W3ird_N3rd schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 17:15:
Ik begrijp dat dus niet. Waarom moet je over een koopdecoder wel nadenken dan?
Vage klachten/softwarebugs/defect?
Huur: Mag je met de klantenservice uit gaan vechten of het aan je binnenhuisinstallatie ligt, of dat je gewoon te dom bent.
Koop: Keuze uit garantie verhalen of (eenvoudiger) apparaat naar de milieustraat/marktplaats/weggeven, nieuwe kopen, al dan niet ander merk.
Koop: Mag je met de klantenservice van de verkopende partij of de fabrikant gaan uitvechten. Of als je pech hebt wijst de fabrikant naar UPC en andersom.
Huur: UPC levert dat ding als onderdeel van de dienst, zij moeten zich blijven inzetten tot het goed werkt. Desnoods met iemand op locatie.
Apparaat werkt niet naar wens en/of zoals gehoopt, maar niet defect?
Huur: De ballen. Huur doorbetalen tot einde contract.
Koop: Apparaat naar de milieustraat/marktplaats/weggeven, nieuwe kopen, al dan niet ander merk.
Niet echt ervaring mee, ik zou niet weten welke functionaliteit afhankelijk is van het apparaat zelf en wat precies afhankelijk is van de kabelboer. Ik kan mij zo voorstellen dat OnDemand en de tv-gids vanuit de kabelboer komen, dat zijn wel zo'n beetje de zaken waar ik mij het meest aan erger.
Zaken als favorieten, instellingen of zapsnelheid kan je dan wel zelf beter voor kiezen met koop.
Apparaat drijft u tot waanzin?
Huur: Tot 10 tellen!
Koop: Apparaat in 1000 stukjes tegen de muur smijten! Dat lost je probleem niet op, maar het lucht wel op. En het is je eigendom, dus het mag! Daarna een nieuwe kopen, al dan niet ander merk.
Een optie die ik graag zou willen hebben, al wordt het dan wellicht een dure zaak.

Maaf functioneel is het natuurlijk gewoon gelijk aan bovenstaande scenario's.
Het enige "ontzorgen" wat huur doet is dat je in theorie voorspelbare kosten hebt. (lees: voorspelbaar altijd hoger dan koop) Verder geeft het alleen maar kopzorgen en afhankelijkheid.
Koop:
• welke moet ik hebben? Op z'n tweakers alle specs naast elkaar leggen en na uitvoerig inlezen, vergelijken en discussiëren pas een keuze kunnen maken.
• is hij ondersteund en blijft dat ook zo? Kabelkeur hebben ze bijvoorbeeld gewoon weer ingetrokken van bepaalde kabels.

• garantie, standaard twee jaar tegenwoordig? Murphy zegt dat je dan na 25 maanden problemen krijgt, moet je een nieuwe kopen.
Huur:
• welke moet ik hebben? Wordt bepaald door je pakket, simpel.
• is hij indersteund en blijft dat ook zo? Ja, en anders krijg je een nieuwe.
• garantie, geen issue. UPC moet je voorzien van een werkend exemplaar zolang je klant bent.
Zoals je ziet is het met alle stellingen net hoe je er tegenaan kijkt. Ik wil niet beweren dat huur beter is dan koop, maar ik wil wel bestrijden dat koop per definitie beter is dan huur. Het zal in mijn optiek erg op persoonlijke voorkeur aan komen. Als gemiddelde consument wordt het al snel lastig en leg je belasting bij de helpdesk, dan is voor UPC huur natuurlijk gewoon makkelijker. Dat het kostendekkend is lijkt me duidelijk gezien de tarieven.
En ja, het is me ook al een doorn in het oog dat je (afaik) niet je eigen modem aan kan sluiten. Bij ADSL kan het normaal wel en kabel gebruikt gewoon eurodocsis, dus er is geen technische reden waarom het niet zou kunnen.
Kan bij mijn weten niet inderdaad. Is voor mij niet zo'n issue, maar ik kan me voorstellen dat je geen 'alles in één' hebt en zelf keuzes wilt maken. Mogelijk geldt hiervoor eenzelfde discussie als de mediabox.
Gelukkig kan hij nog wel als bridge, kan je eigen routers en dergelijke instellen.
Link? Ik zie dat niet.
Ik kan het ook niet meer vinden, mogelijk hebben ze het nu bijgewerkt en klopt het overal weer.
Bij Ziggo hebben we vooralsnog 10 dagen.
Mij een raadsel waarom het terug moet naar 7. Ik kan me niet voorstellen dat je daar veel kosten mee gaat besparen. Het is ook niet handig. Als ik nu ergens halverwege een tweede aflevering van een serie inschakel en denk "leuk!", dan heb ik nog een paar dagen om de eerste en tweede aflevering op volgorde te kijken. Met 7 dagen is die tijd er niet.
Eerlijk is eerlijk, tien dagen was wel erg relaxed inderdaad. Ik had dat vroeger ook in het uitgebreide pakket. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb wat er allemaal speelt rondom dat uitzending gemist en die RTL-varianten. De omroepen blijven dat ook als melkkoe zien, compleet uit de tijd. Fok een standaardprogrammering, doe gewoon alles on demand, hopeloos ouderwets die denkwijzen. En dan RTL die zogenaamd gratis terugkijken biedt, behalve voor series, mogelijk het enige wat überhaupt kijkwaardig is op die zenders.
* Gonadan heeft al meermalen overwogen om TV in zijn geheel op te zeggen. 
