Nee, want de autopilot geeft dan alleen toestemming voor fly-by-wire als de sensoren hele vreemde waarden laten zien of de piloten geen tekenen van bewustzijn vertonen.
Fiber schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 11:32:
Wat ik bedoel is dit: Tot nu toe gingen we er blind van uit dat een piloot graag wil blijven leven en er dus alles voor doet om zijn toestel veilig aan de grond te zetten. Dat kan blijkbaar niet meer.
Afgezien van een aantal terroristische acties eerder weten we dat helemaal niet. En een terrorist zal ieder systeem overrulen om de boel te verstieren tot het opblazen van de hele zaak aan toe. Geen autopilot die daar iets aan kan doen.
Brilsmurfffje schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 11:32:
[...]
Ik kan gister een check hebben, vandaag verlaat mijn vriendin mij waarmee ik 10 jaar een relatie gehad heb. Ze ging niet zonder slag of stoot weg en heeft mijn geliefde speaker set kort en klein geslagen, ik zie dat de bankrekening rood staat. Mijn beste vriend begrijpt mij niet en morgen moet ik vliegen..
Mensen zijn de grootste wispelturigheid.
Je zelfvertrouwen is dan naar de gallemiezen, maar de piloot haat de mensheid dan nog niet. En zijn gezagvoerder haatte hij ook niet (zat ie nog mee te beppen). Waarom zou hij die meesleuren in de dood?
Als hij in deze situatie "knakt", dan blijft hij in zijn stoel zitten, doet niets en de autopilot zet het toestel aan de grond. Of hij springt uit het vliegtuig. Wat je zegt is niet uit te sluiten, maar het is ook niet de meest logische reactie.
Ik ken het systeem niet maar het lijkt me dat radar dit wel kan zien.
SanderH_ schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 11:35:
Zal vast wel een goede reden ($$$) voor zijn, maar waarom gebruiken we anno 2015 nog steeds prehistorische zwarte dozen? Als vliegtuigen toch al quasi constant bepaalde parameters uitwisselen met de grond, moet je die data toch ergens in realtime kunnen opslaan?
Ja en nee.
De zwarte doos heeft een sterke accu. Data wegschrijven op een chip of magneetband kost vrijwel geen energie. Geluid opnemen ook niet, G-sensoren ook niet. Informatie van sensoren in het vliegtuig komt "gratis" binnen zolang het vliegtuig energie heeft (als beide motoren uitvallen kan die van een accu of Ram Air Turbine of RAT komen).
Met radio data *uitzenden* over een lange afstand kost wel veel energie! Je kan het doen, maar dan moet dat met de energie van het vliegtuig. Maarja, waarom zou je de zwarte doos er dan nog bij betrekken. Kan je net zo goed een smartphone met een app in de cockpit dumpen, zolang die maar een dataverbinding heeft op een of andere manier.
Orion84 schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 11:40:
Je ziet nu al dat die laatste regel al door meer maatschappijen wordt opgepakt en het zou mij niets verbazen als ook de psychische screenings verscherpt gaan worden, als blijkt dat daar steken zijn gevallen.
Dat hij wat issues had (paniekaanvallen) was allang bekend. Maar hij mocht toch vliegen.
In zo'n geval is de controle prima, maar wat doe je met de resultaten?
Dat is een beetje als proberen je IT systemen te beschermen tegen je beheerders. Dat is ook onbegonnen werk en veel meer dan zorgvuldig zijn in wie je als beheerder aanneemt en wat monitoring komt dat vaak niet.
Toch kan het. Dan moet je de beheerder er gewoon uitgooien en alles decentraal regelen.
Gebruikers kunnen de data van elkaar opslaan en door versleuteling elkaars data niet lezen. Besluit een gebruiker data te vernietigen, dan hebben andere gebruikers nog een backup.
De vraag is: hoe regel je een decentraal besluit in een vliegtuig. Optie:
1. Cockpit/piloot krijgt drie stemmen.
2. Luchtverkeersleiding krijgt twee stemmen. (al dan niet van verschillende locaties/ruimtes)
3. Passagiers krijgen een stem (samen, majority decides).
4. Stewards krijgen een stem.
5. Computer/automatische piloot krijgt een stem. Als er verder niemand aan boord stemt na 1 minuut nòg een stem.
Passagiers kunnen ook zonder knop stemmen, bijvoorbeeld door transpiratie te meten met de stoel. Transpiratie -> stem voor. Transpiratiesensor failure -> stem voor.
5 partijen. 3 stemmen voor een meerderheid.
Verzoeken om fly-by-wire toe te staan: zodra iemand voor stemt. Tegen stemmen kan NIET, alleen luchtverkeersleiding kan de controle teruggeven aan de piloot. Partijen die voor stemmen:
Noodsituatie:
Piloot, luchtverkeersleiding, passagiers, stewards -> meerderheid (piloot is al genoeg)
Iedereen bewusteloos:
Automatische piloot, luchtverkeersleiding, automatische piloot nog een keer -> meerderheid
Niemand in de cockpit:
Passagiers, stewards, luchtverkeersleiding -> meerderheid
Kaping:
Automatische piloot (ziet de crash aankomen), luchtverkeersleiding, automatische piloot nog een keer òf passagiers/stewards -> meerderheid
Kaping, maar nog op koers:
Luchtverkeersleiding, passagiers (transpiratie) of stewards -> meerderheid
Kaping, maar nog op koers, kapers forceren passagiers op te staan of slopen sensoren:
Allebei beschouwen als sensor failure, luchtverkeersleiding -> meerderheid
Kaping, maar nog op koers, kapers schieten iedereen dood:
Luchtverkeersleiding, daarna is het helaas afwachten tot het vliegtuig van de koers afwijkt. Op koers blijven is zinloos, dan waren de kapers net zo goed een winkelcentrum ingelopen.
Technisch mankement:
Automatische piloot, passagiers in paniek. Piloten communiceren met luchtverkeersleiding om NIET in te stemmen of controle terug te geven, stewards stemmen ook niet. -> minderheid
Suicidale piloot:
Automatische piloot, passagiers, stewards, luchtverkeersleiding -> meerderheid
Kaping verkeerstoren:
Luchtverkeersleiding -> minderheid
Passagiers in paniek:
Passagiers -> minderheid
Stewards in paniek:
Stewards, daarna passagiers in paniek -> minderheid
Automatische piloot is het verstand verloren:
Automatische piloot. Automatische piloot nog een keer. -> minderheid
Misschien heb ik ergens iets verkeerd gezet, maar volgens mij is de enige edge case "schiet iedereen dood en maak de computer onklaar". Onmogelijk is het niet, erg moeilijk wel, al helemaal als de computer niet vanuit de cabine toegankelijk is. Daarnaast "vliegtuig èn verkeersleiding tegelijk kapen", maar dat speel je niet snel klaar.