Nog iets wat ik niet snap. Heb dhcp ingesteld van .30 tot .150. Maar ik kan nu alle devices met een vast IP tot de .30 niet benaderen.
Misschien iets meer voor Networking,Villager schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:11:
Nog iets wat ik niet snap. Heb dhcp ingesteld van .30 tot .150. Maar ik kan nu alle devices met een vast IP tot de .30 niet benaderen.
Maar my 2 cents: subnet grootte verkeerd/verschillend ingesteld?
Default gateway & DNS zou hier geen impact op mogen hebben (maar ook altijd de moeite om te bekijken).
Nadien ook ARP tabel ook clearen om zeker te zijn.
Volgens mij is het prima dat je de statische IP's buiten de DHCP range het ingesteld. Doe ik zelf ook op OpenWRT.Villager schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:11:
'k Heb geen ervaring met OPNsense, dus kan waarschijnlijk niet helpen. Maar ik denk wel dat het anderen help troubleshooten als je je .xml config hier of elders tussen code tags plaatst.
Wellicht wat MAC adressen / privacy gevoelige info opkuisen met xx.xx.xx
Als je de DHCP settings pagina opent, wat is daar dan het getoonde subnet mask?Villager schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:11:
Dat is 255.255.255.0mrdemc schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:55:
[...]
Als je de DHCP settings pagina opent, wat is daar dan het getoonde subnet mask?
Sterker nog, dat moet, anders krijg je vanzelf te maken met dubbele IPs. Ik zie wel regelmatig dat men static IPs verward met DHCP reservations, dan wordt het een ander verhaal natuurlijk.Chris.nl schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:39:
[...]
Volgens mij is het prima dat je de statische IP's buiten de DHCP range het ingesteld. Doe ik zelf ook op OpenWRT.
OK, maar hou er dus wel rekening mee dat Google Chrome echt zwaar aan allerlei vage wijzigingen onderhevig is en je na elke update zomaar ineens met een totaal anders werkende/reagerende browser kan komen te zitten!stormfly schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:47:
Je moet ergens aannemen dat je PC niet wijzigt in die 5 minuten.

Daarom moet je echt goed alle chrome://flags instellingen in de gaten houden!
Zit echt heel veel spul tussen dat bijvoorbeeld je DNS verkeer kan verpesten...
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Hoi,
Ik heb nu een apart vlan voor KPN TV gemaakt en heb dit als voorbeeld gebruikt.
https://www.eigenrouter.n...se/kpn/opnsense-with-vlan
Eigenlijk precies hetzelfde gedaan. Waar in de beschrijving vtnet0 staat heet die bij mij igc0.
Ik benader de network interfaces dus rechtstreeks en heb geen Linux Bridges in Proxmox gemaakt
En ik heb geen IPv6 aangezet. Ik krijg nu alleen geen IP adres uitgedeeld op de IPTV_LAN poort. Heb netjes DHCP server aan staan op range .30 - .230 en vlan3 gekoppeld aan igc1 (igc1=lan poort en vlan tag is 89) IP adres is 192.168.89.1/24.
Dus er verschijnt een melding op de Arris dat er geen IP adres verkregen kan worden.
Edit 12:30. Deze beschrijving gaat uit van een apart ip_tv vlan (89) op het lan netwerk, toch? en ik wil het op de derde interface van de router. Daar zal t wel aan liggen. ff puzzelen hoe ik dit oplos
DHCP probleem opgelost. IPTV werkt. Nu t haperen nog oplossen, dus nog een probleem met IGMP.
Ik zie zoveel verschillende setups voor IGMP en ben daarom settings aan het proberen. Daar wil ik mee stoppen. Wie kan mij verwijzen naar de juiste setup voor IGMP op OPNsense? En 't zou helemaal mooi zijn als dat ook een opzet met een aparte lanpoort vor IPTV dan zou dat nog mooier zijn
Ik heb nu deze gebruikt: https://github.com/HellSt...Routed-IPTV-with-OPNsense
Update 15:30 Alles werkt nu goed. IPTV op een aparte lan interface.
Ik heb nu een apart vlan voor KPN TV gemaakt en heb dit als voorbeeld gebruikt.
https://www.eigenrouter.n...se/kpn/opnsense-with-vlan
Eigenlijk precies hetzelfde gedaan. Waar in de beschrijving vtnet0 staat heet die bij mij igc0.
Ik benader de network interfaces dus rechtstreeks en heb geen Linux Bridges in Proxmox gemaakt
En ik heb geen IPv6 aangezet. Ik krijg nu alleen geen IP adres uitgedeeld op de IPTV_LAN poort. Heb netjes DHCP server aan staan op range .30 - .230 en vlan3 gekoppeld aan igc1 (igc1=lan poort en vlan tag is 89) IP adres is 192.168.89.1/24.
Dus er verschijnt een melding op de Arris dat er geen IP adres verkregen kan worden.
Edit 12:30. Deze beschrijving gaat uit van een apart ip_tv vlan (89) op het lan netwerk, toch? en ik wil het op de derde interface van de router. Daar zal t wel aan liggen. ff puzzelen hoe ik dit oplos
DHCP probleem opgelost. IPTV werkt. Nu t haperen nog oplossen, dus nog een probleem met IGMP.
Ik zie zoveel verschillende setups voor IGMP en ben daarom settings aan het proberen. Daar wil ik mee stoppen. Wie kan mij verwijzen naar de juiste setup voor IGMP op OPNsense? En 't zou helemaal mooi zijn als dat ook een opzet met een aparte lanpoort vor IPTV dan zou dat nog mooier zijn
Ik heb nu deze gebruikt: https://github.com/HellSt...Routed-IPTV-with-OPNsense
Update 15:30 Alles werkt nu goed. IPTV op een aparte lan interface.
[ Voor 57% gewijzigd door Villager op 03-12-2023 15:37 ]
Kan je het proberen zonder CPU credits? En eventueel met minder cores (experiment 2) maar dan vaste cores (experiment 3)?stormfly schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:45:
[...]
Valt mij ook wat tegen en dan heb ik deze VM al alles gegeven wat mogelijk is, 8 CPU's en ook 200 (ipv 100) CPU units en NIC's met IOMMU.
offtopic:
Ik moet nog nadenken over een goede TCP end-to-end test. Ik ben prometheus fan dus ik zou blackbox-exporter roepen
Ik moet nog nadenken over een goede TCP end-to-end test. Ik ben prometheus fan dus ik zou blackbox-exporter roepen
Mijn achterliggende hypothese: Ik weet niet hoe CPU scheduling voor VMs werkt. Daarom weet ik niet of de VM om te kunnen draaien tijd op alle CPU cores tegelijk moet krijgen. Als dat zo is:
- 2 cores -> 2 uit 8 moeten beschikbaar zijn.
- 8 cores -> 8 uit 8.
Draait nu zonder cpu credits, nog wel op 8 cores. Gaat nu goed en lijkt minimaal even snel als met een fysieke OPNsense router.ANdrode schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:07:
[...]
Kan je het proberen zonder CPU credits? En eventueel met minder cores (experiment 2) maar dan vaste cores (experiment 3)?
offtopic:
Mijn achterliggende hypothese: Ik weet niet hoe CPU scheduling voor VMs werkt. Daarom weet ik niet of de VM om te kunnen draaien tijd op alle CPU cores tegelijk moet krijgen. Als dat zo is:
- 2 cores -> 2 uit 8 moeten beschikbaar zijn.
- 8 cores -> 8 uit 8.
stormfly in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP"
De Leicke adapters zijn wel zuiniger als de pc'tjes uit zijn (volgens mijn power meter). Ik zit rond de 0.4W als het uit is. Dit was 0.9W. Kleine correctie na wat testjes.
De Leicke adapter schommelt tussen de 0.9 en 1 als de PC uit is.
De originele adapter staat altijd op 0.9
Dit is getest met de 36W adapter i.c.m. de N100 + 2x 2.5G i226v
Ik heb de Leicke 12V 5A (60W) adapters getest en die zijn in orde met de 'normale' systemen.
De Leicke 12V 3A (36W) doet zijn werk ook goed. Deze gemeten zonder dat de router aan is.
De Leicke 12V 10A doet zijn werk ook goed met de i3 1115G4. Voor mijn gevoel is dit wel een adapter van mindere kwaliteit. Ik zag ook wat negatieve reviews op Amazon van smeltende kabels. Dus hopelijk heb ik dat niet
Deze is bijvoorbeeld van een 6800H servertje. De meegeleverde voeding heeft een dikke kabel. (let niet op stof
)
:strip_exif()/f/image/W4qc30YsXRbXY2uz9jSz6YZP.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vind de Leicke kabel wat dunnetjes voor 120W.
De Leicke adapter schommelt tussen de 0.9 en 1 als de PC uit is.
De originele adapter staat altijd op 0.9
Dit is getest met de 36W adapter i.c.m. de N100 + 2x 2.5G i226v
Ik heb de Leicke 12V 5A (60W) adapters getest en die zijn in orde met de 'normale' systemen.
De Leicke 12V 3A (36W) doet zijn werk ook goed. Deze gemeten zonder dat de router aan is.
De Leicke 12V 10A doet zijn werk ook goed met de i3 1115G4. Voor mijn gevoel is dit wel een adapter van mindere kwaliteit. Ik zag ook wat negatieve reviews op Amazon van smeltende kabels. Dus hopelijk heb ik dat niet

