Hallo Tweakers,
Een vriend van mij heeft aan mij gevraagd om een gaming pc samen te stellen, en nu dacht ik, laat ik jullie eens om jullie mening vragen, aangezien velen van jullie er waarschijnlijk meer vanaf weten dan ik.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen, en voor de rest de standaard dingetjes: films kijken, emailen, youtube, etc.
Wat mag het systeem gaan kosten?
€1300 inclusief Windows, exclusief randapparatuur (monitor, muis, toetsenbord, etc.)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Afgezien van alle standaard dingen die sowieso in een pc moeten zitten wil hij er graag een SSD bij
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Heb zelf het idee dat Nvidia het op dit moment beter doet (ondanks de problemen met de VRAM van de 970), maar als iemand overtuigende argumenten heeft, sta ik absoluut open voor AMD. Het gaat mij om de kwaliteit, niet het merk.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee
Ga je overklokken?
Nee
Ik ben zelf (met inspiratie van de BBG, mijn pc, en wat forumposts) met dit lijstje gekomen:
Nog wat aantekeningen:
Een vriend van mij heeft aan mij gevraagd om een gaming pc samen te stellen, en nu dacht ik, laat ik jullie eens om jullie mening vragen, aangezien velen van jullie er waarschijnlijk meer vanaf weten dan ik.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen, en voor de rest de standaard dingetjes: films kijken, emailen, youtube, etc.
Wat mag het systeem gaan kosten?
€1300 inclusief Windows, exclusief randapparatuur (monitor, muis, toetsenbord, etc.)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Afgezien van alle standaard dingen die sowieso in een pc moeten zitten wil hij er graag een SSD bij
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Heb zelf het idee dat Nvidia het op dit moment beter doet (ondanks de problemen met de VRAM van de 970), maar als iemand overtuigende argumenten heeft, sta ik absoluut open voor AMD. Het gaat mij om de kwaliteit, niet het merk.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee
Ga je overklokken?
Nee
Ik ben zelf (met inspiratie van de BBG, mijn pc, en wat forumposts) met dit lijstje gekomen:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4690K Boxed | € 227,95 | € 227,95 |
| 1 | MSI H97 GAMING 3 | € 99,- | € 99,- |
| 1 | Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 | € 351,95 | € 351,95 |
| 1 | WD Blue WD10EZEX, 1TB | € 53,50 | € 53,50 |
| 1 | Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit | € 89,95 | € 89,95 |
| 1 | Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9 | € 74,95 | € 74,95 |
| 1 | Samsung SH-224DB Zwart | € 13,22 | € 13,22 |
| 1 | Seasonic S12G 550W | € 79,95 | € 79,95 |
| 1 | Crucial MX100 256GB | € 96,99 | € 96,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.087,46 | |
Nog wat aantekeningen:
- Er moet natuurlijk nog een case bij (deze telt wel mee met de 1300 euro), maar daarmee wacht ik even op zijn persoonlijke voorkeur.
- Ik zat te twijfelen tussen een r9 290x en een gtx 970, maar ben uiteindelijk voor een 970 gegaan aangezien die beter lijkt te scoren op de meeste benchmarks. Misschien dat iemand het hier niet mee eens is (en het niet eens is met mijn keuze van de fabrikant (ASUS))?
- Dit lijstje zit nogal onder zijn budget, maar dat komt omdat ik het idee heb dat je met €1300 net een beetje tussen de mid end en high end range zit (eigenlijk wat te veel voor bijv een gtx 970 maar te weinig voor bijv een gtx 980).
- 550 watt is wel genoeg lijkt me, zijn jullie het daarmee eens?
- Zoals gezegd is zijn budget €1300, maar dat mag natuurlijk ook goedkoper als de wat duurdere onderdelen geen significant verschil uitmaken.
- Misschien dat jullie, ondanks dat hij niet van plan is te overclocken, alsnog een CPU cooler aanraden?