxy van (ilo.mijndomein.com naar intern ip adres via http en https)

nu prober ik een lets encrypt certificaat aan te maken voor ilo.mijndomein.com maar krijg telkens de melding dat het mislukt is.

zou dit niet mogelijk zijn?
Ik heb een N40L Gen7 kastje met Xpenology 6.0.2-5 (Jun loader)

Nu probeer ik ook een let's encrypt certificaat installeren via DSM. (hoofddomein -Transip), maar ik krijg de volgende foutmelding:

De bewerking is mislukt. Meld u opnieuw aan bij DSM en probeer het opnieuw.

Weet iemand wat hier de probleem is?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGNL
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Dirkbd94 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 15:57:
[...]

Ik heb een N40L Gen7 kastje met Xpenology 6.0.2-5 (Jun loader)

Nu probeer ik ook een let's encrypt certificaat installeren via DSM. (hoofddomein -Transip), maar ik krijg de volgende foutmelding:

De bewerking is mislukt. Meld u opnieuw aan bij DSM en probeer het opnieuw.

Weet iemand wat hier de probleem is?

Bedankt!
Ik had dezelfde foutmelding

Dit zijn de randvoorwaarde:
  • Create the DNS records for the domain names you want to use. This is an A record which points to your WAN IP address.
  • Create a port forward for port 80 from you router to the IP of your Synology NAS. I don’t know for sure but I think this is because of the automatic approval and is used for installing the certificate.
  • Make sure the Web Server is running. In the new DSM the webserver is moved to the Package Center. Install the package Web Station. You don’t have to enable the option personal website in the settings Screen of the Web Station.
Nadat ik de 3 punten had uitgevoerd werkte het gelijk
Pagina: 1 ... 11 ... 33 Laatste