Toon posts:

Coole PC bouwen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een nieuwe coole pc bouwen, waarbij ik bestaande onderdelen uit mijn huidige PC gebruik. Ik wil overnemen mijn XFX R9 (Prijswatch) deze lijkt mij nog prima bij de tijd. Ik heb ook een goede voeding van 850 watt, de Zalman ZM850-HP (pricewatch: Zalman ZM850-HP). Daarnaast neem ik de HD mee, een 2 Tb model.

Ik wil het nieuwe systeem gebruiken voor de nieuwste games en voor het hebben van een gaaf systeem.
Het moet gewoon draaien op Windows, ik heb een goed scherm (144Hz Asus), dus dat zit ook ok.

Ik wil rond de 1000 euro uitgeven voor de extra componenten, mag ook iets meer zijn als het erg gaaf is.

Ik ben dus wel op zoek naar iets wat bijzonderders, waardoor ik ook bijvoorbeeld de ASUS TUF Sabertooth mark 2 in gedachten heb. De Mark 1 ziet er wel cooler uit, maar ik zie verder niet echt winst daar, in ieder geval geen 100 euro verschil. Misschien dat iemand anders dat wel ziet en dat hoor ik dan graag.

Ik denk dat het systeem dat ik in gedachten heb aardig stevig is en ook een mogelijkheid tot overclocken biedt, iets wat ik (met mate) wil gaan doen.

Wat denken jullie van onderstaande config, rekening houdend met de bestaande componenten.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 332,95€ 332,95
1Asus TUF SABERTOOTH Z97 MARK 2€ 149,95€ 149,95
1Fractal Design Define R5 Wit€ 97,95€ 97,95
1Scythe Mugen MAX€ 33,95€ 33,95
1G.Skill F3-1600C9D-16GAR€ 134,50€ 134,50
1Samsung 850 EVO 500GB€ 214,90€ 214,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 964,20

Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie? Problemen die ik creeer? Wat zijn jullie droom componenten (met enigszins redelijke prijzen)?
Heeft een geluidskaart tegenwoordig nog voordelen?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken. Ik zet zeker wat foto's hierbij als ik eenmaal gebouwd heb.

Thanks!

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2015 22:58 . Reden: foute link geplaatst ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:30
Bedoel je met cool het uiterlijk? Want van bovenstaand lijstje is alleen de kast een onderdeel wat je kunt zien.
Waarom zou je zo'n duur moederbord nemen als je geen kast met window neemt en niet extreem gaat overklokken?

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
i7 4790k --> i5 4690k
16gb --> 8gb
Samsung 850 --> Crucial MX100 (al is de samsung software een nuttige toevoeging, of heeft crucial deze ook???)
Eerlijk gezegd...je wilt een coolll systeem, m.i. ziet een waterkoeler er 10x beter uit. (dat is MIJN mening...)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Aangezien je vooral gaat gamen, neem een i5. Scheelt je een flinke smak geld voor performance die je anders toch niet merkt. Ga je niet overclocken, dan is een moederbord met een Z97 chipset ook overbodig en kun je met een H97 ook prima af.

Edit:
Er zijn oveeifwna zat topics te vinden waarin adviezen worden gevraagd voor PC's met een budget van rond de 1000 euro of een tikkeltje meer, een greep uit de selectie (er zijn er ongetwijfeld meer):

Game PC 1000-1300 (eventueel Amazon.de)
Gaming PC rond de €1300, any advice?
Nieuwe pc voor gamen en school 750 - 1000 euro.
Game PC €1000,-
nieuwe game pc, budget: 1100-1200
Game PC 1000-1200 euro
Game pc 1200 euro
Nieuw systeem, geschikt voor gaming (à ~ €1000, excl rand.).
van oud (02-2013) naar nieuw €1000 - €1500
Gaming PC €1250,-

Dit zijn wellicht geen topics die 100% aansluiting hebben op jouw eisen en wensen van een systeem, maar je kan er wel de nodige tips en adviezen voor jou er uit filteren en in jouw build meenemen!

EDIT2:
In de best buy guide van januari (die ook niet voor niets eens in de twee maanden wordt samengesteld) zit zelfs een mainstream game PC van precies jouw budget: reviews: Desktop Best Buy Guide: januari 2015

[ Voor 86% gewijzigd door CH4OS op 04-02-2015 23:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Met cool bedoel ik dat ik het een cool systeem moet vinden om mee te werken. Het is inderdaad een wat vage omschrijving.
Ik bedoel dat het wel een echt goed uitgerust systeem moet zijn, met goede componenten en een net uiterlijk, maar geen lampjes e.d.