Deze is bijvoorbeeld van een 6800H servertje. De meegeleverde voeding heeft een dikke kabel. (let niet op stof
:strip_exif()/f/image/W4qc30YsXRbXY2uz9jSz6YZP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Us0wc1Mt6IE3aMYn06mVv5Ce.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 107% gewijzigd door TumTum op 04-12-2023 16:48 ]
Om ze echt goed met elkaar te kunnen vergelijken zou je ze eigenlijk moeten slopen, want je kan de mantel om twee gelijkwaardige kabels heen zowel dun als dik maken om zodoende je klanten te misleiden!TumTum schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:20:
De Leicke 12V 10A doet zijn werk ook goed met de i3 1115G4.
Voor mijn gevoel is dit wel een adapter van mindere kwaliteit. Ik zag ook wat negatieve reviews op Amazon van smeltende kabels.
Dus hopelijk heb ik dat niet
Deze is bijvoorbeeld van een 6800H servertje. De meegeleverde voeding heeft een dikke kabel. (let niet op stof)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Dat is zeker zo. Maar dat ga ik niet doennero355 schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:10:
[...]
Om ze echt goed met elkaar te kunnen vergelijken zou je ze eigenlijk moeten slopen, want je kan de mantel om twee gelijkwaardige kabels heen zowel dun als dik maken om zodoende je klanten te misleiden!
Hi is dit een slimme optie?
https://www.aliexpress.co...t.0.0.25467cf9k5BXC5&mp=1
En dan welke CPU en RAM om pfsense te runnen op een 1 gbps netwerk?
Ik heb (volgens mij) exact dezelfde, al zit de hardware IO op een andere plek:Evil schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:46:
Hi is dit een slimme optie?
https://nl.aliexpress.com...Ed4J&gatewayAdapt=glo2nld
Is het een nieuwere / oudere versie? Wie kan het me vertellen?
Vorige week deze in goede staat ontvangen (hoera!).
Eergisteren kwam het bestelde RAM via Amazon in huis, wat tot nu toe werkt als het zou moeten:
uitvoering: Corsair Vengeance CMSX32GX5M1A4800C40 (gekocht voor 79,90)
Op een NVM wacht ik nog helaas. Deze:
uitvoering: Lexar NM710 1TB
Let goed op de prijzen van deze dingen, want ze zijn aan het stijgen momenteel. (gekocht voor 49,12)
For the time being heb ik de NVM van mijn kapotte laptop erin gestopt (linux, EFI) en dat werkt meteen.
Rare is wel, dat bij een shutdown het een reboot is. Dit moet ik nog uitzoeken, al zal dat weinig uitmaken straks, aangezien het wordt ingezet als Esxi met OpenWRT en wat dan ook tot ik de 32G vol heb :-)
Ik heb nu wel kunnen uitvinden dat de hardware allemaal lijkt te werken.
Puntje van aandacht, iets wat al vaker gezegd is op verschillende fora: dit ding wordt in idle stand al behoorlijk warm, niet te warm, maar als er load op komt is het toch handig om een ventilatortje er bij te bestellen.
Ik heb deze gekozen:
https://nl.aliexpress.com...8LlG&gatewayAdapt=glo2nld
Is ook al binnen en functioneerd zoals je zou verwachten.
[ Voor 1% gewijzigd door Daansan378 op 06-12-2023 13:15 . Reden: prijzen er bij gezet ]
En ik heb bij de bestelling meteen een interne fan gekocht voor $9 (die ze er al netjes voor me ingebouwd hadden) en heb in het plankje waar hij op staat een 'uitlaat' gemaakt. De temperatuur blijft rond de 32 graden.Puntje van aandacht, iets wat al vaker gezegd is op verschillende fora: dit ding wordt in idle stand al behoorlijk warm, niet te warm, maar als er load op komt is het toch handig om een ventilatortje er bij te bestellen.
Ik heb deze gekozen:
:strip_exif()/f/image/curNpLb9HAjteM8oqGs5wqj7.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is ook wel grappig dat ze voor verzending grondig testen. Waarschijnlijk met RAM en gelijk de fan geinstalleerd.Villager schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:49:
[...]
En ik heb bij de bestelling meteen een interne fan gekocht voor $9 (die ze er al netjes voor me ingebouwd hadden) en heb in het plankje waar hij op staat een 'uitlaat' gemaakt. De temperatuur blijft rond de 32 graden.
[Afbeelding]
Ik ben al even aan het tobben met de configuratie van een Wireguard verbinding zodat ik van buitenaf m'n interne IP adressen kan benaderen. Krijg het niet voor elkaar. Heeft iemand het wel draaiend en kan/wil je mij dan verder helpen? Ik heb al diverse voorbeelden gevolgd en Youtube filmpjes bekeken, maar niet eentje met het gewenste resultaat. Ik ben geen vreemde met Wireguard. Ik heb op het m'n FritzBox gehad en heb ook nog een Wireguard container op m'n andere Proxmox server draaien, maar op die manier krijg ik 't ook niet werkend. Toch wel ingewikkeld met die wireguard interface en die firewall rules en access list in Unbound. Zoveel stappen, terwijl het bij de Fritzbox een vrij simpele opzet was. :-)
Ik heb een barebone gekocht, dus was ook wel verrast dat ze wel de fan ingebouwd hadden.TumTum schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:09:
[...]
Het is ook wel grappig dat ze voor verzending grondig testen. Waarschijnlijk met RAM en gelijk de fan geinstalleerd.
Het helpt ons als je meer informatie geeft.Villager schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:13:
Ik ben al even aan het tobben met de configuratie van een Wireguard verbinding zodat ik van buitenaf m'n interne IP adressen kan benaderen. Krijg het niet voor elkaar. Heeft iemand het wel draaiend en kan/wil je mij dan verder helpen? Ik heb al diverse voorbeelden gevolgd en Youtube filmpjes bekeken, maar niet eentje met het gewenste resultaat. Ik ben geen vreemde met Wireguard. Ik heb op het m'n FritzBox gehad en heb ook nog een Wireguard container op m'n andere Proxmox server draaien, maar op die manier krijg ik 't ook niet werkend. Toch wel ingewikkeld met die wireguard interface en die firewall rules en access list in Unbound. Zoveel stappen, terwijl het bij de Fritzbox een vrij simpele opzet was. :-)
Ten eerste wat voor router software je gebruikt. Ik kan hier wel mijn config files van systemd-networkd gaan dumpen, maar de kans dat je daar iets aan hebt acht ik vrij klein.
Daarnaast geef je niet aan wat niet werkt. Ja "Wireguard werkt niet", maar ook hier: krijg je een foutmelding? Werken bepaalde IPs wel of niet? Heb je poort open gezet? Heb je gekeken of bv het (versteutelde) Wireguard verkeer uberhaupt op de router aan komt (als in: zie je verkeer op de listen port)?
En daarbij potentieel: screenshots screenshots screenshots.
En dat het op de Fritz makkelijk werkt kan komen doordat die potentieel alles voorkauwd en je met de app maar QR code hoeft te scannen en klaar? Terwijl je met de huidige firewall / router alles met de hand moet doen? Van mijn systemd-networkd config kan ik geen QR code genereren per peer. Gewoon lekker met het handje op telefoon een configuratie opzetten en public peers heen en weer kopieren
Je hebt helemaal gelijk. Maar inmiddels heb ik alles weer even opgeschoond. Ben zo ver gekomen dat er wel een verbinding vanaf m'n mobiel werd opgezet waarover zowel RX als TX verkeer liep, maar dat ik nergens bij kon. Ook niet naar internet. Veel uitleg op Internet is of incompleet voor m'n gevoel of was niet bruikbaar in mijn situatie (zet geen site to site verbinding op). Ik heb o.a. deze geprobeerd: https://docs.opnsense.org...tos/wireguard-client.html maar kreeg het ook niet werkend. Ook niet zo gek hoor, na slechts 2 weken stoeien met OPNsense met alleen redelijke kennis van firewall rules e.d. Ik heb nog wel wat te lerenRobertMe schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:20:
[...]
Het helpt ons als je meer informatie geeft.
Ten eerste wat voor router software je gebruikt. Ik kan hier wel mijn config files van systemd-networkd gaan dumpen, maar de kans dat je daar iets aan hebt acht ik vrij klein.
Daarnaast geef je niet aan wat niet werkt. Ja "Wireguard werkt niet", maar ook hier: krijg je een foutmelding? Werken bepaalde IPs wel of niet? Heb je poort open gezet? Heb je gekeken of bv het (versteutelde) Wireguard verkeer uberhaupt op de router aan komt (als in: zie je verkeer op de listen port)?
En daarbij potentieel: screenshots screenshots screenshots.
En dat het op de Fritz makkelijk werkt kan komen doordat die potentieel alles voorkauwd en je met de app maar QR code hoeft te scannen en klaar? Terwijl je met de huidige firewall / router alles met de hand moet doen? Van mijn systemd-networkd config kan ik geen QR code genereren per peer. Gewoon lekker met het handje op telefoon een configuratie opzetten en public peers heen en weer kopieren.
Firewall regels is laag 4, heb je al op laag 3 getest?
Oftewel als je Rx en Tx verkeer hebt, kun je dan vanaf je firewall je mobiel pingen?
Dat zal thuis (over wifi) wellicht lukken, maar als je buiten bent lukt het dan ook?
Wat is je ip adres dan, als je niet over wifi bent verbonden? Dat zul je moeten analyseren, want als je CGNAT gebruikt moet je wellicht iets routeren en/of toestaan.
Oftewel als je Rx en Tx verkeer hebt, kun je dan vanaf je firewall je mobiel pingen?
Dat zal thuis (over wifi) wellicht lukken, maar als je buiten bent lukt het dan ook?
Wat is je ip adres dan, als je niet over wifi bent verbonden? Dat zul je moeten analyseren, want als je CGNAT gebruikt moet je wellicht iets routeren en/of toestaan.
@Daansan378 Ik zie 3 verschillende proccesorenDaansan378 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:09:
[...]
Ik heb (volgens mij) exact dezelfde, al zit de hardware IO op een andere plek:
https://nl.aliexpress.com...Ed4J&gatewayAdapt=glo2nld
Is het een nieuwere / oudere versie? Wie kan het me vertellen?
Vorige week deze in goede staat ontvangen (hoera!).
Eergisteren kwam het bestelde RAM via Amazon in huis, wat tot nu toe werkt als het zou moeten:
uitvoering: Corsair Vengeance CMSX32GX5M1A4800C40 (gekocht voor 79,90)
Op een NVM wacht ik nog helaas. Deze:
uitvoering: Lexar NM710 1TB
Let goed op de prijzen van deze dingen, want ze zijn aan het stijgen momenteel. (gekocht voor 49,12)
For the time being heb ik de NVM van mijn kapotte laptop erin gestopt (linux, EFI) en dat werkt meteen.
Rare is wel, dat bij een shutdown het een reboot is. Dit moet ik nog uitzoeken, al zal dat weinig uitmaken straks, aangezien het wordt ingezet als Esxi met OpenWRT en wat dan ook tot ik de 32G vol heb :-)
Ik heb nu wel kunnen uitvinden dat de hardware allemaal lijkt te werken.
Puntje van aandacht, iets wat al vaker gezegd is op verschillende fora: dit ding wordt in idle stand al behoorlijk warm, niet te warm, maar als er load op komt is het toch handig om een ventilatortje er bij te bestellen.
Ik heb deze gekozen:
Is ook al binnen en functioneerd zoals je zou verwachten.
N5105 i226-V
N5105 i225-V B3
Alder N100 i226-V
Welke is dan de beste optie?
Alder Lake N100
CPU: Intel Alder Lake Processor N100, 4 core 4 threads,64 bit, 10nm, Up to 3.4GHz, 6M cache
GPU: Intel UHD Graphics GPU, 24EU, Up to 750MHz
Celeron N5100
CPU: Intel Jasper Lake Celeron Processor N5100, 4 core 4 threads,64 bit, 10nm, 1.1GHz up to 2.8GHz, 4M cache
GPU: Intel UHD Graphics GPU, 24EU, 350MHz up to 800MHz
Celeron N5105
CPU: Intel Jasper Lake Celeron Processor N5105, 4 core 4 threads,64 bit, 10nm, 2.0GHz up to 2.9GHz, 4M cache
GPU: Intel UHD Graphics GPU, 24EU, 450MHz up to 800MHz
Tja, dat kan ik niet voor je bepalen natuurlijk.Evil schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:51:
[...]
@Daansan378 Ik zie 3 verschillende proccesoren
N5105 i226-V
N5105 i225-V B3
Alder N100 i226-V
Alder Lake N100
CPU: Intel Alder Lake Processor N100, 4 core 4 threads,64 bit, 10nm, Up to 3.4GHz, 6M cache
Celeron N5100
CPU: Intel Jasper Lake Celeron Processor N5100, 4 core 4 threads,64 bit, 10nm, 1.1GHz up to 2.8GHz, 4M cache
Celeron N5105
CPU: Intel Jasper Lake Celeron Processor N5105, 4 core 4 threads,64 bit, 10nm, 2.0GHz up to 2.9GHz, 4M cache
In mijn geval wil ik in staat zijn om wat meer met de machine te doen dan alleen puur een firewall draaien of inzetten als router.
Bepaal eerrst wat je wil bereiken en beslis dan wat daar bij past. In principe zijn ze allen prima .
edit: oh, ik zie dat je wil inzetten op puur router. Correct me if Iḿ wrong, maar volgens mij zijn allen hierin in staat.
Ik zet er momenteel bijvoorbeeld Esxi op, om in staat te zijn meerdere services erop te hosten.
[ Voor 5% gewijzigd door Daansan378 op 07-12-2023 10:32 ]
Mijn voorkeur:Evil schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:51:
[...]
@Daansan378 Ik zie 3 verschillende proccesoren
N5105 i226-V
N5105 i225-V B3
Alder N100 i226-V
Alder Lake N100
Celeron N5100
Celeron N5105
1. Alder N100 i226-V
2. N5105 i226-V (is alleen interessant als het goedkoper is)
De N100 heeft de beste prijs/prestatie verhouding. Vrij makkelijk om te kiezen dus.
Yes! Ik heb WireGuard werkend met behulp van dit filmpje: YouTube: OpnSense: Wireguard VPN [Hetzner Server]
Maar ik loop tegen iets aan wat ik niet begrijp en niet opgelost krijg. Als ik een tunnel opzet kan ik wel naar 192.168.2.109, en 192.168.2.111 en ook 192.168.2.112, maar niet naar 192.168.2.110. Krijg ook geen ping respons daarop. Deze omgevingen draaien alle 4 op een ander Proxmox systeem. Heb de .110 al gereboot, maar helaas. Snap er niks van. Moet ik het op het systeem zoeken of kan het toch ergens in OPNsense zitten?
Maar ik loop tegen iets aan wat ik niet begrijp en niet opgelost krijg. Als ik een tunnel opzet kan ik wel naar 192.168.2.109, en 192.168.2.111 en ook 192.168.2.112, maar niet naar 192.168.2.110. Krijg ook geen ping respons daarop. Deze omgevingen draaien alle 4 op een ander Proxmox systeem. Heb de .110 al gereboot, maar helaas. Snap er niks van. Moet ik het op het systeem zoeken of kan het toch ergens in OPNsense zitten?
Ben je zeker dat de gateway op die 110 correct staat?
Dat was ook waar ik aan dacht, maar ook daar zie ik geen afwijking in. De .110 is hetzelfde als de .113 en daar kan ik ook gewoon bij.GoBieN-Be schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 00:33:
Ben je zeker dat de gateway op die 110 correct staat?

