AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850
Uhmmm nee die niet!rikadoo schreef op zondag 27 december 2015 @ 15:11:
[...]
heb je ook het mac adres aangepast/toegevoegd in de syslinux.cfg?
Dat kan ik natuurlijk nog wel ff doen.
Gewoon "mac=xxxxxxxxxx" ? (zonder quotes)
ZoMarcel_EA schreef op zondag 27 december 2015 @ 15:13:
[...]
Uhmmm nee die niet!
Dat kan ik natuurlijk nog wel ff doen.
Gewoon "mac1=xxxxxxxxxx" ? (zonder quotes)
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850
Anoniem: 149075
Maar dan wel met een eigen, echt, mac-adres neem ik aan en geen xxxx ?Marcel_EA schreef op zondag 27 december 2015 @ 16:12:
Het heeft gewerkt!!
mac1= toegevoegd en daarna kon ik hem activeren.
Tnx!
Geen xxxx idd.Anoniem: 149075 schreef op zondag 27 december 2015 @ 16:32:
[...]
Maar dan wel met een eigen, echt, mac-adres neem ik aan en geen xxxx ?
Neem eens een kijkje op de volgende site: link
Als je connecties gebruikt kun je makkelijk je NAS van buitenaf benaderen.
our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure
Snap er geen snars vanMarcel_EA schreef op zondag 27 december 2015 @ 18:40:
[...]
Geen xxxx idd.
Neem eens een kijkje op de volgende site: link
Je zit in het XPenology draadje. Iedereen gebruikt hier dus niet Synology apparatuur met Synology (DSM) software.
Pak je type waar je serial van wilt, vul op de xxxx willekeurig getallen in en dan komt er in het vakje Serial number komt je nieuwe serienummer. Op het volgende tabblad staat je MAC-adress, vul deze in je syslinux.cfg bestand op je USB en je hebt een "werkende" serienummer + MAC-adress.Anoniem: 149075 schreef op zondag 27 december 2015 @ 18:52:
[...]
Snap er geen snars vanis dat een illegale generator ?
Okay! Ik zal eens kijken altijd leuk om te testenrikadoo schreef op zondag 27 december 2015 @ 20:16:
[...]
Pak je type waar je serial van wilt, vul op de xxxx willekeurig getallen in en dan komt er in het vakje Serial number komt je nieuwe serienummer. Op het volgende tabblad staat je MAC-adress, vul deze in je syslinux.cfg bestand op je USB en je hebt een "werkende" serienummer + MAC-adress.
Momenteel draai ik een ubuntu server op een zelfbouw nas.
Vanwege mijn gebrek aan kennis van linux en de moeiljjkheid van beheren (in mijn geval) wil ik overstappen op xpenology.
Kan ik zomaar xpenologyberop zetten zonder mijn ubuntu te moeten verwijderen? Zijn minn bestanden op de aparte disk in de server gewoon benaderbaar of moet ik eerst alles backuppen en dan terugzetten na een format?
Even kort: kan ik xpenology draaien naast mijn ubuntu?
Het zijn veel vragen, ik hoop dat jullie mij duidelijkheid kunnen geven.
De enige oplossing is XPEnology virtualiseren in ubuntu. Met je bestanden gebeurt dan helemaal niets. Maar waarom zou je ubuntu er onder willen laten draaien?Boomster schreef op maandag 28 december 2015 @ 21:27:
Hallo tweakers,
Momenteel draai ik een ubuntu server op een zelfbouw nas.
Vanwege mijn gebrek aan kennis van linux en de moeiljjkheid van beheren (in mijn geval) wil ik overstappen op xpenology.
Kan ik zomaar xpenologyberop zetten zonder mijn ubuntu te moeten verwijderen? Zijn minn bestanden op de aparte disk in de server gewoon benaderbaar of moet ik eerst alles backuppen en dan terugzetten na een format?
Even kort: kan ik xpenology draaien naast mijn ubuntu?
Het zijn veel vragen, ik hoop dat jullie mij duidelijkheid kunnen geven.
Omdat ik misschien nog terug wil? Goede vraag. Weet ik eigenlijk niet.sweebee schreef op maandag 28 december 2015 @ 21:30:
[...]
De enige oplossing is XPEnology virtualiseren in ubuntu. Met je bestanden gebeurt dan helemaal niets. Maar waarom zou je ubuntu er onder willen laten draaien?
Wat zijn de ervaringen? Ismxpenology redelijk fout proef?
Kan de software op gezette tijden automatisch uit en opstarten zonder tussen komst van mij?
Ubuntu gaat dus verloren bij de installatie van de xpenology?
[ Voor 5% gewijzigd door Boomster op 28-12-2015 21:42 ]
Heb vorige week voor het eerst echt xpenology bare metal op mijn HP Gen8 geïnstalleerd. En het was echt kinderlijk eenvoudig, tot de laatste update gewoon via de update tool geïnstalleerd (zoals een echte synology) en die werkt ook perfect. Alleen zou een nieuwe update je server wel onklaar kunnen maken (tijdelijk) indien die nog niet ondersteunt wordt door de bootloader. Daarom altijd even het xpenology forum checken of de nieuwe update goed werkt.Boomster schreef op maandag 28 december 2015 @ 21:37:
[...]
Omdat ik misschien nog terug wil? Goede vraag. Weet ik eigenlijk niet.
Wat zijn de ervaringen? Ismxpenology redelijk fout proef?
Kan de software op gezette tijden automatisch uit en opstarten zonder tussen komst van mij?
Ubuntu gaat dus verloren bij de installatie van de xpenology?
Wat bedoel je met automatisch uit en opstarten? De server kan zichzelf wel op ingestelde schema's aan en uitzetten.
Als je echt bare metal installeert gaat ubuntu idd verloren.
