Het Grote XPenology Topic

Pagina: 1 ... 18 ... 33 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik hoor iedereen over ESXI.
Ik heb xpenology geinstalleerd op proxmox 5.0 en dat loopt tot nu toe als een zonnetje.
DSM 6.1.3-15152 Update 1
DS3617xs 6.1 Jun's Mod V1.02b

1x sata schijf van 50mb en daarop staat de bootloader.
Dan voeg je een 2e schijf toe en daarom instaleer je dam DSM via de wizard.

Ik krijg alleen de open_vm tools nog niet werkend.

[ Voor 8% gewijzigd door nike op 20-07-2017 23:07 ]

-edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leandres
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-10 15:43

leandres

ook nog?

Wanneer je DSM niet binnen een VM op ESXi hebt draaien zijn de open-vm-tools niet nodig.

1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-10 12:28
Hier draait hij ook perfect, alhoewel ik nog gebruik maak van de 1.02 alpha versie in ova variant die hier op het forum staat. Dat is een kant en klaar oplossing.
Hier ook gewoon de laatste versie van DSM geupdate.

Hier gewoon gebruik gemaakt van ESXI.
Perfect naast een ubuntu server installatie.

Ik heb zelf een G4560 cpu met 8gb ram in servertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:05

HaTe

haat niet

Ik had bedacht om het OS op een kleine SSD (32GB) te zetten, maar dat werkt bij DSM anders blijkbaar, omdat het op elke HDD geinstalleerd wordt.

Wat is de beste manier om deze SSD nu in te zetten? Ik heb twee 3TB WD Red disks in gebruik in een HP Microserver Gen8
1. Als installatiemedium voor alle apps
2. Als read cache
3. Verkopen

Ik merk dat beide HDD's nooit in spindown gaan, wat ik wel graag zou willen. Kan ik dit misschien oplossen door de apps op de SSD te zetten? edit: Nee, dat lijkt niet te kunnen vanwege bepaalde packages die ik gebruik..

Is het ook mogelijk om een kleine partitie als read cache te gebruiken en de rest als opslag van apps? Ik heb hem nu als test even als read cache, van 20GB, maar ik kan er geen volume meer op maken..

edit
Als ik de SSD cache advisor doe, dan adviseert mij deze een cache van 3.5TB te maken..

[ Voor 44% gewijzigd door HaTe op 23-07-2017 23:24 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotLikeTheOther
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-08 22:24

NotLikeTheOther

Probeer het en je weet het...

Heeft iemand ondertussen update 4 (DSM 5.2 - 5967) geïnstalleerd? Is het zoals de vorige update dat je lekker even een reload doet en meer niet?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-10 07:39
Updaten naar 6.3 is niet handig he?

Jammer trouwens dat Synology het onbruikbaar heeft gemaakt om quickconnect te gebruiken bij dsm 6.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetorian
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-10 22:23
Hoe update je naar de laatste DSM versie, gewoon in DSM zelf? Of is dat niet aan te raden (DSM 6.1.3-15152 Update 1), ik draai dus al op DSM 6.1.3-15152.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-10 08:05
Praetorian schreef op maandag 24 juli 2017 @ 00:39:
Hoe update je naar de laatste DSM versie, gewoon in DSM zelf? Of is dat niet aan te raden (DSM 6.1.3-15152 Update 1), ik draai dus al op DSM 6.1.3-15152.
Ik heb zojuist een update uitgevoerd vanaf DSM 6.1.2 naar 6.1.3.
Na een reboot was er geen netwerk, maar dit werd simpel opgelost door de modules weer goed te zetten:
code:
1
2
sudo cp /lib/modules/update/* /lib/modules
sudo reboot

EDIT:
Zojuist DSM 6.1.3-15152 Update 1 geïnstalleerd en dit ging probleemloos :)

[ Voor 7% gewijzigd door Chrisiesmit93 op 24-07-2017 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:40
Chrisiesmit93 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:28:
[...]

Na een reboot was er geen netwerk, maar dit werd simpel opgelost door de modules weer goed te zetten:
code:
1
2
sudo reboot

EDIT:
Misschien een stomme vraag maar hoe doe ik dat in een VM (ESXi) xpenology installatie?
Had hem per ongeluk geupdate maar ik kom er niet meer in :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetorian
Chrisiesmit93 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:28:
[...]

code:
1
2
sudo reboot

EDIT:
Ok fijn om te weten, ga ik naar update 1 (blijft toch spannend)

Hoe heb je trouwens die CLI commando's uit kunnen voeren? Ik kan op ESXi geen letter aan commando invoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
ComTech schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:48:
[...]

Misschien een stomme vraag maar hoe doe ik dat in een VM (ESXi) xpenology installatie?
Had hem per ongeluk geupdate maar ik kom er niet meer in :-(
Praetorian schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:49:
[...]

Ok fijn om te weten, ga ik naar update 1 (blijft toch spannend)

Hoe heb je trouwens die CLI commando's uit kunnen voeren? Ik kan op ESXi geen letter aan commando invoeren?
Tijdens het aanmaken / importeren van |sWORDs| zijn OVA, wordt er een seriële verbinding gecreeërd. Vervolgens kan je met telnet de commando's uitvoeren.

Korte samenvatting uit |sWORDs| zijn bericht:
|sWORDs| schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 10:35:
• Na het importeren vanuit sommige management interfaces (o.a. vCenter) staat de serialport niet goed, deze kun je dan met de hand even goed zetten:
  • Type - Use network
  • Direction - Server
  • Port URI: telnet://:1024
[afbeelding]
• Als je remote bij de serial port wilt kunnen moet je op de ESXi host via SSH de firewall aanpassen:
code:
1
esxcli network firewall ruleset set -e true -r remoteSerialPort

Hierna kun je telnetten naar je ESXi host op poort 1024 als de VM powered on is.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
$ telnet esxi2 1024
Trying 10.0.255.2...
Connected to esxi2.
Escape character is '^]'.

Mounting /dev/md0 /tmpRoot
------------upgrade
Begin upgrade procedure
No upgrade file exists
End upgrade procedure
============upgrade
Wait 2 seconds for synology manufactory device
Thr May 11 07:44:32 UTC 2017
/dev/md0 /tmpRoot ext4 rw,relatime,journal_checksum,data=ordered 0 0
none /sys/kernel/debug debugfs rw,relatime 0 0
sys /sys sysfs rw,relatime 0 0
none /dev devtmpfs rw,relatime,size=2021532k,nr_inodes=505383,mode=755 0 0
proc /proc proc rw,relatime 0 0
linuxrc.syno executed successfully.
Post init

==================== start udevd ====================
[    9.484187] BTRFS: has skinny extents

synology login:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Chrisiesmit93 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:57:
[...]

[...]

Tijdens het aanmaken / importeren van |sWORDs| zijn OVA, wordt er een seriële verbinding gecreeërd. Vervolgens kan je met telnet de commando's uitvoeren.
Aha nu kan ik weer iets verder bedankt.
Probleem is dat ik elke keer connection refused krijg als ik een telnet verbinding probeer te maken :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
Heb je wel de firewall van ESXi aangepast met het volgende commando?
code:
1
esxcli network firewall ruleset set -e true -r remoteSerialPort

Verder moet je het IP adres van ESXi zelf gebruiken voor telnet (samen met poort 1024 zoals gedefinieerd in de VM setting), niet het IP adres van de VM ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Ik heb de firewall van ESXi aangepast inderdaad zoals beschreven en ik gebuik het ip adres van de ESXi host met poort 1024 maar hij blijft connection refused aangeven.

