ReneK schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 17:58:
Mijn Synology DS212+ begint zo langzamerhand wat krap te worden qua snelheid en opslagruimte, en krijgt vanaf volgend jaar vermoedelijk geen updates meer. Tijd dus voor wat anders, met vooral meer CPU power. De Synology's met een krachtige CPU zijn echter erg prijzig.
Heb al een paar jaar goede ervaringen met XPenology op een paar Kimsufi servers, al zijn die ook beperkt in CPU power. Heb al gemerkt dat XPenology in een VM op mijn I7 PC bloedsnel is, dus ben nu aan het kijken naar een opzet die ergens tussen de DS212+ en een I7 in zit, en dan ook nog eens relatief energiezuinig is.
Een HP Proliant gen8 of gen10 lijkt een goede mogelijkheid, maar ik denk dat een zelfbouw low-cost I3 systeem meer bang-for-the-buck biedt. In eerste instantie met 2x2 TB HD's, daarna met twee extra 4 TB HD's.
Naast XPenology wil ik ook de mogelijkheid hebben nog een paar andere VM's te draaien, waarschijnlijk 2 x Windows 7. Die staan echter geen zwaar werk te verrichten.
Als ik XPenology in een VM draai op eigen hardware (vermoedelijk onder ESXi) heb ik denk ik de keuze om de HD's in een hardware RAID als één grote (en betrouwbare) drive aan te bieden aan XPenology. Het RAID gebeuren gaat dan buiten XPenology om. Het alternatief is om de 4 drives stuk voor stuk door te geven aan XPenology (virtueel of via passthrough), en dan SHR te gebruiken in XPenology. Dat heeft als voordeel dat rebuilden gemakkelijker gaat en tevens kan ik dan maximaal gebruik maken van 2x2 + 2x4 TB hard disks (8 TB beschikbaar tov. 6 TB voor RAID 5). De overige VM's hebben wat mij betreft geen RAID nodig.
SHR gebeurt echter volledig in software, en ik vraag me af wat dat voor invloed heeft op de transfer rates via het netwerk. Kan je onder normale omstandigheden een 1 Gbps verbinding dichttrekken? Ik zie dat een DS1815+ met 8 bays slechts een Atom C2538 processor heeft, en een DS3615xs met 12 bays een Core I3 chip. Mag ik hieruit afleiden dat je met een beetje CPU geen bottleneck hebt mbt. de throughput bij gebruik van SHR?
Een andere opzet is ESXi vergeten en XPenology bare metal draaien. Synology biedt nl. sinds kort ook virtualisatie in DSM (al is het nog een beta versie). Dan zou ik mijn VM's in DSM kunnen draaien.
Ik heb dit net even getest op mijn I7 systeem met DSM 6.13 (voor een DS3617xs met Jun's v1.02a) in een VM via VMWARE player. Dat werkt zo te zien erg goed, ik kan binnen DSM gewoon een Windows 7 VM aanmaken en laten draaien, alles in een browser. Erg fraai en overzichtelijk, moet ik zeggen, al lijken de instelmogelijkheden in eerste instantie wat beperkt tov. bv. VMWARE.
Voordeel van deze opzet is dat Xpenology bare metal draait en ik de mogelijkheid heb toch een paar andere VM's te draaien. Nadeel lijkt me dat de VM's vermoedelijk niet uitwisselbaar zijn met andere virtualisatie software, en dat je eenmaal aangemaakte VM's alleen maar onder DSM kunt draaien.
Zien jullie nog andere voor- of nadelen van deze opzet?