Ik heb momenteel mijn server met ubuntu, zoals vermeld jn een post hiervoor als volgt ingericht, ik heb ubuntu op een ssd draaien en mijn data op een gewonde hdd.
Als ik nu xpenology ga installeren, kan dit dan op de ssd met behoud van de structuur op de hdd of gaat de hdd ook 'verloren' in zijn data?
Ik vond deze handleiding: http://xpenology.me/how-t...ac-and-serial-valid-pair/
Maar daar begrijp ik helemaal niets van
gaat verloren, aan de ssd heb je niets. xpenology word geinstalleerd op alle disks dus alles word geformateerd bij het toevoegen van de disken.Boomster schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 20:58:
Ik heb me vandaag wat verder ingelezen. Alleen is me het volgende nog niet duidelijk:
Ik heb momenteel mijn server met ubuntu, zoals vermeld jn een post hiervoor als volgt ingericht, ik heb ubuntu op een ssd draaien en mijn data op een gewonde hdd.
Als ik nu xpenology ga installeren, kan dit dan op de ssd met behoud van de structuur op de hdd of gaat de hdd ook 'verloren' in zijn data?
Dan zal ik een backup paraat houden. Thnksrikadoo schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 21:25:
[...]
gaat verloren, aan de ssd heb je niets. xpenology word geinstalleerd op alle disks dus alles word geformateerd bij het toevoegen van de disken.
paar post terug staat het uitgelegd.sweebee schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 21:10:
Is het nog mogelijk push meldingen te krijgen? Ik heb een DS214play. wellicht dat ik het serienummer en mac adres hier van kan gebruiken?
Ik vond deze handleiding: http://xpenology.me/how-t...ac-and-serial-valid-pair/
Maar daar begrijp ik helemaal niets vanIemand een duidelijke tutorial? indien het mogelijk is.
je kunt je ssd inzetten als cache,rikadoo schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 21:25:
[...]
gaat verloren, aan de ssd heb je niets. xpenology word geinstalleerd op alle disks dus alles word geformateerd bij het toevoegen van de disken.
our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure
Ja maar ik heb het idee dat je daar niet heel veel aan hebt
Dit dan zonder tussen komst van een mediaspeler als een minix, playon hd etc...
Mijn huidige synology ds211j kan niet encoden.
Ja dit wil wel. Mijn cpu zit dan wel rond de 80-90% bij een een mkv 1080p rond 10GByoshmite schreef op woensdag 30 december 2015 @ 19:24:
weten jullie of het mogelijk is om middels een HP microserver g8 met G1610T 2,3 ghz celeron cpu en xpenology, full hd (1080P) films te streamen naar een chomecast 2? Bijvoorbeeld via ds video of plex.
Dit dan zonder tussen komst van een mediaspeler als een minix, playon hd etc...
Mijn huidige synology ds211j kan niet encoden.
Heeft het dan zin om een betere videokaart in de microserver te stoppen of gaat alles toch via de cpu?sweebee schreef op woensdag 30 december 2015 @ 23:45:
[...]
Ja dit wil wel. Mijn cpu zit dan wel rond de 80-90% bij een een mkv 1080p rond 10GB
Ik heb ook een EX940 liggen dus daar wil ik ook mee aan de gang.limboconnect schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 21:27:
Draai nu ruim 1 week XPEnology op een HP EX490 die voorheen nog draaide op WHS v1.
Ben behoorlijk onder de indruk doordat de installatie binnen 15 min. gebruiksklaar was.
Voor mensen die dit willen gebruiken plaats de USB met de image op de onderste achterste poort.
Doordat op deze NAS geen VGA uitgang zit had ik eerst mijn twijfels of hij wel zou opstarten
zonder dat ik in de BIOS iets moest aanpassen.
Echter werkt dit zonder problemen.
Vervolgens via de Synology assistant installeer je handmatig de DSM 5 pat file.
De EX490 is een 4 bay NAS en alle schijven werken zonder problemen in SHR mode.
Enige "nadeel" wat ik tot nu toe kan zien is dat de leds aan de voorkant van de HP niet werken.
Performance is wat ik ondervind perfect.
Ben echt een beginner met dit tweaken, dus even een aantal dingen ter verificatie
Moet je de USB stick dan altijd laten zitten? Dus na het booten via een computer de server zoeken en DSM pat installeren en that's it dan? Nog bepaalde eisen aan de 1e HD?
Dus geen VGA debug board nodig?
En heeft het upgraden van de processor en geheugen nog aanzienlijk effect, enkel even benieuwd of dit extra kosten opheft? Heb hier over in de thread ook wat gelezen, welke exacte CPU raden jullie aan.
Hoor het graag.
USB stick moet bij het booten erin zitten ja. Je kan hem gewoon aan het netwerk gooien en via je browser de pat file installeren. Monitor is dus niet nodig.thesleepingdog schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 20:22:
[...]
Ik heb ook een EX940 liggen dus daar wil ik ook mee aan de gang.
Ben echt een beginner met dit tweaken, dus even een aantal dingen ter verificatie
Moet je de USB stick dan altijd laten zitten? Dus na het booten via een computer de server zoeken en DSM pat installeren en that's it dan? Nog bepaalde eisen aan de 1e HD?
Dus geen VGA debug board nodig?
En heeft het upgraden van de processor en geheugen nog aanzienlijk effect, enkel even benieuwd of dit extra kosten opheft? Heb hier over in de thread ook wat gelezen, welke exacte CPU raden jullie aan.
Hoor het graag.
Plex doet niks met je gpu. Je zou er wel een andere proc in kunnen stoppen.yoshmite schreef op donderdag 31 december 2015 @ 08:45:
[...]
