Het Grote XPenology Topic

Pagina: 1 ... 19 ... 33 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:41

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
Anoniem: 924829 schreef op zondag 17 september 2017 @ 22:09:
[...]

Om even over te nemen van Red Devil:

Op de server draait Vmware Exsi.
Er staat al een ubuntu & Windows server op, deze zitten in de IP range van 178....
Ik heb dus nog een extra machine aangemaakt voor de Xpenology, maar deze krijgt ene 169.... ip adres.
Ik geraak dus niet aan de xpenology doordat die in een hele andere range terecht komt (raar vind niet direct de oorzaak..).
Kan ik de Xpenology ook al op voorhand aanpassen/configureren welk IP adres hij krijgt?
De assistent werkt volgens mij ook zonder IP.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:13
Anoniem: 924829 schreef op zondag 17 september 2017 @ 22:09:
[...]

Om even over te nemen van Red Devil:

Op de server draait Vmware Exsi.
Er staat al een ubuntu & Windows server op, deze zitten in de IP range van 178....
Ik heb dus nog een extra machine aangemaakt voor de Xpenology, maar deze krijgt ene 169.... ip adres.
Ik geraak dus niet aan de xpenology doordat die in een hele andere range terecht komt (raar vind niet direct de oorzaak..).
Kan ik de Xpenology ook al op voorhand aanpassen/configureren welk IP adres hij krijgt?
De server waar je Xpenology op wilt installeren krijgt binnen je netwerk geen IP adres toegewezen via een DHCP server, daardoor zal deze zelf automatisch een APIPA adres toewijzen met 169.x.x.x reeks. Maar via Synology Assistant zou je de server wel moeten kunnen detecteren mits de bootloader succesvol is gestart.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Heeft iemand de "DS3615xs 6.1 Jun's Mod V1.02-alpha" draaiend op Hyper-V? Als ik een standaard machine aanmaak met de synoboot.iso, gaat hij er niet van booten. Zijn er zaken die ik moet doen? Ik heb al een 5.0 (BM) en een 5.1 (H-V) machine draaien en wil graag eens met 6.x aan de slag.

Tijdens het wachten op een reactie, ga ik zelf op onderzoek uit. Ik zal deze thread aanvullen als ik iets (bijna) werkends heb.
Als ik er niet uitkom, ga ik ESXi maar eens in Hyper-V installeren en daarin dan XPenology.
https://dscottraynsford.w...yper-v-vm/comment-page-2/

[ Voor 39% gewijzigd door xAn52 op 21-09-2017 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-06 13:38
Heeft het voordelen als ik de image op een m2 ssd mount en de opslag gewoon heb op diverse hdd's of heeft dit geen voordeel in performance?

• killabee.nl
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:35
Ik ben al een tijdje aan het meelezen in dit topic.
Sinds kort heb ik een Asrock J3455 ITX mainbord met ESX 6.5 update 1 geïnstalleerd.
Als passtrough sata controller gebruik ik een Asmedia 1062 pci-e insteekkaart.
Aan deze controller zitten twee disken gekoppeld.

Nu heb ik de OVA v4 van sWORDs gebruikt. Uitrollen van de OVA gaat prima.
Direct de passtrough in de VM aangezet zodat de Asmedia doorgezet wordt.
Echter als ik de VM start dan krijg ik eerst de standaard tekst dat je met find.synology.com the nas verder kan installeren. Echter op dat moment verlies ik de netwerkverbinding met de ESXi host.
Deze is niet meer te benaderen. Pas na een reboot werkt deze weer.

Nu dacht ik dat het aan het passtrough gedeelte lag. Echter als ik de passtrough verwijder van de XPenology en dit aanzet op een Windows Server 2016 dan werkt dit wel naar behoren. Ik zie dan netjes de twee disken in de disk manager.

Heb nog niet getest om de XPenology zonder de passtrough op te starten.

Iemand dit probleem wel eens gehad?

• panomi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-06 17:28
0xygen500 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 22:57:
Heeft het voordelen als ik de image op een m2 ssd mount en de opslag gewoon heb op diverse hdd's of heeft dit geen voordeel in performance?
Nee, dit heeft absoluut geen zin. Het image dient alleen voor het boot proces. Hierna wordt de DSM software gestart vanaf je raid volume. DSM installeert zich namelijk op elke HDD. Mijn advies zou zijn gewoon een simpele usb stick te gebruiken

• 0xygen500
panomi schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:35:
[...]

Nee, dit heeft absoluut geen zin. Het image dient alleen voor het boot proces. Hierna wordt de DSM software gestart vanaf je raid volume. DSM installeert zich namelijk op elke HDD. Mijn advies zou zijn gewoon een simpele usb stick te gebruiken
Aha, DSM installeert zich op elke HDD. Ik heb namelijk nog een m2 ssd over en dacht als ik nou naast NAS nog meer functionaliteiten wil gebruiken of het dan zin heef om een ssd te gebruiken. Blijkbaar is dat niet het geval en heb ik nog steeds geen bestemming voor mijn ssd :( :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
0xygen500 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 16:31:
[...]

Aha, DSM installeert zich op elke HDD. Ik heb namelijk nog een m2 ssd over en dacht als ik nou naast NAS nog meer functionaliteiten wil gebruiken of het dan zin heef om een ssd te gebruiken. Blijkbaar is dat niet het geval en heb ik nog steeds geen bestemming voor mijn ssd :( :+
Gebruik hem als cache bij je raid set?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

• 0xygen500
rikadoo schreef op woensdag 27 september 2017 @ 17:30:
[...]

Gebruik hem als cache bij je raid set?
Zou je mij kunnen vertellen wat voor functies ik zou missen van synology als ik voor een xpenology kies? Ik had gelezen dat je geen cloud station kan gebruiken van synology, zijn hier goede alternatieven voor?

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-06 10:53

nexhil

BAM!

voor de mensen die het nog niet gedaan hebben, update 5 is hier zonder problemen gelukt:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/vzdg7b.png

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
xAn52 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 20:56:
Heeft iemand de "DS3615xs 6.1 Jun's Mod V1.02-alpha" draaiend op Hyper-V? Als ik een standaard machine aanmaak met de synoboot.iso, gaat hij er niet van booten. Zijn er zaken die ik moet doen? Ik heb al een 5.0 (BM) en een 5.1 (H-V) machine draaien en wil graag eens met 6.x aan de slag.

Tijdens het wachten op een reactie, ga ik zelf op onderzoek uit. Ik zal deze thread aanvullen als ik iets (bijna) werkends heb.
Als ik er niet uitkom, ga ik ESXi maar eens in Hyper-V installeren en daarin dan XPenology.
https://dscottraynsford.w...yper-v-vm/comment-page-2/
Waarom vervang je Hyper-V niet gewoon door ESXi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Misschien niet helemaal het juiste topic of wel, maar hoe goed kan Xpenology overweg met een upgrade van je hardware? Indien je een ander mobo,cpu en Ram erin doet. Geeft dit problemen voor een NAS of zouden hier geen problemen van moeten komen?

• DFKT
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-06 08:17
|sWORDs| schreef op donderdag 28 september 2017 @ 14:42:
[...]

Hier ook Hyper-V, omdat ik in mijn geval dus ESXi gewoonweg niet aan de praat kreeg op mijn servertje. Had/heeft iets met mijn bordje te maken (ASRock Q1900-ITX), met de onboard GPU als ik het me goed herinner...

Ben dus ook nog steeds zoekende naar een oplossing voor DSM6 op Hyper-V, heb al het één en ander geprobeerd (werkende ISO proberen te maken van de img voor ESXi), maar tot op heden geen succes...

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

• killabee.nl
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:35
killabee.nl schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:28:
Ik ben al een tijdje aan het meelezen in dit topic.
Sinds kort heb ik een Asrock J3455 ITX mainbord met ESX 6.5 update 1 geïnstalleerd.
Als passtrough sata controller gebruik ik een Asmedia 1062 pci-e insteekkaart.
Aan deze controller zitten twee disken gekoppeld.

Nu heb ik de OVA v4 van sWORDs gebruikt. Uitrollen van de OVA gaat prima.
Direct de passtrough in de VM aangezet zodat de Asmedia doorgezet wordt.
Echter als ik de VM start dan krijg ik eerst de standaard tekst dat je met find.synology.com the nas verder kan installeren. Echter op dat moment verlies ik de netwerkverbinding met de ESXi host.
Deze is niet meer te benaderen. Pas na een reboot werkt deze weer.

Nu dacht ik dat het aan het passtrough gedeelte lag. Echter als ik de passtrough verwijder van de XPenology en dit aanzet op een Windows Server 2016 dan werkt dit wel naar behoren. Ik zie dan netjes de twee disken in de disk manager.

Heb nog niet getest om de XPenology zonder de passtrough op te starten.

