Toon posts:

Nieuwe pc voor gamen en school 750 - 1000 euro.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mijn huidige desktop is ondertussen wel aan vervanging toe na 6 jaar trouwe service, en ik wil graag weer de wat nieuwe games kunnen draaien. Ook werk voor school is natuurlijk belangrijk, maar dit gaat niet verder dan MS Office en af en toe photoshop. Even op een rijtje:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Ik wil graag een nieuwe pc bouwen, waarmee ik wel de wat nieuwere games mee kan draaien, maar dit hoeft niet per sé op een ultra-hd kwaliteit. Hierbij gaat het dus om games die dus al minstens een (paar) jaar oud zijn of ouder, en dus een stuk goedkoper :p, denk hierbij bijvoorbeeld aan Far Cry 3 en Battlefield 4, maar ook de wat oudere spellen als Skyrim en MineCraft. Ook wil ik graag mijn pc gebruiken om aan school te werken (dit gaat niet verder dan word, excel en powerpoint en af en toe photoshop).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Ik dacht zelf aan een systeem tussen het basisgamesysteem en het mainstreamgamesysteem in, omdat ik nu eenmaal niet de allernieuwste games wil kunnen draaien. Ik kwam dus uit op een prijs tussen de 750 en de 1000 (?) euro (bij voorkeur meer richting de 750, maar ik begrijp dat dat niet altijd kan).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Misschien handig: ik heb mijn huidige pc enkele jaren geleden laten repareren en heb destijds een nieuw moederbord erin laten zetten: de GIGABYTE GA H61M-DS2, dit moederbord is nu al wat ouder, maar als het nog zou kunnen worden gebruikt, bespaart dat natuurlijk wel weer 50 euro. (mocht dit niet meer bruikbaar zijn; is ook niet erg)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Gewoon goede videokaart, etc. maar geen state of the art. Wel graag een HDD, ook ivm school.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Geen voorkeur. Tot nu toe altijd NVIDIA en INTEL gehad, maar nieuwe systemen zijn ook altijd welkom.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Ook hier geen voorkeur. Geluidsniveau is voor mij niet echt een probleem (tenzij het wel heel extreem is) en ik woon nog thuis, dus energieverbruik..... :p

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Nope, tevreden met de standaard instelling. Tenzij mij natuurlijk wordt aangeraden om over te klokken, ik heb er namelijk geen moeite mee.

Verder was ik al wat rond aan het neuzen op de BBG's, maar ik kom er nou niet echt uit of ik voor een basisgamesysteem of mainstreamsysteem moet zoeken, met bovengenoemde game-eisen.

Bij voorbaat dank,
Bob

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

Hmm, er wordt hier normaal gesproken verwacht dat je zelf met een lijstje komt maar laten we gezien je vrij volledige topic start zal ik maar even de mainstream BBG van januari aannemen. Zeker aangezien je zelf aangeeft niet voor de nieuwste games en de hoogste prestaties te gaan lijkt me dat geen enkel probleem. De GTX970 is een prima kaart maar toch voornamelijk gericht op high end gamers. Eventueel kan je er wel voor kiezen wat andere componenten uit de mainstream build over te nemen zoals de grotere SSD of het moederbord. Qua videokaart zou je nog een R9 290 kunnen overwegen, zit qua prijs tussen de kaart uit het BBG basic en mainstream systeem in maar komt qua prestaties aardig in de buurt van de GTX970. Build hieronder valt wat duur uit vanwege de R5 kast, kan eventueel goedkoper maar de kast uit de mainstream build was dan weer niet echt geschikt voor een R9 290.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 174,91€ 174,91
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 74,95€ 74,95
1Asus R9290-DC2OC-4GD5€ 259,-€ 259,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 51,95€ 51,95
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 97,95€ 97,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 64,95€ 64,95
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 55,95€ 55,95
1Crucial M550 2,5" 256GB€ 94,50€ 94,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 900,16

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Verwijderd

Je kan tegenwoordig een saphire radeon 290 (high-end videokaart) op marktplaats kopen voor 150-200 als je geluk hebt, misschien is dat een idee? Dan kan je een flink aantal jaar vooruit als je niet in 4k wil gaan gamen.

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-09-2023

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Marktplaats? :N

V&A aangeboden: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X -- REFURBISHED DUS ALS NIEUW :Y
+ het lijstje van Tribits, dan ben je eigenlijk al klaar. :)

¯\_(ツ)_/¯

• Trevvv
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-07 10:57
Waarom de Crucial M550 i.p.v. de Crucial MX100?