Heeft het dan zin om een betere videokaart in de microserver te stoppen of gaat alles toch via de cpu?
Correct antwoordsweebee schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 21:28:
[...]
USB stick moet bij het booten erin zitten ja. Je kan hem gewoon aan het netwerk gooien en via je browser de pat file installeren. Monitor is dus niet nodig.
[...]
Plex doet niks met je gpu. Je zou er wel een andere proc in kunnen stoppen.
En weet iemand hier toevallig een oplossing voor? De NAS draait nog niet heel lang en is verder helemaal up-to-date.
Edit: Nu zijn andere services ook niet meer benaderbaar behalve NZBGet, die nog wel.
Edit: Zojuist even de logs erbij gepakt en dit zijn de laatste regels voordat de NAS blijft hangen:
1
2
3
4
5
| Jan 4 22:52:39 NAS index.cgi: login.c (1969) Token Authentication Fail. Jan 4 22:53:57 NAS index.cgi: login.c (1969) Token Authentication Fail. Jan 4 22:56:55 NAS SystemInfo.cgi: afputil_zone_get.c (88) Failed to current zone. Jan 4 22:57:05 NAS SystemInfo.cgi: afputil_zone_get.c (88) Failed to current zone. Jan 4 22:57:24 NAS SystemInfo.cgi: afputil_zone_get.c (88) Failed to current zone. |
[ Voor 51% gewijzigd door Rido op 04-01-2016 23:19 ]
Ik heb juist het tegenovergestelde. Zo ineens houden plex, sickrage en couchpotato er regelmatig mee op.Rido schreef op maandag 04 januari 2016 @ 23:04:
Hebben meer mensen hier toevallig ook last van een crashende DSM? Mijn DSM crasht regelmatig en ik moet mijn NAS dan herstarten om er weer op te kunnen. Andere services zoals Plex zijn nog wel gewoon te benaderen.
En weet iemand hier toevallig een oplossing voor? De NAS draait nog niet heel lang en is verder helemaal up-to-date.
Edit: Nu zijn andere services ook niet meer benaderbaar behalve NZBGet, die nog wel.
Edit: Zojuist even de logs erbij gepakt en dit zijn de laatste regels voordat de NAS blijft hangen:
code:
1 2 3 4 5 Jan 4 22:52:39 NAS index.cgi: login.c (1969) Token Authentication Fail. Jan 4 22:53:57 NAS index.cgi: login.c (1969) Token Authentication Fail. Jan 4 22:56:55 NAS SystemInfo.cgi: afputil_zone_get.c (88) Failed to current zone. Jan 4 22:57:05 NAS SystemInfo.cgi: afputil_zone_get.c (88) Failed to current zone. Jan 4 22:57:24 NAS SystemInfo.cgi: afputil_zone_get.c (88) Failed to current zone.
Deze programma's starten niet automatisch:
Plex
SickBeard
CouchPotato
MariaDB
Cloudsync
En deze moet op opnieuw opstarten omdat ze niet werken anders
Proxy Server
VPN Server
heb er toevallig zo eentje liggen maar kan zo 1 2 3 niks vinden via google.
Update: via veel Google werk toch ontdekt dat deze kaart een Intel x350 chip heeft en dus mooi werkt. Plug en play met 1 klein nadeel dat deze kaart nu nic 1-4 had en ik dus even mijn NAS niet kon vinden op het netwerk aangezien de kabels op oude nic 1 en 2 zaten die dus nu 5 en 6 waren.
Weer er iemand toevallig hoe de licentie voor surveillance station in elkaar zit??
[ Voor 43% gewijzigd door boosterbosch op 08-01-2016 22:14 ]
en ik kan de img van de usb ook op een 2.0 usb zetten is dat een probleem?
Je kan hem er dan gewoon uit halen ja.raydekok schreef op maandag 11 januari 2016 @ 19:31:
kan ik de usb na het booten er gewoon weer uithalen? zit net een beetje onhandig namelijk.
en ik kan de img van de usb ook op een 2.0 usb zetten is dat een probleem?
USB type maakt niets uit, zolang je er maar van kan booten.
Sinds wanneer is die site weer live dan ?rikadoo schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 08:24:
Op het Xpenology forum is een Hardware/drivers support topic geopend met alle hardware en drivers die standaard word ondersteunt door XPenoboot.
alleen xpenology.nl
Heeft volgens mij best een tijd plat gelegen anders.Lamanl schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 13:16:
het forum is "nooit" weggeweest
alleen xpenology.nl
Draait uitstekend, echter als ik in de DSM aangeef dat server op bepaalde momenten uit en aan moet (bijvoorbeeld s nachts uit en ochtends aan), dan doet de server dit niet altijd.
Iemand enig idee?
Is volgens mij een MicroServer issue zijn wel wat topic over, ook hier ergens in deze draad.yoshmite schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 16:02:
Heb sinds kort een HP proliant microserver Gen 8 aangeschaft en hier xpenology bare metal op draaien.
Draait uitstekend, echter als ik in de DSM aangeef dat server op bepaalde momenten uit en aan moet (bijvoorbeeld s nachts uit en ochtends aan), dan doet de server dit niet altijd.
Iemand enig idee?
Hallo ook ik probeer serial en macadres te genereren maar het wil niet lukken,excelsheet bekeken/gedownload maar geen idee hoe het krijgen van unieke serial zou moeten werken.Rido schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 23:20:
[...]
Bedankt voor de tip! Ik heb nu het MAC adres & serienummer aangepast in de syslinux.cfg file en nu werkt alles naar behoren.
Met behulp van deze Excelsheet heb ik een geldig MAC adres & serienummer kunnen genereren.
Kan iemand het utileggen of tips geven?
