Bedankt voor jullie informatie. ik heb even goed gezocht op internet over de systeemvereisten van de software. Na lang wikken en wegen heb ik toch maar besloten om de laptop te kopen.
Ik heb vandaag een tweetal driver-ergernissen verholpen op mijn x360, nadat ik Windows 10 had geupdatet naar de Anniversary Update.
Synaptics driver perikelen
Al een aantal maanden werkten de veegbewegingen met 3 vingers op het touchpad niet meer. Destijds had ik de indruk dat dit werd veroorzaakt door Synaptics driver versies van HP en Windows Update die elkaar in de weg zaten. Ik heb dat vandaag weten op te lossen door:
1. WiFi uitzetten om automatische driver-downloads te verhinderen
2. In Apparaatbeheer de touchpad te verwijderen en daarbij het vakje 'Stuurprogramma's voor dit apparaat verwijderen' aan te kruisen
3. Dan opnieuw opstarten
4. Herhaal 2 en 3 totdat de standaard Microsoft driver tevoorschijn komt
5. Verwijder C:\Program Files\Synaptics, C:\ProgramData\Synaptics, HKLM\Software\Synaptics en HKCU\Software\Synaptics.
6. WiFi weer aan
7. Apparaatbeheer laten zoeken naar nieuwe stuurprogramma's voor het touchpad
Nu heb ik versie 19.0.12.107. Die werkt prima, behalve dan die ene bug die ze nog eens moeten fixen.
Bonus voor de tweakerts, wat ik tegen kwam: gestures koppelen aan zelfverzonnen acties.
Intel Graphics drivers
Nadat ik vanmiddag de Anniversary update had geïnstalleerd kreeg ik in Firefox last van graphics glitches. Google wees al snel uit dat dit een hardnekkig driver probleem was waar al diverse updates voor waren uitgebracht. Ik zat nog op buildnumer 437x (het laatste cijfer is me even ontschoten), uitgebracht in januari of zo. Ik dacht met dezelfde methode als de Synaptics driver ook deze wel up to date te krijgen, maar dat bleek tegen te vallen. Windows 10 installeert namelijk vanzelf de versie met genoemd buildnummer, ongeacht welke versie je zelf installeert - zelfs als je vanaf de website van Intel een nieuwere downloadt. Om gek van te worden. De uiteindelijke oplossing:
1. Download van de website van Intel de laatste versie van de driver (ik heb build 4463 gepakt, maar er zijn ook nieuwere Beta builds beschikbaar)
2. WiFi uitzetten om automatische driver-downloads te verhinderen
3. In Apparaatbeheer de Intel HD Graphics 520 verwijderen en daarbij het vakje 'Stuurprogramma's voor dit apparaat verwijderen' aankruisen
4. Dan opnieuw opstarten
5. Herhaal 3 en 4 totdat de standaard Microsoft driver tevoorschijn komt
6. Installeer nu de driver die je in stap 1 had gedownload
7. Zet WiFi weer aan en wacht een paar minuten, totdat plotseling je beeld begint te knipperen
8. Open nu weer Apparaatbeheer, ga naar de Eigenschappen van de Intel HD Graphics 520, tabblad Stuurprogramma, knopje Vorig Stuurprogramma
9. Klik aan dat het stuurprogramma dat je terug wilt zetten "stabieler leek" en typ in het vakje nog iets als "This version is much newer and much more stable" zodat een eventuele Microsoft-engineer van welke komaf dan ook snapt dat er iets aan gedaan moet worden
Dit draait verder helemaal stabiel nu.
Wat ik verder ook heb ontdekt is dat je de WiFi, Bluetooth en Chipset drivers kunt updaten door in Apparaatbeheer deze apparaten op te zoeken en naar driver updates te laten zoeken. Er kwamen zowaar nieuwe versies van deze drivers binnen, terwijl Windows Update en de HP Support Assistant geen updates aangeven. De chipset drivers horen bij de apparaten die in Apparaatbeheer onder 'Systeemapparaten' staan en waarvan de naam begint met 'Intel' (bij mij voor update) of 'Mobile' (bij mij na de update). Die moet je allemaal los van elkaar laten updaten. De versienummers zijn verhoogd naar 10.1.1.33. Oh ja, en de volgorde waarin je deze apparaten updatet kan ook nog uitmaken.
Al een aantal maanden werkten de veegbewegingen met 3 vingers op het touchpad niet meer. Destijds had ik de indruk dat dit werd veroorzaakt door Synaptics driver versies van HP en Windows Update die elkaar in de weg zaten. Ik heb dat vandaag weten op te lossen door:
2. In Apparaatbeheer de touchpad te verwijderen en daarbij het vakje 'Stuurprogramma's voor dit apparaat verwijderen' aan te kruisen
3. Dan opnieuw opstarten
5. Verwijder C:\Program Files\Synaptics, C:\ProgramData\Synaptics, HKLM\Software\Synaptics en HKCU\Software\Synaptics.
6. WiFi weer aan
Nu heb ik versie 19.0.12.107. Die werkt prima, behalve dan die ene bug die ze nog eens moeten fixen.
Bonus voor de tweakerts, wat ik tegen kwam: gestures koppelen aan zelfverzonnen acties.
Intel Graphics drivers
Nadat ik vanmiddag de Anniversary update had geïnstalleerd kreeg ik in Firefox last van graphics glitches. Google wees al snel uit dat dit een hardnekkig driver probleem was waar al diverse updates voor waren uitgebracht. Ik zat nog op buildnumer 437x (het laatste cijfer is me even ontschoten), uitgebracht in januari of zo. Ik dacht met dezelfde methode als de Synaptics driver ook deze wel up to date te krijgen, maar dat bleek tegen te vallen. Windows 10 installeert namelijk vanzelf de versie met genoemd buildnummer, ongeacht welke versie je zelf installeert - zelfs als je vanaf de website van Intel een nieuwere downloadt. Om gek van te worden. De uiteindelijke oplossing:
1. Download van de website van Intel de laatste versie van de driver (ik heb build 4463 gepakt, maar er zijn ook nieuwere Beta builds beschikbaar)
2. WiFi uitzetten om automatische driver-downloads te verhinderen
3. In Apparaatbeheer de Intel HD Graphics 520 verwijderen en daarbij het vakje 'Stuurprogramma's voor dit apparaat verwijderen' aankruisen
4. Dan opnieuw opstarten
5. Herhaal 3 en 4 totdat de standaard Microsoft driver tevoorschijn komt
6. Installeer nu de driver die je in stap 1 had gedownload
7. Zet WiFi weer aan en wacht een paar minuten, totdat plotseling je beeld begint te knipperen
8. Open nu weer Apparaatbeheer, ga naar de Eigenschappen van de Intel HD Graphics 520, tabblad Stuurprogramma, knopje Vorig Stuurprogramma
9. Klik aan dat het stuurprogramma dat je terug wilt zetten "stabieler leek" en typ in het vakje nog iets als "This version is much newer and much more stable" zodat een eventuele Microsoft-engineer van welke komaf dan ook snapt dat er iets aan gedaan moet worden
Wat ik verder ook heb ontdekt is dat je de WiFi, Bluetooth en Chipset drivers kunt updaten door in Apparaatbeheer deze apparaten op te zoeken en naar driver updates te laten zoeken. Er kwamen zowaar nieuwe versies van deze drivers binnen, terwijl Windows Update en de HP Support Assistant geen updates aangeven. De chipset drivers horen bij de apparaten die in Apparaatbeheer onder 'Systeemapparaten' staan en waarvan de naam begint met 'Intel' (bij mij voor update) of 'Mobile' (bij mij na de update). Die moet je allemaal los van elkaar laten updaten. De versienummers zijn verhoogd naar 10.1.1.33. Oh ja, en de volgorde waarin je deze apparaten updatet kan ook nog uitmaken.
