AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850
Met welke bootloader heb je dit geprobeerd? Nanoboot is vervangen door een eigen exemplaar zie ik.rikadoo schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:29:
/me Even een mededeling!
DSM6.0 is niet te upgraden niet met de bestaande bootloader!
Ik heb het getest Virtueel met een upgrade van 5.2 naar 6.0 en hierna is de webpagina niet meer te bereiken, en verder bij een clean install worden de volumes unmount (webpagina is wel te bereiken)
bij mij blijft hij nu hangen op 40% bij formatting..(toch proberen
[ Voor 13% gewijzigd door Mezz0 op 13-10-2015 15:53 ]
http://esxilab.wordpress.com If all is virtual then what is real?
nanoboot gaat toch niet verder van 5.1? voor 5.2 moet je xpenoboot gebruiken.je schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:43:
[...]
Met welke bootloader heb je dit geprobeerd? Nanoboot is vervangen door een eigen exemplaar zie ik.
idd, laatste xpenoboot..je schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:43:
[...]
Met welke bootloader heb je dit geprobeerd? Nanoboot is vervangen door een eigen exemplaar zie ik.
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850
Mezz0 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:45:
[...]
nanoboot gaat toch niet verder van 5.1? voor 5.2 moet je xpenoboot gebruiken
Correct. Vandaar ook de vraag. Ik heb met xpenoboot en 5.2 vrij irritante niet-doorstart issues, dus het liefst ga ik rechtstreeks naar 6.0.Mezz0 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:45:
[...]
nanoboot gaat toch niet verder van 5.1? voor 5.2 moet je xpenoboot gebruiken
Upgraden is voor mij wel een pre. De meeste apps zijn via een config wel opnieuw te bouwen maar het liefst wil ik de data niet kwijt
bedoel je dat je apps niet automatisch starten? daarvoor moet je de laatste 5.2 xpenoboot pakken waarmee dat probleem is opgelost..je schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:56:
[...]
[...]
Correct. Vandaar ook de vraag. Ik heb met xpenoboot en 5.2 vrij irritante niet-doorstart issues, dus het liefst ga ik rechtstreeks naar 6.0.
Upgraden is voor mij wel een pre. De meeste apps zijn via een config wel opnieuw te bouwen maar het liefst wil ik de data niet kwijt
Nope, Ik kom niet door de boot heen. USB stick + rufus en hun IMG doet vage dingen denk ik? Hij start wel tot aan het upgrade/update scherm maar na die actie hangt ie in een zwart scherm. Geen logo bovenin, geen menu, niets.Mezz0 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:59:
[...]
bedoel je dat je apps niet automatisch starten? daarvoor moet je de laatste 5.2 xpenoboot pakken waarmee dat probleem is opgelost.
Upgraden is niet mogelijk met deze bootloader! Nog geen enkele bootloader ondersteunt DSM 6.0 Beta, raad je dit ook niet aan. Wat je wel kunt doen is de laatste bootloader downloaden voor 5.2 XPEnoboot 5.2-5592.2..je schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:56:
[...]
[...]
Correct. Vandaar ook de vraag. Ik heb met xpenoboot en 5.2 vrij irritante niet-doorstart issues, dus het liefst ga ik rechtstreeks naar 6.0.
Mocht je wel willen spelen met deze DSM6.0 dan zou je dit kunnen virtualiseren met een cleaninstall en de laatste XPenoboot. Ik raad dan ook niemand aan om deze op een live omgeving te zetten!
Gebruik eens Win32diskimager en de laatste XPenoboot?.je schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 16:03:
[...]
Nope, Ik kom niet door de boot heen. USB stick + rufus en hun IMG doet vage dingen denk ik? Hij start wel tot aan het upgrade/update scherm maar na die actie hangt ie in een zwart scherm. Geen logo bovenin, geen menu, niets.
[ Voor 22% gewijzigd door rikadoo op 13-10-2015 16:06 ]
Hoe zit het met hibernation? Zit er zelf ook aan te denken om dat weer te doen. Wil even wat tijd overbruggen tot ik een andere Syno 4 bay nas kan kopen. Ik vind het zonde om een 415+ te kopen en dan over een maand voor dat zelfde geld de 416+ met betere specs en een jaar langer support mis te lopen.Anoniem: 149075 schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 20:12:
[...]
Heb jij nog een oplossing voor de leds gevonden ?
Niet dat het me stoort maar het lijkt me dat we die aan de praat moeten krijgen. Het is geweldig op een EX490 met E8500, super snel!
limboconnect schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 21:27:
Draai nu ruim 1 week XPEnology op een HP EX490 die voorheen nog draaide op WHS v1.
Ben behoorlijk onder de indruk doordat de installatie binnen 15 min. gebruiksklaar was.
[ Voor 19% gewijzigd door Chadi op 28-10-2015 09:36 ]
Ik heb een tijdje mijn XPenology machine 's nachts uit laten gaan en 's ochtends weer op laten starten. Dat werkt (op mijn hardware) prima. Uiteindelijk scheelt het zo weinig stroom dat ik hem nu altijd maar aan laat staan.Chadi schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 09:34:
[...]