Per PM mag ook natuurlijk,bedankt alvast
Zodra je het excel sheet opent staat daar een serial (die is direct uniek gegenereerd). Op de pagina MAC staat ook gelijk een mac adres die daar bij hoort.ikkeenjij36 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 09:09:
[...]
Hallo ook ik probeer serial en macadres te genereren maar het wil niet lukken,excelsheet bekeken/gedownload maar geen idee hoe het krijgen van unieke serial zou moeten werken.
Zie wel wat voorbij flitsen in het topic, maar niet echt een oplossing. Heeft niemand hier een workaround voor?Anoniem: 149075 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 16:19:
[...]
Is volgens mij een MicroServer issue zijn wel wat topic over, ook hier ergens in deze draad.
Werkt het wel goed als ik DSM opdracht geef om de microserver alleen dagelijks op een x tijdstip uit te zetten? En dan via WOL in de router microserver weer aan te zetten?
Hoor het graag.
Gok je erop dat het goed gaat? Of heb je een pagina waar je kunt zien of er potentieel problemen kunnen optreden?bardi-1 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 11:55:
De update werkt hier prima. downloads: Synology DSM 5.2 build 5644.3
Maak alleen back-up van m'n boot schijf en dan op de gok, geen problemen ondervonden.Red devil schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 12:11:
[...]
Gok je erop dat het goed gaat? Of heb je een pagina waar je kunt zien of er potentieel problemen kunnen optreden?
Ah je draait ws een virtuele instantie van XPenology? Dan is het wel makkelijkerbardi-1 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 12:13:
[...]
Maak alleen back-up van m'n boot schijf en dan op de gok, geen problemen ondervonden.
Klopt inderdaad, in Hyper-V en voor de test draai ik test VM's in Virtualbox en VMWare, deze werken ook prima.Red devil schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 12:24:
[...]
Ah je draait ws een virtuele instantie van XPenology? Dan is het wel makkelijker
Dit doet hij consequent, wat kan dit probleem veroorzaken?
(systeem: ION 330 + DSM / Windows 10)
[ Voor 6% gewijzigd door genesisfm op 23-01-2016 12:54 ]
Hier ook op een baremetal setup HP N40Lbardi-1 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 11:55:
De update werkt hier prima. downloads: Synology DSM 5.2 build 5644.3
Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten
Die versie draai ik inderdaad.
Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten
heeft iemand nog een workaround?yoshmite schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 12:01:
[...]
Zie wel wat voorbij flitsen in het topic, maar niet echt een oplossing. Heeft niemand hier een workaround voor?
Werkt het wel goed als ik DSM opdracht geef om de microserver alleen dagelijks op een x tijdstip uit te zetten? En dan via WOL in de router microserver weer aan te zetten?
Hoor het graag.
WOL kan werken door onderstaande oplossing, zelf gebruik ik nu de poweron en poweroff schedule binnen DSM zelf.
Hari-Bo schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 12:51:
WOL kan je wel inschakelen op een XPenology server, ik maak hier ook gebruik van als je de stappen volgt van deze site moet het lukken, het komt erop neer dat je een config aan moet passen en een script moet plaatsen.
http://xpenology.com/foru...1&hilit=wol+chinese#p3312
Thnx. Heb je ook een Microserver G8 van HP?Hari-Bo schreef op maandag 25 januari 2016 @ 13:25:
[...]
WOL kan werken door onderstaande oplossing, zelf gebruik ik nu de poweron en poweroff schedule binnen DSM zelf.
[...]
Nee nog een oud beestje de N40L maar doet zijn werk nog perfect.yoshmite schreef op maandag 25 januari 2016 @ 13:27:
[...]
Thnx. Heb je ook een Microserver G8 van HP?
Om van dat uitsteken verlost te zijn heb ik mijn USB stick intern op de header aangesloten.
Ergens in Drenthe - 20 x AEG 325= 6500Wp - SMA Sunny Tripower 6.0 - ZZW-23° - 2 strings 12-8 panelen
Ik ben op dit moment in het bezit van een Synology DS211j die al enkele jaren trouwe dienst doet. Nu begint het ding traag te worden (als in ik wil er meer mee doen) en ben ik voorzichtig uit gaan kijken naar een vervanger. Op dit moment is mijn DS voorzien van 2x 4 TB WD Red schijven die langzaam vol raken, dus hier is uitbreiding ook gewenst. Ik heb gekeken naar een opvolger, 4 bays en dan een + of play model, in ieder geval geen budget versie meer, en kom dan al snel op een bedrag richting de €400,- ex schijven uit, vrij veel voor iets wat niet direct 'nodig' is.
Toen kwam ik dit topic tegen, ik lees al een tijdje mee en ik heb het idee dat wanneer je geen gekke dingen doet XPEnology vrij stabiel loopt. Ook zag ik posts voorbij komen waarin mensen XPEnology op een HP EX490 hebben draaien. Deze zijn 2e hands ex schijven al ruim onder de €100,- te vinden, dus wellicht een interessante optie. Voordat ik tot een eventuele aanschaf over ga zat ik met de volgende vragen:
Met welk (recent) model Synology kan ik een HP EX490 vergelijken qua prestaties?
Zijn er alternatieven in ongeveer dezelfde prijsklasse (al dan niet 2e hands) die jullie zouden aanbevelen?
Energiegebruik is niet echt van belang, geluidsproductie ook niet, hij komt in een meterkast.
Wat wil ik er mee doen?
- TimeMachine backup voor 2 Mac's
- (s)FTP met redelijke performance, hoef geen top snelheid, maar mijn upload van 90 MBit dicht trekken zou leuk zijn
- CloudStation
- Couchpotato en Sickrage, dit trekt mijn huidige DS niet.