De 4110nd is een versie met 8GB cache en 256 GB SSD. Deze versie heb ik gewoon via de HP webside besteld en gekocht.Nielsdeboer schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 09:25:
Weet iemand of het model met 256 GB ssd, 8 GB RAM en i5 ook leverbaar wordt? 128 GB kan ik mee leven icm een externe schijf, maar 256 lijkt me gevoelsmatig toch prettiger.
Het RAM geheugen is niet te wijzigen, de SSD kan vervangen worden.
Van de 4159ND is het geheugen ook 8GB en zit er ook standaard een 256GB (M.2) SSD in. Deze laatste heb ik zelf vervangen voor een Samsung 950 Pro 512GB (NVMe)Fred13 schreef op maandag 05 september 2016 @ 23:14:
[...]
De 4110nd is een versie met 8GB cache en 256 GB SSD. Deze versie heb ik gewoon via de HP webside besteld en gekocht.
Het RAM geheugen is niet te wijzigen, de SSD kan vervangen worden.
Aangezien mijn geliefde Spectre x360 opgehaald is heb ik mijn HP premium lederen sleeve nog over.
Iemand interesse?
http://www.laptoptasshop....ren-sleeve-13-3-inch.html
Iemand interesse?
Wat wil je ervoor hebben?jeroenvanrooij schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 12:32:
Aangezien mijn geliefde Spectre x360 opgehaald is heb ik mijn HP premium lederen sleeve nog over.
Iemand interesse?
Moet mijn Spectre echt op gaan sturen. Het linker scharnier gaat steeds losser zitten. Wel kloten omdat dit in principe mijn enige laptop is...
[ Voor 25% gewijzigd door Tomba op 06-09-2016 12:53 ]
Evt. ook interessejeroenvanrooij schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 12:32:
Iemand interesse?
PSN/XBOX : Murzeltje1976
Ik ben wel benieuwd of je dit op de foto kunt zetten. Ik vraag me toch af hoe ze dan komen te zitten. Er zijn er best veel die daarover hebben geklaagd in dit topicTomba schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 12:49:
[...]
Wat wil je ervoor hebben?
Moet mijn Spectre echt op gaan sturen. Het linker scharnier gaat steeds losser zitten. Wel kloten omdat dit in principe mijn enige laptop is...

Vraagje aan de mensen die met loszittende scharnieren te maken hebben: hebben jullie de spectre veel in de tablet stand gebruikt (dus 360 gr volledig geklapt)?
Zelf heb ik (nog) geen problemen met de scharnieren, maar gebruik hem ook nooit in tablet stand.
Zelf heb ik (nog) geen problemen met de scharnieren, maar gebruik hem ook nooit in tablet stand.
Het lukt me niet om er een foto van te maken, als hij open is zit er een mm of 2 speling op het linkerschanier.Jerrythafast schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 20:41:
[...]
Ik ben wel benieuwd of je dit op de foto kunt zetten. Ik vraag me toch af hoe ze dan komen te zitten. Er zijn er best veel die daarover hebben geklaagd in dit topic
Ik gebruik hem alleen in laptop mode, als het kon zou ik zelfs het (voor mij) nutteloze touchscreen volledig uitschakelen.ojeewatnu schreef op woensdag 07 september 2016 @ 21:23:
Vraagje aan de mensen die met loszittende scharnieren te maken hebben: hebben jullie de spectre veel in de tablet stand gebruikt (dus 360 gr volledig geklapt)?
Eigenlijk amper tot niet, gewoon als laptop (wel verder opengeklapt, al hangend op de bank, dan de gemiddelde laptop maar nog geen 180 graden).ojeewatnu schreef op woensdag 07 september 2016 @ 21:23:
Ik gebruik hem vaak doorgeklapt om te tekenen/schetsen i.c.m. de stylus.
Het linker scharnier zit iets lager, maar is vanaf het begin. Niet verontrustend.
Ik zal later een foto maken en posten.
Het linker scharnier zit iets lager, maar is vanaf het begin. Niet verontrustend.
Ik zal later een foto maken en posten.

[ Voor 51% gewijzigd door emmerx op 18-04-2017 16:34 ]
Draadloos laden op onze Zon
Dat dacht ik dus ook maar inmiddels zet er dus een mm of 2 speling op. Enige wat ik er mee doe is openklappen en dichtklappen.emmerx schreef op donderdag 08 september 2016 @ 09:12:
[..]
[..]
Is wel een laptop met wat problemen, in dit topic kom je tal van problemen tegen inzake scharnieren en gele vlekken in de scherm hoeken. Zou toch niet mogen met een dergelijk product.
Wat zijn de gemiddelde tijden voor je een laptop weer terug hebt zodra je deze voor een garantie ticket laat ophalen/terugstuurt?
Wat zijn de gemiddelde tijden voor je een laptop weer terug hebt zodra je deze voor een garantie ticket laat ophalen/terugstuurt?
Dat heb je wel eens tegenwoordig ja met apparaten die snel-snel-snel de markt op moeten.... (mensen die er geen last van hebben hoor je natuurlijk ook nietbluecupra schreef op donderdag 08 september 2016 @ 10:18:
Is wel een laptop met wat problemen, in dit topic kom je tal van problemen tegen inzake scharnieren en gele vlekken in de scherm hoeken. Zou toch niet mogen met een dergelijk product.
1-2 weekjes zou normaal moeten zijn.
Ik heb gisteren geupdate naar de anniversary update. Na opnieuw op te starten en de instellingen te voltooien werkte het volgende niet meer: Connexant geluid, Schermrotatie in tablet modus, WiFi, en vast nog wel iets dat me nog niet was opgevallen, zoals synaptics driver.Jerrythafast schreef op zondag 04 september 2016 @ 22:39:
Ik heb vandaag een tweetal driver-ergernissen verholpen op mijn x360, nadat ik Windows 10 had geupdatet naar de Anniversary Update.
...

Nu alle drivers van de Hp Driver site gedownload en gaan we het nogmaals proberen. Ik wil graag Edge met plugins kunnen gebruiken.
Aangezien ik een HP Spectre X360 4110nd heb moet dit toch allemaal gewoon werken?
Toch maar een weblog?
Uiteraard moet het gewoon werkentomic schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 14:04:
[...]
Ik heb gisteren geupdate naar de anniversary update. Na opnieuw op te starten en de instellingen te voltooien werkte het volgende niet meer: Connexant geluid, Schermrotatie in tablet modus, WiFi, en vast nog wel iets dat me nog niet was opgevallen, zoals synaptics driver.![]()
Nu alle drivers van de Hp Driver site gedownload en gaan we het nogmaals proberen. Ik wil graag Edge met plugins kunnen gebruiken.
Aangezien ik een HP Spectre X360 4110nd heb moet dit toch allemaal gewoon werken?

Eén driver irritatie die ik trouwens nog heb is dat het geluid van sommige programma's uit de speakers blijft komen wanneer ik de hoofdtelefoon aansluit. Ik moet dan die programma's opnieuw starten om het geluid uit de hoofdtelefoon te laten komen. Hebben anderen hier misschien een oplossing voor?
Hier heb ik nog geen problemen mee ondervonden. Maar ik gebruik de koptelefoon ook niet heel veel. Heb de Plantronics Backbeat pro en die staat altijd met blueooth verbonden met m'n Spectre.Jerrythafast schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 14:12:
[...]
Eén driver irritatie die ik trouwens nog heb is dat het geluid van sommige programma's uit de speakers blijft komen wanneer ik de hoofdtelefoon aansluit. Ik moet dan die programma's opnieuw starten om het geluid uit de hoofdtelefoon te laten komen. Hebben anderen hier misschien een oplossing voor?
De anniversary update is geslaagd!
Nu nog een goede stylus. om aantekeningen te maken. Ik hoorde dat Dell goed was, maar mij leek de Bamboo smart wel mooi. iemand ervaring met andere modellen dan van HP en Dell?
Toch maar een weblog?
Ik herken dit probleem, precies zoals je het beschrijft. Maar ervaar dit enkel met Telegram. Is overigens een bug die al meer dan een jaar bekend is, maar blijkbaar geen prioriteit heeft. Is het in geval van jou, ook telegram? Of betreft het andere programma('S)?Jerrythafast schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 14:12:
[...]