/f/image/xH2OhjxNrnrY6G93eOgNgLmJ.png?f=fotoalbum_large)
Je hebt uiteindelijk firewall rules en ook nog VPN rules, staan die beide wijd genoeg open?Villager schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:01:
Yes! Ik heb WireGuard werkend met behulp van dit filmpje: YouTube: OpnSense: Wireguard VPN [Hetzner Server]
Ik heb twee WireGuard (Group) rules IPv4 allow any to any, eentje voor IN en eentje voor OUT.stormfly schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 07:31:
[...]
Je hebt uiteindelijk firewall rules en ook nog VPN rules, staan die beide wijd genoeg open?
Ik heb één FW rule voor WAN IN, IPv4, UDP, Source Any to WAN Address port 51820 (allow inbound WireGuard).
/f/image/jCyrdWugHpn1kbTMkp1z5REh.png?f=fotoalbum_large)
Aha maar je laat nog geen FW rules zien alleen een portforward. Met het screenshot wat je deelt kunnen we niet echt een helpende hand bieden. Als je wel bij andere servers kunt komen is je portforward in orde.Villager schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:49:
[...]
Ik heb twee WireGuard (Group) rules IPv4 allow any to any, eentje voor IN en eentje voor OUT.
Ik heb één FW rule voor WAN IN, IPv4, UDP, Source Any to WAN Address port 51820 (allow inbound WireGuard).
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 09-12-2023 08:53 ]
Haha, nu ben ik je even kwijt. Dit is toch een FW rule? Wat moet ik nog meer instellen dan?stormfly schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:52:
[...]
Aha maar je laat nog geen FW rules zien alleen een portforward. Met het screenshot wat je deelt kunnen we niet echt een helpende hand bieden. Als je wel bij andere servers kunt komen is je portforward in orde.
/f/image/ACMVLEIaEkWFPOlu3WEwpsAT.png?f=fotoalbum_large)
Edit: Oh ja, nu zie het ook. ff bekijken...
[ Voor 3% gewijzigd door Villager op 09-12-2023 09:01 ]
Via WG kom je niet via het WAN binnen maar via een wireguard interface. Is allemaal heel uitvoerig beschreven in de OPNsense guide ivm WG. Die zou ik gewoon van A tot Z volgen.Villager schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:57:
[...]
Haha, nu ben ik je even kwijt. Dit is toch een FW rule? Wat moet ik nog meer instellen dan?
[Afbeelding]
Edit: Oh ja, nu zie het ook. ff bekijken...
Dat kan wel eens het probleem zijn. Ben nu niet thuis en de tunnel werkt niet. Thuis ook getest met wifi uit, maar dat is dus geen goeie test. Ga er verder mee. Bedankt!stormfly schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:17:
[...]
Via WG kom je niet via het WAN binnen maar via een wireguard interface. Is allemaal heel uitvoerig beschreven in de OPNsense guide ivm WG. Die zou ik gewoon van A tot Z volgen.
Minisforum komt later deze maand met een leuke machine:
Net iets te potent als alleen maar firewall, maar leuke basis voor ESXi/Proxmox.
IT House reported on December 1 that Mingfan’s new MS-01 mini workstation has officially entered the mass production stage and is expected to be launched on December 20. The first batch of listed configurations are i9-12900H and i9-13900H.
Mingfan MS-01 mini workstation will be launched soon: optional i9-13900H + independent graphics, dual 10G network ports
According to previous reports from IT House, Mingfan announced the new MS-01 mini workstation in August this year. This mini workstation is equipped with an optional i9-13900H processor, supports vPro function, and can be installed with a desktop independent display (PCIe 4.0*8). In terms of storage, this mini host can install three M.2 SSDs or two M.2 SSDs plus one U.2 enterprise-class SSD.
In terms of interfaces, this mini host is equipped with dual 10G network ports, dual 2.5G network ports, and two 20G Thunderbolt Ethernet ports.