- Transmission / NZBget in combinatie met bovenstaande, op dit moment werk ik met DownloadStation en een RSS feed, werkt in principe prima, maar automatischer is altijd beter :-P
- Kleine website hosten, zeer weinig traffic en op een afbeelding na geen zware elementen
- PhotoStation of vergelijkbaar, om foto's met vrienden te delen, dit werkt op het moment via iCloud, naar mijn mening net iets te beperkt voor grote hoeveelheden vakantiefilmpjes
- VPN met slechts 1 gebruiker en dat ben ik, voor als ik in het buitenland zit
Heb alles getest in een VirtualBox omgeving, en het werkt al meteen stukken sneller dan ik gewend was, maar ik ben meer op zoek naar een dedicated oplossing.
Meeste dingen trekt mijn N54L ook wel.. de vind je nog wel eens voor <=200 euro te koop.
Ik gebruik persoonlijk een HP Gen8 Microserver die zo goed als alles doet wat jij hierboven beschrijft. Heb er 4 x4tb WD Red schijven inzitten.gastje01 schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 14:56:
Ik weet niet of ik dit in het goede topic plaats, zo niet hoor ik het graag
Toen kwam ik dit topic tegen, ik lees al een tijdje mee en ik heb het idee dat wanneer je geen gekke dingen doet XPEnology vrij stabiel loopt. Ook zag ik posts voorbij komen waarin mensen XPEnology op een HP EX490 hebben draaien. Deze zijn 2e hands ex schijven al ruim onder de €100,- te vinden, dus wellicht een interessante optie. Voordat ik tot een eventuele aanschaf over ga zat ik met de volgende vragen:
Met welk (recent) model Synology kan ik een HP EX490 vergelijken qua prestaties?
Zijn er alternatieven in ongeveer dezelfde prijsklasse (al dan niet 2e hands) die jullie zouden aanbevelen?
Energiegebruik is niet echt van belang, geluidsproductie ook niet, hij komt in een meterkast.
Wat wil ik er mee doen?
- (s)FTP met redelijke performance, hoef geen top snelheid, maar mijn upload van 90 MBit dicht trekken zou leuk zijn
- CloudStation
- Transmission / NZBget in combinatie met bovenstaande, op dit moment werk ik met DownloadStation en een RSS feed, werkt in principe prima, maar automatischer is altijd beter :-P
- Kleine website hosten, zeer weinig traffic en op een afbeelding na geen zware elementen
- PhotoStation of vergelijkbaar, om foto's met vrienden te delen, dit werkt op het moment via iCloud, naar mijn mening net iets te beperkt voor grote hoeveelheden vakantiefilmpjes
Heb alles getest in een VirtualBox omgeving, en het werkt al meteen stukken sneller dan ik gewend was, maar ik ben meer op zoek naar een dedicated oplossing.
Heeft XPEnology vooral baat bij veel werkgeheugen of is juist een snellere CPU aan te raden? Ik zie vanalles langs komen met 2-8 GB en een celeron tot xeons, wat is wijsheid?
Mijn Pentium G3240 met 4 GB is voor wat ik er mee doe al ruim voldoende (file server/ torrent/ vpn/ backup/ domoticz/ soms plex)
Maar ga je plex gebruiken of surveillance of nzb uitpakken of VM's draaien is meer wel beter.
Ik heb de Celeron met 2gb en draai: audiostation, sickrage, transmission, iTunes server, surveillance station, webserver en VPN en de NAS host video voor 4 kodi clients in huis en 4 plex clients buitenshuis.gastje01 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 12:57:
Bedankt voor de reacties, zodra het budget weer toereikend is ga ik eens op jacht naar mooi materiaal, scheelt al snel 200 euro met een "echte".
Heeft XPEnology vooral baat bij veel werkgeheugen of is juist een snellere CPU aan te raden? Ik zie vanalles langs komen met 2-8 GB en een celeron tot xeons, wat is wijsheid?
Ik draai de plex server wel niet op de NAS.
Mijn geheugen gebruik zit altijd tussen de 35-50%
pricewatch: ASRock N3150-ITX met wat geheugen en een PicoPSU is te vergelijken met een DS716+
Daar moet voor 160 euro best iets leuks mee te klussen zijn. Voordeel is dat hij helemaal passief is en rond de 10W gebruikt zonder schijven.
while (! ( succeed = try ()));
Ik heb een oude HP Mediasmart server EX490 met XPenology erop draaien en het werkt perfect.gastje01 schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 14:56:
Ik weet niet of ik dit in het goede topic plaats, zo niet hoor ik het graag
Ik ben op dit moment in het bezit van een Synology DS211j die al enkele jaren trouwe dienst doet. Nu begint het ding traag te worden (als in ik wil er meer mee doen) en ben ik voorzichtig uit gaan kijken naar een vervanger. Op dit moment is mijn DS voorzien van 2x 4 TB WD Red schijven die langzaam vol raken, dus hier is uitbreiding ook gewenst. Ik heb gekeken naar een opvolger, 4 bays en dan een + of play model, in ieder geval geen budget versie meer, en kom dan al snel op een bedrag richting de €400,- ex schijven uit, vrij veel voor iets wat niet direct 'nodig' is.
Wat wil ik er mee doen?
- CloudStation
De CPU heb ik wel vervangen met een Dualcore E8500 voor transcoden met Plex.
Wordt er nog rekening gehouden met stroomverbruik?
De meest zuinige opstelling die ik heb kunnen maken a.d.h.v. wat richtlijnen van tweaker mux, was 18W met de schijven idle. De Synology doet dat met spinnende schijven.
Mijn setup met spinnende schijven verbruikte zeker 30W.
Een echte Synology verdien je dus zo terug, reken het eens uit zou ik zeggen!