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-07 20:54
Trevvv schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 11:14:
Waarom de Crucial M550 i.p.v. de Crucial MX100?
Omdat die goedkoper is. En eigenlijk niet onder doet voor de MX100

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD || Pixel 3a - Huawei P10 ||

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Heel erg bedankt voor de snelle reacties. Ik sluit me graag aan bij Tribits lijstje en dan met de Sapphire Radeon 290 (volledig compatibel? Kan nu even niks opzoeken, alleen snel reageren ivm school).
Tevens vroeg ik me af: vormt lawaai en hitte een bedreiging voor een videokaart? Zo lees ik bij de Asus van Tribits veel klachten over lawaai en hitte.

Ook nog een laatste vraag, heeft een window case nadelen tegenover een dichte? Windows case is altijd wel mooi :p

Met voorbaat dank,
Bob

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2015 12:00 ]

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-10 21:38

mirno

私の名前はMirnoです

jorisvdelsen schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 11:50:
[...]

Omdat die goedkoper is. En eigenlijk niet onder doet voor de MX100
Eigenlijk niet, is ook wat minder leverbaar, als alles bij afuture besteld wordt kan het wel. Maar zodra de andere producten dus niet goedkoper uitkomen bij afuture, kan het wel nadelig zijn voor de prijsberekening van Tweakers voor het hele systeem, ik heb weleens dat ik hier 4 tientjes mee kan besparen! Dus voortaan kijk ik alles even per product (en alternatief product), valt mee hoeveel extra werk het is.
Ik stem hiermee ook in! Heb al meerdere R9 290 kaarten besteld, en een hoop worden echt warm! Met als gevolg dat de ventilatoren hard gaan draaien! Ik heb sommige zelfs moeten undervolten hiervoor.
Die ASUS wordt ook wel vrij warm, dus daar zou ik niet voor gaan. Ook al geven de reviews toch 4,5 ster aan.
De Sapphire TRIX raad ik idd wel weer aan! Deze is wat lomper en groffer, wegens de grotere koeler. Maar mocht deze passen, kan ik qua prijs deze ten zeerste aanraden tegenover de andere! Koelt beter, en is stiller(aldus doordat die koeler is ;) !

R9 290 zijn geweldige kaarten voor die prijs, daar kan Nvidia niet tegenop vind ik, de tegenhanger de GTX970 is alleen wel stiller, kleiner en koeler. Maar daar betaal je ook een forse meerprijs voor. En daarnaast heeft de GTX970 geheugenproblemen, waardoor de laatste 0,5GB langzamer is! Is momenteel in het nieuws.

Over de behuizing, die kasten zijn wel echt groot! Dat moet je maar net willen. Zelf bouwde ik PC's in deze behuizing: pricewatch: Fractal Design Define Mini
De kleinere variant dus. Ook de Sapphire TRIX R9 290 past daarin. Je dient echter wel het bovenste gedeelte van het HDD rek eruit te halen, zorgt tegelijk ook weer voor betere airflow.
Je houdt dan 3 HDD/SSD opties over, wat waarschijnlijk wel genoeg is ;)
Let op, uATX kast -> pricewatch: ASRock B85M Pro4 moederbord

Mvg. Mirno

我的名字是Mirno

Verwijderd

Topicstarter
Besten,

Ik ben net pas terug van school en moet zometeen werken, vandaar een late reactie (vanavond) pas. Even snel nu: Bedankt voor het uitgebreide anwoord @mirno, en ik ga inderdaad voor de Sapphire TRIX dan, zeker na uw reactie! De TRIX is wel gewoon goed te gebruiken met de stock koeler dan, neem ik aan?

De rest van de lijst lijkt me dan wel compleet en zeker goed genoeg voor mijn 'eisen', bedankt daarvoor @Tribits. Vanavond zoek ik nog even uit of de TRIX compatibel is met de rest van de lijst, of weet iemand toevallig uit zijn hoofd of dat zo is?

Mvg,
Bob

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-07 20:54
Jup, die R9 290 gaat prima werken, waarom niet?

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD || Pixel 3a - Huawei P10 ||

• Pwuts

Pwuts

Verwijderd schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 16:41:
Vanavond zoek ik nog even uit of de TRIX compatibel is met de rest van de lijst, of weet iemand toevallig uit zijn hoofd of dat zo is?
Als deze in de kast past hoef je jezelf verder nergens zorgen over te maken. :)
Aan de specs van kaart en kast te zien past het (net). :D Je zult theoretisch zo'n 5mm overhouden, maar meestal zit daar ook nog een marge bij dus het moet prima kunnen. :Y

¯\_(ツ)_/¯

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

MasterPrutser schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 16:59:
[...]