Heb geen telegram. Ik heb het gemerkt met online video (Flash plugin in Firefox) en een spel dat draait op Java.NSG schreef op maandag 19 september 2016 @ 20:26:
[...]
Ik herken dit probleem, precies zoals je het beschrijft. Maar ervaar dit enkel met Telegram. Is overigens een bug die al meer dan een jaar bekend is, maar blijkbaar geen prioriteit heeft. Is het in geval van jou, ook telegram? Of betreft het andere programma('S)?
Dank voor het advies ik heb ook maar eens even wat drives bijgewerkt, ik had namelijk ook de firefox glitches. Sowieso is het een zooitje qua drivers want met de aniversary update werkt Microsoft zelf ook al een aantal intel drivers bij. Eigenlijk zou intel gewoon fabrikanten als HP verplicht de drivers moeten laten testen en Microsoft moet alleen updates doorvoeren wanneer de HP alle drivers voor de anniversary update getest heeft.Jerrythafast schreef op zondag 04 september 2016 @ 22:39:
Intel Graphics drivers
Nadat ik vanmiddag de Anniversary update had geïnstalleerd kreeg ik in Firefox last van graphics glitches. Google wees al snel uit dat dit een hardnekkig driver probleem was waar al diverse updates voor waren uitgebracht. Ik zat nog op buildnumer 437x (het laatste cijfer is me even ontschoten), uitgebracht in januari of zo.........
Zojuist kwam via Windows Update versie 19.0.12.112 binnen. Geen idee wat ze hebben veranderd, maar de bug is er niet in opgelostJerrythafast schreef op zondag 04 september 2016 @ 22:39:
3. Dan opnieuw opstarten
6. WiFi weer aan

Zelf al een aantal keren in dit topic gevraagd naar de WHEA Event ID 17 meldingen. Zelf heb ik dit probleem "opgelost" door de energiespaarstand van de WiFi kaart op max prestaties te zetten. Iedere andere waarde anders dan deze zorgt voor een Event-ID 17 "flood". Al een tijdje volg ik het topic op de HP Support website en de laatste input is dat het te maken heeft met dat de WiFi kaart dezelfde "lanes" gebruikt en daardoor de betreffende melding optreed. Andere suggereren dat het een batch "oude" mainboards betreft welke niet 100% geschikt zijn voor Skylake architectuur. Als dit zo is dan betreft dit een design fout en is het niet op te lossen met drivers. Helaas komt er vanuit HP geen reactie in dit topic wat ook tekenend kan zijn..
Zijn er die dit kunnen bekrachtigen? Snap alleen niet dat HP in samenwerking met Microsoft een dergelijk product op de markt zetten? Dit had toch moeten blijken bij R&D of test trajecten?
link naar HP support onderwerp: https://h30434.www3.hp.co...D-17/td-p/5424405/page/20
Zijn er die dit kunnen bekrachtigen? Snap alleen niet dat HP in samenwerking met Microsoft een dergelijk product op de markt zetten? Dit had toch moeten blijken bij R&D of test trajecten?
link naar HP support onderwerp: https://h30434.www3.hp.co...D-17/td-p/5424405/page/20
[ Voor 7% gewijzigd door bluecupra op 17-10-2016 10:38 ]
Ik heb ook even gekeken naar EventID 17 en heb het inderdaad ook. Verder merk ik er niet veel van dus dat zal misschien ook de reden zijn dat HP er geen effort in steekt...
Toen plassen pissen werd, is het gezeik begonnen.
Heb het ook vaak bij Firefox. Bij Chrome geen last van.Jerrythafast schreef op maandag 19 september 2016 @ 21:59:
[...]
Heb geen telegram. Ik heb het gemerkt met online video (Flash plugin in Firefox) en een spel dat draait op Java.
Verder draait 'ie na de verschillende updates, i.t.t. in het begin, nu helemaal soepel. Blijf het een prachtapparaat vinden.
Weet iemand wanneer de nieuwe versie van deze laptop daadwerkelijk een beschikbaar zal zijn? nieuws: HP introduceert dunnere Spectre x360 met smalle schermranden - update
Kijk ernaar uit
Kijk ernaar uit
Ze staan nu bij hp op de site. http://store.hp.com/Nethe...d=Y5U95EA&opt=ABH&sel=NTB
Ben wel benieuwd met welke USB-c of thunderbolt Dock deze samenwerkt zodat hij naast mobiel gebruik ook op de werkplek met 1 of 2 externe monitoren en vaste ethernet aansluiting gebruikt kan worden?
Iemand al wat getest?
Ben wel benieuwd met welke USB-c of thunderbolt Dock deze samenwerkt zodat hij naast mobiel gebruik ook op de werkplek met 1 of 2 externe monitoren en vaste ethernet aansluiting gebruikt kan worden?
Iemand al wat getest?
Ik heb zo af en toe nog last van uitvallende WiFi-verbindingen op mijn 4100nd. De driver van mijn AC265 WiFi-kaartje heb ik zojuist geupdatet van versie 19.1.0.4 naar 19.2.0.1 door Apparaatbeheer naar nieuwe stuurprogramma's te laten zoeken. Hopen dat er misschien iets verbetering is.
EDIT: Via Intel.com gelijk maar door geupdatet naar 19.20.0.6. En gelijk Bluetooth geupdatet naar 19.10.1635.483. Nu maar kijken wat er gaat gebeuren
EDIT: Via Intel.com gelijk maar door geupdatet naar 19.20.0.6. En gelijk Bluetooth geupdatet naar 19.10.1635.483. Nu maar kijken wat er gaat gebeuren
[ Voor 21% gewijzigd door Jerrythafast op 29-10-2016 12:21 ]
Bedankt. Wel jammer dat hij in NL niet met 16 GB ram te krijgen is.RobinE schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 20:37:
Ze staan nu bij hp op de site. http://store.hp.com/Nethe...d=Y5U95EA&opt=ABH&sel=NTB
In de VS heb je hem voor $1200 met i7 7500 en 16 GB.
In de Nederlandse shop heb je alleen een i7 model met 8 GB ram en 512 GB SSD (voor €1499)...
Heeft iemand toevallig al de nieuwe Spectre besteld / van plan te bestellen? De laptop is al leverbaar bij hp alleen wil ik de laptop eerst even in het echt zien het liefst of in iedergeval ervaringen horen.
Ik overweeg m te gaan halen met studenten korting en cashback xl voor 1020.bloodlynx schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 22:15:
Heeft iemand toevallig al de nieuwe Spectre besteld / van plan te bestellen? De laptop is al leverbaar bij hp alleen wil ik de laptop eerst even in het echt zien het liefst of in iedergeval ervaringen horen.
Ik krijg voor mijn werk een surface pro 4 dus mijn spectre is eigenlijk overbodig geworden dus overweeg(met pijn in het hart) hem te verkopen. Enig idee wat een pricewatch: HP Spectre x360 13-4150nd kan opbrengen, nog geen jaar oud en helemaal puntgaaf en compleet met doos, boekjes, lader en bon.
[ Voor 3% gewijzigd door renzo4000 op 03-11-2016 20:03 ]
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Loopt er nu ook een cashback actie via HP?Wouter Lucassen schreef op donderdag 03 november 2016 @ 17:01:
[...]
Ik overweeg m te gaan halen met studenten korting en cashback xl voor 1020.
Altijd al. 5% via cashbackxl.bloodlynx schreef op donderdag 03 november 2016 @ 22:48:
[...]
Loopt er nu ook een cashback actie via HP?