Iemand dit probleem wel eens gehad?
Nou, ik heb het probleem gevonden van de installatie op de ESXi host. Dit had te maken met het feit dat ik ook een bare metal xpenology heb draaien en even niet gedacht aan het MAC adres verhaal 8)7 . Deze staat namelijk vast in de Xpenology boot loader. Zoals sWORDs al beschrijft als je meerdere VM's met XPenology wilt draaien dan moet je het MAC adres aanpassen. Reden dat ik er niet zo snel achterkwam is omdat ik via een VPN de ESXi VM aan het configgen was.
In middels heb ik sWORDs ova v4 draaien als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red-devil84
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06-06 20:42
Ik heb dsm Versie 5.2 op mijn server draaien met XPEnoboot

Nu wil ik graag update naar de nieuwste versie van de dsm

ik heb gelezen als je de dsm nu update je boot niet meer werkt ?
heb het forum al een beetje door gelezen maar ik snap het niet helemaal.

heeft er iemand voor mij een duidelijk uitleg wat ik het beste kan doen zonder verlies van mijn data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

red-devil84 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 19:43:

heeft er iemand voor mij een duidelijk uitleg wat ik het beste kan doen zonder verlies van mijn data
In alle eerlijkheid: lekker op 5.2 blijven. Of je moet je er echt in verdiepen en het leuk vinden om er mee te spelen of het gewoon zo laten. Het gaat zeker niet altijd vlekkeloos die upgrades, en vaak komt er dan toch veel kennis bij kijken. 5.2 werkt prima, met welke reden wil je upgraden?

Wil je toch naar 6.x, dan iig je data backuppen ergens. Ik heb zelf al mijn data op de NAS (ruim 7 TB) ook op een schijf in mijn PC staan. Is niet ideaal (dat weet ik) maar heb geen zin in backups buiten de deur.

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red-devil84
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06-06 20:42
Ja ik wou het eigelijk voor de nieuwe functie's zo als de nieuwe versie van syncloud
enz

heb de computers gekoppeld aan de dsm voor backups
en dacht dan kan ik de nieuwe versie gaan gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52

xAn52

Whatever...

|sWORDs| schreef op donderdag 28 september 2017 @ 14:42:
[...]

Omdat de server nu een Windows 2016 server is met de Hyper-V rol geïnstalleerd. Het is geen Hyper-V server. Enfin, na een boel gekloot tot de conclusie gekomen dat het niet gaat werken. DSM5.2 is het hoogst haalbare op Hyper-V. Op het werk staat nog een oude HP Z600 met 2 Xeon's en 24GB ram. Helaas kunnen daar maar 2 disken in, maar daar moet wel iets mee te doen zijn. Ofwel baremetal (voorkeur) danwel ESXi.

Ander issue wat ik sinds afgelopen weekeinde heb is dat de DropBox niet meer synched op m'n beide xpenology's. 1 is DSM5.0 (BM), de ander DSM5.2(H-V). Hiervoor gebruik ik de Cloud Sync app.
Na het herinstalleren en reboten in welke volgorde dan ook blijft dit stuk. Bij het toevoegen van de dropbox sync klapt de app eruit met een vage foutmelding: "An error occurs. Please try again later". De app staat wel bij DropBox als een trusted app maar doet dus helemaal niets.
Google Drive werkt wel en ook OneDrive gaat goed (hoewel de sync meer dan 3 minuten duurt als ik een bestand van 500Kb in de OneDrive zet). Iemand bekend met dit issue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
red-devil84 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 19:43:

Ik heb recentelijk 3 baremetal installaties een update gegeven naar 6.1.3. Dit geheel zonder problemen en met behoud van data.

In het kort:

- Download de laatste bootloader (img) van Jun.
- Mount deze met OSFmount en open partitie 1 en vink 'read only' uit.
- Open de grub.cfg en pas hier je VID/PID/MAC en Serienummer aan en zet de boottimeout wat hoger (10) zodat je nog makkelijk een keus kan maken. VID/PID/MAC en SN kun je vinden op je huidge usb stick in de grub.cfg. Bij een nieuwe usb dien je bv via apparaatbeheer je VID/PID te achterhalen.
- Sla wijziging op in grub.cfg, dismount img.
- Burn img op usb stick met win32diskwriter.
- Usb stick in server, booten, start na de timeout door in juiste mode (optie 1).
- Open synology assistant en wacht tot je je server ziet.
- Dubbelklik op je server, webpagina verschijnt, installeren, kies bij handmatig juiste .pat file en kies met behoud van gegevens.
- Herstart en klaar.

Het is vooral goed de tutorial doorlezen. Alles staat hierin uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-02 11:40
weet er iemand hoe je tegenwoordig de grub.cfg aanpast op een Mac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-06 22:55
Tweakers,

Ik heb nu al een tijdje last dat gegeven moment mijn NAS aangeeft “Sorry, the page you are looking for is not found.”. Dan moet ik hem opnieuw installeren en dan werkt het weer een tijdje en vervolgens krijg ik dit weer. Bijzondere is dat dingen als filestation, vpn, photo backup etc wel gewoon werken (tot ik het reboot, vervolgens werken die niet meer). Op internet kan ik ook niet echt een oplossing vinden.

Esxi 6
Load 1.02a
DSM 6, huidige versie update 5
Apps: VPN, DS Photo, NAKIVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
Xmoo schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 06:23:
Tweakers,

Ik heb nu al een tijdje last dat gegeven moment mijn NAS aangeeft “Sorry, the page you are looking for is not found.”. Dan moet ik hem opnieuw installeren en dan werkt het weer een tijdje en vervolgens krijg ik dit weer. Bijzondere is dat dingen als filestation, vpn, photo backup etc wel gewoon werken (tot ik het reboot, vervolgens werken die niet meer). Op internet kan ik ook niet echt een oplossing vinden.

Esxi 6
Load 1.02a
DSM 6, huidige versie update 5
Apps: VPN, DS Photo, NAKIVO
heb je al eens geprobeerd met de 1.02b loader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:14
Mijn Synology DS212+ begint zo langzamerhand wat krap te worden qua snelheid en opslagruimte, en krijgt vanaf volgend jaar vermoedelijk geen updates meer. Tijd dus voor wat anders, met vooral meer CPU power. De Synology's met een krachtige CPU zijn echter erg prijzig.
Heb al een paar jaar goede ervaringen met XPenology op een paar Kimsufi servers, al zijn die ook beperkt in CPU power. Heb al gemerkt dat XPenology in een VM op mijn I7 PC bloedsnel is, dus ben nu aan het kijken naar een opzet die ergens tussen de DS212+ en een I7 in zit, en dan ook nog eens relatief energiezuinig is.

Een HP Proliant gen8 of gen10 lijkt een goede mogelijkheid, maar ik denk dat een zelfbouw low-cost I3 systeem meer bang-for-the-buck biedt. In eerste instantie met 2x2 TB HD's, daarna met twee extra 4 TB HD's.

Naast XPenology wil ik ook de mogelijkheid hebben nog een paar andere VM's te draaien, waarschijnlijk 2 x Windows 7. Die staan echter geen zwaar werk te verrichten.

Als ik XPenology in een VM draai op eigen hardware (vermoedelijk onder ESXi) heb ik denk ik de keuze om de HD's in een hardware RAID als één grote (en betrouwbare) drive aan te bieden aan XPenology. Het RAID gebeuren gaat dan buiten XPenology om. Het alternatief is om de 4 drives stuk voor stuk door te geven aan XPenology (virtueel of via passthrough), en dan SHR te gebruiken in XPenology. Dat heeft als voordeel dat rebuilden gemakkelijker gaat en tevens kan ik dan maximaal gebruik maken van 2x2 + 2x4 TB hard disks (8 TB beschikbaar tov. 6 TB voor RAID 5). De overige VM's hebben wat mij betreft geen RAID nodig.

SHR gebeurt echter volledig in software, en ik vraag me af wat dat voor invloed heeft op de transfer rates via het netwerk. Kan je onder normale omstandigheden een 1 Gbps verbinding dichttrekken? Ik zie dat een DS1815+ met 8 bays slechts een Atom C2538 processor heeft, en een DS3615xs met 12 bays een Core I3 chip. Mag ik hieruit afleiden dat je met een beetje CPU geen bottleneck hebt mbt. de throughput bij gebruik van SHR?

Een andere opzet is ESXi vergeten en XPenology bare metal draaien. Synology biedt nl. sinds kort ook virtualisatie in DSM (al is het nog een beta versie). Dan zou ik mijn VM's in DSM kunnen draaien.
Ik heb dit net even getest op mijn I7 systeem met DSM 6.13 (voor een DS3617xs met Jun's v1.02a) in een VM via VMWARE player. Dat werkt zo te zien erg goed, ik kan binnen DSM gewoon een Windows 7 VM aanmaken en laten draaien, alles in een browser. Erg fraai en overzichtelijk, moet ik zeggen, al lijken de instelmogelijkheden in eerste instantie wat beperkt tov. bv. VMWARE.
Voordeel van deze opzet is dat Xpenology bare metal draait en ik de mogelijkheid heb toch een paar andere VM's te draaien. Nadeel lijkt me dat de VM's vermoedelijk niet uitwisselbaar zijn met andere virtualisatie software, en dat je eenmaal aangemaakte VM's alleen maar onder DSM kunt draaien.