• pwillemske
  • Niet online
Misschien een rare gedachte, maar wat als je een i5 neemt, een goedkoper mobo (zoals de gaming 5) een 250gb ssd en een r9 280x. Dan kun je optimaal gebruik maken van je scherm, kun je overklokken en heb je een cool systeem. Je voeding kan het makkelijk aan...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Verwijderd

Topicstarter
CptChaos schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 23:09:

Edit:
Er zijn zat topics waarin adviezen worden gevraagd voor PC's met een budget van rond de 1000 euro of een tikkeltje meer, een greep uit de selectie (er zijn er ongetwijfeld meer):

Dit zijn wellicht geen topics die 100% aansluiting hebben op jouw eisen en wensen van een systeem, maar je kan er wel de nodige tips en adviezen voor jou er uit filteren en in jouw build meenemen!
Dat is waar. Het is wel veel leuker als mensen echt even meekijken naar mijn verzinsels, dus vandaar dat ik een losse post heb geplaatst. Dank je voor de links, ik ga ze zeker bekijken.

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:38

Tribits

Onkruid vergaat niet

Wat zijn de specs van je huidige PC? Als die bekend zijn is het ook mogelijk aan te geven hoeveel vooruitgang je met dit nieuwe systeem zult boeken. Het is een prima upgrade voor een Q6600 met 4GB maar voegt weinig toe voor een 2500K met 8GB.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 23:20:
Dat is waar. Het is wel veel leuker als mensen echt even meekijken naar mijn verzinsels, dus vandaar dat ik een losse post heb geplaatst. Dank je voor de links, ik ga ze zeker bekijken.
Snap ik. Ook voor het overzicht is het wel handig om een eigen topic te hebben. Anders gaat alles door elkaar heen lopen en dat werkt weer zo verwarrend. ;) Ging mij inderdaad er even om, om wat extra adviezen aan te rijken. :)

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-03 18:09
Wat er hier dus gezegd wordt: het kan allemaal stukken goedkoper als je minder fancy onderdelen koopt. Maar als je echt dat geld wilt uitgeven, dan kun je natuurlijk voor overkill geheugen/moederbord/processor gaan. ;) Dat is precies waar die markt op draait. :+ Want eerlijk is eerlijk, die Sabertooth ziet er geweldig uit. Maar zelf zou ik hem dus niet nemen, maar dat is omdat ik er zelf geen geld voor over heb.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Sowieso kan ik je aanraden om een andere voeding te nemen, die Zalmans zijn nou echt toffe jongens.

Voor gaming volstaat een i5, overclocken kan een leuke hobby zijn, maar is voor gaming niet nuttig, en bij intel vrij prijzig.

Crucial heeft de betere SSD voor de betere prijs, dus ik zou lekker een M550 of MX100 halen.

16GB RAM is lekker zinloos voor gaming, en stickies met die "spoilers" erop zitten alleen maar in de weg, gewoon het overbekende LP Crucial setje halen.

In een R5 wil je uiteraard een pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power hangen, al is die alleen bij Megekko echt leuk geprijst. Die koeler is zeer stil, en koelt toch nog als een beest.

People as things, that’s where it starts.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Als je toch cool spul wil, kan je beter deze nemen ipv die tuf. Deze heeft o.a. m.2 slot(en).
Kan je er gelijk zo'n rappe m.2 SSD inhangen:
pricewatch: Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII RANGER

m.2 SSD's :
http://tweakers.net/categ...CfVZgCgI5qTLdR7IgS5kRQgg_

[ Voor 26% gewijzigd door Madrox op 05-02-2015 01:24 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Topicstarter
Madrox schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 01:17:
Als je toch cool spul wil, kan je beter deze nemen ipv die tuf. Deze heeft o.a. m.2 slot(en).
Kan je er gelijk zo'n rappe m.2 SSD inhangen:
pricewatch: Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII RANGER

m.2 SSD's :
http://tweakers.net/categ...CfVZgCgI5qTLdR7IgS5kRQgg_
ooooh, cool!

Verwijderd

Topicstarter
VasZaitsev schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 01:01:
Sowieso kan ik je aanraden om een andere voeding te nemen, die Zalmans zijn nou echt toffe jongens.

Voor gaming volstaat een i5, overclocken kan een leuke hobby zijn, maar is voor gaming niet nuttig, en bij intel vrij prijzig.

Crucial heeft de betere SSD voor de betere prijs, dus ik zou lekker een M550 of MX100 halen.

16GB RAM is lekker zinloos voor gaming, en stickies met die "spoilers" erop zitten alleen maar in de weg, gewoon het overbekende LP Crucial setje halen.

In een R5 wil je uiteraard een pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power hangen, al is die alleen bij Megekko echt leuk geprijst. Die koeler is zeer stil, en koelt toch nog als een beest.
Goede tips, dank je wel. Bedoel je nou dat ik juist wel of niet de voeding zou moeten veranderen?

Verwijderd

Topicstarter
Tribits schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 23:20:
Wat zijn de specs van je huidige PC? Als die bekend zijn is het ook mogelijk aan te geven hoeveel vooruitgang je met dit nieuwe systeem zult boeken. Het is een prima upgrade voor een Q6600 met 4GB maar voegt weinig toe voor een 2500K met 8GB.
Eerlijk gezegd heb ik een aardige setup met een Intel i5-4670 en 8 Gb geheugen op een Gigabyte Z87X-UD-3H bord. Met die laatste heb ik wel wat gedoe, met uitvallend geluid enzo.