Hoe zit het met hibernation? Zit er zelf ook aan te denken om dat weer te doen. Wil even wat tijd overbruggen tot ik een andere Syno 4 bay nas kan kopen. Ik vind het zonde om een 415+ te kopen en dan over een maand voor dat zelfde geld de 416+ met betere specs en een jaar langer support mis te lopen.
[...]
Maar gaat hij dan wel in slaapstand of niet?B2 schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 11:08:
[...]
Ik heb een tijdje mijn XPenology machine 's nachts uit laten gaan en 's ochtends weer op laten starten. Dat werkt (op mijn hardware) prima. Uiteindelijk scheelt het zo weinig stroom dat ik hem nu altijd maar aan laat staan.
Anoniem: 149075
Shijven kunnen dat doen, XPN zelf niet echt, of je hebt WOL. (wat voor geen ene ruk ever heeft gewerkt)Chadi schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 11:34:
[...]
Maar gaat hij dan wel in slaapstand of niet?
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 149075 op 28-10-2015 12:19 ]
Dat maakt het wel erg jammer. De synology nas hoe je na een kwartier niet meer omdat die in hibernation gaat.Anoniem: 149075 schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 12:19:
[...]
Shijven kunnen dat doen, XPN zelf niet . echt, of je hebt WOL. (wat voor geen ene ruk ever heeft gewerkt)
http://xpenology.com/foru...1&hilit=wol+chinese#p3312
Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten
Nee je doet een powerdown. Maar op zich maakt het toch niks uit?Chadi schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 11:34:
[...]
Maar gaat hij dan wel in slaapstand of niet?
Best wel omdat het een back-up Destination is. Dus wordt de NAS gewerkt om er heen te back-uppen. Als hij constant aan staat vreet dat ding onnodig.B2 schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 13:07:
[...]
Nee je doet een powerdown. Maar op zich maakt het toch niks uit?
Je kunt prima dan van een stroomschema gebruik maken. Tenminste als je weet wanneer de backup gemaakt wordt.Chadi schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 13:12:
[...]
Best wel omdat het een back-up Destination is. Dus wordt de NAS gewerkt om er heen te back-uppen. Als hij constant aan staat vreet dat ding onnodig.
Het protocol is zo lek als een mandje en regaeerd op meerdere netwerk "shit"... wil je niet.Hari-Bo schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 12:51:
WOL kan je wel inschakelen op een XPenology server, ik maak hier ook gebruik van als je de stappen volgt van deze site moet het lukken, het komt erop neer dat je een config aan moet passen en een script moet plaatsen.
http://xpenology.com/foru...1&hilit=wol+chinese#p3312
Werkt advanced power management Packard ook niet?Anoniem: 149075 schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 14:03:
[...]
Het protocol is zo lek als een mandje en regaeerd op meerdere netwerk "shit"... wil je niet.
Wat werkt er dan niet precies? Ik maak hier al jaren gebruik van de server gaat om 00:00 uit en mijn router stuurt een WOL pakketje naar de server om 08:00 om deze weer in te schakelen.Anoniem: 149075 schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 14:03:
[...]
Het protocol is zo lek als een mandje en regaeerd op meerdere netwerk "shit"... wil je niet.
Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten
Heb je geen wol voor nodig toch? Ik doe hetzelfde met de ingebouwde Powerschema`s, 00:00 gaat die uit, en om 16:00 gaat die weer aan.Hari-Bo schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 14:14:
[...]
Wat werkt er dan niet precies? Ik maak hier al jaren gebruik van de server gaat om 00:00 uit en mijn router stuurt een WOL pakketje naar de server om 08:00 om deze weer in te schakelen.
Inderdaad nooit over nagedacht gebruik altijd WOL voor het inschakelen, vanavond eens aanpassen bedankt voor de tip.rikadoo schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 14:49:
[...]
Heb je geen wol voor nodig toch? Ik doe hetzelfde met de ingebouwde Powerschema`s, 00:00 gaat die uit, en om 16:00 gaat die weer aan.
Als je veel broadcasting hebt moet je niet raar staan te kijken als WOL machines hierop reageren... best irritant. Maarja dat was in 2000Hari-Bo schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 14:14:
[...]
Wat werkt er dan niet precies? Ik maak hier al jaren gebruik van de server gaat om 00:00 uit en mijn router stuurt een WOL pakketje naar de server om 08:00 om deze weer in te schakelen.
De server heeft 2 maanden zonder problemen gedraaid. Echter heeft mijn kat een keer er achterlangs gelopen en is de internetkabel eruit gegaan.
Sindsdien krijg ik de server voor geen mogelijkheid meer aan de gang.
Hij gaat wel netjes aan, maar hij kan hem niet meer vinden. Het modem een aantal keer opnieuw opgestart, de server paar keer aan en uit. Nou geprobeerd via een update om hem te laten vinden, werkt ook niet, want kan niet verder in de update omdat hij de server gewoon niet vind.
De internetkabel eens op een andere poort geprobeerd, veranderd ook niks aan de situatie. Het lampje brand wel op het modem dat er verbinding moet zijn.
Hebben jullie nog wat suggesties?
Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.
our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure
If you're my dog. I shaved his ass and teach him to walk backwards!