Zien jullie nog andere voor- of nadelen van deze opzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
ReneK schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 17:58:
Mijn Synology DS212+ begint zo langzamerhand wat krap te worden qua snelheid en opslagruimte, en krijgt vanaf volgend jaar vermoedelijk geen updates meer. Tijd dus voor wat anders, met vooral meer CPU power. De Synology's met een krachtige CPU zijn echter erg prijzig.
Heb al een paar jaar goede ervaringen met XPenology op een paar Kimsufi servers, al zijn die ook beperkt in CPU power. Heb al gemerkt dat XPenology in een VM op mijn I7 PC bloedsnel is, dus ben nu aan het kijken naar een opzet die ergens tussen de DS212+ en een I7 in zit, en dan ook nog eens relatief energiezuinig is.

Een HP Proliant gen8 of gen10 lijkt een goede mogelijkheid, maar ik denk dat een zelfbouw low-cost I3 systeem meer bang-for-the-buck biedt. In eerste instantie met 2x2 TB HD's, daarna met twee extra 4 TB HD's.

Naast XPenology wil ik ook de mogelijkheid hebben nog een paar andere VM's te draaien, waarschijnlijk 2 x Windows 7. Die staan echter geen zwaar werk te verrichten.

Als ik XPenology in een VM draai op eigen hardware (vermoedelijk onder ESXi) heb ik denk ik de keuze om de HD's in een hardware RAID als één grote (en betrouwbare) drive aan te bieden aan XPenology. Het RAID gebeuren gaat dan buiten XPenology om. Het alternatief is om de 4 drives stuk voor stuk door te geven aan XPenology (virtueel of via passthrough), en dan SHR te gebruiken in XPenology. Dat heeft als voordeel dat rebuilden gemakkelijker gaat en tevens kan ik dan maximaal gebruik maken van 2x2 + 2x4 TB hard disks (8 TB beschikbaar tov. 6 TB voor RAID 5). De overige VM's hebben wat mij betreft geen RAID nodig.

SHR gebeurt echter volledig in software, en ik vraag me af wat dat voor invloed heeft op de transfer rates via het netwerk. Kan je onder normale omstandigheden een 1 Gbps verbinding dichttrekken? Ik zie dat een DS1815+ met 8 bays slechts een Atom C2538 processor heeft, en een DS3615xs met 12 bays een Core I3 chip. Mag ik hieruit afleiden dat je met een beetje CPU geen bottleneck hebt mbt. de throughput bij gebruik van SHR?

Een andere opzet is ESXi vergeten en XPenology bare metal draaien. Synology biedt nl. sinds kort ook virtualisatie in DSM (al is het nog een beta versie). Dan zou ik mijn VM's in DSM kunnen draaien.
Ik heb dit net even getest op mijn I7 systeem met DSM 6.13 (voor een DS3617xs met Jun's v1.02a) in een VM via VMWARE player. Dat werkt zo te zien erg goed, ik kan binnen DSM gewoon een Windows 7 VM aanmaken en laten draaien, alles in een browser. Erg fraai en overzichtelijk, moet ik zeggen, al lijken de instelmogelijkheden in eerste instantie wat beperkt tov. bv. VMWARE.
Voordeel van deze opzet is dat Xpenology bare metal draait en ik de mogelijkheid heb toch een paar andere VM's te draaien. Nadeel lijkt me dat de VM's vermoedelijk niet uitwisselbaar zijn met andere virtualisatie software, en dat je eenmaal aangemaakte VM's alleen maar onder DSM kunt draaien.

Zien jullie nog andere voor- of nadelen van deze opzet?
ESXi geeft je de meeste mogelijkheden en performance, maar ik zou geen HW RAID gebruiken.
HW RAID is erg duur (alles wat niet duur is heeft ook geen volledige HW RAID).
Zorg voor een controller (bijv NVMe) waar je vanaf kunt booten en als VM datastore kunt gebruiken en geef de onboard controller (passthrough gaat per controller, niet per schijf, RDM kan wel, maar zou ik niet aanbevelen) door. Met 4 schijven haal ik meer dan 400MB/s, dus gigabit voltrekken is geen probleem, terwijl de CPU load laag is.

[ Voor 81% gewijzigd door |sWORDs| op 04-10-2017 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:14
|sWORDs| schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 19:00:
[...]
Zorg voor een controller (bijv NVMe) waar je vanaf kunt booten en als VM datastore kunt gebruiken en geef de onboard controller (passthrough gaat per controller, niet per schijf, RDM kan wel, maar zou ik niet aanbevelen) door. Met 4 schijven haal ik meer dan 400MB/s, dus gigabit voltrekken is geen probleem, terwijl de CPU load laag is.
Dank. Kan ik met zo'n controller optimaal gebruik maken van de capaciteit bij 'rare' HD combinaties
als 2x2 + 2x4 TB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
ReneK schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 19:14:
[...]

Dank. Kan ik met zo'n controller optimaal gebruik maken van de capaciteit bij 'rare' HD combinaties
als 2x2 + 2x4 TB?
Voor DSM is het business as usual, die ziet gewoon een controller met schijven en alles wat normaal kan (dus ook SMART), kan dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52

xAn52

Whatever...

Zo. Zojuist m'n 5.0 machine eens geüpgrade naar 6.1. In een uur gedaan (i5-3470 + 2*1TB R1 en 6*2TB SHR). Ging wel in 3 stappen: 5.0->5.1->5.2->6.1. Zonder pijn tot nu toe.
Nu Plex, Sonar, SAB, MC en Cloud Sync (waar het allemaal mee begon) eens installeren.
En jahee jahoe jahoo, Dropbox werkt weer. Nog steeds niet op m'n virtuele 5.2, wel op de fysieke 6.1.

[ Voor 16% gewijzigd door xAn52 op 04-10-2017 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
boosterbosch schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 10:40:
[...]

heb je al eens geprobeerd met de 1.02b loader?
Nu met 1.02b aan het proberen. Nog geen issues gehad. Maarja het komt altijd random.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149075

xAn52 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 20:56:
Zo. Zojuist m'n 5.0 machine eens geüpgrade naar 6.1. In een uur gedaan (i5-3470 + 2*1TB R1 en 6*2TB SHR). Ging wel in 3 stappen: 5.0->5.1->5.2->6.1. Zonder pijn tot nu toe.
Nu Plex, Sonar, SAB, MC en Cloud Sync (waar het allemaal mee begon) eens installeren.
En jahee jahoe jahoo, Dropbox werkt weer. Nog steeds niet op m'n virtuele 5.2, wel op de fysieke 6.1.
Goed te horen, wat heb jij met je USB sticky gedaan toen je naar 6.1 ging ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celeris
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-06 13:22
Ik wil DSM draaien in een Virtualbox VM. Echter werken de download links op de website van XPenology voor de VMDK versie niet. Weet iemand waar ik deze wel kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
Xmoo schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:19:
[...]

Nu met 1.02b aan het proberen. Nog geen issues gehad. Maarja het komt altijd random.
hopelijk lost dat je probleem op. Ik heb hier met 1.02b op de laatste versie geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elkristo78
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-06 15:24
Mijn huidige Xpenology server: Nanoboot + DSM versie 5.0
Intel Q8200 + 4x2gb ram

Ik zou willen upgraden naar versie DSM 6.0. Daarvoor zou ik eerst Esxi installeren + "DS3615xs 6.1 Jun's Mod V1.02-alpha" en DSM6.0 installeren. Ik heb het reeds getest via een vm Workstation en de installatie is daar gelukt.

nieuwe situatie:
- usb stick met esxi loader
- SSD 256gb met datastore 1 - 40gb voor DSM6.0
- 3x750gb Volume 1
- 4x4tb Volume2

Enkele vragen:
Esxi mag gestart worden vanaf een usb stick? Dat maakt niets uit voor de performance?
Kun je in esxi harde schijven rechtstreeks koppelen aan een guest OS? Ik denk dat dit in Vm Workstation kan. Is het het mogelijk om een Volume van een DSM5.0 te verplaatsen naar een DSM6.0?
Is dit een goede setup? Zijn er dingen die anders of beter kunnen?
Alvast bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
boosterbosch schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 12:22:
[...]

hopelijk lost dat je probleem op. Ik heb hier met 1.0b op de laatste versie geen enkel probleem.
Voor nu geen issues. Enige verschil nu is dat ik DS Photo niet geinstalleerd heb. Heb gelezen dat php dit probleem wellicht kan veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55347

Elkristo78 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 12:57:
Intel Q8200 + 4x2gb ram

Ik zou willen upgraden naar versie DSM 6.0. Daarvoor zou ik eerst Esxi installeren + "DS3615xs 6.1 Jun's Mod V1.02-alpha" en DSM6.0 installeren. Ik heb het reeds getest via een vm Workstation en de installatie is daar gelukt.

nieuwe situatie:
- 3x750gb Volume 1
- 4x4tb Volume2

Enkele vragen:
Esxi mag gestart worden vanaf een usb stick? Dat maakt niets uit voor de performance?
Kun je in esxi harde schijven rechtstreeks koppelen aan een guest OS? Ik denk dat dit in Vm Workstation kan. Is het het mogelijk om een Volume van een DSM5.0 te verplaatsen naar een DSM6.0?
- ESXi mag van USB geboot worden. Geen performance hit.
- Ik zou geen Volume verplaatsen, maar de content kopiëren eerder. De volumes worden binnen DSM op allerlei manieren bijgehouden.
- Disken die zichtbaar zijn in ESXi kun je ook inderdaad rechtstreeks mappen aan de VM via terminal gebruikmakende van vmkfstools. Werk nu vanaf mijn mobiel en mocht er nog geen link geplaatst zijn vanavond edit ik mijn post wel met wat artikelen erover. Het is heel simpel om te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xAn52

xAn52

Whatever...

