Hoi!
Ik lees al jaren mee op Tweakers. Maar ik post eige
nlijk nooit (m.u.v. een paar berichten in het vinyltopic).
Ik wil toch even zeggen dat ik ook regelmatig dit topic doorlees en daar vaak van geniet! Veel mensen hebben echt prachtige set-ups staan! En ik krijg er zelf ook allemaal ideeën van…
Maar helaas kan ik niet veel met die ideeën want ik heb in onze woonkamer al (bewust) gekozen voor een dedicated systeem voor muziek (foto en beschrijving hieronder). Mijn vriendin gaat het nooit goed vinden om ook de tv-/zithoek nog eens vol te zetten met speakers, subs, et cetera… En eerlijk gezegd geef ik haar geen ongelijk. Ik vind een woonkamer die bomvol staat met speakers meestal ook niet mooi. Dus ik moet haar de schuld niet geven.
Maar ik erger me wel al jaren aan het slechte geluid van onze niet al te nieuwe (maar nog prima werkende) 58” Samsung-tv. Daarom vrees ik dat ik me binnenkort toch maar ga verdiepen in soundbars. Ik mag toch hopen dat een soundbar er in ieder geval voor zorgt dat het geluid aanzie
nlijk verbetert t.o.v. het geluid van de tv. En soundbars die er ook nog eens een beetje fancy uitzien (mooi design), zouden in onze inrichting zeker niet misstaan en komen waarschij
nlijk ook wel door de ballotage (de ballotagecommissie bestaat overigens alleen uit mijn vriendin).
Ik weet alleen niet zoveel van soundbars. En in tegenstelling tot speakers vraag ik me af of een luistersessie zin heeft (als dat überhaupt al mogelijk is bij de zaak waar ik hem koop). Misschien kunnen jullie helpen. Ik vraag me namelijk een beetje af of er überhaupt soundbars zijn in het niet al te dure segment - zeg tot € 700 - die enigszins de moeite waard zijn. Iemand tips? Of links naar enigszins onafhankelijke en goed onderbouwde reviews? Als ik Google op bijvoorbeeld ‘best soundbars under € 500’ en ‘best soundbars under € 700’ vind ik toch vooral overdreven positieve sites met lijstjes met soundbars die uiteraard allemaal de moeite waard zijn. Of sites die wel kritisch zijn of echt aankoopadvies geven (‘koop deze en laat die andere maar staan’), maar dan zonder echt goede onderbouwing. Of YouTube-filmpjes van dudes die overduidelijk gesponsord worden… Misschien zoek ik gewoon verkeerd. Dus ik ben iedereen dankbaar die me in de goede richting kan wijzen.
Mijn muzieksysteem:
Wat er staat:
Versterker: Audiolab 6000A. Ik gebruik ook de phonostage, dus heb geen losse phono pre-amp staan.
Platenspeler: Pioneer PL-510. Heb deze ooit gratis overgenomen en het lukt me niet om te achterhalen welk element erop zit, maar het lijkt op een Audio Technica AT120E. De stylus is een Audio Technica ATN-120 E. Ik twijfel overigens nog of ik de platenspeler op termijn ga vervangen of toch eerst wat ga investeren in het upgraden van m’n huidige speler (bijvoorbeeld door een nieuw element aan te schaffen). De tweede optie is vooralsnog waarschij
nlijk een stuk goedkoper. Haha!
Speakers: Focal Focal Chora 826. Qua prijs nog enigszins bescheiden. Maar wat een topgeluid! Ik ben echt enorm blij met deze speakers. En nadat ik ook nog wat duurdere Focals heb beluisterd (die ik toen niet kon betalen), kan ik wel zeggen dat ik echt een Focal-liefhebber ben.
Kabels: AudioQuest SureGrip 100. Weliswaar niet écht overdreven duur. Maar ik denk achteraf toch dat vooral irrationele overwegingen (en subjectieve reviews op sites als What Hi-Fi?) ervoor hebben gezorgd dat ik deze heb gekocht. Ze zouden de beste prijs-kwaliteitverhouding hebben, las ik her en der. Nu ik me wat meer heb ingelezen, vraag ik me echt af of ik het verschil zou horen met een stuk goedkopere kabels van eveneens goede kwaliteit. Ik denk het eige
nlijk niet.
Sorry voor het lange verhaal. Ik heb heel kort geslapen en daar word ik gek genoeg nogal eens enorm praterig van…