Aparte is wel dat dit dan precies op het moment gebeurd moet zijn dat de kat de kabel eruit gekregen heeft.(klipje is kapot)
Ook nu de server op poort 4 zit is hij nog niet te vinden in het modem. Elk andere apparaat staat er met 5 tellen in.
Dus alle poorten die ik open heb gezet in het modem werken nu niet en daardoor kan ik hem nu niet extern benaderen.
[ Voor 10% gewijzigd door Hupske op 01-11-2015 11:54 ]
Oh zo draai ik al een tijdje geloof ik.bardi-1 schreef op zondag 01 november 2015 @ 13:30:
Hier reeds ook de update uitgevoerd naar 5.2 build 5644 op mijn 2 XPEnology VM's en het werkt prima met de huidige bootloader. Nergens last van.
Dat kan inderdaad, de update is beschikbaar sinds 29 oktober 2015. Al is dit natuurlijk maar een paar dagen.Anoniem: 149075 schreef op zondag 01 november 2015 @ 13:34:
[...]
Oh zo draai ik al een tijdje geloof ik.
Ik heb denk ik een RC geinstalleerd destijds, zou moeten nakijken wat ik gedaan heb maar die versie komt mij bekend voor.bardi-1 schreef op zondag 01 november 2015 @ 13:35:
[...]
Dat kan inderdaad, de update is beschikbaar sinds 29 oktober 2015. Al is dit natuurlijk maar een paar dagen.
Ik heb de power-on schedules in XPenology nooit aan het werken gekregen.rikadoo schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 14:49:
[...]
Heb je geen wol voor nodig toch? Ik doe hetzelfde met de ingebouwde Powerschema`s, 00:00 gaat die uit, en om 16:00 gaat die weer aan.
Uit gaat prima, elke dag om 01u, maar het wakeup signaal wordt door mijn N40 niet opgepakt.
Dus hier ook een WOL uit de router, om in de ochtend te laten ontwaken.
Dan is dat idd een oplossing, bij mijn zelfbouw server met XPenology werkt het wel met de powerschema`s in DSM. Verschilt dus ook weer per systeem.FreshMaker schreef op zondag 01 november 2015 @ 15:32:
[...]
Ik heb de power-on schedules in XPenology nooit aan het werken gekregen.
Uit gaat prima, elke dag om 01u, maar het wakeup signaal wordt door mijn N40 niet opgepakt.
Dus hier ook een WOL uit de router, om in de ochtend te laten ontwaken.
5.2-5644.1 (08/11/2015)
!!! Possible iSCSI issues with this build !!!
Update e1000e, igb, ixgbe drivers
Add intel i40e driver (XL710 and X710 chip)
Add pata_via (VIA VX900 support)
Add missing Broadcom BCM5709c firmware EDIT: not working, I put the firmware in the wrong foler. need to fix this
Dat is wel vreemd inderdaad vanuit het powerschema werkt in en uitschakelen met vaste tijden de hele week, maar als ik bijvoorbeeld instel dat deze in het weekend om 03:00 moet uitschakelen ipv 00:00 doordeweeks gaat deze doodleuk om 00:00 uit. Weet iemand toevallig in welke config file dit staat, dan kan ik het daarmisschien goed zetten. Staat in de power_sched.conf nu eens ontcijferen.rikadoo schreef op zondag 01 november 2015 @ 15:35:
[...]
Dan is dat idd een oplossing, bij mijn zelfbouw server met XPenology werkt het wel met de powerschema`s in DSM. Verschilt dus ook weer per systeem.
[ Voor 4% gewijzigd door Hari-Bo op 09-11-2015 09:39 ]
Ik heb echter last gehad van het unmount issue met de laatste update.
2x uit zetten via de console(DSM) loste het op en werden de disks weer netjes gemount.
Met een opstartscript had ik deze waardes:
#!/bin/sh
insmod /lib/modules/powernow-k8.ko
echo ondemand > /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor
echo ondemand > /sys/devices/system/cpu/cpu1/cpufreq/scaling_governor
Goedemiddag iedereen,
Ik heb sinds kort mijn tweede microserver actief. Het is een microserver gen8 geworden met xeon processor en het maximale geheugen 16G een SSD schijf en een WD Red schijf. Ik heb ESXi draaien en wil me graag verder verdiepen in virtualisatie.
Een van de virtuele machines zou moeten een xpenology worden. Door de hardware passtrough capabilities van dit systeem zou ik rechtstreeks toegang moeten kunnen geven aan de harde schij(f/ven). Ik heb hier echter een praktisch probleem.
De SSD schijf in aangesloten op de ODD Sata poort (via de raid config een volume aangemaakt met enkel deze schijf).
De WD Red is in een van de drive bays (via de raid config een volume aangemaakt met enkel deze schijf).
De SSD is ingericht als datastore voor de ESXi
Hierop heb ik
Een Virtueel workstation
de bootdisk voor xpenology
Nu wil ik graag de virtuele xpenology rechtstreeks toegang geven naar de WD Red schijf maar op een of andere manier kan ik enkel de volledige raid controller doorgeven waardoor ik vermoedelijk issues heb met mijn datastore.
Iemand tips?