Net iets te potent als alleen maar firewall, maar leuke basis voor ESXi/Proxmox.
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Gisteren is mijn TopTon N305 binnen gekomen. Verzenden duurde veel langer dan verwacht ondanks, "snelle verzending" moest iets van 10 euro betalen aan PostNL. Maar oke.....
Maar vol verwachting klopt mijn hart, als PostNL aanbelt gisteren.....
Helaas, blijkt de CMOS batterij los gekomen te zijn van het moederbord.
Zucht....
Maar snel een claim gemaakt bij Ali, kijken hoe dit gaat lopen. Gelukkig ook met de CC betaald. Had juist leuke kortingen gehad, waardoor die dik 100 euro goedkoper was.

En mijn vorige firewall had het al begeven. Baal flink.....
Zucht....
Maar snel een claim gemaakt bij Ali, kijken hoe dit gaat lopen. Gelukkig ook met de CC betaald. Had juist leuke kortingen gehad, waardoor die dik 100 euro goedkoper was.

[ Voor 8% gewijzigd door Rolfie op 10-12-2023 14:08 ]
Mooi ruk inderdaad. Lag hij gewoon los in de case?Rolfie schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:06:
Gisteren is mijn TopTon N305 binnen gekomen. Verzenden duurde veel langer dan verwacht ondanks, "snelle verzending" moest iets van 10 euro betalen aan PostNL. Maar oke.....
Zucht....
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Villager op 10-12-2023 14:14 ]
Ai dat is pech hebben. Idd claim indienen voor geld. Die cmos montage ziet er surface mounted uit en is natuurlijk geen weerstandje. Lijkt mij derhalve prima te repareren.Rolfie schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:06:
Zucht....
[Afbeelding]
Wellicht heb je straks een gratis exemplaar, maar je had liever nu een werkend exemplaar.

Mooi machinetje trouwens. Veel krachtiger/zuiniger dan mijn Qotom uit 2019. Die draait alweer zolang uitstekend (Prox met Openwrt/Hass/Docker).Rolfie schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:06:
Zucht....
[Afbeelding]
In de loop van de tijd zoveel aan toegevoegd. Ding ondersteunde na bios update zelf 32GB.
Maar idd als de boel het begeeft….
Wellicht maar eens kijken om preventief een tweede aan te schaffen als backup.
Hopelijk loopt het goed af en hoef je hem niet terug te sturen.
Ja, toen ik het pakketje kreeg van PostNL, maakt hij lawaai van iets los. Gelukkig video gemaakt terwijl ik het pakketje ronddraai in gesloten verpakking met dit geluid er in. Deze video heb ik ook geupload in de claim.Villager schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:09:
[...]
Mooi ruk inderdaad. Lag hij gewoon los in de case?
Klopt. Ik heb iemand die in de elektronica zit op de TU Delft. Tijd voor weer eens koffie met hem....m.eddy schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:12:
[...]
Ai dat is pech hebben. Idd claim indienen voor geld. Die cmos montage ziet er surface mounted uit en is natuurlijk geen weerstandje. Lijkt mij derhalve prima te repareren.
Wellicht heb je straks een gratis exemplaar, maar je had liever nu een werkend exemplaar.
Ik hoop mijn geld terug te krijgen idd vanuit de claim. Mijn vorige claim van 4 euro was direct toegewezen. Had een filmpje van de lekkage er bij gedaan.
Nu ook filmpjes van nog een gesloten verpakking met iets los er in en daarna een filmpje van een nog gesloten PC kast met iets los er in.
Maar hier heb ik niet voor betaald.
[ Voor 13% gewijzigd door Rolfie op 10-12-2023 14:43 ]
Ik had een uitvoering: Supermicro A1SRi-2558F als OPNSense firewall, maar die trok eigenlijk de 1G pppoe interface al niet.m.eddy schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:25:
[...]
Mooi machinetje trouwens. Veel krachtiger/zuiniger dan mijn Qotom uit 2019. Die draait alweer zolang uitstekend (Prox met Openwrt/Hass/Docker).
In de loop van de tijd zoveel aan toegevoegd. Ding ondersteunde na bios update zelf 32GB.
Maar idd als de boel het begeeft….
Wellicht maar eens kijken om preventief een tweede aan te schaffen als backup.
Hopelijk loopt het goed af en hoef je hem niet terug te sturen.
Deze start echter niet meer op, en nu draait mijn Firewall op een ESXi NAS, maar die verbruikt wel de nodige energie.
Had mij juist verheugd om een leuke zondag hobbyen, na een paar pittige wegen met mijn vader zijn prostaat kanker. Helaas zal dit moeten wachten.... Maar misschien levert dit mij ook een gratis firewall op.
Met dit soort speelgoed kun je wel een paar zondagen vullen.Rolfie schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:46:
[...]
Ik had een uitvoering: Supermicro A1SRi-2558F als OPNSense firewall, maar die trok eigenlijk de 1G pppoe interface al niet.
Deze start echter niet meer op, en nu draait mijn Firewall op een ESXi NAS, maar die verbruikt wel de nodige energie.
Had mij juist verheugd om een leuke zondag hobbyen, na een paar pittige wegen met mijn vader zijn prostaat kanker. Helaas zal dit moeten wachten.... Maar misschien levert dit mij ook een gratis firewall op.
Het verzet zeker de zinnen na zo’n pittige tijd. Heb er helaas ook ervaring mee. Het is nu even rustig maar we hebben ook al heel wat meegemaakt. Sterkte!
Jep wat was de planning.m.eddy schreef op zondag 10 december 2023 @ 15:07:
[...]
Met dit soort speelgoed kun je wel een paar zondagen vullen.
wat offtopic, maar het begin helaas ook pas. We hebben vrijdag te horen gekregen, op 1 plek na geen uitzaaiingen, wat gelukkig is met de meest agressieve vorm van prostaat kanker.Het verzet zeker de zinnen na zo’n pittige tijd. Heb er helaas ook ervaring mee. Het is nu even rustig maar we hebben ook al heel wat meegemaakt. Sterkte!
Volgende stap de behandeling, voor 3 jaar.
maar positieve is, geen uitzaaiingen. Test is niet van belang momenteel.
Bedankt in ieder geval.
Ga zo maar even beyondallreason spelen op mijn computer. Daarna verder met kerst versieringen....
Dat is balen. De verkoper komt vast ook met een voorstel? Er lijkt 1 kant echt afgebroken te zijn van het bord. Daar kun je misschien niet meer op solderen. Ik verwacht ook dat de verkoper dit begrijpt en het ziet als fout.Rolfie schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:06:
Zucht....
[Afbeelding]
Vraagje, ik heb behoorlijk wat backlog qua projectjes, mijn 5105 Topton unit ligt alweer een jaar in de kast, dus heb hem afgelopen weekend eens geïnstalleerd. OPNSense erop gezet en de kabels uit de Unifi Dream Router in de Topton gestopt, denkende dat ik dan vrij snel weer up & running zou zijn. Maar hij is niet toegankelijk op het standaard IP (192.168.1.1) en creeërt ook geen (bedraad of wifi) netwerk, ik heb de WAN kabel in de ETH0 poort gestopt. Wat doe ik fout? Logs via HDMI tonen niets raars in ieder geval.
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Nu is de vraag, wat te doen....

Lastige is, terug sturen met PostNL/DHL is naar China niet erg gemakkelijk.
Ik had een hele mooie aanbieding van 11-11, dus een nieuwe kopen voor dit bedrag gaat ook niet lukken en maakt het ook helemaal niet interessant meer.
Misschien zou ik hem kunnen (laten) maken, of zelf doen, en 53 euro korting accepteren.
Ik zou nog iets met mijn CC kunnen doen, daar heb ik alleen een eigen risico van 50 euro via de Rabobank.

Ik had een hele mooie aanbieding van 11-11, dus een nieuwe kopen voor dit bedrag gaat ook niet lukken en maakt het ook helemaal niet interessant meer.
Misschien zou ik hem kunnen (laten) maken, of zelf doen, en 53 euro korting accepteren.
Ik zou nog iets met mijn CC kunnen doen, daar heb ik alleen een eigen risico van 50 euro via de Rabobank.
Het lijkt er inderdaad op, echt afgebroken. Of dit te maken is, durf ik niet te zeggen. Wel een puntje voor risico.TumTum schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:32:
[...]
Dat is balen. De verkoper komt vast ook met een voorstel? Er lijkt 1 kant echt afgebroken te zijn van het bord. Daar kun je misschien niet meer op solderen. Ik verwacht ook dat de verkoper dit begrijpt en het ziet als fout.