Ik heb er een nachtje over geslapen maar toch besloten *knip* ook je V&A ad pluggen is spam. Ik moet zeggen dat dit tot nu toe mijn fijnste laptop is geweest die ik heb gehad. Dus mocht iemand nog twijfelen, wellicht is dit voor jou dan een optie om een stuk goedkoper een spectre te bemachtigen
[ Voor 19% gewijzigd door br00ky op 06-11-2016 22:28 ]
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Op de foto zie ik een stickertje van een i5, dat is niet helemaal logisch bij een 4150nd, toch?renzo4000 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 08:20:
Ik heb er een nachtje over geslapen maar toch besloten knip. Ik moet zeggen dat dit tot nu toe mijn fijnste laptop is geweest die ik heb gehad. Dus mocht iemand nog twijfelen, wellicht is dit voor jou dan een optie om een stuk goedkoper een spectre te bemachtigen
En belangrijker nog: welk type reislader heb je erbij? En ben je eventueel bereid die separaat te verkopen?
[ Voor 8% gewijzigd door br00ky op 06-11-2016 22:28 ]
Punctuality is the politeness of kings
Good point, het is niet mijn foto maar van het wereld wijde web ... ik zal het aanpassen want het is toch echt de i7/256gb/8gb versie. Het betreft een reislader van Taifu die ik niet los ga verkopen, is gewoon een extra voor de eventuele koper. Overigens kunnen we deze discussie beter voeren bij de advertentie.
Dan ben ik eigenlijk nog wel benieuwd waar je die charger van Taifu hebt besteld. Wil je dat nog delen?renzo4000 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 11:58:
Good point, het is niet mijn foto maar van het wereld wijde web ... ik zal het aanpassen want het is toch echt de i7/256gb/8gb versie. Het betreft een reislader van Taifu die ik niet los ga verkopen, is gewoon een extra voor de eventuele koper. Overigens kunnen we deze discussie beter voeren bij de advertentie.

Toch maar een weblog?
Deze embed werkt niet, maar ik weet wel dat er reviews te vinden zijn op youtube, ik google verder dan mijn neus lang is
edit: nu wel.
Was ook geen directe reactie op jou maar een algemene post. Vind de reviews van MobileTechReview altijd goed. Embed werkt hier wel.
Medelijden met de mensen die de nieuwe kopen, zit je opgescheept met dat lelijke nieuwe HP-logo.
Medelijden met de mensen die de nieuwe kopen, zit je opgescheept met dat lelijke nieuwe HP-logo.
[ Voor 11% gewijzigd door S_Chief op 04-11-2016 21:59 ]
ik vind het nieuwe HP logo best gaaf eigenlijkS_Chief schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 21:58:
Was ook geen directe reactie op jou maar een algemene post. Vind de reviews van MobileTechReview altijd goed. Embed werkt hier wel.
Beter dan dat lelijke babyblauwe ding wat tijdens de POST op mijn scherm staat. Maar niets staat chiquer dan gewoon voluit gespeld
H E W L E T T - P A C K A R D
H E W L E T T - P A C K A R D
Goeie review. Op zich wel jammer dat er geen digitizer meer ondersteund wordt.
Ik heb net het i5 model besteld bij HP.
Even een andere vraag: heeft iemand ervaring met het gebruik van deze laptop en een USB docking station met 2 monitoren?
Ik denk erover om zoiets aan te schaffen voor mijn 4110. Op internet kom ik weinig praktijkervaring tegen.
Ik denk erover om zoiets aan te schaffen voor mijn 4110. Op internet kom ik weinig praktijkervaring tegen.
Ik gebruik mijn 4110 met een HP 3005PR. Is USB3.0 dus snel genoeg voor netwerk etc.
Maar de gebruikte videochip (DisplayLink DL-3900) is erg traag en de resolutie van 2560x1600 wordt beperkt tot 1900x1200 bij gebruik van 2 monitoren.
Gamen is geen optie bij video over USB, videobewerking wordt ook al lastig.
Beste werkt bij mij om de DisplayPort uitgang te gebruiken voor video (en dus de Intel video chip);
betekent helaas wel een extra kabel...
Maar de gebruikte videochip (DisplayLink DL-3900) is erg traag en de resolutie van 2560x1600 wordt beperkt tot 1900x1200 bij gebruik van 2 monitoren.
Gamen is geen optie bij video over USB, videobewerking wordt ook al lastig.
Beste werkt bij mij om de DisplayPort uitgang te gebruiken voor video (en dus de Intel video chip);
betekent helaas wel een extra kabel...
[ Voor 12% gewijzigd door emmerx op 06-11-2016 14:07 ]
Video over USB, ga je dan niet je CPU ontzettend zwaar belasten? iGPU kan je immers niet gebruiken dan.
Bedankt voor de reacties! Klinkt niet als een super oplossing...
Volgens mij kan je toch daisy chainen met DisplayPort? Dan heb je maar 3 kabels nodig: voeding, USB en DP. Natuurlijk is één kabel mooier, maar ach.
Iemand trouwens nog recent een stylus aangeschaft? De bekende Dell 750-AAGN is helaas niet meer verkrijgbaar (hooguit één aanbieder voor een debiele prijs). Op de US website zie ik de 750-AAMI, maar die kom ik weer niet tegen in Nederland. De Nederlandse website laat de 750-AAMG en de 750-AALT zien (en de 750-AAOG, maar da's voor de Surface (dus N-Trig)), maar ik kan totaal geen gebruikerservaringen vinden.
Ik heb de Spectre x360 2016 (i5 model) binnen. Eerste indrukken:
1. Hij heeft wat coil whine wat hoorbaar is als hij aan de lader hangt en als de accu vol is. Het is een soort krassend/krakend geluid en lijkt vrij veel op het geluid van een harddisk. Dit is vrij vervelend als je in een stille omgeving zit.
Als hij niet aan de lader hangt is het alleen heel subtiel te horen als je dicht bij het rechter scharnier luistert.
2. De speakers klinken op zich mooi (hoge tonen dan), maar ze vervormen sommige geluiden helaas wel erg sterk. Gewoon de windows geluiden (of bijv. het Facebook notificatiegeluidje) klinken al erg vervormd bijvoorbeeld. Gelukkig heeft de audio jack wel goed geluid maar het is toch jammer dat de speakers beperkt bruikbaar zijn. Dat Bang & Olufsen merkje betekent blijkbaar niet veel.
Edit: Ik heb Bang & Olufsen Audio Control>Output>"Bang & Olufsen Experience" uitgezet en dat verhelpt het probleem niet.
- Echt een prachtige machine. (Is misschien ook een klein nadeel omdat je er daardoor geen krasje op wilt krijgen.)
- Het matte aluminium is wat smettig. Zitten na een dag al wat vlekjes op die er moeilijk af lijken te gaan.
- Toetsenbord heeft een fijne aanslag.
- Ik houd niet erg van touchpads maar deze is wel prettig om te gebruiken. Niet echt iets op aan te merken. Glijdt lekker, multitouch werkt goed.
- Lekker responsive en veel sneller bij het browsen ook dan de oude Dell XPS16 waar ik nog op werkte.
- Scherm is erg mooi en uniform.
- Tablet of stand mode is goed te gebruiken. Wel zie je in tablet mode dat de 1080p niet aan de hoge kant is voor 13" (je houdt hem wat dichterbij dus je ziet de pixels wat makkelijker).
- Ik ben niet erg gecharmeerd van de aan-/uitknop; die is niet zo gemakkelijk in te drukken zo helemaal verzonken aan de linkerzijkant.
1. Hij heeft wat coil whine wat hoorbaar is als hij aan de lader hangt en als de accu vol is. Het is een soort krassend/krakend geluid en lijkt vrij veel op het geluid van een harddisk. Dit is vrij vervelend als je in een stille omgeving zit.
Als hij niet aan de lader hangt is het alleen heel subtiel te horen als je dicht bij het rechter scharnier luistert.
2. De speakers klinken op zich mooi (hoge tonen dan), maar ze vervormen sommige geluiden helaas wel erg sterk. Gewoon de windows geluiden (of bijv. het Facebook notificatiegeluidje) klinken al erg vervormd bijvoorbeeld. Gelukkig heeft de audio jack wel goed geluid maar het is toch jammer dat de speakers beperkt bruikbaar zijn. Dat Bang & Olufsen merkje betekent blijkbaar niet veel.