Ja, werkt hier prima. Geupgrade vanaf een VM die al 5.2-5644.copywizard schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 14:54:
iemand al geprobeerd?
downloads: Synology DSM 5.2 build 5644.1
AMD Ryzen 5800X3D, MSI MPG X570 Gaming Plus, MSI RTX3070, 32GB Corsair DDR4
geen enkel probleem en geheugen gebruik is van gemiddeled 35% nu naar gemiddeld 25% gegaan dus dat is ook mooi.
Ik zie wisselende verhalen over de spindown (disk-hibernation) van meerdere harddisks (in mijn geval worden dat 4x 2tb wd reds) als deze worden aangeboden met RDM in esxi aan xpenology.
DSM staat op een SSD geïnstalleerd en wil de 4 harddisks wel in spin-down kunnen brengen
Nu heb ik nog 2x wd my passport 2TB als tijdelijke oplossing aan xpenology hangen en hier zie ik wel netjes: USB disk [1] woke up from hibernation.
Hebben jullie daar ervaringen mee?
Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***
Ik zat zelf te denken aan een gigabyte brix n2800 n2807 alleen voor camera opnames.
Heeft iemand van jullie het op zo'n systeem draaiende?
Niet in vmware maar standalone.
[ Voor 9% gewijzigd door klaasf op 29-11-2015 10:44 ]
Heb hier een NUC DN2820FYKH draaien, wel Hyper-V met daarin XPEnology die camera opnames draait. Qua prestaties gaat dit prima, dan heb je in ieder geval wat referentiemateriaalklaasf schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 15:37:
Ik heb een losse synology maar wil er eigenlijk 1 bij.
Ik zat zelf te denken aan een gigabyte brix n2800 n2807 alleen voor camera opnames.
Heeft iemand van jullie het op zo'n systeem draaiende?
Niet in vmware maar standalone.
Op het gebied van servers ben ik overigens ook nieuw dus ik heb geen idee of de ML10 v2 wel een goede keus is in vergelijking met de HP microserver gen8 en dergelijke. Het is een van de goedkoopste en de CPU en RAM lijken mij wel prima maar er moeten haast wel minputen inzitten voor deze prijs??
Nou heb ik all een 2 TB en 3TB WD red liggen maar ik kom er nog niet helemaal uit of xpenology op alle disks zijn OS installeerd of alleen op de eerste schijf. Als dit alleen op de eerste is, is het dan handig/mogelijk om DSM enkel te installeren op een SSD, om mijn files en OS gescheiden te houden?
Als ik er 5 schijven instop lijkt het mij niet dat er 5 synology operating system in een soort raid1 config staan?
Ze booten ook allemaal op als je de synology benaderd, vrij irritant.
Ik werd door iemand op een truuk gewezen, waarmee je de schijven als extern kon aanmerken. Maar dan werd mijn raidset niet leesbaar en een losse backup schijf werd ook als leeg gezien (werkt denk ik wel als je nog lege schijven hebt)
De schrijven worden zo geconfigureerd zoals jij wilt, dus als jij er 5 instopt kun je zelf bepalen wat je ermee wilt doen. Je kan 2x raid 0/1 maken of 1x raid 6 of JBOD, die keuze is aan jou.
[ Voor 25% gewijzigd door rikadoo op 04-12-2015 22:11 ]
Ik draai nu namelijk op een oude zyxel nsa320, met EXT4 filesystem uit mn hoofd. Het overplaatsen van schijven lukt niet 1,2,3 dus? Die 5 TB ben ik kwijt bij de overstap? of in ieder geval deels als ik de eerste format en van mijn oude nas naar de nieuwe setup m'n data deels over kan zetten?
Ik draai nu namelijk op een oude zyxel nsa320, met EXT4 filesystem uit mn hoofd. Het overplaatsen van schijven lukt niet 1,2,3 dus? Die 5 TB ben ik kwijt bij de overstap? of in ieder geval deels als ik de eerste format en van mijn oude nas naar de nieuwe setup m'n data deels over kan zetten?
In een virtuele oplossing word xpenology niet op alle schijven gezet toch? Is virtualisatie aan te raden hiervoor?
Dit is wel het geval. Of je moet een VM hebben met 1 hdd. Dan niet uiteraard.rubentjuuuhh schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 22:23:
In een virtuele oplossing word xpenology niet op alle schijven gezet toch? Is virtualisatie aan te raden hiervoor?
VMware ingesteld op linux kernel 2.6 64bit. HDD als sata.
Vervolgens de vm opgestart en kwam alles juist ervoor.
naar find.synology.com gegaan en die vond de 'nas'. De pat file geselecteerd en hij ging installeren.
Maar na de reboot blijft de VM op een blinkende cursor staan.
Kan ik xpenology werkend krijgen in vmware?
Ja dat kan, maar (net) niet zo makkelijk als even installeren en werken. Als je even goed zoekt vind je wel een goede manual om XPenology in een virtual machine te draaien (1e hit op google XPenology VMware: http://www.robvanhamersve...dsm-in-a-virtual-machine/)sweebee schreef op woensdag 09 december 2015 @ 20:45:
Ik wou ook een xpenology in vmware draaien. Nu heb ik de iso (XPEnoboot DS3615xs 5.2-5644.1) en de pat file (DSM 5.2-5644 28.10.15) gedownload.