Als deze in de kast past hoef je jezelf verder nergens zorgen over te maken. :)
Aan de specs van kaart en kast te zien past het (net). :D Je zult theoretisch zo'n 5mm overhouden, maar meestal zit daar ook nog een marge bij dus het moet prima kunnen. :Y
Past makkelijk. Helemaal omdat het rek ook nog weg te halen is ;) En zelfs met het rek past deze ook qua formaat ;) Heb zelf de Define R4, is nagenoeg gelijk.

@Bob,
Weet je zeker dat je zo'n grote behuizing wilt? Het past in principe ook in de kleinere variant daarvan hè.

[ Voor 12% gewijzigd door mirno op 27-01-2015 17:37 ]

我的名字是Mirno

• Pwuts

Pwuts

mirno schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 17:36:
@Bob,
Weet je zeker dat je zo'n grote behuizing wilt?
Zo'n bakbeest is de Define R5 nou ook weer niet. ;)
Het past in principe ook in de kleinere variant daarvan hè.
Bedoel je de Define R4? Je zegt net dat die nagenoeg gelijk is aan de R5 dus dan gaat hij er weinig op vooruit.. :/ Trouwens, de vraag is of iets kleiners de R9 290 nog aankan qua warmteproductie en -afvoer. :S

¯\_(ツ)_/¯

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

MasterPrutser schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 17:59:
[...]

Zo'n bakbeest is de Define R5 nou ook weer niet. ;)

[...]

Bedoel je de Define R4? Je zegt net dat die nagenoeg gelijk is aan de R5 dus dan gaat hij er weinig op vooruit.. :/ Trouwens, de vraag is of iets kleiners de R9 290 nog aankan qua warmteproductie en -afvoer. :S
De define mini : pricewatch: Fractal Design Define Mini
Ik heb zelf idd de Define R4, ik vind hem nogal groot. De Define mini is van normaal formaat. Maar daar past de Sapphire R9 290 TRIX ook in, als je het HDD rek eruit haalt. Heb laatst nog 2 PC's gebouwd met deze behuizingen, zelf heb ik mijn HDD rekken nodig ;) De meeste hebben ruim genoeg aan 3 schijf opties.

Je hebt bij de define mini wel een uATX bord nodig.

我的名字是Mirno

• Pwuts

Pwuts

Ja, daar was ik al bang voor. :-(

Dat die Mini kleiner is dan de R5 betekent (in dit geval) dat 'ie minder koelcapaciteit heeft. Er is dus een kans dat de boel gaat oververhitten als je de GPU flink belast. Dat wil je natuurlijk niet. :N

Daarnaast vind ik micro-ATX-borden altijd wat minder. De indeling is wat onhandig en echte kwaliteit is in dit formaat nauwelijks te krijgen.. :/

Mijn advies is dus: lekker houwe zo die setup, wat mij betreft kun je bestellen. :)

[ Voor 51% gewijzigd door Pwuts op 27-01-2015 18:16 ]

¯\_(ツ)_/¯

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik heb een kast (vengeance c70) met 3 outtake fans...koeling is dik in orde! Ik heb dit samen met een i5 4690k met het boxed koelertje en een Asus R9 290, totaal geen problemen mee! Tijdens het gamen word ie niet warmer dan 75-80 graden, lijkt me redelijk voor een amd kaart. (en ja inderdaad, ik heb geen in-take fans) De koeling zal wel iets minder zijn in de Define, maar veel minder denk ik niet. Zeker als je er 1 of 2 fans bij koopt.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Pwuts

Pwuts

De Vengeance C70 is een heel ander segment en een stuk groter dan de Define Mini. Deze kun je dus echt niet met elkaar vergelijken.