Anoniem: 149075 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:33:
[...]
Goed te horen, wat heb jij met je USB sticky gedaan toen je naar 6.1 ging ?
Ik heb 2 sticks gebruikt, kon ik een stap terug was het idee. Gelukkig niet nodig gehad. Nu zit er een 4GB usb2 stick achterin die ik nog had liggen. Met een vaag tooltje de VID en PID opgezocht (windows 10 liet die niet zien) zodat deze ook met 6.1 en loader 1.02b werkt. De 128MB stick met 5.2 heb ik dus nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52

xAn52

Whatever...

Intel Q8200 + 4x2gb ram

knipperdeknip.
Waarom wil je esxi draaien? ga je er extra VM's bij draaien? Anders kan je eerst de hele machine fysiek naar 6.0 tillen met de 1.02b bootloader en als dat werkt aan de slag met esxi.
Test dan meteen of wat je wilt, kan. Maak een extra volume aan op een extra disk op je fysieke machine en houd deze aangekoppeld als je virtueel gaat (rest loskoppelen). Als dat goed gaat kan je de truc nogmaals doen met je andere disken gekoppeld. vergeet niet om goed bij te houden welke disken bij welke sata poort horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149075

xAn52 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 18:05:
[...]

Ik heb 2 sticks gebruikt, kon ik een stap terug was het idee. Gelukkig niet nodig gehad. Nu zit er een 4GB usb2 stick achterin die ik nog had liggen. Met een vaag tooltje de VID en PID opgezocht (windows 10 liet die niet zien) zodat deze ook met 6.1 en loader 1.02b werkt. De 128MB stick met 5.2 heb ik dus nog.
Heb je een serieus probleem als je die niet hebt ? Ik ken wat mensen die gaan updaten en daar tegenaan gaan lopen ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52

xAn52

Whatever...

Anoniem: 149075 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 19:48:
[...]

Heb je een serieus probleem als je die niet hebt ? Ik ken wat mensen die gaan updaten en daar tegenaan gaan lopen ben ik bang.
Ach, bij mij ging het goed en als je alle bestanden bewaard kan je altijd zo weer een disk naar een andere versie imagen. Zolang je de .img bestanden maar bewaard.
Mijn stappen vanaf 5.0 (en 3612xs):
XPEnoboot_DS3615xs_5.1-5022.3.img -> Alle apps weg. Plex opnieuw geinstalleerd op hetzelfde volume waar deze stond: Gewoon werken en ook de config was nog 100%
XPEnoboot_DS3615xs_5.2-5565.2.img -> Plex werkte nog steeds :)
DS3615xs 6.1 Jun's Mod V1.02b.img -> Idem.
De 6.1 gedaan met deze gids.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
een domme vraag misschien, maar eenmaal het systeem geboot is en DSM werkend is, kan je dan de USB stick verwijderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slowmotion
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:54
Ja dat kan, alleen voor de volgende boot heb je hem weer nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iemand Beta 6.2 al geprobeerd toevallig? ;-) Zal zo 's op de xpo forums kijken. Aardig leuke nieuwe functies

Zal vanmiddag 's testen met de OVA en handmatig updaten naar 6.2.. denk dat de test niet echt zal werken ;-) maar wie weet.

Helaas, het werkt in ieder geval niet out-of-the-box met de upgrade. Hij komt naderhand niet meer online. Even verder spitten :)

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 55347 op 07-10-2017 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:10
Hebben er meer mensen last van dat hdd's niet in spindown gaan onder Xpenology? Ik krijg het maar niet voor elkaar...

De schijven hangen een een IBM Serveraid M1115 die geflashed is naar IT mode. Deze is passthrough aan de Xpenology VM.

Ik draai Esxi 6.5 met update 1 en DSM 6.1.3-15152 Update 6.

Ook na het verwijderen van de netwerk kabel spinnen de schijven niet down. Ik heb ook niks in de logs staan bij de storage manager.

Iemand een idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elkristo78
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-06 15:24
Vraagje: Ik heb mijn Xpenology server installeerd in een Esxi server. Nu zou ik mijn 4x4Tb schijven toevoegen aan de Xpenology. Hoe moet ik dat doen? Ik heb ze nu op elke schijf een datastore aangemaakt (4datastores) en deze toegevoegd aan de Xpenology als een Raid5 volume. Na het terug plaatsen van de backup naar het nieuwe 10Tb volume op Xpenology zegt de Esxi server dat mijn datastores vol zijn.
Hoe kan ik die 4 HD's het beste toevoegen in aan Xpenology?
Alvast bedankt.
Intel Q8200 + 4x2gb ram

nieuwe situatie:
- 3x750gb Volume 1
- 4x4tb Volume2

Enkele vragen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
boosterbosch schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 12:22:
[...]

hopelijk lost dat je probleem op. Ik heb hier met 1.02b op de laatste versie geen enkel probleem.
Probleem is sinds vandaag terug. Zou het dan toch door Nakivo back-up komen? :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
Xmoo schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 22:57:
[...]

Probleem is sinds vandaag terug. Zou het dan toch door Nakivo back-up komen? :? :?
Die gebruik ik niet dus dat zou wel eens kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Is een 8 gb usb groot genoeg om synology op te installeren om te booten?

[ Voor 9% gewijzigd door 0xygen500 op 11-10-2017 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

0xygen500 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 09:51:
Zou geen probleem moeten zijn. Leef je dus maar uit.
Elkristo78 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 13:17:
Vraagje: Ik heb mijn Xpenology server installeerd in een Esxi server. Nu zou ik mijn 4x4Tb schijven toevoegen aan de Xpenology. Hoe moet ik dat doen? Ik heb ze nu op elke schijf een datastore aangemaakt (4datastores) en deze toegevoegd aan de Xpenology als een Raid5 volume. Na het terug plaatsen van de backup naar het nieuwe 10Tb volume op Xpenology zegt de Esxi server dat mijn datastores vol zijn.
Hoe kan ik die 4 HD's het beste toevoegen in aan Xpenology?
Alvast bedankt.[...]
Mag ik vragen of er al data op de 4 HDD's staat? Anders zou ik er geen datastores op zetten, maar ze rechtstreeks koppelen aan de synology_vm.

Hier staat een beschrijving hoe dat te kunnen doen:
https://gist.github.com/H...890bebe8f805d337af4b3a064

Het voordeel hiervan is dat als je ooit baremetal wilt gaan de HDD's kant en klaar zijn en je gewoon in 't systeem kan hangen.

Maar allemaal afhankelijk of je dus al data op je schijven hebt staan of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikkeraap
  • Laatst online: 24-06 20:53
Anoniem: 55347 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:35:
[...]

Zou geen probleem moeten zijn. Leef je dus maar uit.

[...]

Mag ik vragen of er al data op de 4 HDD's staat? Anders zou ik er geen datastores op zetten, maar ze rechtstreeks koppelen aan de synology_vm.

Hier staat een beschrijving hoe dat te kunnen doen:
https://gist.github.com/H...890bebe8f805d337af4b3a064

Het voordeel hiervan is dat als je ooit baremetal wilt gaan de HDD's kant en klaar zijn en je gewoon in 't systeem kan hangen.

Maar allemaal afhankelijk of je dus al data op je schijven hebt staan of niet.
Of kun je niet beter de controller doorgeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xmoo
boosterbosch schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 00:47:
[...]

Die gebruik ik niet dus dat zou wel eens kunnen
Ik ga nu maar eens Nakivo binnen een Windows Server 2012 VM runnen en Xpenlogy alleen bestanden en VPN. Kijken of die dan wel normaal blijft doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kikkeraap schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:57:
[...]

Of kun je niet beter de controller doorgeven?
Kan ook natuurlijk, maar ik weet niet welke schijven op welke SATA aansluitingen zitten en of ze op een aparte controller zitten, vandaar mijn voorstel om de disken via terminal server rechtstreeks door te geven. Maar inderdaad, als alle schijven op 1 controller zitten en die wil je allemaal kunnen benaderen via passthrough is dat ook een mogelijkheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
0xygen500 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 09:51:
Met 128MB heb je al voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Ik heb xpenology geinstalleerd, alles ging zeer soepel. Ik heb hiervoor 2 disks gebruikt namelijk de WD RE 2TB. Voor de raid opstelling heb ik raid 1 gekozen, ik heb dus 2 tb beschikbaar.
Tot hier het goede nieuws.

