Mog schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:05:
Ik heb acht jaar gedaan over seizoen 1 gedaan. En 2 maanden over de laatste 5 seizoenen. Opeens klikte het. Geweldige serie, met een zeldzaam goed einde.
spoiler:Het afsluiten van de verhaallijnen, het buzzende exit-bordje, die twee elementen in kleur. Heerlijk.
Wat grappig. Hier precies hetzelfde. Ik ben ergens blijven hangen in het eerste seizoen jaren terug. Afgelopen weken gekeken daar waar de tijd het mij toestond. Wat een serie. Veel zal gezegd zijn. Acteerniveau is bizar hoog. En de cinematografie van ongekend hoog niveau. De kleuren, contrasten, metaforen en af en toe de muziek. De sympathie die ik kreeg voor Howard zonder dat ik het doorhad. Het moment dat hij een cappuccino klaarmaakte voor zijn vrouw van wie hij eigenlijk al soort van gescheiden was -zonder het blijkbaar te erkennen- begint als een prachtige scène met heerlijke muziek. Om de cappuccino uiteindelijk achteloos in een take-away mok te zien belanden. Zo aandoenlijk. En zijn dood. Sodeju die hakte erin.
Ook mooi om te zien hoe volwassen er met om wordt gegaan met “goed” en “fout”. Eigenlijk zijn alle hoofdpersonen zowel protagonisten als antagonisten. Zelfs Chuck zijn houding maar Jimmy vind ik eigenlijk volledig te begrijpen. Ik zie hem zeker niet als de bad guy.
Enige minpunt waarom het voor mij net (maar dan ook nét) niet de beste serie ooit is vind ik de soms wat verkeerde balans tussen serieuze drama en komedie. Er zijn scènes waarvan ik dacht dat het allemaal wel heel clowneske overkomt. Niet vaak. De humor die er ik zit vind ik briljant en het soms over-the-top gehalte van personages (Lalo, Fring bv) vind ik op de een of andere manier geloofwaardig overkomen.
Verder vind ik het een nadeel dat deze serie het contrast met de overige rommel op Netflix sterk vergroot😉