EDIT2 : Probleem is dus de free license van esxi dit niet ondersteund.

[ Voor 86% gewijzigd door ComTech op 24-07-2017 13:47 . Reden: oplossing toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 22:30
Sinds een tijdje ben ik bezig met een xpenology setup met DSM6. Alles draait goed en lijkt correct te werken. Eergister heb ik poort 5000 opengezet en nu kan ik via mobiel de NAS benaderen via mijn publieke ipadres (dus niet op hetzelfde netwerk). Via de laptop werkt dit echter niet; ik krijg de "this page cannot be displayed" pagina. Ook kan ik het ipadres niet pingen. Heeft iemand een idee waarom het via een mobiel netwerk wel lukt en via de laptop niet?

Edit: via hotspot en daarna via de laptop werkt het wel; het lijkt dus aan het netwerk te liggen waar ik op zit. Ik ga wat andere netwerken proberen.

[ Voor 14% gewijzigd door luuksnijmegen op 24-07-2017 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

luuksnijmegen schreef op maandag 24 juli 2017 @ 16:45:
Sinds een tijdje ben ik bezig met een xpenology setup met DSM6. Alles draait goed en lijkt correct te werken. Eergister heb ik poort 5000 opengezet en nu kan ik via mobiel de NAS benaderen via mijn publieke ipadres (dus niet op hetzelfde netwerk). Via de laptop werkt dit echter niet; ik krijg de "this page cannot be displayed" pagina. Ook kan ik het ipadres niet pingen. Heeft iemand een idee waarom het via een mobiel netwerk wel lukt en via de laptop niet?

Edit: via hotspot en daarna via de laptop werkt het wel; het lijkt dus aan het netwerk te liggen waar ik op zit. Ik ga wat andere netwerken proberen.
Waarschijnlijk verbind je laptop met een netwerk die poort 5000 blokkeert.
edit: Oh net te laat, je had het zelf al ondervonden

[ Voor 3% gewijzigd door HaTe op 24-07-2017 16:49 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 22:30
HaTe schreef op maandag 24 juli 2017 @ 16:49:
[...]

Waarschijnlijk verbind je laptop met een netwerk die poort 5000 blokkeert.
edit: Oh net te laat, je had het zelf al ondervonden
Bedankt voor de reactie. Dat denk ik ook inderdaad, daarom probeer ik even wat andere netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetorian
Hoeveel geheugen hebben jullie toegewezen aan jullie XPEnology VM?

Ik heb 4 gig toegewezen in ESXi 6.5, maar het valt mij op dat na een aantal dagen alles in gebruik is:

ESX rapporteert:
Consumed host memory 4.02 GB
Active guest memory 368 MB

In DSM heb ik een verbruik van 800 MB

Er klopt dus niet veel van de getallen, maar ik heb geen idee of ik nu moet gaan uitbreiden of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-10 13:20

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
Praetorian schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 22:44:
Hoeveel geheugen hebben jullie toegewezen aan jullie XPEnology VM?

Ik heb 4 gig toegewezen in ESXi 6.5, maar het valt mij op dat na een aantal dagen alles in gebruik is:

ESX rapporteert:
Consumed host memory 4.02 GB
Active guest memory 368 MB

In DSM heb ik een verbruik van 800 MB

Er klopt dus niet veel van de getallen, maar ik heb geen idee of ik nu moet gaan uitbreiden of niet?
Heb je reserve all memory (verplicht bij passthrough) aan staan? Zo niet, toon de esxtop memory details eens.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
Misschien domme vraag maar is er een manier om quickconnect wel aan de praat te krijgen binnen dsm 6.2?

Andere manieren lijken me niet te lukken.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
rhos schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 11:29:
Misschien domme vraag maar is er een manier om quickconnect wel aan de praat te krijgen binnen dsm 6.2?

Paar posts terug al geplaatst, even teruglezen.
Samenvatting: Kan niet.

Je moet namelijk een geldig serienummer met een bijbehorend MAC adres. Alle generators daarvoor werken niet meer.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsje993
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08-01 10:47
rhos schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 11:29:

Dit kan inderdaad niet, wat ik heb gedaan is een ddns opgezet en hiermee kan ik inloggen op de app's (ds file, ds get, etc) maar ook Cloud station server werkt hiermee.

Goodluck!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
larsje993 schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 12:57:
[...]

Dit kan inderdaad niet, wat ik heb gedaan is een ddns opgezet en hiermee kan ik inloggen op de app's (ds file, ds get, etc) maar ook Cloud station server werkt hiermee.

Goodluck!
Wat nu als je een overleden NAS neemt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
rhos schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 13:01:
[...]

Wat nu als je een overleden NAS neemt?
Dan moet het wel hetzelfde model zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsje993
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08-01 10:47
DDNS werk voor mij prima.
Het enige wat niet werkt is pushservice.
Maar dit heb ik opgelost door een sms dienst in te schakelen en mij push berichten te sturen via Pushover. (eenmalig €5,49 voor de Pushover iOS app). Zie deze link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
larsje993 schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 14:34:
DDNS werk voor mij prima.
Het enige wat niet werkt is pushservice.
Maar dit heb ik opgelost door een sms dienst in te schakelen en mij push berichten te sturen via Pushover. (eenmalig €5,49 voor de Pushover iOS app). Zie deze link.
Ik kan best een aantal zaken maar krijg gewoon op mijn fritzbox niks goed ingesteld. En ddns lukt me ook niet. Snap het helemaal niet. Iemand een handige handleiding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
rhos schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 19:44:
[...]

Ik kan best een aantal zaken maar krijg gewoon op mijn fritzbox niks goed ingesteld. En ddns lukt me ook niet. Snap het helemaal niet. Iemand een handige handleiding?
Hoe fritzbox?

Forward TCP5001 > ja HTTPS DSM, niet HTTP vanwege inloggegevens > naar IP adres Synology 5001

Ga op de Synology naar Configuratiescherm > Externe toegang > DDNS en zoek / klik daar de gegevens bij elkaar en je bent klaar? De synology detecteert zelf het externe IP adres. (en zo niet, vul je zelf in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
DDNS van Synology zelf gaat je ook echt niet lukken zonder geldig serienummer & MAC adres. Wel een alternatieve DDNS dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetorian
|sWORDs| schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 00:31:
[...]

Heb je reserve all memory (verplicht bij passthrough) aan staan? Zo niet, toon de esxtop memory details eens.
Ik heb reserve all memory aan staan inderdaad, inmiddels had ik hem al gereboot om het weer normaal te krijgen in de de memory getallen. Als het weer gebeurd post ik een esxtop memory.

Edit:
Bij nader inzien gebeurd het al vrij snel na de reboot dat de 'Active guest memory' helemaal inzakt, maar dat is normaal heb ik net gelezen. De consumed host memory blijft tot nu toe wel accuraat in vergelijking tot wat ik in DSM zie.

[ Voor 23% gewijzigd door Praetorian op 29-07-2017 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
Praetorian schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 23:41:
[...]

Ik heb reserve all memory aan staan inderdaad, inmiddels had ik hem al gereboot om het weer normaal te krijgen in de de memory getallen. Als het weer gebeurd post ik een esxtop memory.