Edit: Ik heb Bang & Olufsen Audio Control>Output>"Bang & Olufsen Experience" uitgezet en dat verhelpt het probleem niet.
[ Voor 17% gewijzigd door Aham brahmasmi op 24-11-2016 21:47 . Reden: toevoeging ]
Ik heb ook mijn x360 (vorige gen.) vrijwel alles in de B&O instellingen uitgezet, zo klinkt het geluid naar mijn mening veel beter.Aham brahmasmi schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 23:47:
Ik heb de Spectre x360 2016 (i5 model) binnen. Eerste indrukken:Helaas twee zwaktepunten:
- Echt een prachtige machine. (Is misschien ook een klein nadeel omdat je er daardoor geen krasje op wilt krijgen.)
- Het matte aluminium is wat smettig. Zitten na een dag al wat vlekjes op die er moeilijk af lijken te gaan.
- Ik houd niet erg van touchpads maar deze is wel prettig om te gebruiken. Niet echt iets op aan te merken. Glijdt lekker, multitouch werkt goed.
- Lekker responsive en veel sneller bij het browsen ook dan de oude Dell XPS16 waar ik nog op werkte.
- Tablet of stand mode is goed te gebruiken. Wel zie je in tablet mode dat de 1080p niet aan de hoge kant is voor 13" (je houdt hem wat dichterbij dus je ziet de pixels wat makkelijker).
1. Hij heeft wat coil whine wat zacht hoorbaar is als hij aan de lader hangt. Het is een soort krassend/krakend geluid en lijkt erg op het geluid van een harddisk.
2. De speakers klinken op zich mooi (hoge tonen dan), maar ze lijken het geluid helaas soms wel erg te vervormen. Gewoon de windows geluiden klinken al erg vervormd bijvoorbeeld. Gelukkig heeft de audio jack wel goed geluid maar toch jammer dat de speakers beperkt bruikbaar zijn. Dat Bang&Olufsen merkje betekent blijkbaar niet veel.
Jazeker. Dit is de mijne. Als je op de productfoto's inzoomt rechtsboven het toetsenbord zie je het staan.S_Chief schreef op zondag 20 november 2016 @ 00:05:
Had de vorige dan B&O speakers (of überhaupt het naampje)?
De naam B&O zegt eigenlijk alleen iets over de software en instellingen die worden bijgeleverd.S_Chief schreef op zondag 20 november 2016 @ 00:05:
Had de vorige dan B&O speakers (of überhaupt het naampje)?
Misschien hebben ze een klein beetje meegeholpen bij ontwikkeling?
Maar vooral marketing ...
Want de speakers zelf zijn precies dezelfde als alle andere laptops; de goedkoopste Chinese van SBC.

Bij mijn 4110nd uit 2015 klinken ze verschrikkelijk.
Waarschijnlijk dat B&O bij de nieuwe versie van de Spectre wel iets heeft mogen verbeteren:
nu in ieder geval 4 speakers, waarvan 2 front.
Maar geen digitizer voor een active stylus meer...
[ Voor 24% gewijzigd door emmerx op 18-04-2017 16:36 . Reden: foto ]
Bij Amazon.de is deze nog steeds leverbaar. Ik ben er na 1,5 jaar gebruik nog steeds tevreden mee, prima pennetje. Zorg er wel voor dat je wat AAAA batterijtjes op voorraad hebt, want die verkopen ze niet bij de Mediamarkt ofzo...S_Chief schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 23:01:
Iemand trouwens nog recent een stylus aangeschaft? De bekende Dell 750-AAGN is helaas niet meer verkrijgbaar (hooguit één aanbieder voor een debiele prijs). Op de US website zie ik de 750-AAMI, maar die kom ik weer niet tegen in Nederland. De Nederlandse website laat de 750-AAMG en de 750-AALT zien (en de 750-AAOG, maar da's voor de Surface (dus N-Trig)), maar ik kan totaal geen gebruikerservaringen vinden.
Je moet zoeken op Dell 750 AAHC. Dat is namelijk de niet-Europese productnumber.S_Chief schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 23:01:
Heb vanmorgen deze besteld.
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
Anoniem: 275015
Snap die versienrs niet van de spectre. Wat is de logica en wat zijn de pluspunten van het nieuwste model.
Zie op tweedekansje va Cool Blue een I5 voor 707,-: HP Spectre 13-4031nd x360 laptop en HP Spectre 13-v000nd laptop voor 1.049,-.Neem aan dat dit ouder typen zijn?
Bij CoolBlue: HP SPECTRE 13-4110ND X360 voor 1.099,-.
Op HP site
- voor 1.049,-: HP Spectre 13-4105nd x360
- voor 1.199,-: HP Spectre 13-w010nd x360
- voor 1.099,-: HP Spectre x360 13-4110nd
- voor 1.099,- HP Spectre x360 13-4100nd Special Edition
Zie op tweedekansje va Cool Blue een I5 voor 707,-: HP Spectre 13-4031nd x360 laptop en HP Spectre 13-v000nd laptop voor 1.049,-.Neem aan dat dit ouder typen zijn?
Bij CoolBlue: HP SPECTRE 13-4110ND X360 voor 1.099,-.
Op HP site
- voor 1.049,-: HP Spectre 13-4105nd x360
- voor 1.199,-: HP Spectre 13-w010nd x360
- voor 1.099,-: HP Spectre x360 13-4110nd
- voor 1.099,- HP Spectre x360 13-4100nd Special Edition
Nieuwe versie kleiner, snellere CPU GPU, NVMe SSD, beter scherm kleinere bezel, betere speakers, 2x USB-C
Mist wel digitizer voor active stylus en wat poorten: 1x USB3, full-HDMI en mini-DP.
En nog geen versie met zwart toetsenbord, zilveren versie slecht leesbaar met verlichting aan ...
Mist wel digitizer voor active stylus en wat poorten: 1x USB3, full-HDMI en mini-DP.
En nog geen versie met zwart toetsenbord, zilveren versie slecht leesbaar met verlichting aan ...
[ Voor 7% gewijzigd door emmerx op 21-11-2016 17:05 ]
2x thunderboltemmerx schreef op maandag 21 november 2016 @ 17:03:
Nieuwe versie kleiner, snellere CPU GPU, NVMe SSD, beter scherm kleinere bezel, betere speakers, 2x USB-C
Hoe stabiel zijn de scharnieren van het nieuwe model? Ze lijken voor iets meer beweging te zorgen voor het scherm als je wiebelt? Of lijkt dit maar zo op de reviewsAham brahmasmi schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 23:47:
Ik heb de Spectre x360 2016 (i5 model) binnen. Eerste indrukken:Helaas twee zwaktepunten:
1. Hij heeft wat coil whine wat zacht hoorbaar is als hij aan de lader hangt. Het is een soort krassend/krakend geluid en lijkt erg op het geluid van een harddisk. Dit is wel een beetje vervelend als je in een stille omgeving zit.
2. De speakers klinken op zich mooi (hoge tonen dan), maar ze lijken het geluid helaas soms wel erg te vervormen. Gewoon de windows geluiden klinken al erg vervormd bijvoorbeeld. Gelukkig heeft de audio jack wel goed geluid maar toch jammer dat de speakers beperkt bruikbaar zijn. Dat Bang & Olufsen merkje betekent blijkbaar niet veel.
Schuinieren? Pun intended?
Het scherm wiebelt idd wel als je er aan zit, maar ik zie het probleem daar zo niet mee. Het scherm is gewoon erg dun dus dat wiebelen is met die constructie niet echt te voorkomen denk ik. Ik heb er tot nu toe geen last van gehad, maar ik gebruik hem op een normaal bureau (dat niet beweegt).bloodlynx schreef op maandag 21 november 2016 @ 17:57:
[...]
Hoe stabiel zijn de schuinieren van het nieuwe model? Ze lijken voor iets meer beweging te zorgen voor het scherm als je wiebelt? Of lijkt dit maar zo op de reviews
Ik zal morgens eens kijken hoe het is bij de MacBook Air 2015 (die hier ook in huis is).