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

Topicstarter
Dus kort samengevat kom ik dan uit op de volgende samenstelling:

- Processor: Intel Core i5-4460 Boxed
- Moederbord: Gigabyte G1.Sniper B5
- Videokaart: Sapphire R9 290 TRI-X
- Harde schijf: WD Blue WD10EZEX, 1TB
- Case: Fractal Design Define R5 Zwart
- Koeling (proc.): Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
- Intern geheugen: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU
- Voeding: Seasonic S12II-Bronze 520W
- SSD: Crucial M550 2,5" 256GB

Waarvan alles op aanraden van Tribits, alleen een gewijzigde videokaart, namelijk de Sapphire R9 290 TRI-X. Case ga ik gewoon voor de R5, deze is zeker groot genoeg en dus geen geklungel (ook geen ruimteprobleem voor mij overigens, staat naast mijn bureau). Als SSD ga ik gewoon voor de Crucial M550 en niet de MX100 (of wel?). En de rest sluit allemaal goed aan op mijn wensen en graag hoor ik of het bovenstaande overeenstemt met jullie meningen en wat er al dan niet beter anders zou kunnen.

De Define Mini vermijd ik trouwens liever, omdat ik liever geen micro ATX wil hebben (ik sluit me hierbij aan bij MasterPrutser:
MasterPrutser schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 18:10:
Daarnaast vind ik micro-ATX-borden altijd wat minder. De indeling is wat onhandig en echte kwaliteit is in dit formaat nauwelijks te krijgen.. :/
Heel erg bedankt voor de snelle en vooral duidelijke reacties. Ik heb mijn keuzes kunnen maken en hoop dat dit allemaal zo wel klopt.

Met vriendelijke groet,
Bob :)

• Pwuts

Pwuts

Crucial M550 is prima. ;)

Mooie samenstelling, ga je zeker plezier van hebben :Y

Heb ik je al verteld dat we gek zijn op foto's? :P Nou, we zijn gek op foto's :9~ Er is zelfs een speciaal topic voor, Het Show je Build! Topic :)

Veel succes en vooral veel plezier met je build _/-\o_

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Nog even alles nagekeken en ik heb besloten om de Fractal Design Define R5 zwart case te vervangen voor de soortgelijke R5 Titanium Window. Deze is slechts 10 euro verschil met de gewone R5, maar voegt toch wel wat toe :), of heeft iemand hier problemen mee gehad? Ik lees gelukkig alleen maar over iets minder geluidsdemping, maar dat is voor mij geen probleem.

Nog even de complete PriceWatch dan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 174,95€ 174,95
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 270,63€ 270,63
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 53,50€ 53,50
1Fractal Design Define R5 Titanium Window€ 107,95€ 107,95
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 55,90€ 55,90
1Crucial M550 2,5" 256GB€ 96,50€ 96,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 925,33

De pricewatch valt iets hoger uit dan we werkelijke prijs, omdat ik de Sapphire TRI-X aanschaf via de link van @MasterPrutser, scheelt weer 70 euro. De rest schaf ik gewoon zo veel mogelijk aan via afuture.

Morgen of in een van de daarop volgende dagen ga ik dan bestellen. Mocht ik een probleempje hebben met het opzetten, kan ik dan het beste in deze topic weer reageren, of even een nieuwe aanmaken?

P.S. iemand nog tips voor een goedkope windows-licentie voor windows 7 of 8? :p

Met vriendelijke groet,
Bob

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Als je student bent kan je hem krijgen voor €60, als je dan bij een bepaalde school zit aangesloten bij [naam vergeten :/ ] kan het zelfs gratis. Anders €80...

Ding trouwens ook nog even af op die GPU, hij heeft de prijs van €180 verhoogd naar €200. Kan je weer 20 euro besparen ;)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 15:42:

P.S. iemand nog tips voor een goedkope windows-licentie voor windows 7 of 8? :p
Ja, gewoon legaal kopen? Elke andere tip hier wordt getrakteerd op passende maatregelen ;).

@MK, Dreamspark.

[ Voor 3% gewijzigd door br00ky op 28-01-2015 15:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 15:44:
[...]

Ja, gewoon legaal kopen? Elke andere tip hier wordt getrakteerd op passende maatregelen ;).
Bedoelde ook natuurlijk legaal. Ik doelde op de reactie van @MK1998NL:
MK1998NL schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 15:44:
Als je student bent kan je hem krijgen voor €60, als je dan bij een bepaalde school zit aangesloten bij [naam vergeten :/ ] kan het zelfs gratis. Anders €80...

Ding trouwens ook nog even af op die GPU, hij heeft de prijs van €180 verhoogd naar €200. Kan je weer 20 euro besparen ;)
Ook fijn dat ik daar nog eens 20 euro op bespaar trouwens @MK1998NL

• CrapperDeCrap
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-11 00:22
Voor Windows n bekende vragen die bij n school werkt. Die desbetreffende persoon kan zo n key regelen. Tot max 19,90 volgens mij.