Edit:
Bij nader inzien gebeurd het al vrij snel na de reboot dat de 'Active guest memory' helemaal inzakt, maar dat is normaal heb ik net gelezen. De consumed host memory blijft tot nu toe wel accuraat in vergelijking tot wat ik in DSM zie.
Dat is allemaal volstrekt normaal. Bij standaard verbruik is 2GB trouwens echt voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetorian
|sWORDs| schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 23:51:
[...]

Dat is allemaal volstrekt normaal. Bij standaard verbruik is 2GB trouwens echt voldoende.
Hij staat net aan bij mij en de consumed host memory staat nu al op bijna 2GB. Dat komt ook wel overeen met wat ik in DSM zie, daar staat naast het 'used' geheugen (op dit moment 570MB) ook een stuk 'cached' bij van 1G, dus DSM meldt bij 14% util op 4GB, een vrij geheugen van 2.3G.

Als ik 4 minus 2.3 doe, kom ik uit op 1.7G in gebruik, nu meldt ESXi mij een consumed host memory van 1.91G (close enough?)

Dus het komt omdat DSM zoveel cached denk ik?

Overigens gebruik ik hem niet bepaald standaard met Docker er op. En ja de containers hebben een memory limit. :P (Daar komt dat cached geheugen misschien wel vandaan in DSM, 2 containers met een 512MB limit elk.
Net allebei de containers uitgezet, er blijft 1G aan geheugen in DSM gecached.
)

[ Voor 18% gewijzigd door Praetorian op 30-07-2017 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
Praetorian schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 23:56:
[...]

Hij staat net aan bij mij en de consumed host memory staat nu al op bijna 2GB. Dat komt ook wel overeen met wat ik in DSM zie, daar staat naast het 'used' geheugen (op dit moment 570MB) ook een stuk 'cached' bij van 1G, dus DSM meldt bij 14% util op 4GB, een vrij geheugen van 2.3G.

Als ik 4 minus 2.3 doe, kom ik uit op 1.7G in gebruik, nu meldt ESXi mij een consumed host memory van 1.91G (close enough?)

Dus het komt omdat DSM zoveel cached denk ik?

Overigens gebruik ik hem niet bepaald standaard met Docker er op. En ja de containers hebben een memory limit. :P (Daar komt dat cached geheugen misschien wel vandaan in DSM, 2 containers met een 512MB limit elk.
Net allebei de containers uitgezet, er blijft 1G aan geheugen in DSM gecached.
)
Het is niet zo recht toe recht aan. Ik zit nu even met de kids, maar ik wil later wel even met een voorbeeld laten zien wat er gebeurd.

In het kort, devices (vga, etc) gebruiken geheugen, de hypervisor kan swap, dedupe of compressie gebruiken, daarnaast zit je met reservaties, besturingsystemen en apps gebruiken wat er beschikbaar is (en dat hoeft niet altijd nut te hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
XPenology is echt supervet! Nogmaals complimenten aan |sWORDs|. Ik gebruik hem nu veel in aan datacenter-VM als back-up locatie en upload-locatie van mijn back-ups naar cloud-diensten. De storage staat op 2x4TB hardware raid, maar wordt geleverd in 1TB vmdk's JBOD aan XPenology.

Ik heb een Dell T330 ESXi server met nog 6 harde schijven erin en zou daar graag passthrough naar een XPenology VM mee doen voor thuis. Dat lijkt helaas nog niet te werken alleen. Er worden geen schijven herkend.

Even nakijken wat een oplossing daarvoor zou zijn. In FreeNAS ging het wel goed, al was dat ook even lastig.

[ Voor 19% gewijzigd door chronoz op 18-08-2017 05:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Iemand 6.1.3 15152 update 3 al geïnstalleerd?
Na de ellende van de vorige keer durf ik niet zomaar te updaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Ja, ging zonder problemen.
Gebeurt het vaak dat het mis gaat dan? Tot nu toe heb ik alle updates gewoon geïnstalleerd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:54
Ik draai al sinds de installatie op DSM 6.0.2-8451 Update 9 icm Jun Bootloader. Kan ik zonder problemen upgraden naar: 6.1.3-15152-3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-09 13:51
weet er iemand hier uit ervaring wat de meest recente versie van DSM is dat je baremetal kan draaien op een HP gen8 microserver en welke versie van Jun's loader ik dan nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herax10NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:09
Robbie T schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:01:
Ik draai al sinds de installatie op DSM 6.0.2-8451 Update 9 icm Jun Bootloader. Kan ik zonder problemen upgraden naar: 6.1.3-15152-3?
Ik draai 6.1.2-15132 in ESXi. De update naar 6.1.3-15152-3 ging bij mij mis. Gelukkig had ik van te voren een snapshot gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Als de passthrough niet werkend te krijgen is met de Dell H330 controller. Wat zou de mooiste oplossing zijn?

• RDM
• 1 grote raid array vanuit H330 (matige controller)
• VMDK's per datastore en alsnog software raid op die manier?

Passthrough van controller lijkt me toch een stuk mooier, of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
StevoMark10 schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:16:
[...]

Ik draai 6.1.2-15132 in ESXi. De update naar 6.1.3-15152-3 ging bij mij mis. Gelukkig had ik van te voren een snapshot gemaakt.
Met welke loader? Als het een oude loader is hoef je alleen maar de kernel modules te kopiëren en te herstarten.
chronoz schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:32:
Als de passthrough niet werkend te krijgen is met de Dell H330 controller. Wat zou de mooiste oplossing zijn?

• RDM
• 1 grote raid array vanuit H330 (matige controller)
• VMDK's per datastore en alsnog software raid op die manier?

Passthrough van controller lijkt me toch een stuk mooier, of niet?
mpt3sas zit toch echt in de Jun loader. Misschien moet je de IT firmware (of een nieuwere) flashen?

RDM is niet echt geschikt om RAID overheen te draaien en voor harddisk maakt het niet veel uit, maar voor SSD's (en waarschijnlijk ook RAID arrays) zou ik het afraden:
|sWORDs| schreef op maandag 27 februari 2017 @ 12:14:
[...]

Sandisk X400 500GB als RDM, VT-d en datastore met thin vmdk:
Afbeeldingslocatie: https://s23.postimg.org/y06varz0r/Schermafbeelding_2017_02_27_om_00_40_31.png
Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/6p3sejgyp/Schermafbeelding_2017_02_27_om_01_23_47.png
Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/jbso3pqnl/Schermafbeelding_2017_02_27_om_01_57_26.png

[...]
Kun je het anders niet omdraaien en de LSI 3008 onder ESXi gebruiken en je Intel controller doorgeven? Of heb je daar te veel schijven voor?

[ Voor 71% gewijzigd door |sWORDs| op 18-08-2017 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DFKT
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 22:35
Ik heb DSM 5.2 als VM draaien op een SSD in een Hyper-V servertje, met daaraan gekoppeld momenteel 1 HDD van 3 TB.

Nu heb ik het idee - na het meelezen in deze topic het laatste half jaar - dat updaten van die VM naar DSM 6 best tricky is. Kan ik niet beter een nieuwe VM aanmaken, daar DSM 6 in installeren (clean) en dan als alles draait de HDD daar weer aan koppelen? Of ben ik dan de data van die schijf kwijt?

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
|sWORDs| schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 14:33:

Kun je het anders niet omdraaien en de LSI 3008 onder ESXi gebruiken en je Intel controller doorgeven? Of heb je daar te veel schijven voor?
Ik heb momenteel maar 6 schijven. Ik zou ze graag configureren als raid-6.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WtSWWyUh.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7uEmrmHh.png
Direct aansluiten, dus zonder HBA? zou een optie zijn inderdaad, moet even zien hoe dat met de aansluitingen zit.