Gezien AliExpress ook aan Europese wetgeving moet voldoen is dit toch gewoon hun probleem en hun verantwoordelijkheid? Zomaar op de klant afschuiven om het zelf maar te repareren is dan ook zwaar not done en lijkt mij dat je dan ook het bonnetje kunt declareren.Rolfie schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:32:
Nu is de vraag, wat te doen....
[Afbeelding]
En nu lijken ze een beetje de weg van WKOA te kiezen "bevalt het product niet kun je retourneren, en verkoper kan al dan niet retourkosten vergoeden". Maar ze leveren toch echt een DOA en niet een product wat niet aan jou wensen voldoet. Dus is het hun probleem. Zie daarbij ook:
https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten
Ik zou dus (nog ees) wijzen hierop en vermelden dat dit hun plicht is volgens de Nederlandse wetgeving.U hoeft niet te betalen
U hebt recht op een gratis oplossing. Dus u hoeft niet te betalen voor de reparatie of vervanging. En ook niet voor het terugsturen van het kapotte product. De verkoper moet de retourkosten betalen als het product niet goed is.
Eens.... Lastige is alleen, tussen gelijk hebben en krijgen, zijn 2 verschillende dingen.RobertMe schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:44:
[...]
Gezien AliExpress ook aan Europese wetgeving moet voldoen is dit toch gewoon hun probleem en hun verantwoordelijkheid? Zomaar op de klant afschuiven om het zelf maar te repareren is dan ook zwaar not done en lijkt mij dat je dan ook het bonnetje kunt declareren.
En nu lijken ze een beetje de weg van WKOA te kiezen "bevalt het product niet kun je retourneren, en verkoper kan al dan niet retourkosten vergoeden". Maar ze leveren toch echt een DOA en niet een product wat niet aan jou wensen voldoet. Dus is het hun probleem. Zie daarbij ook:
https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten
[...]
Ik zou dus (nog ees) wijzen hierop en vermelden dat dit hun plicht is volgens de Nederlandse wetgeving.
Normaal beschouw ik AliExpress altijd als direct afgeschreven spullen. Dit is ook mijn duurste aankoop ooit die ik gedaan heb daar. En dat gaat nu net verkeerd met een DOA.....
Het zal te repareren zijn - maar tegen welke prijs? En is dit het enige wat kapot is gegaan?Rolfie schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:41:
[...]
Het lijkt er inderdaad op, echt afgebroken. Of dit te maken is, durf ik niet te zeggen. Wel een puntje voor risico.
[Afbeelding]
Een pc zonder cmos batterij moet het gewoon doen - met beperkingen.
Stel dat je het risico van reparatie wilt nemen zou ik een test doen of het ding het gewoon doet. Paar uur voluit laten benchen. Als ie daar doorheen komt kun je het overwegen - anders terug dat ding.
Daarom moet je dus ook blijven pushenRolfie schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:47:
[...]
Eens.... Lastige is alleen, tussen gelijk hebben en krijgen, zijn 2 verschillende dingen.
Normaal beschouw ik AliExpress altijd als direct afgeschreven spullen. Dit is ook mijn duurste aankoop ooit die ik gedaan heb daar. En dat gaat nu net verkeerd met een DOA.....
En gebruik maken van creditcard garanties kan ook kwaad bloed zetten. Van Google bv is bekend dat als je voor een simpele app aankoop een chargeback deoet dat ze meteen het hele Google account blokkeren (dus ook toegang tot mail etc etc). En Amazon hanteert meen ik eenzelfde soort tactiek. In geval van "ruzie" sluiten ze je meteen af. Een chargeback zou ik dus alleen doen als je echt je geld terug wilt hebben en nooit meer bij AliExpress wilt kopen.
En in mijn ervaring is AliExpress eerst altijd / vaak een "nee". Waarschijnlijk ook in de hoop dat de klant het dan erbij laat. Als je dan nog wat meer aandringt blijkt er wel iets/meer te kunnen. Alhoewel ik nu twijfel in of die ervaring met de verkoper is en AliExpress ingrijpt of direct met AliExpress. In jou geval lijkt het wel AliExpress te zijn die direct met deze "oplossing" komt.
Een PC zal prima een paar uur door de benchmark komen. De vraag is of na een maand, een half-jaar, een jaar die batterij niet alsnog loslaat als gevolg van hitte, vibraties, etc. Als je internetverbinding niet kritisch is kun je het risico nemen, maar je zal net zien dat je verbinding eruit klapt tijdens die belangrijke Teams-meeting met de CEO...m.eddy schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:53:
[...]
Het zal te repareren zijn - maar tegen welke prijs? En is dit het enige wat kapot is gegaan?
Een pc zonder cmos batterij moet het gewoon doen - met beperkingen.
Stel dat je het risico van reparatie wilt nemen zou ik een test doen of het ding het gewoon doet. Paar uur voluit laten benchen. Als ie daar doorheen komt kun je het overwegen - anders terug dat ding.
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
De test is puur om te kunnen beslissen of je reparatie in overweging neemt. De reparatie zal natuurlijk van goede kwaliteit moeten zijn maar dat heeft niets te maken met deze test.Tom Paris schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:24:
[...]
Een PC zal prima een paar uur door de benchmark komen. De vraag is of na een maand, een half-jaar, een jaar die batterij niet alsnog loslaat als gevolg van hitte, vibraties, etc. Als je internetverbinding niet kritisch is kun je het risico nemen, maar je zal net zien dat je verbinding eruit klapt tijdens die belangrijke Teams-meeting met de CEO...
Edit: Tom heeft natuurlijk een goed punt. Reparatie alleen overwegen als dit een backup-systeem wordt. Als je op je primaire systeem een heel reeks functies gaat draaien moet het gewoon een vlekkeloos ding zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door m.eddy op 11-12-2023 11:49 ]
Niet doen, is niet nodig. AliExpress heeft kopersbescherming. Die is minder goed dan de Europese garantie maar echt niet kansloos. Er ligt een enorme druk op verkopers op Ali. Ze kunnen zich geen slechte reviews veroorloven. Een serieuze winkel (een die meer dan 6 maanden bestaat) zal altijd reageren op klachten.Rolfie schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:47:
De eerste stap is uiteraard alles ontkennen, van de hand wijzen en de klant vragen om de klacht in te trekken.
SPECULATIE:
Wat ik niet zeker weet maar wel vermoed op grond van hints: niet alleen verkopers krijgen een beoordeling, ook klanten hebben een score die aangeeft of je een goede klant bent. Ik neem aan dat de Chinesen dat direct koppelen aan hun sociale burgerscore. Bij een conflict krijgt de partij met de beste reputatie het voordeel van de twijfel van Ali.
Als Westerling met een betrouwbaar bankpas en een (relatief) betrouwbaar postsysteem (ja, ik weet het) heb ik denk ik al een paar puntjes voor. Ik meld ook altijd netjes dat ik spullen heb ontvangen (zodat de verkoper niet onnodig lang op geld hoeft te wachten).
Wanneer ik een probleem meld krijg ik bijna altijd snel reactie. Als ze niet reageren win je het conflict by default dus ze moeten wel. Je moet alleen even doorbijten wanneer ze tegenspartelen en soms is het lastig om te bewijzen dat iets niet goed is.
Hoe dan ook, het is verstandig om niet op garantie te rekenen, maar het is de moeite waard om het te proberen.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Ik zou het gewoon (laten) repareren en de korting pakken. De reparatie is iets moeilijker doordat de soldeerpads zijn afgebroken, maar nog steeds niet heel moeilijk. De ene kant (rechts) lijkt aan GND te hangen dus genoeg plekken om op in te haken. De linkerkant kun je verderop het printspoortje wel even schoonkrabben zodat je weer bloot koper hebt om op te solderen.
Batterijhouder vastzetten met een paar dotjes hotglue en klaar. Failure mode lijkt te zijn geweest dat de rechterkant niet goed gesoldeerd is. Daardoor is die kant losgekomen en toen het gewicht op de linkerpad gekomen die dat niet kon houden en is losgescheurd.
Als je het zelf niet aandurft kun je in V&A een oproepje plaatsen. Genoeg Tweakers die hier hun hand niet voor omdraaien.
We hebben al genoeg e-waste in de wereld...
Denk ook dat we maar weer on-topic moeten gaan, wordt nu onderhand meer een discussie voor Shopping forum
Batterijhouder vastzetten met een paar dotjes hotglue en klaar. Failure mode lijkt te zijn geweest dat de rechterkant niet goed gesoldeerd is. Daardoor is die kant losgekomen en toen het gewicht op de linkerpad gekomen die dat niet kon houden en is losgescheurd.
Als je het zelf niet aandurft kun je in V&A een oproepje plaatsen. Genoeg Tweakers die hier hun hand niet voor omdraaien.
We hebben al genoeg e-waste in de wereld...
Denk ook dat we maar weer on-topic moeten gaan, wordt nu onderhand meer een discussie voor Shopping forum
[ Voor 43% gewijzigd door ThinkPad op 11-12-2023 13:29 ]
Al die dingen komen toch via een of ander adres in Schiedam naar je toeRolfie schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:32:
Daar kan je als het goed is ook produkten naartoe retourneren ?!
Een flink vergrootglas kan je daarbij flink helpenm.eddy schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:53:
Het zal te repareren zijn - maar tegen welke prijs? En is dit het enige wat kapot is gegaan?
IMHO ben je dan alleen de tijd en/of instellingen in je BIOS/UEFI kwijt als de stroom eraf is geweest en heb je verder nergens last van als het goed isEen pc zonder cmos batterij moet het gewoon doen - met beperkingen.
Onlangs toevallig een PC meerdere dagen achter elkaar zo gebruikt om wat te testen omdat ik geen tijd/zin had om effe ergens een CR2032 op te pikken