Toen ik een test uitvoerde,kreeg ik een aantal fouten sectoren en werd er verteld dat hij een aantal bad sectoren had gevonden en read error's voor internal disk. Ik vraag me af hoeveel bad sectoren schadelijk zijn. Ik heb deze schijven via marktplaats van iemand overgenomen, misschien niet het slimste wat ik had kunnen doen. Hij zei dat er geen bad sectoren waren, alleen kon hij niet meer een SMART overview laten zien. Achteraf niet zo slim, tijdens het installeren van mijn schijven viel de tray er een keer uit, dus misschien ga ik zelf ook niet vrij uit. :'( :'( . Voor de rest geeft die bij schijf integriteit wel aan dat het systeem: GOED werkt.

Is dit iets waar ik mij zorgen over moet maken of moet ik het aankijken of loopt het wel los? Graag hoor ik van jullie.

[ Voor 84% gewijzigd door 0xygen500 op 12-10-2017 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-06 12:34
Ik ga me toch ook maar eens even melden in dit Topic, want ben langzaam de wanhoop voorbij. Van de week mijn Microserver Gen8 binnengekregen, en aan de slag gegaan met ESXi 6.5.1 en hierop de nieuwste XPEnology 6.1.3 (DS3615xs 6.1 Jun's Mod V1.02). Alles ging voor de wind, netjes volgens de handleiding gedaan en het liep allemaal als een zonnetje. Extra 500Gb disk voor storage toegevoegd, SMB share aangemaakt en voila! Tot dusver niets aan de hand.

Echter kwam een dag later het volgende probleem: 20 films naar de share gekopieerd, Plex erop geinstalleerd allemaal prima. Diezelfde avond nog 5 films toegevoegd, kwamen in Plex naar boven helemaal ok.

Daarna XPEnology netjes een herstart gegeven, en tot mijn verbazing waren ineens de 5 laatst toegevoegde films verdwenen van de storage, de andere 20 stonden er nog. Opnieuw de 5 films toegevoegd. De ochtend erop was ineens de VM gestopt omdat de disk vol zou zitten (ESXi gaf die melding). Ignored, VM opgestart en XPEnology kwam weer netjes op, maar wederom de laatste 5 films die ik had toegevoegd verdwenen.

Het lijkt haast wel dat na de 1e installatie en kopieerslag de toegevoegde storage in een soort van Read-Only mode staat. Alles wat ik daarna toevoeg verdwijnt, al dan niet na een reboot!

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Of heeft er iemand een Link naar een goede installatiehandleiding naar XPEnology waarmee 6.1.3 te draaien is die WEL stabiel werkt onder ESXi 6.5.1? Ben er nu al een aantal dagen mee zoet, en de kinderen willen ook wel een keer een filmpje kijken zonder dat papa hele avonden aan het pogen is om het aan de praat te krijgen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dakillerbean schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 13:22:
Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Of heeft er iemand een Link naar een goede installatiehandleiding naar XPEnology waarmee 6.1.3 te draaien is die WEL stabiel werkt onder ESXi 6.5.1? Ben er nu al een aantal dagen mee zoet, en de kinderen willen ook wel een keer een filmpje kijken zonder dat papa hele avonden aan het pogen is om het aan de praat te krijgen ;-)
Paar vragen voor de zekerheid:
  • In ESXi, heb je daar de OVA uit dit topig voor gebruikt om je Synology VM van te maken?
  • Hoe heb je de schijven aan de Synology uitgedeeld?
  • [list=1]
  • Zijn ze via een passthrough op de controller doorgeleverd?
  • Zijn ze via vmkfstools gekoppeld aan de Synology
  • Of nog andere manieren?
  • [/list]
Lees dit stukje even:
https://cormachogan.com/2...-and-non-persisent-modes/

Mogelijk dat dat iets meer inzicht geeft of duidelijkheid. Hier een voorbeeld van de disk zoals ik er 1tje heb gekoppeld in 1 van mijn ESXi's:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LUhqhqI.png

En stuur gerust een PM als je via die kant verder wilt babbelen, maar kan ook hier, mogelijk dat andere daar ook weer van leren.

En even in 't algemeen, laatst vindbare vmtools voor DSM6.x
ds3615: https://mega.nz/#!K55GECQ...RyPQQb68H0QHZzV7e0qnuaiLI
ds3617: https://mega.nz/#!P1IFVLY...5QGnBRezcxDyk4WbaxTLtRYSU

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 55347 op 14-10-2017 15:55 . Reden: Extra toevoeging over PM + laatst vindbare vmtools ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
Anoniem: 55347 schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 15:45:
[...]

Paar vragen voor de zekerheid:
  • In ESXi, heb je daar de OVA uit dit topig voor gebruikt om je Synology VM van te maken?
  • Hoe heb je de schijven aan de Synology uitgedeeld?
  • [list=1]
  • Zijn ze via een passthrough op de controller doorgeleverd?
  • Zijn ze via vmkfstools gekoppeld aan de Synology
  • Of nog andere manieren?
  • [/list]
Lees dit stukje even:
https://cormachogan.com/2...-and-non-persisent-modes/

Mogelijk dat dat iets meer inzicht geeft of duidelijkheid. Hier een voorbeeld van de disk zoals ik er 1tje heb gekoppeld in 1 van mijn ESXi's:

[afbeelding]

En stuur gerust een PM als je via die kant verder wilt babbelen, maar kan ook hier, mogelijk dat andere daar ook weer van leren.

En even in 't algemeen, laatst vindbare vmtools voor DSM6.x
ds3615: https://mega.nz/#!K55GECQ...RyPQQb68H0QHZzV7e0qnuaiLI
ds3617: https://mega.nz/#!P1IFVLY...5QGnBRezcxDyk4WbaxTLtRYSU
Thanks voor de info! Heb een tijdje geleden een ova gevonden van Jun's bootloader, en deze op mijn werk op een Poweredge die in een hoekje lag geinstalleerd, met DSM 6.1.3 zonder problemen, en heb deze installatie dan ook gebruikt op mijn Gen8. En dat ging in eerste instantie net zo vlotjes.

Ik knoop aan de VM in prinipe gewoon een VMDK van 500Gb, geen passtrough of andere zaken.

Zojuist heb ik de OVA uit dit topic dan toch maar eens even opgevist, en die werd ook votjes in ESXi geimporteerd. Ik zal vanuit daar eens een nieuwe op gaan tuigen, heb de oude VM inmiddels de eeuwige jachtvelden in gestuurd.

Thanks voor de links naar de nieuwste vmtools voor DSM. die ga ik zeker gebruiken!!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dakillerbean schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 18:14:
[...]

Ik knoop aan de VM in prinipe gewoon een VMDK van 500Gb, geen passtrough of andere zaken.
Check voor de zekerheid dus in wat voor modus de disk aangesloten is aan de VM zodat wijzigingen direct weg geschreven worden in de vmdk en dus niet met Delta's werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dakillerbean
Anoniem: 55347 schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 18:58:
[...]

Check voor de zekerheid dus in wat voor modus de disk aangesloten is aan de VM zodat wijzigingen direct weg geschreven worden in de vmdk en dus niet met Delta's werkt.
Disk mode staan bij beide disks op Dependent. Had ze bij de vorige op Independent - Persistent staan volgens een andere handleiding waar ik ook die Jun's mod vandaan had gehaald. Dus ik denk dat ik daar het pijnpunt heb gevonden.

Zojuist de nieuwste 6.1.3 update 7 erop gezet, disk weer opgetuigd, vm-tools erin, plex erop. En nu maar weer eens beginnen met het kopieren van 20 films. Ben benieuwd of ze er dan morgenvroeg nog op staan ;) na de kopieer slag maar eens even een nette shutdown en start, kijken of er nog content in zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
Beste mede tweakers ik heb nog een keer jullie hulp nodig!

Ik blijf toch problemen houden met S.M.A.R.T. in Esxi 6.5 en Xpenology. Ik hoop toch dat het een simpele setting is die ik over het hoofd zie. Ik weet niet meer waar ik moet zoeken....

Mijn schijven hangen via een IBM Serveraid 1115 in passthrough aan Xpenology.
De IBM is geflashed naar IT modes, dus fungeert als HBA.

Om er zeker van te zijn dat het probleem niet in de firmware zit, heb ik de firmware opnieuw geflashed naar de laatste versie (20).

Ik zie de serie nummers en temperaturen van de schijven. Maar zodra ik op de Health button gaat hij even laden en komt met de volgende pop-up: Faild to fetch the S.M.A.R.T. information.

Het zou echt geweldig zijn als iemand hier een oplossing voor weet !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SHIFTER [NL] schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 20:00:
Ik zie de serie nummers en temperaturen van de schijven. Maar zodra ik op de Health button gaat hij even laden en komt met de volgende pop-up: Faild to fetch the S.M.A.R.T. information.
Dit is 1 van de dingen waar ik gestopt ben met uitzoeken. Ik kan het uitlezen zonder problemen vanuit de terminal, maar DSM zelf geeft errors hierop.

Via terminal:
code:
1
2
3
smartctl --scan
smartctl -d sat -t short /dev/sda
smartctl -a -d sat -T permissive /dev/sda

1) Laad de disks zien
2) Start een short scan op de disk, sda/sdb/sdc etc...
3) Print de uiteindelijke results van je disks onscreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52

xAn52

Whatever...