Ik heb de H330 controller omgezet van raid-modus naar hba-modus. Ik weet dat bij oudere versies zoals de H310 altijd firmware geflashed werd naar IT-modus. Met 16GB VMDK werkt het wel.

Bootlog:
[  628.210489] Restarting system.

GNU GRUB  version 2.02~beta2-36ubuntu3.9

+----------------------------------------------------------------------------+
 | DS3617xs 6.1 Baremetal with Jun's Mod v1.02-alpha                          |
 | DS3617xs 6.1 Baremetal with Jun's Mod v1.02-alpha Reinstall                |
 |*DS3617xs 6.1 VMWare/ESXI with Jun's Mod v1.02-alpha                        |
 |                                                                            |
 +----------------------------------------------------------------------------+

Use the ^ and v keys to select which entry is highlighted.
      Press enter to boot the selected OS, `e' to edit the commands
      before booting or `c' for a command-line.
   The highlighted entry will be executed automatically in 0s.
[    2.004999] I/O scheduler elevator not found
patching file etc/passwd
patching file etc/rc
Hunk #1 succeeded at 170 (offset 7 lines).
patching file etc/synoinfo.conf
Hunk #1 succeeded at 280 (offset 4 lines).
patching file linuxrc.syno
Hunk #1 succeeded at 39 (offset 2 lines).
Hunk #2 succeeded at 118 with fuzz 2 (offset 2 lines).
Hunk #3 succeeded at 451 (offset 67 lines).
patching file usr/sbin/init.post
START /linuxrc.syno
Insert Marvell 1475 SATA controller driver
Insert basic USB modules...
:: Loading module usb-common ... [  OK  ]
:: Loading module usbcore ... [  OK  ]
:: Loading module ohci-hcd ... [  OK  ]
:: Loading module uhci-hcd ... [  OK  ]
:: Loading module xhci-hcd ... [  OK  ]
:: Loading module usb-storage ... [  OK  ]
:: Loading module BusLogic ... [  OK  ]
:: Loading module vmw_pvscsi[    2.103297] sd 1:0:0:0: [sda] Assuming drive cache: write through
[    2.105763] sd 1:0:0:0: [sda] Assuming drive cache: write through
[    2.112039] sd 1:0:0:0: [sda] Assuming drive cache: write through
 ... [  OK  ]
:: Loading module megaraid_mm ... [  OK  ]
:: Loading module megaraid_mbox ... [  OK  ]
:: Loading module megaraid ... [  OK  ]
:: Loading module scsi_transport_spi ... [  OK  ]
:: Loading module mptbase ... [  OK  ]
:: Loading module mptscsih ... [  OK  ]
:: Loading module mptspi ... [  OK  ]
:: Loading module mptsas ... [  OK  ]
:: Loading module mptctl ... [  OK  ]
:: Loading module ata_piix[    2.338844] ata2: Read current link speed fail, retry 1
[    2.344843] ata2: Read current link speed fail, retry 2
[    2.350841] ata2: Read current link speed fail, retry 3
[    2.366838] ata3: Read current link speed fail, retry 1
[    2.372837] ata3: Read current link speed fail, retry 2
[    2.378835] ata3: Read current link speed fail, retry 3
 ... [  OK  ]
:: Loading module megaraid_sas ... [  OK  ]
:: Loading module mpt2sas ... [  OK  ]
:: Loading module mpt3sas ... [  OK  ]
Insert net driver(Mindspeed only)...
Starting /usr/syno/bin/synocfgen...
/usr/syno/bin/synocfgen returns 0
[    2.422175] md: invalid raid superblock magic on sda3
Partition Version=8
 /sbin/e2fsck exists, checking /dev/md0...

30776 inodes used (19.77%, out of 155648)
          18 non-contiguous files (0.1%)
           8 non-contiguous directories (0.0%)
             # of inodes with ind/dind/tind blocks: 0/0/0
             Extent depth histogram: 27992/3
      242418 blocks used (38.94%, out of 622544)
           0 bad blocks
           1 large file

24512 regular files
        3183 directories
           2 character device files
           0 block device files
           0 fifos
        1229 links
        3070 symbolic links (2771 fast symbolic links)
           0 sockets
------------
       31996 files
/sbin/e2fsck returns 0
Mounting /dev/md0 /tmpRoot
------------upgrade
Begin upgrade procedure
No upgrade file exists
End upgrade procedure
============upgrade
Wait 2 seconds for synology manufactory device
^[[BFri Aug 18 14:54:49 UTC 2017
/dev/md0 /tmpRoot ext4 rw,relatime,journal_checksum,data=ordered 0 0
none /sys/kernel/debug debugfs rw,relatime 0 0
sys /sys sysfs rw,relatime 0 0
none /dev devtmpfs rw,relatime,size=2020704k,nr_inodes=505176,mode=755 0 0
proc /proc proc rw,relatime 0 0
linuxrc.syno executed successfully.
Post init

[    9.584467] BTRFS: has skinny extents

[ Voor 95% gewijzigd door chronoz op 18-08-2017 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
|sWORDs| schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 14:33:
[...]

Bedoel je de intel passthrough vib installeren en de intel pcie x4 slot als passthrough i.p.v. de Perc H330 doorgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
chronoz schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 15:35:
[...]
Bedoel je de intel passthrough vib installeren en de intel pcie x4 slot als passthrough i.p.v. de Perc H330 doorgeven?
Ik weet niet hoeveel Intel SATA poorten er op jouw bord zitten, maar ik bedoeld de onboard Intel SATA controller doorgeven aan de VM en de Perc voor ESXi zelf gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
|sWORDs| schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 15:46:
[...]

Ik weet niet hoeveel Intel SATA poorten er op jouw bord zitten, maar ik bedoeld de onboard Intel SATA controller doorgeven aan de VM en de Perc voor ESXi zelf gebruiken.
Maar de server heeft hot-swappable bays die aangesloten zijn op de PERC. Dan zou ik alle SATA-schijven dus met sata-kabels op het moederbord aansluiten?

Ik zie trouwens geen sata poorten op het moederbord, maar zal zo nog even goed kijken.

De 8 hot-swappable bays, waarvan ik 6 gebruik, zijn met 2 dikke kabels aangesloten op de PERC H330.

[ Voor 17% gewijzigd door chronoz op 22-08-2017 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
chronoz schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 15:48:
[...]
Maar de server heeft hot-swappable bays die aangesloten zijn op de PERC. Dan zou ik alle SATA-schijven dus met sata-kabels op het moederbord aansluiten?

Ik zie trouwens geen sata poorten op het moederbord, maar zal zo nog even goed kijken.

De 8 hot-swappable bays, waarvan ik 6 gebruik, zijn met 2 dikke kabels aangesloten op de PERC H330.
Als je geen andere SATA connectoren hebt dan zal het niet gaan, maar SATA is ook hot swappable en waarschijnlijk heb je gewoon een SFF connector aan je backplane, welke je met SFF naar SATA ook aan de Intel controller zou kunnen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Er lopen alleen 2 dikke kabels (misschien SAS? geen sata iig) van de backplane naar mijn H330. Die zou ik op het moederbord moeten plaatsen?

http://imgur.com/a/9vbEs

Dell Support zegt dat de backplane wel aan te sluiten is direct op het moederbord, maar dat het niet aangeraden wordt. Ik zal straks even even googlen en uitzoeken hoe dat zou moeten, want ik zie namelijk geen mini-SAS poorten op het moederbord.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Pmnjec5m.png

Ik heb in VMware wel en "Sunrise Point-H AHCI Controller" die ik op passthrough zou kunnen zetten.