VMware ingesteld op linux kernel 2.6 64bit. HDD als sata.
Vervolgens de vm opgestart en kwam alles juist ervoor.
naar find.synology.com gegaan en die vond de 'nas'. De pat file geselecteerd en hij ging installeren.
Maar na de reboot blijft de VM op een blinkende cursor staan.
Kan ik xpenology werkend krijgen in vmware?
Heb het gevolgd maar blijft het zelfde krijgen. Na de reboot van installatie van DSM blijft die VM op een blinkende cursor staan.EdwinB schreef op woensdag 09 december 2015 @ 21:43:
[...]
Ja dat kan, maar (net) niet zo makkelijk als even installeren en werken. Als je even goed zoekt vind je wel een goede manual om XPenology in een virtual machine te draaien (1e hit op google XPenology VMware: http://www.robvanhamersve...dsm-in-a-virtual-machine/)
Had ik ook en laat hem nu booten vanaf een cd. Bovenste optie kiezen(of niks doen) dan boot ie welsweebee schreef op woensdag 09 december 2015 @ 21:53:
[...]
Heb het gevolgd maar blijft het zelfde krijgen. Na de reboot van installatie van DSM blijft die VM op een blinkende cursor staan.
*** NIKS ***
Thanks! Hij start idd daarna standaard van HD op.stuffer schreef op donderdag 10 december 2015 @ 07:34:
[...]
Had ik ook en laat hem nu booten vanaf een cd. Bovenste optie kiezen(of niks doen) dan boot ie wel
sweebee schreef op woensdag 09 december 2015 @ 21:53:
[...]
Heb het gevolgd maar blijft het zelfde krijgen. Na de reboot van installatie van DSM blijft die VM op een blinkende cursor staan.
Open het .vmx bestand in de 'Virtual Machines' folder en voeg onderstaande regel toe.stuffer schreef op donderdag 10 december 2015 @ 07:34:
[...]
Had ik ook en laat hem nu booten vanaf een cd. Bovenste optie kiezen(of niks doen) dan boot ie wel
1
| bios.bootOrder = "cdrom" |
De VM zal nu altijd starten vanaf cdrom.
De beste methode is om de .iso als cdrom drive toe te voegen. Als je namelijk de .iso als HDD toevoegt wordt deze overschreven bij installatie van DSM en valt er niet meer te booten
[ Voor 12% gewijzigd door panomi op 10-12-2015 22:20 ]
Ok dat wist ik niet :-)panomi schreef op donderdag 10 december 2015 @ 22:06:
[...]
[...]
Open het .vmx bestand in de 'Virtual Machines' folder en voeg onderstaande regel toe.
code:
1 bios.bootOrder = "cdrom"
De VM zal nu altijd starten vanaf cdrom.
De beste methode is om de .iso als cdrom drive toe te voegen. Als je namelijk de .iso als HDD toevoegt wordt deze overschreven bij installatie van DSM en valt er niet meer te booten.
Thanx!
*** NIKS ***
Of deze handleiding volgen:sweebee schreef op woensdag 09 december 2015 @ 21:53:
[...]
http://xpenology.com/forum/viewtopic.php?p=31711
Ja, is zonder problemen te installeren en te gebruiken.copywizard schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:13:
enig idee of de laatste update 2 al is te installeren zonder vreemde handelingen?
Edit: draait hier sinds de update beschikbaar is stabiel.
[ Voor 10% gewijzigd door crypt0rr op 14-12-2015 12:23 ]
top dan ga ik dat zo direct ook even doen dankjebardi-1 schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:23:
[...]
Ja, is zonder problemen te installeren en te gebruiken.
Edit: draait hier sinds de update beschikbaar is stabiel.
Yep ook gewoon even gedaan met de boot usb welke erin zat, werkt primacopywizard schreef op maandag 14 december 2015 @ 13:56:
[...]
top dan ga ik dat zo direct ook even doen dankje
* Anoniem: 149075 moet me nog steeds 2 ex490's afmaken
Iemand een goede tut voor Hyper-V?
ik zou even dit topic doorlezen: http://xpenology.com/forum/viewtopic.php?f=15&t=551Marcel_EA schreef op maandag 14 december 2015 @ 17:52:
Helaas is XPEnology.nl down/te koop dus de tutorials kan ik daar niet meer vinden.
Iemand een goede tut voor Hyper-V?
dat zou je in ieder geval een stuk verder helpen.
Maar is veelal oude info (2013) wat volgens mij niet echt meer van toepassing is.
Ik heb gister een test VM in Hyper-V gemaakt zonder al te veel poespas.
Zover ik kon zien had ik geen problemen.
Mochten er nog tips zijn mbt Hyper-V dan zijn ze altijd welkom!
Naar wat voor informatie ben je nog op zoek? Ik draai nu 2 jaar XPEnology in Hyper-VMarcel_EA schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 10:38:
Thanks, had het idd al gelezen.
Maar is veelal oude info (2013) wat volgens mij niet echt meer van toepassing is.
Ik heb gister een test VM in Hyper-V gemaakt zonder al te veel poespas.
Zover ik kon zien had ik geen problemen.
Mochten er nog tips zijn mbt Hyper-V dan zijn ze altijd welkom!