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwar dat niet met upgrade keys. Die mogen niet op een lege pc. Studentlicenties en Dreamspark is wat anders.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

MasterPrutser schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 18:10:
Ja, daar was ik al bang voor. :-(

Dat die Mini kleiner is dan de R5 betekent (in dit geval) dat 'ie minder koelcapaciteit heeft. Er is dus een kans dat de boel gaat oververhitten als je de GPU flink belast. Dat wil je natuurlijk niet. :N

Mijn advies is dus: lekker houwe zo die setup, wat mij betreft kun je bestellen. :)
Bij mij bleef de GPU wel koel in die behuizing hoor, maar mocht er ruimte zijn voor een grotere kast stem ik idd met je mee in!

De meeste mensen zetten PC's weg in hun bureau kastjes, en daar passen die grotere vaak niet in, dus soms moet je wel een wat "kleinere" behuizing kiezen, die dan zelfs nog vaak als vrij groot gevonden wordt.

Die uATX bordjes is niet lekker met uitbreiden, vooral niet als je onder je GPU nog een slot wilt gebruiken, dat houdt dan de hele airflow voor de GPU zelf tegen, en daarnaast door de hele kast zal het ook nog wel invloed hebben, maar ik denk dat dat verschil minimaal zal zijn.

Ik hoop volgende keren ook weer eens een mooie grote behuizing te mogen maken :)

@TS, je setup lijk me helemaal prima zo!

我的名字是Mirno

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

br00ky schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 16:08:
Verwar dat niet met upgrade keys. Die mogen niet op een lege pc. Studentlicenties en Dreamspark is wat anders.
Dreamspark gaat hem niet worden getuige de EULA:
c. Using Windows Desktop Operating Systems.
Your DreamSpark Direct Subscription includes certain Windows operating system products. You may install these products only on a computer that is already licensed to run a full version of a Windows operating system on it, as evidenced by a valid Certificate of Authenticity (COA) for a Windows operating system affixed to the computer.
https://www.dreamspark.com/Student/Direct-EULA.aspx

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Kijk, nuttig :).

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Nog even rond aan het neuzen en ik bedacht me net dat ik natuurlijk ook nog een optische drive moet hebben (oeps...). Het moederbord heeft 2xSATA 300- en 4xSATA 600-aansluitingen, dus ik neem aan dat de optische drive dan een SATA 300-aansluiting moet hebben op mijn optische drive (HDD en SSD hebben namelijk allebei al 600)?

De goedkoopste (van normale kwaliteit) die ik vond is de volgende DVD-drive:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 14,95€ 14,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 14,95

Eens?

Tevens, zoals jullie misschien wel al doorhadden, dit is mijn eerste pc build. Ik vroeg me af: alle schroeven, kabels, spacers, en al het andere dat ik nodig heb voor mijn build, worden die gewoon meegeleverd bij de betreffende componenten? Neem aan van wel toch. Ik heb me voor de rest al helemaal ingelezen in wat waar moet en hoe dat moet, etc en er kan gelukkig weinig misgaan als je de handleiding en een youtube filmpje erbij houdt. _/-\o_

Nog één vraagje, een mening vraagje: ik heb nu als beeldscherm de Acer X193W (1440x900) van enkele jaren oud (jaar of 5 denk ik). Werkt nog goed, maar heeft wel alleen maar een VGA-aansluiting, en het nieuwe moederboerd vanzelfsprekend HDMI. Gewoon vervangen die hap?

Mvg,
Bob

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Zelfs pricewatch: Samsung SH-224DB Zwart is al prima. ODDs trekken 150 niet eens vol. Overigens kan je die ook weglaten, hoe vaak gebruik je het nog? Zelfs Windows installeer je van een bootable USB stick.

Het enige waar je qua kabels op moet letten is SATA kabels, daar zitten er 2 van bij je Sniper. Als je dus nog een ODD aanschaft zul je die extra moeten bijkopen.

En wat betreft dat scherm, tja, die verbind je natuurlijk met je videokaart. Ik zou eigenlijk wel snel upgraden, want voor een 290 is dat scherm natuurlijk vrij jammerlijk (al zal je ongetwijfeld zeer mooie fps halen ;) ).

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 20:22:
Zelfs pricewatch: Samsung SH-224DB Zwart is al prima. ODDs trekken 150 niet eens vol. Overigens kan je die ook weglaten, hoe vaak gebruik je het nog? Zelfs Windows installeer je van een bootable USB stick.