"Wat er niet bij komt hoeft er ook niet af!" was de uitspraak geloof ik ??Tom Paris schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:24:
De vraag is of na een maand, een half-jaar, een jaar die batterij niet alsnog loslaat als gevolg van hitte, vibraties, etc.
IMHO kan je prima zonder dat ding!
Dan moet er meer aan de hand zijn dan de CMOS batterij die ermee stopt!Als je internetverbinding niet kritisch is kun je het risico nemen, maar je zal net zien dat je verbinding eruit klapt tijdens die belangrijke Teams-meeting met de CEO...
Ik ben gestopt met proberen WireGuard aan de praat te krijgen in OPNsense. Gisteren een OpenVPN installatie gedaan en dat werkte in één keer. Tenminste, tot ik buiten de deur een VPN opzette en toen kon ik de devices in het lokale netwerk niet benaderen. Zoek ik nog uit, gaat wel lukken.
Edit: opgelost. Miste nog een FW rule op de OPNsense interface met als source 'OpenVPN net' en als destination 'any'.
Edit: opgelost. Miste nog een FW rule op de OPNsense interface met als source 'OpenVPN net' en als destination 'any'.
[ Voor 40% gewijzigd door Villager op 11-12-2023 18:00 ]
Het is een lastige, tussen gelijk hebben en krijgen zijn 2 verschillende dingen. Zeker met AliExpress.
De dispute is ook direct door Ali beantwoord, de verkoper zat er zo te zien niet tussen. Heb ook maar even contact daarmee opgenomen. Kijken of hij nog wat kan doen.
Ben nu met de chat aan het vragen, waar eventueel hij naar toe gezonden moet worden, want dat hebben ze weer nergens vermeld in de communicatie. Al verwezen die mij weer naar de verkoper op Ali. Zal dus wel ergens in China zijn, waarbij nog een probleem kan zijn, de ontvangstbevestiging.
En heb ook de opmerking gemaakt over de coupons waarmee ik deze gekocht heb.
Maar de chat kan weinig ben ik al achter. AiBot.... Heb 3 dagen om te beslissen, dus kan nog even wachten.
Misschien mijn volgende toch maar gewoon direct bij Amazon bestellen, terug zenden is daar toch net iets gemakkelijker.
Prijs Technische leuk, nog steeds duurder dan wat ik er nu voor betaalde. Al is dit wel incl BTW.
Micro Firewall Appliance, Mini PC, VPN, Router PC, Intel Core I3 N305, HUNSN RJ44, 4 x 2.5GbE I226-V, 2 x HDMI, DP, TF, Type-C, Barebone, NO RAM, NO Storage, NO System
Welk type zal ik dan ook nemen? L B of H?
Prijs is ongeveer hetzelfde al wanneer ik hem nu bij Ali zou moeten bestellen.
Micro Firewall Appliance, Mini PC, VPN, Router PC, Intel 12th Gen Core I3 N305, HUNSN RJ35, GPIO, TF Slot, HDMI, DP, 4 x 2.5GbE I226-V, Barebone, NO RAM, NO Storage, NO System
Lastige is, wat sommige ook aangeven, is er meer kapot?
CMOS batterijtje is niet met meest kritisch, echter Auto Power On wil je wel heel graag op je firewall, en Tijd is ook wel een puntje, met certificaten enz enz.
De dispute is ook direct door Ali beantwoord, de verkoper zat er zo te zien niet tussen. Heb ook maar even contact daarmee opgenomen. Kijken of hij nog wat kan doen.
Ben nu met de chat aan het vragen, waar eventueel hij naar toe gezonden moet worden, want dat hebben ze weer nergens vermeld in de communicatie. Al verwezen die mij weer naar de verkoper op Ali. Zal dus wel ergens in China zijn, waarbij nog een probleem kan zijn, de ontvangstbevestiging.
Maar de chat kan weinig ben ik al achter. AiBot.... Heb 3 dagen om te beslissen, dus kan nog even wachten.
Misschien mijn volgende toch maar gewoon direct bij Amazon bestellen, terug zenden is daar toch net iets gemakkelijker.
Prijs Technische leuk, nog steeds duurder dan wat ik er nu voor betaalde. Al is dit wel incl BTW.
Micro Firewall Appliance, Mini PC, VPN, Router PC, Intel Core I3 N305, HUNSN RJ44, 4 x 2.5GbE I226-V, 2 x HDMI, DP, TF, Type-C, Barebone, NO RAM, NO Storage, NO System
Micro Firewall Appliance, Mini PC, VPN, Router PC, Intel 12th Gen Core I3 N305, HUNSN RJ35, GPIO, TF Slot, HDMI, DP, 4 x 2.5GbE I226-V, Barebone, NO RAM, NO Storage, NO System
CMOS batterijtje is niet met meest kritisch, echter Auto Power On wil je wel heel graag op je firewall, en Tijd is ook wel een puntje, met certificaten enz enz.
Ik draai zelf OpenWRT voor de firewall. Daar schijnt het ook redelijk simpel te moeten zijn maar heb me er geeneens aan gewaagt. Docker Image gedownload voor WireGuard en na wat instellingen en genereren van sleutels - draaien.Villager schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:33:
Ik ben gestopt met proberen WireGuard aan de praat te krijgen in OPNsense. Gisteren een OpenVPN installatie gedaan en dat werkte in één keer. Tenminste, tot ik buiten de deur een VPN opzette en toen kon ik de devices in het lokale netwerk niet benaderen. Zoek ik nog uit, gaat wel lukken.
Beetje lui ik weet het. Maar ik hou mijn Openwrt installatie simpel wat bij een upgrade weer handig is. En een docker upgraden is ook simpel.
Was het een PC van TopTon? Het komt vast wel goed. Ze waren bij mij ook makkelijk met het versturen van een vervangende adapter. Ik verwacht ook hiermee dat ze niet al te moeilijk doen. Wacht het even af. Je hebt een dispute, bewijs en afhankelijk van je betaalmethode ook dat nog als bescherming. Misschien krijg je wel een nieuw moederbord ofzo. Er zijn genoeg opties.Rolfie schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:43:
Het is een lastige, tussen gelijk hebben en krijgen zijn 2 verschillende dingen. Zeker met AliExpress.
Ik heb deze methode toegepast, maar ook ik heb geen connectie, ik ben er nog niet achter of de fout in de instellingen zit, of dat er binnen Android wat fout gegaan is.Villager schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:33:
Vaste locatie, vast netwerk.
De tijd en datum hou je natuurlijk gewoon bij via NTP dus dat mag geen probleem heten, maar elke keer dat de stroom volledig eraf is geweest moet je inderdaad waarschijnlijk wel effe de BIOS/UEFI in duikenRolfie schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:43:
Ik las dit ergens op een forum waar iemand hetzelfde probleem had:Comp User schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:14:
[...]
Ik heb deze methode toegepast, maar ook ik heb geen connectie, ik ben er nog niet achter of de fout in de instellingen zit, of dat er binnen Android wat fout gegaan is.
Check your firewall rules.
go to Firewall ---> Rules and select interface you created for VPN.
VPN network should have same "allow all" rule as LAN has, if it doesn't you can clone "Default allow LAN to any rule" from lan and change interface to "name of the VPN interface" and source to "name of the VPN" net (see picture, I circled them) and description to "Default allow VPN to any rule"
Opnsense will automatically create "allow all" rule only once to LAN interface, for any other interfaces you add later you need to create it manually.
Also rule priority is crucial, by default if "allow all" is on top of any block rules, then block rules will be ignored, so if you have some block rules, make sure they are above allow all rule.
/f/image/A5EqOTrCIkNAouZmB3604346.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Villager op 11-12-2023 19:50 ]
Niemand? Ik zit een beetje vastSp33dFr34k schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:31:
Vraagje, ik heb behoorlijk wat backlog qua projectjes, mijn 5105 Topton unit ligt alweer een jaar in de kast, dus heb hem afgelopen weekend eens geïnstalleerd. OPNSense erop gezet en de kabels uit de Unifi Dream Router in de Topton gestopt, denkende dat ik dan vrij snel weer up & running zou zijn. Maar hij is niet toegankelijk op het standaard IP (192.168.1.1) en creeërt ook geen (bedraad of wifi) netwerk, ik heb de WAN kabel in de ETH0 poort gestopt. Wat doe ik fout? Logs via HDMI tonen niets raars in ieder geval.
Dit ziet er goed uit toch? Dit is niet in de meterkast want geen monitor, maar op mijn bureau. Vandaar geen WAN IP. Ik zal eens een monitor aansluiten bij de meterkast anders.
:strip_exif()/f/image/9szjZU033Iat5e95ZNly02we.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Sp33dFr34k op 11-12-2023 21:40 ]
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
de vraag is alleen wat ie als igc0 en ogc1 ziet
commentator schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:00:
de vraag is alleen wat ie als igc0 en ogc1 ziet
:strip_exif()/f/image/zbb3ntzFei67l40Wv9Oylyyt.jpg?f=fotoalbum_large)
Wellicht omgedraaid van wat ik zou verwachten...
Krijgt de pc waarmee je wil verbinden wel een ip vanuit de OpnSense router? Heb je een ipconfig release/renew gedaan en komt er dan 192.168.1.1 als gateway te staan?Sp33dFr34k schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:39:
[...]
Niemand? Ik zit een beetje vast![]()
Dit ziet er goed uit toch? Dit is niet in de meterkast want geen monitor, maar op mijn bureau. Vandaar geen WAN IP. Ik zal eens een monitor aansluiten bij de meterkast anders.
[Afbeelding]
Dat gaat helaas niet omdat hij geen netwerkverbinding heeft. Kabel zit er wel in, ik snap er de ballen van nu...MJV schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:17:
[...]
Krijgt de pc waarmee je wil verbinden wel een ip vanuit de OpnSense router? Heb je een ipconfig release/renew gedaan en komt er dan 192.168.1.1 als gateway te staan?