Ik zal mijn situatie uitleggen, hoe ik de test XPEnology VM hebt gemaakt.
* Laatste XPEnology ISO gedownload.
* Gen 1 VM gemaakt in Server 2012 r2. (standaard settings)
* IDE virtual disk aangemaakt en deze aan de VM gehangen.
* ISO toegevoegd aan de virtuele cd-rom drive
* VM aangezet en 3de optie gekozen (install/upgrade)
* Via Synology Assistant gekeken welk IP de XPEnology had, vervolgens via de browser verbinding gemaakt
* Pat file handmatig geinstalleerd
* Na installatie heb ik de (vm) disk geinstalleerd
* Daarna update gedaan via DSM zelf
Is dit een beetje de correcte wijze?
Overigens hou ik de ISO dus gemount om van te booten.
Ja, is 1 van de manieren die kan. Ik gebruik mijn schijf op ISCSI, geen idee of dat veel verschil heeft m.b.t. performance.Marcel_EA schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 12:24:
Eigenlijk of er nog tips zijn mbt Hyper-V, performance tweaks etc.
Ik zal mijn situatie uitleggen, hoe ik de test XPEnology VM hebt gemaakt.
* Laatste XPEnology ISO gedownload.
* Gen 1 VM gemaakt in Server 2012 r2. (standaard settings)
* IDE virtual disk aangemaakt en deze aan de VM gehangen.
* ISO toegevoegd aan de virtuele cd-rom drive
* VM aangezet en 3de optie gekozen (install/upgrade)
* Via Synology Assistant gekeken welk IP de XPEnology had, vervolgens via de browser verbinding gemaakt
* Pat file handmatig geinstalleerd
* Na installatie heb ik de (vm) disk geinstalleerd
* Daarna update gedaan via DSM zelf
Is dit een beetje de correcte wijze?
Overigens hou ik de ISO dus gemount om van te booten.
Qua performance zou je de VM meerdere cores kunnen toewijzen mits je hier de resources voor hebt.
De ISO moet je inderdaad gemount laten.
Offtopic; Quote even als je ergens op reageert, dan krijgt diegene een melding
Thanks voor de feedback.bardi-1 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 12:33:
[...]
Ja, is 1 van de manieren die kan. Ik gebruik mijn schijf op ISCSI, geen idee of dat veel verschil heeft m.b.t. performance.
Qua performance zou je de VM meerdere cores kunnen toewijzen mits je hier de resources voor hebt.
De ISO moet je inderdaad gemount laten.
Offtopic; Quote even als je ergens op reageert, dan krijgt diegene een melding
Je hebt een virtuele disk gemaakt en die via de virtuele SCSI controller (ipv IDE) toegevoegd? Bedoel je dat?
Klopt, dus in de instellingen van de Hyper-V VM een harde-schijf toegevoegd via de SCSI controller.Marcel_EA schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 12:51:
[...]
Thanks voor de feedback.
Je hebt een virtuele disk gemaakt en die via de virtuele SCSI controller (ipv IDE) toegevoegd? Bedoel je dat?
Ok, duidelijk!bardi-1 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 12:54:
[...]
Klopt, dus in de instellingen van de Hyper-V VM een harde-schijf toegevoegd via de SCSI controller.
Zal eens kijken of het nog wat uitmaakt qua performance. Volgens mij niet echt. Maar you never know!
5.2-5592.1 kan je beter gebruiken dan als je iSCSI gaat gebruiken.
Gisteren driftig mee aan de gang geweestrikadoo schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 13:05:
De laatste Xpenoboot heeft g eloof ik nog problemen met iSCSI en LUN Targets, houd daar rekening mee.
5.2-5592.1 kan je beter gebruiken dan als je iSCSI gaat gebruiken.
uiteindelijk na een 5 tal pogingen via deze post gelukt ( juiste .pat file 28-10-2015 ) pre update
de img van 5.2-5644 en uit deze post de .patfile http://xpenology.com/foru...=2&t=9578&start=10#p48808
[ Voor 4% gewijzigd door Gimmick op 15-12-2015 13:14 ]
Wat zijn de voor- & nadelen van beide oplossingen en wat raden jullie aan? In principe is dit het enige wat ik erop wil gaan draaien.
Mijn build is:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Pentium G4500 Boxed | € 85,95 | € 85,95 |
1 | Gigabyte GA-B150M-D3H | € 82,95 | € 82,95 |
1 | Fractal Design Define Mini | € 84,95 | € 84,95 |
1 | Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA | € 45,95 | € 45,95 |
1 | Seasonic G-series 360 watt | € 55,95 | € 55,95 |
1 | Samsung 850 EVO M.2 120GB | € 73,20 | € 73,20 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 428,95 |
En ondersteunt XPenology HDD hibernation? De server komt op mijn slaapkamer te staan dus dat zou wel erg handig zijn.
Bedankt!
Ik heb er voor gekozen om XPE in een VM te draaien, dan kun je de bootloader als permanente iso laden. Anders moet je nog een USB stick met bootloader aan je server hangen. Daarnaast kun je ooit nog eens, als je dat zou willen, andere VM systemen opzetten/testen. Ik heb zelf nog Debian in een VM draaien voor een Minecraft server voor mijn zoon, en zit nog te dubben of ik wellicht ownCloud ook naar een aparte VM toe haal (alhoewel dat momenteel prima draait vanuit DSM)Rido schreef op woensdag 23 december 2015 @ 09:00:
Vandaag komt de hardware voor mijn zelfbouw NAS binnen en ik vroeg mij af wat slim is: XPenology draaien in een VM of native?