Inmiddels heb ik de "DS3615xs 6.1 Jun's Mod V1.02b" kunnen booten in Hyper-V. Waarschijnlijk bevat deze geen NIC drivers die compatible zijn met Hyper-V, want ik kan het apparaat niet vinden op m'n LAN. Dat wordt fase 2 van het onderzoek.
Hoe heb ik "DS3615xs 6.1 Jun's Mod V1.02b" geboot onder Hyper-V?
- Download het .img bestand
- Gebruik Etcher in Dangerous mode om deze op een HDD weg te schrijven (in mijn geval een oude 16GB Sata SSD uit een oude Thin Client). Een usbstick werkt niet, want die kan je blijkbaar niet offline zetten in Windows Disk management
- Hang deze SSD aan je Windows machine (SATA of SATA/USB converter)
- Open disk management en zet de disk Offline
- Maak een Hyper-V VM aan met als eerste disk de offline disk
- Happy hacking
synology
Op naar Fase 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
Anoniem: 55347 schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 22:15:
[...]

Dit is 1 van de dingen waar ik gestopt ben met uitzoeken. Ik kan het uitlezen zonder problemen vanuit de terminal, maar DSM zelf geeft errors hierop.

Via terminal:
code:
1
2
3
smartctl --scan
smartctl -d sat -t short /dev/sda
smartctl -a -d sat -T permissive /dev/sda

1) Laad de disks zien
2) Start een short scan op de disk, sda/sdb/sdc etc...
3) Print de uiteindelijke results van je disks onscreen
Ik denk dat ik me er maar bij neer moet leggen inderdaad. Smart data met de hand uitlezen is nog wel te doen.

Het is alleen jammer dat ik ook de spindown van de schijven niet voor elkaar krijg. Dat scheelt toch aardig wat geld in het jaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dakillerbean
De OVA uit dit topic en wat aanpassingen aan de disks in de VM hebben “wonderen” verricht... tot dusver staat alles er nog op, Plex draait als een zonnetje en de kids zijn weer blij. Oude Raspberry ingericht als RasPlex want de DLNA van mijn Philips TV is werkelijk bagger... Wat een uitkomst is dat RasPlex zeg... 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
dit weekend ook ontdekt dat als je je USB bootloader stick ontkoppelt je geen DSM updates kan instaleren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xAn52

xAn52

Whatever...

Goed, kleine aanvulling in het Hyper-V verhaal. Je kan ook met Etcher een .vhd flashen met de .img.
Hiervan wil Hyper-V ook booten.
Hoe doe je dit:
Maak in Hyper-V een .vhd(x) aan van de minimale afmetingen
Attach deze met Windows Disk management
Flash de disk met Etcher in Dangerous mode
Detach de disk
Hang hem aan je VM op de eerste IDE port
en booten maar.

Nu ben ik aan het kijken of ik de NICdrivers op de bootdisk kan krijgen. Hier is een enorme handleiding voor. Helaas is mijn NIC zelf niet in de lijst met compatible drivers dus ga ik uitwijken naar de "Legacy Network Adapter" welke een DEC 100mbit schijnt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooLopke
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-06 23:53
Beste,

Ik weet niet of ik hier terecht kan met mijn vraag. Ik heb momenteel Synology onder VMWare ESXi draaien. Onboard RAID controller wordt doorgemapt met VT-d, zodat Synology de disks rechtstreeks kan aanspreken. Versie staat op DSM 6.0.2-8451 Update 9. Ik heb voorlopig niet geupdate, aangezien ik niet weet of het al "safe" is of hij naar 6.0.3-8754 kan updaten.

In ieder geval krijg ik de laatste tijd veel bad sector meldingen binnen synology op disk4 (4x WD Red 4TB) en het RAM geheugen ligt hoger dan normaal. Kan ik best de disk er uithalen en met WD Lifeguard diagonostics laten testen? Op dit moment zegt de S.M.A.R.T test dat de Disk health normaal is, dus ik begrijp het niet goed. Als ik in de logs kijk zie ik wel veel IO errors.

Alvast bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
@cooLopke welke loader gebruik je?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belsj
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:31
Gisteren kreeg ik een bericht van mijn Xpenology (DS3615) dat een van mijn drie harde schijven is gecrashed. Vandaag daarom een nieuwe harde schijf besteld.

Aangezien ik al een tijdje zit te overwegen om over te stappen van DSM 5.2 naar 6 dacht ik dat dit een uitgelezen moment is om te migreren.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
- Eerst DSM6 installeren op een nieuwe USB stick en beginnen met alleen mijn nieuwe harde schijf en daar alles gereed zetten?
- Dan de andere twee schijven erbij insteken?
- Worden deze dan goed herkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooLopke
Goede vraag. Ik heb een VMDK image ontvangen in januari/februari 2017 van Swords en op basis van die image verder gegaan. ik had volgende PAT gebruikt DSM_DS3615xs_8451

Kan ik op één of ander manier achterhalen welke bootloader ik gebruik?

Afhankelijk van de versie van bootloader kan je vermoedelijk al dan niet updaten neem ik aan.

Mvg,

[ Voor 13% gewijzigd door cooLopke op 25-10-2017 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BonJonBovi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik ben van plan xpenology bare metal te draaien op mijn microserver gen 8. Nu is het me niet helemaal duidelijk welke bootloader ik moet gebruiken. Die van ds3515 of ds3517?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

cooLopke schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 08:22:
[...]

Goede vraag. Ik heb een VMDK image ontvangen in januari/februari 2017 van Swords en op basis van die image verder gegaan. ik had volgende PAT gebruikt DSM_DS3615xs_8451

Kan ik op één of ander manier achterhalen welke bootloader ik gebruik?

Afhankelijk van de versie van bootloader kan je vermoedelijk al dan niet updaten neem ik aan.

Mvg,
Als je de console open hebt staan onder ESXi van je Synology en je herstart 'm, dan kun je in de console zien welke versie je gebruikt. Let wel op, dit vliegt meestal in 1 of 2 seconden voorbij, dus zet je record.

Verder is er ook de kans dat je bij je "notes" van je VM kunt zien welke versie gebruikt wordt. Hieronder een voorbeeld van 1 van mijn VM's.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ASynzjv.png
Belsj schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 21:55:
Gisteren kreeg ik een bericht van mijn Xpenology (DS3615) dat een van mijn drie harde schijven is gecrashed. Vandaag daarom een nieuwe harde schijf besteld.

Aangezien ik al een tijdje zit te overwegen om over te stappen van DSM 5.2 naar 6 dacht ik dat dit een uitgelezen moment is om te migreren.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
- Eerst DSM6 installeren op een nieuwe USB stick en beginnen met alleen mijn nieuwe harde schijf en daar alles gereed zetten?
- Dan de andere twee schijven erbij insteken?
- Worden deze dan goed herkend?
Ligt eraan hoe je huidige HDD's zijn aangemaakt in DSM. Als het Raid 5 is, dan moet je je huidige disk vervangen en opnieuw laten opbouwen met die nieuwe disk en dan een upgrade uitvoeren van DSM 5.2 naar DSM 6.1 door een tweede USB stick te gebruiken met DSM 6.1 erop.

Als je ergens anders genoeg ruimte hebt kun je ook eerst de data overzetten en dan schoon beginnen. In alle gevallen kost het overigens veel tijd.

Er zijn een aantal opties dus mogelijk, dus als je iets specifieker bent met je huidige opzet, dan kunnen we een aantal opties benoemen die te bewandelen zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 55347 op 25-10-2017 13:44 . Reden: Extra quote andere gebruiker ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belsj
Ik heb volgens mij ooit gekozen voor SHR en laat daarnaast overnight een gedeelte van de bestanden intern kopieren. Wat ik nu zie is dat mijn grootste schijf bijna vol is.

Ik had een 6, 3 en 1 TB harde schijf. De 3 TB is kapot en mijn 6 zit nu bijna vol. Heb gisteren een 6TB bijgekocht waar ik dan van plan was DSM6 op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-06 18:29
Michiel1231 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 09:26:
Ik ben van plan xpenology bare metal te draaien op mijn microserver gen 8. Nu is het me niet helemaal duidelijk welke bootloader ik moet gebruiken. Die van ds3515 of ds3517?
Ja het word slecht uitgelegd wat de verschillen zijn, het zit hem in de CPU's/cores en de support ervan. ds3617xs is voor Xeon/tot 8 cores. ds3615xs voor 4 cores. Voor de microserver lijkt ds3615xs het beste te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooLopke
Anoniem: 55347 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 13:39:

Als je de console open hebt staan onder ESXi van je Synology en je herstart 'm, dan kun je in de console zien welke versie je gebruikt. Let wel op, dit vliegt meestal in 1 of 2 seconden voorbij, dus zet je record.

Verder is er ook de kans dat je bij je "notes" van je VM kunt zien welke versie gebruikt wordt. Hieronder een voorbeeld van 1 van mijn VM's.

[afbeelding]
Heb de screen recorder er op gezet dat scherm ging inderdaad heel snel weg.