Heb geen ervaring met OpenSense als firewall maar draait dat ding wel DHCP op de LAN na standaard installatie?Sp33dFr34k schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:27:
[...]
Dat gaat helaas niet omdat hij geen netwerkverbinding heeft. Kabel zit er wel in, ik snap er de ballen van nu...
Probeer dan op je PC eens een static IP op te geven. Kies dan bijvoorbeeld 192.168.1.10. En kijk daarna of je je router kan benaderen op 192.168.1.1.Sp33dFr34k schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:27:
[...]
Dat gaat helaas niet omdat hij geen netwerkverbinding heeft. Kabel zit er wel in, ik snap er de ballen van nu...
People who live in glass houses shouldn't throw stones.
Het +pool eilandje is helaas van de print af, maar je ziet het koperbaantje er naartoe nog onder de zwarte coating zitten.Rolfie schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:41:
[...]
Het lijkt er inderdaad op, echt afgebroken. Of dit te maken is, durf ik niet te zeggen. Wel een puntje voor risico.
[Afbeelding]
Beetje schoonkrabben en een andere batterijhouder met 2 draadjes gebruiken welke je kan vast solderen en deze houder dan vastzetten met dubbelzijdig tape oid. Moet goed te doen zijn lijkt me. Leuk is anders maar het is zeker te fixen.
Met deze bijvoorbeeld:
:strip_exif()/f/image/PPJ6MW3wjtDKHoq3MQYqv0w8.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door Clubbtraxx op 11-12-2023 22:52 ]
Ook geen succesSaeverix schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:39:
[...]
Probeer dan op je PC eens een static IP op te geven. Kies dan bijvoorbeeld 192.168.1.10. En kijk daarna of je je router kan benaderen op 192.168.1.1.
Heb je het modem gereset? dat moest bij mij toen ik van een consumentenrouter naar opnsense gingSp33dFr34k schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:27:
[...]
Oké, iets verder! Ik heb ineens wel LAN (na een factory reset) en kan OPNSense in, maar heb nog geen WAN.
Wel raar dat het WAN IP in de LAN range valt, of is dat normaal?
:strip_exif()/f/image/vP1VlNeFxXL9oYCCOTVR9Ugd.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee, heb ik niet gedaan.. ik zit bij Ziggo en modem staat in bridge modus. Heb je meer info waarom dat zou moeten? Ik zal het zo iig eens proberen.oltk schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:09:
[...]
Heb je het modem gereset? dat moest bij mij toen ik van een consumentenrouter naar opnsense ging
Dat hangt af van hoe je het gepatched hebt mbt de kabels? Komt de WAN uit, via een switch, bij de LAN zijde?Sp33dFr34k schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:15:
Oké, iets verder! Ik heb ineens wel LAN (na een factory reset) en kan OPNSense in, maar heb nog geen WAN.
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 11-12-2023 23:18 ]
Rechtstreeks van het modem naar de WAN poort, geen switch ertussen.stormfly schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:17:
[...]
Dat hangt af van hoe je het gepatched hebt mbt de kabels? Komt de WAN uit, via een switch, bij de LAN zijde?
Als jij in de buurt van gouda woont wil ik best een keer kijken (met een microscope) of het te repareren valt.Rolfie schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:41:
[...]
[Afbeelding]
Ik denk namelijk van wel, is waarschijnlijk een kwestie van de soldeermask een beetje weghalen om aan de pluskant te overbruggen kan gewoon met de orginele houder.
Minkant is zover ik kan zien niet goed gesoldeerd geweest.
Dan is het erg bijzonder. Modem van welke provider, en staat het modem in bridge? Prik je aan op de LAN port van het modem?Sp33dFr34k schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:21:
[...]
Rechtstreeks van het modem naar de WAN poort, geen switch ertussen.
Sowieso gaat dit niet werken. Als je in deze setup internet wilt dien je de LAN zijde naar 192.168.2.1 te wijzigen.
[ Voor 10% gewijzigd door stormfly op 11-12-2023 23:32 ]
Crap, ik heb behoorlijk wat spul een vast IP gegeven in de 192.168.1.x range dus dat zou wel balen zijn...stormfly schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:31:
[...]
Dan is het erg bijzonder. Modem van welke provider, en staat het modem in bridge? Prik je aan op de LAN port van het modem?
Sowieso gaat dit niet werken. Als je in deze setup internet wilt dien je de LAN zijde naar 192.168.2.1 te wijzigen.
Modem van Ziggo, staat in bridge modus.
Ik heb ook ziggo in bridge. bij mij was dat het euvel om opnsense te laten werken. geen idee waaromSp33dFr34k schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:15:
[...]
Nee, heb ik niet gedaan.. ik zit bij Ziggo en modem staat in bridge modus. Heb je meer info waarom dat zou moeten? Ik zal het zo iig eens proberen.
edit: zei ik resetten? ik bedoelde idd rebooten

[ Voor 7% gewijzigd door oltk op 11-12-2023 23:41 ]
Oké, ik ben er! Ik heb het Ziggo modem gereboot (niet gereset) en het WAN IP veranderde ineens naar een juiste range (niet binnen LAN). Et voila, internet!
Dank @oltk voor de suggestie, daar was ik niet snel op gekomen! En bedankt aan ieder die gereageerd heeft, dit was een behoorlijk frustrerende exercitie en mijn avond is ook weer voorbij
Dank @oltk voor de suggestie, daar was ik niet snel op gekomen! En bedankt aan ieder die gereageerd heeft, dit was een behoorlijk frustrerende exercitie en mijn avond is ook weer voorbij
[ Voor 22% gewijzigd door Sp33dFr34k op 11-12-2023 23:40 ]
@Sp33dFr34k Er klopt iets niet. WAN is bij jou igc1, dus eth1 op je kastje. Je had de WAN kabel in eth0 zei je, dat klopt dan niet. Ziggo modem in briddge geeft een extern IP op de WAN interface, geen 192.168.1.1. Ongebridged meestal 192.168.178.x. Heb je de kabels al eens omgeprikt? Dus modemkabel in eth1 (=WAN)
Edit: je was me voor, het is je blijkbaar gelukt. Nu IPV6 nog
[ Voor 9% gewijzigd door valkenier op 11-12-2023 23:40 ]
Scherp, ik heb ze als wijze van test inderdaad omgedraaid. Ik heb het liever andersom, maar weet niet of ik dat nog aandurf lol.valkenier schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:39:
@Sp33dFr34k Er klopt iets niet. WAN is bij jou igc1, dus eth1 op je kastje. Je had de WAN kabel in eth0 zei je, dat klopt dan niet. Ziggo modem in briddge geeft een extern IP op de WAN interface, geen 192.168.1.1. Ongebridged meestal 192.168.178.x. Heb je de kabels al eens omgeprikt? Dus modemkabel in eth1 (=WAN)
Bij telenet weet ik als je je modem in bridge wilt, dan moet je mac van je router ingeven in de portaalsite van Telenet.Sp33dFr34k schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:15:
[...]
Nee, heb ik niet gedaan.. ik zit bij Ziggo en modem staat in bridge modus. Heb je meer info waarom dat zou moeten? Ik zal het zo iig eens proberen.
Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi
* Raven denkt aan de tijd dat dit bij pfSense Embedded (v1.2.nogwat geloof ik) via een nullmodemkabel gedaan moest wordenSp33dFr34k schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:39:
[...]
Niemand? Ik zit een beetje vast![]()
[Afbeelding]
Met monitor was er toen geen interface, uiteindelijk een 386-era laptop voor uit de V&A gevist
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik heb het meeste inmiddels werkend, alleen Wireguard doet moeilijk. Die heb ik al lang in een aparte LXC op mijn servertje draaien. Ik heb net als in de UDR, ook in OPNSense de WG poort geforward. En ik zie in WG een handshake, dus de connectie lijkt er te zijn. Ik heb alleen geen internet, zowel intern als extern niet. De DNS server had ik eerst op een ander IP staan ivm Pihole, maar nu heb ik die op het OPNSense IP gezet (192.168.1.1), verdere settings zijn gelijk. Iemand een idee wat het probleem hiervan is wellicht? Ik lees in dit topic veel over Wireguard, maar allemaal andere issues voor zover ik gevonden heb.
Nog een vraag, ik heb statische IP's ingesteld onder services -> dhcpv4 -> leases. Ik vul het vaste IP in en de default gateway (is deze verplicht of default ie zelf?). Eenmaal ingesteld komen ze onder het lan kopje terug. Maar de IP's veranderen niet, hoe kun je een force reconnect afdwingen zodat de statische IP's actief worden? Bij Ubiquiti ging dat eigenlijk vrij snel.
Default gateway stel ik nooit in, gaat van zelf. Puur mac adres+IP.Sp33dFr34k schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:04:
Nog een vraag, ik heb statische IP's ingesteld onder services -> dhcpv4 -> leases. Ik vul het vaste IP in en de default gateway (is deze verplicht of default ie zelf?). Eenmaal ingesteld komen ze onder het lan kopje terug. Maar de IP's veranderen niet, hoe kun je een force reconnect afdwingen zodat de statische IP's actief worden? Bij Ubiquiti ging dat eigenlijk vrij snel.
'Afdwingen' doe je door de clients te restarten, of een ipconfig release/renew uit te voeren.
Na een reboot van OPNsense startte IGMPproxy steeds niet vanzelf op. Kon geen oplossing vinden op internet, maar wel voldoende informatie om zelf een oplossing te bedenken:
Ik heb een script 'igmp-start.sh' in de /root directory met daarin:
Vervolgens heb ik een regel toegevoegd in /etc/crontab
en nu start het wel op na een reboot
Ik heb een script 'igmp-start.sh' in de /root directory met daarin:
code:
1
2
3
| #!/bin/sh sleep 20s /usr/local/sbin/igmpproxy -d -vvvv /usr/local/etc/igmpproxy.conf |
Vervolgens heb ik een regel toegevoegd in /etc/crontab
code:
1
2
| # execute script to wait 20s before IGMP is (re)started after boot @reboot /bin/sh /root/igmp-start.sh |
en nu start het wel op na een reboot
Tot nu weing weinig reactie gehad van de "Topton Official Store".
Na 1,5 dag, krijg ik een reactie, "Sorry dear,I will ask our engineer for you". Dat schiet natuurlijk niet op, als je maar 3 dagen hebt om te reageren op de claim.
Ondertussen weet ik nog steeds niet, waar ik deze eventueel naar toe moet terug sturen, als ik deze terug moet gaan sturen.
Ik heb nog 10 uur, om dit te selecteren bij de claim..... Al heb ik mijn CC ook nog achter de hand.