Wat zijn de voor- & nadelen van beide oplossingen en wat raden jullie aan? In principe is dit het enige wat ik erop wil gaan draaien.
Mijn build is:
[...]
En ondersteunt XPenology HDD hibernation? De server komt op mijn slaapkamer te staan dus dat zou wel erg handig zijn.
Bedankt!
Hibernate wordt dan wel lastiger (of zelfs onmogelijk?) geloof ik, alhoewel ik daar nog niet veel tijd aan heb kunnen besteden. Ik ben er nog niet uit in ieder geval.
[ Voor 14% gewijzigd door DFKT op 23-12-2015 09:27 ]
Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.
Bedankt! De mogelijkheid om evt. ook andere VM's te draaien is wel interessant. En ik heb een SSD in de server zitten dus daar zou de host dan op kunnen draaien.DFKT schreef op woensdag 23 december 2015 @ 09:26:
[...]
Ik heb er voor gekozen om XPE in een VM te draaien, dan kun je de bootloader als permanente iso laden. Anders moet je nog een USB stick met bootloader aan je server hangen. Daarnaast kun je ooit nog eens, als je dat zou willen, andere VM systemen opzetten/testen. Ik heb zelf nog Debian in een VM draaien voor een Minecraft server voor mijn zoon, en zit nog te dubben of ik wellicht ownCloud ook naar een aparte VM toe haal (alhoewel dat momenteel prima draait vanuit DSM)
Hibernate wordt dan wel lastiger (of zelfs onmogelijk?) geloof ik, alhoewel ik daar nog niet veel tijd aan heb kunnen besteden. Ik ben er nog niet uit in ieder geval.
Maar verbruikt een VM host niet meer als een native geïnstalleerd OS? Ik wil de server het liefst zo zuinig mogelijk hebben. Vandaar ook de hibernate vraag
Mogelijk wel ja, maar nooit getest. Overigens had ik bedacht om 8 GB er in te stoppen voor de VMs (XPE heeft er 4GB toegewezen gekregen), door omstandigheden is dat inmiddels 16GB RAM. Geloof dat inmiddels mijn CPU de bottleneck is (draai op een ASrock Q1900-ITX moederbord met onboard Intel Celeron J1900 processor), maar goedRido schreef op woensdag 23 december 2015 @ 09:32:
[...]
Bedankt! De mogelijkheid om evt. ook andere VM's te draaien is wel interessant. En ik heb een SSD in de server zitten dus daar zou de host dan op kunnen draaien.
Maar verbruikt een VM host niet meer als een native geïnstalleerd OS? Ik wil de server het liefst zo zuinig mogelijk hebben. Vandaar ook de hibernate vraag
Als er nog iemand goede ideeën heeft voor het efficiïent inzetten van dat geheugen, bijvoorbeeld in de vorm van een RAMdisk of zo, dan houd ik me aanbevolen!
Ik heb er niet heel veel kaas van gegeten, maar dacht te hebben begrepen dat VMs onder Hyper-V vrij efficiënt draaien, zonder significant performance verlies? En ik was/ben in de veronderstelling dat het draaien van een VM in VirtualBox onder DSM wel ten koste gaat van je performance? Maar goed, nogmaals, ik ben geen expert, wilde vooral ook experimenteren met esxi of hyper-vsweebee schreef op woensdag 23 december 2015 @ 09:44:
Ik heb xpenology bare metal geïnstalleerd. Draai daarnaast virtualbox op DSM om debian te emuleren. Dat kan dus ook
[ Voor 24% gewijzigd door DFKT op 23-12-2015 09:51 ]
Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.
Dat durf ik zelf zo niet te zeggen. Mijn VM heeft niet zoveel nodig, dus merk er ook niet veel van.DFKT schreef op woensdag 23 december 2015 @ 09:48:
[...]
Ik heb er niet heel veel kaas van gegeten, maar dacht te hebben begrepen dat VMs onder Hyper-V vrij efficiënt draaien, zonder significant performance verlies? En ik was/ben in de veronderstelling dat het draaien van een VM in VirtualBox onder DSM wel ten koste gaat van je performance? Maar goed, nogmaals, ik ben geen expert, wilde vooral ook experimenteren met esxi of hyper-v
Ik krijg dan een foutmelding. Iemand een idee wat er fout gaat?
Ik open de ISO met WinISO (laatste versie) en edit de isolinux.cfg met Notepad++
Daarna copy ik de cfg weer terug de ISO in en save hem.
Ik gebruik overigens Hyper-V op Server 2012 R2.
[ Voor 8% gewijzigd door WRT54G op 24-12-2015 16:04 ]
Dit zijn de resultaten, vooral read is een stuk hoger. De resultaten zijn gemeten op een RAID5 set van 3x 3TB. De PC en NAS zijn rechtstreeks aangesloten via Glasvezel.
1Gbe netwerk
NAS performance tester 1.7 http://www.808.dk/?nastester
Running warmup...