Ligt misschien aan mij, maar ik ken niemand die "normaal" TV kijkt met een app. Het is leuk voor erbij maar niemand zet een een telefoon of tablet echt op een standaard om er dan naar te kijken. En het aantal mensen met een Android-stick of ander android-met-HDMI apparaat is denk ik hetzelfde percentage dat de FTP-functie van de Humax gebruikt.
Hier nu ook 4 TV's waarvan nog 2 analoog. De wens was er al om die digitaal te maken (voor de extra zenders) maar dat gaan we nu dus niet doen want dan moeten ze later onherroepelijk weer achteruit qua aanbod.
Bij mij thuis gebeurt dat zeer veel. We hebben één TV, in de woonkamer. Maar vrouwlief kijkt vaak zaken terug via de tablet, of ik kijk voetbal op de tablet als zij een serie kijkt die wel grootschermwaardig is. Op de slaapkamer hebben we überhaupt geen TV, áls daar al TV gekeken wordt is het middels de tablet.
Ik denk dat je onderschat hoevaak het nog gebruikt wordt.
Niet 4 maar 5,50. 12x5,5=66. Zonder opnemen.
Zonder enige korting mee te nemen kan je het equivalent bij Ziggo bestellen voor €112,50 inclusief verzending:
https://www.sluitallesaan.nl/ziggo.consumer/prod/1110493/.
Iedere één driekwart jaar (kleine 21 maanden) betaal je dus opnieuw voor je kastje. Als we uitgaan van 2 jaar garantie dan kan je gewoon om de 2 jaar je decoder van Ziggo wegsmijten en een nieuwe kopen, dan heb je permanent garantie en ben je nog steeds goedkoper uit dan UPC!
Recorder bij Ziggo bestel je voor €230 inclusief verzending. Bij UPC betaal je €13/maand. Je kan je recorder van Ziggo iedere anderhalf jaar (!) wegsmijten en dan ben je ook weer goedkoper uit dan UPC, met altijd garantie!
Ontzorgen m'n neus.
Puur op financieel vlak heb je gelijk, maar qua ontzorgen is de vergelijking niet objectief, zie mijn visie op de gestelde punten. En ja, ontzorgen is altijd duurder, je betaalt extra om minder zelf te hoeven doen of regelen. Net als ik voor de ANWB betaal terwijl ik het wellicht nooit nodig heb of goedkoper kan regelen als ik zelf een berger bel wanneer nodig.
Heel eerlijk.. voor de gemiddelde consument valt eigenlijk alles mee. Ziggo zou gewoon de abonnementsprijs kunnen verdubbelen en even eerlijk: hoeveel invloed zal dat hebben op de gemiddelde consument? Paar tientjes per maand meer betalen, so what? Ga je ook niet dood van.
Dat is geen sarcasme overigens. We hebben in het westen een relatief luxe leven. Als Ziggo het aanbod terug zou brengen tot 10 zenders heeft de gemiddelde consument daar ook amper last van. Dat wil niet zeggen dat je ieder nadeel zou moeten bagatelliseren.
Als ze het echt zouden doen, 10 zenders en dubbel abonnementsgeld? Een aantal mensen zal overstappen, er komen kamervragen waar iedereen zijn plasje over doet maar wat nergens toe zal leiden en de rest zal mopperen maar verder gewoon braaf lappen. Invloed voor de gemiddelde consument? Niet zo heel erg veel.
Eens. Zolang men TV en internet nog als eerste levensbehoefte beschouwd kan er nooit echt een probleem van gemaakt worden. Daarom vind ik de 'rel' om het samengaan ook nogal overdreven. Voor de knutseltweakers zitten zeker nadelen aan, zeker als je graag zelf keuzes maakt. Vergelijk het maar met een PC samenstellen of gewoon bij de MM een standaard bak halen.
Waar ik wat moeite mee heb is dat de mening van de knutseltweaker als waarheid gebracht wordt. Ik snap heel goed dat je zelf bepaalde functionaliteit wilt, of een kastje niet opgedrongen wilt krijgen. Maar het is toch echt maar een beperkte groep klanten die daar écht last van heeft.
Wailing_Banshee schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 07:50:
4 x het aantal extra kaarten. Wij hebben 5 kaarten, laten we zeggen dat je 2 kaarten "gratis" krijgt, dan zouden we 3x 4 euro per maand moeten gaan betalen. Dat is 144 euro per jaar. Klopt, is geen 100 euro... (en alle 5 zijn in gebruik: TV woonkamer, 2x Mediacenter, TV slaapkamer, TV keuken). En we kijken met name de extra pakketten op de extra tvs. Dus als we daar extra voor moeten gaan betalen, kunnen we het net zo goed helemaal weg doen. (dan blijft alleen nederland 1 over die ik per se wil ontvangen, en dan met name aan het begin van het jaar...)
Bij Ziggo mag je drie kaarten zonder extra kosten lees ik, maar je moet nog wel een CI+ module kopen à 100 euro als ik het goed begrijp? Dus voor die vijf TV's betaal je dan eenmalig 650 euro om te kunnen kijken en opnemen op de hoofdtv? Dat is nogal een investering, dan is de huuroptie wel stukken laagdrempeliger.
Overigens ben ik het wel met je eens dat het kansloos veel geld kost tegenwoordig. Dat is toch wel een groot nadeel van de digitale TV. Vroegâh kocht je hooguit een signaalversterker als het begon te sneeuwen, maar verder had je gewoon een abonnement en klaar. Tegenwoordig kost echt alles geld, ongeacht welke kabelboer je ziet. Lekker versleutelen, on demand voor centen, betaalpakketten. Gaat nergens meer over.