Alles kan spontaan ontbranden, als de temperatuur maar hoog genoeg is. In het geval van butaan is dat 480 graden celcius. Propaan ontbrandt bij 495 graden. Frituurvet heeft doorgaans een temperatuur van tussen de 180 en 240 graden volgens mij. Bij een explosie schieten de temperatuur en druk omhoog. Geen idee of dat de 500 graden kan bereiken maar het zou me niet verbazen. Dan heb je ook nog de kans op kortsluiting of andere zaken die bij een lagere temperatuur al ontbranden.
Vervolgens heb je een kleine afgesloten ruimte vol met gas dat opeens zéér rap uitzet en vlam vat. Raampjes klappen, zuurstof komt er snel bij en opeens heb je een nóg grotere explosie. Dat gaat trouwens best snel

Hetzelfde zie je ook bij grote branden. Vaak zie je dat er van die dikke witte rook uit een gebouw komt. Als de temperatuur van die rook een bepaalde temperatuur overstijgt en er voldoende zuurstof aanwezig is dan vliegt heel die pluim in de hens. In BCS is ook een secundaire explosie te zien, wat (volgens mij) overeenkomt met wat er in het echt zou gebeuren.
Pin me er overigens niet op vast want ik ben geen expert op dit gebied. Heb een paar keer meegelopen bij brandweeroefeningen en een goede maat van me zit bij de brandweer, dus ik krijg zo nu en dan wel 's wat mee
Ontopic: seizoen 5 is érg lekker tot nu toe

Ben wel benieuwd waar BCS gaat eindigen en hoe strak het aansluit op BB. Ook erg benieuwd naar wat er gaat gebeuren met Kim aangezien ze niet voor komt in BB. Haar naam is in die serie nooit genoemd.