Running a 1000MB file write on Z: 5 times...
Iteration 1: 116,10 MB/sec
Iteration 2: 110,98 MB/sec
Iteration 3: 113,41 MB/sec
Iteration 4: 110,87 MB/sec
Iteration 5: 117,88 MB/sec
-----------------------------
Average (W): 113,85 MB/sec
Running a 1000MB file read on Z: 5 times...
Iteration 1: 117,95 MB/sec
Iteration 2: 117,97 MB/sec
Iteration 3: 117,37 MB/sec
Iteration 4: 117,84 MB/sec
Iteration 5: 117,63 MB/sec
Average (R): 117,75 MB/sec
10Gbe netwerk
NAS performance tester 1.7 http://www.808.dk/?nastester
Running warmup...
Running a 1000MB file write on Z: 5 times...
Iteration 1: 747,73 MB/sec
Iteration 2: 174,13 MB/sec
Iteration 3: 136,51 MB/sec
Iteration 4: 131,88 MB/sec
Iteration 5: 133,55 MB/sec
Average (W): 264,76 MB/sec
Running a 1000MB file read on Z: 5 times...
Iteration 1: 479,72 MB/sec
Iteration 2: 426,84 MB/sec
Iteration 3: 489,71 MB/sec
Iteration 4: 341,63 MB/sec
Iteration 5: 485,15 MB/sec
Average (R): 444,61 MB/sec
http://xpenology.me/xpenoboot-5-2-5644-4-released/
Iemand een idee?Marcel_EA schreef op donderdag 24 december 2015 @ 15:20:
Als ik de ISO file aanpas, de isolinux.cfg editen ivm geldig serial nummer, dan kan ik niet meer updaten.
Ik krijg dan een foutmelding. Iemand een idee wat er fout gaat?
Ik open de ISO met WinISO (laatste versie) en edit de isolinux.cfg met Notepad++
Daarna copy ik de cfg weer terug de ISO in en save hem.
Ik gebruik overigens Hyper-V op Server 2012 R2.
Nice, werkt prima hier!rikadoo schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 13:34:
Er is weer een nieuwe update uitgebracht van XPenoboot!
http://xpenology.me/xpenoboot-5-2-5644-4-released/
Zijn er hier mensen die het MAC adres hebben gewijzigd om van Quickconnect en Push notifications gebruik te kunnen maken? Ik heb vandaag deze tutorial proberen te doorlopen: http://xpenology.me/how-to-change-and-flash-mac/ alleen ik kom er helaas niet uit.
Ik heb een pricewatch: Gigabyte GA-B150M-D3H met een Intel® GbE LAN chip dus ik verwacht dat ik de EEUPDATE manier moet gebruiken. Echter ziet de EEUPDATE tool geen interfaces. De ERUPDATE kan ik niet draaien in DOS mode..
Heeft iemand een suggestie om dit toch voor elkaar te krijgen?
Alvast bedankt!
Bedankt voor de tip! Ik heb nu het MAC adres & serienummer aangepast in de syslinux.cfg file en nu werkt alles naar behoren.rikadoo schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 15:12:
Je kan ook het mac adres en serienummer in de syslinux.cfg file zetten op je USB stick, heb je hetzelfde idee. Zo heb ik het ook gedaan. Enigste wat je moet hebben is een geldige serienummer en mac adress. Bijv. van een oude Synology waar je dat toch niet op gebruikt.
Met behulp van deze Excelsheet heb ik een geldig MAC adres & serienummer kunnen genereren.
Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die SRM ( Synology Router Manager ) op een of andere manier
reeds kunnen draaien ?
Ook ik heb de excel sheet gebruikt om een serie nummer en mac adres te generen.
MAC adres heb ik ingesteld in Hyper-V en het serienummer heb ik opgenomen in de isolinux.cfg file in de boot ISO.
Toch krijg ik steeds een foutmelding als ik push services wil activeren.
"Kon de gegevens van Diskstation niet doorsturen naar de pushserviceserver"
Iemand een idee?
Dus push notificaties op je mobiel.
heb je ook het mac adres aangepast/toegevoegd in de syslinux.cfg?Marcel_EA schreef op zondag 27 december 2015 @ 15:05:
Het lukt mij helaas niet om push services te activeren op mijn XPEnology box.
Ook ik heb de excel sheet gebruikt om een serie nummer en mac adres te generen.
MAC adres heb ik ingesteld in Hyper-V en het serienummer heb ik opgenomen in de isolinux.cfg file in de boot ISO.
Toch krijg ik steeds een foutmelding als ik push services wil activeren.
"Kon de gegevens van Diskstation niet doorsturen naar de pushserviceserver"
Iemand een idee?
Maar wat voor notificaties zijn dan interessant om push notificatie te gebruiken, daar heb ik mail voor ingesteld als er iets aan de hand is. En volgens mij kan je dan ook gebruik maken om je NAS remote te benaderen, die optie gebruik ik ook niet eerst verbinden met een VPN zeker met het cryptolocker verhaal.Marcel_EA schreef op zondag 27 december 2015 @ 15:09:
Dan kan je o.a. gebruik maken van de Synology push services.
Dus push notificaties op je mobiel.