Zit even te twijfelen over wat te doen, want de huidige mogelijkheden komen uit Ali Support en niet de leverancier.
Ik zit eraan te denken, dat ik selecteer, ik ga niet akkoord, en de hoop, dat ik kan meer mogelijkheden heb om te communiceren. Want ik heb nu geen enkele mogelijkheid tot communicatie op deze claim.
Maar wat is wijsheid.....
Na 1,5 dag, krijg ik een reactie, "Sorry dear,I will ask our engineer for you". Dat schiet natuurlijk niet op, als je maar 3 dagen hebt om te reageren op de claim.
Ondertussen weet ik nog steeds niet, waar ik deze eventueel naar toe moet terug sturen, als ik deze terug moet gaan sturen.
Ik heb nog 10 uur, om dit te selecteren bij de claim..... Al heb ik mijn CC ook nog achter de hand.

Zit even te twijfelen over wat te doen, want de huidige mogelijkheden komen uit Ali Support en niet de leverancier.
Ik zit eraan te denken, dat ik selecteer, ik ga niet akkoord, en de hoop, dat ik kan meer mogelijkheden heb om te communiceren. Want ik heb nu geen enkele mogelijkheid tot communicatie op deze claim.
Ik woon in Nieuw Vennep, maar ben flexibel. Eerst even afwachten waar AliExpress/TopTon precies mee gaat komen. Het is een mogelijkheid, maar buiten mijn vak gebied. Electronica solderen en dan niet eens dit soort bordjes, heb ik niet meer gedaan na de de 1ste klas MTS.Arjan1986 schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:26:
[...]
Als jij in de buurt van gouda woont wil ik best een keer kijken (met een microscope) of het te repareren valt.
Ik denk namelijk van wel, is waarschijnlijk een kwestie van de soldeermask een beetje weghalen om aan de pluskant te overbruggen kan gewoon met de orginele houder.
Minkant is zover ik kan zien niet goed gesoldeerd geweest.
Belangrijkste is, het moet stabiel zijn, want ik wil geen gezeur met mijn firewall..... Tenzij die gratis is natuurlijk
Maar eerst kijken, wat er uit komt met de AliExpress / leverancier.
Zit ik ook mee. Maar eventueel een nieuw account is geen probleem voor mij. Mits ze dat niet detecteren natuurlijk.RobertMe schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:55:
[...]
Daarom moet je dus ook blijven pushenMeer kun je er toch niet van maken.
En gebruik maken van creditcard garanties kan ook kwaad bloed zetten. Van Google bv is bekend dat als je voor een simpele app aankoop een chargeback deoet dat ze meteen het hele Google account blokkeren (dus ook toegang tot mail etc etc). En Amazon hanteert meen ik eenzelfde soort tactiek. In geval van "ruzie" sluiten ze je meteen af. Een chargeback zou ik dus alleen doen als je echt je geld terug wilt hebben en nooit meer bij AliExpress wilt kopen.
En in mijn ervaring is AliExpress eerst altijd / vaak een "nee". Waarschijnlijk ook in de hoop dat de klant het dan erbij laat. Als je dan nog wat meer aandringt blijkt er wel iets/meer te kunnen. Alhoewel ik nu twijfel in of die ervaring met de verkoper is en AliExpress ingrijpt of direct met AliExpress. In jou geval lijkt het wel AliExpress te zijn die direct met deze "oplossing" komt.
MOmenteel is het lastig om verder te communiceren met Ali over de claim, want ik kan geen commentaar meer toevoegen, dat de leverancier eigenlijk niet antwoord.
Ik heb nu maar de 3 keuzes, waarbij Ali zelf aangeeft, dat het defect te maken is.
En om terug te sturen, naar china.... Ben ik volgens mij ook nog verantwoordelijk voor al het papier werk en dat het aankomt met bevestiging van handtekening, lees ik in de kleine letters.

Ik zit er aan te denken, om vanavond maar te selecteren om "Ik ga niet akkoord" te selecteren, in de hoop dat ik meer mogelijkheden krijg, of dat de leverancier eventueel aangeeft een nieuwe te sturen.
[ Voor 6% gewijzigd door Rolfie op 13-12-2023 16:58 ]
Ik hobbie veel met elektronica dus komt best goed. (zowel smd als truhole)Rolfie schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:51:
[...]
Ik woon in Nieuw Vennep, maar ben flexibel. Eerst even afwachten waar AliExpress/TopTon precies mee gaat komen. Het is een mogelijkheid, maar buiten mijn vak gebied. Electronica solderen en dan niet eens dit soort bordjes, heb ik niet meer gedaan na de de 1ste klas MTS.
Belangrijkste is, het moet stabiel zijn, want ik wil geen gezeur met mijn firewall..... Tenzij die gratis is natuurlijk.
Maar eerst kijken, wat er uit komt met de AliExpress / leverancier.
Printplaat is wel te repareren door met een dun draadje op het bord te krullen waar de oude soldeerpad gezeten heeft.
Die kan dan vast gesoldeerd worden aan de dunne trace wat daar dan van weg loopt.
Daarna is het een kwestie van een nieuw laagje soldeermask aanbrengen, en daarna de toplaag een beetje verwijderen om de batterijhouder terug te solderen.
Was natuurlijk beter geweest als het gewoon vanaf begin goed gesoldeerd geweest was vanuit de fabriek, want de oorspronkelijke stevigheid van de printplaat krijg je niet meer.
Maarja zal wel op soldeer bespaard zijn vermoed ik...
Mijn advies zou toch retourneren zijn met een terugbetaling of snel proberen te repareren en kiezen voor het geld. Het is te solderen, maar je moet dan een laag wegkrassen en twee draadjes solderen. Raar dat Topton niet reageert. Niet eerder gehad.Rolfie schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:48:
Tot nu weing weinig reactie gehad van de "Topton Official Store".
[Afbeelding]
Om met Switches/Routers te communiceren had ik altijd zoiets bij me : Aten USB-to-Serial ConverterRaven schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:06:
* Raven denkt aan de tijd dat dit bij pfSense Embedded (v1.2.nogwat geloof ik) via een nullmodemkabel gedaan moest worden
Met monitor was er toen geen interface, uiteindelijk een 386-era laptop voor uit de V&A gevistomdat mijn desktop pc geen seriële poort had.
Dan heb je alleen nog de juiste Seriële kabel en kan je aan de slag!
/EDIT :
Dat zei ik al in een vorige reactie!stormfly schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:46:
Er is een periode geweest dat veel items uit Schiedam kwamen van Aliexpress, ze lijken wel lokale aanwezigheid te hebben.
[ Voor 18% gewijzigd door nero355 op 13-12-2023 19:47 ]
Dit is lastig, China hardware is goedkoop totdat je problemen hebt, dan voelt het land ineens heel ver weg. Ik kreeg bij lastige vragen ook geen antwoord meer van TopTon.Rolfie schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:55:
[...]
Zit ik ook mee. Maar eventueel een nieuw account is geen probleem voor mij. Mits ze dat niet detecteren natuurlijk.
MOmenteel is het lastig om verder te communiceren met Ali over de claim, want ik kan geen commentaar meer toevoegen, dat de leverancier eigenlijk niet antwoord.
Ik heb nu maar de 3 keuzes, waarbij Ali zelf aangeeft, dat het defect te maken is.
En om terug te sturen, naar china.... Ben ik volgens mij ook nog verantwoordelijk voor al het papier werk en dat het aankomt met bevestiging van handtekening, lees ik in de kleine letters.
[Afbeelding]
Ik zit er aan te denken, om vanavond maar te selecteren om "Ik ga niet akkoord" te selecteren, in de hoop dat ik meer mogelijkheden krijg, of dat de leverancier eventueel aangeeft een nieuwe te sturen.
Ik kiezen voor de optie dat je niet akkoord gaat met wat er gesuggereerd is, en dan maar eens babbelen over een shipment lokaal in NL voor full return. Er is een periode geweest dat veel items uit Schiedam kwamen van Aliexpress, ze lijken wel lokale aanwezigheid te hebben.
Een dergelijk iets kon ik toen niet zo gauw vinden (voorraad issues), toen 386-laptop uit de V&A gevistnero355 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:46:
[...]
Om met Switches/Routers te communiceren had ik altijd zoiets bij me : Aten USB-to-Serial Converter
Dan heb je alleen nog de juiste Seriële kabel en kan je aan de slag!
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
€50 om een trace van een batterij te solderen? Ik wist het wel hoor. En sowieso geen invloed op je stabiliteit... ik denk dat je er gewoon meer uit wil halen dan die €50, en dat zou ik zelf ook gewoon proberenRolfie schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:51:
[...]
Belangrijkste is, het moet stabiel zijn, want ik wil geen gezeur met mijn firewall..... Tenzij die gratis is natuurlijk.
Uiteindelijk wel. De batterij is niet perse nodig. Dus dan heb je 50 euro winst als alles prima werkt. Batterij kun je altijd nog laten solderen door iemand. Ik zou het zelfs kunnen, en ik ben geen pro :-)Sp33dFr34k schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:04:
[...]
€50 om een trace van een batterij te solderen? Ik wist het wel hoor. En sowieso geen invloed op je stabiliteit... ik denk dat je er gewoon meer uit wil halen dan die €50, en dat zou ik zelf ook gewoon proberenMaar eigenlijk is die €50 al dikke prima hiervoor, alles meer dan dat is mooi meegenomen. Ik zou hem er zelf iig niet voor terugsturen.