dfrenner schreef op maandag 23 februari 2015 @ 13:31:
[...]
Ik snap niet dat glasvezelboeren hier niet iets voor vezinnen, het scheelt ze zo veel klanten...
Mijn kinderen zijn nog te jong voor een eigen tv, dus ik heb de overstap wel gedurfd en sinds 3 dagen ben ik nu over op glas

Dat is geen kwestie van "iets verzinnen", dat is doelbewuste sabotage. Met als doel jou als consument kastjes in de maag te splitsen.
Dat klinkt misschien paranoïde, maar het was voor Reggefiber bij mijn weten normaal om DVB-C (en zelfs analoog!) over glas aan te bieden:
nieuws: Reggefiber maakt glasvezelnetwerken geschikt voor dvb-c-signaal. En voor het basispakket, ook in HD, zonder smartcard. (AFAIK)
Perfect, niets meer aan doen zou je zeggen.
En dan neemt KPN Reggefiber over:
nieuws: KPN verkrijgt meerderheidsbelang in Reggefiber
nieuws: KPN krijgt volledige zeggenschap over Reggefiber maar moet netwerk openhouden
Ik kan niets vinden over de huidige situatie (hier ligt ook geen glas), maar dat lijkt me een gevalletje "zeg maar dag met je handje", want met DVB-C wil KPN geen geld verdienen. (ik dacht dat DVB-C ook al veel minder aanwezig was op glas tegenwoordig?) IPTV-kastjes en ondemand content, dat moet de klant hebben.
Zelfs met IPTV-kastjes zou het bij glas geen probleem moeten zijn trouwens, er is geen enkele technische reden waarom je met glas niet 10 kastjes aan zou kunnen sluiten. (op ADSL is dat natuurlijk wel problematisch)
[/rant]
[...]
Volgens mij is deze periode omgezet naar 1 jaar, dat is namelijk de reden dat ik nu al van ziggo afkon en kon overstappen op glas, terwijl mijn Samsung decoder van Ziggo, 1 jaar en 3 maanden oud was...
Mijn contract was van oktober vorig jaar. Sinds halverwege december zijn er nieuwe voorwaarden bij acties die lijken te spreken van huur en niet langer van eigendom na x jaar. Ook wel logisch natuurlijk met Liberty Global aan het roer. Geheel duidelijk is het echter niet, dus het is onzeker wat ze met zulke contracten doen.
Dan zijn er ook mogelijke verschillen in wat er in het contract staat en wat men in werkelijkheid doet. Ook al zou Ziggo zuiver juridisch in bepaalde gevallen een decoder misschien terug mogen vragen, het zou als uitermate klantonvriendelijk worden ervaren en niets opleveren (wie wil er een afgekloven 2dehands decoder?) dus de kans is dan groot dat ze het niet doen.
Gonadan schreef op maandag 23 februari 2015 @ 13:38:
[...]
In theorie helemaal waar, maar e-mail kost enkele dagen, telefoon sta je uren in de wacht maar op twitter heb je in enkele uren contact en dan redelijk snel een oplossing. Bizar wat het doet als het publiek zichtbaar is.
Daar ben ik het dan weer niet helemaal mee eens. Ik heb een paar keer moeten bellen (ik had steeds net niet de juiste info bij de hand) en kreeg eigenlijk steeds binnen 10 minuten en vaak sneller iemand aan de lijn. Een paar keer kreeg ik dan echter iemand aan de lijn die zei daar alleen te zitten om een terugbelafspraak te maken (wil ik niet want ze bellen altijd als het precies NIET uitkomt) om zo de wachttijd binnen de perken te houden. Een andere keer krijg je iemand van de Suriname afdeling aan de lijn. Ja, een deel van de telefonische klantenserivce zit in Suriname. Je verstaat ze maar moeizaam en ze verstaan jou ook niet goed.

Tip: verzin een smoes om op te hangen en probeer het nog eens.
Maar je staat geen uren in de wacht!
[...]
Dat vraag ik mij af, als je zie hoe moeilijk ze het vinden nu al gewoon goed HD door te geven. De HD-zenderkwaliteit lijkt alleen maar terug te lopen (subjectief, is mijn eigen blik) en het aantal is nog steeds niet heel veel groter dan een aantal jaar geleden. Wat moeten ze dan met 4K?
Naar mijn idee is de kwaliteit ook minder geworden. Bij het pauzeren van een voetbalwedstrijd zag ik opeens blokjes, iets wat me voor de omzetting nooit is opgevallen. Ook bij bepaalde scenes is het alsof het beeld opeens veel waziger is, maar het is niet te zeggen of dat dan aan het programma/bron ligt of de beeldkwaliteit van de provider.
In Amerika is dit al veel langer: proppen, proppen, proppen. Tenminste een tijd terug kreeg je daar 1080i MPEG2 zenders met minder dan 10 megabit. Probleem is dat
Wikipedia: The Market for Lemons bij televisie perfect van toepassing is. Niemand verkoopt bitrate en beeldkwaliteit is lastig te kwantificeren. Dus zal de bitrate blijven zakken om zoveel mogelijk zenders aan te bieden tot de consument het niet meer pikt. Want "meer zenders" kan je verkopen, "meer bitrate" amper.