Ik zit nog te twijfelen welk type, omdat er veel aanbiedingen zijn:
Ik vraag me af of de 2016 het onderstaand prijsverschil waard is.
Momenteel is er een actie op HP. Site, wel met een 4gb versie. HP Spectre 13-4105nd x360 voor 899,-.
Windows 10 Home 64
Intel® Core™ i5-6200U (2,3 GHz, tot 2,8 GHz, 3 MB cache, 2 cores)
33,8 cm (13,3 inch) FHD IPS LED-backlit touchscreen
4 GB DDR3L-1600 SDRAM (ingebouwd)
128 GB M.2 SSD
Intel® HD Graphics 520
Daarnaast zie ik op Cool Blue tweedekansje voor 707,- de nog oudere versie met W8.1?:
HP Spectre 13-4031nd x360
13,3 inch - Intel Core i5 2200 Mhz - 8 GB RAM geheugen Intel HD Graphics 5500 - Opslagtype SSD
Of de Nieuwste op HP site voor 1.199,-:
HP Spectre 13-w010nd x360
Windows 10 Home 64
Intel® Core™ i5-7200U (2,5 GHz, tot 3,1 GHz, 3 MB cache, 2 cores)
33,8 cm (13,3 inch) diagonaal FHD IPS BrightView WLED-backlit touchscreen
8 GB LPDDR3-1866 SDRAM (ingebouwd)
256 GB PCIe® NVMe™ M.2 SSD
Intel® HD Graphics 620
Wat denken jullie?
Ik vraag me af of de 2016 het onderstaand prijsverschil waard is.
Momenteel is er een actie op HP. Site, wel met een 4gb versie. HP Spectre 13-4105nd x360 voor 899,-.
Windows 10 Home 64
Intel® Core™ i5-6200U (2,3 GHz, tot 2,8 GHz, 3 MB cache, 2 cores)
33,8 cm (13,3 inch) FHD IPS LED-backlit touchscreen
4 GB DDR3L-1600 SDRAM (ingebouwd)
128 GB M.2 SSD
Intel® HD Graphics 520
Daarnaast zie ik op Cool Blue tweedekansje voor 707,- de nog oudere versie met W8.1?:
HP Spectre 13-4031nd x360
13,3 inch - Intel Core i5 2200 Mhz - 8 GB RAM geheugen Intel HD Graphics 5500 - Opslagtype SSD
Of de Nieuwste op HP site voor 1.199,-:
HP Spectre 13-w010nd x360
Windows 10 Home 64
Intel® Core™ i5-7200U (2,5 GHz, tot 3,1 GHz, 3 MB cache, 2 cores)
33,8 cm (13,3 inch) diagonaal FHD IPS BrightView WLED-backlit touchscreen
8 GB LPDDR3-1866 SDRAM (ingebouwd)
256 GB PCIe® NVMe™ M.2 SSD
Intel® HD Graphics 620
Wat denken jullie?
Waar ga je het ding voor gebruiken ?Anoniem: 275015 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 06:20:
Wat denken jullie?
Nieuwe versie:
Kleiner, snellere CPU GPU, NVMe SSD, kleinere schermbezel, meer speakers, 2x USB-C (Thunderbolt)
Geen digitizer voor active stylus en mist wat poorten: 2x USB3, full-HDMI en mini-DP.
[ Voor 45% gewijzigd door emmerx op 22-11-2016 09:43 ]
Vandaar ook mijn aanhalingstekens.emmerx schreef op zondag 20 november 2016 @ 10:29:
[...]
De naam B&O zegt eigenlijk alleen iets over de software en instellingen die worden bijgeleverd.
Want de speakers zelf zijn precies dezelfde als alle andere laptops; de goedkoopste Chinese van SBC.
[afbeelding]
Waarschijnlijk dat B&O bij de nieuwe versie van de Spectre wel iets heeft mogen verbeteren:
Ik vind de speakers re-de-lijk (voorzichtig gezegd). Met wat aanpassingen in het DTS paneel klinkt het acceptabel. Vind het wel jammer dat er ze er niets beters in hebben gezet.. Zou leuk zijn als het een standaard maat is en je ze makkelijk kon vervangen door andere types.
Heb ik ook bekeken, maar die van Dell schijnt qua drukgevoeligheid een stuk beter te zijn dan de HP, vandaar dat eerstgenoemde mijn voorkeur heeft.jagdeleur schreef op maandag 21 november 2016 @ 09:35:
[...]
Bij Amazon.de is deze nog steeds leverbaar. Ik ben er na 1,5 jaar gebruik nog steeds tevreden mee, prima pennetje. Zorg er wel voor dat je wat AAAA batterijtjes op voorraad hebt, want die verkopen ze niet bij de Mediamarkt ofzo...
Grappig, ik dacht dat dat gewoon een ander type was. Wel een pijnlijke prijs moet ik zeggen.. Vroeger waren ze een stuk goedkoper (stom dat ik het toen niet heb besteld).Xyphoid schreef op maandag 21 november 2016 @ 15:27:
[...]
Je moet zoeken op Dell 750 AAHC. Dat is namelijk de niet-Europese productnumber.
Heb vanmorgen deze besteld.
Wanneer de 960 EVO beschikbaar komt denk ik dat ik het erop ga wagen trouwens. Vind de huidige Sandisk toch tegenvallen af en toe.
Ik moet wel zeggen dat ik best blij ben met de USB-C poorten.
Het is gewoon een stuk makkelijker te gebruiken dan het onhandige USB-A waar we allemaal zo aan gewend zijn.
Wel mis ik een HDMI poort. Helaas is er ook geen adapter voor USB-C meegeleverd (alleen een gigabit ethernet adapter) dus daar ga ik er nog een van kopen.
Wel mis ik een HDMI poort. Helaas is er ook geen adapter voor USB-C meegeleverd (alleen een gigabit ethernet adapter) dus daar ga ik er nog een van kopen.
Ik vraag me ook vooral af of het prijsverschil de moeite waard is. Ik zal hem veel onderweg gebruiken. Zowel gewoon als tablet/tent modus. Voor internetten/surfen. Incidenteel voor eenvoudige filmbewerking en beetje prutsen met vm's.emmerx schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 08:59:
[...]
Waar ga je het ding voor gebruiken ?
[...]
Dat is op zich wel weer netjes. Bij de oude Spectre werd een USB2 ethernetadapter meegeleverd die max. 100Mbit/s deed. Echt een ontzettend sneue bezuinigingsmaatregel. Lever dan gewoon geen adapter mee.Aham brahmasmi schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 14:33:
(alleen een gigabit ethernet adapter)
Toch voor de nieuwe HP spectre x360 gegaan. Heb ook nog 12% kunnen vinden. Ben benieuwd wanneer die binnenkomt.
Heb je hier bovenop de studentenkorting gekregen?Anoniem: 275015 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 18:16:
Toch voor de nieuwe HP spectre x360 gegaan. Heb ook nog 12% kunnen vinden. Ben benieuwd wanneer die binnenkomt.
Hier helemaal geen adapter bij gekregendreamscape schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 15:25:
[...]
Dat is op zich wel weer netjes. Bij de oude Spectre werd een USB2 ethernetadapter meegeleverd die max. 100Mbit/s deed. Echt een ontzettend sneue bezuinigingsmaatregel. Lever dan gewoon geen adapter mee.
Dat dacht ik eerst ook, maar na wat koekelen kwam ik er dus achter.[b]S_Chief schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 13:26
Grappig, ik dacht dat dat gewoon een ander type was. Wel een pijnlijke prijs moet ik zeggen.. Vroeger waren ze een stuk goedkoper (stom dat ik het toen niet heb besteld).
Heb hem vandaag al binnen en hij werkt wel ok in Windows 10. Helaas krijg ik pressure sensing niet aan de praat in Ubuntu. Las ergens dat GIMP dat ondersteunde, maar krijg het niet werkend.
