FongWan schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:08:
Ik ben bijna zo goed als zeker dat de 2019 Pro het beste past in mijn usecase ten opzichte van de Chromecast met TV maar heb een paar vragen. Hopelijk kunnen jullie deze beantwoorden.
Heb al veel gezocht in dit topic en ook gelezen maar wil even een last check of ik iets gemist heb.
Ik heb op dit moment een oude chromecast en een Synology DS214+ met media. Helaas merken we thuis vaker en vaker dat DS video niet kan casten en ook Plex niet omdat dat het bestand transcoded moet worden en dat trekt de NAS niet.
Videobestand in de app op mobiel proberen te casten naar de chromecast.
Het idee is dus om een 2019 Pro te halen welke dan de huidige chromecast gaat vervangen voor onderstaande doeleinden:
1) via de shield apps als youtube, disney+, netflix en apple tv+ te gebruiken
Als ik het hier zo lees moet dat allemaal wel goed gaan even uitgaande van correcte instellingen.
2) bovenstaande kan met meegeleverde ab gedaan worden, via knoppen of voice command. Dit is een cruciale voor WAF

Dat het afspelen etc makkelijk via de meegeleverde ab gedaan kan worden. Wat is jullie ervaring hiermee?
3) hoe werkt afspelen met plex op de shield? Neem aan app installeren en verbinden met NAS in de app zoals je dat doet op een mobiel?
4) ik neem aan dat de shield het transcoden dan zal doen zodat de media die ik nu niet kan afspelen via mij mobiel wel afgespeeld kunnen worden via de shield. Dus dan speel ik via de shield met Plex het bestand. Dat gaat werken toch?
Mis ik nog iets of waar ik verder aan moet denken. Op bekabeld aansluiten en goede hdmi kabel na?
Het is in alle gevallen een flinke stap beter.
Kies wel meteen voor de 2019 pro, deze doet het allemaal net wat beter en zal oa. ook een Plex server kunnen draaien, mocht dat nodig zijn (kom ik nog op terug).
Het eventueel transcoden wordt gedaan op de server, dus in dat geval op de Shield.
Een (nog beter) alternatief is een moderne NAS waar dan weer voldoende cpu/geheugen en decoding aanwezig is.
Het transcoden is alleen nodig wanneer de client het formaat zelf niet kan afspelen en dan vraag ik mij af waarop het afspelen niet lukt (tablet/tv?).
Mocht dit alleen voor weinig voorkomende situaties gelden dan kun je voor de Plex server instellen dat het transcoderen (omzetten) niet te deftig gebeurt (niet omzetten naar 4k maar naar hd etc).
Als alternatief voor het afspelen van media (nas/ftp/etc) kun je kiezen voor Kodi. Daarmee speel je alles af zonder dat je een server moet installeren. Er is alleen geen transcoding maar het zou zomaar kunnen dat je dat minder nodig hebt dan je denkt.
Het instellen van een overzicht van je media (library) en andere instellingen zul je dan wel zelf moeten instellen.
Voor mij is Plex alleen een toevoeging wanneer je inderdaad naar bepaalde devices de stream
moet omzetten/transcoden. Wanneer je de Shield voornamelijk gebruikt op een enkele TV dan loop je daar niet tegen aan. Het direct aansluiten via een soundbar of receiver kan natuurlijk ook.
Let er wel op dat je afhankelijk bent van wat er ondersteund wordt door je andere kastjes.
De Shield direct aangesloten op de TV en dan de TV naar de soundbar/receiver kan resulteren dat je geen DTS kunt afspelen (via de Shield). DTS is hedendaags vaak niet meer ondersteund op televisies (licentie kosten waarschijnlijk) en dan wordt het ook niet meer doorgestuurd (passthrough) naar je soundbar/receiver.
Het zelfde gebrek aan ondersteuning kun je ook krijgen wanneer je via de soundbar/receiver aangesloten bent op de TV maar dat er geen ondersteuning is voor nieuwere (vaak hdmi2.x) formaten zoals Dolby Vision, VVR, 120hz etc.
Mocht je twijfelen, kies dan voor het gemis van DTS en sluit het direct op de TV aan.
De Shield kan, wanneer nodig (zelden), DTS geluid omzetten zodat je het kunt afspelen maar andersom kun je een soundbar/receiver niet tweaken om de nieuwe beeld formaten te ondersteunen.
Ik ervaar zelf geen buffers bij het afspelen van 4k/DV media maar een makkelijke test is om een bestand (korte 4K clip) naar de Shield te kopieren en kijken of dat wel een beetje wil.
Als het allemaal gelukt is kun je dadelijk ook, via een aangepaste versie van Kodi, DolbyVision afspelen.
Ik kies al voor Kodi voordat het Kodi was dus ik herken wellicht wat minder de drempel
Er is voor de besturing/bediening gewoon CEC ondersteuning (andere afstandbediening gebruiken) en ook de mogelijkheid om het via spraak te bedienen.
[
Voor 15% gewijzigd door
Agent-X op 04-08-2022 22:08
. Reden: toevoeging CEC en uitleg keuze aansluigting op tv of via soundbar/receiver ]