ThinkPadd in "Het Grote XPenology Topic"
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | ASRock N3150DC-ITX | € 122,50 | € 122,50 |
1 | Chieftec IX-03B-OP | € 26,50 | € 26,50 |
1 | Crucial CT51264BF160BJ | € 17,95 | € 17,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 166,95 |
Volgens productreview: ASRock N3150DC-ITX review door Heraz gebruikt hij rond de 10W met een enkele SSD. Dat zijn ook de getallen die ik heb gemeten. Met een enkele 3,5" HDD kom je rond de 15W uit. Zet spindown aan en je zit onder de 10W.
Versus: pricewatch: Synology DiskStation DS716+
Toch een verschil van 280 euro.
while (! ( succeed = try ()));
Amper tot niet, al is het maar omdat ik de stroom hier niet betaal aan de hand van t gebruik. Mijn woning zit onder een studentenhuis, beetje vage constructie maar het komt er op neer dat ik geen eigen energiemeter heb en mijn verbruik dus op de hoop gaat van 10 andere studenten, die naar wat ik er zo van mee krijg niet heel begaan zijn met hoeveel energie ze gebruiken (gloeilampen op de gangen en bij de trap die 24/7 branden, kamers extra verwarmen met elektrische kachels en meerdere elektrische kookplaten. Ik ben best bereid om op mijn energie gebruik te letten, maar het verschil tussen een zelfbouwserver en een synology is een meerprijs die ik voor mezelf niet terug ga verdienen, hoe krom dat ook is. In die zin is de prikkel dus (helaas) weg.albino71 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 09:35:
Die servers die overal 24/7 draaien.....
Wordt er nog rekening gehouden met stroomverbruik?
Een echte Synology verdien je dus zo terug, reken het eens uit zou ik zeggen!
ThinkPadd in "Het Grote XPenology Topic"
Klinkt ook interessant, voornamelijk het zelfbouw stukje kriebelt weer een beetje, bedankt voor de tip. Ik ga me eens goed inlezen in de PicoPSU topic om te beoordelen of dit echt iets voor mij is.hans_lenze schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 20:07:
[...]
pricewatch: ASRock N3150-ITX met wat geheugen en een PicoPSU is te vergelijken met een DS716+
Daar moet voor 160 euro best iets leuks mee te klussen zijn. Voordeel is dat hij helemaal passief is en rond de 10W gebruikt zonder schijven.
Dit blijft toch m'n favoriet (want goedkoop). Transcoden met Plex ga ik niet doen, de media wordt afgespeeld op Raspberry's met Kodi of een gewone computer met Kodi, dat werkt nu ook en ik zie geen reden om t transcoden nu naar de server te verplaatsen.hussie01 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 09:26:
[...]
Ik heb een oude HP Mediasmart server EX490 met XPenology erop draaien en het werkt perfect.![]()
De CPU heb ik wel vervangen met een Dualcore E8500 voor transcoden met Plex.
In ieder geval een actieve community voor als ik met vragen zit, super !
Ik heb de E8500 van een medetweaker van hier overgenomen voor €10,- Is het helemaal waard
[ Voor 90% gewijzigd door Geeforce op 09-02-2016 16:21 ]
Zeker waard! en 2GB is meer dan zat!hussie01 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 08:38:
Het is toch handig om de CPU te vervangen voor een dualcore E8500 voor de extra rekenkracht (downloaden,uitpakken etc.)
Ik heb de E8500 van een medetweaker van hier overgenomen voor €10,- Is het helemaal waard
[ Voor 103% gewijzigd door Geeforce op 09-02-2016 16:20 ]
Compatibility bevalt me ook goed. Quickconnect werkt na invoering van een custom serial en Mac adres. Alleen harddisk spindowns nog even goed werkend krijgen, daar zitten nog wat rare dingen in.. Zonder packages en een time-out van 10 min gaan de disks wel uit maar worden na ongeveer een half uur ook weer wakker. Met Bittorrent Sync aan gaan ze helemaal niet uit helaas. Nog even debuggen dus!
Is het moeilijk om die guickconnect goed in te stellen? Mis nog steeds altijd maar die cloud functie...stijnos1991 schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 22:15:
Onlangs een Asrock N3150DC-ITX aangeschaft en in een Node 110 gemonteerd met 2x 2TB Samsung schijven. Ten opzichte van mijn oude DS211 is het een wereld van verschil. Heerlijke transfer speeds ongeacht het aantal packages dat ik draai.
Compatibility bevalt me ook goed. Quickconnect werkt na invoering van een custom serial en Mac adres. Alleen harddisk spindowns nog even goed werkend krijgen, daar zitten nog wat rare dingen in.. Zonder packages en een time-out van 10 min gaan de disks wel uit maar worden na ongeveer een half uur ook weer wakker. Met Bittorrent Sync aan gaan ze helemaal niet uit helaas. Nog even debuggen dus!
[ Voor 59% gewijzigd door michaell958 op 13-02-2016 00:21 . Reden: Version: 5.2-5644 Update 3 ( Kan inderdaad zonder moeite geïnstalleerd worden! ) ]
Ik heb een Excel ding gebruikt dat goed te vinden is op het internet.. Kwestie van een .cfg bestandje aanpassen op die USB stick waar je van boot. Eerste poging was direct een succes!michaell958 schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 19:04:
[...]
Is het moeilijk om die guickconnect goed in te stellen? Mis nog steeds altijd maar die cloud functie...Is er een mogelijkheid voor een tutorial?
Edit: en update 3 draait hier prima..
[ Voor 4% gewijzigd door stijnos1991 op 12-02-2016 20:55 ]
Klinkt inderdaad logisch alleen heb een probleem met het zoeken van het bestand boot --> grub --> menu_alpha.lctstijnos1991 schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 20:52:
[...]