Heb Xournal geprobeerd, maar palm rejection werkt niet.
Dat wordt dus Win10 booten als ik notities of tekeningen wil maken
- Edit -
Heb nu pressure sensitivity werkend in GIMP. Helaas geen palm rejection, dus nog steeds niet bruikbaar...
[ Voor 8% gewijzigd door Xyphoid op 26-11-2016 21:05 ]
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
Heb de vraag bij hp uitstaan of de nieuwe 13-W010ND ook beschikbaar is in ash silver/copper. Krijg maandag pas antwoord. Weet iemand dat?
Nog meer Spectre bezitters die last hebben van een trage SSD en dan met name de schrijfsnelheid?
Ik heb deze 13-4110nd nu iets meer dan een jaar in bezit, hetzelfde geldt voor de Windows installatie.

En dit is na het opschonen van wat bestanden. Met 20GB vrij haalde ik nog geen 30MB/S Seq..
***update***
De oorzaak is dus een firmware bug.. http://h30434.www3.hp.com...mware-update/td-p/5110523
Ik heb deze 13-4110nd nu iets meer dan een jaar in bezit, hetzelfde geldt voor de Windows installatie.

En dit is na het opschonen van wat bestanden. Met 20GB vrij haalde ik nog geen 30MB/S Seq..
***update***
De oorzaak is dus een firmware bug.. http://h30434.www3.hp.com...mware-update/td-p/5110523
[ Voor 18% gewijzigd door NSG op 27-11-2016 22:34 ]
Heb 'em toch maar gekocht. Bevalt prima tot nu toe.Xyphoid schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 22:08:
[...]
Dat dacht ik eerst ook, maar na wat koekelen kwam ik er dus achter.
Heb hem vandaag al binnen en hij werkt wel ok in Windows 10. Helaas krijg ik pressure sensing niet aan de praat in Ubuntu. Las ergens dat GIMP dat ondersteunde, maar krijg het niet werkend.
Heb Xournal geprobeerd, maar palm rejection werkt niet.
Dat wordt dus Win10 booten als ik notities of tekeningen wil maken
- Edit -
Heb nu pressure sensitivity werkend in GIMP. Helaas geen palm rejection, dus nog steeds niet bruikbaar...
Ik heb dezelfde Spectre en mijn benchmark wijkt niet heel veel af (is wel een ander merk dan jouw Samsung)NSG schreef op zondag 27 november 2016 @ 16:32:
Nog meer Spectre bezitters die last hebben van een trage SSD en dan met name de schrijfsnelheid?
[afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Boeryepes op 27-11-2016 19:02 ]
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Ik heb de originele HP Adata 256GB SATA SSD weer in mijn 4110 zitten en heb veel mindere prestaties dan de PCIe NVMe SM-951 (R 2.200MB/s W 1.200MB/s),
maar gelukkig nog wel betere schrijfprestaties dan die HP Samsung.
ik heb wel 50% vrije ruimte op mijn 2 partities.
maar gelukkig nog wel betere schrijfprestaties dan die HP Samsung.
ik heb wel 50% vrije ruimte op mijn 2 partities.

[ Voor 33% gewijzigd door emmerx op 27-11-2016 20:26 . Reden: CDM plaatje ]
In Windows 10 werkt het ook wel goed. Heb er alleen problemen mee in Ubuntu.S_Chief schreef op zondag 27 november 2016 @ 16:46:
[...]
Heb 'em toch maar gekocht. Bevalt prima tot nu toe.
Apart. Ik weet inmiddels dat de oorzaak van de trage Samsung SSD veroorzaakt wordt door een firmware bug, die hoogstwaarschijnlijk niet opgelost gaat woorden door HP/SamsungBoeryepes schreef op zondag 27 november 2016 @ 19:01:
[...]
Ik heb dezelfde Spectre en mijn benchmark wijkt niet heel veel af (is wel een ander merk dan jouw Samsung)
http://h30434.www3.hp.com...mware-update/td-p/5110523
Ik ga binnenkort eens uitvogelen wat voor stappen ik kan nemen tegen HP, want het is nu echt irritant traag..
Deze bug was voor mij ook de reden om mijn Lenovo Yoga pro weg te doen, die had ook zo'n OEM Samsung PM-851 (dan mSATA). Door ontlading verliezen de geheugencellen hun spanning en dus informatie.NSG schreef op maandag 28 november 2016 @ 10:31:
[...]
Ik weet inmiddels dat de oorzaak van de trage Samsung SSD veroorzaakt wordt door een firmware bug, die hoogstwaarschijnlijk niet opgelost gaat woorden door HP/Samsung

Ellende begon na een maand of 10.
Probleem begon met prestatieverliezen, eindigde met bestanden die onleesbaar werden. Vooral OS-bestanden die al langer op de SSD stonden.
Lenovo weigerde voor dat Yoga model met een nieuwe firmware te komen, terwijl ze dat wel deed voor zakelijke uitvoeringen van de Yoga (Thinkpads).
Ook Dell en Microsoft kwamen keurig met een firmware update.
Lenovo raadde me aan maandelijks een complete systeem backup te maken en die dan meteen terug te zetten.
Heb ik 1x gedaan terwijl ik zocht naar een andere compatibele firmware; niet gevonden.
Daarop heb ik de Yoga (11 maanden oud) teruggestuurd...
Beste optie: vraag HP om een refund als je een Samsung 960 EVO koopt (PCIe NVME).
pricewatch: Samsung 960 EVO 250GB
Je Spectre vliegt!
Jouw PM-851 lijkt geen leesprobleem, maar meer een schrijfprobleem te hebben ...
[ Voor 36% gewijzigd door emmerx op 18-04-2017 16:38 ]
Hmmm, ik heb ook de 4110nd (wel mijn ssd vervangen door een 500GB versie, moet even kijken welke precies maar dacht de Samsung 850 Evo) en krijg gewoon nette snelheden.Boeryepes schreef op zondag 27 november 2016 @ 19:01:
[...]
Ik heb dezelfde Spectre en mijn benchmark wijkt niet heel veel af (is wel een ander merk dan jouw Samsung)
Kan me wel herinneren dat ik met de originele (dacht een samsung ook) wel gewoon 'redelijke' snelheden haalde. Als in ~250mb/s write.
De laatste letters in het part nr P/N vertellen je welke firmware van deSamsung PM-851 je hebt.
MZMTE256HMHP-000XX
H1 = HP, L1 = Lenovo, MV = Microsoft
https://support.microsoft.com/en-au/kb/3166746
Microsoft leverde bovenstaande fix voor het probleem, maar dit werd niet geaccepteerd door mijn Yoga.
Reden was dat Lenovo een BIOS heeft met een white list voor componenten als SSD en Wifi-kaart.
Ook Dell erkende het probleem en kwam met een oplossing.
Ik heb toen zelf zitten klooien met deze firmwares van andere leveranciers op dit soort OEM disks,
maar werkte helaas niet goed in de Yoga ...
MZMTE256HMHP-000XX
H1 = HP, L1 = Lenovo, MV = Microsoft
https://support.microsoft.com/en-au/kb/3166746
Microsoft leverde bovenstaande fix voor het probleem, maar dit werd niet geaccepteerd door mijn Yoga.
Reden was dat Lenovo een BIOS heeft met een white list voor componenten als SSD en Wifi-kaart.
Ook Dell erkende het probleem en kwam met een oplossing.
Ik heb toen zelf zitten klooien met deze firmwares van andere leveranciers op dit soort OEM disks,
maar werkte helaas niet goed in de Yoga ...
[ Voor 68% gewijzigd door emmerx op 28-11-2016 18:26 ]
Dat klopt.m0ridin schreef op maandag 28 november 2016 @ 13:58:
[...]
Kan me wel herinneren dat ik met de originele (dacht een samsung ook) wel gewoon 'redelijke' snelheden haalde. Als in ~250mb/s write.
De eerste paar maanden; dan beginnen de problemen ...