Het enige waar je qua kabels op moet letten is SATA kabels, daar zitten er 2 van bij je Sniper. Als je dus nog een ODD aanschaft zul je die extra moeten bijkopen.

En wat betreft dat scherm, tja, die verbind je natuurlijk met je videokaart. Ik zou eigenlijk wel snel upgraden, want voor een 290 is dat scherm natuurlijk vrij jammerlijk (al zal je ongetwijfeld zeer mooie fps halen ;) ).
Mhh, ja die Samsung zou inderdaad ook wel kunnen. Maar wat betreft gebruik: ik heb nog een aantal games liggen die via disc geïnstalleerd moeten worden (Prince of Persia, Assassins Creed, etc.) of weet je hier toevallig een alternatief voor? Externe DVD is stuk duurder namelijk.

Btw SATA op mbo kan dus altijd gebruikt worden bij een lagere waarde voor de drive zelf (en niet andersom)? --> 300 op mbo, 150 voor driver bijvoorbeeld

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2015 20:31 ]

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat is allemaal compatibel. SSD's kunnen ook op SATA300, dat heb ik hier thuis ook lopen. Voor de snelheid niet ideaal maar in mijn geval heb ik geen keus.

[ Voor 5% gewijzigd door br00ky op 28-01-2015 20:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ah oke gelukkig, en wat betreft de vraag over de DVD ODD voor de wat oudere games, e.d.? Gewoon erin bouwen, voor als ie ooit nodig is?

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Of het nodig is, kan jij alleen inschatten. Dat tientje is het geld ook weer niet, maar denk dus aan een extra sata kabel. Misschien heb je die nog ergens thuis slingeren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bang dat ik er geen thuis heb (alleen in mijn huidige pc ofc.), dus binnekort maar even een halen. Eerst maar even wachten tot ik de componenten kan bestellen :p

Is het trouwens slim om bij bijv 3 verschillende webshops te bestellen als dat 20 euro scheelt in totaal? of dan liever gewoon bij één goede, zoals afuture?

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Wederom, die keus is aan jou. Je kan even bekijken hoe de beoordelingen van de verschillende shops is. Er is niet een bepaalde strategie beter, behalve eventueel op basis van prijs. Ik negeer winkels alleen als ze consequent lage beoordelingen hebben, maar het kan best dat jij liever een winkel hebt die ook dichtbij is.

• Bart1201
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 20:41:
Ik ben bang dat ik er geen thuis heb (alleen in mijn huidige pc ofc.)
Ik neem aan dat die drive ook gewoon met SATA aangesloten is?
Dan stop je die gewoon in je nieuwe pc.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is ook nog een goed idee, maar is het geen probleem dat de DVD driver al zo'n 5 jaar oud is? Ik heb er af en toe wel eens problemen mee gehad, maar ik weet niet zeker of dat aan ODD of aan mbo lag

• Bart1201
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Gewoon proberen zou ik zeggen!

Verwijderd

Topicstarter
Ga ik ook inderdaad doen, bespaart weer 20 euro en bovendien gebruik ik hem toch nog maar zelden (alleen installatie heel af en toe). Top, bedankt!

EDIT: fijn dat ik weer 20 euro bespaar, want TRI-X kaart is nu naar 220 gegaan ipv de 180 die het eerst was. Ik heb al een berichtje gestuurd naar de aanbieder, hopelijk kan er wat afgesproken worden :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2015 21:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik heb toch besloten om een ODD erbij te kopen (is toch maar 20 euro) en heb nog een beelscherm uitgezocht (HDMI 1080p). Ook heb ik besloten om de GPU toch maar gewoon nieuw te kopen, voor 50 euro extra heb ik wel een volledige garantie.
Ik heb alles nog één laatste keer nagekeken, en volgens mij klopt het allemaal. Zou iemand toch nog even willen bevestigen voor mijn geruststelling :X (beetje onzeker haha). Dus bij dezen, de laatste PriceWatch (hopelijk):

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 174,95€ 174,95
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 270,63€ 270,63
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 53,50€ 53,50
1Fractal Design Define R5 Titanium Window€ 107,95€ 107,95
1LG 24MP55HQ-P Zwart€ 131,40€ 131,40
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 14,95€ 14,95
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 55,90€ 55,90
1Crucial M550 2,5" 256GB€ 94,50€ 94,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.069,68

Scherm leek mij wel goed genoeg eigenlijk, mee eens?

