marcel2112 schreef op maandag 28 maart 2016 @ 19:13:
Ik zit ook aan de CX700 te denken,ik zit bijna 3 meter van mn huidige 40inch samsung tv af.
Welke kan ik dan nu beter nemen de 50 of 55 inch.Ik heb een karton van die 50inch gemaakt en die is al behoorlijk groot,zou de 55 dan niet te groot zijn op die afstand?Is de beeldkwaliteit van sd kanalen en dvd films dan (veel) slechter bij de 55inch?
Er zijn allemaal mooie theoretische berekeningen of wat wel en niet hoor en kan.
Zelf ik op ruim 5 meter (5m43 muur tot muur) met een 55CX700
Mijn observaties:
videobanden: gooi maar weg als het niet uniek is, dat is echt niet om aan te zien.
upscaled sd van tv/dvd: al erg wazig op die afstand, netaan te doen.
hd op tv: fijn om naar te kijken, 2x upscaling werkt goed.
4K: alsof je er echt bent. Het verschil met HD is duidelijk merkbaar, ook al zeggen de theoretische berekeningen van niet.
Denk vooral na over wat je nu wilt kijken.
- Voor films is groter meestal beter, en over een paar jaar is 4K voor films de standaard.
- Op TV zijn er veel uitzendingen van ouder materiaal die nog in SD zijn, ook al is veel tegenwoordig HD. Ik verwacht ook niet dat daar snel 4K beschikbaar zal zijn.
- Zit je met een grote dvd collectie, dan kan je beter een 50 inch nemen. Dat gaat echt niks worden met 4x upscaling op 55 inch van die afstand.
Denk er ook over na hoe lang je nog met de tv wilt doen. De productiekosten van OLED dalen behoorlijk snel en dat is gewoon de toekomst. Grote kans dat je over 3 a 4 jaar al een andere tv wilt en dan zal 4K materiaal ook veel beter beschikbaar zijn. Nu een kleiner model kopen maakt dat je tot dan minder afschrijft.
Als laatste kan ik natuurlijk maar naar je financiële situatie raden. Als je geld zat hebt dan is het niet bezwaarlijk om alle dvd's te vervangen door blu-ray of een streaming dienst en zal je het je misschien worst wezen of de tv over drie jaar vervangen word of naar de slaapkamer gaat. Als je wat krapper zit of andere dure hobby's hebt, dan zou ik de 50 inch nemen.