Ik heb de DS3615xs 6.02 VMWare/ESXI with Jun's Mod v1.01. Dus Jun's Mod v1.01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:57
Weet iemand of bijvoorbeeld mount points blijven bestaan met een upgrade van 5.2 naar 6? Anders moet ik me backup mounts met Stack weer gaan aanmaken/nakijken als ik ga upgraden.

Ik mount/link nameijk nu bepaalde shares naar een centrale share en die centrale share die is weer verbonden met Cloud Sync Webdav van Stack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Belsj schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 00:01:
Ik heb volgens mij ooit gekozen voor SHR en laat daarnaast overnight een gedeelte van de bestanden intern kopieren. Wat ik nu zie is dat mijn grootste schijf bijna vol is.

Ik had een 6, 3 en 1 TB harde schijf. De 3 TB is kapot en mijn 6 zit nu bijna vol. Heb gisteren een 6TB bijgekocht waar ik dan van plan was DSM6 op te zetten.
Oh, dus als losse schijven. Je kunt ze dan gewoon als losse schijven weer opbouwen onder de nieuwe DSM 6.1

Dus inderdaad daar de nieuwe 6TB onder hangen, data overzetten en vervolgens de andere 2 disks aan de nieuwe hangen (maar wel eerst even wipen) dan heb je alles 't schoonst overgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belsj
Anoniem: 55347 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:11:
[...]

Oh, dus als losse schijven. Je kunt ze dan gewoon als losse schijven weer opbouwen onder de nieuwe DSM 6.1

Dus inderdaad daar de nieuwe 6TB onder hangen, data overzetten en vervolgens de andere 2 disks aan de nieuwe hangen (maar wel eerst even wipen) dan heb je alles 't schoonst overgezet.
Dank, DSM 5.2 installatie is prima verlopen; alle drie schijven worden herkend en het systeem draait weer... Happy NAS, happy family :)

Gisterenavond geprobeerd DSM 6 te installeren via de tutorials op Xpenology forum. Gedurende het proces krijg ik echter Error 38. Als ik het goed begrijp betekent dit dat mijn harde schijven niet echt herkend worden, hetgeen erop kan duiden dat de juiste drivers niet zijn geinstalleerd. Nu heb ik een Asrock N68-GS4 FX AM3+ moederbord. Hoe kan ik kijken of mijn moederbord compatibel is met DSM6?

[ Voor 7% gewijzigd door Belsj op 28-10-2017 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EelcoB
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-06 23:05
Volgens mij zijn AMD borden nog steeds problematisch met de DSM 6 loader ivm niet aanwezige drivers, ik zit met mijn ASRock AM1B-ITX ook nog steeds op 5.2. Ik zou wel naar 6 willen, maar wil eerst mn data veilig hebben, en met in totaal bijna 12tb is dat niet even te doen sinds Amazon van de unlimited storage is afgestapt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooLopke
Is het verstandig om mijn bootloader te updaten naar jun v1.02a en te upgraden naar DSM 6.1 of zou ik daar mee wachten binnen VMWare. Ik heb ESXi 6.5 draaien + schijven doorgemapt via VT-d.

Ik heb tot nu wel geen sector fouten gekregen. Ik moet wel zeggen dat ik binnen docker een container had die veel CPU nam, die heb ik ondertussen verwijdert, afwachten dus of de melding nog verschijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KJM
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-07-2024

KJM

Ik ben van 5.2 naar 6.1.3 (Bare Bone) gegaan en vorige week Update 1 t/m 8 gedaan.
Draait op een stick met Jun's laatste bootloader voor de DS3617xs.
Updates per stuk verwerken laten, in één maal naar de laatste DSM 6.1.3 gaat niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooLopke
Beste,

Ik heb de OVA v4 van sWorDs gevonden de laatste in dit topic. Kan ik mijn huidige OVA deleten en dan de nieuwe toevoegen en gewoon de correcte controller doorgeven. Gaan de schijven dan updaten naar de nieuwe versie of moet ik dan nog iets doen?

Alvast bedank voor jullie hulp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
cooLopke schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 13:31:
Beste,

Ik heb de OVA v4 van sWorDs gevonden de laatste in dit topic. Kan ik mijn huidige OVA deleten en dan de nieuwe toevoegen en gewoon de correcte controller doorgeven. Gaan de schijven dan updaten naar de nieuwe versie of moet ik dan nog iets doen?

Alvast bedank voor jullie hulp!
Het enige wat kan gebeuren is dat bij de updates (na de initiële installatie) de kernel modules niet gekopieerd worden, maar meestal komt dit bij de minor updates niet voor. Hoe je seriële toegang krijgt staat in de v4 post, je hebt tijdelijk wel een enterprise (trial) license nodig.
|sWORDs| schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 00:02:
[...]

Port map zetten en de kernel modules kopieren werkt meestal.

Zorg dat je seriele toegang hebt en start op.
druk op c
append SataPortMap=8888
esc
boot de standaard optie
sudo cp /lib/modules/update/* /lib/modules
sudo reboot

[ Voor 31% gewijzigd door |sWORDs| op 30-10-2017 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaBla1973
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06 12:46
Ik zit al een tijdje mee te lezen hier en heb besloten om mijn oudste nas te vervangen voor een Xpenology systeem.

De oude nas is een DS410 met DSM 5.2 met 4x4TB in SHR.
Is het mogenlijk om deze met behoud van data om te zetten naar Xpenology?

De nieuwe hardware die ik wil gaan gebruiken is :
-Intel Celeron G3900
-MSI B250M PRO-VD
- 4GB DDR 4

Er zijn 6 Sata poorten beschikbaar en ik wil later uitbreiden met een extra sata controller (PCIe),want als dit goed bevalt, wil ik ook mijn 411+ met 4x4TB(SHR) bij de nieuwe Xpenology toevoegen.
Uiteindelijk wil ik dan met 10x4TB SHR2 gaan draaien en een SSD waar dan een extra volume opkomt voor alle software (nzbget,maria,enz...)

Moet ik eerst een usbstick voor dsm 5.2 maken en dan later updaten naar 6.1.x?

En welke versie past het best bij mijn hardware, de DS3615xs of DS3617xs?

[ Voor 20% gewijzigd door BlaBla1973 op 31-10-2017 10:15 ]

Computer nr 486 denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
BlaBla1973 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 10:00:Moet ik eerst een usbstick voor dsm 5.2 maken en dan later updaten naar 6.1.x?

En welke versie past het best bij mijn hardware, de DS3615xs of DS3617xs?
ja, je kan enkel migraten als zowel je huidige echte synology en de xpenology op dezelfde versie draaien.

Ik zou persoonlijk voor de 3615xs gaan want voor mij lijken er minder problemen met de bootloader voor dit model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-06 10:53

nexhil

BAM!

EelcoB schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 10:51:
Volgens mij zijn AMD borden nog steeds problematisch met de DSM 6 loader ivm niet aanwezige drivers, ik zit met mijn ASRock AM1B-ITX ook nog steeds op 5.2. Ik zou wel naar 6 willen, maar wil eerst mn data veilig hebben, en met in totaal bijna 12tb is dat niet even te doen sinds Amazon van de unlimited storage is afgestapt :(
Ik draai een Ryzen 1200 Baremetal en draai op de laatste update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EelcoB
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-06 23:05
nexhil schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 10:57:
[...]

Ik draai een Ryzen 1200 Baremetal en draai op de laatste update.
CPU is ook niet het grootste probleem, ik meen dat C1E support uitzetten meestal wel voldoende is, het grote probleem is niet ondersteunde SATA/ LAN voor de AMD chipsets.

Ik wil de gok niet wagen dat ik al m'n data kwijtraak bij een migratie.

Ik zou natuurlijk alle drives kunnen loshalen (zijn toch hotswap) en met een nieuwe stick testen of alle hardware ondersteund wordt. Zit ik daarna alleen nog met het probleem, waar laat ik m'n data...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsje993
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08-01 10:47
Hi iedereen,

Mijn video's in photostation worden niet geconverteerd (indexeren). Ik krijg de logmelding:
"System failed to convert video xxx to mpeg4".

Nu las ik op het Xpenology forum dat je een S/N moet toevoegen wil je dit laten werken.
Iemand enig idee of het mogelijk is om dit aan te passen als je al een bestaande installatie hebt?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbosma
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23-06 20:45
larsje993 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 15:53:
Hi iedereen,

Mijn video's in photostation worden niet geconverteerd (indexeren). Ik krijg de logmelding:

Nu las ik op het Xpenology forum dat je een S/N moet toevoegen wil je dit laten werken.
Iemand enig idee of het mogelijk is om dit aan te passen als je al een bestaande installatie hebt?

Thanks!
Er staat een config bestand op je usb stick waar onder andere het serienummer in staat.
Op internet is een excel bestandje te vinden welke serienummers genereert en hierbij de bijpassende mac-adressen voor je maakt, deze kan je hierna in het config bestand zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
larsje993 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 15:53:
Hi iedereen,

Thanks!
https://xpenology.com/for...sm-52-to-61x-juns-loader/

Hier staat precies wat je zoek, als je even zoekt ;)

Hier mijn N40L gisteren omgezet naar een 3617x versie
Afbeeldingslocatie: https://vgy.me/tFGn2O.png

[ Voor 7% gewijzigd door FreshMaker op 02-11-2017 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaBla1973
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06 12:46
|sWORDs| schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 00:02:
[...]