Als alles goed is verder kan ik morgen gaan bestellen en dan over ongeveer een weekje kan ik beginnen met het bouwen. Raden jullie het trouwens aan om met anti-geleidende handschoenen en een armbandje dat aangesloten is op aarde te werken? Ik zie veel filmpjes mét en veel zónder deze materialen. Overigens, is het gewenst dat ik een nieuwe topic aanmaak voor de build of zal ik gewoon dit topic weer 'reviven' als alles gearriveerd is?

Met vriendelijke groet en hartelijk bedankt voor alle hulp,
Bob

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Systeem ziet er heel goed uit :)

Scherm lijkt me idd wel top voor die prijs.
Anti-static bandje/handschoenen en dergelijke zijn naar mijn mening nogal nonsens en zitten meer in de weg dan dat ze handig zijn.. Je moet het gewoon niet zoeken om statisch geladen te zijn.
Af en toe eens aan de aarding van een stopcontact komen of een ongeverfd deel van de verwarming.

Enige moment dat ik zo'n bandje zou gebruiken, is als je zo'n hele anti static room ter je beschikking hebt waar alles verbonden is met een aarding en waar je dat bandje dus ook overal kan vasthangen.

anyways, je kan je build in dit topic tonen:
Het Show je Build! Topic

Happy building :)
Gisteren m'n pc overgezet naar de Define R5, echt een top kast. (en normaal op zondag een uitgebreide review erover :9 )

[ Voor 8% gewijzigd door SmokingCrop op 29-01-2015 23:43 ]

Verwijderd

Beste Bobbienator

Waarom de R5 en niet de R4? Zou ok moeten lukken, toch? Bespaar je toch ook weer een kleine 20 euro mee.

Ik zou toch gaan voor de MX100 256GB SSD i.p.v. de M550. De specs geven aan dat hij sneller zou moeten zijn, maar blijkbaar is dat in werkelijkheid niet zo (http://www.anandtech.com/...x100-256gb-512gb-review/4).
Ik ben momenteel ook aan het researchen voor een nieuwe configuratie toen iemand me hierop wees. Toch maar even nadenken of je toch niet voor de MX100 zou gaan.

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 00:02:
Waarom de R5 en niet de R4? Zou ok moeten lukken, toch? Bespaar je toch ook weer een kleine 20 euro mee.
De Define R5 vind ik toch wel z'n geld waard.

Verbeteringen:
• stoffilter aan hele onderkant is makkelijk uit en in te doen via voorkant
• niet alleen de 2 hdd cages zijn eruit te doen, ook de optische drive cage (en bv. hdd cage bovenaan hangen, voor optimale airflow @ gpu)
• deurtje kan je nu aan beide kanten bevestigen (draai opening)
• verbeterde mechanisme om de sidepanels eraf te doen
• SSD op achterzijde kan nu geïnstalleerd/removed worden zonder moederbord weg te moeten doen
• hdd tray's waar je hdd op 2 posities kan zetten, zodat je ook effectief alle hdd ruimte kan gebruiken ivm de kabels achteraan.. (http://youtu.be/d_ZLKzqcUtM?t=7m10s)
• ziet er mooier uit doordat de mesh aan buitenkant nu bedekt is. (ook terug verschillende kleuren & window optie beschikbaar)
R4: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1342778579.jpeg
R5: http://ic.tweakimg.net/ext/i/2000563794.jpeg

Zowel koeler als stiller dan de R4:
• Geluid van 32,9 dB(A) -> 30,9 dB(A)
• Koeling 200W 7v van 29,3°C -> 27,1°C
• Koeling 400W 7v van 39,4°C -> 35,9°C
(bron: hardware.info)

edit: zie de review die ik net gepost heb :P
productreview: Fractal Design Define R5 Zwart review door SmokingCrop

[ Voor 19% gewijzigd door SmokingCrop op 01-02-2015 02:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Beste lennerttt,

Ik was net bezig met een reactie te typen, maar SmokingCrop was me al voor met een duidelijke reactie (ik las net toevallig ook een review over de R5 van SmokingCrop ;) ), en ik sluit me volledig aan bij zijn duidelijke reactie. Natuurlijk is 20 euro besparen altijd mooi meegenomen, maar voor een computer van dergelijk bedrag ga ik toch liever voor extra ruime en vernieuwde case, wel bedankt voor je tip.