Ik heb een Excel ding gebruikt dat goed te vinden is op het internet.. Kwestie van een .cfg bestandje aanpassen op die USB stick waar je van boot. Eerste poging was direct een succes!
Edit: en update 3 draait hier prima..
[ Voor 50% gewijzigd door michaell958 op 13-02-2016 00:59 ]
Heeft iemand xpenology op AMD hardware draaien? Ik heb de hele avond gegoogled maar ik krijg geen eeneenduidig antwoord of het mogelijk is of niet. Ik wil capaciteit voor 8 schijven plus wat rekenkracht om diverse packages Sonarr, nzbget, couchpotato, etc te kunnen draaien (wellicht ook plex).
Ik had dit in gedachten (ik heb nog een 8Gb DDR3 strip liggen)
1 | AMD Athlon X4 860K Boxed | € 74,95 | € 74,95 |
1 | Gigabyte F2A88XM-HD3 | € 51,- | € 51,- |
2 | Seagate Desktop HDD (DM000), 5TB | € 149,94 | € 299,88 |
1 | Fractal Design Arc Mini R2 | € 75,95 | € 75,95 |
1 | XFX TS Series 550W PSU 80+ Bronze | € 64,- | € 64,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 565,78 |
Ben ik hier onzin aan het schrijven of niet? Ja PSU is groot maar heeft wel 8 sta aansluitingen.
[ Voor 7% gewijzigd door janser01 op 13-02-2016 02:37 ]
Mijn stuff -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43289117
Hoi,ik heb xpenology ook op amd hardware draaien.janser01 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 02:31:
Ik heb een bijna volle steeds trager wordende DS411j en dus ben ik aan het kijken naar alternatieven. Een DS1815+ is leuk maar prijzig. Een Asustor 5008T of 5010T of QNAP hebben geen synology Hybrid Raid achtige mogelijkheden dus kan ik mijn 4x3TB schijven uit de DS411j niet zonder veel verlies aan capaciteit overzetten. FreeNAS wordt prijzig als je het goed wilt doen. Blijven Xpenology voor een budget oplossing en unRaid als duurdere oplossing met veel meer mogelijkheden over op dit moment.
Heeft iemand xpenology op AMD hardware draaien? Ik heb de hele avond gegoogled maar ik krijg geen eeneenduidig antwoord of het mogelijk is of niet. Ik wil capaciteit voor 8 schijven plus wat rekenkracht om diverse packages Sonarr, nzbget, couchpotato, etc te kunnen draaien (wellicht ook plex).
Ik had dit in gedachten (ik heb nog een 8Gb DDR3 strip liggen)
# Product Prijs Subtotaal 1 AMD Athlon X4 860K Boxed € 74,95 € 74,95 1 Gigabyte F2A88XM-HD3 € 51,- € 51,- 2 Seagate Desktop HDD (DM000), 5TB € 149,94 € 299,88 1 Fractal Design Arc Mini R2 € 75,95 € 75,95 1 XFX TS Series 550W PSU 80+ Bronze € 64,- € 64,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 565,78
Ben ik hier onzin aan het schrijven of niet? Ja PSU is groot maar heeft wel 8 sta aansluitingen.
Sabertooth mobo
8core amd cpu
16 gb ecc geheugen
En 15 hdd's
Ik weet het te overpriced misschien maar de hardware had ik al en xpenology draait rete stabiel.
Ook door serial en mac aan te passen werken alle cloud services gewoon bij mij.
Suc6
Je moet het bestand syslinux.cfg hebben, of isolinux.cfg. Even kijken waar je boot entries staan.michaell958 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 00:53:
[...]
Klinkt inderdaad logisch alleen heb een probleem met het zoeken van het bestand boot --> grub --> menu_alpha.lct
Het is me nu gelukt om dat te veranderen. ( SERIAL ) Waar ik alleen nu tegen aan loop is het feit dat hij niet aanmeld op een of andere vage reden. Heb je dit ook gehad? ( QuickConnect )stijnos1991 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 11:54:
[...]
Je moet het bestand syslinux.cfg hebben, of isolinux.cfg. Even kijken waar je boot entries staan.
Heb je ook het macadres veranderd?michaell958 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 16:54:
[...]
Het is me nu gelukt om dat te veranderen. ( SERIAL ) Waar ik alleen nu tegen aan loop is het feit dat hij niet aanmeld op een of andere vage reden. Heb je dit ook gehad? ( QuickConnect )
Nee mac adres nog niet. Alleen heb wel hier en daar wat gelezen dat je jou mac adres moet toevoegen handmatig bij je sn.
Heb je een voorbeeld?
[ Voor 91% gewijzigd door michaell958 op 14-02-2016 02:53 . Reden: Vraag maar raak zegmaar. ]
Deze link volgen en die seriel en macadres in je syslinux.cfg zetten en dan zou het moeten werkenikkeenjij36 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 09:09:
[...]
Hallo ook ik probeer serial en macadres te genereren maar het wil niet lukken,excelsheet bekeken/gedownload maar geen idee hoe het krijgen van unieke serial zou moeten werken.
Deze link bedoelde ikRido schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 23:20:
[...]
Bedankt voor de tip! Ik heb nu het MAC adres & serienummer aangepast in de syslinux.cfg file en nu werkt alles naar behoren.
Met behulp van deze Excelsheet heb ik een geldig MAC adres & serienummer kunnen genereren.