[ Voor 67% gewijzigd door chronoz op 22-08-2017 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
De vraag is of die controller wel SATA en/of SFF connectoren op het bord heeft. Misschien heeft Dell ze weggelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Zou een 1-node vSan cluster geen goed alternatief zijn om een grote 1-disk array aan Xpenology aan te bieden?

Of is er dan geen fault-tolerance?

[ Voor 14% gewijzigd door chronoz op 22-08-2017 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als ik me niet vergis vereist vSAN minstens 3 nodes.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-10 14:44
Ik heb het topic ff doorgescrolt maar kan zo 123 niet het antwoord vinden op mijn vraag, is het ook mogelijk om DSM 6 op een baremetal machine te draaien ? ik zie zo enkel de files om het in Vmware te kunnen draaien (middels een OVA file).

Edit, inmiddels wat gevonden vanavond maar eens mee testen: https://xpenology.com/forum/topic/6253-dsm-6xx-loader/

[ Voor 19% gewijzigd door LightStar op 24-08-2017 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
LightStar schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:22:
Ik heb het topic ff doorgescrolt maar kan zo 123 niet het antwoord vinden op mijn vraag, is het ook mogelijk om DSM 6 op een baremetal machine te draaien ? ik zie zo enkel de files om het in Vmware te kunnen draaien (middels een OVA file).

Edit, inmiddels wat gevonden vanavond maar eens mee testen: https://xpenology.com/forum/topic/6253-dsm-6xx-loader/
Je moet Jun's loader gebruiken, vrij eenvoudig. Als je deze tutorial gebruikt zou je er wel uit moeten komen.

• hans_lenze
  • Laatst online: 11-10 11:14
chronoz schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 21:26:
Zou een 1-node vSan cluster geen goed alternatief zijn om een grote 1-disk array aan Xpenology aan te bieden?

Of is er dan geen fault-tolerance?
Met één node is er geen cluster. En omdat de data normaal gesproken wordt verdeeld over de nodes, is de data niet hoog beschikbaar met één node. Een cluster met twee nodes is mogelijk, maar dan moet je wel een externe witness hebben. Zie https://storagehub.vmware...ched-cluster-2-node-guide voor meer info

Fault Tolerance is een technologie om een (enkele) VM hoger beschikbaar te maken dan met de standaard HA technologie.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
  • Laatst online: 10-10 14:44
miicker schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:48:
[...]

Je moet Jun's loader gebruiken, vrij eenvoudig. Als je deze tutorial gebruikt zou je er wel uit moeten komen.
Het gaat zelfs nog makkelijker als in VMware moet ik zeggen.., enige wat je moet doen is de loader op een usb-stick zetten (middels b.v. Win32Diskimage) en in de machine te doen, goede .pat file downloaden en thats all...

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Even kort vraagje.
Als ik de OVA (v4) van Swords wil gebruiken, volsta ik dan met simpelweg de OVA deployen, en vervolgens m;n schijven van m;n bestaande XPenology installatie te koppelen?
Of moet ik weer een heel migratie traject in gaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrie1985
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-08-2022
Heb een vraag,

draai momenteel nog DSM 5.2 wil graag naar DSM6.1 via jun's loader.
maar is het aan te raden om eerst naar DSM6.0.2 te gaan via Jun's loader 1.01,
of gelijk naar jun's loader 1.02b en dan gelijk DSM6.1 erop zetten? of is dit niet mogelijk?

gebruik xpenology op een bare metal build.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgoor
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-06 15:40
barrie1985 schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 14:02:
Heb een vraag,

draai momenteel nog DSM 5.2 wil graag naar DSM6.1 via jun's loader.
maar is het aan te raden om eerst naar DSM6.0.2 te gaan via Jun's loader 1.01,
of gelijk naar jun's loader 1.02b en dan gelijk DSM6.1 erop zetten? of is dit niet mogelijk?

gebruik xpenology op een bare metal build.
Same here , dus ook even interesse hier in... Ik draai een HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T met 4+8gb ram.
Het Forum van Xpenoloy is best wel onoverzichtelijk soms ...

[ Voor 0% gewijzigd door hgoor op 05-09-2017 14:23 . Reden: Geheugen grootte aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

hgoor schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 10:16:
[...]

Same here , dus ook even interesse hier in... Ik draai een HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T met 8gb ram.
Het Forum van Xpenoloy is best wel onoverzichtelijk soms ...
Even een andere vraag: Welke RAM heb je erin gestopt? Ik had ook 8gb van Kingston gekocht op basis van allerhande info, en in de bootup wordt het ook wel gezien en gevonden, maar mijn Xpenology startte daarna niet meer op. Vandaar de vraag (ik heb het geheugen terug gestuurd).

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgoor
Jivebunny schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:30:
[...]
Even een andere vraag: Welke RAM heb je erin gestopt? Ik had ook 8gb van Kingston gekocht op basis van allerhande info, en in de bootup wordt het ook wel gezien en gevonden, maar mijn Xpenology startte daarna niet meer op. Vandaar de vraag (ik heb het geheugen terug gestuurd).
Moest even zoeken maar ik heb via Misco een Kingston 8gb ECC gekocht en die doet het (bij mij):

Kingston KTHPL313E/8G, 8GB 1333MHz ECC Module for HP/Compaq, oem partnr.: 647909-B21
Man. Partnr. KTH-PL313E/8G

Overigens geeft DSM 5.2 aan dat ik "maar" 10gb ram heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

@hgoor Thanks! Ik had dus de KTH-PL316E/8G, die op 1600 mhz zat. Ook EEC. Hmm. Vreemd dat DSM niet meer wilde booten. Ik draai 6.0.2.

Wel goed om te horen. Ik kreeg de Nanoboot van Xpenology gewoon niet door
geboot. Ook niet met andere driverpakketten etc. (zou niet moeten uitmaken denk ik).

Ben nu huiverig om nog een geheugen uitbreiding te doen. Zal het binnenkort eens bij een fysieke winkel kopen, dan is het wat makkelijker retourneren haha.

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgoor
@Jivebunny Ik heb deze in 2015 expliciet uit de parts lijst gehaald van HP om zeker te zijn dat het compatibel was. Servers zijn nu eenmaal iets kieskeuriger qua componenten ;-)

Ik denk nog aan een processor swap om er een i3 in te zetten, maar hij slikt momenteel ook alles wat ik er tegenaan gooi.. Echt super ding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

@hgoor

Ah ja, ik heb laatst een i5-3470T op de kop getikt. Die ga ik er eerst even in zetten. Daarna nog eens op het geheugen duiken (ECC etc.).

En ja dat wist ik van de servers. Het stomme is dus dat het geheugen gewoon in de bios wordt gedetecteerd en hij gaat door naar boot, maar daarna gaat het mis met de nanoboot van xpenology (die van Jun), en ik zie niet waar en waarom. Dus op zich was het geheugen wel goed denk ik. Wilde alleen geen reïnstall van DSM gaan wagen, hooguit de bootloader een paar varianten van getest, zonder resultaat helaas.

[ Voor 116% gewijzigd door Jivebunny op 05-09-2017 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1982
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06 19:35
Ik doe ongetwijfeld iets niet goed, maar ik ben aan het puzzelen met het updaten van DSM (ova van Swords).