Wat betreft de MX100 breng je me inderdaad wel even in twijfel, ik ben even rond aan het snuffelen op internet, maar ik vind hier zelf niet zo veel over verder. In het artikel dat je linkte lees ik dan inderdaad dat de MX100 sneller zou zijn door meer dies, maar bij veel reviews is de M550 dan wel weer hoger geranked dan de MX100. Iemand die zelf een of beide SSD's heeft gehad misschien?

EDIT: @lennerttt, ik weet niet of je het al gezien hebt, maar er staan ook wat reacties over de MX100 of M550 op pagina 1 van dit topic

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2015 00:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Excuses voor het 'bumpen' maar in dit forum staat wel al alle benodigde informatie, dus dat leek me het verstandigste. Ik heb de onderdelen besteld en binnen enkele dagen worden ze verzonden. Na her en der nog wat in te lezen las ik over dat veel game systemen toch meer voeding nodig hebben dan de 520W die mijn PSU heeft, of is 520W toch genoeg?

Veel PSU calculators via google krijg ik niet fatsoenlijk aan de praat om de een of andere reden, dus ik zou graag misschien een tip krijgen via een van jullie. Misschien een goede PSU calculator-link?

Met vriendelijke groet,
Bob

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Verwijderd schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 18:20:
Hallo,

Excuses voor het 'bumpen' maar in dit forum staat wel al alle benodigde informatie, dus dat leek me het verstandigste. Ik heb de onderdelen besteld en binnen enkele dagen worden ze verzonden. Na her en der nog wat in te lezen las ik over dat veel game systemen toch meer voeding nodig hebben dan de 520W die mijn PSU heeft, of is 520W toch genoeg?

Veel PSU calculators via google krijg ik niet fatsoenlijk aan de praat om de een of andere reden, dus ik zou graag misschien een tip krijgen via een van jullie. Misschien een goede PSU calculator-link?

Met vriendelijke groet,
Bob
Maak je geen zorgen, ik heb ook naganoeg dezelfde set-up gevoed met die voeding, en dat gaat makkelijk!
Zie hier, maximale verbruik is zo'n 385W -> http://nl.hardware.info/p...786&specId=12489&tcId=287

En jij hebt 520W

Die sites kloppen niet, en gaan uit van hele slechte voedingen.

我的名字是Mirno

Verwijderd

Topicstarter
mirno schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 18:58:
[...]

Maak je geen zorgen, ik heb ook naganoeg dezelfde set-up gevoed met die voeding, en dat gaat makkelijk!
Zie hier, maximale verbruik is zo'n 385W -> http://nl.hardware.info/p...786&specId=12489&tcId=287

En jij hebt 520W

Die sites kloppen niet, en gaan uit van hele slechte voedingen.
Geweldig, bedankt voor het snelle antwoord. Ik begon me al een beetje druk te maken aangezien de order vrijdag geplaatst is. Maar dan kan ik nu gelukkig zonder zorgen wachten totdat mijn PC onderdelen aankomen (als het goed is in de loop van deze week). Huidige pc al even goed bekeken van binnen, dus ik heb goede hoop voor m'n eerste build!

PS, ik heb toch maar een ESD armbandje gekocht, die ik koppel aan de case zodra de voeding (als eerste) is geïnstallerd, ik neem toch maar liever het zekere voor het onzekere! 8)7

Bedankt iedereen,
Bob

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Verwijderd schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 19:09:
[...]

Geweldig, bedankt voor het snelle antwoord. Ik begon me al een beetje druk te maken aangezien de order vrijdag geplaatst is. Maar dan kan ik nu gelukkig zonder zorgen wachten totdat mijn PC onderdelen aankomen (als het goed is in de loop van deze week). Huidige pc al even goed bekeken van binnen, dus ik heb goede hoop voor m'n eerste build!

PS, ik heb toch maar een ESD armbandje gekocht, die ik koppel aan de case zodra de voeding (als eerste) is geïnstallerd, ik neem toch maar liever het zekere voor het onzekere! 8)7

Bedankt iedereen,
Bob
Jaa, dat is wel zo handig. Ik heb er zelf helaas geen één. Maar ik vermijd de gevoelige electronica, en raak alleen de zijkanten aan. En aard mij zelf zo op zijn tijd aan het stopcontact.
Flake's blog: Hardware kapot? Waarschijnlijk door ESD!
Maar soms als iemand me weleens helpt met een koeler, raken die mensen uit interesse wel eens wat aan, wees daar alvast gewaarschuwd voor ;)

我的名字是Mirno

Pagina: 1