5.2-5644.5 (14/02/2016)
Fix iSCSI (block and files)
Fix Time Backup freeze
Fix VirtualBox package
Add device mapper mirror (dm-mirror, dm-log and dm-region-hash modules)
Add NVMe support
Add evdev and button module to boot sequence
Update mpt3sas, aacraid, e1000e (I219 support), bnx2, bnx2x, megaraid_sas drivers
1 | AMD Athlon 5350 Boxed | € 39,- | € 39,- |
1 | ASRock AM1B-ITX | € 30,- | € 30,- |
1 | Silverstone DS380 | € 164,95 | € 164,95 |
1 | Silverstone SST-CP11 | € 8,78 | € 8,78 |
1 | Startech.com 2 Port USB Motherboard Header Adapter | € 7,26 | € 7,26 |
1 | Arctic Cooling Alpine M1-Passive | € 5,23 | € 5,23 |
1 | Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/4G | € 0,- | € 0,- |
1 | Silverstone SFX 300W | € 53,- | € 53,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 311,07 |
Dit gecombineerd met een 4 poorts SATA kaart http://www.iocrest.com/en/product_details285.html
Het plan is om met deze machine Sonarr, couchpotato, sabnzbd (of soortgelijk), en torrent download geautomatiseerd te gaan draaien. Wellicht dat er ook nog een kleine TS3 server op komt te draaien.
Verder komt hier al mn media op te staan voor mn Kodi HTPC, wellicht dat hiervoor MYSQL er ook nog op komt te draaien voor een centrale database voor Kodi.
Iemand nog suggesties mbt de hardware, of er wellicht hardware tussen zit die niet compatible is, of die wellicht interessanter is qua snelheid? Het geheel moet wel energiezuinig blijven.
Waarom een DS380? Er zijn genoeg cases die de schijven kwijt kunnen. Ok, de drive bays zijn dan niet hot swappable maar hoe vaak gebruik je dat in de realiteit? Ik zelf had de NZXT H440 New Edition in gedachten, die kan er 13 kwijt voor €116....EelcoB schreef op maandag 15 februari 2016 @ 17:54:
Iemand nog suggesties mbt de hardware, of er wellicht hardware tussen zit die niet compatible is, of die wellicht interessanter is qua snelheid? Het geheel moet wel energiezuinig blijven.
Mijn stuff -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43289117
Ik wil een compacte kast die ik eenvoudig in de meterkast kan plaatsen, waar ik zonder de hele zaak uit elkaar hoef te halen een schijf kan bijprikken of vervangen. Dat het hotswap is is leuk meegenomen, maar geen vereiste, er zijn weinig andere mini itx kasten met deze hoeveelheid aan externe baysjanser01 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 20:10:
[...]
Waarom een DS380? Er zijn genoeg cases die de schijven kwijt kunnen. Ok, de drive bays zijn dan niet hot swappable maar hoe vaak gebruik je dat in de realiteit? Ik zelf had de NZXT H440 New Edition in gedachten, die kan er 13 kwijt voor €116....
Uiteraard kun je zelf een systeem samenstellen maar heb je bijvoorbeeld gekeken naar de HP Microserver G7/G8? Deze zijn klein, hot-swap, degelijk en bovenal gunstig geprijsd.EelcoB schreef op maandag 15 februari 2016 @ 20:16:
[...]
Ik wil een compacte kast die ik eenvoudig in de meterkast kan plaatsen, waar ik zonder de hele zaak uit elkaar hoef te halen een schijf kan bijprikken of vervangen. Dat het hotswap is is leuk meegenomen, maar geen vereiste, er zijn weinig andere mini itx kasten met deze hoeveelheid aan externe bays
Ik zelf heb een N54L waar ik zeer tevreden over ben en welke nu al een aantal jaar stabiel draait met de nodige packages. Deze heb ik voorzien van een pico PSU welke de server een stukje stiller maakt en het energieverbruik doet dalen.
[ Voor 7% gewijzigd door panomi op 17-02-2016 10:08 ]
Interessant, wat voor pico PSU heb je gebruikt en wat was de daling qua stroom?panomi schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 10:05:
[...]
Uiteraard kun je zelf een systeem samenstellen maar heb je bijvoorbeeld gekeken naar de HP Microserver G7/G8? Deze zijn klein, hot-swap, degelijk en bovenal gunstig geprijsd.
Ik zelf heb een N54L waar ik zeer tevreden over ben en welke nu al een aantal jaar stabiel draait met de nodige packages. Deze heb ik voorzien van een pico PSU welke de server een stukje stiller maakt en het energieverbruik doet dalen.
Een 120 W picoPSU. Wat mij bijstaat is dat het energieverbruik ten opzichte van de originele voeding met 20 W is afgenomen. Ik dacht dat ik nu ongeveer rond de 40 W zit. Het ging mij meer om de ventilator van de originele voeding welke mijn inziens teveel geluid produceerde.Red devil schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 10:29:
[...]
Interessant, wat voor pico PSU heb je gebruikt en wat was de daling qua stroom?
Ben wel benieuwd inderdaad welke Pico PSU voor mijn build in aanmerking zou komen, zie een 150W variant met een 102W adapter, zou zoiets voldoende zijn voor deze setup als ik tzt met 8 drives zou gaan draaien.
Er kunnen minstens 6-8 schijven in de N54L met behulp van een kleine mod. Zie het Microserver topic of dit draadje. Dus, je kunt nog uitbreiden. Ik weet niet of de PicoPSU voldoende is.EelcoB schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 10:36:
Die heb ik ook zeker bekeken, alleen zag ik dat je gelimiteerd bent aan 4 schijven, en dat vind ik met het oog op uitbreidingen in de toekomst wel krapjes.
Ben wel benieuwd inderdaad welke Pico PSU voor mijn build in aanmerking zou komen, zie een 150W variant met een 102W adapter, zou zoiets voldoende zijn voor deze setup als ik tzt met 8 drives zou gaan draaien.
[ Voor 11% gewijzigd door panomi op 17-02-2016 11:23 ]