Om dit eerst te testen heb ik een extra vm opgezet (met dezelfde ova), als ik deze update start ie niet meer op / door.

Ik probeer de telnet optie, om dan kernel bestanden te kunnen kopiëren en mogelijke andere stappen (wel gelezen, maar weet ze niet uit m'n hoofd en zo ver kom ik niet).

Ik krijg echter geen connectie via telnet (dit probeer ik nu eerst werkend te krijgen op m'n primaire DSM - waar ook m'n data op staat).

wat info:
  • M'n Esxi host heeft ip 192.168.1.150
  • M'n DSM heeft ip 192.168.1.200
Uit m'n vmx:
code:
1
2
3
serial0.fileType = "network"
serial0.fileName = "telnet://:1024"
serial0.present = "TRUE"

firewall instellingen op m'n Esxi server:
code:
1
2
3
4
[root@EsxiServer:~] esxcli network firewall ruleset rule list|grep 1024
remoteSerialPort          Inbound    TCP       Dst              1024     65535
[root@EsxiServer:~] esxcli network firewall ruleset list|grep remoteSerialPort
remoteSerialPort             true

telnet poging:
code:
1
2
Microsoft Telnet> o 192.168.1.150 1024
Er wordt verbinding gemaakt met 192.168.1.150...Kan geen verbinding met de host maken, op poort 1024: Het maken van de verbinding is mislukt

Ik heb alles na de firewall instellingen te hebben aangepast een herstart gegeven, en daarna zelfs de telnet optie binnen DSM aangezet (ik vermoed dat dit niet eens nodig is).

Mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
marc1982 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 15:42:
Ik doe ongetwijfeld iets niet goed, maar ik ben aan het puzzelen met het updaten van DSM (ova van Swords).

Om dit eerst te testen heb ik een extra vm opgezet (met dezelfde ova), als ik deze update start ie niet meer op / door.

Ik probeer de telnet optie, om dan kernel bestanden te kunnen kopiëren en mogelijke andere stappen (wel gelezen, maar weet ze niet uit m'n hoofd en zo ver kom ik niet).

Ik krijg echter geen connectie via telnet (dit probeer ik nu eerst werkend te krijgen op m'n primaire DSM - waar ook m'n data op staat).

wat info:
  • M'n Esxi host heeft ip 192.168.1.150
  • M'n DSM heeft ip 192.168.1.200
Uit m'n vmx:
code:
1
2
3
serial0.fileType = "network"
serial0.fileName = "telnet://:1024"
serial0.present = "TRUE"

firewall instellingen op m'n Esxi server:
code:
1
2
3
4
[root@EsxiServer:~] esxcli network firewall ruleset rule list|grep 1024
remoteSerialPort          Inbound    TCP       Dst              1024     65535
[root@EsxiServer:~] esxcli network firewall ruleset list|grep remoteSerialPort
remoteSerialPort             true

telnet poging:
code:
1
2
Microsoft Telnet> o 192.168.1.150 1024
Er wordt verbinding gemaakt met 192.168.1.150...Kan geen verbinding met de host maken, op poort 1024: Het maken van de verbinding is mislukt

Ik heb alles na de firewall instellingen te hebben aangepast een herstart gegeven, en daarna zelfs de telnet optie binnen DSM aangezet (ik vermoed dat dit niet eens nodig is).

Mis ik iets?
Staat de VM wel aan als je connect met telnet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1982
|sWORDs| schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 15:56:
[...]

Staat de VM wel aan als je connect met telnet?
ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
Kijk dan eens in de vmware.log welke naast de .vmx file staat. Zoek eerst eens op msg.serial en als dat niets laat zien bekijk dan de rest van de file eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1982
|sWORDs| schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 16:02:
[...]

Kijk dan eens in de vmware.log welke naast de .vmx file staat. Zoek eerst eens op msg.serial en als dat niets laat zien bekijk dan de rest van de file eens.
code:
1
2
2017-08-02T09:29:17.635Z| vcpu-0| I125: [msg.serial.uri.nolicense.basic] The currently available license does not permit the use of remote serial ports.
2017-08-02T09:29:17.635Z| vcpu-0| I125: [msg.device.startdisconnected] Virtual device 'serial0' will start disconnected.

oh...ik heb een gratis licentie:

VMware vSphere 6 Hypervisor
Key:XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX
Expiration date:Never
Features: Up to 8-way virtual SMP

Dit is een betaalde functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
marc1982 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 16:07:
[...]

code:
1
2
2017-08-02T09:29:17.635Z| vcpu-0| I125: [msg.serial.uri.nolicense.basic] The currently available license does not permit the use of remote serial ports.
2017-08-02T09:29:17.635Z| vcpu-0| I125: [msg.device.startdisconnected] Virtual device 'serial0' will start disconnected.

oh...ik heb een gratis licentie:

VMware vSphere 6 Hypervisor
Key:XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX
Expiration date:Never
Features: Up to 8-way virtual SMP

Dit is een betaalde functie?
Vroeger was het een enterprise feature, geen idee wat het nu is, misschien nog steeds. Upgraden naar 6.5 en nog even geen free license apply-en of een trial license?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1982
|sWORDs| schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 16:13:
[...]

Vroeger was het een enterprise feature, geen idee wat het nu is, misschien nog steeds. Upgraden naar 6.5 en nog even geen free license apply-en of een trial license?
volgens mij zit ik al op 6.5:

EsxiServer.lan
Version:6.5.0 (Build 4887370)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
marc1982 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 16:15:
[...]

volgens mij zit ik al op 6.5:

EsxiServer.lan
Version:6.5.0 (Build 4887370)
Ik was even door de war door je licentie, maar inderdaad 6.5 is ook een 6 licentie.
code:
1
2
3
cp /etc/vmware/license.cfg /etc/vmware/license.bck
cp -rf /etc/vmware/.#license.cfg /etc/vmware/license.cfg
/etc/init.d/vpxa restart

License accepteren en VM met serialport starten en als je klaar bent:
code:
1
2
cp -rf /etc/vmware/license.bck /etc/vmware/license.cfg
/etc/init.d/vpxa restart

Je mag de boel trouwens ook wel even patchen, we zitten al 6 patch rondes verder: VMware ESXi, 6.5.0, 5969303
code:
1
2
3
4
5
6
vim-cmd /hostsvc/maintenance_mode_enter
esxcli network firewall ruleset set -e true -r httpClient
esxcli software profile install -p ESXi-6.5.0-20170702001-standard -d https://hostupdate.vmware.com/software/VUM/PRODUCTION/main/vmw-depot-index.xml
esxcli network firewall ruleset set -e false -r httpClient
vim-cmd /hostsvc/maintenance_mode_exit
reboot

[ Voor 65% gewijzigd door |sWORDs| op 08-09-2017 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1982
|sWORDs| schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 16:16:
[...]