Port map zetten en de kernel modules kopieren werkt meestal.

Zorg dat je seriele toegang hebt en start op.
druk op c
append SataPortMap=8888
esc
boot de standaard optie
sudo cp /lib/modules/update/* /lib/modules
sudo reboot
Heb nu pas een baremetal build gemaakt (DS3615xs) met DSM 6.1.x (laatste update) met jun's 1.02b loader.
Daar zit nu 6x4TB in die via het MB zijn aangesloten.

Ik heb een extra raid controller toegevoegd en mijn SataPortMap=68 gezet (6 MB en 8 Raid) via dat menu, maar in de DSM software wordt de raid controller niet gevonden. Moet ik dan ook nog die modules update kopieren om het werkend te krijgen?

De controller is Areca ARC-1220ML en het MB is een MSI B250M PRO-VD.
Wat ook wel raar is,is dat er in DSM 13 Sata poorten beschikbaar zijn zonder de raid controller.

[ Voor 9% gewijzigd door BlaBla1973 op 05-11-2017 11:57 . Reden: typo ]

Computer nr 486 denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsje993
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08-01 10:47
FreshMaker schreef op donderdag 2 november 2017 @ 23:46:
[...]

https://xpenology.com/for...sm-52-to-61x-juns-loader/

Hier staat precies wat je zoek, als je even zoekt ;)

Hier mijn N40L gisteren omgezet naar een 3617x versie
[afbeelding]
Thanks! Hier staat inderdaad precies in wat ik zoek! Super!! Heb jij hem om kunnen zetten zonder data verlies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.I.N.G
  • Laatst online: 26-06 20:21
KJM schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 20:10:
Ik ben van 5.2 naar 6.1.3 (Bare Bone) gegaan en vorige week Update 1 t/m 8 gedaan.
Draait op een stick met Jun's laatste bootloader voor de DS3617xs.
Updates per stuk verwerken laten, in één maal naar de laatste DSM 6.1.3 gaat niet goed.
Bedankt voor de tip.

Ik ben vandaag ook zonder problemen van 5.2 naar 6.1.3 gegaan en daarna update 1 t/m 8 één voor één geinstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
BlaBla1973 schreef op zondag 5 november 2017 @ 11:52:
[...]

Heb nu pas een baremetal build gemaakt (DS3615xs) met DSM 6.1.x (laatste update) met jun's 1.02b loader.
Daar zit nu 6x4TB in die via het MB zijn aangesloten.

Ik heb een extra raid controller toegevoegd en mijn SataPortMap=68 gezet (6 MB en 8 Raid) via dat menu, maar in de DSM software wordt de raid controller niet gevonden. Moet ik dan ook nog die modules update kopieren om het werkend te krijgen?

De controller is Areca ARC-1220ML en het MB is een MSI B250M PRO-VD.
Wat ook wel raar is,is dat er in DSM 13 Sata poorten beschikbaar zijn zonder de raid controller.
https://xpenology.com/for...for-jun-102b3615xsdsm613/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camiel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:05
Nadat Domoticx regelmatig crasht wilde ik deze updaten. Blijkt dat dat niet kan onder DSM5.2. Dus op zoek naar de how to voor een upgrade. Alles gedaan, boot ook goed maar daarna is mijn "DSM" nergens te vinden. Helaas lijkt er dus iets niet te werken. Ook met verwijderde losse sata controller geen mogelijkheid te upgraden.

Ik draai al lange tijd super stabiel op een AMD AM1H ITX bordje. Helaas wordt er kennlijk iets niet helemaal lekker ondersteund en ik weet even niet wat ik er nu nog aan kan doen. Hij start door zonder foutmeldingen maar ik kan met de Synology Assistent mijn machine niet vinden. Dus ik heb nog maar even geduld en hoop dat Jun met een update komt die wat breder werkt op AMD borden, of hier moet iemand nog een idee hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Camiel op 06-11-2017 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.I.N.G
  • Laatst online: 26-06 20:21
Camiel schreef op maandag 6 november 2017 @ 21:16:
Nadat Domoticx regelmatig crasht wilde ik deze updaten. Blijkt dat dat niet kan onder DSM5.2. Dus op zoek naar de how to voor een upgrade. Alles gedaan, boot ook goed maar daarna is mijn "DSM" nergens te vinden. Helaas lijkt er dus iets niet te werken. Ook met verwijderde losse sata controller geen mogelijkheid te upgraden.

Ik draai al lange tijd super stabiel op een AMD AM1H ITX bordje. Helaas wordt er kennlijk iets niet helemaal lekker ondersteund en ik weet even niet wat ik er nu nog aan kan doen. Hij start door zonder foutmeldingen maar ik kan met de Synology Assistent mijn machine niet vinden. Dus ik heb nog maar even geduld en hoop dat Jun met een update komt die wat breder werkt op AMD borden, of hier moet iemand nog een idee hebben.
Ik weet niet welke processor op jou bordje zit maar op het forum van Xpenolgy heeft iemand met hetzelfde moederbord het wel werkend gekregen.

https://xpenology.com/for...findComment&comment=74767

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camiel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:05
D.I.N.G schreef op maandag 6 november 2017 @ 23:43:
[...]

Ik weet niet welke processor op jou bordje zit maar op het forum van Xpenolgy heeft iemand met hetzelfde moederbord het wel werkend gekregen.

https://xpenology.com/for...findComment&comment=74767
Had ik gezien, maar dat is versie 6.0.2 en dat is me het dan net niet waard, dus ik heb nog even geduld, komt vast ook een workaround voor 6.0.3+

Ligt aan de loader waarschijnlijk. Hou het weer in de gaten. Verder blijft het fantastisch werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
Camiel schreef op maandag 6 november 2017 @ 23:53:
[...]

Had ik gezien, maar dat is versie 6.0.2 en dat is me het dan net niet waard, dus ik heb nog even geduld, komt vast ook een workaround voor 6.0.3+

Ligt aan de loader waarschijnlijk. Hou het weer in de gaten. Verder blijft het fantastisch werken :)
Probeer de 8168 versie van extra.lzma eens: https://xpenology.com/for...findComment&comment=77187

[ Voor 4% gewijzigd door |sWORDs| op 07-11-2017 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
Even een kort vraagje, die wellicht zo door jullie beantwoord is... Ik draai nu een paar weken het XPEnology OVA uit dit topic, welke veel beter draait dan zelf gevonden images/ova's ergens anders vandaan. Minor updates werkten tot nu toe prima, even vantevoren een snapshot voor de zekerheid maar werkt feilloos.

Nu zag ik vandaag weer een nieuwe update voorbij komen, maar dit is er een van 6.1.3 naar 6.1.4, dus geen minor. Je raadt het al, update geinstalleerd en vervolgens start de VM op maar is XPEnology niet meer te pingen, en lijkt de update toch niet helemaal goed te zijn gegaan.

Iemand een soortgelijke ervaring, en wellicht een oplossing om deze versie aan de praat te krijgen binnen XPEnology?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
Dakillerbean schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 13:32:
Even een kort vraagje, die wellicht zo door jullie beantwoord is... Ik draai nu een paar weken het XPEnology OVA uit dit topic, welke veel beter draait dan zelf gevonden images/ova's ergens anders vandaan. Minor updates werkten tot nu toe prima, even vantevoren een snapshot voor de zekerheid maar werkt feilloos.

Nu zag ik vandaag weer een nieuwe update voorbij komen, maar dit is er een van 6.1.3 naar 6.1.4, dus geen minor. Je raadt het al, update geinstalleerd en vervolgens start de VM op maar is XPEnology niet meer te pingen, en lijkt de update toch niet helemaal goed te zijn gegaan.

Iemand een soortgelijke ervaring, en wellicht een oplossing om deze versie aan de praat te krijgen binnen XPEnology?
Kernel modules kopieren is het minste wat er moet gebeuren. Verder weet ik niet of 6.1.4 werkt met de boot loader. Edit: Zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
|sWORDs| schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 14:00:
[...]

Kernel modules kopieren is het minste wat er moet gebeuren. Verder weet ik niet of 6.1.4 werkt met de boot loader. Edit: Zou moeten werken.
Ok helder, maar als ik in dit topic zoek op kernel modules dan kom ik nog niet veel verder. dien je dit te doen in het startup/boot scherm van de VM zelf, die na krap 2 seconden al is verdwenen na het starten van de VM? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:41
Dakillerbean schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 14:16:
[...]

Ok helder, maar als ik in dit topic zoek op kernel modules dan kom ik nog niet veel verder. dien je dit te doen in het startup/boot scherm van de VM zelf, die na krap 2 seconden al is verdwenen na het starten van de VM? ;)
Deze reactie: |sWORDs| in "Het Grote XPenology Topic"
Pagina: 1 ... 19 ... 33 Laatste