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 03:27:
[...]

Eerlijk gezegd heb ik een aardige setup met een Intel i5-4670 en 8 Gb geheugen op een Gigabyte Z87X-UD-3H bord. Met die laatste heb ik wel wat gedoe, met uitvallend geluid enzo.
En waarom zou je dat vervangen? Kun je niet alleen het moederbord vervangen?

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• pwillemske
  • Niet online
[...]

Haha, gewoon het mobo vervangen en die i5 op zn staart trappen! Jij merkt het verschil niet en kun je tóch die saberthoot nemen (als dat hét mobo voor je is). Ben je goedkoper uit en kun je zelfs een tweede gpu er in hangen! (waarom heb je anders zo'n scherm 8)7 )

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-03 10:51

Secsytime

Automagisch

Wat vind je van deze kasten?

Overigens is 850 watt behoorlijk overkill?

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

als je echt een apart moederbord wilt hebben moet je pricewatch: Asus Sabertooth Z97 Mark S halen, maar dan moet er wel een window zijn, anders is 't zonde. maar zoals gezegd is upgraden vanaf je huidige setup nogal zinloos als je enkel gaat gamen.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 03:25:
[...]

Goede tips, dank je wel. Bedoel je nou dat ik juist wel of niet de voeding zou moeten veranderen?
Juist wel, was het woordje "niet" vergeten :+

Zalmans zijn niet echt toffe jongens.

Als je al een leuke i5 hebt, die gewoon houden, en mobo voor garantie sturen, of kijken of je wel de juiste drivers gebruikt.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Ik kan je deze kast wel aanraden NZXT S340 Wit, mits je geen cd/dvd drive meer hebt. Zeer mooie nette kast die ik zelf ook heb.

• jurrie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-12-2022
[...]

Volgens mij heb ik datzelfde bord gehad met datzelfde probleem. Asus audiokaartje van 23 euro d'r in en gaan met die banaan! Die i5 is snel zat, dus zou ik zelf eerder voor een nieuwe videokaart gaan als je sneller spul wilt. Een nieuw systeem lijkt mij al het geld niet waard, tenzij je per se een nieuwe kast enzo wilt voor de looks. Ik draai nog een i5 met een 7970 en heb nog niet het idee te moeten upgraden (toegegeven, ik speel niet superveel games en ook niet de meest veeleisende).

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-03 22:43
Een i5 4670 hoef je in ieder geval niet te upgraden. Als je issues hebt met je moederbord en je wil deze per se vervangen, dan zou je die natuurlijk prima kunnen vervangen door zo'n Sabertooth. Zelf vind ik de Sabertooth erg duur. Zeker als je een 4670 hebt en geen 4670K, dan kan je dus sowieso niet overklokken, dan heb je met een bordje van 60-80 euro (bijvoorbeeld een G1 Sniper) een net zo snelle PC.
Als het enkel het geluid is, investeer je budget dan in een geluidskaart :)

Wil je gamen op 144hz, dan zou ik (afhankelijk van je games) eerder kijken naar die R9 280X. Vervang 'm of prik er een tweede bij, dat is de enige wat met zo'n systeem invloed gaat hebben op je gaming prestaties. De CPU, je RAM of welk ander component dan ook kan nu onmogelijk een bottleneck zijn.

Heb je al een SSD? Dat is sowieso een aanrader :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• HMC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

Ik zit zwaar te geilen (mag ik dat zeggen? :P ) op een Fractal Design Define R5 EN een Lian Li PC 05S. Betekent wel dat ik mijn superoude kast weg moet doen. Die maakt 'em juist cool.. Iedereen zegt: "Wat heb jij voor brak ding staan? Maar dat is omdat het een oud (15 jaar) kastje is, maar de HW is uiteraard wel goed. Op zich ook wel goed tegen inbrekers. Die zien dat "lelijke" ding staan en denken dat het niks is.

Maar een mooie nieuwe kast zou wel tof zijn. Voor de rest heb je alles eigenlijk al. :P

Eat the bugs, live in a pod

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de reacties, wat een ontzettend fijne community'.

Mijn besluit is dat ik inderdaad het mobo ga vervangen voor een gave sabertooth of zo'n republic of gamers. De processor laat ik zo(ik heb idd een K model, dus overclockbaar). Ik koop een nieuwe kast, waar ik nog even over nadenk, maar waarschijnlijk de fractal r5 met window.
Ik denk nog ff over de grafische kaart, maar het advies lijkt toch te zijn om daar iets mee te doen.

Iedereen in ieder geval super bedankt voor het meedenken!

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de reacties, wat een ontzettend fijne community!

Mijn besluit is dat ik inderdaad het mobo ga vervangen voor een gave sabertooth of zo'n republic of gamers. De processor laat ik zo(ik heb idd een K model, dus overclockbaar). Ik koop een nieuwe kast, waar ik nog even over nadenk, maar waarschijnlijk de fractal r5 met window.
Ik denk nog ff over de grafische kaart, maar het advies lijkt toch te zijn om daar iets mee te doen.

Iedereen in ieder geval super bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1