Ik was even door de war door je licentie, maar inderdaad 6.5 is ook een 6 licentie.
code:
1
2
3
cp /etc/vmware/license.cfg /etc/vmware/license.bck
cp -rf /etc/vmware/.#license.cfg /etc/vmware/license.cfg
/etc/init.d/vpxa restart
code:
1
2
3
4
5
6
[root@EsxiServer:~] cp /etc/vmware/license.cfg /etc/vmware/license.bck
[root@EsxiServer:~] cp -rf /etc/vmware/.#license.cfg /etc/vmware/license.cfg
[root@EsxiServer:~] /etc/init.d/vpxa restart
watchdog-vpxa: Terminating watchdog process with PID 67397
vpxa stopped.
[root@EsxiServer:~]
|sWORDs| schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 16:16:
[...]
License accepteren en VM met serialport starten en als je klaar bent:
code:
1
2
cp -rf /etc/vmware/license.bck /etc/vmware/license.cfg
/etc/init.d/vpxa restart
Waar en hoe accepteer ik de license?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
marc1982 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 21:01:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
[root@EsxiServer:~] cp /etc/vmware/license.cfg /etc/vmware/license.bck
[root@EsxiServer:~] cp -rf /etc/vmware/.#license.cfg /etc/vmware/license.cfg
[root@EsxiServer:~] /etc/init.d/vpxa restart
watchdog-vpxa: Terminating watchdog process with PID 67397
vpxa stopped.
[root@EsxiServer:~]

[...]

Waar en hoe accepteer ik de license?
Volgens mij vraagt de webclient daar om in een gele balk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1982
|sWORDs| schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 21:41:
[...]

Volgens mij vraagt de webclient daar om in een gele balk.
Niet gezien, en ik zie ook geen verschil in de license sectie van de web interface, ook niet na een reboot.
Dank voor het meedenken trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
marc1982 schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 09:46:
[...]

Niet gezien, en ik zie ook geen verschil in de license sectie van de web interface, ook niet na een reboot.
Dank voor het meedenken trouwens :)
Dat is raar, ik heb dat namelijk bij een klant voor een PoC waar de persoon die over de licenties ging op vakantie was ook al eens gedaan met dezelfde ESXi build (geen zin in een herinstallatie op n servers). Maar als het bij jou niet lukt dan zou ik een evaluatie key gebruiken.
Ik zou ook zeker even de patches installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1982
|sWORDs| schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 10:33:
[...]

Dat is raar, ik heb dat namelijk bij een klant voor een PoC waar de persoon die over de licenties ging op vakantie was ook al eens gedaan met dezelfde ESXi build (geen zin in een herinstallatie op n servers). Maar als het bij jou niet lukt dan zou ik een evaluatie key gebruiken.
Ik zou ook zeker even de patches installeren.
Het werkte met een evaluatie key :) Dank!
De patches zet ik op m'n to-do list voor binnenkort, goede tip.

Hoe weet ik trouwens wanneer er patches zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
marc1982 schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 13:10:
[...]

Het werkte met een evaluatie key :) Dank!
De patches zet ik op m'n to-do list voor binnenkort, goede tip.

Hoe weet ik trouwens wanneer er patches zijn?
Nou, het werkt niet zoals Windows Update, dus je moet zelf, met standalone vSphere machines, alles in de gaten houden...

Verder hou je dat bij door bijvoorbeeld onderstaande website te bekijken eens in de maand...
https://esxi-patches.v-front.de/ESXi-6.5.0.html

Hier zie je dat er 3 critical updates zijn, als je de vSphere bak ook nog eens direct aan het internet hebt hangen zal ik hem helemaal goed bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1982
Vorkie schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 13:13:
[...]

Nou, het werkt niet zoals Windows Update, dus je moet zelf, met standalone vSphere machines, alles in de gaten houden...

Verder hou je dat bij door bijvoorbeeld onderstaande website te bekijken eens in de maand...
https://esxi-patches.v-front.de/ESXi-6.5.0.html

Hier zie je dat er 3 critical updates zijn, als je de vSphere bak ook nog eens direct aan het internet hebt hangen zal ik hem helemaal goed bijhouden.
Thanks, staat in de favorieten.
De server hangt aan het internet (kan naar buiten) maar niet bereikbaar vanaf het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Laatst online: 11-10 11:05
marc1982 schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 13:44:
[...]

Thanks, staat in de favorieten.
De server hangt aan het internet (kan naar buiten) maar niet bereikbaar vanaf het internet.
Nog makkelijker dan handmatig checken is de RSS feed gebruiken: http://feeds.feedburner.com/EsxiPatchTracker

Ik krijg zo met feedly een bericht als er een patch is, compleet met script en al om te draaien voor de update van de server. Klikje op het image profile en je krijgt zoiets:
# Cut and paste these commands into an ESXi shell to update your host with this Imageprofile
# See the Help page for more instructions
#
esxcli network firewall ruleset set -e true -r httpClient
esxcli software profile update -p ESXi-6.5.0-20170702001-standard \
-d https://hostupdate.vmware.../main/vmw-depot-index.xml
esxcli network firewall ruleset set -e false -r httpClient
#
# Reboot to complete the upgrade

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Laatst online: 10-10 14:15
Beste mede tweakers,

Ik lees al een tijd mee in dit topic en ben sinds een paar weken aan het spelen gegaan met Xpenology via ESXi.

Na wat problemen gehad te hebben met de sata controller drivers werkt alles nu prima. Echter merk ik dat de hdd’s niet downspinnen en er dus constant veel energie verbruikt wordt (80/85 watt idle). Ook kan ik de smart data, serial nummers etc. van de hdd’s niet uitlezen in de interface van synology.

Hier wil ik natuurlijk graag wat aan doen, alleen ik krijg het niet voor elkaar. (Mijn expertise hiermee is ook niet heel groot)

Even de situatie van de server:
Xpenology draait als vm op mijn “vm ssd”
Daarnaast hangen er 10 hdd’s aan een PCI-e sata controller.
De schijven zijn RDM doorgegeven aan Xpenology.

Het enige wat ik nog kan bedenken is de sata controller via passtrough door te geven aan Xpenology. Maar ik heb geen idee of dit een oplossing kan zijn en of Xpenology met de sata controller kan werken op deze manier.

Heeft iemand hier een idee hoe ik dit op kan lossen? Ik heb me helemaal suf gegoogeld, maar loop vast...

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Laatst online: 10-10 12:25

nexhil

BAM!

Eergisteren een Baremetal Ryzen 3 1200 Xpenology in elkaar gezet met 8 GB. Loopt prima het enige nadeel is dat de oude mappen die met rsync gesynchroniseerd werden nog niet werken (nieuw gedefinieerde rsync mappen werken wel) en Packages werken nog niet lekker na de 5.2 -> 6.0.1 update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
SHIFTER [NL] schreef op maandag 11 september 2017 @ 21:12:
Beste mede tweakers,

Ik lees al een tijd mee in dit topic en ben sinds een paar weken aan het spelen gegaan met Xpenology via ESXi.

Na wat problemen gehad te hebben met de sata controller drivers werkt alles nu prima. Echter merk ik dat de hdd’s niet downspinnen en er dus constant veel energie verbruikt wordt (80/85 watt idle). Ook kan ik de smart data, serial nummers etc. van de hdd’s niet uitlezen in de interface van synology.

Hier wil ik natuurlijk graag wat aan doen, alleen ik krijg het niet voor elkaar. (Mijn expertise hiermee is ook niet heel groot)

Even de situatie van de server:
Xpenology draait als vm op mijn “vm ssd”
Daarnaast hangen er 10 hdd’s aan een PCI-e sata controller.
De schijven zijn RDM doorgegeven aan Xpenology.

Het enige wat ik nog kan bedenken is de sata controller via passtrough door te geven aan Xpenology. Maar ik heb geen idee of dit een oplossing kan zijn en of Xpenology met de sata controller kan werken op deze manier.