[ Voor 4% gewijzigd door emmerx op 28-11-2016 20:38 ]
In Nederland vond ik de keuze voor hdmi hubjes zeeeeer beperkt. Daarom heb ik een BC Master hub usb 3.0 en hdmi gekocht via Amazon.fr (ik zie dat die nu niet leverbaar is)(https://www.amazon.fr/gp/...age_o00_s00?ie=UTF8&psc=1)Aham brahmasmi schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 14:33:
Ik moet wel zeggen dat ik best blij ben met de USB-C poorten.Het is gewoon een stuk makkelijker te gebruiken dan het onhandige USB-A waar we allemaal zo aan gewend zijn.
Werkt fijn, soms wordt de monitor niet herkend. Dan sluit ik eerst de hub aan (zonder stekker van de oplader erin) en steek vervolgens de stekker van de oplader daarin.
Hmmm, zal hem eens benchen (heb hem nog in een externe ssd behuizing zitten). Vond trouwens een (dacht Lenovo) fw update voor onder andere deze schijf... Die zal ik ook eens testen om te zien of die werkt anders.emmerx schreef op maandag 28 november 2016 @ 18:39:
[...]
Dat klopt.
De eerste paar maanden; dan beginnen de problemen ...
FW update werkt niet (is voor de MZNTE256HMHP-000L7 , die in de spectre is de MZNTE256HMHP-000H1).
Huidige fw is de EXT22H0Q. Maar heb hem iets meer dan een jaar nu, misschien dat deze drive toevallig al de juiste fw heeft.
SSD ReadSpeedTest gedraaid en dunno:

Zal nog eens verder kijken.
[ Voor 36% gewijzigd door m0ridin op 30-11-2016 18:12 ]
In mijn 4110nd zitten speakers van "VECO", het lijkt wel alsof HP voor elk onderdeel meerdere fabrikanten heeft. Nou weet ik niet van welke fabrikant de speakers uit mijn 1e (dode pixel etc.) 4110nd kwamen, maar ik was bij het uitpakken van het huidige exemplaar wel overtuigd dat er een veel voller en zuiverder geluid uit kwam. En ik kom van een Dell L502x dus had destijds ook wel iets goeds om mee te vergelijken.emmerx schreef op zondag 20 november 2016 @ 10:29:
[...]
De naam B&O zegt eigenlijk alleen iets over de software en instellingen die worden bijgeleverd.
[afbeelding]
Nou zijn bij mij dus beide speakers van VECO, maar als ik naar teardowns zoek dan kom ik ook exemplaren tegen waar de ene speaker van SBC is en de andere van VECO

Geluksvogel!
Die Veco klinkt veel beter dan de SBC die ik heb. Vooral veel meer laag
Ik weet nog dat de introductie van de Golf Beetle cabrio 2 maanden vertraging opliep omdat de basis luidsprekers(!) niet leverbaar waren. VW had de leverancier qua prijs zo ver uitgeknepen dat die uiteindelijk failliet ging; en er was op dat moment geen second source ...
Die Veco klinkt veel beter dan de SBC die ik heb. Vooral veel meer laag
Bijna elke fabrikant heeft meerdere leveranciers voor niet cruciale componenten.NSG schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 13:01:
[...]
..... het lijkt wel alsof HP voor elk onderdeel meerdere fabrikanten heeft.
Ik weet nog dat de introductie van de Golf Beetle cabrio 2 maanden vertraging opliep omdat de basis luidsprekers(!) niet leverbaar waren. VW had de leverancier qua prijs zo ver uitgeknepen dat die uiteindelijk failliet ging; en er was op dat moment geen second source ...
[ Voor 7% gewijzigd door emmerx op 06-12-2016 14:16 ]
Hallo! Zelf heb ik net een nieuwe hp spectre x360 (w010nd) en allereerst: bevalt heel goed!
Nou wilde ik graag een goede indruk krijgen van de batterijduur bij normaal gebruik (word, webbrowsen), maar zelf gebruik ik hem nooit lang genoeg achter elkaar en ook telkens voor net andere dingen (lichte games/video). Weet iemand welk programma geschikt is om een goede batterijtest mee uit te voeren?
Uiteraard deel ik mijn resultaten hier graag
Nou wilde ik graag een goede indruk krijgen van de batterijduur bij normaal gebruik (word, webbrowsen), maar zelf gebruik ik hem nooit lang genoeg achter elkaar en ook telkens voor net andere dingen (lichte games/video). Weet iemand welk programma geschikt is om een goede batterijtest mee uit te voeren?
Heb geen tools voor je, maar kan wel uit ervaring zeggen dat de batterijduur de eerste ~maand nog niet optimaal is. Waar mijn 4110nd in het begin op energiebesparing niet verder kwam dan 5 uur, kom ik nu al vaak richting de 10 uur. Dit is dan op energiebesparing, MS Edge, MS Office applicaties en achtergrondprogramma's als Dropbox, f.lux, mail, Hitman Po.Alert en meer.Wdlig schreef op maandag 12 december 2016 @ 11:01:
Hallo! Zelf heb ik net een nieuwe hp spectre x360 (w010nd) en allereerst: bevalt heel goed!
Bedankt voor je reactie! 10 uur is heel schappelijk ja, ik denk dat ik nu rond de 8 uur zit. Gek genoeg lijkt het inderdaad wel meer te worden, eerste lading zat ik op ongeveer 6 uur. Op naar de 10 dus
Worden de voetjes van de x360 ook langzaam geel bij jullie? Vind het erg lelijk staan, bovendien heb ik het apparaat nooit in een vieze omgeving neergezet (en niemand rookt hier
).
Ja. Soft-touch laagje van het kunststof wordt gewoon minder na verloop van tijd. Ik stoor me er verder niet aan. De onderkant zie ik toch bijna nooit
Vandaag werd er een BIOS-update geïnstalleerd op mijn 4100nd. Versie F.43Ap1. De installatie ging trouwens helemaal uit zichzelf en wel als volgt:
1. Mijn laptop bevroor voor een seconde of 20.
2. Toen hij weer reageerde op input kwam er zo'n schermpje van de HP Support Assistant met de vraag of ik nu of later opnieuw wil starten vanwege updates.
3. Toen ik even later opnieuw opstartte kreeg ik opeens het BIOS update scherm te zien.
Nu weten jullie wat je te wachten staat
Niet schrikken als je laptop bevriest dus, gewoon zijn ding laten doen en even rebooten.
EDIT: En wat is er dan veranderd? Volgens HP is dit een beveiligingsupdate: "Biedt verbeterde beveiliging voor UEFI-code." Maar er is nog wat veranderd: Dat vreselijke babyblauwe HP-logo is eindelijk vervangen door een strakke witte
1. Mijn laptop bevroor voor een seconde of 20.
2. Toen hij weer reageerde op input kwam er zo'n schermpje van de HP Support Assistant met de vraag of ik nu of later opnieuw wil starten vanwege updates.
3. Toen ik even later opnieuw opstartte kreeg ik opeens het BIOS update scherm te zien.
Nu weten jullie wat je te wachten staat
EDIT: En wat is er dan veranderd? Volgens HP is dit een beveiligingsupdate: "Biedt verbeterde beveiliging voor UEFI-code." Maar er is nog wat veranderd: Dat vreselijke babyblauwe HP-logo is eindelijk vervangen door een strakke witte
[ Voor 17% gewijzigd door Jerrythafast op 27-12-2016 09:26 ]
Ik heb het idee dat het geluid is verbeterd sinds kort, weet iemand of er een update is geweest die de audio heeft verbeterd?
Ik heb de 4159nd
Ik heb de 4159nd
Hier de 4110nd. Vorige week een biosupdate gehad, nu valt de machine af en toe uit. Krijg dan een blauw scherm met melding (oops) van windows...
Deze melding heb ik nu een keer of 3 gehad...
Iemand dezelfde problemen?
en eventueel een oplossing
Deze melding heb ik nu een keer of 3 gehad...
Iemand dezelfde problemen?
en eventueel een oplossing