Heeft iemand hier een idee hoe ik dit op kan lossen? Ik heb me helemaal suf gegoogeld, maar loop vast...
Spindown en smart werken hier prima met een Intel controller in VT-d. In principe zal de controller in VT-d hetzelfde zijn als fysiek.
Zoek voor jouw controller op of deze fysiek werkt met XPenology en of deze werkt met VT-d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
Bedankt voor je reactie!

Ik heb net even getest door de controller door te geven aan de VM met Xpenology. Blijktbaar wordt mijn controller niet ondersteund, er wordt geen enkele disc meer gedetecteerd in een Synology.

Voorlopig dus maar zo, en dan maar eens een echte sata controller kopen die dit wel ondersteund.

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
SHIFTER [NL] schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 22:29:
Bedankt voor je reactie!

Ik heb net even getest door de controller door te geven aan de VM met Xpenology. Blijktbaar wordt mijn controller niet ondersteund, er wordt geen enkele disc meer gedetecteerd in een Synology.

Voorlopig dus maar zo, en dan maar eens een echte sata controller kopen die dit wel ondersteund.
Wat voor controller gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
|sWORDs| schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 22:36:
[...]

Wat voor controller gebruik je?
Deze Heeft een Asmedia 106x chipset. Veel meer info kan ik er niet over vinden. Heb deze tijden gedraaid onder FreeNas.

• nexhil

nexhil

BAM!

Even hier een check check dubbel check.

Na het lezen van al die geüpdate berichten van Jun en gebruikers:
een Bare metal AMD systeem kan (nog) niet hoger dan DSM 6.0.2-8451 toch?

• Hari-Bo
  • Laatst online: 16:29
nexhil schreef op woensdag 13 september 2017 @ 11:13:
Even hier een check check dubbel check.

Na het lezen van al die geüpdate berichten van Jun en gebruikers:
een Bare metal AMD systeem kan (nog) niet hoger dan DSM 6.0.2-8451 toch?
Je schijnt enkel een C1 binnen de BIOS uit te hoeven schakelen om het werkend te krijgen met recentere bootloader, zelf heb ik dit nog niet getest.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• nexhil

nexhil

BAM!

Hari-Bo schreef op woensdag 13 september 2017 @ 11:33:
[...]

Je schijnt enkel een C1 binnen de BIOS uit te hoeven schakelen om het werkend te krijgen met recentere bootloader, zelf heb ik dit nog niet getest.
Thanks! Fingers crossed :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
En laat de uitkomst ook even weten, dan weet ik of ik ook een poging ga wagen. :P

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• nexhil

nexhil

BAM!

Hari-Bo schreef op woensdag 13 september 2017 @ 13:42:
[...]

En laat de uitkomst ook even weten, dan weet ik of ik ook een poging ga wagen. :P
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/ortpj4.png

:'( :'( :'(

Ok het kan dus wel, een soort van. Een update met behoud van instellingen is me niet gelukt. Maar dat kan komen omdat ik te ongeduldig was. maar ik ben nu bijna bij.

Heb het idee dat het alleen met schone installaties lukt. Met behoud van data, dat wel.
Als ik weer tijd heb dan probeer ik heb even up-to-date te krijgen d.m.v. een update met behoud van instellingen etc.

Dit is met de laatste bootloader gedaan. Dus niet die met een speciale AMD optie.

[ Voor 22% gewijzigd door nexhil op 14-09-2017 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Zojuist de N40L bijgewerkt naar DSM 6.1.3-15152 update 4 mét behoud van data en instellingen, enkel de C1 optie uitgeschakeld in de BIOS en de bootloader functioneert perfect. :)
En een bijkomend voordeel de UPS via USB wordt weer herkend.

[ Voor 3% gewijzigd door Hari-Bo op 15-09-2017 21:08 ]

• nexhil

nexhil

BAM!

Hari-Bo schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 21:08:
Zojuist de N40L bijgewerkt naar DSM 6.1.3-15152 update 4 mét behoud van data en instellingen, enkel de C1 optie uitgeschakeld in de BIOS en de bootloader functioneert perfect. :)
En een bijkomend voordeel de UPS via USB wordt weer herkend.
Ik heb dus alleen een C6 optie, is dat hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
nexhil schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 15:44:
[...]

Ik heb dus alleen een C6 optie, is dat hetzelfde?
Dat is volgens mij ook een optie voor CPU throttling als deze niet veel belast wordt, maar je hebt Xpenology toch al werkend gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

Hari-Bo schreef op zondag 17 september 2017 @ 08:12:
[...]

Dat is volgens mij ook een optie voor CPU throttling als deze niet veel belast wordt, maar je hebt Xpenology toch al werkend gekregen?
Ja maar het ging alles behalve soepel. Zou ik nu nu kleine update naar versie 4 zonder problemen kunnen doen denk je? Nadat ik hem op deze versie heb gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
nexhil schreef op zondag 17 september 2017 @ 09:57:
[...]

Ja maar het ging alles behalve soepel. Zou ik nu nu kleine update naar versie 4 zonder problemen kunnen doen denk je? Nadat ik hem op deze versie heb gekregen?
Update was geen probleem ook geen problemen te zien op het xpenology forum, bij mij draait deze zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

Hari-Bo schreef op zondag 17 september 2017 @ 10:18:
[...]

Update was geen probleem ook geen problemen te zien op het xpenology forum, bij mij draait deze zonder problemen.
OW ik had blijkbaar automatische update nog aan staan. Het gaat dus inderdaad goed :D :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red-devil84
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19-09 19:42
Ik ben bezig om in het data center op mijn server xpenoboot te zetten

alleen het probleem daar is dat ik niet met dhcp werk alleen met ip adressen die ik zelf normaal moet invullen
hoe kan ik in XPEnoboot het ip veranderen

ik heb er wel esxi opdraaien dus met virtuele machines

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
red-devil84 schreef op zondag 17 september 2017 @ 19:48:
Ik ben bezig om in het data center op mijn server xpenoboot te zetten

alleen het probleem daar is dat ik niet met dhcp werk alleen met ip adressen die ik zelf normaal moet invullen
hoe kan ik in XPEnoboot het ip veranderen

ik heb er wel esxi opdraaien dus met virtuele machines
XPEnoboot? Ben je met DSM5 bezig?
Je kunt op een andere VM de assistent starten en Synology een vast IP geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red-devil84
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19-09 19:42
Ja daar ben ik mee bezig
Kan ik dan beter een andere gebuiken omdat je een? Doet?

Wil op een duur wel dsm6 erop hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
red-devil84 schreef op zondag 17 september 2017 @ 21:24:
Ja daar ben ik mee bezig
Kan ik dan beter een andere gebuiken omdat je een? Doet?

Wil op een duur wel dsm6 erop hebben
Neem dan gewoon direct de dsm ova uit dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

|sWORDs| schreef op zondag 17 september 2017 @ 21:43:
[...]

Neem dan gewoon direct de dsm ova uit dit topic.
Om even over te nemen van Red Devil:

Op de server draait Vmware Exsi.
Er staat al een ubuntu & Windows server op, deze zitten in de IP range van 178....
Ik heb dus nog een extra machine aangemaakt voor de Xpenology, maar deze krijgt ene 169.... ip adres.
Ik geraak dus niet aan de xpenology doordat die in een hele andere range terecht komt (raar vind niet direct de oorzaak..).
Kan ik de Xpenology ook al op voorhand aanpassen/configureren welk IP adres hij krijgt?
Pagina: 1 ... 18 ... 33 Laatste